Tørring Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tørring Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g3 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Tørring Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold
2025 1g3 ap (
1g3 ap-alm
,
1g3 ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse
I forløbet arbejdes med elevernes kendskab til og fortrolighed med sprog og sprogets anvendelse. Dette danner grundlag for elevernes videre arbejde med at tilegne sig og anvende sprog. Der arbejdes i særlig grad med elevernes sproglige bevidsthed, analysefærdighed og udtryksfærdighed. Desuden arbejdes med de faglige mål: Eleverne skal kunne:
- anvende viden om sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale sammenhænge
- demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationssituationer
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik i arbejdet med tekster på dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet
- identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse på dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet, med anvendelse af faglig terminologi
- demonstrere kendskab til karakteristiske træk ved sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- identificere forskelle og ligheder mellem dansk og de fremmedsprog, de møder i gymnasiet, med inddragelse af sproghistorisk viden
- anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog
- anvende elementær viden om sproghandlinger og kommunikationsteori i arbejdet med tekster både receptivt og produktivt i såvel almene som faglige sammenhænge
- demonstrere bevidsthed om litterære og sproglige genrer
- anvende faglige opslagsværker og hjælpemidler hensigtsmæssigt i arbejdet med sprog
- demonstrere viden om den romerske historie og kultur
- anvende basal latinsk grammatik til at kunne læse og forstå simple tekster
- anvende syntaktiske og morfologiske redskaber til at oversætte simple sætninger fra latin til dansk og fra dansk til latin.
- reflektere over betydningen af latin og græsk i moderne sprog
Til undervisningen er udarbejdet to kompendier, der har hentet deres inspiration i:
Hansen & Brusgaard (2018): Jeg er sprog, systime
Gottschalk & Terp (2013): Sprogenes verden, Gyldendal
Margit Kiil Jørgensen e. al. (2006): Carpe Diem, Modtryk
Birgitte Bjerre Lassen e. al. (2017): Ind i sproget, systime
Bent Christensen e. al. (2005): Babelstårnet, Gyldendal
Forløbet afsluttes med en skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til den første time med AP-Latin. Vi skal arbejde med latinsk grammatik, historie og kultur - det bliver så sjovt! For at komme godt i gang, skal I læse til midt på side tre og lige udfylde boksen på side 3. Jeg glæder mig til at se jer.
AP-Latin Kompendium; sider: 5-7, 9, 11-15, 19, 21-22, 26-28, 30-31, 33, 36-37, 40-41, 45-46, 50, 53
Læs teksten om Rom og prøv at løse den første opgave under teksten.
Sæt analysetegn efter reglerne ovenfor i de fem sætninger nederst på siden.
Brug en app til at lære sprog - fx Duolingo - du må selv om, hvorvidt du fortsætter med noget, du allerede er i gang med, eller om du prøver noget nyt - om det er et 'almindeligt' eller et 'vildt' sprog! Vi skal i dag bl.a. tale om, hvordan og hvad m
Lav oversættelsen færdig, hvis du ikke nåede det i sidste time.
Læs teksten om den romerske kalender og kig på månedernes navne og oprindelse.
Tjek din screening igennem og find ud af, hvor du skal bruge flest kræfter. Det er særligt vigtigt at have styr på, hvad du (ikke) har styr på i forhold til opgave 1 (Ordklasser) og 2 (Sætningsanalyse), så vi kan komme i gang med verberne i dag!
Lav indsætningsøvelsen midt på siden. Brug skemaet over verbernes bøjning øverst på siden.
Læs teksten om Gaius Julius Caesar.
Læs teksten om Cæsar i Gallien.
Lær bøjningen af verberne, der går efter 1. og 2. konjugation (a-stammer og e-stammer)
Oversæt de tre sætninger nederst på side 17, hvis du ikke nåede dem i timen
Vi gennemgår opgave 3 på side 15 i kompendiet (verbernes tid), og du får mest ud af det, hvis du selv har prøvet at lave den hjemme. Understreg gerne hele verballeddet (alt det, der er en del af udsagnsordet - fx i 2.sætning: har + set). Hvis du har
Oversæt de første 5 linjer i boksen fra latin til dansk.
Læs teksten om Cicero
Læs teksten om Romerriget geografisk og politisk. Besvar opgaven øverst side 28 (Sandt eller falsk).
Lav gerne opgave 8, p.22 (aktiv/passiv) & opgave 5, p.21 (Bestem om verberne er transitive, intransitive eller kopulaverber). Tjek evt. powerpointen fra sidste gang igennem - vi nåede ikke slides 18-19 - men her gang nummer 6 skal vi arbejde videre m
Vi afholder selvtest i ca. 25 minutter (nogle får lidt ekstra tid). I må have kompendiet med og noter, hvis de er på papir. Elektroniske hjælpemidler er ikke tilladt. I bliver kun spurgt om noget, som vi har gennemgået flere gange. I de sidste minutt
Læs teksten om Pompeii
Lektion 6, Ordklasser, led og morfologi.pptx Tjek slidene 17-20 igennem (eller læs p.23-25 i kompendiet) og prøv, om I kan lave en morfologisk analyse af mindst et af ordene i opgave 4 (p.24/slide 20) - jeg foreslår, at I prøver "sygdom". Hvis I syne
Lav opgave 3 på side 29 = skriv 5-10 ord til hver af de følgende begreber: badeværelse, barndom, kærlighed. Du kan evt. også se den powerpoint igennem, vi brugte fredag for at repetere, hvad vi var igennem. Lektion 7, Mere morfologi & semantik.pptx
Oversæt sætningerne 1-2 i rammen om "Plinius et Vesuvius Mons"
Læs afsnittet om Romersk religion og se på de romerske guder på side 37
Læs afsnittet Panem et circenses om Kejser Commodus
Læs evt. side 40-45 i kompendiet, hvis du vil være godt forberedt; det er dem, vi skal arbejde med i dag. Se vedhæftede powerpoint for det, vi lavede sidste gang inkl. rettelser til jeres midtvejstest.Modul 10, -lekter, til elever.pptx
Tjek powerpointen fra sidste gang (nu med løsninger) - prøv at lave opgave 1 på side 43 i kompendiet om hel- og ledsætninger, inden I tjekker løsningen. Hvis I gerne vil være forberedte på det, vi skal lave i dag, så skal I læse p.46-49 om sproghandl
Vi laver lige en selvtest mere.
Læs teksten om den Trojanske krig og find ud af, hvem der er på billedet på side 46
Oversæt linjerne 1-2 fra dansk til latin - husk at sætte analysetegn først. Oversæt dernæst linjerne 3-5 fra latin til dansk.
Hvis alt går vel, får I jeres selvtest tilbage.
Vi starter med lidt sproghistorie - og resten af modulet er til repetition ... hvis I vil være forberedte på sproghistorien, så læs p.56-58 midt på i kompendiet. Tjek også gerne powerpointen fra sidste gang: Modul 12, Sproghandlinger.pptx
Sidste modul.pptx
Find ud af, hvad du er særlig god til og hvad du evt. ikke er helt skarp på endnu. Vi bruger timen på at løse forskellige typer af opgaver og få forklaret de ting, der ikke er på plads endnu.
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665417566", "T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665417566", "H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72665417566" }