Holdet 1gf bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2025 1gf bk (1gf bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Billedkunst. Eksamensemne.
Titel 2 Renæssance, Barok og Guldalder. Eksamensemne.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Billedkunst. Eksamensemne.

Introduktion, Eksamensemne.
Mål: Opnå viden om billedkunstens elementer og analysemetoder og teori herom.. Lære relevant faglig terminologi.
Screening til billedkunst.
Kernestof:
Henrik. S. Andersen, Billedkunst, Systime, 2006, s. 7-40.(Opslagsværk)
- Eget lille kompendium om Formalanalyse og betydningsanalyse.

Visualiseringsopgave:
Øvelser:
1 Farvecirkel.
2 Farvernes Egenskaber.
3 Iagttagelse af farvens værdier og gengivelse af dem.
4 Øvelser i rumskabende effekter.
5 Øvelse i kompositionsmuligheder.
6.Lys-skygge øvelser: tegning af en kugle, kvadreringsteknik.
7. Øvelse i gengivelse af glas eller andet i forskellige stilarter.
Supplerende stof:
Til illustration af betydningsanalysens terminologi og metode:
Analyse af Leonardo da Vinci: “Den Sidste Nadver” m.f. til illustration af centralperspektivet og renæssancens kerneideer.
Til illustration af betydningsanalyse, formalanalyse og barokkens kerneideer:
Analyse af værker af Caravaggio m.f..
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Renæssance, Barok og Guldalder. Eksamensemne.

Renæssance, Barok og Guldalder. Eksamensemne.

Mål: Hvad kendetegner kunsten indholdsmæssigt og formmæssigt i renæssancen, barokken og i Guldalderen/romantikken? Opøve analysemetoderne.

Kernestof:
-Ark om renæssancens karakteristika.
-Ark om barokkens karakteristika.
Om romantikken:
R.. Broby-Johansen: "Ismer", Gyldendal 1977, s.6-9,

Visualiseringsopgave:
tegninger af hånd eller ansigt i profil eller tegning af et øje.


Supplerende Stof:
Analyser af billeder af J.M.W.Turner: The Fighting Temeraire (1838)
Gruppearbejde: Analyse af diverse malerier fra Guldalderen/Romantikken med brug af fagterminologi herunder vise forståelse af ikonologien bag billederne.


(ca. 5 s.)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer