Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 1g3 bk (1g3 bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro til Billedkunst. Eksamensemne.
Introduktion, Eksamensemne.
Mål: Opnå viden om billedkunstens elementer og analysemetoder og teori herom.. Lære relevant faglig terminologi.
Screening til billedkunst.
Kernestof:
Henrik. S. Andersen, Billedkunst, Systime, 2006, s. 7-40.(Opslagsværk)
- Eget lille kompendium om Formalanalyse og betydningsanalyse.
Visualiseringsopgave:
Øvelser:
1 Farvecirkel.
2 Farvernes Egenskaber.
3 Iagttagelse af farvens værdier og gengivelse af dem.
4 Øvelser i rumskabende effekter.
5 Øvelse i kompositionsmuligheder.
6.Lys-skygge øvelser: tegning af en kugle, kvadreringsteknik.
7. Øvelse i gengivelse af glas eller andet i forskellige stilarter.
Supplerende stof:
Til illustration af betydningsanalysens terminologi og metode:
Analyse af Leonardo da Vinci: “Den Sidste Nadver” m.f. til illustration af centralperspektivet og renæssancens kerneideer.
Til illustration af betydningsanalyse, formalanalyse og barokkens kerneideer:
Analyse af værker af Caravaggio m.f..
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Renæssance, Barok, Guldalder. Ekssamensemne.
Renæssance, Barok og Guldalder. Eksamensemne.
Mål: Hvad kendetegner kunsten indholdsmæssigt og formmæssigt i renæssancen, barokken og i Guldalderen/romantikken? Opøve analysemetoderne.
Kernestof:
-Ark om renæssancens karakteristika.
-Ark om barokkens karakteristika.
Om romantikken:
R.. Broby-Johansen: "Ismer", Gyldendal 1977, s.6-9,
Visualiseringsopgave:
tegninger af hånd eller ansigt i profil eller tegning af et øje.
Supplerende Stof:
Analyser af billeder af J.M.W.Turner: The Fighting Temeraire (1838)
Gruppearbejde: Analyse af diverse malerier fra Guldalderen/Romantikken med brug af fagterminologi herunder vise forståelse af ikonologien bag billederne.
(ca. 5 s.)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72680790062",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72680790062",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72680790062"
}