Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - Kalundborg Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Annette Bach Møller
|
|
Hold
|
2025 1p bk (1p bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Portrætter
I dette forløb introduceres faget billedkunst. Der arbejdes med portrættegning i forløbet og samtidigt gennemgås nogle af billedets virkemidler.
Praktisk arbejde:
Portrættegning af en du holder af
Portrættegningen tegnes ved hjælp af gittermetoden. Du vælger selv et foto af en person, som du beundrer og holder af.
Materialer:
Tegnepapir
Blyanter af forskellig hårdhed
Viskelæder
Tegnestubbe
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Visuelle værker før og efter 1800 og fra de seneste 10 år. Forskellige værktyper; tegning, grafik, maleri og skulptur. Danske og vestige udtryk. Elementære analytiske tilgange. Førstehåndsoplevelser af visuelle fænomener. Praktisk arbejde med tegning.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
2
|
Den surreelle verden
Surrealismen opstår i begyndelsen af 1920'ernes Europa, som stadigvæk er præget af fortvivlelsen over 1. verdenskrig. Surrealisterne vil ganske enkelt redde verden gennem deres kunst, som forsøger at komme i kontakt med de undertrykte drifter i underbevidstheden. De er stærkt inspirerede af Sigmund Freuds psykoanalyse og drømmetydning. I dette forløb undersøger vi surrealismen, og vi maler selv et maleri, som skal være inspireret af den surreelle verden. Samtidig gennemgås flere af billedets virkemidler, og vi arbejder også med billedanalyse.
Praktisk arbejde: surreelt maleri
Research
Find billeder på internettet, i bøger eller tag nogle fotos, og lav skitser i fri hånd. Man må også meget gerne få printet et foto eller et billede og så overføre hele eller dele af motivet til et lærred ved kalkerpapirs-metoden
Formelle krav til dit værk
- Motivet er selvvalgt, men det skal have noget med det surreelle at gøre
- Materialerne er akrylmaling på et 30 x 30 cm malerplade
- Der skal sideløbende laves en procesportfolio med din research og tanker om maleriet. I procesportfolio skal der minimum være én skitse til maleriet. Husk derfor også at tage lidt fotos af maleriet i løbet af processen
Evalueringskriterier:
- Idéen bag maleriet
- Den kreative forarbejdnings originalitet og gennemførthed.
- Overfladens bearbejdning og arbejdet med farver om komposition
- Udgør maleriet alt i alt et overbevisende helhedsindtryk.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Visuelle værker før og efter år 1800. Forskellige værktyper; tegning, maleri, foto, grafik, skulptur. Danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk. Idéerne og strategierne bag visuelle udformninger. Forskellige analytiske tilgange; formal- og betydningsanalyse i forhold til billeder. Æstetiske og innovative processer.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
3
|
Det lykkelige menneske
Menneskekroppen har alle dage spillet en meget central rolle i kunsten gennem tiden. I dette forløb laver vi en skulptur ud fra titlen: Det lykkelige menneske, for hvad vil det sige at være lykkelig? Samtidig arbejder vi med formal- og betydningsanalyse i forhold til skulpturer.
Research
- Find billeder på internettet, i bøger eller tag nogle fotos. Ellers må du lave skitser og modeller i fri hånd
Formelle krav til dit værk
- Skulpturen skal forestille dit bud på det lykkelige menneske
- Materialet er sort voks monteret på et skelet af ståltråd på en spånpladesokkel. Maksimal højde er 25 cm
- Der skal sideløbende laves en procesportfolio med din research og tanker omkring skulpturen i din portfolio. I procesportfolioen skal der minimum være én skitse af skulpturen
Evalueringskriterier:
- Idéen bag skulpturen
- Den kreative forarbejdnings originalitet og gennemførthed
- Overfladens bearbejdning – altså hvordan indvirker lys og skygge til skulpturens udtryk
- Er skulpturen interessant fra alle vinkler – også fra bagsiden, siden mm
- Udgør skulpturen alt i alt et overbevisende helhedsindtryk?
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Visuelle værker før og efter 1800 og fra de seneste 10 år. Forskellige værktyper; maleri, tegning, skulptur og performance. Danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst. Forskellige analytiske tilgange; formal- og betydningsanalyse i forhold til skulptur. Æstetiske og innovative processer. Praktisk arbejde med skulptur.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
4
|
Indtryk fra naturen
Mange kunstnere finder deres inspiration i naturen. Vi skal selv arbejde med en grafisk teknik kaldet linoleumstryk, hvor emnet er indtryk fra naturen. Vi undersøger forskellige grafiske teknikker gennem teksten "Fra træsnit til offset".
Det praktiske arbejde er et linoleumstryk med temaet "Indtryk fra naturen".
Et grafisk projekt med linoleumstryk
Research
Find billeder på internettet (linoleumstryk hedder linocut på engelsk), i bøger eller tag nogle fotos, og lav skitser i fri hånd. Man må også meget gerne få printet et foto eller et billede og så overføre hele eller dele af motivet til linoleumspladen ved kalkerpapirs-metoden
Formelle krav til dit værk
- Motivet er selvvalgt, men det skal have noget med et indtryk fra naturen at gøre. Der er ca. 50% farvet og 50% hvidt i det endelige tryk
- Materialerne er en linoleumsplade med målene 15 x 20 cm, papir, trykpresse og tryksværte
- Sideløbende skildres processen med linoleumstrykket i din portfolio, så husk at tage fotos undervejs.
Evalueringskriterier
- Forståelse for processen bag at trykke et linoleumstryk
- Den kreative forarbejdnings originalitet
- Arbejdet med billedets virkemidler gennem linoleumstrykket
- Linoleumstrykkets helhedsindtryk
- At der er ca. 50% farvet og 50% hvidt i det endelige tryk
Ekskursion den 31. oktober til Statens Museum for Kunst:
10.00 – 10:15 Entré og garderobe
10:15 – 11:45 Omvisning i særudstillingen ”Surrealisme på papir” ved en fra museet.
11:45 – 12:15 Frokost
12:15 – 12:45 Johan Thomas Lundbye og guldalderen ved Annette
12:45-13:20 Selvstændige opgaver i udstillingerne på SMK
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Visuelle værker før og efter 1800 og fra de seneste 10 år. Forskellige værktyper; monotypi, litografi og linoleumstryk, Danske og vestlige udtryk, herunder international samtidskunst. Æstetiske og innovative processer.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
5
|
Ud af komfortzonen
Samtidskunsten bringer os ofte ud af fatning og ud af vores komfortzone blandt andet ved at påvirke vores følelser og vores sanser. Det vil vi undersøge i dette lille miniforløb.
Problemformulering:
Hvad gør kunst ved vores sanser, og hvordan skabes kunst, der tager kunstner og beskuer ud af komfortzonen?
Eget værk med readymade:
Vælg en genstand. Prøv at ændre dens funktion med fokus på affekt, således det bliver en readymade
Tag et billede af din readymade. Svar på følgende spørgsmål:
Hvad et en readymade?
Hvordan opnås affekt gennem din readymade?
Hvilke sanser appeller dit værk til?
Eget værk med skulptur i margarine
Materialer: Margarine, knive og skeer
Fremgangsmåde: Alle laver en skulptur i margarine. Motivet i sig selv må ikke være stødende. Affekten skal ligge i materialet sammen med motivet.
Tag billeder af processen og hinandens reaktioner.
Proces og billeder skal ligges i OneNote
Skabes der affekt ved øvelsen?
Eget værk med en skitse til en installation som skaber affekt
Materialer: Papir, blyant og farveblyanter
Krav: Det er meningen, at den skitserede installation skal kunne vække beskuerens følelser og sanser.
Hvilke sanser og følelser appellerer dit værk til?
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Visuelle værker før og efter 1800 og fra de seneste 10 år. Forskellige værktyper; maleri, skulptur, installationer, performance og digitale værker. Danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst. Æstetiske og innovative processer. Praktisk arbejde med ready-made, skulptur i margarine og installation.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2092/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76113713785",
"T": "/lectio/2092/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76113713785",
"H": "/lectio/2092/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76113713785"
}