Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2017/18 - 2019/20
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2017 EN/u (1u EN, 2u EN, 3u EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Fiction analysis
Titel 2 Non-fiction
Titel 3 Life, Literature, and London
Titel 4 Skriftlighed
Titel 5 The American Dream - Dead or Alive?
Titel 6 The African American Experience
Titel 7 English as a Global Language
Titel 8 Værklæsning: Arthur Miller's The Crucible
Titel 9 The Gothic
Titel 10 Love and Marriage
Titel 11 India - Then and Now
Titel 12 1920s literature and Modernism
Titel 13 The Trauma of War

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Fiction analysis

Fiction analysia with special focus on the narrator and narrative technique.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Non-fiction

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Life, Literature, and London

Beginning and ending on Westminster Bridge, this module makes a circle through different aspects London: From the impact of the 2017 terror attack to Wordsworth’s impression of the city on September 3, 1802; from furry immigrants to hairless killers, from Jack to London, from Tarquin to Hall, from lost Italians to disgruntled East Enders and hipster herbivores.

Initially, students explore a range of materials on the Westminster attack with the aim of introducing: major British news outlets and types of media (BBC, Guardian (broadsheet), The Mirror (tabloid), The Sun (tabloid)); the UK political spectrum (UKip, Conservative, Liberal Democrats, Labour) and basic topography of Westminster.

From this point the module branches out to a variety of themes tied to modern London life (multiculturalism, immigration, cost of living, alienation, loneliness, complexity, diversity) as well as contrasts between different boroughs of the city (Notting Hill, Paddington, Spitalfields, Brick Lane) and demographic contrasts between London and Britain.

Core Materials
Nesrine Malik, “The far right wants to exploit the Westminster attack. London won’t let it.” (Non-fiction: The Guardian, March 23, 2017)
Gavron, Sarah, Brick Lane (2007)
Charles Higson, “The Red Line” (Short story, 1991)
William Blake, “London” (Poem, 1794)
William Wordsworth, “Composed upon Westminster Bridge, September 3, 1802”
Drillsma-Milgrom, Dan, Immigrant Britain

Secondary Materials
News coverage of Westminster Attack by the BBC, the Guardian, The Mirror and the Sun.
Internet materials on London Topgraphy and Landmarks
Internet materials on History of London Terrorism
Internet materials on Political Reactions to Terrorist Attacks
Google Maps
Changing the debate: Video Animation on the Impact of Immigration: View
East End White Flight – A study of immigration; diversity & exodus (BBC Documentary): View
UK Demographics: View
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skriftlighed

I foreliggende forløb arbejdes der videre med skriftlighed og det engelske essay påbegyndt i 1.g. I forløbet fokuseres der på elevernes evne til at skrive længere, velstrukturerede tekster med skønlitterære analyser. Eleverne skal opnå bevidsthed om citatanvendelse med PEE-modellen, bevidsthed om kvalitetsintroduktioner og -konklusioner og teknikker til, hvordan de kan forbedre deres egne skriftlige produkter mht. indhold, struktur og sproglig formidling.

Faglige mål (STX Engelsk A 2017) (særligt fokus):
-Skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
-Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
-Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.

Overordnet fokus:
Eleverne skal kunne:
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Process for Essay #1 04-09-2018
Essay #1 20-09-2018
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The American Dream - Dead or Alive?

In this course we explore the following central questions: What is the "American dream"? How did the American dream develop? How is the American dream portrayed? Is the American dream dead or alive in today's America? We try to answer these questions by working with various types of material.

Materials:
- "American Ways" (excerpt) by Maryanne Datesman (topic-oriented text)
- "The Declaration of Independence" (historical document)
- "The Pursuit of Happyness" (film)
- "Chained to the Rhythm" by Katy Perry (song)
- "I See You Never" by Ray Bradbury (short story)
- "Obama’s November 7, 2007 speech on the American Dream" by Barack Obama (speech)
- "The American Dream is Changing" (internet article)
- "Is the American Dream Really Dead" (article)

Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The African American Experience

This course will be in three parts: Slavery in America, The Civil Rights Movement and Racial Tensions in America:

1) What is the experience of the slaves? This term covers an enormous number of people whose lives were (de)formed by forced and brutal servitude. Who were they? What formed them? How did they express this experience and to whom? In this course, we will focus on these voices of (occasionally former) slaves and view the ways in which they share their experience. Our focal points will be the ways of expression of slaves and, not least, the purpose with which these narratives were written. Lastly, we will also read slave songs and analyse how the slaves expressed their longing for freedom in this genre. As such, our focus will be squarely on the latter period of slavery; namely the 1830s to the 1860s, when slavery was abolished following the American Civil War. Focus will also be on the genre of autobiography and the double definition of this genre as we are reading two examples of autobiography.

2) This part focuses on the American Civil Rights movement and their fight for equal rights for African Americans. Famously, Martin Luther King (1929-1968) and Malcolm X (1925-1965), both of whom were assassinated, were spokespersons for equal rights for the African American population. Their approaches, however, differ considerably, which neatly underlines the different views that existed on this issue. In this course, we will focus on the demands of the Civil Rights Movement, how they argued for their case and what they eventually gained from their actions.

3) 2008 saw the inauguration of the first ever African American president, Barack Obama. Naturally, this event caused great joy amongst the African American community and great hope towards finally having a representative for this minority in the White House. However, racial tension is still rife in the USA and recent years have underlined the differences that still exist in America on racial issues. This part will focus on recent years and the debate about race as expressed through the race riots and the reactions to these.

Faglige mål (jf. læreplanen engelsk A, STX, 2017):

Sprogfærdighed:

̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer.
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, [...]
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur

̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi.
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof

̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder [...]
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i [...] USA [...

Materials:

1) Slavery in America:
- Gibney, Richard, The Whipping Boy' (2011) subject of essay written during the course.
- McQueen, Steve, 12 Years a Slave (2013) (film)
- Northup, Solomon, Twelve Years a Slave (1853), chapter 21. (from Project Gutenberg)
- The Following slave songs:
a: 'Follow the Drinking Gourd'
b. 'Go Down Moses'
c. 'Wade in the Water'
d. 'Steal Away'
e. 'Swing Low, Sweet Chariot'
- Tornøe, Poul & Ole Juul Lund, Write Away - Skriv på engelsk, (Gyldendal: 2008) s. 84-93 (om sætninger) + s. 132-150 om stilleje.
- Lærerark om slaveriets historie.

2) Civil Rights Movement:
- King, Martin Luther, I Have a Dream (1963)
-Taylor, Tate, The Help (film) (2011)
- Student presentations on: (students worked in groups to present one of the following areas (+ subtopics as outlined here))
a. Civil Rights Movement: 1950-1960 important events: Brown vs. Board of Education/ Little Rock, Arkansas Central High School/ Rosa Park/ The Montgomery Bus Boycott/ the song “We shall overcome”
b. The Civil Rights Movement: 1960-1970 Important events: The Birmingham Campaign/ March on Washington for jobs and freedom/ Selma to Montgomery marches/The Civil Rights Act/ The Voting Rights Act.
c. Dr. Martin Luther King Jr. and the NAACP:  Who was Dr. Martin Luther King Jr. and what influence has he had on black culture in the US?/ The philosophy of non-violence (and Gandhi's influence thereon)/ The Southern Christian Leadership Conference (SCLC)/ NAACP.
d. Malcolm X and Black Nationalism: Who was Malcolm X and what influence has he had on black culture in the US?/ Nation of Islam/ Black nationalism vs. non-violence/ Black Power movement.
e. (negative) reactions by Whites:  Separate but equal doctrine/ Emmett Till/ Mississippi civil rights workers' murders / The murder of Medgar Evans

3) Racial Tensions in America
Students have gathered information about these people and the cases surrounding them, which have formed the basis for a discussion on modern America:
- Michael Brown
- Al Sharpton
- Freddie Gray
- Eric Garner
- Obama, Barack, Victory speech (2008)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay #2 14-11-2018
Reflektion om skriftlighed. 15-11-2018
Student presentations CRM 04-12-2018
Virtuelt modul: the Help 12-12-2018
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 English as a Global Language

I foreliggende forløb fokuseres der på at give eleverne et overblik over, hvordan det engelske sprog er blevet lingua franca, samt hvad det betyder for sproget og dets udvikling. Vi arbejder dermed at forstå termen Lingua Franca, og at fokuserer på hvilke typer af engelsk, der eksisterer i verden i dag. Dette forbindes med et historisk view med fokus på britisk imperialisme og de historiske årsager til at det engelske sprog er blevet så udbredt som det er i dag. Til slut munder forløbet ud i et fokus på den nuværende politiske situation i Storbritannien med Brexit og hvordan denne situation kan forstås ud fra den selvopfattelse, som briterne herigennem demonstrerer.   


Faglige mål

Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer.
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion.
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.


Tekster:
Packer, Jon, Lingua Franca, From:  A New Entrance
McCrumb, Robert et al., An English-Speaking World, From: A New Entrance
Open University: History of English: https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s&list=PLKagzzloO_6vpiZ260I7Py-lOOktlooYi&index=2&t=0s
Supplerende stof:
Finderup, Anne Mette & Agnete Fog, Modern English - American English, i Worlds of English, (Systime: 2010)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay #3 28-01-2019
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Værklæsning: Arthur Miller's The Crucible

I foreliggende forløb arbejdes der med Arthur Millers teaterstykke fra 1953 "The Crucible". Vi læser dermed et værk i engelsk og bearbejder teksten ud fra den genremæssige principper, nemlig drama. Derudover skal eleverne også opnå viden om den historiske kontekst og baggrund for Millers stykke, samt arbejde med det centrale begreb ALLEGORI, ud fra hvilket vi vil bearbejde en del af stykkets tematik. Vi vil dermed også etablere forbindelse til to af elevernes andre fag - nemlig drama og samfundsfag - mht. sidstnævnte også for at trække tråde op til nutiden og hvad vi måske stadig kan lære af Millers fortælling.  


Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien USA samt andre engelsksprogede regioner.

Materiale:

Miller, Arthur, The Crucible, Penguin Plays, 1983 - 123 normalsider
Miller, Arthur, Why I Wrote the Crucble, The New Yorker, October 21, 1996 - 9,1 normalsider
Atkinson, Brroks, Review of the Crucible, The New York Times 23. januar 1953  - 1,81 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The Gothic

Description: In this course on the Gothic, we seek to achieve a general knowledge of the genre of the Gothic (as seen both in extracts from novels, in short stories and in poetry). We have  compared the subjects matters of traditional texts to modern manifestations of the genre in both films and books; this is done to start a discussion on the relevance of the Gothic and why the genre remains hugely popular, though many basic features of the genre have changed with time.   

Faglige mål: (jf. UVM engelsk A)
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi.

Kernestof: (jf. UVM engelsk A)
– væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie (The Gothic Genre)
– tekstanalytiske begreber
– et bredt udvalg af nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof
– et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder
– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning

Materials:

Brontë, Charlotte, Jane Eyre, (1847) (excerpts)
Fukunaga, Gary Joji, Jane Eyre (2011) (film)
Poe, Edgar Allan, The Raven (1845)
Shelley, Mary, Frankenstein, (1818) (excerpts)
Royle, Nicholas et al., An Introduction to Literature, Criticism and Theory, (Longman: 2004) chapter on 'The Uncanny'

Supplementary material:
- 'The Raven' narrated by Christopher Lee: https://www.youtube.com/watch?v=ofSOul1NB8Q
- Gothic Pictures (handed out by Mar)
-Harris, Robert, Elements of the Gothic Novel, http://www.virtualsalt.com/gothic.htm (2015)
-King, Steven,Why We Crave Horror Movies, Excerpts from interviews with Stephen King.
-Steele, Maria, "We Shall Be Monsters": Enlightenment and the Frankenstein Double, From: https://secure.uwf.edu/bookclub/Frankenstein%20Student%20Article%202.html
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsprøve 30-05-2019
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Love and Marriage

Love and Marriage
Description:
In this course, we will focus on love and its definition. We will also be exploring changing attitudes towards love and, by extension, marriage, in relation to such relevant issues such as class, material wealth, family, social/historical context and individuality.

Faglige mål: (se læreplan for Engelsk A, 2017)


Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

2

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder,[…]
̶̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsprøve 02-09-2019
Creative writing; a sonnet 20-09-2019
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 India - Then and Now

Collaboration with History on the background for the India we know today. In establishing the historical background for modern India, we focus on Imperialism, the British Empire, and how the proces and legacy of the Empire have been interpreted and how they continue to affect and influence modern India. In the modern context, the course focuses on social inequality and the caste system relating to current issues in India; here, we focus on the untouchables and their conditions. We will be tackling different texts from different genres, which in each their way tell a story of India. We will also be discussing the possibilities these texts have of expressing criticism and portrayal of social issues in India in context with Indian culture, society, and history. In terms of methodology, students will be introduced to post-colonialism and viewing texts through this lense of academic attention.

2.1. Faglige mål (se Engelsk A læreplan 2017)
Eleverne skal kunne:

Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion.
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Tekster:
Kipling, Rudyard, The White Man's Burden, (1899) poem
Labouchère, Henry du Pré, The Brown Man's Burden (1899), poem
Crosby, Ernest, The Real White Man's Burden, (1902) poem
Kipling, Rudyard, Lispeth (1896), short story
Singh, Khuswant, Karma (1950), short story
Orwell, George, Burmese Days, extract from novel
Butalia, Urvashi, “Blood”, extract from book on the partition
Manto, Saadat Hasan, “The Dutiful Daughter”, short story
Slumdog Millionaire, film
Chamberlain, Gethin, How How a Tale of Superstar Love ... article
Giridharadas, Anand, The Ideas Shaping a New India, article
Roy, Arundhati, The God of Small Things, extract from novel


Students have produced videos (shared with classmates) on the following matters:
Group 1: The early history of India: Initial colonisation (East India Company), the British Empire, uprisings, the meaning of the term ‘the Jewel in the Crown’
Group 2: Hinduism: Caste-system, central beliefs, relationship to other significant religions: Islam, Christianity, Sikhism
Group 3: Mahatma Gandhi, life, politics (the Salt March in 1930), international influence, non-violence
Group 4: Partition of India and Pakistan (1947): Jawaharlal Nehru, Muhammed Ali Jinnah, conflicts in relation to Partition and reasons for partition.
Group 5: Modern India: Corruption in politics, education, living standards, Bollywood.
Group 6: summing up on the elements learned during the course; texts, terms, and ideas


Grammatik gennemgået vha. Tornøe, Get It Right samt minlæring.dk: præpostioner: tid/sted samt præp+that og præp + infinitiv.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay #1 21-10-2019
India - videos 07-11-2019
Essay #2 02-12-2019
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 12 1920s literature and Modernism

Ernest Hemingway short stories
F. Scott Fitzgerald "The Great Gatsby"

American literature and main features of literary history. Minimalism and Modernism.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtual module 16-01-2020
Essay #3 16-01-2020
3u EN skr. prøve 24-02-2020
Terminsprøve 24-02-2020
Essay #4 06-03-2020
Gatsby Portfolio 19-03-2020
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 The Trauma of War

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 6 07-05-2020
Mundtlig aflevering 11-05-2020
Letter to my future self 13-05-2020
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer