Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2019/20
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2017 SP/abz (2abz SP, 3abz SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La buena vida
Titel 2 Mexico
Titel 3 FF4 Klima og miljø
Titel 4 El amor
Titel 5 Machuca
Titel 6 El hombrecito vestido de gris
Titel 7 Frida Kahlo
Titel 8 España actual
Titel 9 De la Guerra Civil a la Transición
Titel 10 Latinos en los Estados Unidos

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La buena vida

Tekster fra bogen La buena vida
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mexico

Forløb om Mexico
Fokus: diferences caras mexicanas (cultura, historie y la diferencia social):

Día de los muertos + la película Coco. Como celebran y recueran a los muertos, el simbolismo (calacas, flores naranjas, altar de muertos/ofrenda, pan de muerto, papel picado, el inframundo + la prehistoria. Los personajes principales de la película etc.

La serie: Somos Mexico, episodio 3 El día de los muertos. (las diferencias culturales; entre pobres y ricos).

Frida Kahlo y Diego Rivera: su vida y arte.


La cucaracha (sangtekst + gloser): La cucaracha fra Tapas Grundbog
Mexico: Læs (på dansk) om Mexicos historie s. 60-64: Mexico 2.g.pdf
Verbalperifraser §138-140 (s.77-78) i Aqui_ esta_ grammatik.pdf
    
Hernan Cortés og Malinche på spansk: 1.¿Quén era Malinche?, 2. ¿Quién vemos en la foto etc.

La Zona s. 9-10 (indtil der, hvor replikkerne begynder). I skal kunne svare på spørgsmålet: ¿De qué trata la película?

'Man' §142-144 s. 80-81 i Aquí está grammatikbogen: Aqui_ esta_ grammatik.pdf

CORRIDO DEL SEÑOR DE LOS CIELOS
De qué trata el corrido (la canción) del Señor de los cielos? Da ejemplos concretos del vídeo. 2. ¿Qué es una narcotelenovela? 3. ¿Qué es 'un narco'? 4. ¿Qué es un cartel de drogas?
    
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 El amor

Sange:
Porque te vas (Jeanette, 1974)
Te amo (Franco de Vita, 1988)

Serie: Élite (Netflix, 2018)

Una carta de amor (fra Sin prise pero sin pausa)

Pablo Neruda: digt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 El hombrecito vestido de gris

Fokus på de to datider: imperfektum (lang datid) og præteritum (kort datid). Forløbet munder ud i en årsprøve:
Spansk årsprøve d. 26. juni 2019

Dagen er afslutningen på El hombrecito vestido de gris-forløb, hvor fokus har været på imperfektum (kort datid) og præteritum (lang datid). Så hvis man ikke har været til stede i de timer, skal man sørge for at få læst op! Dette forløb skal i dag perspektiveres med den mexicanske film Distancias Cortas fra 2015 (1 time og 44 min.), og I skal afslutningsvis lave en gruppepræsentation.

Program for dagen: Lokale
Kom til tiden: Filmen startes kl. Præcist 9!
Kl. 9.00-10.50: Filmen Distancias Cortas
Kl. 10.50-13: gruppearbejde (I spiser selv frokost)
Kl. 13: gruppepræsentationer:
Gruppe 1 kl. 13.00
Gruppe 2 kl. 13.15
Gruppe 3 kl. 13.30
Gruppe 4 kl. 13.45
Gruppe 5 kl. 14
Gruppe 6 kl. 14.15

Gruppe 1: Nasma, Nathalie, Parmis, Signe, Andrea
Gruppe 2: Haya, Helan, Esra, Fatou, Yakup
Gruppe 3: Christine, Frederikke, Naomi, , Stina
Gruppe 4: Laurits, Marie, Martin, Mohamed
Gruppe 5: Arisha, Asger, Caroline, Christina, Ida

I gruppepræsentationen skal I først på spansk gøre rede for, hvad historien El hombrecito vestido de gris handler om – hvordan hans hverdag er (imperfektum) og hvad der så sker en dag (præteritum). Så kort fortælle om, hvad filmen Cortas Distancias handler om, og om der er forskelle/ligheder med El hombrecito vestido de gris. Til slut må I meget gerne fortælle jeres eget lille eventyr der starter med Había una vez….

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 España actual

I dette forløb stiller vi spørgsmålet:¿qué pasa en la España actual? - Hvad sker der i dag i Spanien? For at svare på dette spørgsmål, vil vi fokusere på følgende delspørgsmål:

- ¿Quiénes son los jóvenes españoles?: de mileuruista a nimileurista a...? + desempleo, ni-ni (los jóvenes que ni trabajan ni estudian, fuga de cerebro etc. + los sísís (2019: https://cadenaser.com/programa/2019/01/11/hoy_por_hoy/1547190950_547617.html) + https://www.laopiniondemurcia.es/comunidad/2019/02/24/sisis-jovenes-estudian/999455.html

At kunne svare på spørgsmålet: ¿C⁄omo ves tu futuro? (Svar fx 'veo mi futuro estudiando x/viviendo en X/trabajando con X. NB. gerundium. NB. Brug quizás= måske, hvis du ikke helt ved det :-)

Film: Perdiendo el norte (temas: migración, fuga de cerebros, el amor, jóvenes)

- ¿Qué pasa políticamente en España? Vi ser på urolighederne i Barcelona i oktober og valget i november. Uafhængighed vs centralmagt.
Klip fra TV-Avisen (DR1) fra 18.10.2019: https://www.dr.dk/tv/se/tv-avisen/tv-avisen-24/tv-avisen-2019-10-18#!/00:36

+ videoklip fra Youtube etc.

Tekster:
La generación de los mil euros fra Nuevos retratos af Ole Loumann (4,1 ns)
La economía + Los efectos de la crisis económica (la crisis económica 2008-2012 + los nimileuristas) fra Sin Prisa af I.M Clausen m.fl. s. 92-94
El turismo s. 112-115 i Sin prisa

METODE: forberedelse til SRP. I dette forløb gennemgås diskursanalyse i forbendelse med valgkampen op til Las Elecciones Generales en España 10/11-2019. PSOE, PP, Ciudadanos og VOX
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 De la Guerra Civil a la Transición

De la guerra civil hasta la Transición:

La expresión 'Las dos Españas' (Cuba 1898)
La Guerra Civil (1936-1939)
Los dos bandos: Los Republicanos y Los Nacionales/Los Franquistas
La Segunda Rebública Española
La dictadura de Franco (1939-1975)
Los Maquis
El Falange
Daneses en la Guerra Civil

Analyse af kunstværk: Guernica af Pablo Picasso (1937) + video: Interpretación y explicación de El Guernica de Picasso.

Filmanalyse af: El Laberinto del Fauno (2006)

La Transición
La Movida Madrileña + filmklip
Pedro Almodóvar + filmklip
Los niños robados y la iglesia católica
La Ley de Amnistía (1977)
La Ley de la Memoria Histórica (2007)
El valle de los Caídos y la exhumación de Franco

Filmanalyse af: La isla mínima (2014)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Latinos en los Estados Unidos

Vejen til USA/grunde til immigration:
Filmen Sin Nombre (2009): personajes principales:
Willy/Casper: vive en el sur de México (cerca de la frontera de Guatemala) y es miembro de la pandilla MS-13 y quiere escaparse de la violencia (su chica (novia) es matada por Lil Mago, el líder de la pandilla. En la bestia - el tren hacia Estados Unidos conoce a:
Sayra: Una chica hondureña que busca un futuro mejor en Estados Unidos.
Los Angeles og banderne: Uddrag fra Retratos latinos en California, Gyldendal 2012
El sueño americano

I USA:
Hvordan er forholdene for de illegale, latinamerikanske immigranter? Hvordan kunne Sayras liv se ud i USA? Ville hun få arbejde, studere, komme til at klare sig selv - eller leve i skyggesiden af det amerikanske samfund som i Clínica de migrantes? Eller ville hun blive en Dreamer med succes?
Dokumentaren Clínica de migrantes (37 min. 2017, HBO)
Los Dreamers: avisartikler + videoklip (interviews)
The Dream Act (2001): loven der aldrig er blevet vedtaget...
DACA (2010): dekret vedtaget under Obama-administrationen og som giver 'los Dreamers' adgang til arbejde, skole og universitet for en 2-årig periode (som kan forlænges). Efter Trump kom til magten i 2017: under forhandlinger - ligesom muren mellem USA og Mexico er det.
La Ley de Arizona (2010): giver politiet ret til at kræve dokumentation fra fol, de tror er illegale indvandrere.
Foto del bebé Kikito que se asoma a la frontera con Estados Unidos
Canción: Frijolero por Molotov (2003) (selve teksten er hentet fra Somos latinos in the U.S (Systime, 2007)
Entrevista con Randy Jurado Ertll (uddrag fra Retratos latinos en Califonia, Gyldendal 2012)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer