Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e)
Hold 2019 TY/3g (3g TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Der Mensch und die Natur (eksamen)
Titel 2 Aktuelles aus Deutschland
Titel 3 Niemals vergessen (eksamen)
Titel 4 "Schuld" (eksamen)
Titel 5 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Der Mensch und die Natur (eksamen)

Igennem læsning af skønlitteratur og sagprosa på tværs af tid skal eleverne beskæftige sig med menneskets forhold til naturen. Vi undersøger spørgsmål som: Hvilken rolle spiller naturen for individet og menneskeheden i dag og historisk? Hvilket forhold / hvilken afhængighed er der mellem mennesket og naturen? Hvilke egenskaber og betydninger tillægges naturen? Vi søger svar i både kunst, skønlitteratur og sagprosa, hvorved forløbet både giver indblik i forskellige litterære strømninger og perioder og i aktuelle tendenser i det tyske samfund. Vi træner analyse, fortolkning og diskussion af tekster, og i forbindelse med arbejdet oparbejder eleverne både et specifikt og et generelt ordforråd.
Centrale stikord i forløbet er "Apokalypse", "Das Gefährliche der Natur", "Die Natur als Erholung", "Das Göttliche in der Natur".

Grammatisk arbejder vi især med konjunktiv 1 og 2, løst sammensatte verber, passiv-aktiv og præpositioner.

Samlet omfang: ca. 50 sider

Materiale:
”Ab jetzt lebt die Menschheit ökologisk auf pump”, 29. Juli 2019: https://www.dw.com/de/ab-jetzt-lebt-die-menschheit-ökologisch-auf-pump/a-49779916.

Jakob von Hoddis: ”Weltende”.
https://www.deutschlandfunk.de/lyrix-juni2012-pdf-deutschunterricht.media.bec0331b92a2e1128affda8a28d58d31.pdf

Ludwig Meidner: ”Apokalyptische Landschaft” (1913) (maleri).

”Rotkäppchen”. http://www.goethe.de/lrn/prj/mlg/mad/gri/de9114344.htm

”Die Angst vor dem Wolf”, 31.05.2019: https://www.ardmediathek.de/ard/player/Y3JpZDovL25kci5kZS85Y2RhNjQ5OS0zODljLTRlZTMtOGIzNy00Mzg0NWUwZjA3MmQ/

Selvvalgt maleri af Casper David Friedrich

Wilhelm Müller: ”Der Lindenbaum” (in ”Deutsche Romantik” s. 26).

”Zurück zur Natur: Drautal – Kräuterdorf Irschen”: https://www.youtube.com/watch?v=DycIii9FSl8 (minut 0-1:45 og 10:15-13:30).

Supplerende materiale:
https://www.openpetition.de/petition/argumente/wir-fordern-keinen-abschuss-der-woelfe-in-der-mueritz-region?language=de_DE.utf8
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - Der Welterschöpfungstag 02-09-2019
Aflevering 2 16-09-2019
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Aktuelles aus Deutschland

I løbet af året sætter vi fokus på aktuelle begivenheder, personligheder eller lignende fra det tysksprogede område. Formålet er at få "små dryp" af tysk/østrigsk/schweizisk kultur, historie m.m. ind i undervisningen.
2. oktober: vi beskæftiger os med 5 personer fra Tyskland hhv. Østrig, som aktuelt nævnes i medierne: Heinz-Christian Strache, Sebastian Kurz, Ursula von der Leyen, Sebastian Vettel, Gina Lückenkemper

Samlet omfang: ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Niemals vergessen (eksamen)

Med udgangspunkt i aktuelle diskussioner og cases undersøger vi, hvordan tyskerne som folk og individer forholder sig til deres lands historie i det 20. århundrede - med fokus på NS-tiden og DDR.
Vi arbejder med spørgsmål om individuel og kollektiv skyld og ansvar samt med eksempler på erindringskultur gennem tiden.
Vi arbejder med et alsidigt udvalg af materiale; alt fra sagprosa og skønlitteratur til aktuelle sange og interviews, ligesom vi også på en kort studietur til Berlin undersøger, hvordan byrummet bruges til at huske på fortiden / en bestemt version af fortiden. Vi besøger også nationalmuseets udstilling om Tyskland i anledningen af "30 Jahre Mauerfall".

Vi har især fokus på tilegnelse af kulturel og historisk viden, ordforrådstilegnelse, små oplæg og referat, analyse og diskussion af tekster.
Grammatisk arbejder vi især med adjektivernes bøjning og futurum.

Samlet omfang: ca. 60 sider.


Materiale:
”Das Hakenkreuzkarusell”: https://www.sueddeutsche.de/panorama/hakenkreuz-karussell-freizeitpark-adlerflug-1.4570063?amp_js_v=a2&usqp=mq331AQEKAFwAQ%3D%3D&amp_gsa=1&fbclid=IwAR16oPTJOZU3IRFkntMYyagv8ymM9OkoDs5r7GUUsetHR1MNh1q_T5EhmQE  

Trettmann: Stolpersteine (2019): https://www.youtube.com/watch?v=ErAeAJhOgG4

Georg Kreisler: ”Weg zur Arbeit”. In: Marie Søgaard Thellesen et al: Niemals vergessen. Systime 2016, s. 16ff og https://www.youtube.com/watch?v=AaRCComwKkA

Interview med Hilde M: https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/panorama3/KZ-Aufseherin-Das-dunkle-Geheimnis-der-Hilde-M,panoramadrei1638.html

Ferdinand Von Schirach: “Du bist, wer du bist” (uddrag). https://www.spiegel.de/spiegel/print/d-80266999.html

Nationalmuseets udstilling om Tyskland, efteråret 2019.

Marie Søgaard Thellesen et al: Niemals vergessen. Systime 2016, s. 121-122: Introtekst om DDR.

Mario Röllig: ”Begegnung mit der Vergangenheit”. In: Marie Søgaard Thellesen et al: Niemals vergessen. Systime 2016, s. 128ff.

“Das schweigende Klassenzimmer”. Ein Film von Lars Kraume, 2018.

Erinnerungskultur: Studietur til Berlin og arbejde med diverse Denkmäler og Erinnerungsorte, især Hohenschönhausen, Reichstagskuppel, Strasse des 17. Juni, Neue Wache, Denkmal zur Erinnerung an die Bücherverbrennung, Berliner Schloss, Tränenpalast, Stolpersteine, Denkmal für die ermordeten Juden Europas.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3B: "Es ist nicht wichtig" (2) 22.05.17 07-10-2019
Aflevering 4: "Weg zur Arbeit" 03-11-2019
Aflevering 5A: "Unterleuten" 18-11-2019
Aflevering 5B: "Unterleuten" 21-11-2019
Test 1 09-12-2019
Aflevering 6 12-12-2019
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 "Schuld" (eksamen)

I forløbet læses tekster - primat af Ferdinand von Schirach - som alle omhandler spørgsmål om skyld og moral.
I forløbet er der særligt fokus på tekstpræsentation, -analyse og -fortolkning, og eleverne øver mindre fremlæggelser, ligesom der også vil være fokus på holdningstilkendegivelser og personlig stillingtagen. Centralt står hele tiden spørgsmål som f.eks. hvordan teksten forholder sig til spørgsmålet om skyld, hvorfor gerningsmanden gør sig skyldig, hvem der er skyldig, i hvad? Osv.

Grammatisk er der især fokus på syntaks, udvidet infinitiv og repetition af diverse grammatiske enmer.

Samlet omfang: ca. 45 sider.

Materiale:
Ferdinand von Schirach: "DNA" (fra "Schuld" 2010).
Ferdinand von Schirach: "Kinder" (fra "Schuld" 2010).
Ferdinand von Schirach: "Nachbarn" (fra "Strafe" 2018).
Ferdinand von Schirach: "Ein hellblauer Tag" (fra "Strafe" 2018)
Ferdinand von Schirach: "Stinkefisch" (uddrag til eksamenstræning) (fra "Strafe" 2018).
"Aus dem Nichts" - ein Film von Fatih Akin, 2017.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 7A 27-01-2020
Aflevering 7B 05-02-2020
Test 2 19-02-2020
Terminsprøve 28-02-2020
Aflevering 8: Nachbarn 05-03-2020
screencast-o-matic om "Aus dem Nichts" 13-03-2020
Test 3 16-03-2020
Aflevering 9 16-04-2020
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tilladte hjælpemidler til eksamen


https://ordbog.gyldendal.dk
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.duden.de
https://minlaering.dk
https://docs.google.com/document/d/1R5DL-6H1OHpfnqTdutdEGarPFdm1Gm2QcK5K3cLBxf4/edit  (sørg for at gemme dette dokument på jeres egen computer inden eksamen).
www.dict.cc
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer