Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Nanna Sig Kramer
Hold
2022 DA a (
1a DA
,
2a DA
,
3a DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Køn og seksualitet i litteratur, sprog og medier
Titel 2
Værkslæsning: Gunlaug Ormtunges saga
Titel 3
Folkeviser
Titel 4
Kort forløb om retorik og argumentation
Titel 5
værklæsning: Stine Pilgaard: Lejlighedhedssange
Titel 6
Debatterende artikel
Titel 7
Nyheder og medier
Titel 8
Forløb om dokumentargenrer og" Ambassøren"
Titel 9
Romantik og romantisme inkl værklæsning
Titel 10
Klassekamp - tematisk forløb
Titel 11
Gennembrud
Titel 12
Den reflekterende artikel
Titel 13
Ekspressionisme og BLOD
Titel 14
Litterære strategier
Titel 15
Litterær minimalisme: Værklæsning "Rester"
Titel 16
Eksistentialisme
Titel 17
Akademisk skrivning forud for srp
Titel 18
Det, vi mangler og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Køn og seksualitet i litteratur, sprog og medier
Forløbet beskæftiger sig med fremstillingen og forståelsen af køn og seksualitet i litteratur, sprog og medier. Samtidig er forløbet en introduktion til danskfaget og danskfagets områder og arbejdsredskaber. Forløbet afsluttes med en introduktion til diskursanalyse og diskursanalysens metode.
Indhold
Kernestof:
Læs forud for modulet: den_blomstrende_have_.pdf
skal først bruges i timen (altså ikke hjemmearbejde!) Arbejdsspørgsmål til uddraget af Niviaq Korneliussen.docx
Læs forud for modulet: Niviaq Koneliussen Homo Sapienne - uddrag kap 14.pdf
skal først bruges i timen: Teori (dobbeltblik) + Glasklokken
skal først bruges i timen: Arbejdsark til hhv teori og Glasklokken.docx
Skal først bruges i timen:Fuck normen om queer
skal først bruges i timen: queer-teori.docx
skal først bruges i timen: Arbejdsspørgsmål til hvilket køn er du.docx
Sæt jer i netværksgrupper ved modulets start.
Sæt jer i netværksgrupper ved modulets start
Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm.docx
diskursanalyse.pdf s.8-11
Begrebsark til diskursanalyse.docx
opgave til diskursanalyse.docx
Det er ikke ligesom at farve.pdf
Søren Villemoes Falsk alarm
Hun troede det var en forbandelse men det var i (e93bd330).pdf
Ingen læselektie. Men sæt jer i netværksgrupper ved modulets start
Alt nedenstående skal først bruges i timen:
Kønsreaktion - lev med det.pdf
Jeres diskursanalyser skal være færdige til dette modul. Mød ind på Teams med kameraet tændt
Join conversation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Værkslæsning: Gunlaug Ormtunges saga
Vi arbejder med Gunlaug Ormtunges saga. Eleverne introduceres til sagaens samtid, tekstens udtryksform og de centrale begreber slægt og ære
Indhold
Kernestof:
Gunlaug Ormtunges saga.pdf Læs s.25-30 (nederst) forud for modulet. Læg mærke til, at der er mange personer i teksten, så læs langsomt, så I kan holde styr på teksten.
gloser gunlaug.pdf
Spørgsmål til Gunlaug s.25-31.docx
Hvis I ikke blev færdige med at læse "Gunlaug" i timen, skal den læses færdige til dette modul. Husk, at I ikke behøver at kunne huske alle navne, hav fokus på Gunlaug og hans oplevelser
1a. Gruppearbejde, Gunlaugs saga, januar 21.docx
skal først bruges i timen: intro til sagatiden fra litt.veje.
skal først bruges i timen: fra Litteraturens veje sagaen som genre.docx
Læs jeres oplæg om Gunlaug igennem, så I er klar til at holde det i starten af timen. Jeg er spændt på at høre, hvad I har fundet ud af.
Gode råd til opgaven om Gunlaugs saga.docx
intro til sagatiden fra littveje.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 3
Folkeviser
VI arbejder med folkeviserne "Hr. Torbens datter", "Ebbe Skammelsøn" og "Germand Gladensvend". Samtidig introduceres klassen til middelalderens tankesæt og livsverden
Indhold
Kernestof:
I får et halvt modul til at skrive på jeres opgave
Hr. Torbens datter.pdf
skal først bruges i timen: Ebbe Skammelsøn.pdf
om folkeviser fra Litteraturens veje s.58-60.PDF Læs afsnittet om folkeviserne (stop, når I kommer til "trylleviser").
Spørgsmål til litteraturens veje om folkeviser.docx
Om forlkeviser - trylleviser.docx
Germand Gladensvend.tekst.doc
FOLKEVISER - samlet kompendium med analysemodel, stilistiske kendetegn, kendetegn for ridder- og trylleviser, ordliste-1 kopi.doc
Ingen læselektie. Vi tager det i timen.
Hvis I ikke blev færdige med at besvare spørgsmålene, skal de gøres færdige hjemme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kort forløb om retorik og argumentation
Vi repeterer Toulmins model og appelformerne. Derudover arbejder vi med forskellige argumenttyper. Vi lærer at afkode disse og forstå, hvordan de anvendes, når man skal overbevise en læser. Vi lærer om det retoriske pentagram. Vi påbegynder at arbejde med skriftlig analyse af argumenterende tekster.
Indhold
Kernestof:
Argumentation1-modellen og øvelser.PDF
Den dag_Artikel.pdf
Arbejdsark til Den dag osv. argumentation.docx
skal først bruges i timen: Ciceros pentagram
Skal først bruges i timen:Retorik og argumentation - retoriske virkemidler
skal først bruges i timen:Ulla Dahlerup Tale 2003.pdf
skal først bruges i timen: Fokuspunkter til sproglig karakteristik.docx
skal først bruges i timen: oversigt over appelformer og argumentation.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
værklæsning: Stine Pilgaard: Lejlighedhedssange
Vi arbejder med Stine Pilgaards roman: lejlighedssange. Vi interesserer også særligt for komposition, persontegningen og anvendelsen af humor i romanen. Vi kigger på den normativitets kritik, romanen tematiserer. Ligesom vi interesserer os for, hvordan romanen trækker på nogle postmodernistiske træk.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til lejlighedssange 2a.docx
Hvis I ikke blev færdige med s-1-45 i "Lejlighedssange", skal siderne være læst til dette modul
Læs s. 45-93 i "Lejlighedssange". Husk at tage bogen med.
Arbejdsark til s.45-97. Lejlighedssange.docx
Læs s.97-147.
Spørgsmål til s.97-147.docx
Postmodernisme fra Lits veje.pdf
Læs s.148-218
Hvis I ikke blev helt færdige med læsningen i læse-modulet, skal bogen være læst færdig til dette modul.
Hvilken rolle spiller sagaen i romanen?Er der noget særligt i den forbindelse, vi skal hæfte os ved?Hvorfor fortæller Lisa sagaen om jættekvinden Helga? Er der paralleller til vores roman? (s.214)
Romanen bliver langt mere alvorlig mod slutningen – hvordan?Hvordan skildres jeg’ets forhold til sin kæreste? EksemplerHvordan skildres de andre(romantiske) kærlighedsforhold, der optræder i romanen? - eksempler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Debatterende artikel
Indhold
Kernestof:
1. Hvilke forskelligartede holdninger kan man have til emnet? Find gode argumenter og skriv dem ned.
Husk at tage "lejlighedssange" med, så I kan aflevere den i bogkælderen. Der er en anden klasse, der snart skal bruge den!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nyheder og medier
Vi arbejder klassisk nyhedsformidling; nyhedsbehov, nyhedstrekant, nyhedskriterier og nyhedsgenrer. Vi analyserer avisartikler og tv-nyhederne. Vi kigger på prioritering, fakta og fiktionskoder i både i tekst og på tv. Vi arbejder med fortællende journalistik. Vi forholder os til den medievirkelighed, vi møder her i starten af 20'erne vi undersøger fake news og taler om medierne som den 4. statsmagt. Vi taler også om podcastens genretræk ved forløbets afslutning.
Indhold
Kernestof:
Skriv en disposition for den debatterende artikel og tag den med. Hvis du er gået i gang med opgaven, tager du også det med, du har skrevet.
skal først bruges i timen: Håndbog i dansk. Nyhedsforløb.pdf
Medbring en artikel, der har gjort indtryk på dig inden for den sidste uges tid, Artiklen kan sagtens medbringes som link:-)
Hvis. nogle af jer stadig mangler at aflevere "lejlighedssange", så husk at få den med også :-)
skal først bruges i timen: 53396305188_Cirkeline Juncker Pedersen_Debatterende artikel - køn i reklamer færdig.docx
Læs artikel og se indslag, der skal bruges til den kommende debatterende artikel. Begge dele ligger på opgave 2 under opgaver
Husk: Skriv navnene på min. 2 kolleger, som du gerne vil være i netværksgruppe med i november.
Læs s.209-215. Undervejs skal I besvare følgende spørgsmål: 1. Hvad er nyhedsjournalistik? 2. Hvad er meningsjournalistik? 3. Hvad er fortællende journalistik?Håndbog i dansk. Nyhedsforløb.pdf
Nordkraft_uddrag.pdf
REPORTAGE. Fra Avisen i ungervisnigen november 19.docx
politiken.dk
Skriv en reportage.docx
Orienter jer i vedhæftede skema s.27Fakta og fiktionskoder.pdf
skal først bruges i timen: opgave til læsning af reportager.docx
Gruppearbejde om 18-30-tvavisen.docx
Medier - webquest 2.a..docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb om dokumentargenrer og" Ambassøren"
Vi arbejder med introduktion til forskellige dokumentargenrer. Herefter ser og analyserer vi Mads Brüggers "Ambassadøren", der er klassens medieværk. Klassen arbejder både med hvilken dokumentargenre, filmen er en del af. Vi ser på virkemidler, journalistens rolle, filmens overordnede påstand. Men vi kigger også på de etiske dilemmaer, som filmen rejser.
Indhold
Kernestof:
Opstart på nyt forløb om dokumentarfilm
Skal først bruges i timen: Dokumentarfilm (Bill Nichols)
Skal først bruges i timen: Typer af dokumentarfilm
skal først bruges i timen: Dokumentaranalyse
Noteark til dokumentargenrer 2.a.docx
Hvis man ikke har set filmen, skal den være set til dette modul. Den kan tilgås via filmcentralen. I bruger uni-log-in/mit ID til at logge på.
Notearket skal også være udfyldt til dette modul
Arbejdsspørgsmål til Ambassadøren 2a.docx
Ambassadøren forarger og forbløffer
I skal have læst opgaveformuleringer og materiale til begge opgaveformuleringer - og dernæst have valgt hvilken opgave, I vil skrive, inden I møder ind til modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Romantik og romantisme inkl værklæsning
Vi arbejder med romantikken og dens undergenrer; universalromantik, ny-platonisme og nationalromantik. Vi arbejder med biedermeier og opgøret med dette (Blicher). Vi starter forløbet med at se et afsnit af 1800-tallet på vrangen og bevæger os derefter ind i perioden.Herunder værklæsning: St St Blicher: "Sildig opvaagnen".
Vi arbejder med romantismen, og hvordan denne periode både ligger i forlængelse af og er et opgør med romantikken. En del af forløbet er også klassens studietur, hvor vi skal på Faaborg Museum.
Indhold
Kernestof:
I bruger modulet på at se og tage noter til første del af 1800-tallet på vrangen. Store tanker - Trange tider DR2 Vi starter nemlig op på et forløb om romantikken.
Læg jeres noter op I elev-feedback
Romantikken_Litteraturens Veje.pdf
Universalromatik. Definer begreber..docx
Arbejdsspørgsmål til Klokken.docx
Læs forud for modulet: H.C. Andersen- Klokken (1).docx
Ingen læselektie
Adam Oehlenschläger
Arbejdsspørgsmål til Öehlenschlägers.docx
Alt nedenstående skal først bruges i timen:
Schack Staffeldts Indvielsen og Platons Hulebillede.doc
Indvielsen_Kryds og tvÃÆÃâ_rs.docx
Arbejdsark_Indvielsen.docx
Læs om nyplatonisme i Litteraturens veje (vedhæftet modulet i d. 10.1) s.144-146 forud for modulet
Arbejdsark 2a. 29.1.24.docx
Familien Nathanson, 1818 | SMK Open
Dansebakken ved Sorgenfri, 1800 | SMK Open
Læs forud for modulet: Thomasine Gyllemburg- denlillekaren-1.doc
I skal ikke tage jer af, at noget af teksten er markeret med gult.
Skal først bruges i timen: St. St. Blicher - Sildig Opvaagnen-2-2.pdf
skal først bruges i timen: Arbejdsspørgsmål til St St. Blicher- Sildig Opvaagnen.docx
I skal aflevere en opgave i morgen. Medbring spørgsmål, hvis I har sådanne.
Læs resten af Sildig Opvaagnen til dette modul (vedhæftet forrige modul)
Afsnit
Skal først bruges i timen: 7 ROMANTISMEN.docx
skal først bruges i timen: Emil Aarestrup
Jeres reportager fra R* skal være færdige
skal først bruges i timen:Skriftestolen af Christian Winther1837, s. 8.pdf
Arbejdsspørgsmål til Chr. Winther- skriftestolen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Klassekamp - tematisk forløb
Indhold
Kernestof:
Arbejd-selv-modul. Lyt til vedhæftede podcast, og skriv de fem vigtigste pointer, du lærte, ind i elevfeedback. Læs også vedhæftede dokument, skriv noter og sæt dem ind i elevfeedback.
Genstart | Klassen forfølger dig | DR LYD
Arbejderklassen slår igen.docx
Læse jeres noter fra det virtuelle modul i onsdags igennem
skal førsts bruges i timen: Glenn Bech Uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet 2022-2.pdf
skal først bruges i timen: Lyrikanalyse - værktøjskasse.pdf
skal først bruges i timen: Arbejdsspørgsmål til Bondeidyl.docx
skal først bruges i teksten: Ideologikritiske spørgsmål til teksten.docx
ideologikritik | lex.dk – Den Store Danske
Læs s.102-108 (nederst) forud for modulet. Så læser vi resten i timen.Pontoppidan En Bondeidyl, Fra Hytterne TEKST-2.pdf
Ideologikritiske spørgsmål til teksten.docx
Læs forud for modulet s.131-135 (midt) Barndommens gade kap 10.pdf Vi tager resten i timen.
Læs forud for modulet s.20-31Askov Nøjsomheden uddrag.pdf
Hvordan fremstilles Nikolajs forældre?Hvordan oplever de Mona?Hvordan opleves Nikolajs barndomshjem gennem Monas blik?Hvilke tydelige klassemarkører ser vi? Og hvordan adskiller de sig fra det, Mona kommer fra?
skal først bruges i timen: digte Yahya Hassan.pdf
skal først bruges i timen: Individuel læsning og arbejde med Yahya Hassan digte.docx
skal først bruges i timen: Haidar Ansari og Glenn Bech anerkender ikke længere jeres autoritet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Gennembrud
Vi rarbejder med det moderne gennembrud. I forlængelse af dette perspektiverer vi til "Lønningsdag" (som vi tidligere har læst)fra det folkelige gennembrud, således at der skabes en sammenhængende forståelse af, hvad det er den moderne tilværelsestolkning bryder med og arbejder for. Vi forholder os både til det konkrete tekstlige; hvilke karakteristika er typiske i hhv. det moderne og folkelige gennembrud( hvordan er udtrysformen?), men også - hvilket livs- og omverdenssyn er teksterne udtryk for. Vi placerer teksterne litteraturhistorisk og forstår hvilken samtid, de er rundet af.
Indhold
Kernestof:
Pontoppidan, arbejdsark, 3a 2024.docx
En vandringsmand.pdf
DMG - litt. veje.pdf
Litt - his 1870-1914.pdf
Arbejdsspørgsmål til Henrik Pontoppidans.docx
Hvis I har lektier for til dette modul, har I aftalt det med hinanden
Hvis I ikke er blevet færdige med jeres projekter, skal de gøres færdige hjemme til dette modul
Læs forud for modulet: Jacobsen, J P, Et skud i tågen, 1875 (1).doc
Arbejdsark til J.P.Jacobsen- Et skud i Taagen.docx
skal først bruges i timen: Skrivestil og sprog Litteraturhistorien ââ¬â pÃÂ¥ langs og pÃÂ¥ tvÃÂ_rs (iBog).pdf
Læs forud for modulet: HERMAN BANG- Frøkenen.docx
Arbejdsspørgsmål Til Bangs Frøkenen.docx
Arbejdsark til Kasper Colling Nielsens.docx
Læs til og med s.64 forud for modulet (den ligger også på e-reolen ved 1 t og 21 min.): Kaspar Colling Nielsen - En advarsel til fremtidige generationer - Klima Historier, Politikens Forlag 2022.pdf
Skriv en utopi.docx
I arbejder med spørgsmål til den skriftlige opgave i første halvdel af modulet - siden kommer Inge og Charlotte og taler med jer om studievalg. I arbejder ud fra vedhæftede ark. Sæt jer gerne sammen med nogle, I ved, I arbejder godt sammen med.
Selvstændigt arbejde med stil.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 12
Den reflekterende artikel
Vi arbejder med den reflekterende artikel
Indhold
Kernestof:
Læs forud for modulet: Uddrag Constance Ring(1).pdf
Constance Ring og sædelighedsfejden.docx
DMG - litt. veje.pdf
Øvelser. Personlig stemme..docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Ekspressionisme og BLOD
. Vi beskæftiger os med de dominerende litterære strømninger i mellemkrigstiden. Vi interesserer os særligt for ekspressionismen og baggrunden for denne. Værkslæsning: Broby- Johansen: BLOD
Indhold
Kernestof:
Alt nedenstående skal først bruges i timen: Øvelser forud for ref.art. .docx
Indledninger, overgange mv.docx
Et sted - Reflekterende artikel.docx
Stedet i litteraturen - aflevering 2.docx
Læs jeres noter igennem fra sidste modul, så I kan huske, hvad den reflekterende artikel er. Besvar dernæst vedhæftede forud for modulet:Øvelser forud for ref.art. .docx
Skal først bruges i timen:Ekspressionisme - litteraturens veje.pdf
Skal først bruges i timen: Tom Kristensen (1).PDF
Skal først bruges i timen: Arb spm til Det blomstrende Slagsmål.docx
Frem til minuttal 15. DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930
Skal først bruges i timen:Broby-Johansen Blod (1).pdf
Skal først bruges i timen:Foråret kommer til cafeen. Arbejdsark.docx
Læs "Det blomstrende slagsmål" og jeres bevarelsen til arbejdsarket igennem, så I er klar til at starte på gennemgangen, når I møder op. Hvis I ikke blev færdige i timen, skal arbejdet gøres færdigt hjemme.
I skal have læst hele digtsamlingen "Blod" til dette modul
Arbejde med Broby-Johansen 3a.docx
I skal have læst hele "Blod" forud for dette modul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Litterære strategier
Vi arbejder med nogle af litteraturteoriens tilgange til tekstlæsning.
Eleverne arbejder med nykritik, Strukturalisme, læserorienteret læsning og queerlæsning.
Eleverne kender socialhistorisk læsning på forhånd.
Indhold
Kernestof:
Jeres oplæg skal være klar, så hvis I ikke blev færdige i timen, skal det gøres færdigt hjemme.
Læs opgavebeskrivelsen til den næste opgave igennem
Plan for oplæg om Blod 3a.docx
Hvordan fremstiller digtsamligen: MændKvinderByenNaturenPå hvilken måde fremstilles det, at mennesket er et produkt af sin tid/sine vilkår? Hvordan bruges sproget til at understøtte dette?
Læs forud for modulet: uddrag af Tom Kristensen: Hærværk: LitterÃ_r artikel - HÃ_rvÃ_rk.pdf
Alt nedenstående skal først bruges i timen: nykritikken.html
Lagkagemodel.png
Tove Ditlevsen-Jeg er din barndoms gade.docx
Strukturalisme.docx
Folkeeventyr_Kong Lindorm pararbejde .doc
Læs forud for modulet:Kong Lindorm.PDF
En læserorienteret læsning.docx
Læs forud for modulet: Helle Helle Køreplaner.PDF
Skal først bruges i timen: Blik for køn.pdf
skal først bruges i timen:Judith Butler: Your Behavior Creates Your Gender | Big Think
Læs forud for modulet: Aidt- Kvinden i baren.pdf
Totte rydder op[96].pdf
Totte rydder op - forskellige læsninger dansk.docx
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Litterær minimalisme: Værklæsning "Rester"
Vi skal gennem læsning af Helle Helles novellesamling "Rester" arbejde med den litterære minimalisme, som den kom til udtryk i Danmark i 1990'erne og starten af 2000. Centrale begreber inden for den minimalistiske skrivestil, som vi skal arbejde med bl.a.: semantisk og funktionel reduktion, "tomme pladser" og isbjergsteknik. Vi skal også læse en novelle af Ernest Hemingway og Herman Bang, da deres skrivestil har inspireret bl.a. Helle Helle.
Indhold
Kernestof:
Fasaner og To kilometer.pdf
Spørgsmål og fokuspunkter til 'To kilometer'.docx
Afsnit
Helle Helle 'En stol for lidt'.docx
Arbejdsspørgsmål til Rester.docx
Dansksiderne: Minimalisme
Adam og Evas samtale i sengen - elever.docx
Fokuspunkter til arbejdet med Helle Helles novelle 'Søndag 15.10'.docx
Bang - 'Den sidste Aften'.docx
Fokuspunkter til arbejdet med Helle Helles novelle 'Køreplaner'.docx
Repetition af begreber fra forløb om litterær minimalisme - forkortet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Eksistentialisme
Vi arbejder med eksistentialisme. Vi læser tekster af Martin A. Hansen, Kierkegaard og Peter Seeberg. Vi læser litteraturhistorien for at forstå forfatternes kontekst.
Indhold
Kernestof:
Læs forud for modulet: Martin A. Hansen, Paradisæblernee, i antologien Men jeg er mig selv, s. 35-41.pdf
Arbejdsspørgsmål. Paradisæblerne..docx
Martin A. Hansen, Paradisæblernee, i antologien Men jeg er mig selv, s. 35-41 (1)-OCR.pdf
Blixen skibsdrengens fortællinger-OCR.pdf
skal først bruges i timen: Arbejdsspørgsmål til Skibsdrengens fortælling.docx
Litt. veje om Søren Kierkegaard.PDF
Spørgsmål til Litt.veje om Kierkegaard.docx
Ingen læselektie. Vi tager Kierkegaard og hans stadier i timen.
Skal først bruges i timen:Uddrag Forførerens dagbog.docx
skal først bruges i timen: Arbejdsark til forførerens dagbogm mv.docx
Kierkegaards stadier (skema)-3.docx
Litteraturens veje, eksistentialisme.pdf
Arbejdsark til litteraturens veje. Sartre + Camus.docx
Ingen læselektie. Vi tager det i timen
3a 6.3.25.docx
Albert Camus Sisyfos Myten.pdf
Læs forud for modulet: Peter Seeberg Hullet.PDF
Akademisk skrivning.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Akademisk skrivning forud for srp
akademisk skrivning forud for srp.
Indhold
Kernestof:
Akademisk skrivning ââ¬â eksempler pÃÂ¥ indledninger og konklusioner i SRP.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Det, vi mangler og repetition
Indhold
Kernestof:
Rifbjerg digte.pdf
Arbejdsark Rifbjerg og konfrontationsmodernisme.docx
Lagerkvist og Johs V. Jensen. Materiale udleveres på papir i timen
Titel
Johannes V. Jensen
Øve-spørgsmål.docx
Læs forud for modulet - denne gang på norsk: Lars Saabye Christensen (f 1953) - Grisen (2004).docx
Afsnit
Uddrag Erasmus Montanus II akt.docx
Læs op på de litteraturhistoriske perioder forud for modulet + andre forløb, hvor der indgår litteratur
Grundtvig: Langt højere bjerge så vide på jord.pdf
Ulla Dahlerup Tale 2003.pdf
https://ordnet.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743931261", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743931261", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743931261" }