Holdet 2022 DA a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Nanna Sig Kramer
Hold 2022 DA a (1a DA, 2a DA, 3a DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og seksualitet i litteratur, sprog og medier
Titel 2 Værkslæsning: Gunlaug Ormtunges saga
Titel 3 Folkeviser
Titel 4 Kort forløb om retorik og argumentation
Titel 5 værklæsning: Stine Pilgaard: Lejlighedhedssange
Titel 6 Debatterende artikel
Titel 7 Nyheder og medier
Titel 8 Forløb om dokumentargenrer og" Ambassøren"
Titel 9 Romantik og romantisme inkl værklæsning
Titel 10 Klassekamp  - tematisk forløb
Titel 11 Gennembrud
Titel 12 Den reflekterende artikel
Titel 13 Ekspressionisme og BLOD
Titel 14 Litterære strategier
Titel 15 Litterær minimalisme: Værklæsning "Rester"
Titel 16 Eksistentialisme
Titel 17 Akademisk skrivning forud for srp
Titel 18 Det, vi mangler og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og seksualitet i litteratur, sprog og medier

Forløbet beskæftiger sig med fremstillingen og forståelsen af køn og seksualitet i litteratur, sprog  og medier. Samtidig er forløbet en introduktion til danskfaget og danskfagets områder og arbejdsredskaber. Forløbet afsluttes med en introduktion til diskursanalyse og diskursanalysens metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 Kort forløb om retorik og argumentation

Vi repeterer Toulmins model og appelformerne. Derudover arbejder vi med forskellige argumenttyper. Vi lærer at afkode disse og forstå, hvordan de anvendes, når man skal overbevise en læser. Vi lærer om det retoriske pentagram. Vi påbegynder at arbejde med skriftlig analyse af argumenterende tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 7 Nyheder og medier

Vi arbejder klassisk nyhedsformidling; nyhedsbehov, nyhedstrekant, nyhedskriterier og nyhedsgenrer. Vi analyserer avisartikler og tv-nyhederne. Vi kigger på prioritering, fakta og fiktionskoder i både i tekst og på tv. Vi arbejder med fortællende journalistik. Vi forholder os til den medievirkelighed, vi møder her i starten af 20'erne vi undersøger fake news og taler om medierne som den 4. statsmagt. Vi taler også om podcastens genretræk ved forløbets afslutning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb om dokumentargenrer og" Ambassøren"

Vi arbejder med introduktion til forskellige dokumentargenrer. Herefter ser og analyserer vi Mads Brüggers "Ambassadøren", der er klassens medieværk. Klassen arbejder både med hvilken dokumentargenre, filmen er en del af. Vi ser på virkemidler, journalistens rolle, filmens overordnede påstand. Men vi kigger også på de etiske dilemmaer, som filmen rejser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Romantik og romantisme inkl værklæsning

Vi arbejder med romantikken og dens undergenrer; universalromantik, ny-platonisme og nationalromantik. Vi arbejder med biedermeier og opgøret med dette (Blicher). Vi starter forløbet med at se et afsnit af 1800-tallet på vrangen og bevæger os derefter ind i perioden.Herunder værklæsning: St St Blicher: "Sildig opvaagnen".
Vi arbejder med romantismen, og hvordan denne periode både ligger i forlængelse af og er et opgør med romantikken. En del af forløbet er også klassens studietur, hvor vi skal på Faaborg Museum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Klassekamp - tematisk forløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Gennembrud

Vi rarbejder med det moderne gennembrud. I forlængelse af dette perspektiverer  vi til "Lønningsdag" (som vi tidligere har læst)fra det folkelige gennembrud, således at der skabes en sammenhængende forståelse af, hvad det er den moderne tilværelsestolkning bryder med og arbejder for. Vi forholder os både til det konkrete tekstlige; hvilke karakteristika er typiske i  hhv. det moderne og folkelige gennembrud( hvordan er udtrysformen?), men også - hvilket livs- og omverdenssyn er teksterne udtryk for. Vi placerer teksterne litteraturhistorisk og forstår hvilken samtid, de er rundet af.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 12 Den reflekterende artikel

Vi arbejder med den reflekterende artikel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 15 Litterær minimalisme: Værklæsning "Rester"


Vi skal gennem læsning af Helle Helles novellesamling "Rester" arbejde med den litterære minimalisme, som den kom til udtryk i Danmark i 1990'erne og starten af 2000. Centrale begreber inden for den minimalistiske skrivestil, som vi skal arbejde med bl.a.: semantisk og funktionel reduktion, "tomme pladser" og isbjergsteknik. Vi skal også læse en novelle af Ernest Hemingway og Herman Bang, da deres skrivestil har inspireret bl.a. Helle Helle.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 17 Akademisk skrivning forud for srp

akademisk skrivning forud for srp.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer