Titel
3
|
Storytelling
Overordnet beskrivelse af forløbet
Storytelling har altid eksisteret i forskellige former. Førhen var der tale om mundtlige overleveringer som fx sagaer, vandrehistorier og folkeeventyr. I dag bevæger vi os ind og ud af historier fx. Min Historie på Instagram og Snapchat, fodboldslagsange, shared reading og spoken word-konkurrencer. Derudover bruges storytelling som redskab i arbejdet med trivsel og udvikling i organisationer og inden for marketing. Sidst, men ikke mindst, er der hverdagens historier: vores egen tendens til at skabe historier ud fra vores hverdag og oplevelser.
I forløbet arbejder vi med storytelling både som mundtlige historier og overleveringer og som skriftlige historier. Et helt grundlæggende genrekrav til storytelling i skriftlige historier er, at de enten er nedfældede mundtlige overleveringer eller bærer træk fra den mundtlige tradition fx. formelsprog, en jeg-fortæller eller et lyrisk jeg/og eller en mundtlig stil.
Vi skal arbejde med oplæsning, og hvordan storytelling fastholdt på skrift kan levendegøres gennem mundtlig storytelling. Vi arbejder analytisk og kreativt.
Forløb fra: Olsen, Aasbjerg & Ruby Tolstrup, Dansk i Tiden, Systime, 2021.
Primært materiale
Bastian, Peter, "Jeg synes, det er to fabelagtige bøger", videoklip: https://www.youtube.com/watch?v=U9eTBC0ztKU
Clark, Mathilde, "Genkendelsen ligger i marven" Interview af Karin Hedemand, okt. 2011. Artikel fra: https://litteratursiden.dk/artikler/genkendelsen-ligger-i-marven
Futtrup, Dorte, "Begæret efter den gode historie, artikel
Hassan, Yahya, "BARNDOM" + "DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR", digte fra Yahya Hassan DIGTE (2013)
Hassan, Yahya, Performance video: https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA
Zak, Paul, "The brain science of storytelling", videoklip: https://www.youtube.com/watch?v=m1drR3oaVGc
Ukendt forfatter, Tornerose, folkeeventyr
Ukendt forfatter, Kong Lindorm, folkeeventyr
Sekundært materiale
Olsen, Aasbjerg, Ruby Tolstrup, Dansk i Tiden,
- Om storytelling, narrative virkemidler, storytelling i middelalderen. Derudover om de faglige hovedområder. s. 85-86, 166-167, 171, 51, 70-71, 91-92, 178-180,
www.ordnet.dk
Bødtcher-Hansen & Sloth Carlsen, Med Tiden - en litteraturhistorisk arbejdsbog, Gyldendal, 2012 s. 49-60 (uddrag)
Faglige mål
Når eleverne har arbejdet med forløbet Storytelling, kan de:
- Genkende og anvende forskellige centrale fagbegreber fra danskfaget.
- Anvende viden om og færdigheder i tekstlæsning inden for Benjamin S. Blooms taksonomiske niveauer i dansk: 1. det redegørende niveau, 2. det analyserende-fortolkende niveau og 3. det perspektiverende, diskuterende og vurderende niveau. Vi arbejder både med litterære og sproglige vinkler.
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for forskellige genrer.
- Vise genrekendskab og kendskab til storytelling i forskellige tider med fokus på middelalderen og nutiden.
- Producere tekster i form af analytiske og kreative opgaver.
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder ved blandt andet at kunne sætte den universitære, analytiske metode op mod måder at arbejde med litteratur på, der har fokus på oplevelse.
- Derudover vise, at de kan reflektere over forskellen på fakulteter med fokus på humanvidenskab og naturvidenskab.
- kunne anvende nogle af de strukturalistiske modeller, kontraktmodellen og aktantmodellen, til at skabe overblik og understøttte fortolkninger.
Kernestof
Storytelling er et forløb med et primært litterært perspektiv med crossovers til det sproglige perspektiv. Der arbejdes i forløbet metodisk med litteraturanalyse og -fortolkning, relevante litterære metoder, litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer samt tekster gennem kreative arbejdsprocesser. I forløbet undersøges primært skønlitterære tekster fra tiden før 1700 og tekster fra 2000-tallet. Eleverne inddrager sproglig analyse i analyser af storytelling, hvor der arbejdes med det udvidede tekstbegreb.
|