Holdet 2022 DA c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Nanna Sig Kramer
Hold 2022 DA c (1c DA, 2c DA, 3c DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og seksualitet i litteratur, sprog og medier
Titel 2 Værkslæsning: Gunlaug Ormtunges saga
Titel 3 Folkeviser
Titel 4 Kort forløb om retorik og argumentation
Titel 5 Værklæsning, podcast: Mors afskedbrev
Titel 6 Debatterende artikel
Titel 7 Klassekamp + værklæsning: Thomas Korsgaard
Titel 8 Lidt om autofiktion i
Titel 9 Romantik og romantisme del 1
Titel 10 Dokumentargenrer og optakt til studietur
Titel 11 Romantik og romantisme del 2 inkl værklæsning
Titel 12 Gennembrud
Titel 13 Den reflekterende artikel
Titel 14 Ekspressionisme og BLOD
Titel 15 Værklæsning: Christian Lollike the re-muhammedty s
Titel 16 Litterære læsestrategier
Titel 17 Eksistentialisme
Titel 18 Akademisk skrivning forud for srp
Titel 19 Det, vi mangler og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og seksualitet i litteratur, sprog og medier

Forløbet beskæftiger sig med fremstillingen og forståelsen af køn og seksualitet i litteratur, sprog  og medier. Samtidig er forløbet en introduktion til danskfaget og danskfagets områder og arbejdsredskaber. Forløbet afsluttes med en introduktion til diskursanalyse og diskursanalysens metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 Kort forløb om retorik og argumentation

Vi repeterer Toulmins model og appelformerne. Derudover arbejder vi med forskellige argumenttyper. Vi lærer at afkode disse og forstå, hvordan de anvendes, når man skal overbevise en læser. Vi lærer om det retoriske pentagram. Vi påbegynder at arbejde med skriftlig analyse af argumenterende tekster. Vi arbejder også med forskellige sproglige figurer og analyserer deres udtryk.
Kort fællesfagligt projekt med musik, hvor klassen dels skal skrive en sang (mu) og dels skal skrive en tekst med udgangspunkt i bestemte sproglige virkemidler (da)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Værklæsning, podcast: Mors afskedbrev

Værklæsning: Vi arbejder med analyse og fortolkning af Adrian Lloyd Hughes podcast: Mors afskedsbrev (DR - 2021). Vi tager udgangspunkt i i Olsen, Houlind og Palle: "Podcast" (2020). Vi arbejder med analyse af virkemidler, dramaturgi, fortælleforhold, persontegning, ligesom vi sætter podcasten i relation til radiomediet og autofiktionsgenren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Debatterende artikel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Klassekamp + værklæsning: Thomas Korsgaard

vi arbejder med klassekampen i litteraturen. V tager udgangspunkt i Glenn Bechs "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet". Herfra kigger vi både tilbage i litteraturen til Pontoppidan, Andersen-Nexø og Ditlevsen. Vi læser også digte af Yahya Haasan, ligesom vi læser et uddrag af Stine Askovs "Nøjseomheden". Vi slutter forløbet af med værkslæsning af Thomas Korsgaards "Hvis der skulle komme et menneske forbi", der også linker til det korte forløb om autofiktion, der følger efter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Romantik og romantisme del 1

Vi arbejder med romantikken og dens undergenrer; universalromantik, ny-platonisme og nationalromantik. Vi arbejder med biedermeier og opgøret med dette (Blicher). Vi starter forløbet med at se et afsnit af 1800-tallet på vrangen og bevæger os derefter ind i perioden.Herunder værklæsning: St St Blicher: "Sildig opvaagnen".
Vi arbejder med romantismen, og hvordan denne periode både ligger i forlængelse af og er et opgør med romantikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Dokumentargenrer og optakt til studietur

Vi arbejder med dokumentargenrer og dokuemtarfilm-serien Heavy Agger (DR). vi tager udgangspunkt i Bill Nichols definitioner og arbejder videre herfra. Klassen producerer deres egne dokumentarfilm på studieturen til Andalusien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Gennembrud

Vi rarbejder med det moderne gennembrud. I forlængelse af dette perspektiverer  vi til "Lønningsdag" (som vi tidligere har læst)fra det folkelige gennembrud, således at der skabes en sammenhængende forståelse af, hvad det er den moderne tilværelsestolkning bryder med og arbejder for. Vi forholder os både til det konkrete tekstlige; hvilke karakteristika er typiske i  hhv. det moderne og folkelige gennembrud( hvordan er udtrysformen?), men også - hvilket livs- og omverdenssyn er teksterne udtryk for. Vi placerer teksterne litteraturhistorisk og forstår hvilken samtid, de er rundet af.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde




Titel 16 Litterære læsestrategier

Vi arbejder med nogle af litteraturteoriens tilgange til tekstlæsning.
Eleverne arbejder med nykritik, Strukturalisme, læserorienteret læsning , psykoanalylist læsning og queerlæsning.
Eleverne kender socialhistorisk læsning  på forhånd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 18 Akademisk skrivning forud for srp

akademisk skrivning forud for srp.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer