Holdet 2022 DA d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kristoffer Karlsgaard Lyhne
Hold 2022 DA d (1d DA, 2d DA, 3d DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Argumentation og retorik
Titel 2 Journalistik og nyhedsformidling
Titel 3 Middelalderens litteratur
Titel 4 Blokken i litteratur og medier
Titel 5 Værklæsning: Blomsterdalen
Titel 6 Diskurser om Grønland
Titel 7 1800tallets litteratur
Titel 8 Værklæsning "Mente I det"
Titel 9 Den svære kærlighed
Titel 10 Værklæsning: Kvinder uden mænd
Titel 11 Klassekamp og folket
Titel 12 Maskulinitet i det moderne
Titel 13 Værklæsning: Digte
Titel 14 Celebrity og SOME

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Argumentation og retorik

I forløbet undersøge vi, hvordan man gennem sprogets kraft kan overbevise sin modtager om, at man har ret i en diskussion. Vi undersøger de retoriske pentagram, Toulmins model for argumentation, ser på argumentationstyper og på appelformer. Vi kommer også til at undersøge de retoriske virkemidler og arbejde med stilistik.
Vi arbejder både analytisk og producerer selv gode argumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Journalistik og nyhedsformidling

I dette forløb arbejder vi med nyhedsformidling i forskellige medier. I introduceres for nyhedskriterierne, nyhedstrekanten og sproglige virkemidler i skreven journalistik. Derefter undersøge vi, hvordan man kan formidle fagligt stof på en indbydende måde - faglig formidling.

I forløbet arbejder vi også med at undersøge, hvordan medierne og journalisterne dækker begivenheder, når de anvender dokumentargenren. Her ser vi et afsnit af Ørnedræberne og taler om fakta og fiktionskoder, og om hvorvidt dokumentarfilm er journalistik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Middelalderens litteratur

I dette korte forløb introduceres eleverne til folkevisernes og folkeeventyrene. Vi arbejder primært med folkeviser og de forskellige typer af disse. I forløbet vil vi arbejde med forskellige litteraturanalytiske tilgange herunder nykritik, strukturalisme, litteraturhistorisk læsning og den freudianske analysemodel.
I forløbet er vi særlig fokuserede på at undersøge, hvordan naturen og menneskesynet fremstilles i middelalderens tekster. Vi trækker også paralleller til film og tv-serier fra vores tid, der benyttes sig af folkevisernes universer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Blokken i litteratur og medier

Vi undersøger, hvordan blokken og det sociale boligbyggeri fremstilles i forskellige værker. Vi kommer til at læse uddrag af Papes "Planen", se et afsnit af "Prinsesser fra blokken" og læse andre tekster med blokken som omdrejningspunkt.
I forløbet tager vi også på ekskursion til et socialt boligbyggeri.
Forløbet har fokus på litterær analyse og tematisk læsning, og det lægger op til DHOopgaven.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Værklæsning: Blomsterdalen

Vi læser romanen Blomsterdalen og undersøger, hvordan Niviaq Korneliusen skriver om temaerne seksualitet, forholdet mellem Grønland og Danmark og det er være udsat for racisme i hverdagen. Vi bruger romanen som oplæg til et forløb om diskurser om Grønland.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Diskurser om Grønland

I forløbet undersøger vi, hvordan Grønland fremstilles i litteratur og film. Vi kommer til at tage udgangspunkt i diskursanalysen og undersøger, om Saids begreb orientalisme også kan anvendes om de diskurser, vi kan finde. Forløbet introducerer således eleverne til den postkolonielle læsestrategi.
I forløbet indgår også et modul om Blixen og hendes roman "Den afrikanske farm".

Efter forløbet skal eleverne kunne
- forklare og analysere diskurser om Grønland, grønlændere og forholdet til Danmark i forskellige teksttyper.
- diskutere mulige konsekvenser af disse diskurser.
- anvende diskursanalysens analysemetode og sprog.
- kende og kunne anvende begrebet orientalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 1800tallets litteratur

Vi kommer til at arbejde med 1800tallets litteratur og kunst. Vi kommer til at fokusere på romantikken (universalromantik, nyplatonisme og nationalromantik), biedermeier, romantisme og det moderne gennembrud.

Efter forløbet skal I være i stand til at forklare de litterære træk, der hersker i de forskellige perioder, og I skal kunne trække paralleller til Danmark i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Værklæsning "Mente I det"

Vi læser Thomas Korsgaards roman "Mente I det" med fokus på at undersøge, hvordan sprog og vold kan hænge sammen. Vi kommer i forløbet også ind på norm og normkritik, autofiktion og diskursanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den svære kærlighed

+ sildig opvaagnen som værklæsning

Forløbet undersøger den svære kærlighed og forskellige tekster om emnet gennem tiden. Vi kommer til at læse tekster fra Holberg til i dag. Fokus er på analyse og fortolkning. I forløbet introduceres i til begrebet minimalisme.

Vi undersøger kærlighedens forskellige afskygninger fra ægteskabet, der ifølge Holberg skal indgås mellem frie parter, til Blichers undersøgelse af drifternes ødelæggende væsen i "Sildig opvaagnen" (værklæsning) og Bangs kritik af fornuftsægteskabet i slutningen af 1800tallet. Herefter læser vi om kærlighed - eller mangel på sammen - i familien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Værklæsning: Kvinder uden mænd

Vi læser Parsipurs roman "Kvinder uden mænd" og undersøger den magiske realisme, samt vi taler om, hvordan litteratur kan bruges til at udfordre magtstrukturer i undertrykkende samfund. I forløbet træner vi analyse af fiktionstekster, arbejder med realismebrud og diskuterer, om litteratur kan gøre os til mere empatiske mennesker. Vi kommer også ind på remidiering af en roman, når vi ser filmen "Kvinder uden mænd" og taler om, hvordan instruktøren har brugt romanen som forlæg.

Forløbet afsluttes med at I skriver en reflekterende artikel om emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Klassekamp og folket

Vi læser tekster med fokus på fremstillingen af klasser og klassekamp. I forløbet veksler vi mellem at læse tekster fra det moderne gennembrud og nutidige tekster. Hovedfokus er på at undersøge, hvordan klassebegrebet og klassekampen ændrer sig over tid - hvad forandrer sig og hvad synes at være konstant. Vi arbejder også med sprog som klassemarkør


+ værklæsning af medieværk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Maskulinitet i det moderne

Vi undersøger maskulinitet i det moderne fra starten af 1900-tallet og til i dag. Vi kommer i dette forløb at til at arbejde med at undersøge maskulinitet og fremstillinger af det maskuline i litteratur og tv. I forløbet kommer vi bl.a. til at læse kanonforfattere og se på de muligheder for at træde ind i rollen som mand, de tilbyder i deres litteratur. Derudover kommer vi også til at arbejde med maskuline diskurser i dag og til at se på, hvordan manderollen er i forandring. Forløbet er primært orienteret mod det litterære og de sproglige område. Forløbet introducerer også eleverne til modernisme og eksistentialismen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Værklæsning: Digte

Eleverne har fået 3 digtsamlinger at vælge imellem. De læser en digtsamling og forbereder og afholder en fremlæggelse af en analyse af et par selvvalgte digte. Disse perspektiveres til resten af digtsamlingens tematik.
Forløbet træner således elevernes litterære analyse og deres formidlingskompetencer.

Tore – digte 2014
Tobias - digte 2014
Simon – digte 2014
Jonas – digte 2014
Vilhelm – digte 2014
Filip – Digte 2014
Uzair – Digte 2014
Kubi – digte 2014
Laith – digte 2014

Sif – strunge
Gustav – strunge
Alem - sytrunge
Gustav Birk – strunge
Emil – strunge
Villum – Strunge
Freja – strunge
Sille . Strunge
Andrea – Strunge
Linus – strunge

Signe – Lyng
Kaia – Lyng
Alberte – lyng
Rebecca – lyng
Laura. D. – Lyng
Emma – Lyng
Berta – Lyng
Silke – lyng
Mathilde – lyng

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Celebrity og SOME

I dette korte forløb undersøger vi, hvad vil det sige at være en celebrity og hvordan man som forfattere kan bruge sociale medier til at promovere sig selv og sine værker. Dette er omdrejningspunktet i forløbet om celebrity og sociale medier.

Vi kommer til at arbejde med celebritymatricen, Rojeks tre typer af berømmelse og om sociale mediers betydning for almindelige menneskers mulighed for at opnå berømmelse., Vi kommer til at undersøge sociale medier og samspillet mellem foto og tekst på disse. Vi kommer også ind på, hvordan medier og berømmelse historisk set har være forbundet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer