Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Kristoffer Karlsgaard Lyhne
Hold
2022 DA d (
1d DA
,
2d DA
,
3d DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Argumentation og retorik
Titel 2
Journalistik og nyhedsformidling
Titel 3
Middelalderens litteratur
Titel 4
Blokken i litteratur og medier
Titel 5
Værklæsning: Blomsterdalen
Titel 6
Diskurser om Grønland
Titel 7
1800tallets litteratur
Titel 8
Værklæsning "Mente I det"
Titel 9
Den svære kærlighed
Titel 10
Værklæsning: Kvinder uden mænd
Titel 11
Klassekamp og folket
Titel 12
Maskulinitet i det moderne
Titel 13
Værklæsning: Digte
Titel 14
Celebrity og SOME
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Argumentation og retorik
I forløbet undersøge vi, hvordan man gennem sprogets kraft kan overbevise sin modtager om, at man har ret i en diskussion. Vi undersøger de retoriske pentagram, Toulmins model for argumentation, ser på argumentationstyper og på appelformer. Vi kommer også til at undersøge de retoriske virkemidler og arbejde med stilistik.
Vi arbejder både analytisk og producerer selv gode argumenter.
Indhold
Kernestof:
DD-Handout2021_final.pdf
analyse af alberte back schmidts tale.docx
Danske Taler Alberte Back Schmidts tale ved LGBT Ungdom pa_ talerstolen 2021 - Danske Taler.pdf
retorik og argumentation - begreb om dansk.pdf
Øvelser til dagens modul om komposition.docx
Skriv 5 til 10 linjer, hvor I analyserer Alberte Back Schmidts tale. I skal forklare Schmidts: intention med talen, kommunikaitonssituationen (med brug af det retoriske pentagram) og hendes brug af appelformer. Aflever under elevfeedback (kopier teks
Øvelser til virtuel undervisning om gendrivelser m.m..docx
virtuelt-gendrivelse.mp4
Debat_ Speciesisme (1).pdf
Øvelser til dagens modul.docx
Greta Thunbergs tale til FNs Klimatopmøde den 23.docx
U.N. Climate Action Summit 2019: Emotional Greta Thunberg chastises leaders
Øvelser til dagens modul om argumenttyper.docx
opgave om Klimakrise og politisk aktivisme.docx
Ord og vendinger til debatterende tekster.docx
Fraser til den analyserende artikel-3.docx
Disposition til stilen.docx
Aktivister ødelægger kunst til gengæld for likes. Hold nu op, hvor er det lavt at synke
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-10-14-klimaaktivister-vandaliserer-ikonisk-maleri-og-limer-sig-selv-fast-til-museum
Morten er klimaaktivist på fuldtid
øvelser til dagens modul om skrivning.docx
nytårstaler fra litteraturhåndbogen.pdf
øvelser til dagens modul om sproglige figurer.docx
sproglige figurer og nytårstalen.docx
Lektiefrit modul
Link til dagens modul på teams
Skriv en nytårstale om dit emne.docx
Afsnit
Øvelser til opsamlingsmodul om kommunikation.docx
Aftenshowet - Nissehaderen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Journalistik og nyhedsformidling
I dette forløb arbejder vi med nyhedsformidling i forskellige medier. I introduceres for nyhedskriterierne, nyhedstrekanten og sproglige virkemidler i skreven journalistik. Derefter undersøge vi, hvordan man kan formidle fagligt stof på en indbydende måde - faglig formidling.
I forløbet arbejder vi også med at undersøge, hvordan medierne og journalisterne dækker begivenheder, når de anvender dokumentargenren. Her ser vi et afsnit af Ørnedræberne og taler om fakta og fiktionskoder, og om hvorvidt dokumentarfilm er journalistik.
Indhold
Kernestof:
populaervidenskabelig-artikel-perspektiveridansk.pdf
Virtuelt modul om faglig formidling.docx
øvelser til modul om nyhedskompasset og vinkling.docx
DRTV - Ørnedræberne: En knivspids kan slå en voksen mand ihjel
Lektiefrit modul
Uzairs gruppe fremlægger deres svar på spørgsmålene.
Øvelser til dagens modul om analyse af nyhedsartikler.docx
Eksempler fra stilene om klima.docx
Øvelser til analyse af dagens artikel.docx
Annoncørbetalt indhold: Et fritidsjob i den lokale børnehave kan være vejen ud af unges mistrivsel: »Når man har et fritidsjob, bruger man mere af sin tid i det virkelige liv med rigtige mennesker«
stilistik og grammatik.pptx
Øvelse 1- Er der nyheder på Nørre.docx
1d artikler om skolelivet.pdf
fiktionalitet.pdf
https://www.dr.dk/nyheder/udland/tysk-butik-aabner-toiletpapir-drive#!/
fiktionalitet.pptx
Fiktionalitet - øvelser til modulet.docx
fiktionalitet del 2 - øvelser til modulet.docx
DRTV - Tæt på sandheden med Jonatan Spang: Jagten på genstandsgrænsen
Virtuelt modul om Fake news.docx
Løgnefabrikken - de falske nyheder fra Rusland
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Middelalderens litteratur
I dette korte forløb introduceres eleverne til folkevisernes og folkeeventyrene. Vi arbejder primært med folkeviser og de forskellige typer af disse. I forløbet vil vi arbejde med forskellige litteraturanalytiske tilgange herunder nykritik, strukturalisme, litteraturhistorisk læsning og den freudianske analysemodel.
I forløbet er vi særlig fokuserede på at undersøge, hvordan naturen og menneskesynet fremstilles i middelalderens tekster. Vi trækker også paralleller til film og tv-serier fra vores tid, der benyttes sig af folkevisernes universer.
Indhold
Kernestof:
Kong Lindorm.pdf
Kong Lindorm - Øvelser til modulet.docx
Hr. Torbens datter - øvelser til dagens modul.docx
Folkevise. Torbens datter og hendes faderbane.doc
Ridderviser | lex.dk – Dansk litteraturs historie
sproget.dk
Lektiefrit modul
litteraturens veje - folkeviser.pdf
Folkevise - Harpens.pdf
Trylleviser - øvelser til dagens modul.docx
Agnete og havmanden - øvelse til dagens modul.docx
Folkevise. Agnete og havmanden.doc
Ebbe Skammelsøn
Ebbe Skammelsøn - Øvelser til dagens modul.docx
litteraturens veje - Ridderviser.pdf
Rødhætte og ulven – øvelser til dagens modul.docx
Brødrene Grimm â RødhÃ_tte â 1812.pdf
Opsamlingsark folkeviser og eventyr.docx
Planen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Blokken i litteratur og medier
Vi undersøger, hvordan blokken og det sociale boligbyggeri fremstilles i forskellige værker. Vi kommer til at læse uddrag af Papes "Planen", se et afsnit af "Prinsesser fra blokken" og læse andre tekster med blokken som omdrejningspunkt.
I forløbet tager vi også på ekskursion til et socialt boligbyggeri.
Forløbet har fokus på litterær analyse og tematisk læsning, og det lægger op til DHOopgaven.
Indhold
Kernestof:
Opsamlingsark folkeviser og eventyr.docx
Planen.pdf
DRTV - Prinsesser fra Blokken
opsamling på Prinsesser fra Blokken
Prinsesser fra Blokken - øvelser.docx
Øvelser til dagens modul.docx
Ghettoguide, Y. Hassan, 2013.pdf
Øvelser i biblioteket 1.g. stx 22-23.docx
1d litteraturliste.docx
Yahya Hassan - øvelse til dagens modul.docx
Jeg iklæder mig min brøndbyidentitet - arbejdsark.docx
Jeg iklæder mig Brøndby-identitet som var det min yndlingskjole.pdf
Eksemplarisk DHO.pdf
01-05-23 opgaver til tidligere DHO.docx
DHO 1d info.docx
Øverlser til formalia mm DHO.docx
Interview med Stine Askov
Stine Askov - Nøjsomheden.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitlet.docx
Rammer for det gode gruppearbejde.docx
brainstorm opstart.docx
Kompendium grundforløb i dansk 22.pdf
Niviaq Korneliussen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Værklæsning: Blomsterdalen
Vi læser romanen Blomsterdalen og undersøger, hvordan Niviaq Korneliusen skriver om temaerne seksualitet, forholdet mellem Grønland og Danmark og det er være udsat for racisme i hverdagen. Vi bruger romanen som oplæg til et forløb om diskurser om Grønland.
Indhold
Kernestof:
Begivenheder, steder og personer - øvelser til dagens modul.docx
Link til fællesdokument
I skal have læst romanen færdig, og I skal selvfølgelig medbringe romanen.
Medbring romanen - også selvom din fugl har spist den eller andre tragedier.
Fortæller og fortælleforhold.docx
Om fortællerforhold.pdf
Tematisk læsning og forberedelse af undervisning.docx
I skal have styr på jeres undervisningssekvens
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Diskurser om Grønland
I forløbet undersøger vi, hvordan Grønland fremstilles i litteratur og film. Vi kommer til at tage udgangspunkt i diskursanalysen og undersøger, om Saids begreb orientalisme også kan anvendes om de diskurser, vi kan finde. Forløbet introducerer således eleverne til den postkolonielle læsestrategi.
I forløbet indgår også et modul om Blixen og hendes roman "Den afrikanske farm".
Efter forløbet skal eleverne kunne
- forklare og analysere diskurser om Grønland, grønlændere og forholdet til Danmark i forskellige teksttyper.
- diskutere mulige konsekvenser af disse diskurser.
- anvende diskursanalysens analysemetode og sprog.
- kende og kunne anvende begrebet orientalisme
Indhold
Kernestof:
Hingitaq - de fordrevne
fremstillinger af Grønland - øvelser til dagens modul.docx
Salmonsens konversationsleksikon.docx
om den grønlandske befolkning fra den store danske.docx
Medbring romanen
Afsnit
diskursanalyse - teori og begreber.pptx
Qallunaaq - hvad er jeg? | Qallunaaq - hvad er jeg? 1:3 | DR LYD
Teoritekster til diskursanalyse.pdf
Fremstillingen af Grøndland og grønlændere i medier og tekster.docx
Den yderste by
DRTV - Anders Lund Madsen i Den Yderste By
Gense klippet, "Den yderste by" og overvej, hvordan I kan bruge det til at besvare opgaveformuleringen.
om dokumentarfilm.pptx
Øvelser til analyse af Kampen om Grønland.docx
Kampen om Grønland
Analyse af indledningen i den afrikanske farm.docx
Den afrikanske farm | eReol
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
1800tallets litteratur
Vi kommer til at arbejde med 1800tallets litteratur og kunst. Vi kommer til at fokusere på romantikken (universalromantik, nyplatonisme og nationalromantik), biedermeier, romantisme og det moderne gennembrud.
Efter forløbet skal I være i stand til at forklare de litterære træk, der hersker i de forskellige perioder, og I skal kunne trække paralleller til Danmark i dag.
Indhold
Kernestof:
øvelser til 1. modul om romantikken.docx
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
Hvis du vil have mulighed for at arbejde individuelt hele modulet, skal du medbringe hovedtelefoner.
Øvelser til dagens modul om romantik og organismetanke.docx
Nyplatonisme.pptx
gode eksemper fra stilene.docx
Lav øvelserne på øvelsesarket på forrige modul færdige.
Indvielsen Af Schack von Staffeldt 1804.docx
Øvelser til dagens modul om romantik og organismetanke (3).docx
Staffeldt. Kunstnerlængsel.pdf
Johannes Fibiger, Gerd Lütken: LITTERATURENS VEJE, Gads Forlag; sider: 137-144, 152-155, 162-166
Stilladseret læsning af afsnittet om romantikken i litteraturens veje.docx
medbring en blyant og et viskelæder
Adam Oehlenschläger _Guldhornene_, 1802.pdf
Virtuelt modul optakt til stil om romantikken.docx
Analyse af morgenvandring.docx
Morgen Vandring - Adam Oehlenschläger 1805.docx
Virtuelt modul optakt til stil om romantikken (1).docx
Medbring jeres besvarelse af opgaverne til det virtuelle modul.
Brug 20 minutter på at skrive det ene afsnit på 10-30 linjer i din analyse. Du skal bruge din disposition. Hvis du går i stå, så spring videre til den næste pointe i afsnittet.
Tre nationalhyldester.docx
Langt højere bjerge
Der er et yndigt land
Kong Christian stod ved højen mast
Medbring litteraturens veje.
Gyllembourg. Den lille Karen.pdf
Øvelser til modul om Den Lille Karen og biedermeierkunst.docx
Sille, Kubi, Linus, Nikki og Laura fremlægger deres planche
Romantisme - Aarestrup analyse af tre digte.docx
Medbring litteraturens veje. Vi skal bruge de sider, der hører til afsnittet om Emil Aarestrup
Øvelser til modul om skriftestolen.docx
Skriftestolen af Chr. Winther.docx
sådan laver du analysen i den debatterende artikel.docx
opgaveformulering opgave 4.png
194295_tekster_opg_4.pdf
disposition - debatterende artikel.docx
Feedback til din makkers stil.docx
Ord og vendinger til debatterende tekster.docx
Øvelse til uddraget af Amalie Skrams roman Constance Ring.docx
Constance Ring af Amalie Skram.docx
Brandes indlæg.docx
Argumentationsanalyse af debatten.docx
Elisabeth Grundtvig indlæg.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Værklæsning "Mente I det"
Vi læser Thomas Korsgaards roman "Mente I det" med fokus på at undersøge, hvordan sprog og vold kan hænge sammen. Vi kommer i forløbet også ind på norm og normkritik, autofiktion og diskursanalyse.
Indhold
Kernestof:
Skriveøvelse: Hvad handler romanen om, og hvordan var din oplevelse med at læse den? Hvordan synes du, det fungerer, at læse en kortroman? Aflever under elevfeedback.
Thomas Korsgaard. Mente I det. 2023. Opgaver.docx
Afsnit
autofiktion.pdf
Hadeful tale.pdf
hadefuld tale - øvelser til dagens modul.docx
Husk romanen
Analyse af hadefuld tale i Mente I det.docx
Sharing Link Validation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Den svære kærlighed
+ sildig opvaagnen som værklæsning
Forløbet undersøger den svære kærlighed og forskellige tekster om emnet gennem tiden. Vi kommer til at læse tekster fra Holberg til i dag. Fokus er på analyse og fortolkning. I forløbet introduceres i til begrebet minimalisme.
Vi undersøger kærlighedens forskellige afskygninger fra ægteskabet, der ifølge Holberg skal indgås mellem frie parter, til Blichers undersøgelse af drifternes ødelæggende væsen i "Sildig opvaagnen" (værklæsning) og Bangs kritik af fornuftsægteskabet i slutningen af 1800tallet. Herefter læser vi om kærlighed - eller mangel på sammen - i familien
Indhold
Kernestof:
virtuelt modul - sildig opvaagnen.docx
SILDIG OPVAAGNEN.docx
analyse af sildig opvaagnen.docx
SILDIG OPVAAGNEN med noter.docx
Afsnit
lektiefrit modul
Holberg - ægteskab og tvang.pdf
Epistel 89 - Ludvig Holberg.docx
Arbejdsspørgsmål til Holberg og kærlighed.docx
Dansksiderne: Minimalisme
Helle Helle og minimalismen - øvelser.docx
En sidste tur - Helle Helle.pdf
Køreplaner - arbejdsspørgsmål til dagens modul.docx
Helle Helle Køreplaner.pdf
Foran alteret.docx
Analyse af Foran Alteret.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Værklæsning: Kvinder uden mænd
Vi læser Parsipurs roman "Kvinder uden mænd" og undersøger den magiske realisme, samt vi taler om, hvordan litteratur kan bruges til at udfordre magtstrukturer i undertrykkende samfund. I forløbet træner vi analyse af fiktionstekster, arbejder med realismebrud og diskuterer, om litteratur kan gøre os til mere empatiske mennesker. Vi kommer også ind på remidiering af en roman, når vi ser filmen "Kvinder uden mænd" og taler om, hvordan instruktøren har brugt romanen som forlæg.
Forløbet afsluttes med at I skriver en reflekterende artikel om emnet.
Indhold
Kernestof:
Shahrnush Parsipur
Øvelse 1.docx
Læs romanen "kvinder uden mænd" du skal være færdig med den inden modulet
handout - debatterende artikel.docx
Debatterende artikel om blå bøger.docx
Sharnush Parsipur: KVINDER UDEN MÆND, Gyldendal; sider: 169-178
Øvelser til dagens modul om fortæller og personer i (1).docx
HUSK bogen
Jeg-har-læst-dette-og-bliver-nødt-til-at-dele-det-med-jer (Villum)
1 Alberte, Kaia, Signe, Vilhelm2 Filip, Jonas, Matilde, Uzair3 Emma, Gustav G, Sif, Tore4 Alem, Kubilay, Laura RB, Silke5 Andrea, Louie, Rebecca, Tobias6 Berta, Freja, Laura F, Simon, Villum7 Emil, Gustav B, Linus, Sille
Vilhelm fortæller om en tekst, der har gjort indtryk på ham
Den reflekterende artikel.pptx
gode råd til den reflekterende artikel.docx
Når litteraturen lindrer.pdf
Eksempel på elevbesvarelse af opgaven.docx
Uzair holder oplæg om en tekst, der har berørt ham.
Gør litteratur os til mere empatiske væsner.docx
Remediering fra bog til film øvelser til dagens modul.docx
borns-rettigheder_folder-digital.pdf
Børnekonventionen arbejdsspørgsmål.docx
global-childhood-report-2021.pdf
Overvej, hvad der lykkedes godt og mindre godt i filmatiseringen af "Kvinder uden mænd"
Tore præsenterer en tekst, der har gjort indtryk på ham
Fattige børn betaler for vores behagelige tilværel (e95401d7).pdf
Øvelser til dagens modul analyse af artiklen.docx
Gør litteratur os til mere empatiske væsner (3).docx
Arbejdsspørgsmål til den reflekterende artikel.docx
Simon præsenterer noget, han har læst
Medbring dit reflekterende afsnit. Du kommer til at vise det til din netværksgruppe.
https://app.minlaering.dk/bog/45
Haidar Ansari og Glenn Bech anerkender ikke længere jeres autoritet
Bech.pdf
Tobias fremlægger noget, han har læst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Klassekamp og folket
Vi læser tekster med fokus på fremstillingen af klasser og klassekamp. I forløbet veksler vi mellem at læse tekster fra det moderne gennembrud og nutidige tekster. Hovedfokus er på at undersøge, hvordan klassebegrebet og klassekampen ændrer sig over tid - hvad forandrer sig og hvad synes at være konstant. Vi arbejder også med sprog som klassemarkør
+ værklæsning af medieværk
Indhold
Kernestof:
eksempler fra den reflekterende artikel.docx
arbejdsspørgsmål til Lønningsdag.docx
LØNNINGSDAG - EN IDYL - Martin Andersen Nexø.pdf
Sille fortælle om noget, hun har læst
Snobberne: Arbejdsløshed | Rytteriet | DR Satire
er jeg berettiget til en traumatisk barndom Glenn Bech?</i>
italesættelse af overklassen - arbejdsark.docx
er jeg berettiget til en traumatisk barndom Glenn Bech.docx
Silke fortæller om noget, hun har læst
Oppe og nede - på social sightseeingen i velfærdsdanmark.pdf
Arbejdsspørgsmål til klasseskam.docx
Agnes Henningsen - strømmen.docx
Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.pdf
Vi er vel helte.pdf
Glenn Bech: Ja, ulykker rammer også Hellerup. Men modgang og vold klumper sammen i underklassen
Refleksionsøvelse
Sif fortæller om noget, hun har læst
Fremstillingen af sociale klassers betydning.docx
filmiske virkemidler begrebsark.docx
FILM X - Håndbog i filmiske virkemidler.pdf
Øvelser til dagens modul om dokumentar som argumentation.docx
dokumentaranalyse.html
DRTV - Underdanmark: Migranternes bagmænd
https://www.smk.dk/exhibition/against-all-odds/
Introduktion til ‘Against All Odds - Historiske kvinder og nye algoritmer’ | SMK – Statens Museum for Kunst
Ekskursion til statens museum for kunst.docx
Link til rejseplanen
Christina Hagen.docx
digte Yahya Hassan.pdf
Jens Vejmand
skriv et digt - øvelse til dagens modul.docx
Linus fortæller om noget han har læst
Amalie Skram - Karens jul.docx
DRTV - Indefra med Anders Agger - Udsat: En besked fra Paul McCartney
Laura D. fortæller om noget, hun har læst
Louie fortæller om noget, han har læst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Maskulinitet i det moderne
Vi undersøger maskulinitet i det moderne fra starten af 1900-tallet og til i dag. Vi kommer i dette forløb at til at arbejde med at undersøge maskulinitet og fremstillinger af det maskuline i litteratur og tv. I forløbet kommer vi bl.a. til at læse kanonforfattere og se på de muligheder for at træde ind i rollen som mand, de tilbyder i deres litteratur. Derudover kommer vi også til at arbejde med maskuline diskurser i dag og til at se på, hvordan manderollen er i forandring. Forløbet er primært orienteret mod det litterære og de sproglige område. Forløbet introducerer også eleverne til modernisme og eksistentialismen.
Indhold
Kernestof:
Amalie Skram - Karens jul.docx
DRTV - Indefra med Anders Agger - Udsat: En besked fra Paul McCartney
Øvelser til modulet om udsathed.docx
Genopfrisk dokumentaren I havde for som lektie til sidste modul inden jul
Louie fortæller om noget, han har læst
Mænd og manderoller.pptx
maskulinitet til debat - øvelser.docx
mandsforræder - Sebastian Lynggaard - Herlige Svend.pdf
Intersektionalitet og kønsforskning.docx
SCHULSTAD x TOBIAS RAHIM
Uddrag af Kongens Fald.pdf
Analyse af uddrag af Kongens fald.docx
Kubi fortæller om noget, han har læst
Angst i lyrik.docx
Kaia fortæller om noget hun har læst
Psykolog: Systemet svigter mænd med mentale problemer
Mandejagt på Glyptoteket.docx
MEDBRING: Kend dig selv bogen :)
Homers Odysse 1. sang. tekst.docx
Jonas fortæller om noget, han har læst
Paradisæbler - analyseark (2).docx
Heretica, 1948 - 1953
Martin A. Hansen - Paradisæblerne.pdf
Gustav G. præsenterer noget, han har læst
Johannes Fibiger, Gerd Lütken: LITTERATURENS VEJE, Gads Forlag; sider: 314-319
Eksistentialisme.pptx
Albert Camus Sisyfos Myten.pdf
spørgsmål til hullet (1).docx
Seeberg Hullet.pdf
Gustav B. fortæller
Eksistentialisme_arbejdsark.docx
analyse af Ringen.docx
Laura R. fortæller
Karen Blixen - Ringen.pdf
Bang, H. Franz Pander.doc
arbejdsspørgsmål til Franz Pander.docx
Freja fortæller om noget, hun har læst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Værklæsning: Digte
Eleverne har fået 3 digtsamlinger at vælge imellem. De læser en digtsamling og forbereder og afholder en fremlæggelse af en analyse af et par selvvalgte digte. Disse perspektiveres til resten af digtsamlingens tematik.
Forløbet træner således elevernes litterære analyse og deres formidlingskompetencer.
Tore – digte 2014
Tobias - digte 2014
Simon – digte 2014
Jonas – digte 2014
Vilhelm – digte 2014
Filip – Digte 2014
Uzair – Digte 2014
Kubi – digte 2014
Laith – digte 2014
Sif – strunge
Gustav – strunge
Alem - sytrunge
Gustav Birk – strunge
Emil – strunge
Villum – Strunge
Freja – strunge
Sille . Strunge
Andrea – Strunge
Linus – strunge
Signe – Lyng
Kaia – Lyng
Alberte – lyng
Rebecca – lyng
Laura. D. – Lyng
Emma – Lyng
Berta – Lyng
Silke – lyng
Mathilde – lyng
Indhold
Kernestof:
Inden vi kan køre det forløb, vi har i støbeskeen, skal vi læse en digtsamling. Det skal vi, fordi vi ikke har arbejdet med den genre som værklæsning, og det er et krav i bekendtgørelsen. I kan vælge mellem følgende:
Lyrikanalyse.doc
begreber til lyrikanalyse.docx
I får modulet til at arbejde med jeres digtsamling. I skal derfor have læst den færdig.
Emil og Berta fortæller om noget, de har læst
I får modulet til at arbejde med analyse af selvvalgt digte fra jeres digtsamling
lyrikanalyse.html
Akademisk skrivning.pdf
Akademisk skrivning - eksempler på indledninger og konklusioner i SRP.docx
disposition.docx
Planlægningsskema for uge.docx
SRP Eksempel på en disposition_Lærer- og elevdokument.docx
SRP guide til litteraturliste og henvisninger_elevdokument.pdf
Videoguides.docx
SRP færdig tjekliste_elevdokument.docx
Fremlæggelse af analyser. Bemærk, at I har 1. modul til at analysere digtene og forberede fremlæggelsen. I kommer til at fremlægge for hinanden i små grupper.
SRP.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Celebrity og SOME
I dette korte forløb undersøger vi, hvad vil det sige at være en celebrity og hvordan man som forfattere kan bruge sociale medier til at promovere sig selv og sine værker. Dette er omdrejningspunktet i forløbet om celebrity og sociale medier.
Vi kommer til at arbejde med celebritymatricen, Rojeks tre typer af berømmelse og om sociale mediers betydning for almindelige menneskers mulighed for at opnå berømmelse., Vi kommer til at undersøge sociale medier og samspillet mellem foto og tekst på disse. Vi kommer også ind på, hvordan medier og berømmelse historisk set har være forbundet.
Indhold
Kernestof:
berømmelse og celebrities.pptx
Matrixgruppearbejde om celebritykulturen i antikken.docx
Berta fortæller om noget, hun har læst.
Hvad er celebrity-2.pdf
Politik, aktivisme og influencere på Instagram.pdf
Olga Ravn - reklamepigeparnet.pdf
Link til Olga Ravns instagram
Celebritymatricen.mp4
Citater fra teksten.docx
Andrea fortæller om noget, hun har læst
Forbered et oplæg om to kendte og deres selvfremstilling på sociale medier.docx
Grupper og opgave til repetition 1 (3).docx
Modulet bruges til at arbejde med forløbsfremlæggelserne og evt. med at lave oplægget om to kendte
I skal kunne holde jeres fremlæggelser i dansk
Grupper og opgave til repetition 1 (3) (2).docx Rækkefølgen for fremlæggelserne fremgår af dokumentet her. Jeg forventer, at vi når omkring 6 fremlæggelser i modulet
Vi holder resten af fremlæggelserne og så kan vi bruge resten af tiden på at tale om eksamen eller måske bare gøre noget så vildt som at sige tak for tre gode år og held og lykke.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743953165", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743953165", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743953165" }