Holdet 2022 DA m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Gitte Harder Sørensen, Kim Frandsen
Hold 2022 DA m (1m DA, 2m DA, 3m DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik, argumentation og diskurs
Titel 2 Romantikken - enhed og splittelse
Titel 3 Det Moderne Gennembrud (DHO) (Værk)
Titel 4 Fuck normen (værk)
Titel 5 Følelser
Titel 6 Eksistentialisme - det absurde (Værk)
Titel 7 Menneske og natur 1 - Natursyn
Titel 8 Myten om sproget: Vokabulantis
Titel 9 Menneske og natur 2 - Litteraturhistorie (Værk)
Titel 10 Nyhedsformidling, dokumentar og postkolonialisme
Titel 11 Akademisk skrivning
Titel 12 Samtaleanalyse
Titel 13 Realisme/Modernisme/Kanon (Værk)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik, argumentation og diskurs

Sprog:

Forløbet fokuserer på at introducere grundbegreberne i retorisk analyse, argumentationsanalyse og diskursanalyse i teori og i praksis ved hjælp af induktiv metode. Eleverne skriverafslutningsvis et debatindlæg med fokus på at skrive argumenterende, klart og korrekt. I forbindelse med genaflevering trænes eleverne i at sætte komma med øvelser på Minlæring.dk

Begreber:

Ciceros retoriske pentagram: taler, tilhører, emne, sprog, omstændigheder

Aristoteles tre appelformer: etos, patos og logos.

Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg og hjemmel) og udvidede argumentationsmodel (gendrivelse, styrkemarkør, optoning og nedtoning)

Argumenttyper og sproglige virkemidler: autoritetsargument, ordvalgsargument, generalisering, sammenligning, modsætning, gentagelsen

Diskursanalyse: nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere, hegemonisk diskurs og antagonistisk diskurs

Andre sproglige begreber:
Denotation/konnotation og eufemisme:


Primærtekster/kernestof:

"Retorik i danskfaget" fra online lærebog "Dansk i tiden" (Jan Aasbjerg Petersen)

"Argumentation" i lærebogen "Begreb om dansk"  (s. 100-107) (Dauer og Leuzuik, Dansklærerforeningen)

"Om diskursanalyse - introduktion til begreber" (s. 12-26) i "Diskursanalyse i dansk" af Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen (Dansklærerforeningen)

Analyserede taler og tekster:
Ulla Dahlerups tale ved Dansk Folkepartis landsmøde 2003
Uddrag af statsministerens nytårstale 2020
Uddrag af Anders Foghs nytårstale i "Begreb om dansk" (se primærlitteratur)
Ketty Dahl: "Samfundsetikken udhules: Abort er blot er alternativt ord fra drab" i "Etik" (28. maj, 2013)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Romantikken - enhed og splittelse

Litteratur:

- Målet er opnå forståelse for den litterære periode ”Romantikken” samt underretningen ”Romantisme”, dennes træk og litteratur samt at forstå de forskellige faser, som perioden indeholder. Overordnet er teksterne blevet læst med begreberne enhed og splittelse, som de kommer til udtryk i de forskellige faser.

I arbejdet med perioderne vil eleverne opnå kendskab til hvorledes denne adskiller sig fra den efterfølgende litterære periode Det moderne gennembrud, der er behandlet tidligere.

- Der vil bl.a. blive behandlet følgende litterære skrivestile: Universalromantik (panteisme, organismetanken)
Nyplatonisme (dualisme)
Nationalromantik
Romantisme
Biedermeier



- De værker, samt det stof, som eleverne kommer igennem i dette forløb, er alle angivet under "Kernestof" samt under oversigten "Dokumenter".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Digtanalyse: Indvielsen 23-02-2023
Genaflevering: Digtanalyse med indledning 17-03-2023
Analyserende artikel 18-04-2023
Genaflevering af analyserende artikel 26-05-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det Moderne Gennembrud (DHO) (Værk)

Litteratur:

Forløbet er et kort optaktsforløb til at skrive dansk-historieopgave og tager udgangspunkt i Det Moderne Gennembrud, som en naturlig forlængelse af forløbet om Romantikken. Eleverne ser og læser skuespilet "Et dukkehjem" af Ibsen (HELT VÆRK), et uddrag af den posthumt udgivede roman "Fru Astrid Grib" af Thit Jensen, samt digtet "Engelske socialister" af Holger Drachmann.

Formålet med forløbet er således at opnå viden om dansk litteratur gennem tiderne, træne litterær analyse og sproglig opmærksomhed samt at kunne perspektivere forskellige tiders og forfatteres litteratur til hinanden - og kunne forklare forskelle og ligheder med viden om samspillet mellem litteratur og samtid.

Forløbet fokuserer overordnet på at arbejde analytisk og fokuseret med litterære tekster, samt at klæde eleverne på med opgaveskrivningen med DHO-opgaven: litteraturlisteautomaten, generering af indholdsfortegnelse i word, DHO skrivehåndbogen.  

Begreber: det moderne, naturalisme, realisme, semantiske felter, transaktionsanalyse, emancipation, marxisme, darwinisme,  


LITTERÆRE TEKSTER:

Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (på norsk), 1879 (VÆRK)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem filmatiseret, sendt på DR i 1974 https://www.dr.dk/bonanza/serie/473/tv-t---70erne/52120/et-dukkehjem

Jensen, Thit: Fru Astrid Grib, 1901/1990 (uddrag)

Drachmann, Holger: Engelske Socialister (1872)

SEKUNDÆRE TEKSTER:

"Modernitet og emancipation", "Modernitetens gennembrud", "Modernitet og klassebevidsthed" og "Modernitetens tænkere" i Jensen, Peter: Modernitetens gennembrud (uddrag), 2022, Dansklærerforlaget.

Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk (om transaktionsanalyse) Systime

Lassen, Helle Juhl: Føl dig frem (om simultanitet, p. 7), 2022, Systime

Uddrag fra "1800-tallet på vrangen", DR-tv.

Faglige mål
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof.
Litterære perspektiver
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og naturalisme (teater)
– fra dansk litteraturs kanon: Henrik Ibsen
– litteraturanalyse og –fortolkning

Sproglige perspektiver
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
-kommunikationsanalyse/transaktionsanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fuck normen (værk)

Litteratur/Sprog:

Et tematisk forløb med fokus på at undersøge litterære tekster, der indeholder en kritik af gældende normer

I forløbet er der bl.a. arbejdet med crip- og queerteori samt genren autofiktion.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Caspar Erik "Nike" 2015 - Opsummering af analyse 16-08-2023
Debatterende artikel 1 - del 1 30-08-2023
Debatterende artikel 1 - del 2 18-09-2023
Debatterende artikel 1 - del 1+2+3 31-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Følelser

Litteratur/Medier:

Forløbet tager udgangspunkt i en undersøgende litteraturtilgang med fokus på følelser og affektteori.

Der arbejdes tematisk med grundfølelserne: vrede, lykke og sorg ud fra en litteraturhistorisk læsning af varierende genrer.

Der arbejdes med litterær- og medieanalyse, fortolkning og perspektivering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Menneske og natur 1 - Natursyn

Litteratur:

Med udgangspunkt i teori om natursyn, læses forskellige genrer fra varierende perioder med fokus på menneskets forhold til naturen.

I forløbet dækkes nyeste litteratur, verdenslitteratur i oversættelse, svensk og norsk samt inddragelse af et globalt perspektiv.

Forløbets tema anvendes også som afsæt for en introduktion til den reflekterende artikel.

Desuden indbefatter forløbet et besøg på Litteraturfestivalen Bogforum og oplægget "Klimakrisens forposter - ude og hjemme" ved Peder Frederik Jensen og Den Grønne Ungdomsbevægelse.

Selvom disse tekster først figurerer i anden del af forløbet, blev de læst her:
Af_Peter Frederik Jensen_Under samme måne_2024.pdf
Manifestet "Retfærdig naturbevarelse", skrevet af Den Grønne Ungdomsbevægelse (2023):
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Myten om sproget: Vokabulantis

Sprog:

Forløbet har et sprogligt fokus og er centreret om en forfatterworkshop med Morten Søndergaard, hvor eleverne arbejder i et kunstnerisk skriveværksted med temaet ’Vokabulantis’.

Tematisk er der fokus på skabelsesmyter og mytetræk samt materialiseringen af sprog.

Ud over teori om myten samt uddrag af mytiske tekster læses primærtekster af Morten Søndergaard, som enten har sproget, myten eller materialiseringen af sprog som tema.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Projektarbejde

Titel 9 Menneske og natur 2 - Litteraturhistorie (Værk)

Litteratur/Sprog:

Fortsættelse af forløbet om Menneske af natur. Her med nedslag i litteraturhistorien og herunder særlig undersøgelse af, hvordan forholdet til naturen ændrer sig gennem litteraturhistorien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Nyhedsformidling, dokumentar og postkolonialisme

Medier/Litteratur:

Med udgangspunkt i den postkoloniale metode arbejdes der med dokumentarfilmen "Håbets ø" samt nyhedsformidling om Grønland med fokus på reportagegenren.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 11 Akademisk skrivning

Som forberedelse til SRP arbejdes der med akademisk skrivning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Samtaleanalyse

Sprog:

Et forløb med fokus på samtaler, herunder sproghandlinger, transaktioner og faceteori
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Realisme/Modernisme/Kanon (Værk)

Litteratur/Sprog:

Et afsluttende forløb med opsamling af kanonforfattere samt repetition af litterær og sproglig analyse.

At kunne definere hhv. realisme og modernisme er også i fokus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning