Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Stinne Bo Schmidt
Hold
2022 DA t (
1t DA
,
2t DA
,
3t DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hvad skal vi med hekse?
Titel 2
Ta' ordet
Titel 3
DHO. Klassekamp (VÆRK)
Titel 4
Introduktion til dokumentar. CPH:DOX
Titel 5
UNESCO menneskerettigheder og Caspar Eric
Titel 6
Natur og menneske. Romantik og økokritik 1
Titel 7
KULT-forfatter: Josefine Klougart
Titel 8
Natur og menneske. Romantik og økokritik 2 (VÆRK)
Titel 9
Køn og normkritik (VÆRK)
Titel 10
Dokumentarfilm om identitet
Titel 11
Opsamling: Det moderne gennembrud
Titel 12
Den debatterende artikel som genre
Titel 13
Modernisme: ekspressionisme (VÆRK)
Titel 14
Modernisme: Eksistentialisme
Titel 15
Nyhedsformidling
Titel 16
Eksistentialistisk læsning af Doppler (VÆRK)
Titel 17
Kursus i Akademisk skrivning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hvad skal vi med hekse?
I forbindelse med klassens introture til Ribe og Hex-museum, arbejder vi med et litteraturhistorisk forløb, hvor vi undersøger, hvad begrebet Heks indeholder og kan betyde.
Vi starter med at undersøge den klassiske, stereotype heks, som vi kender fra bl.a. Brdr. Grimms folkeeventyr Hans og Grete. Hvordan bliver beskrevet i eventyret og hvordan bliver heksen en katalysator for børnenes overgang fra barn til voksen, som folkeeventyrene tematiserer - Heksen som billede: billedplan og realplan
Herefter undersøger vi vikingetidens 'hekse': Vølven ud fra “Erik den Rødes Saga” Kapitel 4, hvor Vølven bliver beskrevet. Vi undersøger, hvornår- og hvorfor heksen er blevet en ond og dæmonisk figur (renæssance og reformation) og ikke mindst, hvordan begrebet "heks" bliver tilbageerobret af blandt andet Susanne Brøgger i forbindelse med kvindefrigørelsen.
Materiale:
Folkeeventyret Hans og Grete
Erik den Rødes saga kapitel 4 | Sagatid om Vølven som figur (positiv)
Susanne Brøgger: Hvad skal vi med hekse? 1976
Mickey Gjerris og Jakob Birkler: "Det er absurd, at vi i 2022 lader en af historiens mest misforståede skikkelser brænde op"
Teori:
Om eventyr og sagaer
Litterær analyse (eventyranalyse og eventyrtræk)
Om stereotyper
Argumentationsanalyse
Intro til den reflekterende artikel (essay, som eleverne kender fra grundskolen)
Indhold
Kernestof:
HUSK AT AFLEVERE INTROTURSKONTRAKT - den skal være udfyldt og underskrevet af jeres forældre.
Erik den Rødes saga kapitel 4 | Sagatid
Links til undersøgelse:
Hvilken ting/element noterede I ned på HEX-museum, som I fandt interessant, spændende, undrede jer over mm.?
Vi ser "Historien om Danmark": Reformation og Renæssance
a5-infohaefte_elev_maren_spliids_final.pdf
Kære 1tI forbindelse med workshopdagen "Drik mindre, oplev mere", hvor I skal lave en kampagnefilm, har vi nogle forberedelsesmoduler. Her vil vi se på, hvordan man laver en god kampagnefilm og ikke mindst, hvordan man får kommunikeret sit budskab be
Budskab.docx
Hvad er et essay?: https://indidansk.dk/essay-genretraek
I skal se følgende gennemgang af Toulmins argumentationsmodel: Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel Vi har allerede talt om begreberne "påstand", "belæg" og "hjemmel", som er Toulmins grundmodel, men nu skal I også kende til begreb
Afsnit
Gjerris og Birkler. Det er absurd. juni 2022.docx
I skal da se "Julehjertets hemmelighed" - så heldige er I:-)
Udover selvfølgelig at se julekalender:-) må I gerne tænke over, hvilken vinkel/fokus/undersøgelse I vil lægge i jeres essay: Hvad skal vi med hekse? I får dette modul til at idéudvikle, lave benarbejde ud fra skemaet, I fik sidst, mm.
Opgave. Essay. Hvad skal vi med hekse.pptx
Suzanne Brøgger. Hvad skal vi med hekse. 1976.pdf
Analyse af Hvad skal vi med hexe.pptx
Hans og Grete.pdf Det er absurd.dotx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ta' ordet
Vi arbejder videre med argumentation og retorik, som klassen kort blev introduceret for i forløbet om Hekse. Her blev de introduceret til Toulmins argumentationsmodel.
I dette forløb fokuserer vi på den gode kommunikation og hvordan man kan bruge argumentation til i både faglige og almene sammenhænge. Vi arbejder med at analysere tekster (taler, debatindlæg, kampagner) ud kommunikationsmodellen, argumentation og retorik, og disse værktøjer skal selv anvendes, når der skal skrives og holdes en tale og debatterende artikel
Teori:
Birgitte Darger og Kasper Lezuik Hansen:"Retorik" i: Begreb om dansk.Dansklærerforeningens forlag 2020:
Kommunikationssituation og Ciceros pentagram, appelformer, komposition, argumentation (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkører), argumenttyper
Søren Vrist Christensen: Retorik og argumentation - retoriske virkemidler. 2016
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=8s
Materiale til analyse
DRTV - Hendes Majestæt Dronningens nytårstale: Talen
DRTV - Statsministerens nytårstale: Talen
H.M. Dronningens nytårstale 2022
Mette Frederiksens nytårstale 2023
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
Gymnasieelev Jonas Krags tale om legalisering af cannabis på Ungdommens folkemøde, 2022.
Indhold
Kernestof:
Retorik.pdf
DRTV - Hendes Majestæt Dronningens nytårstale: TalenDRTV - Statsministerens nytårstale: Talen
Kære alle Vi laver dette modul om til et skrivemodul, så I får tid til at skrive på jeres essay om hekse i dette modul. I vil også have mulighed for at spørge, og jer der ikke var der den dag, hvor vi gennemgik opgaven, så vil vi have tid til, at vi
Vi laver dette modul om til et skrivemodul, hvor I kan arbejde på jeres essay. I må gerne arbejde hjemme i dag, hvis jeres første modul er aflyst.
Argumenttyper
Læs artiklen Retorik.pdf s. 131-134 og svar på følgende spørgsmål: 1. Hvad betyder retorik?2. Hvad beskæftiger retorikken sig med?3. Hvad er vigtigt, når man skal kommunikere hensigtsmæssigt?4. Hvad er de 5 elementer, der er vigtige at forstå, når
I skal se gennemgangen af retoriske virkemidler i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=8s.
Sofie Linde havde noget hun ville have sat fokus på og ændret i sin tale. I skal til i dag tænke over et emne/tilstand/situation mm. I gerne vil have ændret og sat mere fokus på. Det kan være alt lige fra storpolitiske emner til noget, der berører je
Argumentation 1t.pptx
Kære alle Som jeg nævnte for jer i sidste modul, er dette modul et 'arbejd-selv'-modul, da jeg er på efteruddannelse. I skal arbejde videre med jeres argumentation fra sidste modul, og så skal I lægge det op, I har lavet i dag i elevfeedback
Læs Jonas Krags tale om legalisering af cannabis: Gymnasieelev Jonas Krags tale om legalisering af cannabis på Ungdommens folkemøde.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO. Klassekamp (VÆRK)
En tydelig tendens i litteraturen i dag er klassekamp, som er blevet aktualiseret med bla. Glenn Bech og Edouard Louis. Vi undersøger i dette DHO-forløb litteratur, der sætter fokus på klassekampen. Hvorfor er denne klassekamp taget op igen i dag og hvordan adskiller den sig fra den klassekamp vi så i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet?
Teori:
Litterær analyse
Litteraturhistorie (Det moderne gennembrud og Det folkelige gennembrud)
Metodebevidsthed (nykritik og ideologikritisk - hvorfor ikke biografisk i forbindelse med DHO-fokuset?)
Autofiktion (herunder paratekster)
Materiale til analyse
Glenn Bechs Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet – et manifest. 2022
Genstart | Klassen forfølger dig | DR LYD (interview med Glenn Bech)
George Brandes: Hovedstrømninger i det 19. Aarhundredes Litteratur. 1871
Henrik Pontoppidans novelle Bondeidyl fra 1883
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag – en idyl” fra 1900
Edouard Louis: Færdig med Eddy Bellegueule. 2015
Herudover arbejdes der med de faglige mål for DHO-opgaven:
Du skal vise, at du kan fordybe dig i et fagligt emne
Du skal vise, at du kan strukturere en akademisk opgave (med indledning, undersøgelse af en problemstilling, konklusion af problemstillingen, henvisninger til litteratur, kilder mm undervejs)
Du skal vise, at du kan anvende korrekt formalia for en akademisk opgave (henvisninger, citatbrug, litteraturliste, figurer mm.)
Du skal anvende relevant faglig terminologi/fagbegreber
Du skal anvende relevant teori og metode
Du skal finde relevant litteratur
Du skal kunne argumentere fagligt og have faglige formuleringer
Du skal vise, at du kan lægge et bestemt fokus/vinkel på dit emne og holde dig til det/den.
Du skal kunne formidle en faglig problemstilling til en modtager, der ikke er bekendt med den litteratur, du anvender.
Indhold
Kernestof:
Kompendium til DHO.pdf
Arbejd med dokumentarfilm.pdf
Dokumentarintroduktion.pptx
Hvordan gennemgår man en tekst.doc
I skal læse Pontoppidans novelle Bondeidyl, som er i kompendiet og vedhæftet her: Henrik Pontoppidan. Bondeidyl. 1883.pdf I skal fokusere på, hvordan de forskellige personer bliver beskrevet:
Intro til Brandes og naturalismen.pptx
Jeg er på kursus, så dette modul er arbejd-selv-modul. I kan arbejde på det, I har behov for enten: 1. Færdiggøre jeres tale - øve for hinanden eller filme hinanden. 2. Læse romanen "Færdig med Eddy"
Brug halvdelen af modulet til at arrangere fle-fest. Frida, Trygve og Mathilde tager initiativ til at I får planlagt mad, invitationer til lærere og pyntning af lokale m.m.
I skal være færdige med at læse "Færdig med Eddy" (romanen)
Metoder i dansk.docx
Husk jeres kompendier:-)
Niels Nielsens dagbog fra Vallekilde Højskole 1884 til 1885.docx
Deadline den 9. januar 2023 med Matthias Dressler-Bredsdorff og Edouard Louis: CFU-login
Sekundærlitteratur
Her er en kort introduktion til forestillingen: Hex | DET KGL. TEATER
Revolution i Europa.docx
Afsnit
Revolution 2.0
Revolution
Kommunisme
Krig
Retfærdighed
Lektie: I skal læse uddraget af Hans Kirks roman: Daglejerne fra 1936. I dette uddrag hører vi en tale, som fabriksejeren holder i forbindelse med åbningen af hans nye fabrik. Tilhørerne er daglejerne, så det er altså ufaglærte arbejdere, der fra dag
DHO_talepapir_2023.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Introduktion til dokumentar. CPH:DOX
Vi deltager i KULT-projektet CPH:DOX, hvor vi skal se to forskellige dokumentarfilm:
Lin Alluna: "Twice Colonized" 2023
Jennifer Tiexiera og Camilla Hall: "Subjekt" 2023
Materiale:
CPH:DOX: Arbejd med dokumentar. 2023
Indhold
Kernestof:
Arbejd med dokumentarfilm.pdf
Dokumentarintroduktion.pptx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
UNESCO menneskerettigheder og Caspar Eric
Formål:
Med udgangspunkt i Caspar Erics besøg, i forbindelse med Nørre Gs UNESCO-uge, tager vi fat i normkritik og undersøger den kritik Caspar Eric fremsætter om forholdene for handicappede. Vi læser både uddrag fra hans digtsamling "Nike" fra 2015 og "Nye balancer" fra 2023.
Teori:
Crip-teori fra "Fuck normen" s. 85-88
Fokus på begreberne: dikotonomi, stigmatisering, impairment, disability, fitting, misfitting
Analyse:
Caspar Eric: "Nike" s. 1-5
Caspar Eric: "Nye balancer" s. 7-21
Interview med Caspar Eric:
Lotte Folke Korsholm: "Vi er alle handicappede" i: Politiken den 4. marts 2023 (i fbm. Den debatterende artikel)
Sarah Hvidberg: Caspar Eric: Det er ikke mit handicap jeg slås med, Forfatterweb, maj 2023,
https://forfatterweb.dk/oversigt/eric-caspar
Indhold
Kernestof:
Caspar Eric. Nike. 2015. s.1-5:Caspar Eric. Nike. 2015. s.1-5Caspar Eric. Nye balancer. 2023 s.1-20:Caspar Eric. Nye balancer. 2023 s. 1-20f
Powerpoint fra undervisningen i dette modul og i forrige modul: UNESCO og Caspar Eric.pptx
I skal have notere ned, hvad I fik ud af Caspar Erics oplæg:
Opgaven. Debatterende artikel.docx
I skal læse Interviewet med Caspar Eric (ikke den anden tekst: "Kommunerne efter økonomiaftale: Der er ikke råd til det hele"): Tekster til debatterende artikel.docx. Fokus: Hvad er Caspar Erics vigtigste pointe i interviewet?
Kære 2tNu blev der kludret lidt i lektierne, da vi omlagde sidste danskmodul til kl-modul, men lektien til i dag er stadig:
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Natur og menneske. Romantik og økokritik 1
Vi undersøger naturen og hvordan naturen er brugt som et motiv i kunsten. Vi arbejder både med natursynet i dag og ser på, hvordan natursynet var i romantikken. Der arbejdes med diskursanalyse for at se, hvilke diskurser der bruges i forbindelse med natursyn i dag og i romantikken og undersøger, hvorfor den romantiske diskurs også bliver brugt i forskellige sammenhænge i dag.
Teori:
Ole Schultz Larsen: "Sproglige billeder" i Håndbog til dansk
Lyrikanalyse
Kampagneanalyse
Diskursanalyse (intro)
Litteraturhistorie: romantikken (Fokus på Universalromantik og Nationalromantik)
DR - 1800-tallet på vrangen. (Guld, hor og romantik) fra 2007
Materialer:
Schack von Staffeldt: Indvielsen. 1804
Theis Ørntfoft: Det er forvirrede tider. 2024
Adam Oehlenschlæger. Guldhornene. 1802
Adam Oehlenschlæger: Fædrelandssangen. 1819
Diskursanalyse
. Her arbejder vi med begreberne
'romantisk diskurs' og 'apokalyptisk diskurs'. Vi ser på en række forskellige medier (kampagnefilm (Arla), tale (Thunbergs tale ved FNs topmøde) dokumentarfilm (selvvalgt), skønlitteratur (Guldhornene, Inger Christensen, Theis Ørntoft), der tematiserer naturen, og ser på, hvilke diskurser, der fremskrives heri.
Ligeledes ser vi udviklingen fra et moderne til et senmoderne, antropocænt natursyn.
Indhold
Kernestof:
Til i dag skal i sætte jer 15 min ude i naturen. De første 10 min skal I sidde og se på og mærke naturen. De sidste 5 min skriver i jeres oplevelse ned - hvad så I? hvad mærkede I? hvad tænker I om naturen og vores (vi menneskers) forhold til den?
Staffeldt og Ørntoft.pptx
debatterende artikel.docx
Offentlige foredrag i Naturvidenskab, Aarhus Universitet | Livestream og live
Sproglige billeder.docx
Kampagnen:Arla | Skridt for skridt mod en bæredygtig fremtid
Adam Oehlenschlæger. Guldhornene. 1802.pdfAdam Oehlenschlæger. Guldhornene. 1802.pdfPowerpointen fra i dag: Romantik.pptx
Johannes Fibiger, Gerd Lütken: LITTERATURENS VEJE 3.UDGAVE, Systime; sider: 119-122
Afsnit
I skal læse Adam Oehlenschlæger. Fædrelandssang. 1819.pdf (Der er et yndigt land). Understreg, hvordan beskriver han Danmark? Hvorfor er denne tekst Nationalromantisk?
Økokritik.pptx
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
KULT-forfatter: Josefine Klougart
KULT-forfatterprojekt med Josefine Klougart
”Jeg er så bange for at glemme, hvordan det i virkeligheden var”
- Om skønlitteraturen som erkendelsesform og om den løgnagtige erindring
Formål:
”Den løgnagtige erindring” er et længere forløb med den med forfatter Josefine Klougart, hvor eleverne i tæt samarbejde med forfatteren får en indsigt i den kunstneriske proces med udgangspunkt i erindring samt afprøver skønlitteraturen som erkendelsesform.
Gennem erindringsbaserede skriveøvelser vil Josefine Klougart give eleverne en konkret erfaring med, hvordan det poetiske og litterære sprog kan løfte erindringer og give dem nye udtryk. Josefine Klougart vil sammen med eleverne tale om, hvordan erindringer aldrig er stabile, aldrig er begrænsede til enkelt individ, da også myter, fortællinger og historier er en del af vores erindring.
At møde forfatteren Josefine Klougart og sammen med hende udforske og opleve den kunstneriske proces med fokus på erindringsarbejdet. Eleverne får en forståelse for, at erindring er flydende og ikke-sproglig, men en fortolkning, der kan sættes sprog på. Det er denne indsigt i dem selv og andre, at Josefine Klougart vil give dem en forståelse af og et sprog for.
Materiale:
Virginia Woolf: af "Rids af fortiden", 1939 (udgivet 1976) s. 5-9
Josefine Klougart: "Hør bølgerne, hør kornet – et essay om litteraturen og naturkrisen". Bloom – Festival om natur & videnskab 2023
Josefine Klougart: af "Alt dette kunne du få", 2021 s. 7-10, 67-73, 176-180
Amalie Langballes interview med Josefine Klougart: ”Hun ser sig selv som natur” i Weekendavisen den 22. oktober 2021
https://www.weekendavisen.dk/2021-42/boeger/hun-ser-sig-selv-som-natur
Indhold
Kernestof:
Læs: Josefine Klougart. Hør bølgerne, hør kornet. Essay 2023.pdf
Powerpointen, som kort introducerer Alexander Baumgarten, som Klougart refererer til i sit essay, og som vi gennemgik som optakt til at læse essayet: Alexander Baumgarten.pptx
Emilia har kage/boller med
Naturtekster
Kompendium til KULT-forfatterprojekt med Josefine Klougart.pdf
Josefine Klougart - Uddrag af Alt dette kunne du få 2021.pdf
IMG_1989.HEIC
Klougart essay- MED GULT.pdf
Skriveøvelsen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Natur og menneske. Romantik og økokritik 2 (VÆRK)
Fortsættelse af forløbet Natur og menneske. Romantik og økokritik 1.
Romantikken med fokus på begreberne: Universalromantik, dualisme (herunder nyplatonisme), monisme, pantisme, idealisme, det sublime
Materiale:
H.C. Andersen. Klokken. 1845.pdf med fokus billedsprog.
H.C. Andersen. Nattergalen. 1843.pdf
Theis Ørntoft: Digte 2014. 2014 (værk)
Josefine Klogarts udstilling "Efter naturen" på Glyptoteket
Rune Bosses udstilling "Efter ild" på Gl. Strand.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Jeg læser eventyr af H.C. Andersen for jer, og så skal vi ud fra det repetere romantikbegreberne:- Dualisme- Universalromantik- Monisme- Pantisme- Idealisme
Genlæs H.C. Andersen. Klokken. 1845.pdf med fokus billedsprog. Noter i teksten, hvor der er billedsprog, og hvilken type af billedsprog, der er i teksten.
H.C. Andersen. Nattergalen. 1843.pdf
Opgave til Theis Ørntoft. Digte 2014
I skal have læst Theis Ørntofts digtsamling færdig og svaret på spørgsmålene fra det virtuelle modul: Opgave til Theis Ørntoft. Digte 2014
I kan læse om de to udstillinger her:Josefine Klougarts: Efter naturenRune Bosse: Efter Ild
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Køn og normkritik (VÆRK)
Vi undersøger køn og har et normkritisk blik på opfattelsen af køn.
Hvad er de stereotype forestillinger af køn? Og hvordan stiller forfattere, kunstnere og debattører spørgsmål ved disse stereotyper? Vi tager et historisk blik på, hvordan kønsroller er blevet opfattet (Oplysningstiden og Det moderne gennembrud) og vi undersøger, hvordan køn er blevet italesat i forskellige medier i dag.
Materialer:
Niels Rosendal: Forelskelsessangen. 1981
Ludvig Holberg: Niels Klims Underjordiske rejse. 1741
Henrik Ibsen: Et dukkehjem. 1979 (VÆRK)
DR: Hvilket køn er du? Eldina har hår i ansigtet. 2021
Freja Kirk: Hvad skal man kalde én som mig. 2024
DR: Dansk sanger har fået fjernet sine bryster:Jeg har haft sådan en kvalme over mig selv. 2024
Nynne Bjerre Christensen. Biologisk køn er ikke en social konstruktion. 2022
Bine Madsen: Hun troede det var en forbandelse, men det var det vildeste eventyr. 2022
Søren Villemoes Falsk alarm. 2022
Poul Pilgaard Johnsen. Kønsreaktion - lev med det. 2022
Indhold
Kernestof:
Nekrolog: Hans kærlighed var en hemmelighed i årtier
Jens Rosendal. Forelskelsessang. 1981.docx
Jens Rosendal. Forelskelsessang. 1981.docx Læs sangen igen og understreg alle de steder, hvor der er en indikation på, at det er en forelskelsessang mellem to mænd, og dermed et kærlighedsforhold, der af mange ikke blev accepteret i 1981.
Nekrolog: Hans kærlighed var en hemmelighed i årtierhttps://politiken.dk/navne/art9687762/Hans-kærlighed-var-en-hemmelighed-i-årtier i Politiken den 3. januar 2024
Ludvig Holberg: af Niels Klims underjordiske rejse.pdf
I dette arbejd selv-modul, skal I arbejde videre med Niels Klims underjordiske rejse. I skal færdiggøre de arbejdsspørgsmål, vi arbejdede med i sidste modul. Herefter skal I arbejde med oplysningstiden og se på, hvordan Niels Klim kan ses som en del
Afsnit
Se et par film, som giver en kort introduktion til oplysningstiden:
I kan enten læse "Et dukkehjem", eller I kan arbejde med jeres litterære artikel.
Hvis I vil se Et dukkehjem kan I se filmen her:Bonanza | TV-T - 70erne | Et dukkehjem: https://www.dr.dk/bonanza/serie/473/tv-t---70erne/52120/et-dukkehjem
Vi samler op på jeres arbejde om Niels Klim og oplysningstiden. Så læs jeres noter igennem og husk dem:-)Vi diskuterer, hvordan Niels Klim kan ses som en del af oplysningstiden/oplysningsprojektet.
Introduktion til diskursanalyse: Diskurs og køn.pptx Diskursanalyse af DRTV; Hvilket køn er du?: Eldina har hår i ansigtet
Freja Kirk. Hvad skal man kalde én som mig. 2024.docx
Vi starter i 002
Opgave til diskursanalyse.docx
Følgende læser denne tekst: Nynne Bjerre Christensen. Biologisk køn er ikke en social konstruktion. 2022 .docx:AbduAmandaAshleeBertramCatharinaEmiliaErnaFridaIsabellaJackieJessicaJulieKamilleFokus: Hvad er Nynne Bjerre Christensens holdning i den
Kommaregler.docx Kommateringskursus 6 typiske fejltyper.pdf Blandede øvelser med r-problemer — sproget.dk For eller får? — sproget.dk -ene/-ende 1 — sproget.dk -ene/-ende 2 — sproget.dk Hans, hendes eller sin? — sproget.dk Ligge eller lægge? — sproge
Læs artiklen om resumé i SRO-opgaven: http://octavius.vibygym.dk/resumeacute-sro.htm
Opgaveformulering SRO
Dramaet "Et dukkehjem" skal være læst færdigt
Intro til Brandes og naturalismen.pptx
Una Kage med
Læs igen den sidste scene i dramaet: Henrik Ibsen. Sidste scene i Et dukkehjem. 1879.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Dokumentarfilm om identitet
Vi arbejder videre med dokumentarfilmen og bygger videre på forløbet fra 1g
Vi deltager igen i CPH:DOX, hvor vi ser to dokumentarfilm, der handler om individ og fællesskaber:
Patricia Bbaale Bandak: Death of a Saint. 2024:
https://cphdox.dk/film/death-of-a-saint/
Sissel Morell Dargis: Balomania. 2024
https://cphdox.dk/da/film/balomania-da/
Arbejder videre med:
Genrer
Autenticitetsmarkører
Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Læs artiklen Arbejd med dokumentarfilm.pdf (i har også læst den sidste år, så genopfrisk:1. hvad definitionen på en dokumentarfilm?2. hvad det er kontrakten mellem instruktør og beskueren?3. hvilke 6 dokumentarfilmgenrer forklares i artiklen? (dokume
Arbejd med dokumentarfilm.pdf
I skal læse om de forskellige fortælleformer inden for dokumentar: Arbejd med dokumentarfilm.pdf Herudover skal I overveje, hvilken fortælleform der kunne være oplagt i forhold til jeres dokumentar. Der er følgende fortælleformer:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Opsamling: Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
I skal læse Henrik Pontoppidan. Naadsensbrød. 1887.doc
I skal læse Herman Bang. Den sidste balkjole. 1887
Herman Bang. Den sidste balkjole. 1887.pdf
Se på de to malerier. Hvad er forskellen mellem disse? Prøv at se både på indholdet/motiv, men også hvordan de er malet. Skriv 5-10 linjer om, hvad forskellen og ligheden er mellem de to malerier. Hvis du skulle sætte Pontoppidan og Herman Bang i rel
Impressionisme vs. naturalisme. maj24.pptx
Prøven starter kl. 12, så her skal I sidde klar
Rebecca kage
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Den debatterende artikel som genre
Indhold
Kernestof:
Den debatterende artikel. Opgaven
Tænke-"lektie": Tænk over en episode, hvor i selv - konkret i jeres eget liv - har oplevet at de sociale medier påvirket jeres opfattelse af virkeligheden. Eller modsat: at I har oplevet, at I selv har kunne styre brugen af sociale medier, hvis I ikk
Tekst_4a_4b-20770.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Modernisme: ekspressionisme (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Se på de to billeder og noter: Hvad er lighederne?Hvor adskiller de sig på den måde de er malet?Hvad tror I de hver især vil kommunikere med deres malerier?Kan titlerne være med til at indikere, hvad de vil med deres maleri?
Herman Bang. Foran Alteret. 1880.pdf Indledning, chatGBT og afslutning
Kommaregler.docx Kommateringskursus 6 typiske fejltyper.pdf Blandede øvelser med r-problemer — sproget.dk For eller får? — sproget.dk -ene/-ende 1 — sproget.dk -ene/-ende 2 — sproget.dk Hans, hendes eller sin? — sproget.dk Ligge eller lægge? — sproge
Afsnit
I skal læse digtsamlingen Rudolf Broby-Johansen (1900-1987) - BLOD (1922).docx og vælge et digt, som I synes er mest interessant, voldsomt mm. Du skal kunne argumentere for, hvorfor du har valgt dette digt. Skriv, hvilket digt, I har valgt og hvorfo
Billedmateriale. Ekspressionistiske malerier.pptx
Se og læs denne powerpoint igennem: Ekspressionismen.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Modernisme: Eksistentialisme
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med næste skriftlige opgave, som er en reflekterende artikel. I skal til i dag læse de 4 tekster, der knytter sig til opgaven: Tekster til opgave 5.pdf .
Oplæg til skriftlig opgave.
I skal læse den lille introduktion til Hannah Arendt:Hannah Arendt.pdf.
Den som ikke tænker selv.docx
Afsnit
Den reflekterende artikel. Opgave til eleveksempel..docx
Søren Kierkegaard. Stadier på livets vej.docx
I skal læse novellen med fokus, hvordan "jeg"et udvikler sig -hvordan man kan se kompositionen som en hjemme-ude-hjem-komposition: Martin A. Hansen. Paradisæblerne. 1953.pdf
Da dette modul bliver et noget fragmenteret modul med fotografering mm., så får I dette modul til at færdiggøre jeres fremlæggelser og/eller skrive på jeres reflekterende artikel. Hvad der er behov for.
Læs opgaveformuleringerne igennem + tekstmaterialet
I skal læse artiklen om Heretica digtningen, som er den eksistentielle retning, der er religiøs: Heretica.pdf
Blå bog - Nørre Gs regler og procedure.pptx
Til i dag skal I undersøge myten om Sisyfos.
Albert Camus. Af Sisyfosmyten. 1942.docx
Vi arbejder med denne novelle, som vi læste i går Peter Seeberg. Hullet. 1962.pdf
Vi læste også Albert Camus. Af Sisyfosmyten. 1942.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Nyhedsformidling
Indhold
Kernestof:
Teori om nyhedsgenrer:Nyhedsgenrer.docx
Afsnit
I skal læse dokumentet med avisens genrer: Nyhedsgenrer.docx I skal kunne forklare nyhedstrekantens opbygning, som er den komposition, vi ser i langt de fleste nyheder i aviser, på nettet mm.
Herman Bang. Branden. 1884.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Eksistentialistisk læsning af Doppler (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Til i dag skal I have læst Erland Loes roman Doppler.
Doppler : roman | eReolen
Anthony Giddens og senmoderniteten.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Kursus i Akademisk skrivning
Formålet med dette forløb om akademisk skrivning er, at du inden din SRP bliver mere bevidst om hvilke krav der stilles til en akademisk opgave som en SRP særligt med fokus på:
1. Akademisk sprog
2. Den akademiske opgaves pentagram
3. Indledning
4. Analyse og resultat
5. Konklusion
6. Virkelige eksempler på SRP
7. Resumé
Herudover arbejder vi ligeledes med korrekturlæsning (kommatering og typiske fejltyper)
Indhold
Kernestof:
Akademisk skrivning.pdf
Medbring den skabelon, I har lavet ind til nu i jeres SRP.
Akademisk skrivning.pdf I laver afsnit 2 og 3 ud fra det overblik, I har på nuværende tidspunkt over jeres SRP. Jeres akademiske fraser skal overstreges med gul.Jeres skriv lægges op under opgaven: Akademisk sprog
Indledning uden komma.docx
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743959225", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743959225", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743959225" }