Holdet 2022 DA t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Stinne Bo Schmidt
Hold 2022 DA t (1t DA, 2t DA, 3t DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad skal vi med hekse?
Titel 2 Ta' ordet
Titel 3 DHO. Klassekamp (VÆRK)
Titel 4 Introduktion til dokumentar. CPH:DOX
Titel 5 UNESCO menneskerettigheder og Caspar Eric
Titel 6 Natur og menneske. Romantik og økokritik 1
Titel 7 KULT-forfatter: Josefine Klougart
Titel 8 Natur og menneske. Romantik og økokritik 2 (VÆRK)
Titel 9 Køn og normkritik (VÆRK)
Titel 10 Dokumentarfilm om identitet
Titel 11 Opsamling: Det moderne gennembrud
Titel 12 Den debatterende artikel som genre
Titel 13 Modernisme: ekspressionisme (VÆRK)
Titel 14 Modernisme: Eksistentialisme
Titel 15 Nyhedsformidling
Titel 16 Eksistentialistisk læsning af Doppler (VÆRK)
Titel 17 Kursus i Akademisk skrivning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad skal vi med hekse?

I forbindelse med klassens introture til Ribe og Hex-museum, arbejder vi med et litteraturhistorisk forløb, hvor vi undersøger, hvad begrebet Heks indeholder og kan betyde.
Vi starter med at undersøge den klassiske, stereotype heks, som vi kender fra bl.a. Brdr. Grimms folkeeventyr Hans og Grete. Hvordan bliver beskrevet i eventyret og hvordan bliver heksen en katalysator for børnenes overgang fra barn til voksen, som folkeeventyrene tematiserer - Heksen som billede: billedplan og realplan

Herefter undersøger vi vikingetidens 'hekse': Vølven ud fra “Erik den Rødes Saga” Kapitel 4, hvor Vølven bliver beskrevet. Vi undersøger, hvornår- og hvorfor heksen er blevet en ond og dæmonisk figur (renæssance og reformation) og ikke mindst, hvordan begrebet "heks" bliver tilbageerobret af blandt andet Susanne Brøgger i forbindelse med kvindefrigørelsen.

Materiale:
Folkeeventyret Hans og Grete
Erik den Rødes saga kapitel 4 | Sagatid om Vølven som figur (positiv)
Susanne Brøgger: Hvad skal vi med hekse? 1976
Mickey Gjerris og Jakob Birkler: "Det er absurd, at vi i 2022 lader en af historiens mest misforståede skikkelser brænde op"

Teori:
Om eventyr og sagaer
Litterær analyse (eventyranalyse og eventyrtræk)
Om stereotyper
Argumentationsanalyse
Intro til den reflekterende artikel (essay, som eleverne kender fra grundskolen)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ta' ordet

Vi arbejder videre med argumentation og retorik, som klassen kort blev introduceret for i forløbet om Hekse. Her blev de introduceret til Toulmins argumentationsmodel.
I dette forløb fokuserer vi på den gode kommunikation og hvordan man kan bruge argumentation til i både faglige og almene sammenhænge. Vi arbejder med at analysere tekster (taler, debatindlæg, kampagner) ud kommunikationsmodellen, argumentation og retorik, og disse værktøjer skal selv anvendes, når der skal skrives og holdes en tale og debatterende artikel

Teori:
Birgitte Darger og Kasper Lezuik Hansen:"Retorik" i: Begreb om dansk.Dansklærerforeningens forlag 2020:
Kommunikationssituation og Ciceros pentagram, appelformer, komposition, argumentation (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkører), argumenttyper
Søren Vrist Christensen: Retorik og argumentation - retoriske virkemidler. 2016 https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&t=8s

Materiale til analyse
DRTV - Hendes Majestæt Dronningens nytårstale: Talen
DRTV - Statsministerens nytårstale: Talen
H.M. Dronningens nytårstale 2022
Mette Frederiksens nytårstale 2023
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
Gymnasieelev Jonas Krags tale om legalisering af cannabis på Ungdommens folkemøde, 2022.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO. Klassekamp (VÆRK)

En tydelig tendens i litteraturen i dag er klassekamp, som er blevet aktualiseret med bla. Glenn Bech og Edouard Louis. Vi undersøger i dette DHO-forløb litteratur, der sætter fokus på klassekampen. Hvorfor er denne klassekamp taget op igen i dag og hvordan adskiller den sig fra den klassekamp vi så i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet?

Teori:
Litterær analyse
Litteraturhistorie (Det moderne gennembrud og Det folkelige gennembrud)
Metodebevidsthed (nykritik og ideologikritisk - hvorfor ikke biografisk i forbindelse med DHO-fokuset?)
Autofiktion (herunder paratekster)


Materiale til analyse
Glenn Bechs Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet – et manifest. 2022
Genstart | Klassen forfølger dig | DR LYD (interview med Glenn Bech)
George Brandes: Hovedstrømninger i det 19. Aarhundredes Litteratur. 1871
Henrik Pontoppidans novelle Bondeidyl fra 1883
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag – en idyl” fra 1900
Edouard Louis: Færdig med Eddy Bellegueule. 2015

Herudover arbejdes der med de faglige mål for DHO-opgaven:
Du skal vise, at du kan fordybe dig i et fagligt emne
Du skal vise, at du kan strukturere en akademisk opgave (med indledning, undersøgelse af en problemstilling, konklusion af problemstillingen, henvisninger til litteratur, kilder mm undervejs)
Du skal vise, at du kan anvende korrekt formalia for en akademisk opgave (henvisninger, citatbrug, litteraturliste, figurer mm.)
Du skal anvende relevant faglig terminologi/fagbegreber
Du skal anvende relevant teori og metode
Du skal finde relevant litteratur
Du skal kunne argumentere fagligt og have faglige formuleringer
Du skal vise, at du kan lægge et bestemt fokus/vinkel på dit emne og holde dig til det/den.
Du skal kunne formidle en faglig problemstilling til en modtager, der ikke er bekendt med den litteratur, du anvender.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Introduktion til dokumentar. CPH:DOX

Vi deltager i KULT-projektet CPH:DOX, hvor vi skal se to forskellige dokumentarfilm:
Lin Alluna: "Twice Colonized" 2023
Jennifer Tiexiera og Camilla Hall: "Subjekt" 2023

Materiale:
CPH:DOX: Arbejd med dokumentar. 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 UNESCO menneskerettigheder og Caspar Eric

Formål:
Med udgangspunkt i Caspar Erics besøg, i forbindelse med Nørre Gs UNESCO-uge, tager vi fat i normkritik og undersøger den kritik Caspar Eric fremsætter om forholdene for handicappede. Vi læser både uddrag fra hans digtsamling "Nike" fra 2015 og "Nye balancer" fra 2023.

Teori:
Crip-teori fra "Fuck normen" s. 85-88
Fokus på begreberne: dikotonomi, stigmatisering, impairment, disability, fitting, misfitting

Analyse:
Caspar Eric: "Nike" s. 1-5
Caspar Eric: "Nye balancer" s. 7-21

Interview med Caspar Eric:
Lotte Folke Korsholm: "Vi er alle handicappede" i: Politiken den 4. marts 2023 (i fbm. Den debatterende artikel)
Sarah Hvidberg: Caspar Eric: Det er ikke mit handicap jeg slås med, Forfatterweb, maj 2023, https://forfatterweb.dk/oversigt/eric-caspar

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Natur og menneske. Romantik og økokritik 1

Vi undersøger naturen og hvordan naturen er brugt som et motiv i kunsten. Vi arbejder både med natursynet i dag og ser på, hvordan natursynet var i romantikken. Der arbejdes med diskursanalyse for at se, hvilke diskurser der bruges i forbindelse med natursyn i dag og i romantikken og undersøger, hvorfor den romantiske diskurs også bliver brugt i forskellige sammenhænge i dag.

Teori:
Ole Schultz Larsen: "Sproglige billeder" i Håndbog til dansk
Lyrikanalyse
Kampagneanalyse
Diskursanalyse (intro)
Litteraturhistorie: romantikken (Fokus på Universalromantik og Nationalromantik)
DR - 1800-tallet på vrangen. (Guld, hor og romantik) fra 2007

Materialer:
Schack von Staffeldt: Indvielsen. 1804
Theis Ørntfoft: Det er forvirrede tider. 2024
Adam Oehlenschlæger. Guldhornene. 1802
Adam Oehlenschlæger: Fædrelandssangen. 1819
Diskursanalyse
. Her arbejder vi med begreberne
'romantisk diskurs' og 'apokalyptisk diskurs'. Vi ser på en række forskellige medier (kampagnefilm (Arla), tale (Thunbergs tale ved FNs topmøde) dokumentarfilm (selvvalgt), skønlitteratur (Guldhornene, Inger Christensen, Theis Ørntoft), der tematiserer naturen, og ser på, hvilke diskurser, der fremskrives heri.  
Ligeledes ser vi udviklingen fra et moderne til et senmoderne, antropocænt natursyn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 KULT-forfatter: Josefine Klougart

KULT-forfatterprojekt med Josefine Klougart
”Jeg er så bange for at glemme, hvordan det i virkeligheden var”
- Om skønlitteraturen som erkendelsesform og om den løgnagtige erindring

Formål:
”Den løgnagtige erindring” er et længere forløb med den med forfatter Josefine Klougart, hvor eleverne i tæt samarbejde med forfatteren får en indsigt i den kunstneriske proces med udgangspunkt i erindring samt afprøver skønlitteraturen som erkendelsesform.

Gennem erindringsbaserede skriveøvelser vil Josefine Klougart give eleverne en konkret erfaring med, hvordan det poetiske og litterære sprog kan løfte erindringer og give dem nye udtryk. Josefine Klougart vil sammen med eleverne tale om, hvordan erindringer aldrig er stabile, aldrig er begrænsede til enkelt individ, da også myter, fortællinger og historier er en del af vores erindring.

At møde forfatteren Josefine Klougart og sammen med hende udforske og opleve den kunstneriske proces med fokus på erindringsarbejdet. Eleverne får en forståelse for, at erindring er flydende og ikke-sproglig, men en fortolkning, der kan sættes sprog på. Det er denne indsigt i dem selv og andre, at Josefine Klougart vil give dem en forståelse af og et sprog for.

Materiale:

Virginia Woolf: af "Rids af fortiden", 1939 (udgivet 1976) s. 5-9
Josefine Klougart: "Hør bølgerne, hør kornet – et essay om litteraturen og naturkrisen". Bloom – Festival om natur & videnskab 2023
Josefine Klougart: af "Alt dette kunne du få", 2021 s. 7-10, 67-73, 176-180
Amalie Langballes interview med Josefine Klougart: ”Hun ser sig selv som natur” i Weekendavisen den 22. oktober 2021 https://www.weekendavisen.dk/2021-42/boeger/hun-ser-sig-selv-som-natur




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Natur og menneske. Romantik og økokritik 2 (VÆRK)

Fortsættelse af forløbet Natur og menneske. Romantik og økokritik 1.


Romantikken med fokus på begreberne: Universalromantik, dualisme (herunder nyplatonisme), monisme, pantisme, idealisme, det sublime

Materiale:
H.C. Andersen. Klokken. 1845.pdf med fokus billedsprog.
H.C. Andersen. Nattergalen. 1843.pdf
Theis Ørntoft: Digte 2014. 2014 (værk)
Josefine Klogarts udstilling "Efter naturen" på Glyptoteket
Rune Bosses udstilling "Efter ild"  på Gl. Strand.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Køn og normkritik (VÆRK)

Vi undersøger køn og har et normkritisk blik på opfattelsen af køn.
Hvad er de stereotype forestillinger af køn? Og hvordan stiller forfattere, kunstnere og debattører spørgsmål ved disse stereotyper? Vi tager et historisk blik på, hvordan kønsroller er blevet opfattet (Oplysningstiden og Det moderne gennembrud) og vi undersøger, hvordan køn er blevet italesat i forskellige medier i dag.

Materialer:
Niels Rosendal: Forelskelsessangen. 1981
Ludvig Holberg: Niels Klims Underjordiske rejse. 1741
Henrik Ibsen: Et dukkehjem. 1979 (VÆRK)
DR: Hvilket køn er du? Eldina har hår i ansigtet. 2021
Freja Kirk: Hvad skal man kalde én som mig. 2024
DR: Dansk sanger har fået fjernet sine bryster:Jeg har haft sådan en kvalme over mig selv. 2024
Nynne Bjerre Christensen. Biologisk køn er ikke en social konstruktion. 2022
Bine Madsen: Hun troede det var en forbandelse, men det var det vildeste eventyr. 2022
Søren Villemoes Falsk alarm. 2022
Poul Pilgaard Johnsen. Kønsreaktion - lev med det. 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Dokumentarfilm om identitet

Vi arbejder videre med dokumentarfilmen og bygger videre på forløbet fra 1g
Vi deltager igen i CPH:DOX, hvor vi ser to dokumentarfilm, der handler om individ og fællesskaber:

Patricia Bbaale Bandak: Death of a Saint. 2024: https://cphdox.dk/film/death-of-a-saint/
Sissel Morell Dargis: Balomania. 2024 https://cphdox.dk/da/film/balomania-da/

Arbejder videre med:
Genrer
Autenticitetsmarkører
Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer






Titel 16 Eksistentialistisk læsning af Doppler (VÆRK)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Kursus i Akademisk skrivning

Formålet med dette forløb om akademisk skrivning er, at du inden din SRP bliver mere bevidst om hvilke krav der stilles til en akademisk opgave som en SRP særligt med fokus på:
1. Akademisk sprog
2. Den akademiske opgaves pentagram
3. Indledning
4. Analyse og resultat
5. Konklusion
6. Virkelige eksempler på SRP
7. Resumé

Herudover arbejder vi ligeledes med korrekturlæsning (kommatering og typiske fejltyper)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer