Holdet 2022 DA w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Michala Elizabeth Collins, Nina Ellebye Larsson
Hold 2022 DA w (1w DA, 2w DA, 3w DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet
Titel 2 Retorik og argumentation
Titel 3 Overgange - litterært forløb
Titel 4 Steder - Optakt til DHO
Titel 5 Unesco
Titel 6 Gunlaug Ormstunges saga (Værk)
Titel 7 Lejlighedssange (værk)
Titel 8 Lille forløb om den debatterende artikel
Titel 9 Dokumentar: "Ambassadøren" (værk)
Titel 10 Mors afskedsbrev (podcast)
Titel 11 Yahay Hassan og selvfremstilling (værklæsning)
Titel 12 Hvem er lyset for?
Titel 13 Populærvidenskabelig artikel
Titel 14 Sildig Opvaagnen (værk)
Titel 15 Diskursanalyse
Titel 16 Reflekterende artikel
Titel 17 Romantik og romantisme
Titel 18 Nyhedsformidling
Titel 19 Tilladte hjælpemidler til terminsprøven
Titel 20 Modernisme og kanonforfattere inkl. værk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 Steder - Optakt til DHO

Materiale:

i-bogen "Provins og storby og derimellem"
Herunder finder I links til de kapitler og tekster, vi har læst i dansk. De er relevante for DHO'en:
Dansk, historie, steder: https://danskoghistorie.systime.dk/?id=142
Danskfagets steder (hele kapitlet) : https://danskoghistorie.systime.dk/?id=149
Periode inddeling (hele kapitlet): https://danskoghistorie.systime.dk/?id=150
Teori om sted - begreb om sted - inkl kapitlerne hvad er et sted? Hvad er et ikke-sted? : https://danskoghistorie.systime.dk/?id=156
Provinsmodtivet i litteraturen og den gådefulde provins: https://danskoghistorie.systime.dk/?id=139
Storbymotivet: https://danskoghistorie.systime.dk/?id=210
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Unesco

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Gunlaug Ormstunges saga (Værk)

Vi læser sagaen "Gunlaug Ormsstunges saga" og har særligt fokus på sagagenrens kendetegn, herunder fortællestil og fremstilling af personer og miljøer samt sagaens centrale teamtikker fx slægt og ære.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 9 Dokumentar: "Ambassadøren" (værk)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Mors afskedsbrev (podcast)

Vi arbejder med analyse og fortolkning af Adrian Lloyd Hughes podcast: Mors afskedsbrev (DR - 2021). Vi tager udgangspunkt i i Olsen, Houlind og Palle: "Podcast" (2020). Vi arbejder med analyse af virkemidler, dramaturgi, fortælleforhold, persontegning, ligesom vi sætter podcasten i relation til radiomediet og autofiktionsgenren, som vi også kommer til at arbejde med i andre sammenhænge.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Hvem er lyset for?

Hvem er lyset for?
Et tematisk litteraturhistorisk forløb med fokus på dannelse og uddannelse. Vi får overblik over centrale punkter i dansk litteraturhistorie fra oplysningstiden til ca år 2020 og møder forskellige vigtige forfattere.

I forløbet læser vi også Kaspar Colling Nielsens novelle "En advarsel..." i forbindelse med skolens UNESCO uge (tema: visioner fro fremtiden - mellem  dystopier og utopier). Teksten er også et eksempel på dansk skønlitteratur fra de seneste fem år.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Sildig Opvaagnen (værk)

Klassen læser Steen Stensen Blichers novelle "Sildig Opvaagnen" med fokus på fortællestil, komposition, den upålidelige fortæller, tematik, og diskuterer om novellens fortæller kan sættes i relation til vores sidste forløb "Hvem er lyset for?"


Fagbegreber:
- Den blicherske novelle og den klassiske novelle
- Vendepunkt(er) i en novelle

- Scenisk fremstilling
- Panoramisk fremstilling

- Den indre komposition: Sjuzet og fabula.
- Autenticitetsmarkører.

- Tema

- Den personaliserede fortæller: Ubevidst eller bevidst upålidelig?

- Poetisk realisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer





Titel 19 Tilladte hjælpemidler til terminsprøven

Husk at du skal have bogmærket eller hvis muligt hentet nedenstående ned til din computer.

ordnet den danske ordbog https://ordnet.dk/ddo
Minlæring, God stil: https://app.minlaering.dk/bog/45
ordbogen.com https://www.ordbogen.com/da/


Links vi har anvendt i undervisningen og som findes i vores undervisningsbeskrivelse må tilgås, hvis du har dem som bogmærke/favorit.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Modernisme og kanonforfattere inkl. værk

Forløbet har fokus på udvalgte dele af modernisme og nogle af de kanonforfattere, vi mangler at læse.
Vi får overblik over de træk, der kendetegner hhv. modernismen og realismen i dansk litteratur i den første halvdel af 1900 tallet (cirka), men vi læser hovedsageligt moderne tekster.
Klassen læser hele digtsamlingen "BLOD" med særlig fokus på ekspressionismen.

Vi læser:
Broby-Johansens digtsamling "BLOD"
Tom Kristensen
Johannes V. Jensen
Peter Seeberg
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset
Et uddrag af A. camus: "Sysyfosmyten"

stikord:
modernisme >< realisme
eksistentialisme
ekspressionisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer