Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA w - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Michala Elizabeth Collins, Nina Ellebye Larsson
Hold
2022 DA w (
1w DA
,
2w DA
,
3w DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløbet
Titel 2
Retorik og argumentation
Titel 3
Overgange - litterært forløb
Titel 4
Steder - Optakt til DHO
Titel 5
Unesco
Titel 6
Gunlaug Ormstunges saga (Værk)
Titel 7
Lejlighedssange (værk)
Titel 8
Lille forløb om den debatterende artikel
Titel 9
Dokumentar: "Ambassadøren" (værk)
Titel 10
Mors afskedsbrev (podcast)
Titel 11
Yahay Hassan og selvfremstilling (værklæsning)
Titel 12
Hvem er lyset for?
Titel 13
Populærvidenskabelig artikel
Titel 14
Sildig Opvaagnen (værk)
Titel 15
Diskursanalyse
Titel 16
Reflekterende artikel
Titel 17
Romantik og romantisme
Titel 18
Nyhedsformidling
Titel 19
Tilladte hjælpemidler til terminsprøven
Titel 20
Modernisme og kanonforfattere inkl. værk
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløbet
Indhold
Kernestof:
Bruges i modulet: Arbejdsark modul 1 retorikforløb 1w.docx
Bruges i modulet: Begeb om dansk 95-107.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik og argumentation
Vi arbejder med retorik og argumentation, analyse af sagprosatekster.
Eleverne skal også skrive of holde deres egne taler
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark modul 1 retorikforløb 1w.docx
Medbring jeres Maren Splids-tekster fra turen til Ribe :-)
Bruges i modulet: Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel
Arbejdsark argumentation og Ulla Ds tale modul 2 3.docx
Læs s. 100-107 i grundbogen. I skal ikke løse opgaverne
Medbring begge danskbøger til modulet
Retoriske og stilistiske virkemidler en oversigt.docx
Sofie Lindes tale.docx
Læs talen på s. 98 i den brune bog og besvar spørgsmål 3-7 i arbejdsarket (under overskriften 'gruppearbejde'). Brug 25 minutter
Læs Sofie Lindes tale derhjemme. Hvad er hendes overordnede påstand? Hvad vil hun gerne vinde tilslutning til?Sofie Lindes tale.docx
Bruges i modulet: Du er bare en brik - Valgvideo 2022
Usandheder om elevfordeling er ødelæggende.docx
Læs debatindlægget og overvej: hvad er tekstens hovedargument og hvordan underbygges det? Hvordan stiller teksten sig i forhold til Liberal Alliances video, som vi så mandag?
I modulet dag skal I gå i gang med at skrive jeres egen tale om et valgfrit emne. Din lektie: tænk over et muligt emne til din tale.
Join conversation
Bruges i modulet: Semantiske felter
Gamle Danske Sange: Højt fra træets grønne top
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Overgange - litterært forløb
German Gladensvend - folkevise
Charlotte Weitze: "Villy"
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Paradisæblerne_A.docx
Læs novellen, hvis du ikke læste den i sidste modul og giv et resume af den.
Bruges i modulet: Mere Paradisæblerne 1w 2023.docx
Bruges i modulet: Syndefaldsmyten, første mosesbog kap 3.docx
Bruges i modulet: Et æble er ikke bare et æble_kristeligt dagblad.docx
Medbring dine noter fra arbejdet med novellen
Fortællerrolle og fortælleteknik_Fra bogen Faglige forbindelser.docx
Scroll til overskriften "1. Beretning" og læs om forskellen på beretning og beskrivelse: Dansksiderne: Fortælleteknik - Fortællerforhold
Charlotte Weitze_Villy.pdf
Charlotte Weitze_Villy_Arbejdsspørgsmål.docx
Medbring jeres noter fra gruppearbejdet med "Villy" og sørg for at skimme dem igennem inden modulet.
Et æble er ikke bare et æble_kristeligt dagblad.docx
Opsamlingsark.docx
Medbring jeres noter fra sidste modul og læs dem inden, vi ses, så i har tjek på novellen og jeres arbejde
Indledninger til litterær analyse.docx
1w indledning og krea skriveopg.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Steder - Optakt til DHO
Materiale:
i-bogen "Provins og storby og derimellem"
Herunder finder I links til de kapitler og tekster, vi har læst i dansk. De er relevante for DHO'en:
Dansk, historie, steder:
https://danskoghistorie.systime.dk/?id=142
Danskfagets steder (hele kapitlet) :
https://danskoghistorie.systime.dk/?id=149
Periode inddeling (hele kapitlet):
https://danskoghistorie.systime.dk/?id=150
Teori om sted - begreb om sted - inkl kapitlerne hvad er et sted? Hvad er et ikke-sted? :
https://danskoghistorie.systime.dk/?id=156
Provinsmodtivet i litteraturen og den gådefulde provins:
https://danskoghistorie.systime.dk/?id=139
Storbymotivet:
https://danskoghistorie.systime.dk/?id=210
Indhold
Kernestof:
Bruges i modulet: Henrik Pontoppidan_Af de Dødes Rige_Med noter.pdf
Arbejdsark til modul 1.docx Bruges i modulet: DANSK HISTORIE. TO FAG. ET EMNE. DHO 1w 2023.docx
Henrik Pontoppidan_Af de Dødes Rige_Med noter.pdf
Bruges i modulet, ikke lektie: Provinsmotivet i litteraturen.docx
Vi gennemgår jeres arbejde fra det virtuelle modul, så medbring jeres noter derfra :-)
1w de dødes rige med mere.pptx
Bruges i modulet: Filmiske virkemidler
Bruges i modulet Fakta og fiktionskoder i dokumentarfilm.docx
Spørgsmål til På Røven i Nakskov.docx
Se videon om dokumentaranalyse og reality tv. I skal kunne huske de overordnede genrer og kunne forklare forskellen på reality og dokumentar.
Dokumentargenren og realitygenren
Arbejdsark til Rødby Puttgraden 1w 2023.docx
Besvar spørgsmålene til "På Røven i Nakskov" og medbring dine noter fra vores sidste modulSpørgsmål til På Røven i Nakskov.docx
Helle Helle: "Rødby-Puttgarden" (2005)
Pararbejde 1w opsummering.docx
Læs uddraget af romanen "Rødby-Puttgarden" (findes i jeres i-bog under 'provinstekster') og besvar spørgsmålene i vedhæftede dokument.
DHO i 1w.pptx
Problemformuleringer DHO 1u 2020 SH og NK.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Unesco
Indhold
Kernestof:
Læs venligst: Verdenserklæringen om Menneskerettighederne
Caspar eric Det vrede digt, ha ha.pdf
Arbejdsark til Caspar Erics Det vrede digt haha 2w.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Gunlaug Ormstunges saga (Værk)
Vi læser sagaen "Gunlaug Ormsstunges saga" og har særligt fokus på sagagenrens kendetegn, herunder fortællestil og fremstilling af personer og miljøer samt sagaens centrale teamtikker fx slægt og ære.
Indhold
Kernestof:
Caspar eric Det vrede digt, ha ha.pdf
Arbejdsark til Caspar Erics Det vrede digt haha 2w.docx
Medbring "Falkenstjerne"
Se videoen (ca 9 minutter): Saga - genre og oprindelse. Hav fokus på hvad genrens kendetegn er, hvornår sagaerne er nedskrevet, samt hvilken tid (årstal), de handler om.
Bruges i modulet: Arbejdsark til Gunlaug Ormstunges saga afsnit 1 til 5.docx
Arbejdsark til afsnit 6 til 9 Gunlaugs saga 2w 2023.docx
Læs afsnit 10 i sagaen til i dag, hvor vi også arbejder med afsnit 5-9.
Medbring jeres arbejde fra tirsdag og læs afsnit 11 i sagaen.
Grupparbejde om Gunlaug Ormstunges saga.docx
Medbring "Falkenstjerne" :-)
Efterskrift til saga 2w 2023.docx
Efterskrift til Gunlaugs saga 2w.pdf
I skal forsætte jeres fremlæggelser af gruppearbejdet fra sidste modul, så sørg for, at I har tjek på og kan huske jeres arbejde :-) Medbring også "Falkenstjerne"
Njals saga | Sagatid
Efterskrift til saga 2w 2023 (1).docx
I skal have læst Erik Skyum Nielsens efterskrift til i dag. i læste meget af det i sidste modul. beklager at jeg først lægger lektien ind nu. Det er en fejl.
Efterskrift til Gunlaugs saga 2w (1).pdf
Medbring Falkenstjerne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Lejlighedssange (værk)
Vi arbejder med Stine Pilgaards roman "Lejlighedssange". Vi har særligt fokus på romanens komposition persontegningen og anvendelsen af humor i romanen. Vi interesserer os også for den normativitetskritik, romanen fremsætter samt hvordan romanen trækker på visse postmodernistiske træk.
Romanen læses som et værk
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til Lejlighedsange 1.docx
I skal have læst til og med s. 49 i "Lejlighedssange" og have besvaret alle spørgsmål i vedhæftede. I må gerne læse videre end s. 49.Spørgsmål til Lejlighedsange 1.docx
Lejlighedssange ark 2 spørgsmål til s 49 til 105.docx
Læs til og med s. 98 i "Lejlighedssange". Hav fokus på følgende: temaer, Ruth og mormor og deres ungdom, Lisa (karakteristik)
Arbejdsark Lejlighedssange s 107-147 2w.docx
Læs til s. 147 i "Lejlighedssange"
Bruges i modulet: Postmodernisme fra Lits veje.pdf
Titel
Lejlighedssange.pptx
Læs "Lejlighedssange" færdig (til s. 218). Hav fokus på tematik, sprog og stil og en karakteristik af fortælleren.
Lejlighedssange sidste modul.pptx
Læs interviewet med Stine Pilgaard hjemme. Hav fokus på, hvad hun fortæller om humor og biografiske elementer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Lille forløb om den debatterende artikel
Indhold
Kernestof:
Læs i Minlæring (ca 8 minutter):
BT.pdf
Tekst 1: Politiken.pdf
Tekst 2: Normal-reklame. BT.docx
Intro til debatterende artikel 2w.pptx
Skriv et udkast til "punkt b" (slide 3): præsentation af synspunkter og argumenter fra tekst 1 og 2. Se Powerpoint og filer på modulet torsdag 7/12. Læs også eksemplet på en debatterende artikel via linket til min læring. Brug i alt 25 minutter på le
Minlæring
Gruppearbejde modul 2 deb art 2w.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Dokumentar: "Ambassadøren" (værk)
Indhold
Kernestof:
Dokumentarfilm (Bill Nichols)
Spørgsmål til Bill Nichols definition af dokumentarfilm.docx
bruges i modulet: Fahrenheit 9/11 (2004) Official Trailer - Michael Moore Bush Administration Documentary HD
bruges i modulet: www.gymdansk.dk
Notatark dokumentargenrer 2w.docx
Fakta og fiktionskoder fra Peter Heller L.docx
Medbring jeres arbejde fra det virtuelle modul :-)
Bruges i modulet: Autenticitetsmarkører fakta og fiktionskoder
Lars Engels: Natlæger (på Vesterbro)
Den hemmelige krig
Kig på jeres noter til de seks fremstillingsformer/dokumentartyper (Jf. Bill Nichols og det, I læste i vores sidste modul), så I har tjek på dem til modulet.
Bruges i modulet: Ambassadøren
Skim oversigten over filmiske virkmidler: Filmiske virkemidler
Arbejdsspørgsmål til Ambassadøren 2w 2024.docx
Brug 15-20 minutter hjemme på at besvare spørgsmålene til "Ambassadøren". I får også 15 minutter her ti at få styr på det hele.
Bruges i modulet: Diskussion og vurdering Ambassadøren 2w.docx
Ambassadøren
Kontroversiel dokumentarist går undercover som diplomat
Minlæring
Læse og diskutere synspunkterne i de to tekster fra EKKO (vedhæftet her), ” Med livet som indsats i korrupt Afrika” og ”Ambassadøren forarger og forbløffer”. Er du enig i Windeløvs kritik eller i Krause-Kjærs forsvar af Brügger, som begge findes i ar
Diskussion og vurdering Ambassadøren 2w.docx
Spørgsmål til afsnit 1 og 2.docx
Sidste spørgsmål om "Ambassadøren": diskuter om Brügger selv deltager i den korruption, han gerne vil belyse.
Medbring høretelefoner (til din mobil) og telefon med strøm på. Vi skal lytte til podcasts.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Mors afskedsbrev (podcast)
Vi arbejder med analyse og fortolkning af Adrian Lloyd Hughes podcast: Mors afskedsbrev (DR - 2021). Vi tager udgangspunkt i i Olsen, Houlind og Palle: "Podcast" (2020). Vi arbejder med analyse af virkemidler, dramaturgi, fortælleforhold, persontegning, ligesom vi sætter podcasten i relation til radiomediet og autofiktionsgenren, som vi også kommer til at arbejde med i andre sammenhænge.
Indhold
Kernestof:
Bruges i modulet: Arbejdsspørgsmål til podcastens formater.docx
Til i dag skal I have lyttet til afsnit 1-4 af "Mors afskedsbrev" og besvaret spørgsmålene til afsnit 1 og 2 (vedhæftet)
Spørgsmål til afsnit 1 og 2.docx
Til i dag skal I lytte til afsnit 5 og 6 af "Mors afskedsbrev" således at I har hørt alle afsnit. Medbring lyttebøffer til modulet. I skal arbejde med et lille projekt i grupper på 3-4 personer, så I må gerne have tænkt over grupper, inden vi mødes.
Husk Podcastbogen
Miniprojekt med fremlæggelser podcast 2w.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Yahay Hassan og selvfremstilling (værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Bruges i modulet: Deadline, 2013. Se det berømte klip: Her får Yahya Hassan sit gennembrud på tv
I skal have læst til og med s. 64 i digtsamlingen. Vi arbejder med digtet "Barndom" og ser et klip fra Deadline
I skal have læse hele Yahya Hassans digtsamling færdig til i dag. Vælg et eller to yndlingsdigte fra samlingen. du skal gerne kunne fortælle, hvorfor du har valgt det/dem.
bruges i modulet: Begreber til autofiktion.pptx
bruges i modulet: Analyserende artikel_Den, der lever stille.pdf
Knud Romer - den som blinker.PDF
Læs ss. 11-24 i ”Livsværk”-pdf’en. Du skal kunne redegøre for følgende begreber: traumelitteratur, bøddel, offer og medløber, dobbeltkontrakt, navneidentitet, paratekster, den intentionelle fejlslutning. Tag noter, så du kan huske, hvad du har læst.
Arbejdsspørgsmål til uddrag af Den der lever stille 2w 2024.docx
Læs uddraget af ”Den der lever stille” i pdf’en på fredagens modul. Ignorer første side (instruks til en opgave, I ikke skal skrive). Hav fokus på, hvordan jeg’et forhold til moren kommer til udtryk og hvordan jeg’et og teksten forholder sig til det
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Hvem er lyset for?
Hvem er lyset for?
Et tematisk litteraturhistorisk forløb med fokus på dannelse og uddannelse. Vi får overblik over centrale punkter i dansk litteraturhistorie fra oplysningstiden til ca år 2020 og møder forskellige vigtige forfattere.
I forløbet læser vi også Kaspar Colling Nielsens novelle "En advarsel..." i forbindelse med skolens UNESCO uge (tema: visioner fro fremtiden - mellem dystopier og utopier). Teksten er også et eksempel på dansk skønlitteratur fra de seneste fem år.
Indhold
Kernestof:
Samtaleøvelse_Hvis din ferie var en roman.pptx
Medbring lyttebøffer
Holberg og oplysningstiden
Bruges i modulet: L. Holberg: Erasmus Montanus, Actus 2
Modsvar til Holberg.docx
Uddrag af Erasmus Montanus arbejdsark 3w 2024.docx
Bruges i modulet: transaktionsanalyse
populaervidenskabelig-artikel-perspektiveridansk-5.pdf
Transaktionsanalyse.pdf
Genlæs akt 2 sc 2 af "Erasmus Montanus", som kan findes via linket på vores sidste modul. Besvar også opgave 1 i vedhæftede, hvis du ikke nåede det i sidste modul.
Stalins bakteriedræber.pdf
Læs vedhæftede.
Bruges i modulet: Stalins bakteriedræber.pdf
Bruges i modulet: Faglig formidling.pdf
Bruges i modulet: Arbejdsark A faglig formidling 3w.docx
Smitsomme tanker populærvidenskabelig artikel weekendavisen 21 juni 2024.pdf
SRP Biotek og dansk formidlingsopgave eksemplarisk.pdf
Læs 'popolaervidenskabelig-artikel' teksten. Samme lektie som i går. Nu uden forvirrende sidetal :-)
Virtuelt modul 3w populærvidenskabelig artikel.docx
Inden modulet: Læs s. 13 ("Trip på psykedeliske svampe...")-22 i den vedhæftede SRP. De dele, I skal læse, er en populærvidenskabelig artikel om emnet 'Psilocybin mod depression' samt de metarefleksioner, eleven har lavet efter at have skrevet sin ar
com.pls.morpheus.web.pages.CoreRespondentCollectLinkAnonymous
Gamle Danske Sange_ Der er et yndigt land.pdf
3w nationalromantik.pptx
Sandt eller falsk.docx
Adam Oehlenschläger _Guldhornene_, 1802.pdf
Arbejdsspørgsmål til Guldhornene nationalromantik.docx
Læs "Der er et Yndigt Land"/ "Fædrelandssang" (vedhæftet) og have fokus på sproglige virkemidler, hvordan naturen fremstilles og nationalromantiske træk.
1. Grundtvig Er lyset for de lærde blot 1839.docx
2. Skriv en sangtekst over Grundtvigs salme. Uddannelse i dag.docx
Bang, Herman_Foran Alteret_1880.pdf
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Populærvidenskabelig artikel
Indhold
Kernestof:
Stalins bakteriedræber.pdf
Læs vedhæftede.
populaervidenskabelig-artikel-perspektiveridansk-5.pdf
Bruges i modulet: Stalins bakteriedræber.pdf
Bruges i modulet: Faglig formidling.pdf
Bruges i modulet: Arbejdsark A faglig formidling 3w.docx
Smitsomme tanker populærvidenskabelig artikel weekendavisen 21 juni 2024.pdf
SRP Biotek og dansk formidlingsopgave eksemplarisk.pdf
Læs 'popolaervidenskabelig-artikel' teksten. Samme lektie som i går. Nu uden forvirrende sidetal :-)
Virtuelt modul 3w populærvidenskabelig artikel.docx
Inden modulet: Læs s. 13 ("Trip på psykedeliske svampe...")-22 i den vedhæftede SRP. De dele, I skal læse, er en populærvidenskabelig artikel om emnet 'Psilocybin mod depression' samt de metarefleksioner, eleven har lavet efter at have skrevet sin ar
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Sildig Opvaagnen (værk)
Klassen læser Steen Stensen Blichers novelle "Sildig Opvaagnen" med fokus på fortællestil, komposition, den upålidelige fortæller, tematik, og diskuterer om novellens fortæller kan sættes i relation til vores sidste forløb "Hvem er lyset for?"
Fagbegreber:
- Den blicherske novelle og den klassiske novelle
- Vendepunkt(er) i en novelle
- Scenisk fremstilling
- Panoramisk fremstilling
- Den indre komposition: Sjuzet og fabula.
- Autenticitetsmarkører.
- Tema
- Den personaliserede fortæller: Ubevidst eller bevidst upålidelig?
- Poetisk realisme.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark til Steen Steensen Blichers inkl passager fra teksten.docx
Lyt til første del af Steen Steensen Blichers novelle "Sildig opvaagnen" (1828) på dette link, mens du læser med i teksten. Det tager 28 min.
Persongalleriet i Steen Steensen Blichers novelle.docx
Læs første halvdel mens du lytter, s. 102-113. Du kan også læse uden at lytte, hvis du foretrækker det. 3w. Sildig opvaagnen 1828 af St. St. Blicher. .pdf
Arbejdsark. Komposition og fortælleren. Helt eller skurk.docx
Figur.pdf
~$Fabula - Sjuzet.pptx
DR.docx
Læs anden del af novellen, fra s.113. 3w. Sildig opvaagnen 1828 af St. St. Blicher. .pdf
Lyt evt. også - anden del.
Omskrivning. Nu fra Elises synspunkt. .docx
Elises breve..docx
Litteraturens Veje. Poetisk realisme og lidt om den blicherske novelle. .pdf
Sildig opvågnen .pdf
Feedback Litteraturens sprog.docx
Tessas nytårstale diskursanalyse.docx
diskursanalyse.pdf
Arbejdsark 1 diskursanalyse 3w.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Diskursanalyse
Diskursanalyse
Tekster:
Youtubeklip: Dukketesten (2010) Af Hassan Preisler.
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=dukketesten+youtube&ie=UTF-8&oe=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:d33130ed
,vid:BH-fiMFauVA,st:0
Thomas Rahims sang "Når mænd græder."
http://cases.frsgym.dk/htx233_DAN_A_07122023_20275_v2/assets/20275_HTX_DANSK_A_07122023_Tekst_6B-13672.pdf
Indhold
Kernestof:
Tessas nytårstale diskursanalyse.docx
diskursanalyse.pdf
Arbejdsark 1 diskursanalyse 3w.docx
Join conversation
Diskursanalyse i grupper 3w 2024.docx
Jeres diskursanalyser skal være færdige og klar til fremlæggelse. Vi trække lod og to grupper skal fremlægge for klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Reflekterende artikel
Forløb med fokus på skriftlighed og genren den reflekterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Titel
Råd og vink 2019 Dansk A STX.pdf
Tekst_5a_5b_5c_5d-15454 reflekterende artikel fantastisk litteratur.pdf
NY. Indledningen. Den reflekterende artikel..docx
Den reflekterende artikel introduktion og indledning 3w.pptx
Minlæring
NY. Fra det konkrete til abstrakte.docx
Læs tekst c og d. medbring din indledning fra sidste modul. Tekst_5a_5b_5c_5d-15454 reflekterende artikel fantastisk litteratur.pdf
2. Fælles brainstorm.docx
1. Eksempel på den scenisk fremstilling, at inddrage tekstmateriale undervejs og afslutning.docx
Den_personlige_stemme__skema_ .pdf
Tjekliste.docx
Inden modulet, skal I have skrevet så meget på jeres reflekterende artikel, at det er realistisk at aflevere den i aften
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Romantik og romantisme
Romantik og romantisme
Fokus på litteraturhistorisk kontekst
Romantikkens kendetegn, herunder nationalromantikken, universalromantikke og nyplatonismen.
Romantismens kendetegn herunder dobbeltgængermotivet
Indhold
Kernestof:
Litteraturens Veje. Romantisme. S. 162-168. .pdf
Paa Sneen og En Middag. Emil Aarestrup. 1838..docx
H C Andersen Skyggen.pdf
Arbejdsspørgsmål til Skyggen. 3w..docx
Skriveøvelse. 3w. .docx
H C Andersen Skyggen.pdf Læs de første 5 sider af dette helt særlige eventyr, der også handler om en skygge.
Bruges i modulet: Schack von Staffeldt Indvielsen.pdf
Bruges i modulet: H.C.Andersen, Klokken .doc
1. Skyggen arbejdsark 3w.docx
Nyplatonisme og universalromantik til 3w.docx
H C Andersen Skyggen.pdf Læs de sidste 5 sider, dvs. fra allernederst på side 5 til side 10.
Læs om universalromantik og nyplatonisme i vedhæftede. I må også gerne genopfriske "Klokken", som I læste til old lige inden ferien. VI skal arbejde med slutningen af den i dag.
TEKST_Källan.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Nyhedsformidling
Indhold
Kernestof:
Ole Schultz Larsen - Haandbog til dansk - Avisjournalistik.pdf
Nyhedsforløb I.docx
Feedbackark.docx
Nyhedskriterier. Den KORTE version.
Pas på, når du køber en kolonihave Du risikerer ulovligheder - og en kæmpe regning.pdf
Nyhedskriterier. Den LANGE version.
Nyheder II. Stationsøvelser. .docx
Nyheder III.docx
3w om terminsprøven.docx
Artikel Yahya Hassan.pdf
NEW JOURNALISM _ 3w.docx
Nyheder. New Journalism. GOOGLE SLIDES.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Tilladte hjælpemidler til terminsprøven
Husk at du skal have bogmærket eller hvis muligt hentet nedenstående ned til din computer.
ordnet den danske ordbog
https://ordnet.dk/ddo
Minlæring, God stil:
https://app.minlaering.dk/bog/45
ordbogen.com
https://www.ordbogen.com/da/
Links vi har anvendt i undervisningen og som findes i vores undervisningsbeskrivelse må tilgås, hvis du har dem som bogmærke/favorit.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Modernisme og kanonforfattere inkl. værk
Forløbet har fokus på udvalgte dele af modernisme og nogle af de kanonforfattere, vi mangler at læse.
Vi får overblik over de træk, der kendetegner hhv. modernismen og realismen i dansk litteratur i den første halvdel af 1900 tallet (cirka), men vi læser hovedsageligt moderne tekster.
Klassen læser hele digtsamlingen "BLOD" med særlig fokus på ekspressionismen.
Vi læser:
Broby-Johansens digtsamling "BLOD"
Tom Kristensen
Johannes V. Jensen
Peter Seeberg
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset
Et uddrag af A. camus: "Sysyfosmyten"
stikord:
modernisme >< realisme
eksistentialisme
ekspressionisme
Indhold
Kernestof:
BLOD - ODALISK SKØNHED. Arbejdsspørgsmål 3w..docx
Modernisme og herunder ekspressionisme, Tom Kristensen og Rudolf Broby Johansen.pptx
REALISME OG MODERNISME. Denne fil bør I kunne åbne!.docx
Bruges først i modulet. Kristensen, Tom_Det blomstrende slagsmaal_1920.doc
Arbejdsspørgsmål til TKs Det blomstende slagsmål.docx
Se fra 00.00-13.00. Nedskriv to-tre pointer, du vil dele i plenum.
Lyt fra 28.00-32.30.Nedskriv to-tre pointer, du vil dele i plenum.
Analysevejledninger.docx
Eksamensspørgsmål 3.pdf
Litteraturens veje. Klaus Rifbjerg..docx
Modernisme og herunder ekspressionisme og Rudolf Broby Johansen. 3z..pptx
Den mundtlige prøve i dansk A på STX og taleark.docx
Bruges først i modulet. Peter Seeberg Hullet 1962.pdf
Livet i badeværelset. Spørgsmål. Gruppe 1 2 3.docx
Arbejdsspørgsmål til Johannes V Jensens INTERFERENS (1906).docx
Oversigt 2 (kort):Sammenligning modernisme og realisme.pdf
Oversigt 1 (længere, mere info):REALISME OG MODERNISME.docx
Joh V Jensen, Interferens, Digte 1906.PDF
Faglig læsning.docx
Arbejdsspørgsmål Camus Sisyfosmyten.docx
Arbejdsspørgsmål til Seebergs Hullet 3w.docx
Læs hjemmefra: Albert Camus Sisyfos Myten.pdf
Bruges i modulet: Grov tidslinje litteraturhistorisk overblik 3w.docx
Pontoppidan Nådsensbrød tekst.pdf
Medbring gerne "Litteraturens veje". Jeg ved den er tung som et ondt år, men måske kan du bruge den i modulet, hvor du ikke må gå på nettet i din "forberedelsestid" :-)
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743962345", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743962345", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743962345" }