Titel
14
|
Eksistens og identitet
Tematisk forløb med fokus på eksistentialisme og individet i litteratur. Forløbets primære fokus er litterært, med elementer af sproglig analyse (især i lyrik) samt medieanalyse (billedkunst).
Klassen arbejder primært med litteratur fra 2. verdenskrig og frem og centrale fokuspunkter er nærlæsning ("klassisk" nykritik) kombineret med tematisk analyse ("eksistentialistisk" tolkning).
Forløbet har fokus på tematisk analyse og vil også inddrage svensk tekst samt verdenslitteratur i oversættelse.
Primærtekster:
- Blixen, Karen, ”Ringen” (1942)
- Borum, Poul, ”Vilkårene” (1970)
- Grøndahl, Jens Chr., ”Synger for ravn og ræv” (uddrag) (2023)
- Hansen, Martin A., ”Roden” (1955)
- Rifbjerg, Klaus, ”Kamfer” (1964), ”Livet i badeværelset” (1960) & Postludium” (1960)
- Munch-Petersen, Gustaf, ”i onsdags kl. 16 ¼” (1934)
- Bech, Bodil, ”Vente – vente - - -” (1934)
- Seeberg, Peter, ”Hullet” (1962)
- Strunge, Michael, ”Bevidstheder” (1981)
- Søndergaard, Morten, "Forsøg på at aflytte en plads i Paris" (uddrag) (2022)
- Thomsen, Søren Ulrik, ”Levende” (1981)
- Ørntoft, Theis, ”Det er forvirrede tider, jeg skal fortælle om” (2014) – genlæst fra natursynsforløb.
Svensk:
- Södergran, Edith, ”Jag” & ”Vierge Moderne” (1916)
Verdenslitteratur i oversættelse:
- Camus, Albert, ”Sisyfosmyten” (uddrag) (1942, da. 1960)
- Chomei, ”Den vemodige eneboer” (uddrag) (1212, da. 2020)
Billedkunst:
- Magritte, René, ”l’homme au chapeaux melon” (1964)
|