Holdet 2022 DA x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Rasmus Sonne Juulsen
Hold 2022 DA x (1x DA, 2x DA, 3x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Diskursanalyse & argumentation
Titel 2 Litteraturhistorien fra middelalder til modernisme
Titel 3 DHO optakt - kvindesag og klassekamp
Titel 4 Dokumentarfilm - "Heavy Agger"
Titel 5 Saga og norrøn kultur
Titel 6 Værklæsning - "Det europæiske forår"
Titel 7 Romantik og romantisme
Titel 8 Optakt til SRO - formalia
Titel 9 Værklæsning - Sommerfugledalen
Titel 10 Nyhedsformidling
Titel 11 Blixen, Bjørnvig & Bille August
Titel 12 Natursyn
Titel 13 Den moderne storby
Titel 14 Eksistens og identitet
Titel 15 Kreativ skrivning
Titel 16 repetition og opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Diskursanalyse & argumentation

Forløbet har sprogligt og mediemæssigt sigte.

Klassen vil blive introduceret til diskursanalyse i danskfaglig kontekst samt de gængse akademiske begreber: Diskurs, nodalpunkt, konnotationer, ækvivalenskæde, hegemonisk og antagonistisk diskurs.

Fokus vil være på at anvende diskursanalysens begreber på korte tekster, både sagprosa og fiktion.

Derefter vil klassen blive introduceret til retorik og argumentation, appelformer og Toulmins argumentationsmodel.

Forløbet afsluttes med en debatterende artikel hvori eleven skal anvende de i undervisningen anvendte begreber og metoder.

Primærtekster:

- Eric, Caspar, "Nok med tomme ord. Vi skal boykotte VM i Qatar", Politiken (20/12 2021)
- Eric, Caspar, "Mine venner kalder det en midtvejskrise", Politiken (13/11 2022)
- Hassan, Yahya, "Det sjette opholdssted" (2013)
- Rahmed, Sara, "Langt væk og lige om hjørnet" (udvalgte digte) (2023)

Billedmateriale:
- Dansk folkeparti, valgplakat

Avisartikler til diskursanalyse:
- "Sig farvel til lærere og pædagoger", Politiken (15/3 2022)
- "Hold op med at reducer sygeplejersker til et spørgsmål om 'hænder'", Politiken (18/4 2022)

Grundbog:
- "Diskursanalyse i dansk" (udvalgte kapitler)
- "Håndbog til dansk", om retorik og argumentation" (udvalgte kapitler)

Anvendte ordbøger (gennem hele gymnasieforløbet):
ordnet.dk, ordbogen.dk (bl.a. synonymordbog), retskrivningsordbogen (ro.dsn.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Litteraturhistorien fra middelalder til modernisme

Formålet med forløbet er at give et litteraturhistorisk overblik med udvalgte nedslag gennem den danske litteraturs historie. Fokus vil være på læsning af de enkelte litterære værker, med inddragelse af relevante idéhistoriske strømninger. De primære tekster vil blive suppleret med andet materiale, især billedkunst i forhold til de tidligere perioder, men også fotografi og reklame.

Forløbet skal give eleverne en grundlæggende historisk forståelse af danskfaget op til DHO, samt danne basis for mere afgrænsede tematiske forløb i resten af gymnasietiden.

Forløbet har primært litterært sigte, med en skønnet vægtning på 75% litteratur, mens de sidste 25% er fordelt på det mediemæssige og sproglige.

Primærtekster:
- Andersen, H.C., "Skruptudsen"
- Baggesen, Jens, ”Spidsen af Spiret” fra ”Labyrinten” (1793)
- Folkeviser: "Ebbe Skammelsøn" & "Elverhøj" (middelalder)
- Holberg, Ludvig, "Epistel til Hans Mikkelsen" & "Gynaicologia" (uddrag)
- Jacobsen, J.P., "To Verdener"
- Jensen, Joh. V., "Paa Memphis Station" (1906)
- Kingo, Thomas, "Keed af Verden, og kier ad Himmelen" (1681)
- Nexø, M.A., "Lønningsdag"
- Staffeldt, Schack, "Indvielsen" (1804)
- Oehlenschläger, Adam, "Der er et yndigt Land" (1819/1822)
- Aarestrup, Emil, "Advarsel" & "Angst"

Sekundærlitteratur:
Sørensen, Villy, "Digtere og dæmoner" (uddrag)

Grundbog: Litteraturens Veje

Ordbog: Ordnet.dk (Den Danske Ordbog & Ordbog over det Danske Sprog)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO optakt - kvindesag og klassekamp

Dette forløb fungerer som en optakt til DHO i 1m.
DHO handler om kvindesagen og klassekampen i Danmark, belyst danskfagligt via tekster af Martin Andersen Nexø og Amalie Skram. Litteraturhistorisk vil der også være en introduktion til Det moderne gennembrud og sammenhængen mellem litteratur og samfundsforhold ("at sætte problemer under debat").

Danskfagligt vil forløbet desuden være en naturlig forlængelse af det litteraturhistoriske overbliksforløb.

Primærtekster:
- Bang, Herman, "Ved Alteret"
- Nexø, M.A., "Pelle Erobreren" (uddrag)
- Skram, Amalie, "Constance Ring" (uddrag)

Ekstra tekst efter DHO:
- Hamsun, Knut, "Sult" (uddrag) - norsk tekst som eksempel på tidlig modernisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentarfilm - "Heavy Agger"

Forløbet er et mediebaseret værkforløb med udgangspunkt i DR's dokumentarserie "Heavy Agger".

Gennem forløbet vil klassen arbejde med følgende centrale begreber:
dokumentarismens forskellige genrer; filmiske virkemidler; iscenesættelse, konstrueret virkelighed samt autenticitets- & fiktionsmarkører (fakta- & fiktionskoder).

Vi vil også trække på elementer af litterær analyse, da miljøskildring og personkarakteristik er centralt i denne dokumentar.

Forløbet afsluttes med refleksionsskrivning (essay) som introduktion til den reflekterende artikel.

Primærværk:
- "Heavy Agger", afsnit 1-3, https://www.dr.dk/drtv/saeson/heavy-agger_222701

sekundærlitteratur:
- "God stil", afsnit om dokumentarfilm (fra minlæring.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Saga og norrøn kultur

Forløbet skal introducere den ældste skandinaviske litteratur og give et indblik i norrøn kultur, da klassen skal på studietur til Island.
Derudover vil vi læse perspektiverende moderne islandsk litteratur.

Det analytiske fokus i sagaen er til dels sprogligt: Hvordan historierne er fortalt, den nøgterne stil, det beskrivende og underdrivelserne, især i forbindelse med voldelige og voldsomme scener. Disse træk vil vi også søge at finde i moderne islandsk litteratur.


Litterært ser vi på personkarakteristik og læser sagaen som et udtryk for en anden verdens- og menneskeforståelse. Fortællingerne er blevet til i en brydningstid, hvor de gamle slægtsamfund gradvist bliver fortrængt af en centralmagt. Ravnkels saga er således et eksempel på en konflikt og en idehistorisk brydningstid - og dette vil vi udfolde analytisk.

Vølvens Spådom læses som et eksempel på hvordan nordisk mytestof er overleveret.

Primærlitteratur:
- Vølvens spådom
- Ravnkel Frejsgodes saga

Perspektiverende litteratur:
- uddrag af "Skyggebaldur" af Sjón
- "Kælderen" af Gyrdir Eliasson

Sekundærlitteratur:
- uddrag af "Hovedsporet", s. 25-34 og s. 52-56.

Sagaen er værklæsning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
reflekterende artikel_fiktion og fakta 08-09-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Romantik og romantisme

Forløb om en afgrænset litteraturhistorisk periode - romantikken.

Litteraturhistorisk forløb med visse sproglige og mediemæssige aspekter (fx billedkunst).
Forløbet starter med en generel introduktion til romantikken som periode med fokus på de centrale begreber og virkemidler. De idéhistoriske strømninger (organismetanken & nyplatonismen), Universal- vs. nationalromantik, den danske guldalder og genidyrkelsen.
Dertil biedermeierbegrebet og romantismen eksemplificeret via litteratur og kunst.

Som en del af forløbet læses St. St. Blichers "Sildig Opvaagen" som værk. Her vil vi analysere fortællepositionen, overveje rammefortællingen, den upålidelige fortæller og hvordan novellen viser en splittelse mellem det rationelle, borgerlige liv og den driftsorienterede, skjulte bagside af det menneskelige sind.

Primærlitteratur:
- Andersen, H.C. ”Skyggen” (1847)
- Friedrich, Caspar David, ”Vandreren over Tågehavet” (1818) (maleri)
- Grundtvig, N.F.S., ”Danmarks Trøst” (1820)
- Oehlenschläger, Adam, ”Fædrelands-sang” (”Der er et yndigt Land”) (1819/1823)
- Oehlenschläger, Adam, ”Guldhornene” fra ”Digte 1803” (1802)
- Staffeldt, Schack, "Ved en døende Sommerfugl" & "Det uopnaaelige" fra ”Digte” (1804)
- Winther, Chr., ”Skriftestolen” (1837)

Værk:
- Blicher, St. St., ”Sildig Opvaagnen” (1828)

Grundbog: Litteraturens Veje

Sekundærmateriale: "1800-tallet på vrangen" (sæson 1, afsnit 1) fra DR.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
4. artikel - om romantikken 28-01-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Optakt til SRO - formalia

Gennemgang af formalia i forbindelse med opgaveskrivning. Klassen arbejder med resume, opbygning af SRO samt notapparat og litteraturliste.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Værklæsning - Sommerfugledalen

Værkslæsning - digtsamling - Inger Christensens "Sommerfugledalen"

Vi læser Christensens sonetkrans og undersøger digtenes sprog, samlingens komposition og overvejer hvordan Christensen forholder sig til litteraturhistorien med sit værk. Der trækkes tråde tilbage til romantikken og barokken.

Primærtekster:
- Christensen, Inger, "Realiteternes mysterium" (2000)
- Christensen, Inger, "Sommerfugledalen" (1991)

Billedkunst:
- Stilleben/memento mori - malerier af sommerfugle fra barokken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Nyhedsformidling

Nyhedsformidling - et medieforløb hvor vi arbejder med klassisk nyhedsformidling.

Med udgangspunkt i "God Stil" fra minlæring.dk vil klassen blive introduceret til nyhedskriterierne, nyhedstrekanten og nyhedsgenrer.

Vi taler om de forskellige avistyper og hvordan nyhedsformidling har ændret sig fra at være trykte medier til at være elektroniske.

Vi vil især læse reportager og her arbejde med genren i forhold til de klassiske genretræk ved nyheder. Vi vil undersøge autenticitets- og faktamarkører og overveje begrebet "fortællende journalistik".
I denne forbindelse vil vi både lave nyhedsanalyse, samt sproglig/stilistisk analyse af udvalgte nyhedsreportager.

Primærtekster:
- Weekendavisen, 27. marts 2024, "Afhængige, distræte og ensomme"
- Herman Bang, "Branden" (1884)
- Weekendavisen, 12. april 2024, "Mælk, kød og tårer"

Sekundærtekster:
- Minlæring.dk: ”God stil” – om nyhedsformidling og -analyse
- Henrik Poulsen: News En grundbog i journalistik (Gyldendal 2015), s. 190, 210, 234-6.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Blixen, Bjørnvig & Bille August

Medieforløb. Vi ser Bille August film "Pagten" og taler om biografi og erindringer. Autenticitets- og fiktionsmarkører vil blive berørt, men det primære fokus vil være på iscenesættelse og selviscenesættelse. Filmen bliver behandlet som et værk.

Vi læser ligeledes et uddrag af Thorkild Bjørnvigs erindringsbog "Pagten" samt et uddrag af Blixens "Den afrikanske Farm".

Endelig vil vi forholde os til Bjørnvigs digterjeg i digtet "Sonaten om den store Sommer" og overveje hvordan denne digteriske fremstilling afviger fra fremstillingen af Bjørnvig i Bille Augusts adaptering.

Primærtekster:
- August, Bille, "Pagten" (værklæsning)
- Bjørnvig, Thorkild, "Pagten" (uddrag), s. 7-15.
- Bjørnvig, Thorkild, "Sonaten om den store Sommer" fra digtsamlingen "Stjærnen bag Gavlen"
- Blixen, Karen, "Den afrikanske Farm" (uddrag), s. 9-23.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Natursyn

Tematisk forløb om natursyn i litteraturen.

primært litterært fokus, men forløbet arbejder også med undersøgelse af billedkunst og sproglige virkemidler i lyrik.

Forløbet tager udgangspunkt i det moderne antropocentriske natursyn og dets
problemstillinger. Herfra bevæger vi os tilbage til romantikken og det moderne natursyns
grundlæggelse samt barokdigtningens og middelalderdigtningens udlægning af
naturbegrebet.
Der vil tillige være en senmoderne kontrast ved digterne Inger Christensen og Theis Ørntoft som problematiserer det antropocentriske natursyn.

Gennem forløbet vil der blive diskuteret hvad begrebet “natur” indebærer, vi vil analysere
en række digte med henblik på at udlægge forskellige natursyn til forskellige tider og
overveje forholdet mellem menneske og natur.

Forløbet leder op til Nørre Gymnasiums UNESCO-uge, hvor vi vil læse novellen “En
advarsel til fremtidige generationer” af Kaspar Colling Nielsen (2022).

Primærlitteratur:

- Bjørnvig, Thorkild: "Basis" (1981)
- Christensen, Inger: "Alfabet" (uddrag)
- Folkevise: "Elverhøj" (genbrug fra 1.g)
- Højholt, Per: "Gittes monolog om naturen" (1984)
- Kingo, Thomas: "Keed af Verden, og kier ad Himmelen" (1681) ((genbrug fra 1.g.)
- Larsen, Thøger: "Den danske sommer" (1914)
- Nielsen, Hans-Jørgen: "Billeder på intetheden: Stort, storslået, forbløffende, mirakuløst!" (uddrag) (1985)
- Nielsen, Caspar Kolling: "En advarsel til fremtidige generationer" (2022)
- Rasmussen, Halfdan: "Skillingsvise" (1970)
- Staffeldt, Schack: "Paa Toppen af Mont Cenis" (1804)
- Turèll, Dan: "Der er så dejligt ude på landet" (1984)
- Ørntoft, Theis: "Digte 2014" (uddrag)

Verdenslitteratur i oversættelse:

- Goethe, J. W. v.: "Elverkongen" (782, da. 1994)

Billedmateriale:
- Titelblad fra Chr. III's bibel (1550) (fra "Litteraturhistorier", s. 195)
- Versaillesanlægget - en barokhave

Sekundærlitteratur:

- Christensen & Lærkesen: "Naturhistorier" (uddrag) (2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Den moderne storby

Tematisk-litteraturhistorisk forløb med fokus på storbyen i litteratur og billedkunst.

Forløbet vil dække litteratur fra det moderne gennembrud til det 21. århundrede og der vil indgå lyrik såvel som prosa.

En del af forløbets tekster vil blive gennemgået i grupper og fremlagt for klassen.

Det overordnede tema er "den moderne storby" og fokus i forløbet er primært litterært, samt fokus på sproglig analyse af lyrik. Dertil bruges billedkunst (maleri) til at eksemplificere de forskellige kulturstrømninger.

Dertil vil en række kunstneriske strømninger blive berørt:
- impressionisme (Herman Bang, Renoir & Boldini)
- Symbolisme (Johannes Jørgensen)
- modernisme (som overordnet begreb)
- futurisme (Emil Bønnelycke & Marinetti)
- ekspressionisme (Tom Kristensen, Rud. Broby-Johansen, Otto Gelsted, Picasso, Franz Marc, Otto Dix, Edvard Munch)

Primære tekster:

- Bang, Herman: "Stuk" (uddrag) (1887)
- Broby-Johansen, Rudolf: "FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN", "ODALISK-SKØNHED" & "ENESTE" fra "BLOD" (1922)
- Bønnelycke, Emil: "Aarhundredet" fra "Asfaltens Sange" (1918), "New York" (figurdigt) (1918), Berlin" (figurdigt) (1918)
- Ditlevsen, Tove: "Barndommens Gade" (uddrag) (1942)
- Gelsted, Otto: "Reklameskibet" (1923)
- Henningsen, Poul (PH): "Byens Lys" (1937)
- Høxbroe, Claus: "Gitte Kik" (2023) - både digt og indspilning med "Oriental Park Bug Boys"
- Jensen, Joh. V.: "Den gotiske Renæssance" (uddrag) (1901)
- Jørgensen, Johannes: "Livets Træ" (uddrag) (1893)
- Strunge, Michael: "Den hæslige by" (1981)
- Thomsen, Søren Ulrik: "København con amore" (uddrag) (2005), "Langsomt ud" (1981), "Ved det bagerste bord" (2011), "En hårnål klemt inde bag panelet" (uddrag) (2016)
- Turèll, Dan: "Livet i Istedgade" (1977) & "Til storbyens pris" (1977)

Verdenslitteratur i oversættelse:

Goll, Yvan: "Eurobacillen" (uddrag) (1927, da. 2021)

Billedkunst:

Boldini: "Navi nel bacino di San Marco" (1899)
Marc, Franz: "Rehe im Walde II" (1914)
Renoir: "Bal du moulin de la Galette" (1876)

Sekundære tekster:

Gelsted, Otto: "Ekspressionisme" (uddrag) (1918)
Jørgensen, Johannes: "Symbolisme" (1893)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Eksistens og identitet

Tematisk forløb med fokus på eksistentialisme og individet i litteratur. Forløbets primære fokus er litterært, med elementer af sproglig analyse (især i lyrik) samt medieanalyse (billedkunst).

Klassen arbejder primært med litteratur fra 2. verdenskrig og frem og centrale fokuspunkter er nærlæsning ("klassisk" nykritik) kombineret med tematisk analyse ("eksistentialistisk" tolkning).

Forløbet har fokus på tematisk analyse og vil også inddrage svensk tekst samt verdenslitteratur i oversættelse.

Primærtekster:

- Blixen, Karen, ”Ringen” (1942)
- Borum, Poul, ”Vilkårene” (1970)
- Grøndahl, Jens Chr., ”Synger for ravn og ræv” (uddrag) (2023)
- Hansen, Martin A., ”Roden” (1955)
- Rifbjerg, Klaus, ”Kamfer” (1964), ”Livet i badeværelset” (1960) & Postludium” (1960)
- Munch-Petersen, Gustaf, ”i onsdags kl. 16 ¼” (1934)
- Bech, Bodil, ”Vente – vente - - -” (1934)
- Seeberg, Peter, ”Hullet” (1962)
- Strunge, Michael, ”Bevidstheder” (1981)
- Søndergaard, Morten, "Forsøg på at aflytte en plads i Paris" (uddrag) (2022)
- Thomsen, Søren Ulrik, ”Levende” (1981)
- Ørntoft, Theis, ”Det er forvirrede tider, jeg skal fortælle om” (2014) – genlæst fra natursynsforløb.

Svensk:
- Södergran, Edith, ”Jag” & ”Vierge Moderne” (1916)

Verdenslitteratur i oversættelse:
- Camus, Albert, ”Sisyfosmyten” (uddrag) (1942, da. 1960)
- Chomei, ”Den vemodige eneboer” (uddrag) (1212, da. 2020)

Billedkunst:
- Magritte, René, ”l’homme au chapeaux melon” (1964)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Kreativ skrivning

Forløb med fokus på sprog og skrivning.

Klassen læser en række tekster med benspænd, systemer og regler for at sætte en ramme for kreative produkter.
Teksterne læses primært skrifttematisk og formmæssigt, med det formål at eleverne selv skal producere skriftligt materiale - både på vers og prosa. Altså sproglig analyse snarere end litterær. Da der er tale om litterære tekster vil vi også overveje litterære virkemidler, men de er sekundære.

Formålet med forløbet er til dels at blive opmærksom på sprog og komposition - især sproglige virkemidler i egne tekster samt hvordan en tydeligt defineret komposition (et "system") kan sætte rammen for kreativt arbejde.

En del af forløbet bruges også på refleksion over egen skriveproces samt til at forklare egne benspænd i grupper.

Som en del af forløbet læser vi også et kort romanværk - som et eksempel på hvordan en forfatters blik på verden kan bruges til at forme en fortælling. Og give nye perspektiver.

Klassen laver et samlet kompendium med et udvalg egne tekster.

Primærtekster:

- Inger Christensen, uddrag fra Som var mit sind lidt græs der blev fortalt (2017)
- Harald Voetmann, Hetærebreve (uddrag) & Sotades’ kiste (uddrag) – eksempler på både autofiktion og systemdigtning/-skrivning.
- Sidse Laugesen, Min hardcore høne (uddrag) – (et eksempel på tekst som først er skrevet på et fremmedsprog, dernæst oversat af forfatteren selv)
- Klaus Høeck, Password (2021) (uddrag – første & sidste digt i samlingen)
- Morten Søndergaard, 4 tekster fra Ubestemmelsessteder (1996)
- Peter Adolphsen, ”Solen delt” & ”De seks første nys” fra Små historier 3 (2020)

Værk:
- Peter Adolphsen, Machine (2006/2010) (roman) – et eksempel på hvordan man kan skrive i spændingsfeltet mellem fakulteter; her det humanistiske og det naturvidenskabelige.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 repetition og opsamling

Afsluttende forløb hvor vi repeterer udvalgte dele af pensum og inddrager de sidste elementer fra læreplanen.

I løbet af dette forløb vil klassen også arbejde med "akademisk skrivning" som optakt til SRP.

Fokus gennem forløbet vil være ligeligt fordelt på sproglig, litterær og mediemæssig analyse. Der vil også indgå en kort norsk tale som afslutning.

Primærtekster (nyt materiale):
Aidt, Naja Maria, "Kvinden i baren" (2006)
Eric, Caspar, "Det vrede digt, haha" (2022)

Kortfilm:
"People who fall" - norsk kortfilm (af Bobbie Peers, 2013)

Tale:
- Høie, Bent, tale til de norske studenter under Covid-19 (via TV2, 2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer