Holdet 2022 DA s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christine Boas Dabelsteen, Louise Hassager Sørensen
Hold 2022 DA s (1s DA, 2s DA, 3s DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Litteraturhistorisk kronologiforløb
Titel 2 Optakt DHO
Titel 3 Normkritik
Titel 4 Poetry Slam
Titel 5 Klougart-litteratur
Titel 6 Tidens taler- retorik og argumentation
Titel 7 Senmoderne litteratur
Titel 8 Medieforløb
Titel 9 Ekspressionisme, modernisme og realisme
Titel 10 Den reflekterende artikel
Titel 11 Romantikken
Titel 12 Impressionisme og minimalisme+pragmatik i medierne
Titel 13 Eksistentialisme
Titel 14 Romantik og diskursanalyse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Litteraturhistorisk kronologiforløb

Litteraturhistorie er en form for bevidsthedshistorie: Den gør os klogere på, hvordan mennesker til forskellig tid har gjort sig forestillinger om tilværelsen, de tanker, de har gjort sig i forbindelse med tidens store og små spørgsmål, og på de længsler, ønsker, værdier og drømme, der har fyldt dem. Litteraturen kan også vise os, hvordan mennesker er påvirket af den historiske samtids centrale problemstillinger, hvordan de skriver sig ind i og op imod tidens normer og moral, samfundets magt og skaber debat om vigtige spørgsmål. (fra Dansk i tiden, Systime.dk, besøgt 24. nov 22)

Vi begynder dette kronologiforløb med saga-læsning, og så læser videre på folkeviser, baroklitteratur, oplysningstid og romantik. Forløbet lægger op til det næste litteraturhistoriske forløb 'Optakt til DHO', som indeholder poetisk realisme og endeligt tekster fra Det moderne gennembrud.


Primærtekster

OLDTID

Laxdæla Saga (uddrag) fra 1300-tallet.


MIDDELALDER

Folkeviser (nedskrevet i 1500-tallet):
- Germand Gladensvend
- Elverskud
- Ebbe Skammelsøn


BAROK

'Far Verden Farvel', Thomas Kingo, 1681 (baroksalme)
'Selvportræt med vanitassymboler' af David Baillys maleri fra 1651


OPLYSNINGSTID

Erasmus Montanus (uddrag) af Ludvig Holberg, 1723
Maleri : Jens Juel: Det Ryberske familiebillede, olie på lærred. Statens museum for kunst, 1797


ROMANTIK

Oehlenschlägers "Lær mig O skov at visne glad' (1813)



Sekundært materiale:

Litteraturhåndbogen
Litteraturens Huse

Udvalgte kapitler er læst i forbindelse med perioderne (se præcise sideangivelser på modulerne i lectio)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Optakt DHO

Optakt til DHO

I dette forløb fortsætter vi fra forrige forløb med den litteraturhistoriske kronologiske tidslinje.Vi læser tekster fra poetisk realisme, det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud. Vi læser bl.a. værket Et Dukkehjem af Henrik Ibsen samt novellerne 'Ane-Mette' af Henrik Pontoppidan og 'Lønningsdag' af Martin Andersen Nexø. Det munder ud i, at eleverne i par eller enkeltvis vælger sig ind på en ud af tre mulige problemformuleringer stillet af CD (dansk) og JH (historie), som analyserer en af de tre ovenstående tekster fra perioden.


Primære tekster

POETISK REALISME
Sildig Opvaagnen, Steen Steensen Blicher (1828)

DET MODERNE GENNEMBRUD
Et Dukkehjem, Henrik Ibsen (1879)
Ane-Mette, Henrik Pontoppidan (1899)
Lønningsdag, Martin Andersen Nexø (1900)

FILM:

Vi ser hele filmatiseringen: Dramatik; DR TV historie; DR Bonanza Et Dukkehjem, TV-drama, 14/04/1974, instruktion Palle Kjærulff-Schmidt

Vi ser desuden dokumentaren:
"1880-90: “Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral” DR2, 2017 DRTV - 1800-tallet på vrangen: Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890


Sekundære tekster

"Mesterfortællinger - Blichers noveller som værklæsning" af Dorrit Færk Møller & Mette Moltesen, Dansklærerforeningen, 2020, s. 130-131 (om fabula og sjuzet i Sildig Opvågnen)

Om romantikken og poetisk realisme i "Litteraturens Veje", s. 155-161

"Modernitetens gennembrud - Dansk litteratur 1850-1920" i Forløbsbøgerne, s. 5-8, (red.) Peter Jensen, 2022, Dansklærerforeningens Forlag

Nørre G kompendium til grundforløb i dansk, lavet af Ulla Wogensen m.fl. i 2022, bl.a. kopiark fra "Faglige Forbindelser i Dansk", 2005, Solveig Bennike (red.), Dansklærerforeningen.

"Martin Andersen Nexø" af journalist Kirstine Marie Ersbøll, 2005. Opdateret af cand.mag. Daniel Robert Andersen, 2017. Blå bog og bibliografi opdateret 2020.


"At-håndbogen", s.25-30 om danskfagets metoder og s. 43-45 om historiefagets metoder, 2009 af Henrik Madsen (red.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Normkritik

Normkritik

(Som en del af Nørre G's Unesco-uge i uge 33, hvor bl.a. Caspar Eric gæster Nørre G.)

Faglige mål:  

Forløbet tager udgangspunkt i forholdet mellem norm og tekst. Hvad vil det sige at være normal, og hvordan skriver forfattere, der føler sig sat udenfor normalen? Normer er kulturbestemte og kan variere fra sted til sted, men de defineres altid som uskrevne spilleregler eller normalitetsforventninger i en given kultur. Dvs. at de er usynlige eller uudtalte. Vi tager dem for givet og opdager dem først, når vi kommer i konflikt den. Og først, når vi opdager normerne, kan vi begynde at sætte os ind i, hvad det vil sige at falde udenfor.

Forløbets grundbog hedder ”Fuck Normen” af Helle Juul Lassen, 2016. Vi arbejder med tekster, der kritiserer normen omkring hudfarve, køn og krop: Hvid/Sort, Mand/Kvinde, Normal/Crip. Forfattere, der skriver normkritisk har ofte en vrede i sin stemme, der er værd at lægge mærke til. De føler deres tekster og skriver deres vrede og uretfærdighedsfølelse ud.

Du skal kunne:
- redegøre for begreberne: normalitet, normkritik, dikotomi, ny kropslighed, vrede stemmer, socialkonstruktivisme,
- analysere teksters sprogbrug med henblik på: ordvalg (neutralt, positivt, negativt ladede ord), stil (hverdagssprog, højtideligt, abstrakt, konkret, privat, slang mm.), kohærens og kohæsion (indholdsmæssig og sproglig sammenhæng),
- analysere teksters tematik ved hjælp af semantiske skemaer med henblik på at afdække paralleller og modsætningsforhold i teksten.
- diskutere teksters normkritik: afdække hvilke normer det kritiseres og hvorfor.
- perspektivere teksters normkritik til andre tekster, film, reklamer, radioprogrammer, podcasts, tv-serier, tøjmode osv.

Tekster:
Forløbets grundbog hedder Fuck Normen af Helle Juul Lassen (2016) samt udvalgte sider af Ditte Campions ' Blik for køn' (2016).


Litterære tekster:

Eric Casper af Nike (2015)
Olga Ravn: Reklamepigebarnet fra digtsamlingen Jeg æder mig selv som lyng (2012)

Sangtekster:

Tessa: "Engangspik" (2022)
Tobias Rahim: "Når mænd de græder" (2022)
"Du kom med alt det, der var dig", tekst: Jens Rosendal / Musik: Per Warming (1981)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Poetry Slam

Workshop med to oplægsholdere/poetryslammere

2s har sammen med andre Nørre-klasser været til oplæg med poetryslammerne og dernæst til en workshop, hvor de selv skulle prøve kæfter med at slamme.

De er blevet præsenteret for et skema samt en video forud for workshoppen.

Kilde: Skema fra kap. 6: Performativ litteratur, Mundtlighed i dansk af Marie Zeuthen Helstrup & Tina Slot Simonsen, Systime, 2022

https://www.enygaard.dk/poetry-slam
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Klougart-litteratur

Work shop KULT med forfatteren Josephine Klougart

I forbindelse med forfatterbesøg på Nørre med Josephine Klougart, har klassen læst en række tekster før besøget. Under workshoppen har de arbejdet kreativt med egne tekster, og to fra klassen gik videre til 'master class' med Klougart. Vi har diskuteret hvordan teamet natur flettes ind i Klougarts forfatterskab.


Følgende tekster er læst (fra KULT-kompendiet 2023) :

Virginia Woolf: Rids af fortiden. Udgivet posthumt i 1946. (Udgivet på dansk i 2006)

Josefine Klougart: uddrag af Alt dette kunne du få. Gladiator 2021

Amalie Langballes interview med Josefine Klougart: ”Hun ser sig selv som natur” i
Weekendavisen den 22. oktober 2021
https://www.weekendavisen.dk/2021-42/boeger/hun-ser-sig-selv-som-natur



Derudover har klassen læst uddrag af Joe Brainards 'Jeg kan huske' (1975) i forbindelse med en skriveøvelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tidens taler- retorik og argumentation

Tidens taler (forløb fra Dansk i tiden, Systime. Af Cecilie Ruby Tolstrup. Besøgt d. 2023):

I forløbet Tidens taler arbejder vi med talen som genre og med retorikken som virkemidler, vi skal opnå viden om og kunne anvende. Vi arbejder ud fra den logik, at taler bygges op og skrues sammen ved hjælp af en række værktøjer, som I skal kunne genkende brugen af i andres taler, når I analyserer taler, og bruge i jeres egne taler, når I skriver taler. Den græske filosof Aristoteles (385-322 f.v.t.) grundlagde en systematisk lære om retorik, hvor talen havde (og har) som funktion at overbevise dens tilhørere med forskellige retoriske greb. Det er netop den retoriske redskabskasse, vi med forløbet Tidens taler åbner, når vi læser, hører, analyserer, skriver og holder en række troværdige og tankevækkende taler.

Formålet med forløbet er, at I lærer at anvende forskellige, vigtige danskfaglige begreber med særligt fokus på det sproglige perspektiv på danskfaget: sproglig analyse og retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituation, appelformer og argumentation.


Faglige mål
Når eleverne har arbejdet med forløbet Tidens taler, kan de:
Genkende og anvende forskellige centrale fagbegreber fra danskfaget.

Analysere, fortolke og perspektivere danske og norske taler.
Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for forskellige genrer.

Vise genrekendskab og kendskab til talegenren i forskellige tider.
Producere egne taler og skrive andre analytiske og kreative opgaver.
Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Desuden har eleverne lavet en aflevering i slutningen af forløbet, hvor de selv skulle skrive en debabatterende tekst.

PRIMÆRTEKSTER

Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla
Modtager af Årets Danske Tale
Heart Made Management ©
26. august 2020, Sted, Operaen på Holmen, København (teksten)


Sofie Lindes tale, juli 2022, TV2 Zulu Awards:
https://nyheder.tv2.dk/video/SGhpODJEUUxLZzkzeHNZV0N3b2NkYVJGVGZ1VkhYdlE (videoen)

"Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn",  den 13. august 2019
https://www.regeringen.dk/nyheder/2019/undskyldning-til-godhavnsdrengene-fra-marienborg/, Besøgt 13.11.23

https://www.dr.dk/nyheder/politik/roert-mette-frederiksen-til-godhavnsdrengene-paa-vegne-af-danmark-undskyld#!/ (video, uddrag)

"Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene på Utøya"
Modtager af Årets Danske Tale
Jens Stoltenberg, Norges Statsminister, 24. juli 2011, Oslo Domkirke (tekst)

https://www.dansketaler.dk/tale/jens-stoltenbergs-mindetale-efter-angrebene-paa-utoeya (video)

NYTÅRSTALER

https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2024/ (statministerens)

H.M. Dronningens nytårstale 2023 (dronningens)

INDSÆTTELSESTALE

https://www.dr.dk/nyheder/indland/frederik-har-holdt-sin-foerste-tale-som-konge-forbundet-forpligtet-kongeriget (kongens)



SEKUNDÆRTEKSTER

"De tre appelformer", Fra ’Dansk i tiden’, Systime, besøgt 2. 11-2023.

"Ciceros retoriske pentagram", Fra ’Dansk i tiden’, Systime, besøgt 2. 11-2023.

"Taler", uddrag fra Dansk i tiden, Systime, besøgt 20.11.23.

"Utøya – Massakren i Norge", journalist Lisbeth Svalgaard, iBureauet/Dagbladet Information. Februar 2013
faktalink.dk

Min Læring: Øvelser med taler- Lejligheds og politiske taler (besøgt november 2023).

Forskellige retoriske begreber fra hjemmesiden:
https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer, besøgt 15. marts 2024

"Håndbog til dansk, litteratur, sprog og medier" om retorik: Læs s. 157-159 (bogens sider, ikke PDF'ens, 2 sider), Larsen (red.), Systime, 2023

"Godt begyndt er halvt fuldendt- bare ikke på landets gymnasier, hvor grundforløbet skader mere end det gavner", dec. 2023, Berlingske, kronikken af Christine Dabelsteen (red.)

"Nytårstalen som genre", fra EMU.dk (hentet d. 2. januar 2024)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Senmoderne litteratur

Senmoderne værker

Læsning af periode fra seneste 5 år.

Selvvalgte værker samt teori om senmoderne litteratur og kunst.

Eleverne fr fælgende opgave stillet:

Du skal vælge et værk fra de seneste 5 år.
En roman som du analyserer. Din analyse skal indeholde følgende:

1. Kort resumé af handling/situation og personer og miljø
2. En præsentation af værkets centrale temaer og din vinkel på analysen (et arbejdsspørgsmål).
2. Analyse og fortolkning af teksten, herunder fortællerforholdet, sproglige virkemidler og komposition med citater fra værket.
3. Perspektivering. Du skal perspektivere dit værk til for eksempel samtiden, litteraturhistorien, analyseteori eller genren.

Find selv på en titel.

Du skal indtale din analyse henover en PPT (5-6 slides inkls. min. 3 centrale citater fra dit værk), og præsentationen må max vare 10 min.


LITTERATUR

"Periodenoter: Minimalisme og grotesker" og "Postmoderne fremstillingsformer": Kapitler fra Litteraturportalen, Systime, besøgt 6.2.2024

"Hvordan man gennemgår en tekst", kompendium lavet af Stinne (SB), omkring 2012
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Medieforløb

Medieforløb: Fiktion og fakta

I dette forløb skal I lære at forholde jer kritisk og reflekteret til audiovisuelle medier. Vi skal se og analysere to både spillefilm og dokumentarfilm. I skal lære om de filmiske virkemidler (lyd, lyd, klipning), om dramaturgi og om forskelle og ligheder mellem fiktion og fakta. Således at I opøver en analytisk evne til at kunne agere reflekterede og kritiske brugere og forbrugere af medier.

Forløbet inkluderer deltagelse i CPH: DOX i Imperial i København, hvor vi skal se to aktuelle dokumentarfilm og efterfølgende analysere dem. På baggrund af de to film finder I eksempler på de 7 forskellige fortællertyper. Desuden skriver I en debatterende artikel om, hvorvidt dokumentargenren er en 100 % gengivelse af virkeligheden. I den forbindelse analyserer I et kort klip fra dokumentaren Armadillo (2011) af instruktøren Janus Metz.


Vi skal se

FIKTION

Spillefilmen (uddrag, første del) : 'Underverden', Fenar Ahmad, 2017.



FAKTA

Dokumentarfilmene fra CPH DOX, Imperial d. 12/3-2024:

Death of a Saint: https://vimeo.com/921747750/d606bc6b7d?share=copy
af Sissel Morell Dargis

Balomania: https://vimeo.com/921738724/b29ddb3ef5?share=copy
af Patricia Bbaale Bandak


Litteratur:

'Levende Billeder - filmiske virkemidler og dramaturgi', Anders Lysne (red.), Systime, 2012, første del af bogen om klipning og indstillinger

"UNG:DOX x KULT" -kompendium om dokumentarfilmene, 2024
Her har vi læst s. 11-18 om de 7 forskellige former for dokumentar




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Ekspressionisme, modernisme og realisme

Områder: Sprog og litteratur.

Vi arbejder med de tre -ismer: realisme repræsenteret af Nexø og Jeppe Aakjær, tidligere former for modernisme i form af futurisme og den etiske samt æstetiske ekspressionisme. Teksterne spænder fra  starten af det 20- århundrede op igennem 1920erne. Vi forholder os gennem teksterne til de samfundsforhold, der præger perioden, navnlig 1. verdenskrig og det følgende værdisammenbrud. Særligt fokus har vi på Broby Johnsen, når vi arbejder med hans værk BLOD, som eleverne fremlægger analyser af gennem forskellige kreative arbejdsformer.

Der skabes en ny verden, og dette afspejles i litteraturen via de brud, der forefindes i måden at skrive på. Vi arbejder i denne forbindelse også med malerier og deres udtryksform.

Primær litteratur

- Kristensen, Tom, Nat i Berlin (1921)
- Andersen Nexø, Martin, Lønningsdag (1900)
- Aakjær, Jeppe "Jens Vejmand", 1905
- Broby Johansen, Rudolf, Værklæsning: Digtene i BLOD + forsvarstalen i Københavns Byret
- Jensen, Johs. V., Interferens, (1906)
- Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)  
- Filippo Tomasso Marinetti, "Futurismens Manifest" (1909)

Malerier:
H. A. Brendekilde: Udslidt. 1889. Olie på lærred.
Kirchner, Ernst Ludwig : Soldater under bruseren.
1915.
-Georg Grosz: Samfundsstøtter. 1926.
- Kirchner, Ernst Ludwig, Selvportræt som soldat (1915)
- Grosz, Georg, Gadens Tempo (1918)
- Otto Dix, "Portræt af journalist Sylvia von Harden", (1926)


Sekundært materiale
- Fibiger & Lütken, Litteraturens Veje, s. 265-269. 287-298, 315-320
- - Klip fra serien Babylon Berlin sat i forbindelse med "Nat i Berlin" af Tom Kristensen: https://www.youtube.com/watch?v=pzhP2b6gLfc
- Lyrikanalyse: https://www.gymdansk.dk/lyrikanalyse.html
- Digtere, divaer og dogmebrødre, 1918-1930 sæson 1 episode 2 på DR, af Liv Thomsen.

Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Samarbejdsevne
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel-Kunst, der udfordrer grænser 10-10-2024
Opgaver til Interferens 24-10-2024
Spørgsmål til forsvarstalen 04-11-2024
Skriveøvelse 07-11-2024
Reflekterende artikel 19-12-2024
Eksamensstil 27-01-2025
Ekspressionistisk storbydigt i grupper 17-02-2025
Individuel refleksion over skrivning af storbydigt 03-03-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Den reflekterende artikel

I dette forløb lærer eleverne at skrive reflekterende. Vi arbejder med kravene til den reflekterende genre med særligt fokus på at udvikle en dialogisk, reflekterende stemme. Vi arbejder med to forskellige opgaveformuleringer, hvoraf den ene handler om kunst, som udfordrer grænser, mens den anden
tematiserer fordele og ulemper ved den nye kontra den ældre litteratur.

Eleverne træner i øvrigt det at skrive reflekterende gennem mindre skriveøvelser, som har fokus på forskellen på valget af mere konkrete og basale ord versus mere abstrakte ord, som i højere grad appellerer til modtagerens forestillings- og refleksionsevne.
Som led i at træne genren og sætte fokus på skrivning som en løbende proces, genafleverer eleverne stilen om den nye kontra den ældre litteratur.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Romantikken

Forløbet bygger videre på et kronologiforløb i 1.g., som også indeholdt en gennemgang af bl.a. universalromantikken . Vi lægger således i dette forløb ud med at repetere universalromantikken med Oehlenschläger, hvorefter vi arbejder videre med for eleverne nye strømninger som platonismen og nationalromantikken. I sammenstillingen mellem universalromantikken og platonismen har vi fokus på menneskets forhold til naturen, organismetanken, panteismen, dualismen symboliseret ved Platons hulelignelse.  

I hele forløbet har vi ligeså fokus på, hvem der havde adgang til "lyset", hvilket i nationalromantikken kommer tydeligst til udtryk i vores arbejde med Grundtvig. Desuden indtager begrebet "danskhed" en central plads i den nationalromantiske del af forløbet. Her anvender eleverne især diskursanalysen som primært analyseværktøj, da dette fremstår særlig oplagt til at afdække diskurser om danskhed og nationalidentitet. Udover nationalromantiske fædrelandssange af Grundtvig og HCA, har eleverne også analyseret et par grundlovstaler af Christian Thuelsen Dahl og Emma Holten, der begge repræsenterer to modsatrettede diskurser i debatten om danskhed og national identitet.

I arbejdet med diskursanalysen beskæftiger vi os med begreber som nodalpunkt, ækvivalenskæder, konnotationer/denotationer, hegemonisk og antagonistisk diskurs. Vi anvender også Faircloughs tredimensionelle model og lærer at anvende den samt diskursanalysens begrebsapparat på tekst og billeder.


Kernetekster:

- Holten, Emma, 2015: Grundlovstale, 2015: https://www.dansketaler.dk/tale/emma-holtens-grundlovstale-2015
-Thuelsen Dahl, Kristian: Grundlovstale, 2017 (uddrag): https://www.dansketaler.dk/tale/kristian-thulesen-dahls-grundlovstale-2017
- Staffeldt, Schack: Indvielsen (1804)
- Andersen, H.C.: Danmark, mit fædreland, (1850)
- Oehlenschläger, Adam: Guldhornene (1803)
- Grundtvig: "Danmarks trøst", 1820
- Natasja: "Danmark, 2007, fra albummet "I Danmark er jeg født".


Supplerende litteratur:

Supplerende materiale:

- Johannes Fibiger og Gerd Lütken, Litteraturens Veje (2004-2010), Systime, om: universalromantikken, nyplatonismen og nationalromantikken.

https://www.gymdansk.dk/

https://indidansk.dk/metafor

Græsborg & Jørgensen. "Diskursanalyse i dansk - sprog, magt og identitet. Systime 2014

Anvendte ordbøger i undervisningen:

https://ordnet.dk
https://www.synonymbog.com
https://ordnet.dk/ods


Film:  

Thomsen, Liv, ”Guld, hor og romantik” (2007), produceret af DR2 og afspillet på CFU

Stender, Bjarke, ”5 skarpe om Grundtvig” (2013), produceret af DRKultur og afspillet på CFU

Isam B. "I Danmark er jeg født" fra Youtube, 2007: https://www.youtube.com/watch?v=DwRlHPtRghs

Billeder fra perioden fra Litteraturens veje:

Johan Thomas Lundbye (1818-48), "En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord", 1843. Statens Museum for Kunst.

Johan Lundbye, 1847, "Efterårslandskab", Hankehøj ved Vallekilde.

Johan Christian Dahl, "Vinterlandskab", 1829.










Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3s DA skr. prøve 17-03-2025
Analyse af indledninger og konklusioner i SRP 23-03-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Impressionisme og minimalisme+pragmatik i medierne

Dette forløb slås an med Bangs impressionisme, der med sine tomme pladser og princip om "Showing not telling" leder os videre til Helle Helles minimalistiske skrivestil.

Undervejs i dette forløb støder vi på teori om den impressionistiske og minimalistiske fortællertype, tomme pladser, facework, turtagning, gambitter, transaktionsanalysen, sproghandlinger og undertekster.

Formålet med forløbet er at opnå viden om dansk kanonlitteratur med Hermann Bang, hvilket knytter an til klassens arbejde med det moderne gennembrud i deres DHO i 1.g. I forløbet trænes litterær og i høj grad også sproglig analyse.


Centrale begreber: De tre K´er i det det moderne gennembrud med fokus på kvindes rolle i samfundet og ægteskabet, impressionisme, minimalisme (tomme pladser, semantisk og formel reduktion, observerende fortæller, sproghandlinger, facework, undertekst, regibemærkninger, non-verbale tegn, turtagning, gambitter, direkte og indirekte sproghandlinger. Typer af sproghandlinger: informerende, handlingsregulerende, holdnings- og følelsesudtrykkende, konventionelle/rituelle, dialogstrukturerende.
Samarbejdsprincippet (effektivitetsprincip), høflighedsprincip, optoning, nedtoning, facework, undertekst. Som en ekskurs til brugen af forskellige sproghandlinger og facework samt samarbejds- og høflighedsprincipper i andre medier analyserer vi et afsnit af Paradise Hotel, som indeholder et skænderi mellem to af seriens deltagere.

Forløbet har således et såvel et sprogligt som et litterært sigte.

Tekster:

Bang, Hermann: Foran alteret, 1880.
Bang, Hermann: En lille replik, 1890 (uddrag)
Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark" i Biler og dyr, 2000, Rosinante.
Paradise Hotel: Marie og Cecilie skændes, sæson 6, afsnit 37


Supplerende materiale:

Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk (s.176-195), Systime

https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/

Undervisningsvideoer om det moderne gennembrud, impressionismen og minimalismen:

Thomsen, Liv, Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 2007, DR2, fra serien 1800-tallet på vrangen.

Om impressionismen:

https://www.youtube.com/watch?v=cFn4tQ7R2zo

Om minimalismen:

https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo&t=10s

Faglige mål
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof.
Litterære perspektiver
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet,
– fra dansk litteraturs kanon: Herman Bang
– litteraturanalyse og –fortolkning
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Sproglige perspektiver
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
-kommunikationsanalyse

Anvendt materiale:

Håndbog til dansk
Min Læring
Litteraturens Veje
Dansksiderne online om fortælleren og fortælleteknik: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3497



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sidste eksamensstil i år 10-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Eksistentialisme

Dette forløb åbnes med en eksistentialistisk værklæsning af romanen "Doppler" af Erland Poe. Hovedpersonens følelse af fremmedgørelse og fravalg af det senmoderne samfund giver anledning til en debat om individets frie valg og muligheder for i dette tilfælde at søge eksistensens essens ude i naturen frem for i civilisationen. I arbejdet med værket ligger fokus på en beskrivelse af hovedpersonen, temaerne, fortælleren og den eksistentialistiske livsanskuelse. Den fungerer som springbræt til den videre læsning af eksistentialismens kanonforfattere og Heretica-bevægelsen.

Vi fortsætter efter "Doppler" således med den religiøse eksistentialisme, som vi ser den udfoldet i "Paradisæbler" og den absurde, som vi ser den praktiseret i "Hullet" af Peter Seeberg. Endvidere arbejder vi med Blixens skæbnetro og læser "Ringen" ud fra 6 forskellige perspektiver. Her kommer blandt andet den psykoanalytiske, marxistiske, nykritiske, feministiske læsning og Ringen set i lyset af folkevisen og syndefaldsmyten i spil. Vi fortsætter debatten fra Doppler om eksistentielle livsvalg og overgange, som ethvert menneske kommer til at stå over for, samt den angst og følelse af fremmedgørelse, der kan være forbundet hermed.

Som teoretisk grundlag har vi set en video om Kierkegaards stadielære, læst et sammendrag af Giddens tanker om det senmoderne menneske og om eksistentialismen+Heretica i Litteraturens Veje. Vi har endvidere læst Sisyfos-myten (udleveret Worddokument om forskellige myter).


Materiale:

Kernestof:

- Erlend Loe, "Doppler", 2014 (værklæsning)
- Karen Blixen: "Ringen", 1958 (kanonforfatter)
- Martin A. Hansen: "Paradisæblerne", 1958 (kanonforfatter)
- Peter Seeberg: "Hullet", 1962 (kanonforfatter)
- Ulf Lundell "Öppna landskap", 1982 (svensk sang)
https://lyricstranslate.com/en/%C3%B6ppna-landskap-%C3%A5bne-landskaber.html

Supplerende stof:
- Ibogen: Kilde: Litteraturhistorien på langs og på tværs om Herectica, eksistentialismen og Blixen:
https://litthist.systime.dk/?id=173#c483
- Albert Camus. Af Sisyfosmyten, 1942
- Litteraturens Veje: s.15-31 om forskellige læsninger af "Tepotten" af HCA.
- 5 skarpe om Kierkegaard og valget, 2013, Drdk, set på CFU
- Sammendrag af Giddens hovedpointer baseret på: Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime 2022

Faglige mål og formål
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- Begyndende: demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- Læse svensk litteratur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Romantik og diskursanalyse

Overordnet beskrivelse af forløbet
Vi arbejder med diskursanalyse og danskhed med primært fokus på nationalromantikken i dette forløb . Men indledningsvist genopfriskes klassens arbejde med universalromantikken fra 1.g.. Som kontrast hertil arbejder vi med Schack Staffeldt og nyplatonismen. Dermed er grundlaget lagt til at bevæge os videre mod nationalromantikken og spørgsmålet om danskhed eksemplificeret ved Grundtvig, HCA og Oehlenschlägers fædrelandssang men også ved nutidige grundlovstaler.

Vi arbejder med diskursanalysens centrale begreber (nodalpunkt, ækvivalens - og differenskæder, konnotationer/denotationer, hegemonisk og antagonistisk diskurs. Vi anvender også Faircloughs tredimensionelle model og lærer at anvende dem i analyse af tekst og billeder. Emnet falder under det sproglige og litterære kerneområde, og metoderne er italesat som en del af sproglig og litterær analyse og metodik. Eleverne har i grupper lavet oplæg om diskurser om danskhed. Hertil har de udvalgt tekster fra nedenstående materialekatalog. Ikke alle elever har arbejdet med alle tekster fra materialekataloget.

Materiale
Darger, Birgitte, Kasper Lezuik Hansen & Christian Kock, Sproget arbejder (Systime/DLF: 2015)
Græsborg & Jørgensen, Diskursanalyse i Dansk - Sprog, magt og identitet, Systime, 2014 s. 8-35
Weile & Aasbjerg, Del din viden - faglig formidling i dansk, DLF: 2020


Faglige mål:
- Eleverne skal opnå viden om og evner til at analysere diskurser i forskellige medier med tilhørende begrebsapparat.
- Vi arbejder med at kunne forholde os kritisk og analytisk til forskellige diskurser om national identitet og forholde os til diskursetik og ansvar for diskurser.
- Eleverne skal træne at holde faglige oplæg med afsæt i gruppearbejde og med formidlingsbevidsthed.
- Elevernes skal ligeledes kunne dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund ift. diskurs.

Materialekatalog

Videoer og musikvideoer
[url]https://www.youtube.com/watch?v=MlX7k8BY1KI DF[/url] valgvideo 2011 (billeder modificeret af bruger på youtube, sang original)

https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es DF valgvideo 2007

https://www.youtube.com/watch?v=mIh_ZGlyc3s Isam B ”I Danmark er jeg født” - musikvideo

https://www.youtube.com/watch?v=NONnUBKcNZI Natasja ”Giv mig Danmark tilbage” - musikvideo

https://www.youtube.com/watch?v=JIzRI73gzrE Je M’appelle Mads ”Hyldest til Danmark” - musikvideo

https://www.youtube.com/watch?v=B3_52CULpJg Kampagne fra Tv2: ”Alt det, vi deler”

https://www.youtube.com/watch?v=qKbjc3eBwgs Suspekt og Folkeklubben ”Danmark”


Malerier og plakater
http://listinblog.blogspot.dk/2010_11_01_archive.html Peter Carlsen ”Jeres jul er pervers” 2007

Peter Carlsen ”Lille Danmark” 2009 (billede findes også i denne artikel- se kun på billedet: https://www.berlingske.dk/kultur/det-er-ikke-sjovt-at-vaere-en-fabrik)

http://mosbjerg.org/wp-content/uploads/Plakat_2014.jpg ”Indbydelse til Mosbjerg Folkefest”

”Plakater med danmarksmotiv”:

https://homedec.dk/products/mouse-and-pen-danmark-plakat


https://vissevasse.dk/products/danmark-kolonihaverne-plakat?variant=32547453599849&currency=DKK&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=google+shopping&dfw_tracker=38248-shopify_DK_4699521220713_32547453599849&gclid=Cj0KCQiAwf39BRCCARIsALXWETwPbJrBnfppyTq9MPK631pLQX2rdhSPMibsmOr_XtGPFgmjx5S7JcMaAriqEALw_wcB



Tekster
http://www.ugle.dk/langt_hoejere_bjerge.html Grundtvig ”Langt højere bjerge”
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer