Holdet 2022 DA z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Michala Elizabeth Collins
Hold 2022 DA z (1z DA, 2z DA, 3z DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 'Overgange' tematiseret i litteratur
Titel 2 Optakt til DHO (+ VÆRK).
Titel 3 Mad og merbetydning (+ VÆRK).
Titel 4 Magt i sproget: Diskursanalyse
Titel 5 Kampagnefilm og kortfilm
Titel 6 Den populærvidenskabelige artikel (ifm. SRO).
Titel 7 Opsamling 1. del af 2.g.
Titel 8 Romantikken
Titel 9 Værk: Sildig opvaagnen af Steen Steensen Blicher
Titel 10 Fornuft og indignation (Oplysningstid + DMG)
Titel 11 Dokumentar (værk) + rep. af kortfilm
Titel 12 Skriftlighed
Titel 13 Værk: Huden er det elastiske hylster (...).
Titel 14 Akademisk skrivning ifm. SRP
Titel 15 Nyheder
Titel 16 Modernisme + VÆRK
Titel 17 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 'Overgange' tematiseret i litteratur

I dette forløb, der er en introduktion til litterær analyse, skal I arbejde med overgange. Med overgang menes en udvikling eller forandring fra ét til noget andet. Litterære tekster har nok altid kredset om denne bevægelse, og ikke underligt – de største og mest skelsættende begivenheder for mennesket og i historien sker i bevægelsen fra noget mod noget andet. Det er i denne transition, hvor overskridelse og modning finder sted.

I dette forløb skal vi læse tekster, som behandler overgangen tematisk, og vi skal gå til teksterne på forskellig analytisk vis. Endvidere vil teksterne skabe et litteraturhistorisk overblik, da de samtidig fungerer som nedslag i forskellige perioder. Teksterne læses kronologisk i forhold til hvornår de er skrevet med undtagelse af 'Villy', som vi starter med.

TEKSTER:
Folkevise: "Venelite"
Folkevise: ”Germand Gladensvend”
Karen Blixen: ”Ringen”
Martin A Hansen: ”Paradisæblerne”
Charlotte Weitze: ”Villy”
Ernest Hemingsway: "Indianerlejr."

Skriftlig aflevering: Analyse og fortolkning af Charlotte Weitzes "Villy."
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Optakt til DHO (+ VÆRK).

Overordnet formål: 

- analysere og fortolke en litterær tekst med anvendelse af et tekstanalytisk begrebsapparat.


- at kunne skelne mellem nykritisk og socialhistorisk metode.
- få indblik i litteratur, der tematiserer ghettoen og dels velfærdsstat (Tove Ditlevsen) og provins (Dan Turell).
- at få kendskab til stilen i Yahya Hassan (2013)

Forløbet indledes med 1. afsnit af DR's dokumentar: Prinsesserne fra Blokken (1. afsnit) hvorefter elever skal forsøge at skrive som en af de marginaliserede figurer i dokumentaren i samme litterære stil som i Yahya Hassan.


TEKSTER:
- Værk: Yahya Hassan (2013)
- Jan Sonnergaard: Netto og Fakta (I: Radiator, 1997).

Med særligt fokus på socialhistorisk metode:
- Tove Ditlevsen: En æggesnaps (1948).
- Dan Turell: I Ismejeriet (I: Vangede billeder, 1975).

Tekster til DHO'en:
- Morten Papes (prologen til) Planen (2018)
- Yahya Hassans digt LANGDIGT (2013)

FAGBEGREBER:
- Fortællertyper (Jeg-fortæller, personalfortæller/personbunden, observerende, alvidende).
- Synsvinkel (indre, ydre, kombineret)
- Medsyn, bagudsyn

- Fysiske miljø
- Sociale miljø

Begreber til at foretage en stilistisk analyse:
- Gentagelsesfigurer: Anafor, parallel, epifor, epanastrofe (=kædegentagelse).
- Bogstavrim: Alliteration (=konsonantrim) og assonans (=vokalrim).
- Billedsprog: Metafor, sammenligning, symbol.
- Stilniveau: Høj, lav og normal stil.
- Lyrisk vs. episk digt.  

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mad og merbetydning (+ VÆRK).

I forløbet "Mad og merbetydning" undersøger vi hvordan måltidet tematiseres i tekster på tværs at tid. Den puritanske og det hedonistiske livsførelse og forhold til mad er det gennemgående teoretiske udgangspunkt. I løbet af de første tre moduler skal eleverne selv forholde sig sansende og indlevende kontra nøgternt beskrivende både mundtligt og skriftligt.

Forløbet har et overvejende litterært fokus.

CENTRALE BEGREBER:
- Sproglige billeder (metaforer, personifikation, besjæling, sammenligning).
- Det denotative og konnotative sprog.

- Hedonisme og puritanisme (herunder det hedonistiske paradoks, den asketiske livsførelse, nydelse ved noget og den statiske nydelse).
- Jordisk kærlighed vs. Himmelsk kærlighed.

- Semantisk felt.

- Minimalisme.  
- Tomme pladser.

- Indhold og Form.

TEKSTER:
Karen Blixen: Babettes Gæstebud (1952) kap. 5 og 7.
Filmen Babettes Gæstebud (1987).
Benny Andersen: Diæt (1964).
Johannes V. Jensen: Ved frokosten (1906).
Peter Seeberg: "Hvile" (1962).

VÆRK:
Helle Helles: "De" (2018).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel. Måltidet som nydelse i litt. 02-10-2023
Genaflevering. Måltidet som nydelse i litteratur 12-11-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Magt i sproget: Diskursanalyse

I forløbet bliver eleverne introduceret for socialkonstruktivismen og dens tese om, at verden og sandheder er konstrueret socialt og dvs. som følge af den måde der tales, og ikke-tales, om tingene. Formålet er, at eleverne får blik for den magt, der findes i sproget.


Teori:
- Håndbog til dansk s. 168-178 + 170-174
- 2z. Diskursanalyse.pdf

Centrale begreber:
- Diskurs
- Nodalpunkt
- Ækvivalenskæde
- Moment
- Differenskæde
- Flydende betegner, f.eks. "retfærdighed" eller "samfundssind."
- Hegemoni
- Antagonisme
- Konnotationer (merbetydning)


Vi har anvendt Faircloughs tredimensionelle model som analytisk værktøj:
1. TEKSTEN
(= Nodalpunkt(er), Ækvivalenskæde som betår af momenter, Differenskæde, Flydende betegner, Hegemoni, Antagonistisk diskurs, Antagonismepar (fx. ude/inde, oppe/nede).

2. DEN DISKURSIVE PRAKSIS
(=Tekstens produktion og modtagelse. Hvad er f.eks. formålet med teksten? Hvad er konteksten? Reproducerer teksten en hegemonisk diskurs eller forsøger den af være en antagonistisk diskurs?).

3. DEN SOCIALE PRAKSIS
(=Tekstens effekt på omverdenen. Formår teksten at ændre vores adfærd, eller hvad vi forstår som rigtigt/forkert? Dukketesten er et eksempel på, at en hegemonisk diskurs om skønhedsidealer i forhold til hudfarve havde sat sig i børn og påvirkede således deres valg af yndlingsdukke: den lyse frem for den mørke).


Tekster og empiri:
- Tobias Rahims sangtekst: "Når mænd græder" (2022).
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla (2022).
- Dukketesten ved Hassan Preisler, (2012) - link:  https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
- Georg Bush' tale i forbindelse med 9/11: "Præsidentens tale til nationen."
- Saddam Houssains respons på Bush' tale i forbindelse med 9/11
- Reklame for Marlboro
- Køn i Disneyfilm
- Kampagneplakat fra Dansk Folkeparti: "Vores Danmark."


Skriftligt:
Debatternede artikel om sexistisk sprog.

Mundtligt:
Sidst i forløbet har eleverne analyseret og præsenteret en selvvalgt tale fra dansketaler.dk med udgangspunkt i  Faircloughs tredimensionelle model + Ciceros pentagram og Toulmins argumentationsmodel.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det kønnede sprog 11-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kampagnefilm og kortfilm

I dette forløb arbejder vi både med kampagnefilm og kortfilm.

Teori og begreber:
- "Teoritekst. Kampagnefilm og kortfilm.docs"
- "Analyse af kortfilm.pdf"
- "Håndbog til dansk" om Ciceros pentagram (som understøtter den retoriske diamant) og Toulmins argumentationsmodel.

- Til at analysere kampagnefilm har vi anvendt forskellige argumenttyper (f.eks. moralsk/etisk argument, trusselsargument, mængdeargument etc.).
- Det denotative (objektive) niveau og det konnotative niveau (hvordan er filmen ladet med konnotationer i form af f.eks. lys, lyd, rekvisitter?).
- Dramaturgiske modeller til kortfilm: Treaktsmodellen og Raskins 7 parametre for en kortfilm.
- Filmcentralens begreber til at analysere en række ikke-sproglige virkemidler, både i kampagnefilmen og i kortfilmen:
* Billedbeskæring
* Kameraføring (på stativ eller håndholdt)
* Lyd (synkron vs. asynkron)
* Filmens tid
Link til Filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler


- Den retoriske diamant (kampagnefilm):
Som analyseredskab anvender vi den retoriske diamant, som viser hvordan selve teksten (underforstået kampagnefilmen) hænger sammen med den bagvedliggende kontekst, dvs. alt det, som ligger uden om selve teksten. Undersøger man 'teksten' kan man inddrage dens komposition, indhold, sprog og ikke-sproglige virkemidler, som alle spiller sammen med 'tekstens' emne og budskab. Hvordan er eksempelvis de ikke-sproglige virkemidler med til at fremme 'tekstens' emne og budskab?   

Undersøger man konteksten, kan man inddrage omstændighederne, modtageren, afsenderen og genren. Konteksten spiller sammen med afsenderen og dennes hensigt.

Kampagnefilmens genrer inddeles i kommercielle samt ikke-kommercielle genrer, herunder hvervekampagnen.

Kompositionen kan være lineær (storytelling) og følge AIDA-modellen eller være ikke-lineær (collage/montage). Vi skelner i øvrigt mellem setup og pay-off.  AIDA-modellen: Attention - Interest - Desire - Action.


Empiri:
- Kampagnefilm vi har set:
"Do it for Denmark"
https://www.youtube.com/watch?v=vrO3TfJc9Qw (Spies Rejser, 2014).

"Puppy love"
https://www.youtube.com/watch?v=dlNO2trC-mk (Budweiser).

"Act now."
https://www.youtube.com/watch?v=9gsyDj1q9i4 (Ørstad, 2018).

"Det fornuftige valg" med Niclas Bendtner
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=Open+-+det+fornuftige+valg&ie=UTF-8&oe=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:af1a6269,vid:HtXZHNBZInM,st:0 (Opel, 2019).

- Kortfilm - se dokument på modul d. 22/1 - 2024.


Skriftligt og mundtligt:
- I løbet af forløbet producerer eleverne deres egen kampagnefilm i et fagligt samarbejde med biologi.
- Eleverne analyserer også en kortfilm, som de i grupper præsenterer for klassen.






Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den populærvidenskabelige artikel (ifm. SRO).

Formålet med forløbet er at klæde eleverne på til at kunne skrive en populærvidenskabelig artikel og være bevidst om formidlingsmæssige til- og fravalg. Derudover introduceres eleverne til at skrive et resume til deres SRO.

Teori (kernestof):

- Pdf: "Roman Jacobsons seks sprogfunktioner."
* Emotiv, konativ, referentiel, poetisk, fatisk, metasproglig.  
(Se også link: https://dansksiderne.dk/index.php?id=2981).

- Håndbog til Dansk:
* Ciceros retoriske pentagram
* Gentagelsesfigurer
* Toulmins argumentationsmodel
* Appelformerne

- Speciale af Katinka Paludan: "At fortælle videnskab."
* Side 11-12: De fire forståelsesniveauer (at afkode, at huske, at begrunde, at fatte).
* Side 14: God videnskab er underholdende, men ikke triviel.  
* Side 20: Fortælling fremme forståelsen.

- Pdf: "Teoriteksten."
* Toulmins argumentationsmodel (s. 62-65).
* Fremstillingsform (s. 51-53).
* Komposition (s. 45-48)
* Undgå forvægt og passiv-konstruktioner (s. 53-55).
* Fiktionalisering (s. 56-57).
* Metaforer og supermetaforer (s. 58-59).

- Pdf: "LAYOUT (...)":
* Rubrik, underrubrik, manchet, mellemrubrik, trompet.
* Anslag, billeder, billedtekster
* Faktaboks
* Citater


Supplerende materiale:
Vi undersøger andre elevernes populærvidenskabelige artikler og lader os inspirere af den populærvidenskabelige artikel "Skyfrit på kommando."

Skriftlig aflevering: "SRO-delopgave til kemi/dansk" (25. feb. 2024).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Opsamling 1. del af 2.g.

Vi genbesøger forløbet "Mad og merbetydning," herunder den puritanske og hedonistiske livsførelse og genren minimalisme, som vi kender fra Helle Helles roman "De." Vi genopfrisker nogle diskursanalytiske begreber fra forløbet "Magt i sproget: Diskursanalyse" og herunder Faircloughs tredimensionelle model.

Tekster:
- Helle Helle: "Film," "Søndag 15:10", "Hvile." Indgår i novellesamlingen "Rester."
- Kampagne (plakat) fra Dansk Folkeparti: "Vores Danmark. Der er så meget, vi skal passe på."

Centrale begreber:
- Den typiske form og indhold i minimalismen.
- Tomme pladser.
- Isbjerg-teknik.

- Faircloughs tredimensionelle model: Tekst - Diskursiv praksis - Social praksis.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romantikken

I dette forløb arbejder vi med baggrundsmateriale og fiktionstekster om den litteratur-, kultur-, og kunsthistoriske periode: Romantikken. Under forløbet præsenteres eleverne således for en række kulturbårne for perioden repræsentative tekster. Vi arbejder med følgende strømninger:

- universalromantik
- nyplatonisme
- nationalromantik
- romantisme
- biedermeier
- poetisk realisme

De fleste moduler indledes med, at en mindre gruppe elever holder et oplæg om én af ovenstående strømninger.

Teori:
- Litteraturens Veje s. 138-161
- "1800-tallet på Vrangen" 1:8
- Platons hulelignelse via klip på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs og https://www.youtube.com/watch?v=r3J1V6Dt3Cw

Tekster:
- H.C. Andersen: ”Klokken” (1845. Universalromantik).
- Schack Staffeldt: ”Indvielsen” (1804. Nyplatonisme).
- Grundtvig: ”Langt højere bjerge,” også kaldt "Danmarks Trøst" (1820. Nationalromantik).
Adam Oehlenschläger: "Liebstes Mädchen” (1801, uddrag. Indgår i analyserende artikel om naturen og byen).
- Christian Winther: "Skriftestolen." (1843. Romantisme).
- Steen Steensen Blicher: ”Sildig opvaagnen” (1828. Poetisk realisme).

Eleverne introduceres til værket "Sildig opvaagnen" (1828) af Sten Steensen Blicher.  

NB! Elever har ikke læst en biedermeiertekst.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Værk: Sildig opvaagnen af Steen Steensen Blicher

I dette forløb fordyber vi os i Steen Steensen Blichers "Sildig opvaagnen" (1828). Vi har særlig fokus på fortælleren og den indre komposition samt motiv og tema. Som et kreativt indspark arbejder vi med paratekster: Hvordan kan man via paratekst gøre novellen Sildig Opvågnen aktuel og mere appetitlig for unge læsere i dag?

Vi træner mundtlighed og nærlæsning i forbindelse med debatrunder, hvor elever i par forbereder argumenter til påstande, som de skal forsvare.

I slutningen af forløbet følger en analyserende artikel, hvor elever skal perspektivere til en anden tekst fra romantikken, som vi arbejdede med i vores romantikforløb i slutningen af 2.g.

Teksten og teori er udleveret udprintet til elever (=Den lysegrønne hæfte!).

Fagbegreber:
- Den blicherske novelle og den klassiske novelle
- Determinationspunkt i et handlingsforløb i en novelle
- Tolkningspunkt i et handlingsforløb i en novelle
- Vendepunkt(er) i en novelle

- Scenisk fremstilling
- Panoramisk fremstilling

- Paratekst
- Fiktions- og faktakontrakt
- Autofiktion

- Den indre komposition: Sjuzet og fabula.
- Autenticitetsmarkører.


- Motiv
- Tema (herunder tematisk modsætningsforhold, konflikter, dikotomier).

- Den personaliserede fortæller: Ubevidst eller bevidst upålidelig?

- Poetisk realisme.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tema i Sildig opvågnen 17-09-2024
Trekantsdramaet. Analyserende artikel. 21-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Fornuft og indignation (Oplysningstid + DMG)

I dette forløb arbejder vi med 1700-tallets oplysningstid med fokus på Ludvig Holberg samt på Det moderne gennembrud, hvortil vi inddrager Henrik Pontoppidan, Martin Andersen Nexø og Herman Bang.

Forløbet har et sprogligt, retorisk perspektiv, da vi dels undersøger argumentationen hos Holberg og skriver egne modsvar til forfatteren med fokus på retoriske virkemidler, og derudover undersøger vi sproglige og stilistiske virkemidler i Herman Bangs "Foran alteret." Forløbet har også et litterært perspektiv, da vi analyserer og fortolker tekster fra Det moderne gennembrud (ca. 1870-1890).

Forløbet skal give eleverne et litteraturhistorisk indblik i to udadskuende litterære perioder, begge forankret i mimesis, i modsætningen til den mellemliggende litterære periode romantikken som vi har arbejdet med i vores forrige forløb.

Tekster:
- Ludvig Holberg: Moralske tanker, epigram 41 (1744).
- Ludvig Holberg: Erasmus Montanus, scene 2, akt 2 (1731).
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag. En idyl" (1900).
- Herman Bang: "Foran alteret" (1880).
- Henrik Pontoppidan: "Naadensbrød" (1885).

Fagbereber:
- Fortællerkommentar
- Interaktionsanalyse
- Impressionisme
- Naturalisme
- Kritisk realisme
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Holberg Epigram 27-09-2024
Modsvar til Holberg 01-10-2024
Afsnit med fokus på sammenhæng 21-10-2024
Arbejd-selv modul 06-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dokumentar (værk) + rep. af kortfilm

I forløbet arbejder vi med dokumentaren. Vi undersøger genrerne den observerende, den autoritative og den deltagende dokumentar. Vi skelner mellem autenticitetsmarkører og fiktionskoder/dét der er iscenesat.

Vi undersøger filmiske virkemidler som f.eks. billedbeskæring (supertotal, total, halvtotal, halvnær, nærbillede, ultranær), perspektiver (fugle- frø- og normalperspektiv), lyd* (reallyd/synkron lyd og assynkron lyd), klipning (synlig klipning/montagesekvens og usynlig klipning).

*I vores reklame- og kortfilmsforløb i 2.g. arbejde vi også med parafraserende og kontrapunktisk musik.


TEKSTER (empiri) -  DOKUMENTAREN:
Kandis for livet (2022). Vi så de første 5 minutter.
- https://www.dr.dk/drtv/serie/kandis-for-livet_433983

Mads Brüggers "Ambassadøren" (2014) indgår som værklæsning.

Som eksempel på den autoritative dokumentarfilm så vi et uddrag af
- DR: Mændene der plyndrede Europa (2018)
  https://www.dailymotion.com/video/x6vr6iq

Som eksempel på den observerende dokumentarfilm så vi et uddrag af
- Kasper Kiertzner: Tsumu – Hvor går du hen med   dine drømme? (2022)
  https://www.dr.dk/drtv/se/tsumu-_-hvor-gaar-du-hen-med-dine-droemme_301442

- DR: Dømt til behandling
  https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4


Som eksempel på den deltagende dokumentarfilm så vi et uddrag af
- Morgan Spurlock: Super Size Me (2004)
  https://www.youtube.com/watch?v=wSZWxjeua3g

Teoritekster:
- Filmcentralen.dk om filmiske virkemidler:  
  https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

- FILMX. Håndbog til filmiske virkemidler.

- "DOX. Forløb i medier" af Granild & Wolfhagen. Lindhart og Ringhoff.
   Kapitel 2 + 3 (bl.a. om de tre genrer).

- Håndbog til dansk s. 228-235 (om autentivitetsmarkører og fiktionskoder).

KORTFILM
I slutningen af forløbet genbesøger vi kortfilm.
Vi genlæser teoriteksten "Analyse af kortfilm" om
- Dramaturgiske modeller
- De 7 parametre for en kortfilm
- Filmens drivkraft

Som ny teori læser vi i "SHORTS. Kortfilm i undervisningen" om
- Kortfilmen som lille enhed,
- Kortfilmens særlige karakterfremstilling,
- Om de tre typer kortfilm: Den klassisk fortællende kortfilm, slife-of-life-kortfilmen og den eksperimenterende kortfilm.

Vi ser kortfilmene
- Dennis
- Ikke illa meint (på færøsk, 2019) som et eksempel på den klassisk fortællende kortfilm.  
- I follow you (på svensk, 2025) som et eksempel på slice of life-kortfilmen.
- Color Me (2020) som et eksempel på den eksperimenterende kortfilm.


SKRIFTLIGT:
- Analyserende artikel om et uddrag af dokumentaren "TSNUMU" (2019).

MUNDTLIGT:
- Faglige samtaler med MiC i mindre grupper a 12 min. varighed.
Vi talte om Ambassadøren, som I forinden havde analyseret. I fik forskellige dokumentarer at perspektivere til, dvs.  
enten Kandis for livet, Prinsesser fra blokken eller Armadillo.  

- Elevpræsentationer af analyser af kortfilmen Dennis.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Litteraturens sprog 18-11-2024
Ambassadøren 04-12-2024
Identitet og opvækst i TSUMU 09-12-2024
Diskussion og vurdering. Ambassadøren. 10-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Værk: Huden er det elastiske hylster (...).

Vi læser Bjørn Rasmussens roman "Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet" (2011).

Vi arbejdet med æstetisk læsning, dvs. jeres oplevelse med værket. I producerer enten et brev til hovedpersonen, en collage eller en anmeldelse, som I præsenterer for klassen i vores såkaldte læseklub. Til læseklubben, som vi afholder i de fleste moduler, byder I på skift ind med nogle kommentarer eller spørgsmål til værket, som I har forberedt, og som vi herefter diskuterer. Sammen bliver vi altså klogere på romanen.

Forløbet afsluttes med, at I i grupper præsenterer et oplæg om værket og det spørgsmål, I har arbejdet med + I udvælger to for jeres oplæg relevante spørgsmål fra analyseguiden i Håndbog til dansk.

Senere undersøger vi "Huden (...)" i et normkritisk perspektiv. Hvordan er "normen" i Lemvig?  
Vi læser endnu nyere litteratur, nemlig digtsamlingen Barbar [Tavnshedens objekt]" (2023) af Amina Elmi, som også tematiserer en følelse af at være fremmed i den verden, man er en del af. I læser flere af digtene, og i fællesskab går vi i dybden med digtet på s. 14 og s. 103. Vi perspektiverer til artiklen fra Information om en flersproglig guldalder.



EMPIRI:
Information, 2. nov. 2023: "Vi er vidner til en flersproglig guldalder i dansk litteratur. Og den er kun lige begyndt" af Emil Thorbjörnsson.

Google slides: "Normkritisk læsning."
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Min portfolio 21-01-2025
Fantastisk litteratur 27-01-2025
Præsentationer. Huden. 29-01-2025
Vores pdf med overstregninger 12-03-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Akademisk skrivning ifm. SRP

Kort obligatorisk forløb om akademisk skrivning ifm. SRP
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Nyheder

I forløbet undersøger vi nyheder med udgangspunkt i avisen. Vi har både blik for journalistens rolle i et større perspektiv - her inddrager vi Habermas og Lea Korsgaard - men også for sproglige virkemidler i udvalgte artikler særligt med fokus på new journalism.


TEORI OG BEGREBER:

Vi beskæftiger os med de genrer, avisartikler typisk falder ind under. (Se teoriteksten "Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk - Avisjournalistik" s. 11-16):
- Nyhedsjournalistik
- Meningsjournalistik
- Den fortællende nyhedsjournalistik
- Servicejournalistik

Vi undersøger journalistens sproglige virkemidler (Se dokument "Nyheder II. Stationsøvelser").
- Forenkling og gentagelse
- Personliggørelse
- Sammenligninger og konkretiseringer
- Forklaringer
- Billedsprog
- Signalord
- Detaljer
- Citater

De fem nyhedskriterier. (Se dokument "Nyheder II. Stationsøvelser" + teoriteksten "Ole (...)" s. 7-8 + https://www.youtube.com/watch?v=dLISCoyDTjo).

Nyhedstrekanten (Se teoriteksten "Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk - Avisjournalistik" s. 12).
+ dette link: https://indidansk.dk/nyhedstrekant/

Jürgen Habermas' offentlighedsmodel (Se teoriteksten "Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk - Avisjournalistik" s. 4-6):

New journalism med paralleller til impressionismen. (Se dokument NEW JOURNALISM_3z).  

Journalistens rolle i dag (Se dokument "Nyheder IV").
- Nyheder: Fra monopol til mangfoldighed.
- Habermas' "Den herredømmefri dialog."
- Lea Korsgaards "Den kløgtige journalist"
- Lea Korsgaards "Den nøgne journalist."



EMPIRI:

- Kortfilmen "I follow you."
https://www.youtube.com/watch?v=TgZiUyfMlWU
I omskriver filmen til en nyhedsartikel, baggrundsartikel eller en reportage.

- Artiklen "Pas på når du køber et kolonihavehus. Du risikerer en kæmpe regning," af Michael Olsen, Politiken, marts 2025.
I vurderer hvordan artiklen lever op til de fem nyhedskriterier.

- Artiklen "Da Yahya Hassan blev digter" af Brovall & Olesen, Politiken 2013.
I finder træk fra new journalism i artiklen og perspektiverer til impressionismen.




ARBEJDSFORMER:

Vi træner faglig læsning i forløbet. Vi øver os på at kunne gennemskue en tekst og at kunne udlede det væsentligste til at visualisere de vigtigste pointer og argumenter på papir eller whiteboards.

I arbejder alene med teksterne, men også i grupper, når I skal dele jeres arbejde. Derudover er der flere grupper, der undervejs præsenterer deres arbejde for klassen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vores pdf med overstregninger 12-03-2025
Nyhedsforløb 1 14-03-2025
Terminsprøve. 17-03-2025
3z DA skr. prøve 17-03-2025
New Journalism 26-03-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Modernisme + VÆRK

I dette forløb undersøger vi modernismen. Vi læser ekspressionistiske tekster fra mellemkrigstiden (Broby-Johansen, Tom Kristensen, Emil Bønnelycke) og to tekster fra 1960erne: Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg. Vi læser den svenske tekst "Ångest" (1916).
Vi holder hele tiden teksterne op mod realismen.


NØGLEORD OG BEGREBER:
- Hæslighedens æstetik
- Neologismer
- Fremmedgørelse
- At føle sig fremmed i verden, angst, tomhed
- Kaosoplevelse
- Kaos/kosmos, uorden/orden
- Værdiernes sammenbrud, de store fortællingers sammenbrud
- Det absurde: Det meningssøgende individ i en meningsløs verden (Seeberg).
- Tingsliggørelse af mennesket
- Konfrontationsmodernisme (Klaus Rifbjerg).

- Form og indhold
- Traditionelle digte, moderne digte


TEKSTER:
- Rudolf Broby-Johansens digtsamling: "Blod" (1922).
med særlig fokus på "Odalisk skønhed" og "Foråret kommer til cafeen."

- Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920).

- Peter Seeberg: "Hullet" (1962).

- Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960).

- Pär Lagerkvist: "Ångest" (1916).


BILLEDER:
- Emil Bønnelycke: "Berlin" (1919).

- Kristian Hornsleth: "Vid eihum 2" (2016).

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Husk at du skal have bogmærket eller hvis muligt hentet nedenstående ned til din computer:

ordnet den danske ordbog https://ordnet.dk/ddo
Minlæring, God stil: https://app.minlaering.dk/bog/45
ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer