Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Michala Elizabeth Collins
|
Hold
|
2022 DA z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
'Overgange' tematiseret i litteratur
I dette forløb, der er en introduktion til litterær analyse, skal I arbejde med overgange. Med overgang menes en udvikling eller forandring fra ét til noget andet. Litterære tekster har nok altid kredset om denne bevægelse, og ikke underligt – de største og mest skelsættende begivenheder for mennesket og i historien sker i bevægelsen fra noget mod noget andet. Det er i denne transition, hvor overskridelse og modning finder sted.
I dette forløb skal vi læse tekster, som behandler overgangen tematisk, og vi skal gå til teksterne på forskellig analytisk vis. Endvidere vil teksterne skabe et litteraturhistorisk overblik, da de samtidig fungerer som nedslag i forskellige perioder. Teksterne læses kronologisk i forhold til hvornår de er skrevet med undtagelse af 'Villy', som vi starter med.
TEKSTER:
Folkevise: "Venelite"
Folkevise: ”Germand Gladensvend”
Karen Blixen: ”Ringen”
Martin A Hansen: ”Paradisæblerne”
Charlotte Weitze: ”Villy”
Ernest Hemingsway: "Indianerlejr."
Skriftlig aflevering: Analyse og fortolkning af Charlotte Weitzes "Villy."
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Optakt til DHO (+ VÆRK).
Overordnet formål:
- analysere og fortolke en litterær tekst med anvendelse af et tekstanalytisk begrebsapparat.
- at kunne skelne mellem nykritisk og socialhistorisk metode.
- få indblik i litteratur, der tematiserer ghettoen og dels velfærdsstat (Tove Ditlevsen) og provins (Dan Turell).
- at få kendskab til stilen i Yahya Hassan (2013)
Forløbet indledes med 1. afsnit af DR's dokumentar: Prinsesserne fra Blokken (1. afsnit) hvorefter elever skal forsøge at skrive som en af de marginaliserede figurer i dokumentaren i samme litterære stil som i Yahya Hassan.
TEKSTER:
- Værk: Yahya Hassan (2013)
- Jan Sonnergaard: Netto og Fakta (I: Radiator, 1997).
Med særligt fokus på socialhistorisk metode:
- Tove Ditlevsen: En æggesnaps (1948).
- Dan Turell: I Ismejeriet (I: Vangede billeder, 1975).
Tekster til DHO'en:
- Morten Papes (prologen til) Planen (2018)
- Yahya Hassans digt LANGDIGT (2013)
FAGBEGREBER:
- Fortællertyper (Jeg-fortæller, personalfortæller/personbunden, observerende, alvidende).
- Synsvinkel (indre, ydre, kombineret)
- Medsyn, bagudsyn
- Fysiske miljø
- Sociale miljø
Begreber til at foretage en stilistisk analyse:
- Gentagelsesfigurer: Anafor, parallel, epifor, epanastrofe (=kædegentagelse).
- Bogstavrim: Alliteration (=konsonantrim) og assonans (=vokalrim).
- Billedsprog: Metafor, sammenligning, symbol.
- Stilniveau: Høj, lav og normal stil.
- Lyrisk vs. episk digt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mad og merbetydning (+ VÆRK).
I forløbet "Mad og merbetydning" undersøger vi hvordan måltidet tematiseres i tekster på tværs at tid. Den puritanske og det hedonistiske livsførelse og forhold til mad er det gennemgående teoretiske udgangspunkt. I løbet af de første tre moduler skal eleverne selv forholde sig sansende og indlevende kontra nøgternt beskrivende både mundtligt og skriftligt.
Forløbet har et overvejende litterært fokus.
CENTRALE BEGREBER:
- Sproglige billeder (metaforer, personifikation, besjæling, sammenligning).
- Det denotative og konnotative sprog.
- Hedonisme og puritanisme (herunder det hedonistiske paradoks, den asketiske livsførelse, nydelse ved noget og den statiske nydelse).
- Jordisk kærlighed vs. Himmelsk kærlighed.
- Semantisk felt.
- Minimalisme.
- Tomme pladser.
- Indhold og Form.
TEKSTER:
Karen Blixen: Babettes Gæstebud (1952) kap. 5 og 7.
Filmen Babettes Gæstebud (1987).
Benny Andersen: Diæt (1964).
Johannes V. Jensen: Ved frokosten (1906).
Peter Seeberg: "Hvile" (1962).
VÆRK:
Helle Helles: "De" (2018).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Oversigt over sproglige billeder.docx
-
Mad og merbetydning.pptx
-
Arbejdsark. Mad og merbetydning. .docx
-
Arbejdsark, andet upload.docx
-
Arbejdsark. Babettes Gæstebud. .docx
-
Hedonisme og puritanisme.docx
-
Babettes Gæstebud_kap 5 og 7.pdf
-
Gruppe 1C..docx
-
Gruppe 1A) Sylvester, Ea, Adam, IsabellaGruppe 2A) Nikoline, Sadia, Malika, HumaGruppe 1B) Zahra, Olivia, Emilie, MaltheGruppe 2B) Prabina, Walther, Ella, AyubGruppe 1C) Marie, Malea, Noman, ValdemarGruppe 2C) Iris, Anton, Silke, Diako
-
Gruppe 2C..docx
-
Gruppe 2B. .docx
-
Gruppe 2A..docx
-
Gruppe 1B. .docx
-
Gruppe 1A. .docx
-
Arbejdsark. Minimalisme. Helle Helle. De. .docx
-
Iris - skip this. This book is only in Danish... (unfortunately)Lektie: Læs hjemmefra 25-30 minutter i Helle Helles roman "De" (2018). Hvis du ikke allerede har lånt den, så find den som e-bog inde på ebogCFU, hvor jeg har lånt den til jer.Link: http
-
2z. Arbejdsspørgsmål til Ved frokosten Johannes V Jensen.docx
-
Johannes V Jensen Ved frokosten.docx "
-
Lektie: Læs hjemmefra 25 min. i Helle Helles "De."
-
Arbejdsark. Den analyserende artikel.docx
-
Analyserende artikel. Blod. .pdf
-
Analyserende artikel. Arendse kommer. .pdf
-
Analyserende artikel. Fortællinger fra blokken..pdf
-
Læs 20 min. i Helle Helles "De."Læs under "Digt" i "Håndbog til dansk" (halvanden side, s. 80-81).Medbring den udprintede version af Johannes V. Jensens "Ved frokosten."
-
Læs 25 min. i Helle Helles "De."
-
Arbejdsark. Helle Helle og Johannes V..docx
-
Læs 20 min. i Helle Helles "De." + Genlæs "Ved frokosten."
-
A) Boomere har også et ansvar. OK? - debatterende artikel.docx
-
B) Klimajournalistik - debatterende artikel.pdf
-
Vurder elevens debatterende artikel.docx
-
Arbejdsark Helle Helles De.docx
-
Medbring Helle Helles "De."
-
Medbring Helle Helles "De." Den skal afleveres.
-
Feedbackøvelse Den analyserende artikel 2z.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel. Måltidet som nydelse i litt.
|
02-10-2023
|
Genaflevering. Måltidet som nydelse i litteratur
|
12-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Magt i sproget: Diskursanalyse
I forløbet bliver eleverne introduceret for socialkonstruktivismen og dens tese om, at verden og sandheder er konstrueret socialt og dvs. som følge af den måde der tales, og ikke-tales, om tingene. Formålet er, at eleverne får blik for den magt, der findes i sproget.
Teori:
- Håndbog til dansk s. 168-178 + 170-174
- 2z. Diskursanalyse.pdf
Centrale begreber:
- Diskurs
- Nodalpunkt
- Ækvivalenskæde
- Moment
- Differenskæde
- Flydende betegner, f.eks. "retfærdighed" eller "samfundssind."
- Hegemoni
- Antagonisme
- Konnotationer (merbetydning)
Vi har anvendt Faircloughs tredimensionelle model som analytisk værktøj:
1. TEKSTEN
(= Nodalpunkt(er), Ækvivalenskæde som betår af momenter, Differenskæde, Flydende betegner, Hegemoni, Antagonistisk diskurs, Antagonismepar (fx. ude/inde, oppe/nede).
2. DEN DISKURSIVE PRAKSIS
(=Tekstens produktion og modtagelse. Hvad er f.eks. formålet med teksten? Hvad er konteksten? Reproducerer teksten en hegemonisk diskurs eller forsøger den af være en antagonistisk diskurs?).
3. DEN SOCIALE PRAKSIS
(=Tekstens effekt på omverdenen. Formår teksten at ændre vores adfærd, eller hvad vi forstår som rigtigt/forkert? Dukketesten er et eksempel på, at en hegemonisk diskurs om skønhedsidealer i forhold til hudfarve havde sat sig i børn og påvirkede således deres valg af yndlingsdukke: den lyse frem for den mørke).
Tekster og empiri:
- Tobias Rahims sangtekst: "Når mænd græder" (2022).
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla (2022).
- Dukketesten ved Hassan Preisler, (2012) - link: https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
- Georg Bush' tale i forbindelse med 9/11: "Præsidentens tale til nationen."
- Saddam Houssains respons på Bush' tale i forbindelse med 9/11
- Reklame for Marlboro
- Køn i Disneyfilm
- Kampagneplakat fra Dansk Folkeparti: "Vores Danmark."
Skriftligt:
Debatternede artikel om sexistisk sprog.
Mundtligt:
Sidst i forløbet har eleverne analyseret og præsenteret en selvvalgt tale fra dansketaler.dk med udgangspunkt i Faircloughs tredimensionelle model + Ciceros pentagram og Toulmins argumentationsmodel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Det kønnede sprog
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kampagnefilm og kortfilm
I dette forløb arbejder vi både med kampagnefilm og kortfilm.
Teori og begreber:
- "Teoritekst. Kampagnefilm og kortfilm.docs"
- "Analyse af kortfilm.pdf"
- "Håndbog til dansk" om Ciceros pentagram (som understøtter den retoriske diamant) og Toulmins argumentationsmodel.
- Til at analysere kampagnefilm har vi anvendt forskellige argumenttyper (f.eks. moralsk/etisk argument, trusselsargument, mængdeargument etc.).
- Det denotative (objektive) niveau og det konnotative niveau (hvordan er filmen ladet med konnotationer i form af f.eks. lys, lyd, rekvisitter?).
- Dramaturgiske modeller til kortfilm: Treaktsmodellen og Raskins 7 parametre for en kortfilm.
- Filmcentralens begreber til at analysere en række ikke-sproglige virkemidler, både i kampagnefilmen og i kortfilmen:
* Billedbeskæring
* Kameraføring (på stativ eller håndholdt)
* Lyd (synkron vs. asynkron)
* Filmens tid
Link til Filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
- Den retoriske diamant (kampagnefilm):
Som analyseredskab anvender vi den retoriske diamant, som viser hvordan selve teksten (underforstået kampagnefilmen) hænger sammen med den bagvedliggende kontekst, dvs. alt det, som ligger uden om selve teksten. Undersøger man 'teksten' kan man inddrage dens komposition, indhold, sprog og ikke-sproglige virkemidler, som alle spiller sammen med 'tekstens' emne og budskab. Hvordan er eksempelvis de ikke-sproglige virkemidler med til at fremme 'tekstens' emne og budskab?
Undersøger man konteksten, kan man inddrage omstændighederne, modtageren, afsenderen og genren. Konteksten spiller sammen med afsenderen og dennes hensigt.
Kampagnefilmens genrer inddeles i kommercielle samt ikke-kommercielle genrer, herunder hvervekampagnen.
Kompositionen kan være lineær (storytelling) og følge AIDA-modellen eller være ikke-lineær (collage/montage). Vi skelner i øvrigt mellem setup og pay-off. AIDA-modellen: Attention - Interest - Desire - Action.
Empiri:
- Kampagnefilm vi har set:
"Do it for Denmark"
https://www.youtube.com/watch?v=vrO3TfJc9Qw (Spies Rejser, 2014).
"Puppy love"
https://www.youtube.com/watch?v=dlNO2trC-mk (Budweiser).
"Act now."
https://www.youtube.com/watch?v=9gsyDj1q9i4 (Ørstad, 2018).
"Det fornuftige valg" med Niclas Bendtner
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=Open+-+det+fornuftige+valg&ie=UTF-8&oe=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:af1a6269,vid:HtXZHNBZInM,st:0 (Opel, 2019).
- Kortfilm - se dokument på modul d. 22/1 - 2024.
Skriftligt og mundtligt:
- I løbet af forløbet producerer eleverne deres egen kampagnefilm i et fagligt samarbejde med biologi.
- Eleverne analyserer også en kortfilm, som de i grupper præsenterer for klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Den populærvidenskabelige artikel (ifm. SRO).
Formålet med forløbet er at klæde eleverne på til at kunne skrive en populærvidenskabelig artikel og være bevidst om formidlingsmæssige til- og fravalg. Derudover introduceres eleverne til at skrive et resume til deres SRO.
Teori (kernestof):
- Pdf: "Roman Jacobsons seks sprogfunktioner."
* Emotiv, konativ, referentiel, poetisk, fatisk, metasproglig.
(Se også link: https://dansksiderne.dk/index.php?id=2981).
- Håndbog til Dansk:
* Ciceros retoriske pentagram
* Gentagelsesfigurer
* Toulmins argumentationsmodel
* Appelformerne
- Speciale af Katinka Paludan: "At fortælle videnskab."
* Side 11-12: De fire forståelsesniveauer (at afkode, at huske, at begrunde, at fatte).
* Side 14: God videnskab er underholdende, men ikke triviel.
* Side 20: Fortælling fremme forståelsen.
- Pdf: "Teoriteksten."
* Toulmins argumentationsmodel (s. 62-65).
* Fremstillingsform (s. 51-53).
* Komposition (s. 45-48)
* Undgå forvægt og passiv-konstruktioner (s. 53-55).
* Fiktionalisering (s. 56-57).
* Metaforer og supermetaforer (s. 58-59).
- Pdf: "LAYOUT (...)":
* Rubrik, underrubrik, manchet, mellemrubrik, trompet.
* Anslag, billeder, billedtekster
* Faktaboks
* Citater
Supplerende materiale:
Vi undersøger andre elevernes populærvidenskabelige artikler og lader os inspirere af den populærvidenskabelige artikel "Skyfrit på kommando."
Skriftlig aflevering: "SRO-delopgave til kemi/dansk" (25. feb. 2024).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opsamling 1. del af 2.g.
Vi genbesøger forløbet "Mad og merbetydning," herunder den puritanske og hedonistiske livsførelse og genren minimalisme, som vi kender fra Helle Helles roman "De." Vi genopfrisker nogle diskursanalytiske begreber fra forløbet "Magt i sproget: Diskursanalyse" og herunder Faircloughs tredimensionelle model.
Tekster:
- Helle Helle: "Film," "Søndag 15:10", "Hvile." Indgår i novellesamlingen "Rester."
- Kampagne (plakat) fra Dansk Folkeparti: "Vores Danmark. Der er så meget, vi skal passe på."
Centrale begreber:
- Den typiske form og indhold i minimalismen.
- Tomme pladser.
- Isbjerg-teknik.
- Faircloughs tredimensionelle model: Tekst - Diskursiv praksis - Social praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantikken
I dette forløb arbejder vi med baggrundsmateriale og fiktionstekster om den litteratur-, kultur-, og kunsthistoriske periode: Romantikken. Under forløbet præsenteres eleverne således for en række kulturbårne for perioden repræsentative tekster. Vi arbejder med følgende strømninger:
- universalromantik
- nyplatonisme
- nationalromantik
- romantisme
- biedermeier
- poetisk realisme
De fleste moduler indledes med, at en mindre gruppe elever holder et oplæg om én af ovenstående strømninger.
Teori:
- Litteraturens Veje s. 138-161
- "1800-tallet på Vrangen" 1:8
- Platons hulelignelse via klip på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs og https://www.youtube.com/watch?v=r3J1V6Dt3Cw
Tekster:
- H.C. Andersen: ”Klokken” (1845. Universalromantik).
- Schack Staffeldt: ”Indvielsen” (1804. Nyplatonisme).
- Grundtvig: ”Langt højere bjerge,” også kaldt "Danmarks Trøst" (1820. Nationalromantik).
Adam Oehlenschläger: "Liebstes Mädchen” (1801, uddrag. Indgår i analyserende artikel om naturen og byen).
- Christian Winther: "Skriftestolen." (1843. Romantisme).
- Steen Steensen Blicher: ”Sildig opvaagnen” (1828. Poetisk realisme).
Eleverne introduceres til værket "Sildig opvaagnen" (1828) af Sten Steensen Blicher.
NB! Elever har ikke læst en biedermeiertekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Værk: Sildig opvaagnen af Steen Steensen Blicher
I dette forløb fordyber vi os i Steen Steensen Blichers "Sildig opvaagnen" (1828). Vi har særlig fokus på fortælleren og den indre komposition samt motiv og tema. Som et kreativt indspark arbejder vi med paratekster: Hvordan kan man via paratekst gøre novellen Sildig Opvågnen aktuel og mere appetitlig for unge læsere i dag?
Vi træner mundtlighed og nærlæsning i forbindelse med debatrunder, hvor elever i par forbereder argumenter til påstande, som de skal forsvare.
I slutningen af forløbet følger en analyserende artikel, hvor elever skal perspektivere til en anden tekst fra romantikken, som vi arbejdede med i vores romantikforløb i slutningen af 2.g.
Teksten og teori er udleveret udprintet til elever (=Den lysegrønne hæfte!).
Fagbegreber:
- Den blicherske novelle og den klassiske novelle
- Determinationspunkt i et handlingsforløb i en novelle
- Tolkningspunkt i et handlingsforløb i en novelle
- Vendepunkt(er) i en novelle
- Scenisk fremstilling
- Panoramisk fremstilling
- Paratekst
- Fiktions- og faktakontrakt
- Autofiktion
- Den indre komposition: Sjuzet og fabula.
- Autenticitetsmarkører.
- Motiv
- Tema (herunder tematisk modsætningsforhold, konflikter, dikotomier).
- Den personaliserede fortæller: Ubevidst eller bevidst upålidelig?
- Poetisk realisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tema i Sildig opvågnen
|
17-09-2024
|
Trekantsdramaet. Analyserende artikel.
|
21-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fornuft og indignation (Oplysningstid + DMG)
I dette forløb arbejder vi med 1700-tallets oplysningstid med fokus på Ludvig Holberg samt på Det moderne gennembrud, hvortil vi inddrager Henrik Pontoppidan, Martin Andersen Nexø og Herman Bang.
Forløbet har et sprogligt, retorisk perspektiv, da vi dels undersøger argumentationen hos Holberg og skriver egne modsvar til forfatteren med fokus på retoriske virkemidler, og derudover undersøger vi sproglige og stilistiske virkemidler i Herman Bangs "Foran alteret." Forløbet har også et litterært perspektiv, da vi analyserer og fortolker tekster fra Det moderne gennembrud (ca. 1870-1890).
Forløbet skal give eleverne et litteraturhistorisk indblik i to udadskuende litterære perioder, begge forankret i mimesis, i modsætningen til den mellemliggende litterære periode romantikken som vi har arbejdet med i vores forrige forløb.
Tekster:
- Ludvig Holberg: Moralske tanker, epigram 41 (1744).
- Ludvig Holberg: Erasmus Montanus, scene 2, akt 2 (1731).
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag. En idyl" (1900).
- Herman Bang: "Foran alteret" (1880).
- Henrik Pontoppidan: "Naadensbrød" (1885).
Fagbereber:
- Fortællerkommentar
- Interaktionsanalyse
- Impressionisme
- Naturalisme
- Kritisk realisme
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Holberg Epigram
|
27-09-2024
|
Modsvar til Holberg
|
01-10-2024
|
Afsnit med fokus på sammenhæng
|
21-10-2024
|
Arbejd-selv modul
|
06-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dokumentar (værk) + rep. af kortfilm
I forløbet arbejder vi med dokumentaren. Vi undersøger genrerne den observerende, den autoritative og den deltagende dokumentar. Vi skelner mellem autenticitetsmarkører og fiktionskoder/dét der er iscenesat.
Vi undersøger filmiske virkemidler som f.eks. billedbeskæring (supertotal, total, halvtotal, halvnær, nærbillede, ultranær), perspektiver (fugle- frø- og normalperspektiv), lyd* (reallyd/synkron lyd og assynkron lyd), klipning (synlig klipning/montagesekvens og usynlig klipning).
*I vores reklame- og kortfilmsforløb i 2.g. arbejde vi også med parafraserende og kontrapunktisk musik.
TEKSTER (empiri) - DOKUMENTAREN:
Kandis for livet (2022). Vi så de første 5 minutter.
- https://www.dr.dk/drtv/serie/kandis-for-livet_433983
Mads Brüggers "Ambassadøren" (2014) indgår som værklæsning.
Som eksempel på den autoritative dokumentarfilm så vi et uddrag af
- DR: Mændene der plyndrede Europa (2018)
https://www.dailymotion.com/video/x6vr6iq
Som eksempel på den observerende dokumentarfilm så vi et uddrag af
- Kasper Kiertzner: Tsumu – Hvor går du hen med dine drømme? (2022)
https://www.dr.dk/drtv/se/tsumu-_-hvor-gaar-du-hen-med-dine-droemme_301442
- DR: Dømt til behandling
https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4
Som eksempel på den deltagende dokumentarfilm så vi et uddrag af
- Morgan Spurlock: Super Size Me (2004)
https://www.youtube.com/watch?v=wSZWxjeua3g
Teoritekster:
- Filmcentralen.dk om filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
- FILMX. Håndbog til filmiske virkemidler.
- "DOX. Forløb i medier" af Granild & Wolfhagen. Lindhart og Ringhoff.
Kapitel 2 + 3 (bl.a. om de tre genrer).
- Håndbog til dansk s. 228-235 (om autentivitetsmarkører og fiktionskoder).
KORTFILM
I slutningen af forløbet genbesøger vi kortfilm.
Vi genlæser teoriteksten "Analyse af kortfilm" om
- Dramaturgiske modeller
- De 7 parametre for en kortfilm
- Filmens drivkraft
Som ny teori læser vi i "SHORTS. Kortfilm i undervisningen" om
- Kortfilmen som lille enhed,
- Kortfilmens særlige karakterfremstilling,
- Om de tre typer kortfilm: Den klassisk fortællende kortfilm, slife-of-life-kortfilmen og den eksperimenterende kortfilm.
Vi ser kortfilmene
- Dennis
- Ikke illa meint (på færøsk, 2019) som et eksempel på den klassisk fortællende kortfilm.
- I follow you (på svensk, 2025) som et eksempel på slice of life-kortfilmen.
- Color Me (2020) som et eksempel på den eksperimenterende kortfilm.
SKRIFTLIGT:
- Analyserende artikel om et uddrag af dokumentaren "TSNUMU" (2019).
MUNDTLIGT:
- Faglige samtaler med MiC i mindre grupper a 12 min. varighed.
Vi talte om Ambassadøren, som I forinden havde analyseret. I fik forskellige dokumentarer at perspektivere til, dvs.
enten Kandis for livet, Prinsesser fra blokken eller Armadillo.
- Elevpræsentationer af analyser af kortfilmen Dennis.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Litteraturens sprog
|
18-11-2024
|
Ambassadøren
|
04-12-2024
|
Identitet og opvækst i TSUMU
|
09-12-2024
|
Diskussion og vurdering. Ambassadøren.
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Skriftlighed
Hvad gør en god analyserende artikel? Vi læser elevbesvarelser og voterer i fællesskab.
I introduceres til den reflekterende artikel. Vi læser elevbesvarelser og skriver det meste af den reflekterende artikel, som I senere skal aflevere, i modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Værk: Huden er det elastiske hylster (...).
Vi læser Bjørn Rasmussens roman "Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet" (2011).
Vi arbejdet med æstetisk læsning, dvs. jeres oplevelse med værket. I producerer enten et brev til hovedpersonen, en collage eller en anmeldelse, som I præsenterer for klassen i vores såkaldte læseklub. Til læseklubben, som vi afholder i de fleste moduler, byder I på skift ind med nogle kommentarer eller spørgsmål til værket, som I har forberedt, og som vi herefter diskuterer. Sammen bliver vi altså klogere på romanen.
Forløbet afsluttes med, at I i grupper præsenterer et oplæg om værket og det spørgsmål, I har arbejdet med + I udvælger to for jeres oplæg relevante spørgsmål fra analyseguiden i Håndbog til dansk.
Senere undersøger vi "Huden (...)" i et normkritisk perspektiv. Hvordan er "normen" i Lemvig?
Vi læser endnu nyere litteratur, nemlig digtsamlingen Barbar [Tavnshedens objekt]" (2023) af Amina Elmi, som også tematiserer en følelse af at være fremmed i den verden, man er en del af. I læser flere af digtene, og i fællesskab går vi i dybden med digtet på s. 14 og s. 103. Vi perspektiverer til artiklen fra Information om en flersproglig guldalder.
EMPIRI:
Information, 2. nov. 2023: "Vi er vidner til en flersproglig guldalder i dansk litteratur. Og den er kun lige begyndt" af Emil Thorbjörnsson.
Google slides: "Normkritisk læsning."
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Fælles brainstorm.docx
-
Fik du ikke læst teksterne til det forrige modul, så få det gjort til dette, da I får tid til at skrive på jeres næste aflevering "Fantastisk litteratur." Se under Opgaver på Lectio og download pdf "5a_5b_5c (...)."
-
Ella + Silke fortæller hver især om noget mærkeligt/sjovt/spændende/pudsigt/smukt, som de har læst. F.eks. noget om Bjørn, noget om sproget, noget om miljøet? Om noget, der gjorde særlig indtryk?Man kan tage udgangspunkt i en passage, nogle sider ell
-
Sadije + Walther + Ella + Nikoline + Valdemar fortæller hver især om noget mærkeligt/sjovt/spændende/pudsigt/smukt, som de har læst. F.eks. noget om Bjørn, noget om sproget, noget om miljøet? Om noget, der gjorde særlig indtryk? Man kan tage udgangsp
-
Læseklubben: Sylvester, Caroline, Isabella, Emilie, Diako, Malea, Marie, Malthe fortæller om noget der gjorde indtryk på den ene eller anden måde.
-
Spørgsmål:Spørgsmål 1: Hvordan er Bjørns forhold til sin familie og hvorfor denne distance?
-
Pas på, når du køber en kolonihave Du risikerer ulovligheder - og en kæmpe regning.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Min portfolio
|
21-01-2025
|
Fantastisk litteratur
|
27-01-2025
|
Præsentationer. Huden.
|
29-01-2025
|
Vores pdf med overstregninger
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Akademisk skrivning ifm. SRP
Kort obligatorisk forløb om akademisk skrivning ifm. SRP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Nyheder
I forløbet undersøger vi nyheder med udgangspunkt i avisen. Vi har både blik for journalistens rolle i et større perspektiv - her inddrager vi Habermas og Lea Korsgaard - men også for sproglige virkemidler i udvalgte artikler særligt med fokus på new journalism.
TEORI OG BEGREBER:
Vi beskæftiger os med de genrer, avisartikler typisk falder ind under. (Se teoriteksten "Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk - Avisjournalistik" s. 11-16):
- Nyhedsjournalistik
- Meningsjournalistik
- Den fortællende nyhedsjournalistik
- Servicejournalistik
Vi undersøger journalistens sproglige virkemidler (Se dokument "Nyheder II. Stationsøvelser").
- Forenkling og gentagelse
- Personliggørelse
- Sammenligninger og konkretiseringer
- Forklaringer
- Billedsprog
- Signalord
- Detaljer
- Citater
De fem nyhedskriterier. (Se dokument "Nyheder II. Stationsøvelser" + teoriteksten "Ole (...)" s. 7-8 + https://www.youtube.com/watch?v=dLISCoyDTjo).
Nyhedstrekanten (Se teoriteksten "Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk - Avisjournalistik" s. 12).
+ dette link: https://indidansk.dk/nyhedstrekant/
Jürgen Habermas' offentlighedsmodel (Se teoriteksten "Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk - Avisjournalistik" s. 4-6):
New journalism med paralleller til impressionismen. (Se dokument NEW JOURNALISM_3z).
Journalistens rolle i dag (Se dokument "Nyheder IV").
- Nyheder: Fra monopol til mangfoldighed.
- Habermas' "Den herredømmefri dialog."
- Lea Korsgaards "Den kløgtige journalist"
- Lea Korsgaards "Den nøgne journalist."
EMPIRI:
- Kortfilmen "I follow you."
https://www.youtube.com/watch?v=TgZiUyfMlWU
I omskriver filmen til en nyhedsartikel, baggrundsartikel eller en reportage.
- Artiklen "Pas på når du køber et kolonihavehus. Du risikerer en kæmpe regning," af Michael Olsen, Politiken, marts 2025.
I vurderer hvordan artiklen lever op til de fem nyhedskriterier.
- Artiklen "Da Yahya Hassan blev digter" af Brovall & Olesen, Politiken 2013.
I finder træk fra new journalism i artiklen og perspektiverer til impressionismen.
ARBEJDSFORMER:
Vi træner faglig læsning i forløbet. Vi øver os på at kunne gennemskue en tekst og at kunne udlede det væsentligste til at visualisere de vigtigste pointer og argumenter på papir eller whiteboards.
I arbejder alene med teksterne, men også i grupper, når I skal dele jeres arbejde. Derudover er der flere grupper, der undervejs præsenterer deres arbejde for klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vores pdf med overstregninger
|
12-03-2025
|
Nyhedsforløb 1
|
14-03-2025
|
Terminsprøve.
|
17-03-2025
|
3z DA skr. prøve
|
17-03-2025
|
New Journalism
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Modernisme + VÆRK
I dette forløb undersøger vi modernismen. Vi læser ekspressionistiske tekster fra mellemkrigstiden (Broby-Johansen, Tom Kristensen, Emil Bønnelycke) og to tekster fra 1960erne: Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg. Vi læser den svenske tekst "Ångest" (1916).
Vi holder hele tiden teksterne op mod realismen.
NØGLEORD OG BEGREBER:
- Hæslighedens æstetik
- Neologismer
- Fremmedgørelse
- At føle sig fremmed i verden, angst, tomhed
- Kaosoplevelse
- Kaos/kosmos, uorden/orden
- Værdiernes sammenbrud, de store fortællingers sammenbrud
- Det absurde: Det meningssøgende individ i en meningsløs verden (Seeberg).
- Tingsliggørelse af mennesket
- Konfrontationsmodernisme (Klaus Rifbjerg).
- Form og indhold
- Traditionelle digte, moderne digte
TEKSTER:
- Rudolf Broby-Johansens digtsamling: "Blod" (1922).
med særlig fokus på "Odalisk skønhed" og "Foråret kommer til cafeen."
- Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920).
- Peter Seeberg: "Hullet" (1962).
- Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960).
- Pär Lagerkvist: "Ångest" (1916).
BILLEDER:
- Emil Bønnelycke: "Berlin" (1919).
- Kristian Hornsleth: "Vid eihum 2" (2016).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743967739",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743967739",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51743967739"
}