Holdet 2022 HI a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Christine Leturgie
Hold 2022 HI a (1a HI, 2a HI, 3a HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærds- og familiehistorie - EKSAMEN
Titel 2 Demokrati og industrialisering i Danmark - EKSAMEN
Titel 3 Mellemkrigstiden 1  (og 1. verdenskrig)
Titel 4 DHO - Kvinder i historien
Titel 5 Den romerske republik - EKSAMEN
Titel 6 Middelalder, renæssance og opdagelser - EKSAMEN
Titel 7 Imperialisme og afkolonisering - EKSAMEN
Titel 8 Industrialisering i England - EKSAMEN
Titel 9 Den arabiske ekspansion - EKSAMEN
Titel 10 Det gamle Egypten - EKSAMEN
Titel 11 Mellemkrigstiden 2 - kampen for demokrati -EKSAMEN
Titel 12 Danmark i verden efter 1945 - EKSAMEN
Titel 13 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velfærds- og familiehistorie - EKSAMEN

Forløb med fokus på

Danmark fra 1945-1970'er
Fra landbrugsland til industrisamfund og videnssamfund
Højkonjunktur i 60'erne
Velfærdsstatens udbygning
Vækst i antal unge i uddannelse
Kønsroller - kvinder på arbejdsmarkeds og kvindekamp
Ungdomsoprør og ungdomskultur
Familieformer - kernefamilie, skilsmisser, kollektiver
Jordskredsvalg - politiske partier

Eleverne skal i dette forløb afdække deres egen families historie. De skal producere en beretning, som forelægges for klassen. Samtidig med dette vil vi se på, hvordan familie og samfund har udviklet sig siden 1945 i Danmark og til dels i verden.

Faglige mål:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale og nationale udvikling
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof:
• hovedlinjer i Danmarks historie fra 1930'erne til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

Materiale
Frederiksen: Danmarkshistorien (Systime) s. 220-223
Jakobsen og Løkke: Familieliv i Danmark (Systime 1999) s. 102-108
Andersen mfl: Fokus 3 - Fra verdenskrig til velfærdssstat (Gyldendal 2006) s. 66-68
Scooterpigen: Billed-Bladet, august 1962 (Udgiver: Danmarkshistorien.dk) Eleverne har kilden i pdf/ Jeg ved ikke, hvor kilden kan tilgås i dag

Link
DR Klip: "Velfærd på afbetaling": https://www.dr.dk/undervisning/historie/den-danske-velfaerdsstat#!/01:34 - ligger i Teamsmappen

Nye boligområder: Gellerupvisionen
https://www.youtube.com/watch?v=ISmlqeACTUMa

Film om kollektivister
https://www.dengamleby.dk/velfaerdsdanmark-1970erne/folks-hjem/kollektivet/ (filmen ligger der ikke længere)

Højkonjunkturen: (lå tidligere på Danmarkshistorien.dk)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Velfærdsstaten,_1945-1973

https://danmarkshistorien.lex.dk/Servicesamfundets_fremvækst,_ca._1960-1980
Kilder:
Kvinders stilling i erhvervslivet og familielivet 1965-74
Gallup 1963: En af tre husmødre ønsker sig et arbejde uden for hjemmet

https://danmarkshistorien.lex.dk/Teenagere_i_efterkrigstiden_Mode_og_identitet

Jordskredsvalget (lå tidligere på Danmarkshistorien.dk)
https://lex.dk/jordskredsvalget_i_1973

https://faktalink.dk/ungdomsoproret-1968

Galluprundersøgelser om familieliv, opdragelse og kønstrolle (Link kan ikke længere tilgås)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/gallup-om-familieliv-opdragelse-og-koensroller/


Sidetal ca. 50
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opsamling på velfærd og familiehistorie 16-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Demokrati og industrialisering i Danmark - EKSAMEN

Danmark: Demokrati og industrialisering i Danmark
Forløb med fokus på demokratiets indførelse i Danmark og hvilken rolle bønderne og andelsbevægelsen havde på det danske demokrati og den danske demokratiopfattelse.
Der vil blive arbejdet med følgende:
- Liberalisme, nationalliberalisme, konservatisme og socialisme
- Det konstitutionelle demokrati, grundloven, folketinget og landstinget
- Andelsbevægelsen – i tanke og praksis
- Estrupregeringen og provisorielovgivningen
- Kvindernes kamp for rettigheder

Faglige mål:
• Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof:
• Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne: Industrisamfundet
• Politiske og sociale revolutioner: Arbejderklassens organisering og mobilisering
• Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling – Fra 1849-1915
• Politiske ideologier


Materiale:
Frederiksen mfl. Grundbog til Danmarkshistorien 153-167 + s. 173-176 ”Andelsmejerier 1885”
https://danmarkshistorien.lex.dk/Reportage_fra_den_internationale_kvindekongres,_Politiken_27._august_1910

Kilder (tidligere fra Danmarkshistorien.dk)
Grundloven 1849 https://danmarkshistorien.lex.dk/Junigrundloven_%C7%80_Danmarks_Riges_Grundlov,_5._juni_1849
Slaget på Fælledes https://danmarkshistorien.lex.dk/Slaget_på_Fælleden_den_5._maj_1872
Louis Pio: Maalet er fuldt (1871) https://danmarkshistorien.lex.dk/Louis_Pio_%22Maalet_er_fuldt!%22_2._maj_1872

Elna Munch om den lige valgret 1913 https://danmarkshistorien.lex.dk/Transskription_Elna_Munch_argumenterer_for_kvindelig_valgret_i_1913


Sidetal ca. 40

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mellemkrigstiden 1 (og 1. verdenskrig)

Formål
Eleverne har i forløbet arbejdet med
- Danmark under 1. verdenrkrig
- De økonomiske kriser i 20-30'erne: Frankrig, Tyskland, Italien og Englands ageren
- Kanslergadeforliget
- Skred i seksualmoralen - Syn på kvinder i 20-30'erne

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmark og Europas
̶ redegøre for sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede


Materiale:
Frederiksen mfl: Verden efter 1914 s. 81-93 + 115-119
https://danmarkshistorien.lex.dk/1._verdenskrig_og_Danmark_1914-1918
https://denstorekrig1914-1918.dk/krigens-forloeb/krigen-kort-baggrund-forloeb-og-afslutning/

Kilder
Thit Jensen: "Frivilligt moderskab" 1924
Satiretegning i Blæksprutten 1913 "Der er eroter i luften"
Billede: Leuenbach frigivelse fra Vestre Fængsel 1937


sidetal ca 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DHO - Kvinder i historien

Formål: Forløbet tager afsæt i Mathilde Fibigers roman 'Clara Raphael 12 breve', som udkom i 1850, samt Erna Juel-Hansens ’Sex Noveller,’ som udkom i 1885 - begge forfattere, som var med til at igangsatte en langvarig offentlig debat om de to køns samfundsmæssige stilling. Mathilde Fibiger og Erna Juel-Hansen er med deres liv og forfatterskab overgangsfigurer, som både er dybt rodfæstede i Romantikken, men som også peger hen imod kvindefrigørelsen og de problemstillinger, der præger debatten i Det Moderne Gennembrud.

Med overskriften 'Gid jeg var en mand!' stiller vi skarpt på forholdet mellem de to køn i 1800-tallet – en tid, hvor både manden og kvinden var fastlåste i bestemte roller, men hvor rollerne også var i opbrud.
Med en mentalitetshistorisk, diskursanalytisk og litterær vinkel på perioden reflekteres over kønnene dengang og i dag med fokus på, at vi som individer er både historieskabte og historieskabende.

sidetal ca 25 + det, som eleverne har læst individulet til deres opgave
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Den romerske republik - EKSAMEN

Formål
At forstå det antikke samfunds opbygning og de politiske institutioner
- Patron-klientsystemet, slavesamfund,
- republikkens institutioner og embedsposter
- overgang fra republik til kejserdømme (årsag og konsekvens)
- Kejserdømmets legitimitet og propaganda

Faglige mål - Eleverne kan efter forløbet:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Roms historie fra Republik til Kejserdømme
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

Materiale:
Bryld: Verden før 1914 (Systime 2008-2011) s. 42-54 + hjemmeside for kilder
- Quintus Tullius Ciceros råd om valgkamp, ÷64.
- Augustus' politiske testamente, år 14

Kim Bech Danielsen: Fokus 1: Fra Antikken til reformationen (Gyldendal 2007), s. 39-43 + kilde s. 54 "Om slaven i det romerske landbrug"
Rome (HBO-serie) sæson 2: afsnit 1 + 5 + 6 (uddrag)
Afsnit 1 fra start til 10 min + 13 min - 21,5
afsnit 5 27,05-31,40 og 49,03-51,45
indledning til afsnit 6

Allan Christensen: Demokratiets kultur (Columbus 1993) - 2 figurer: "Den romerske republiks forfatning" og "samfundsopbygning i Rom" (Patron-klient forholdet)
Michael Jalving: Romerne var bare bedre, Berlingske 16.12.2006 - https://www.berlingske.dk/kultur/romerne-var-bare-bedre

Kort over Forum Romanum - https://lex.dk/Forum_Romanum
Virtuel rekonstruktion af Forum Romanum - https://www.youtube.com/watch?v=q-yUaLqsbuw

Sidetal ca. 55
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Middelalder, renæssance og opdagelser - EKSAMEN

Indhold i forløbet:
- Overgangen ml Middeladler og renæssance
- Renæssancen, europæisk kultur og videnskab i perioden 1000-1600
- Nye verdensbilleder videnskabens betydning for disse og for opdagelsesrejserne
- Kulturmødet i forbindelse med de første Opdagelsesrejserne
- Menneskesyn og religion i Europa, blandt de opdagelsesrejsende og hos de fremmede kulturer
- Konsekvenser for Europa, Afrika og Amerika

Kernestof:
• Hovedlinjer i Europas historie fra 1000-1600
• Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie.
• Globalisering

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Materialer
Bryld: Verden før 1914
Flemming Kiilsgaard Madsen og Henrik Skovgaard Nielsen: Opdagelserne (Gyldendal 1995) s. 32-39, 66-76
Divs kilder fra renæssancen og opdagelserne
Picool Della Mirandola (1486)
Pave Innocens: 'Om den menneskelige tilværelses elendighed' (1160-1216)
Galileo Gallilei: Brev til Kepler, 1610
Maleri: Skolen i Athen

Film:
Den bevægede jord (Lars Becker-Larsen, 2009) - CFU (jeg har bestilt den, så I har adgang til den via jeres mit-id)
1492 Erobringen af Paradis (1992) - uddrag med fokus på kulturmødet og fremstillingen af Christoffer Columbus

Sidetal
Ca. 65s
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Romersk rep - problemstillinger 06-10-2023
Problemformuleringer til kilder - retur 08-12-2023
Opsamling - Renæssance og opdagelser 08-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Imperialisme og afkolonisering - EKSAMEN

Et forløb med fokus på

Hvilke formål var der med imperialismen?
Hvilke konsekvenser havde imperialismen for særligt Indien og Afrika?

Fra handelsstationer til imperiermagter
Baggrund for imperialimen - Liberalismen, teknologisk udvikling
Argumenter for/ imod imperialismen i samtiden og eftertiden
Typer af imperialisme: økonomisk, politik og kulturel
Uafhængighedskampen
Berlinkonferencen 1885

Kernestof:
Imperialismen
Afkolonisering
Globalisering

Faglige mål
- analysere samspil mellem mennesker, natur og samfund
- bearbejde forskelligartet materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien

Materiale:
Inge Adriansen: Fokus 2: Fra oplysningstid til imperialisme s. 170-190 (Gyldendal 2007) + hjemmesiden
Carl Johan Bryld: Verden efter 1914 s. 183-195 (Systime 2014)

Kilder:
Jules Ferry: Forsvar for den franske imperialisme, 1879 (Fokus 2)
Forsvar og modstand mod imperialismen: GAD Verdenshistorien 1750-1945 s. 131-133 af henholdsvis William Blunt og Winston Churchill
Tabel: Kolonibesiddelser 1881-1909 (Fokus 2 - hjemmesiden)
Video: Ali Mazrui om afkoloniseringen i Afrika (Verden efter 1914 - hjemmesiden) - I kan se den i Teamsmappen

Eleverne har i forbindelse med forløbet arbejdet med små selvvalgte projekter, som de har fremlagt for klassen.
Emner – Imperialismen set fra
England, Frankrig, Tyskland
Indien, Afrika, Mellemøsten


Sidetal
ca. 55s - heraf dele læst i forbindelse med gruppearbejde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Populærvidenskabelig artikel 02-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Industrialisering i England - EKSAMEN

Et forløb som bygger videre på viden fra Industrialiseringen i Danmark (1g)
I dette forløb arbejder vi med:
Årsager til industrialiseringen i England. Hvorfor var England det første land
Hvilke nye opfindelser er med til at skabe bedre produktionsvilkår
Politiske ideer: kapitalismen, liberalismen og socialismen

Forløbet fungere som optakt og opsamling på Studietur til Liverpool

Faglige mål:
• Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
         anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof:
• Hovedlinker Englands og Europas historie
• Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion i perioden
• Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• Sociale revolutioner
• Poltiske ideologier

Materiale:
Carl Johann Bryld: Verden Før 1914 (Systime 2008) - s. 246-280
https://www.marxists.org/archive/mann-tom/1897/ilp_history.htm
https://documentaryheaven.com/why-industrial-revolution-happened-here/ - (de første 20 min)

Som en del af forløbet indgår studietur til Liverpool med fokus på industrilisering og arbejderkultur

Sidetal ca. 65 - inklusiv museumsbesøg etc i Liverpool
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
kildefremlæggelse 02-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den arabiske ekspansion - EKSAMEN

Indhold
Forløb med oversigt over den arabiske/ muslimske verdens udvikling fra ca. 600 til 1500

I forløbet er fokus særligt på mødet med den europæiske kultur: kulturudveksling, kultursammenstød og fjendebilleder

Der er arbejdet med
Den arabiske ekspansion
Den tyrkiske ekspansion
Al Andalus

Kernestof:
- Verden udenfor Europa før 1500
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Faglige mål - Eleverne kan efter forløbet
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i den arabiske verdens historie frem til ca. 1500
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

Materiale:
Carl Johan Bryld: Verden før 1914 (Systime 2008) s. 103-110
Nielsen, Henrik Skovgaard: Korstog og Jihad (Gads forlag 2003) s. 33-42
Pedersen, Jens Ulrich: Spanien bærer sin muslimske historie med sig (Kristlig Dagblad d. 1.8.11) https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/spanien-bærer-sin-muslimske-historie-med-sig

Andre kilder:
"Den gode hersker" i Sørensen, Kjeld Manzanti: Muslimske imperier: s. 30-31
"Umarpagten" - https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk

Dokumentar
DR kultur: Osmannerriget 1 (2014) - CFU - I kan tilgå den med jeres mit-id

Sidetal ca. 60
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det gamle Egypten - EKSAMEN

Formål
Viden om det Egyptiske samfund :
Flodkultur
Samfundsopbygning
- Faraos rolle
- Embedsværk
- Landbrug og håndværk
- Religionens rolle - begravelsesritualer

Overgang fra Det gamle Egypten til status som Romers provins - arven fra Egypten i Europa
Kleopatra, hvem var hun, hvorfor er hendes afstamning kontroversiel

Faglige mål:
Eleverne kan efter forløbet:
- analysere samspil mellem mennesker, natur og samfund
- bearbejde forskelligartet materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien

Kernestof:
Antikkens samfund

Materiale:
Verdenhistorien før 1750 s. 14-28
DRTV - Fortidens fantastiske ingeniørkunst: Pyramidernes hemmeligheder (ca til min 30) (CFU) - I kan tilgå den med jeres mit-ID
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvilken-hudfarve-havde-kleopatra-og-var-hun-virkelig-gudesmuk/
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvordan-saa-kleopatra-egentlig-ud/

Eleverne har i forbindelse med forløbet arbejdet med små selvvalgte projekter, som de har fremlagt for klassen.

Emner til gruppefremlæggelser

Skole og uddannelse
Handel og økonomi Egypten
Håndværker i statens tjeneste – Arbejde i Kongernes Dal
Gravritualer – balsamering og begravelse
Hieroglyfferne – formål og betydning
Landbrug langs Nilen

Krav til miniprojekt
I skal udarbejde en ppt eller anden form for fremvisnin

Fremlæggelsen skal indeholde
- En kort indledning til emnet
- En præsentation af det/de spørgsmål, som I vil besvare

I skal inddrage
- min 1 skriftlig kilde
- min 1 billede/ illustration
- En opsamling/ konklusion på jeres spørgsmål


Sidetal ca. 65 - inklusiv det, som eleverne har læst til gruppearbejdet


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Mellemkrigstiden 2 - kampen for demokrati -EKSAMEN

Forløb der bygger videre på Mellemkrigstiden1 (fra 1g)

Indhold
Mellemkrigstiden – hvorfor hedder perioden det?
Ideologier: Liberalt demokrati, fascisme/ nazisme og kommunisme
Versailletraktaten og den konsekvenser for særligt Tyskland
De økonomiske kriser fra 1919-1939, særligt Krakket på Wallstreet og konsekvenserne for Europa
Hvordan handlede politikerne i forskellige lande - kunne de have handlet anderledes?
Jødeforfølgelse og holocaust

Kernestof
- Hovedlinjer i Europas historie fra 1. til 2. verdenskrig
- Forskellige styreformer - demokrati, totalitarisme
- Politiske ideologier - ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Holocaust
- historiebrug og -formidling

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder Europas historie
̶redegøre for sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Materiale:

Carl Johan Bryld: Verden efter 1914 (Systime 2014): s. 81-110 + kilder fra bogen hjemmeside
- Benito Mussoline fremstilling af fascismens ideologi
- NSDAP's program 1920
- tal om arbejdsløshed og inflation i Tyskland 1919-1939
- Billedbog for stor og små, 1936 - antisemitisk propaganda

Lasse Lavrsen: "Hannah Arendt: Funktionærens ondskab" (Information 18.10.2008)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Introduktion_til_verdenskrigsepoken,_1914-1945

Film: The Zone of interest (2024)

Sideantal 50
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Modul 2.12 - Mussolini og Hitler 02-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Danmark i verden efter 1945 - EKSAMEN

Forløb med fokus på
Danmarks position i det internationale samfund
Danske udenrigspolitiske muligheder, mål (idépolitiske, udenrigsøkonomisk og sikkerhedspolitisk) og midler. Har vi set en forandring fra 1945 til i dag
Danmarks internationale samarbejder i FN, NATO og EU - hvilke type af samarbejde er der tale om og hvordan har holdningen til dem forandret sig over tid.

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie fra 1945 til i dag
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
. anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i globalt og nationalt perspektiv
- Globalisering

(Neutralitet, Tilpasning, Småstat, Det Munchske system, Multipolaritet, Bipolaritet. Unipolaritet)

Materialer:
Andersen, Lars mfl: Fra verdenskrig til velfærd. Fokus 3, Gyldendal 2006. s. 135-142 + 151-154
herunder 3 kilder om Danmarks handlemuligheder - Eric Scavenius (1948), Per Hækkerup (1965), Per Stig Møller (2003)

Krigsdeltagelse efter 1991.
Film: Danmark i krig 1991 til 2011 - den aktive krigsdeltagelse - https://www.youtube.com/watch?v=f-Z__JIhP5E

Danmark i EU
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmark-i-ef-1973-1993

Danmark i FN
https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmark_i_FN,_1945-1965
https://www.dr.dk/nyheder/udland/danmark-bliver-medlem-af-fns-sikkerhedsraad-midt-i-tid-med-splittelse-her-er-de-fem
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE17822062/biskopper-til-danske-politikere-brug-danmarks-plads-i-fns-sikkerhedsraad-til-at-kaempe-for-international-orden-og-respekt/

Uffe Ellemann: ” Vejen jeg valgte", 1. udg., Gyldendal, 2008”
https://europapaavej.systime.dk/?id=92

Anders Foghs tale vedrørende Irak, 18. marts 2003
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/anders-foghs-tale-vedroerende-irak-180303


Sidetal ca. 55
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer