Holdet 2022 HI c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Birgitte Ilsøe Scavenius Andersen
Hold 2022 HI c (1c HI, 2c HI, 3c HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historisk metode (ikke eksam)
Titel 2 Det athenske demokrati (eksamen)
Titel 3 Gid jeg var en mand! (også DHO) (eksamen)
Titel 4 Kongelov, tænkere & moderne demokrati (eksamen)
Titel 5 Nazismens ideologi (eksamen)
Titel 6 Retfærdig krig? 2. Verdenskrig (eksamen)
Titel 7 Folkedrab: Holocaust & Rwanda (eksamen)
Titel 8 Israel Palæstina konflikten (eksamen)
Titel 9 Vikingetiden: Erindringsh.& historiografi (eksamen
Titel 10 Den kolde krig (eksamen)
Titel 11 Syg gennem tiderne-fra epidemi til pandemi (eksam.
Titel 12 Kronologiforløb (ikke eksamensforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historisk metode (ikke eksam)

Historisk metode - et fagbegrebsforløb (Hvordan arbejder man i faget historie?)

Vi arbejder med det funktionelle kildebegreb og de kildekritiske grundbegreber, som er samlet i dokumentet "Kildekritik. Ordbog," som er uploadet under faglige dokumenter i historiemappen i Lectio. Efter en kort introduktion til, hvad historie er i gymnasiet, besøger vi Nationalmuset i København med det formål at arbejde med det funktionelle kildebegreb i prakis, med følgende indhold og overskrifter:

Hvordan arbejder en historiker?

Nøgleord: Kilder, kildekritik og middelalder/reformation

Teori og metode på Nationalmuseet; Afprøv historikerens arbejde på egen krop
I dette undervisningsforløb får eleverne et indblik i, hvordan en historiker arbejder. Det vigtigste arbejdsredskab for en historiker er kilder.
Hvad fortæller kilderne os?
Kan vi stole på dets udsagn?
Hvordan kan vi sikre os, at de taler sandt? Historien og historiefortællinger er afhængige af de øjne, der ser på den, den samtid som historierne fortælles i, og de spørgsmål der stilles til fortiden.

Autentiske arkivalier:
I grupper arbejder eleverne med udvalgte kilder fra middelalder og reformation. I grupper arbejder eleverne induktivt med forskelligartede kildemateriale, der synliggør hvordan én historisk kilde kan ændre karakter når den sættes i relation til øvrige kilder, ny forskning, historiebrug og den historiske kontekst.
Kilderne er forskellige former for ægte arkivalier såsom tapeter, altertavler og genstande.
Ved hjælp af kilderne, skal eleverne gennem en kildekritisk tilgang, arbejde med at udtrække viden om middelalder og reformation:
Hvordan er arkivaliet en kilde til middelalder og reformation?
Hvad fortæller kilderne tiden og dens mennesker, mentalitet og kontekst?

Forløbet afsluttes med, at hver gruppe giver en kort præsentation af den genstand, de har arbejdet med, og sammen med museumsunderviseren diskuteres, hvad kildekritik er, og hvordan det bruges.
Undervisningsforløbet Genstande som kilder skaber for rum for underen og spørgelyst. Eleverne kommer til at arbejde med det funktionelle kildebegreb i samspil med konkrete genstande på museet for derigennem at styrke elevernes teoretiske viden i praksis.

Forberedelse inden besøg:
Vi kigger i den ”Den kildekritiske ordbog” og diskuter forskellene mellem de forskellige begreber, og giv eksempler på, hvad de kan bestå af. Fx.: Hvad er et levn? Hvad kan et levn bestå af?

Begreber fra Den kildekritiske ordbog," som vi arbejder med som grundlag for historisk metode
Historisk kontekst
Ophavssituation
Afsender
Primær kilde (første håndsberetning)
Sekundær kilde (andenhåndsberetning)
Genre
Autenticitet
Troværdighed
Historiebrug
Tendens

Begreberne og brugen heraf danner baggrund for vores videre arbejde med historisk metode med udgangspunkt i bogen "Fra fortid til historie" - og


Materiale:
Grundborg: "Fra fortid til historie"
Dokumentet "Kildekritik. Ordbog"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det athenske demokrati (eksamen)

Forløbsbeskrivelse:
Under overskriftet Det athenske demokrati, arbejder vi metodeintegreret med særligt fokus på det funktionelle kildebegreb og begrebet "tendens."
Vores analyseværktøjer er blandt andet argumentationsanalyse og retorik.Eksempler på centrale problemstillinger er:

Hvordan kan Perikles gravtale og den gamle oligark bruges som kilder til den athenske demokrati?

Hvordan finder man kildernes tendes?

Kontekstforsåelse opnås ved overblikslæsning af afsnittet "Det gamle Grækenland" i  grundbogen "Verden før 1914, i dansk perspektiv, " Systime, side 9-35

Perspektivering (diakron): Forskellene og lighederne mellem antikkens demokrati og den franske den franske revolution.

Kildemateriale:
Synkront materiale:
- Uddrag af Perikles gravtale (Thukydid),
- Uddrag af Athenernes statsforfatning (anonym forfatter, den såkaldte gamle oligark)

Diakront materiale:
- Uddrag af den franske erklæring om menneskerettigheder, 1789

Disse kilder findes på systime.dk "Verden før 1914," "Det gamle Grækenland": "Om Athens demokrati - Perikles" (Perikles gravtale) og "Kritik af Athens demokrati" (Athenernes statsforfatning (anonym forfatter)

Modeller og fagbegreber:
Kildekritik: Vi arbejder med dokumentet: "Kildekritik. Ordbog," som findes i historiemappen i Lectio

ordnet.dk kan anvendes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Gid jeg var en mand! (også DHO) (eksamen)

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet tager afsæt i Mathilde Fibigers roman 'Clara Raphael 12 breve', som udkom i 1850 samt Erna Juel-Hansens ’Sex Noveller’ (En Konfirmand), som udkom i 1885 - begge forfattere, som var med til at igangsatte en langvarig, offentlig debat om de to køns samfundsmæssige stilling.
Mathilde Fibiger og Erna Juel-Hansen er med deres liv og forfatterskab overgangsfigurer, som både er dybt rodfæstede i Romantikken, men som også peger hen imod kvindefrigørelsen og de problemstillinger, der præger debatten i Det Moderne Gennembrud.
Med overskriften 'Gid jeg var en mand!' stiller vi i fagene historie og dansk skarpt på forholdet mellem de to køn i 1800-tallet – en tid, hvor både manden og kvinden var fastlåste i bestemte roller, men hvor rollerne også var i opbrud.
Med en mentalitetshistorisk, diskursanalytisk og litterær vinkel på perioden reflekteres over kønnene dengang og i dag med fokus på, at vi som individer er både historieskabte og historieskabende.

Forløbet er optakt til og munder ud i skrivning af DHO, hvis formål er:

Danskhistorieopgaven (DHO) er den første af 3 større opgaver, I skal skrive i gymnasiet. Studieretningsopgaven (SRO) og studieretningsprojektet (SRP) skrives i henholdsvis 2.g og 3.g.

Formålet med DHO er at introducere jer til at skrive en tværfaglig akademisk opgave. Opgaven skal behandle emnet Gid jeg var en mand! med tværfaglig vinkel (dansk og historie), og I bliver vurderet på den færdige opgaves faglighed og udformning samt et mundtligt forsvar for opgaven.
Der gives én samlet karakter. I kommer til at arbejde sammen i grupper om kildeteksterne til emnet, men I skal skrive opgaven i par.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kongelov, tænkere & moderne demokrati (eksamen)

Forløbsbeskrivelse:
Et overordnet fokus og gennemgående tråd har siden 1.g og jeres allerførste møde med historie i gymnasiet været et fokus på kilder, og hvad kilderne kan fortælle om den kontekst og det menneskesyn og tænkning, man havde i den tid, hvori de blev til.

I dette forløb introduceres vi Indledningsvist til begrebet "revolution" samt til oplysningstidens ideer og tænkning om fornuft, frihed og retslig ligestilling.

Vi vil fokusere på, hvordan disse tanker blev modtaget i Frankrig samt hvordan disse tanker samt faktorer som stor social og politisk ulighed udløste et opgør mod enevælden og et ønske om forbedring af folkets levevilkår. Ud fra den ideologiske, økonomiske og politiske baggrund skal i forholder forholde sig til hvordan revolutionen blev gennemført, og hvad konsekvenser er.

Med særligt fokus på disse tematikker skal vi undersøge:
- Den danske kongelov (1665)
- Centrale uddrag af oplysningstidens tænkere: Locke, Montesquieu, Rosseau og Voltaire
- Den amerikanske uafhængighedserklæring (1776)
- Den franske erklæring om menneskerettigheder (1789)
- Olympe de Gouges Erklæring om kvinders rettigheder (1792)
- Den danske grundlov (1849)

Med udgangspunkt i disse centrale primære kilder til rettigheder og revolutioner, udfører vi bla. kortere refleksions øvelser over kilderne med fokus på diskussionsmarkører, som f.eks:

Netværksgrupperne repræsenterer hver deres filosof (Locke, Montesquieu, Rosseau og Voltaire).
Hver filosof fremlægger sine centrale ideer om mennesket og det rettigheder eller mangel på samme. Hver filosof stiller et centralt og polemisk spørgsmål til en af de andre filosoffer. Dette danner afsæt til en filosofisk citatbaseret diskussion i klassen.

I forhold til grundlove og uafhængighedserklæring har vi fokus på disse spørgsmål:

Hvad kan du se af forskelle og ligheder med uafhængighedserklæringen? (citater/belæg)

Hvad er der sket med uafhængighedserklæringen i den franske kontekst, og hvorfor?

Hele tiden med fokus på det funktionelle kildebegreb

Vi trækker desuden på den opbyggede (hermeneutiske) viden, vi har fra forløbet "Gid jeg var en mand!" om forskelle i rettigheder mellem kønene i Danmark i 1800tallet idet vi desuden inddrager Olympe de Gouges erklæring om kvinders rettigheder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nazismens ideologi (eksamen)

Under overskriftet "Nazismens ideologi" undersøger vi i dette forløb nazismens ideolog (nationalsocialisme (tysk: "Nationalsozialismus") ), en ideologi og livsform, som fik sit praktiske udtryk i Tyskland i perioden 1933-1945.

Nazisme er en afart af en anden totalitær ideologi, fascisme. Målet for tilhængere af begge ideologier er at opbygge en totalitær stat, det vil sige en moderne, bureaukratisk stat, hvor styret er altdominerende i forhold til individet og således så vidt muligt monopoliserer alle menneskelige aktiviteter, både private og offentlige.

Gennem primære kilder undersøger vi nazismens ideologiske elementer med udgangspunkt i NSDAPs partiprogram 1920 med særligt fokus på programmet som et "anti program"
Hvad er dets anti-ideologisk, anti-demokratisk, anti-kommunistisk, anti-semitisk og anti-kapitalistisk elementer?

Centrale begreber, vi desuden undersøger i forløbet:

Nazisme:

Vi undersøgerdenne afart af den totalitære ideologi, fascisme. Hvad går den nazismen ud på? Hvad er det for en historisk kontekst, den opstår i? Hvad er den den løsning på?

Racisme:

Vi undersøger de racistiske idéer, som er uløseligt forbundet til nazismen. Hvad går det ud på? Hvorfor har nazismens fokus fjernelse af uønskede elementer fra den tyske race, dvs. fjernelsen af jøder, sigøjnere, handicappede og andre fra det tyske folkefællesskab (ty: "Volksgeimeinschaft"). Hvor kommer disse ideer fra?

Antisemitisme:

"Jødefjendtlighed." Vi undersøger nazisternes jødehad og brug af jøderne som universel forklaring på alle Tysklands problemer - et unik træk ved nazismen.

Gennem forløbet opnås  faglig fordybelse, viden og kundskaber indenfor følgende
kernestofområder:
• Holocaust og andre folkedrab
• Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• Kulturmøder i Europas historie
• Politiske ideologier
• Menneskerettigheder
• Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Historiebrug og -formidling
• Historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Retfærdig krig? 2. Verdenskrig (eksamen)

Forløbsbeskrivelse:
Under overskriften "Retfærdig krig?" underviser kandidat og historiedidaktik studerende på historie KØBENHAVNS UNIVERSITET (Benjamin) med det formål at undersøge, hvorfor, hvordan og hvornår, man kan kalde en krig retfærdig - eller om det blot altid er således, at krige altid er retfærdige, hvis vi skal rationalisere, hvorfor vi drager i krig.

Den konkrete krig, som danner empiri for undersøgelsen er Anden Verdenskrig og dens aktører.

Forløbet indledes med en historisk gennemgang af argumenter for, hvorfor og hvornår en krig af retfærdigt, som strækker sig tilbage til antikken (lærer oplæg - PowerPoint)

Dernæst følger begrebsafklaring af centrale begreber til brug i forløbet:
Casus Belli
Status quo
Forsvarskrig
Militær nødvendighed
Hellig krig -
Ideologi (herunder: Nazisme, Bolsjevisme/Kommunisme, Liberalisme)
Fjendebillede
Umenneskeliggørelse (dehumanisering)
Dem og os
Total krig
War of attrition (udmattelseskrig)
Afskrækkelse
Double effect
Personkriteriet
Proportionalitet
Propaganda
Motivation
Nation (herunder Nationalstat, og nationalfølelse)  
Rette årsag
Rette intention
.
Formålet hermed er at udstyre eleverne med et for forløbet relevant begrebsapparat.Eleverne træner begrebene ved "quiz og byt" øvelse i klassen

Dernæst har forløber fokus på propaganda som et sprog forrefærdiggørelse af, at den krig, man fører, er retfærdig.

Afslutningsvis inddeles netværksgrupperne i 5 delegationer (Storbritanien, Japan, USA, Tyskland og Sovjet) som deltager i Anden Verdenskrig. Eleverne skal i grupperne argumentere for, hvorfor deres delegations handlinger er "retfædige," og hvad det er ved modstanderens gerninger, som de fremhæver for at retfærdiggøre deres krigsdeltagelse og propanganda.
For at opbygge deres argumenter studerer gruppens deres landes propaganda, krigshandlinger og angreb.

Delegationerne af de 5 lande fremlægger deres argumenter for rsetfærdiggørsle for en anden netværksgruppe/delegation

Kernestof der arbejdes med:
- ̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Folkedrab: Holocaust & Rwanda (eksamen)

Forløbsbeskrivelse:

I forløbet ”Holocaust og andre folkedrab - Rwanda” undersøger vi, hvordan folkedrab kan
udvikle sig, og hvordan regimer (Nazismens Tyskland) og hele befolkninger kan vende sig imod bestemte
minoritetsgrupper (jøder og tutsier).

Forløbet har flere delelementer:
1) Fra det forgående forløb "Nazismens ideologi" har vi undersøgt perioden før Holocaust og under Holocaust og vi har dykket ned i fremstillinger og kilder, der belyser antisemitiske med et nazist ideologisk og politisk perspektiv. folkedrabet på de europæiske jøder

2) Undersøgelse af Holocaust: Vi ser den lyriske dokumentar af Alain Reanais "Nat og Tåge" (I ’Nat og tåge’, Alain Resnais’ poetiske film-essay om erindring, er tonen tyst og afmægtig. Hvordan, spørger Resnais, kan vi glemme kz-lejrenes rædsler? Hvordan kan vi huske dem? Resnais sætter også spørgsmålstegn ved, hvorvidt ord og billeder overhovedet slår til i konfrontationen med sådanne grufuldheder. ’Nat og Tåge’ er derfor også blevet kaldt en anti-dokumentar. Det er ikke en film, der søger at afdække og forklare. I stedet er det film, der filosoferer over menneskets cykliske natur og uhyggelige tendens til at øve vold mod egen art – med en lille løftet pegefinger om, at hvis vi ikke passer på, så kunne det ske igen.
Umiddelbart efter, at vi er blevet udsat for den 32 minutter lange (lyriske) dokumentar arbejder i i grupper:
Nedskriv nogle af de spørgsmål, filmen stiller. Kan I besvare dem?
Har filmen et budskab? Hvilket? Argumenter med eksempler fra filmen.
Diskutér, hvorfor Alain Resnais blander samtidige billeder (1955) med arkivbilleder og optagelser fra Holocaust.
Hvilken tone/stil har fortællerstemmen? Hvordan virker det på jer som seere?
Filmen viser mange lig og massegrave. Hvordan reagerer I på det?
Diskutér, om filmens valg af billeder, musik og fortæller er en god måde at fremstille Holocaust på. Hvorfor eller hvorfor ikke?
Hvilke spørgsmål om Holocaust har I selv efter at have set filmen?

3) FN’s definition på "folkedrab" til indkredsning af begrebet samt teoretiske forklaringer på, hvorfor folkedrab udvikler sig, anvendes som begrebsfaglig værktøjskasse og til refleksion over, hvornår et "forbrydelser mod menneskeheden" kan defineres som et "folkedrab"

4) I sidste del af forløbet sætter vi vores viden om Holocaust i perspektiv til folkedrabet i Rwanda for
herigennem at sætte viden om folkedrab i et bredere perspektiv og i relation til vores egen
tid.
Vi ser dokudramaet "Hotel Rwanda" 2004 og analyser aktørerne og aktørgrupperne i filmen med fokus på Hutuer versus tutsier. Hvordan fremstilles og forklares forskellen på hutuer og tutsier? Hvilke historiske forklaringer gives? Det internationale samfunds svigt. Hvordan fremstilles FN’s og den vestlige presses rolle i filmen? ropagandaens rolle i folkedrabet. Hvor ses propagandaen i filmen, og hvilken effekt og betydning har den i folkedrabet?

I forløbet indgår en række historiefaglige teorier og metoder, herunder kildeanalyse,
årsagsforklaringer med særligt fokus på selvstændig udarbejdelse af historiske problemstillinger.

Gennem forløbet opnår eleverne faglig fordybelse, viden og kundskaber indenfor følgende
kernestofområder:
• Holocaust og andre folkedrab
• Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• Kulturmøder i Europas historie
• Politiske ideologier
• Menneskerettigheder
• Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Historiebrug og -formidling
• Historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Israel Palæstina konflikten (eksamen)

Motivation for forløbet:

Forholdet mellem Israel og palæstinenserne bliver kaldt for verdens vanskeligste konflikt. En ny krig brød ud mellem Israel og palæstinenserne den 7. oktober 2023. Hamas-krigere fra Gaza-striben angreb Israel og dræbte over 1.400 israelere. Israels militære reaktion har ført til flere tusinde døde palæstinensere. FN's generalsekretær fordømmer Hamas-aktionen som terrorhandlinger, men siger, at den ikke retfærdiggør en kollektiv afstraffelse af det palæstinensiske folk. Han minder os om, at volden stammer fra en langvarig konflikt og en 56 år lang besættelse. Så hvad handler konflikten og besættelsen egentlig om?
https://globalis.dk/konflikter/israel-palaestina

Intro/formål
Siden før staten Israels oprettelse i 1947, har Levanten været et omstridt og ombejlet sted. Placeringen mellem Asien og Europa har ikke altid været en gave for de mennesker der har kaldt regionen sit hjem, og mange kulturer, lande og religioner har gjort krav på regionen gennem årtusinderne.

Dette forløb vil særligt undersøge årsagerne til en af de centrale konflikter, som særligt har præget den globale sikkerhedspolitiske agenda i mange årtier. Konflikten mellem Israel og palæstinenserne. Som særligt siden staten Israels oprettelse har været en tilbagevendende international udfordring.

Vi vil forsøge at forstå de bagvedliggende og udløsende årsager, og vil derfor ikke bare se på konflikten fra 1940erne og frem, men også undersøge  Holocausts betydning for konflikten.

Det store formål med forløbet er, at I bliver i stand til at indgå i en oplyst, dannet og reflekteret diskussion / debat omkring vanskelige emner: Folkedrab, international lov og ret, krigens love, FNs rolle mv

Faglige mål og kernestof:
Efter forløbet skal I:
- Kunne redegøre begrebet ’zionisme,’ og de historiske omstændigheder der gav grobund for denne idé. Herunder især antisemitismen.
- Forstå betydningen af Holocaust for oprettelsen af staten Israel.
- Forstår hvad FNs Folkedrabskonvention & FNs Menneskerettigheder.
- I skal kunne indgå i en principiel diskussion af begreber som: Folkedrab, menneskerettigheder, krigens love (og regler) på et specifikt niveau (ift konflikten mellem Israel – palæstinenserne) og mere generelt.

Forløbet opfylder kravet i læreplanens krav om et forløb i perioden efter 1900, da hovedvægten af forløbet har været placeret i perioden fra 1914 og frem. Der indgår materiale på engelsk. Derudover har forløbet arbejdet med følgende kernestofområder:
- Hovedlinjer i verdens historie.
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Stats og nationsdannelser.
- Holocaust og andre folkedrab.
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-  historiefaglige teorier og metoder.

Herudover opfylder forløbet følgende faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde.
- Individuelt arbejde.
- Læringsspil.
- Skriftlighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Vikingetiden: Erindringsh.& historiografi (eksamen

Forløbsbeskrivelse:
Under overskriften Vikingetiden - Erindringshistorie og historiografi - arbejder vi med forskellige tiders behov for at fremstille fortiden på bestemte måder, som afspejler den samtid, fremstillingen er blevet til i.

Forskellige perioder har det med at komme ’på mode’ ud fra nutidige behov – og lige nu i vores samtid er der stort fokus på vikinger.

Flere museer laver særudstillinger om vikingerne, og folk klæder sig ud som vikinger og deltager i ’vikingestævner’, hvor man efterligner vikingernes håndværk og sejlertraditioner. F.Ofte omtales kultur og traditioner som særligt ’nordiske’ – vi spiser nordisk mad, og børn skal ligesom i 1870’erne hedde navne fra den nordiske mytologi som Freja og Thor.

Vikingetiden er på den måde med til at skabe erindringsfællesskabet om at være "danskere" – en nation, der kan trække sin historie langt tilbage til erindringen om en glorværdig og eventyrlig fortid, hvor vikingerne regerede i Norden, sejrede til søs og erobrede fremmede lande.

Med dette erindringshistoriske og historiografiske fokus vil vi blandt andet undersøge, hvordan Jellingestenen fungerer som et erindringssted i det nationale danske erindringsfællesskab, og især hvordan angrebet på Lindisfarne 793 fremstilles, i det vi igennem forkellige perioders fremstillinger af angrebet på Lindisfarne, skal arbejde med problemstillignen:
"Foretag en diakron historiografisk analyse af angrebet på Lindisfarne i året 793"

Med dette arbejde som kontekst skal vi besøge Nationalmuset, hvor vi skal arbejde med historiebrug & de såkaldte "vilde vikinger:" Fortiden er ikke hvad den har været, for den bliver konstant fortolket på nye måder ud fra nutidens synsvinkler og interesser. ”Vikingens” nutidige popularitet har gjort vikingetiden til et spændende eksempel på hvordan mennesker opfatter og bruger historien. ”Vikingen” bliver som karakter flittigt brugt i blandt andet film og computerspil, hvor de typisk bliver fremstillet som faste stereotyper.
Men var alle vikingerne for eksempel blodtørstige krigere?
Var de alle sammen høje, veltrænede og lyshårede?
og havde vikingerne virkelig en magisk troldkvinde?
I Nationalmuseets udstilling om vikingetiden skal i selv vurdere forskellige populærkulturelle fremstillinger af vikingerne og ud fra både skriftlige kilder og arkæologisk materiale nuancere forestillingerne om de ”vilde vikinger”.
Vi slutter besøget med at se den nye viking udstilling "Vølvens varsel," hvorom museet skriver:
"I Nationalmuseets spektakulære udstilling, iscenesat af Kasper Holten, møder du Vølven, vikingernes magtfulde spåkvinde.  Du træder ind i vikingernes mystiske verden og dykker ned i deres komplekse forhold til både samtid og fremtid. Du udforsker deres tanker om kaos og skæbne – og derigennem også dine egne.
Måske Vølvens varsel om verdens undergang kan lære dig noget vigtigt om dit eget liv og vores tid?

Afslutningsvis laves en skriftlig refleksion, hvor der hurtigskrives om det indtryk fra udstillingen med afsæt i en erindringshistorisk indfaldsvinkel og inddragelse af centrale erindringshistoriske fagbegreber

Relevante fagbegreber:
• Fremstillinger: Bøger eller artikler, der formidler historisk viden, for eksempel skolebøger og videnskabelige eller populære artikler. Fremstillinger er typisk baseret på analyse af historiske kilder og baggrundsviden fra andre fremstillinger.
• Udeladelse: I historiske fremstillinger træffer forfatteren en række valg og fravalg i forhold til fokus og kilder. Ubevidst udeladelse kan handle om, at historikeren ikke er bevidst om visse kilder eller sammenhænge. Bevidst udeladelse kan skyldes, at en historiker af pladshensyn eller på baggrund af sit ideologiske standpunkt udelader visse kilder eller sammenhænge.
• Historiografi: Historiografi henviser til ’historieskrivningens historie’. Dvs. at man i en historiografisk analyse interesserer sig for, hvordan man har skildret og fortolket en bestemt historisk periode, historiske personligheder eller historiske begivenheder i forskellige perioder. I en historiografisk analyse er man interesseret i, hvordan og hvorfor samtiden påvirker fortolkningen af fortiden.
• Diakron historiografisk analyse: Når man undersøger forskellige historiske fremstillinger fra forskellige perioder, laver man en diakron historiografisk analyse.
• Synkron historiografisk analyse: Når man undersøger, hvordan forskellige historikere, for eksempel med forskelligt ideologisk udgangspunkt, beskriver en begivenhed inden for samme periode, laver man en synkron historiografisk analyse.
• Mod-erindringer: Begreb fra den amerikanske historiker Patrick H. Hutton, der betyder erindringer, som går imod eller punkterer et fasttømret erindringsfællesskab. Mod-erindringer kan være ubehagelige fortidserindringer, som ikke har fået plads i et erindringsfællesskab, såsom slaveri, kvindeundertrykkelse og krænkelser af menneskerettighederne.
• Erindringssteder: Et erindringssted er en kondenseret fortælling om fortiden, som en gruppe er fælles om. Eksempler på erindringssteder er monumenter, historiske slagmarker eller historiske personer, der har en særlig symbolsk og central betydning for et erindringsfællesskab.
• Villede erindringssteder: Erindringssteder, der er skabt med det formål at erindre en særlig begivenhed, for eksempel et monument for en krig.
• Ikke-villede erindringssteder: Steder, der i eftertiden har fået tillagt en bestemt betydning i fortolkningen af fortiden. Et eksempel er Guldhornene, der er ekstravagante gulddrikkehorn, der fra 1800-tallet og frem har fungeret som erindringssted for, hvor gammelt Danmark er, og hvor storslået en fortid nationen har.
• Død erindring: Henviser til et villet erindringssted, der har mistet sin betydning som erindringssted, fordi der ikke er aktuelle behov i nutiden, som gør erindringen væsentlig. Erindringsstedet står som et hult monument, som ingen forholder sig til.
• Kulturforbrugerens syv søljer: Andreas Bonde Hansen har skitseret syv krav, som kulturforbrugeren efterspørger, når de skal vælge at besøge et sted (se boksen om kommerciel historiebrug).
• Kommerciel historiebrug: Når fortiden bruges med det formål at tjene penge, få turister til byen eller sælge bestemte varer.

Berørt kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Den kolde krig (eksamen)

Forløbsbeskrivelse:

Vi tager afsæt i Den kolde krig, som vi undersøger ved brug af dokumentarfilmen The Atomic Cafe (1982),

Vi arbejder med elevformulerede problemstillinger som stilles med udgangspunkt i det kildemateriale, dokumentaren The Atomic Cafe benytter, samt den vinkel dokumentaren anlægger på materialet (historiesyn)

Produkt: I mindre grupper udarbejdes materialesæt i overenstemmelse med læreplanens kriterier for materialesæt til mundtlig stundentereksamen i historie. Materiale sættene skal således udformes, så du lægger op til problemstillinger. De færdige materialesæt anvendes på klassen, som opstiller problemstillinger på basis heraf med inddragelse af samtliglige kilder i sættene.

Materiale:
The Atomic Café (1982)

Faglige mål:
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Berørt kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutionerpolitiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Syg gennem tiderne-fra epidemi til pandemi (eksam.

Syg igennem tiderne: Perioder: Middelalderen og renaissance & perspektivering til moderne tid

Motivation for forløbet:
Mennesket er egentligt et skrøbeligt væsen, og sygdomme har i årtusinder taget livet af millioner af os. Især epidemier og pandemier har i tidens løb haft en særlig plads i menneskets historie.
Men hvad gør sygdomme og epidemier ved mennesket og samfundet? Og hvad kan vi stille op? Verden over blev spørgsmål som disse pludseligt aktuelle ved indgangen til år 2020. Men spørgsmålene er ikke nye. Langtfra. De lyder i mange tilfælde som ekkoer fra fortidens menneskers og samfunds møde med sygdomme i deres mange former.
Vi undersøger, hvordan sygdomme har haft betydning for samfundet, mennesket og dets forestillingsverden. Vi stiller spørgsmål, som placerer sygdomsopfattelse, behandling, videnskab og epidemibekæmpelse i en bredere historisk sammenhæng. For at finde svar kommer emner som levevilkår, tro, fattigdom og døden til at spille vigtige roller. Vi vil kigge nærmere på specielt tre epidemier pesten i middelalderens og renæssancens Europa slutningen og den spanske syge i starten af 1900tallet.
Forløbet lægger op til refleksioner og diskussioner om relationen mellem sygdom, mennesket og samfundet ud fra et nutidigt perspektiv. Desuden vil der være fokus på at kunne opstille relevante problemstillinger til kilder, som en del af forberedelsen til eksamen.

Dette forløb vil give jer et overblik over flere af de mest markante epidemier og pandemier vi har kendskab til samt til den måde, hvorpå man opfattede og beskrev dem.

Forløbet vil i særdeleshed arbejde med begrebet ’sygdomsopfattelse’. Her forstået som opfattelsen af:

A) Sygdomme:
Givet af guderne?
Dårlige hygiejne?
Miasmer ((gr. 'forurening, smitte'): Medicinsk betegnelse fra oldtiden om sygdomskim, som kunne overføres gennem usund luft, der var opstået i sumpområder eller ved forrådnelsesprocesser. Miasmatikerne var af den opfattelse, at der under bestemte klima- og jordbundsforhold opstod et giftigt smitstof, en miasme, der som følge af dårlige hygiejniske forhold kunne udvikle sig til en bestemt sygdom, der ramte særligt modtagelige personer.
Contagionisme  (la. "contagio "smitte"): Contagionisterne mente, at smitten kom udefra og bredte sig fra person til person ved berøring. De var derfor tilhængere af karantæne for at forhindre smitten i at sprede sig.

B) De syge:
Er det de syges egen skyld – eller er de uden skyld?
Skyldes sygdom årsager, som de ikke er i kontrol over?   

Nedslagene centerer sig I primære kilders beskrivelser af tidens sygdom:
- Syg i middelalderen: Pesten (den sorte død).
- Syg i renæssancen (mere pest) - Boccaccios prolog til Dekameron. C4s pestforordning
- Perspektivering til egen tid: Corona (2019 -), livsstilsygdomme, m.m. bl.a gennem J. Warberg et al indledning til Den fjerde rytter, 2020 (udlevert i kopi)
- Link til dokumentar om den Spanske syge: https://www.youtube.com/watch?v=xj0aO5E_q5U


Kernebegreber:
Epidemi
Pandemi
Smitteskam
Sygdomsopfattelse

Forløbet opfylder følgende af lærerplanenes krav for kernestof og faglige mål:

Faglige mål
• Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historie-skabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestofområder
Forløbet lægger sig indenfor kernestofområdet tiden mellem ca. 1500-1900. Undervejs vil det være følgende kernestofområder som vil blive behandlet:
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Kronologiforløb (ikke eksamensforløb)

"I slutningen af 3.g gennemføres et kronologiforløb, hvor stoffet fra det samlede treårige forløb indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper."

Arbejdsformer:
- pararbejde
- gruppearbejde
- indvivdviduelt abejde

Faglige mål:
Demonstrere evnen til selv at formulere spørgsmål, søge information, besvare historiske problemstillinger og formidle historie.

ordnet.dk - kan anvendes til eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer