Titel
8
|
Mennesket og naturen (eksamen)
I forløbet arbejder vi diakront med forholdet mellem mennesker og natur.
Med udgangspunkt i en forståelse af begreberne natur og kultur, forskellige natursyn samt geografisk historie og økohistorie undersøger vi forskellige katastrofers påvirkning af mennesker og samfund, ligesom vi undersøger, hvordan mennesker i løbet af historien har påvirket naturen.
De centrale problemstillinger i forløbet er, hvordan naturen påvirker mennesket, hvordan mennesket påvirker naturen, og hvilket samspil vi ser mellem naturlige, sociale, økonomiske og politiske faktorer ifm. en katastrofe hhv. en menneskeskabt påvirkning af naturen.
De historiske nedslag i forløbet er landbrugsrevolutionen og overgang fra jægerstenalder til bondestenalder, jordskælvet i Lissabon 1755 som verdens første "moderne" naturkatastrofe, elevoplæg om selvvalgte katastrofer i historien, opdyrkningen af den jyske hede og industrialiseringen.
Vi arbejder primært med disse faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestoffet er:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering
- historiefaglige teorier og metoder.
Arbejdsformer:
Varieret klasseundervisning, gruppearbejde med elevoplæg.
Materiale:
- Forskellige syn på mennesker og natur: Fra: ”Når naturen er under pres” (2017), s. 45: https://noah.dk/sites/default/files/2018-03/Biodiversitet-NOAH-Undervisning_2017_til_upload_0.pdf
- Geografisk historie og økohistorie: Anders Hassing og Christian Vollmond: ”Fra fortid til historie”, Columbus, s. 155-163 (undtagen s. 156-158 midt og afsnittet ”big history” s. 162-163).
- DR: "Historien om Danmark", afsnit 1, minut 0-14, 26-33, 35-38, 45-50.
- Jeanette Varberg: ”Bøndernes forbandelse”, Politiken Historie, 5. februar 2021: https://politikenhistorie.dk/art8084303/Menneskene-blev-bofaste-b%C3%B8nder-og-inviterede-sygdommene-indenfor
- Om jordskælvet i Lissabon 1755: Rasmus Dahlberg: ”Guds vrede eller naturens luner?” In: Anders Olling og Hans Erik Havsteen, Politiken Historie, bd 3, 2019, s. 44-53. Ligger også her: https://politikenhistorie.dk/art7336559/Guds-vrede-eller-naturens-luner
- Karsten Elmos Vad: ”Natursyn – forstå dit eget og andres syn på vores natur”, s. 16-20 øverst. In: Hvilken natur? En antologi om natursyn og natur i Danmark. Redigeret af Anne Katrine Gjerløff og Karsten Elmose Vad. Biologiforbundet.
- Hedeopdyrkningen i DK: Læreroplæg på baggrund af: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hedeopdyrkning
Og https://denstoredanske.lex.dk/Hedeselskabet
- Jeppe Aakjær: Foredrag i dansk historisk fællesforening om hedens fredning (1916) (uddrag): https://www.dansketaler.dk/tale/jeppe-aakjaers-foredrag-i-dansk-historisk-faellesforening-om-hedens-fredning
- Industrialiseringen i England og Danmark. Uddrag fra: Nielsen, Denise Lindegaard og Ørsted, Elisabeth Lollike: Klimahistorie. Columbus, 2024.
- ”Danmark nu blunder den lyse nat” (1914) og Halfdan Rasmussen: ”Skillingsvise” (1970).
Supplerende materiale:
- Gruppearbejde og fremlæggelse om selvvalgte katastrofer ud fra denne problemstilling: Hvad afslører katastrofen og dens følger for forholdet mellem mennesker og natur og/eller for samfundet? Eksempler på katastrofer: Orkanen Cathrina i USA, Den store Manddrukning i DK 1634, Jordskælv og Tsunami i Japan 2011, Kartoffelpest og hungersnød i Irland i 1845-50).
Samlet omfang: ca 50 sider.
|