Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Eva Pedersen
|
Hold
|
2022 HI e (1e HI, 2e HI, 3e HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nationalisme
Forløbet er ikke et selvstændigt eksamensforløb, men det primære materiale indgår i pensum for eksamen.
Et kort forløb, hvor klassen introduceres til historiefagets grundliggende metoder og arbejder med europæisk nationalisme i 1800-tallet.
Materialer:
Grub: Overblik. Gyldendal s. 134-142
Vollmond et al: Fra Fortid til historie. Forlaget Colombus. 2019 s. 7-57
Podcast: Kongerækken.
Faglige mål:
Centrale emner i overblik:
Nationalisme - hvad er det?, årsager og konsekvenser; Enevældens afvikling, imperialisme, optakt til 1. verdenskrig, Nye nationer: Belgien, Grækenland, Tyskland, Italien, Bulgarien etc.
Wienerkongressen 1814-15
Slesvig-krigene: 1848-1851 + 1864 årsager og konsekvenser.
industrialiseringen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Danmark 1945- i dag. Min familiehistorie
Danmark 1945- Min familiehistorie
Materiale:
Kernestof:
Nielsen, Geert A: Danmark under forvandling. Columbus 2015. s. 81-109
Hassing, Anders og Vollmond, Christian: Fra fortid til historie. Columbus 2019. s. 7-29
Supplerende:
https://www.dr.dk/studie/historie/tema/danmark-i-1950erne
Eleverne udarbejder præsentationer af deres egen familiehistorie med en sondring mellem "den lille og den store historie" (Fra fortid til historie s. 8)
Elevernes selvvalgte opslag i https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/
Kildekritisk analyse af:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/uddrag-fra-pjecen-hvis-krigen-kommer-fra-statsministeriet-1962/
https://www.dr.dk/studie/historie/industrialisering-og-urbanisering klip Marshallhjælpen får dansk industri igang
https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/frihed-forpligter se 2 min fra 41:20
Centrale problemstillinger:
Industri og forbrugersamfundet efter 2. verdenskrig.
Hvordan og hvorfor ændres landbrug og industri i efterkrigstiden?
Hvilke årsager var der til forsinkelsen af gennembruddet?
Hvorfor fik Danmark særlig vanskeligt ved at omstille samfundsøkonomien efter
den tyske besættelse 1940-1945?
Hvilke konsekvenser fik USA's økonomiske bistand i efterkrigsårene for Danmark
Hvordan påvirkede Den kolde Krig det danske samfund i 1950'erne og 60'erne?
Hvad kom velstandsudviklingen og den videre modernisering af samfundet til at betyde
for forholdet mellem de forskellige sociale klasser og grupper?
Hvorfor gik det pludselig så hurtigt med at omstille og modernisere det danske samfund
i 1960'erne?
Hvad skete der med forbindelserne mellem by og land fra og med 1960'erne?
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Danmark i besættelsestiden DHO
Danmark 1940-46 Optakt til DHO
Materiale. - Findes i jeres historie og jeres FF OneNote
Kernestof:
Branner, Hans: I krig igen. Columbus 2011 s. 21-23. fra kapitel 2: Danmark som krigsnation i det 20. årh.
Fredriksen, Peter: Danmark besat og befriet. Systime 2000. s. 6-16 + 26-39
Søndberg, Olaf: Danmark i krig. Systime 2012 s. 95-98 og 101-103. Herfra gennemgås Carl Ploug om Danmarks forsvar 1883, Viggo Hørups "Hvad skal det nytte" tale 1883, Statsminister Staunings "lænkehundstale" 1937, Nicolaj Blædels reaktion på "lænkehundstalen" 1937
Sørensen, Jakob: Modstandsbevægelsen. 2019 Systime. Kap 2. Danmark besat - et overblik. S. 24-35, kap 5 Organisering, rekruttering og hjælp udefra s. 65-73 og kap 8 likvideringer og jernbanesabotage s. 107-117
Warring, Anette: Tyskerpiger. Gyldendal 2017 s. 31-37 + s. 44-55
Niels P. York: https://www.dr.dk/lyd/p1/den-sidste-modstandsmand podcast afsnit 1
Søren Bruun: Store danskere - Erik Scavenius DR 2012 - dokumentar - findes i www.mitcfu.dk
Anne-Grethe Bjarup Riis: Hvidsten Gruppen 2012- spillefilm https://www.imdb.com/title/tt1766190/?ref_=fn_al_tt_1 Find den på DR
Flammen og Citronen 2008 https://www.imdb.com/title/tt0920458/?ref_=fn_al_tt_1 Ligger på filmstriben
Historiebrug: Broberg, Hans Bonde: Rusland vil holde amerikanske soldater væk fra Bornholm med en note fra 1946. Jyllands Posten 12. februar 1922.
Supplerende:
Klip fra Ibsen, Bodil og Lauritsen, Lau: De røde enge ASA 1945: 1:27-2:02 og 43:20-46:40
Dilemmaspillet 9. april https://9april1940.dk eksempel på kontrafaktisk historie
Klip fra spillefilmen 9. april 29:55 (ca 5 min frem) https://www.imdb.com/title/tt3542188/
Dagens Dato special "mænd af ære?" TV2 2005. 3:55- 9:42 findes på www.mitcfu.dk
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/d/det-haver-saa-nyligen-regnet/
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/dansk-samling/
https://www.kristeligt-dagblad.dk/mennesker/stadig-modstandsmand-efter-75-aars-fred
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/erik-scavenius-1877-1962/
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hvidstengruppen/
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/besaettelsestiden-1940-1945/hvidstengruppen/medlemmer/
http://hvidstengruppenfilmen.dk
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/m-n/man-binder-os-paa-mund-og-haand/
https://www.dengang.dk/artikler/5634
Henriksen, Morten: Truslen fra Stikkerne 2020 14:30 Var drabene berettiget? Med ret til at dræbe afsnit 1 findes i www.mitcfu.dk
30:22 Med ret til at dræbe. findes i www.mitcfu.dk
https://arkiv.arbejderen.dk/artikel/2008-05-08/flammen-og-citronen-er-ikke-sandheden
https://twitter.com/RusEmbDK/status/1493994880024076294?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1493994880024076294%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fnyheder.tv2.dk%2Fsamfund%2F2022-02-17-et-glemt-notat-om-bornholm-vaekker-roere-russerne-bliver-sure-men-hvad-vil-de
Adam Holm, Kampen om historien Var Scavenius landsforræder? findes i www.mitcfu.dk
Hedtoft, Christina: "Min mor var tyskertøs" DRK 19-10-2016 afsnit 4 findes i www.mitcfu.dk
Centrale problemstillinger
Dansk udenrigspolitik 1864-1940. Årsager og konsekvenser.
Hvad var årsagerne til samarbejdspolitikken? Hvilke konsekvenser havde samarbejdspolitiken for de allieredes syn på Danmark? Hvordan vurderes samarbejdspolitikken efter besættelsen helt til i dag?
Hvad var årsagerne til kommunistloven og hvilke konsekvenser fik kommunistloven for modstandsbevægelsen i Danmark?
Hvad var årsagerne til og konsekvenserne af augustoprøret i 1943?
Hvordan var udviklingen i den danske modstandsbevægelse under besættelsen 1940-45 (46) Herunder Hvem valgt at gøre modstand og hvorfor valgte nogle danskere at udøve modstand mod den tyske besættelse af Danmark? Hvilke forskellige typer modstand, var der tale om? hvilke konsekvenser for samfundet såvel som individet havde den danske modstand mod besættelsesmagten?.
Hvordan kan vi forklare overgreb på "Tyskerpigerne"?
Hvad var årsagerne til og konsekvenserne af stikkerlikvideringer og hvordan forholdt danske politikere sig dem i årene efter besættelsen?
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hans Branner I krig igen.pdf
-
Peter_Frederiksen_Danmark_besat_og_befriet_s_6_16.pdf
-
Se besked i Lectio
-
Dilemmaspillet 9. april 1940
-
9. april (2015) - IMDb
-
Olaf_Søndberg_Danmark_i_krig_s67_115.pdf
-
Besættelsen den 9. april 1940
-
Peter_Frederiksen_Danmark_besat_og_befriet_s_26_39.pdf
-
Dagens grupper:
-
Den sidste modstandsmand | DR LYD
-
Erik Scavenius, 1877-1962
-
Rasmus_Falbe_Hansen_Filmanayse_12_40.pdf
-
www.mitcfu.dk
-
Jakob_Sorensen_Modstandsbevaegelsen_systime_2019_kap5_6.pdf
-
Stine og Katrine Maja og MarieElin og Katharina Sofia og IdaAndrea og Mikkeline Magnus og EliazThomas og Emil Bastian og SerhadAnton og August Kalle og FredeMathias og Keyan Tue og DavidAbdi og Ario Andreas, Samet og Oscar
-
Sorensen_Jakob_kap7_8_uddrag.pdf
-
Kilder til stikkerdrab_Jakob_Sorensen.pdf
-
Vi begynder med 3 fremlæggelser
-
Dagens plan:
-
Læs denne tekst om litterære metoder i forbindelse med DHO'en: Metoder i dansk - 1g.docx Og skriv noter til følgende spørgsmål:
-
Warring, Anette. Gyldendal .pdf
-
2 fremlæggelser
-
Fælles om et projekt.pptx
-
TI-POD - EP #9: Målrettet kommunikation
-
I laver en arbejdsplan for jeres arbejdsproces med DHO
-
EP: Hvordan laver man en god samarbejdsaftale i grupperne
-
Dagens plan
-
Opgaveformalia til DHO'en.docx
-
I skal have besluttet jer endeligt for, hvilken af de tre problemformuleringer, I vil skrive om og skrive den ind under elevfeedback på dette modul. Opgaveformuleringer DHO, 1.E, 2023.docx
-
Anders Hassing og Christian Vollmond: FRA FORTID TIL HISTORIE - 2. udgave, Columbus; sider: 11, 21-25, 28, 32-33
-
Rusland vil holde amerikanske soldater vÃÂ_k fra Bornholm med en note fra 1946 - Mediearkiv - Infomedia.pdf
-
I får tid til at forberede jeres mundtlige årsprøve i DHO
-
DHO_talepapir_2023.pptx
-
Hvem har 4. modul?
-
https://natmus.dk/museer-og-slotte/frihedsmuseet/
-
Foer og efter materialet Ungdomsuddannelserne.pdf
-
Vi mødes kl 10.50 præcis!! foran frihedsmuseet
-
find vej
-
Frihedsmuseet som interaktiv attraktion er både tivolisering og historie, man ikke kan løsrive sig fra - Mediearkiv - Infomedia.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Industrialismen og arbejderbevægelsen
Den industrielle revolution med udgangspunkt i England og cases fra USA og Tyskland
Materiale.
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914. Systime 2011. s. 241-281
Supplerende materiale:
dilemmaspil fra bogens e-bogsversion: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=458 (betalingsmur - ikke obligatorisk viden til eksamen)
https://pixels.com/featured/effects-of-a-thaw-in-the-streets-illustrated-london-news-ltdmar.html
Individuel opgave: Kildesæt, som træner eksamenspræsentationer og udarbejdelse af problemstillinger.
Centrale problemstillinger:
Hvad var forudsætningerne for udviklingen af industrisamfundet? og hvorfor skete det lige netop i England?
Hvad var den industrielle revolution?
Hvilke konsekvenser havde industrialiseringen for samfund og individ - lokalt og globalt.
Hvilke ideer lå til grund for liberalismen og ideen om de frie markedskræfter?
Hvordan opstod arbejderbevægelsen, hvilke ideer byggede de på og hvilken indflydelse fik arbejderbevægelsen på samfundsudviklingen i Europa og i DK?
Se desuden spørgsmålene i jeres OneNote og s. 281 i bogen
Klassen afslutter med at lave en præsentation på baggrund af det læste stof og et kildesæt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vikingetid og Middelalder i DK og Europa
Emnet "Europæisk Middelalder" dækker over perioden fra det Vestromerske imperies fald og ca 1000 år frem.
Fokus er på Vesteuropa. Vi arbejder først med vikingetiden og herefter går vi over til Middelalder i Danmark og Europa.
Materiale:
Kernestof:
Frederiksen, Peter: Grundbog til Danmarkshistorien. Systime 2012. s. 27-71
Historien om Danmark - episode 3 - vikingetiden ligger på www.mitcfu.dk
Opera: live forestilling. Drot og marsk. Dirigent: Michael Schønwandt, Iscenesættelse: Kasper Holten, Iscenesættelse: Amy Lane https://kglteater.dk/det-sker/sason-20232024/opera/drot-og-marsk eksempel på historiebrug.
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914. s. 69-101 kapitel 3 Europæisk Middelalder
Inside the Medieval Mind: Knowledge. BBC 2008 (afsnit 1) ligger på www.mitcfu.dk
Supplerende Materiale (billeder og filmklip fra OneNote)
Udstilling på nationalmuseet: Vølvens Varsel: https://www.viking.natmus.dk/#:~:text=I%20Nationalmuseets%20spektakulære%20udstilling%2C%20iscenesat,og%20derigennem%20også%20dine%20egne.
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-er-den-danske-middelalder-anderledes-end-den-europaeiske/
https://wp.wwu.edu/themedievaliseverywhere/medieval-literature-is-off-the-chain/
https://www.themappamundi.co.uk/index.php
https://www.bl.uk/catalogues/illuminatedmanuscripts/ILLUMIN.ASP?Size=mid&IllID=7834
https://www.holyblood.com/significance-history-and-procession-of-the-holy-blood-of-christ
https://www.kristendom.dk/indføring/hvad-er-skærsilden
Særlige arbejdsformer Case: Forløbet bliver desuden brugt som optakt til studietur i Belgien med middelalderfokus på Brügge og byens storhedstid i Middelalderen
Centrale problemstillinger:
Vikingetid
Hvordan kan vi vide noget om vikingetiden? Hvilke kilder har vi adgang til og hvad er udfordringerne med dette?
Hvad var forudsætningerne for vikingetogene.?
Hvilke forskellige typer af vikingetog var der tale om?
Hvilke faser af vikingetog var der tale om?
Hvorfor drog skandinaverne på vikingetogter?
Hvordan udviklede magtforholdene sig i vikingetiden?
Hvordan var de sociale forhold i vikingetiden?
Hvordan var kvindernes forhold?
Hvordan modtog danskerne de første kristne påvirkninger?
Hvilke motiver havde den frankiske hersker til at fremme missionsvirksomhed i Danmark?
Hvad var årsagerne til trosskiftet fra asatro til kristendommen?
Hvordan foregik trosskiftet?
Hvordan er vikingetiden blevet brugt i eftertiden? - Historiebrug
Middelalder:
Hvad var feudalisme? hvad var årsagerne til udviklingen af feudalismen? og hvilke konsekvenser havde dette hieraki for individet og for samfundet?
Hvilke nye riger dannes i Vesteuropa efter romerrigets undergang?
Hvad var årsagerne til den kristne kirkes øgede magt?
Hvilke konsekvenser havde den sorte død i 1300-tallet for individet og for samfundet?
Hvad var årsagerne til uenighederne mellem kongemagten og kirken?
Hvad var investiturstriden? (1075-1122) hvilke konsekvenser havde den?
Hvordan var byerne stillet i det feudale system?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Totalitarisme og menneskerettigheder
Totalitarismen i den europæisme mellemkrigstid.
Materialer:
Kernestof
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914. System 2013 kapitel 6 s. 149-151 om FN
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914. System 2013 kapitel 3 og 4 Revolution og krise i Europa 1917-1945 s. 59-119.
FN's menneskerettighedserklæring: https://unric.org/da/verdenserklaeringen-om-menneskerettighederne/
Menneskerettigheder og holocaust: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/fokusartikler-om-holocaust/menneskerettighederne-holocaust
Autoritære regimer på lex: https://denstoredanske.lex.dk/autoritære_regimer
Totalitarisme på Lex: https://denstoredanske.lex.dk/totalitarisme
Hassing og Vollmond: Fra fortid til historie. Columbus 2019. s.52-81
Supplerende materiale:
Uddrag af Kampen om historien.Stalins plads i den russiske historieskrivning. https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2023/kampen-om-historien-stalins-plads-i-den-russiske-historieskrivning-11032315102 minuttal 5:33-15:30
to første afsnit af Nazisterne - en advarsel fra fortiden. Findes i www.mitcfu.dk.
Vi ser et uddrag af dokumentaren Ondskabens ansigt - Evolution of evil - Episode 7 - Benito Mussolini. https://www.imdb.com/title/tt10666840/?ref_=tt_ov_inf
særlig analyseopgave:
https://unescoasp-13087.kxcdn.com/wp-content/uploads/2018/10/Historie-1-arbejdsark-2.pdf
Metode: fokus på fremstillinger, årsagsforklaringer - aktør/struktur og periodisering.
Centrale problemstillinger:
Hvilke konsekvenser havde Den første Verdenskrig for økonomien og de politiske styreformer i Europa?
Hvad var årsagerne til den russiske revolution i 1917?
Hvilken ideologi lå bag den russiske revolution?
Hvorfor udvikledes et kommunistisk system i Rusland?
Hvilke konsekvenser havde Den russiske Revolution for individ såvel som samfund?
Hvorfor blev det sovjetiske styre et totalitært system?
Skyldtes udviklingen i Sovjetunionen en eller flere aktører eller var årsagen at finde i strukturelle faktorer?
Hvorfor var den kommunistiske ideologi tiltrækkende for mange mennesker i Vesten?
Hvad var årsagerne til fascismens og nazismens fremvækst?
Hvad er fascisme hhv. nazisme?
Hvilke konsekvenser havde de vesteuropæiske totalitære styreformer for samfund og individer?
Hvordan kan man forklare antisemitismen og holocaust?
Hvem havde ansvaret for nazismens mord og undertrykkelse?
Hvorfor slog totalitarismen ikke igennem i f.eks. Danmark og USA?
Hvilke forskelle og ligheder var der mellem det tyske nazistiske styre og det sovjetiske kommunistiske styre?
Faglige mål (fra læreplan)
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Antikken
Antikken: Grækenland og Romerriget
Cases: Athen og Sparta. Forskelle og ligheder.
Den romerske Republik og det romerske kejserrige.
Fokus på politisk og samfundsmæssig organisering og årsagsforklaringer til grunlæggende forandringer i samfundsstruktur
Materiale.
Kernestof
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914. Systime 2011. s. 9-67
Wolfgang Petersen: Troja. 2004 Film https://www.imdb.com/title/tt0332452/?ref_=fn_al_tt_1
Supplerende materiale
https://portals.clio.me/dk/historie/7-9/emner/historiske-emner/demokrati/athen/
Figur med sammenligning mellem antikkens græske demokrati og det nuværende danske kopieret fra https://eneuropaeiskverdenshistorie.systime.dk/?id=151
kort over perserriget, kopieret fra https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140#c291
billede af vægdekorationer fra Pompei: https://www.smithsonianmag.com/smart-news/who-were-the-painters-of-pompeii-180980841/
Tidslinje fra bogen hjemmeside: https://cdn.knightlab.com/libs/timeline3/latest/embed/index.html?source=1v1qQcIC9wrQQjrav7o6NTxC1V8_TFOuKEdtrZvItUac&font=Default&lang=da&initial_zoom=2&height=650 tidslinjen må gerne tilgås til eksamen.
Fokus på udarbejdelse af problemstillinger via følgende kilder fra "Verden Før":
Grækenland: 1. Uddrag af Iliaden s. 11, 2. Xenofon om opdragelse af drenge i Sparta s. 17, 3. Uddrag fra Medea s. 19
4. Perikles tale om demokrati s. 22, 5. Kritik af demokratiet (den gamle oligark) s. 23, 6. Herodot om et møde mellem spartanerne og perserne s. 25, 7. Thukydid om alliancen mellem sparta og perserne s. 27
Romerriget: 1. Quintus Tullius Cicero til broderen Marcus s. 41, 2. Quintus Tuilius Cicero til sin broder Marcus s. 42
3. Den romerske historiker Livius om Janus-templet 2. 43, 5. Polybius om romerne og karthagerne s. 47, 6. Historikeren Plutarch om Tiberius Gracchus s. 49, 7. Sueton - om mordet på Cæsar s. 52, 8. Af Augustus' politiske testamente s. 53
9. Tacitus om slagmarken i Teutoburgerskoven s. 55, 10. Den græske taler Aelius Aristeides s. 57
Centrale problemstillinger
Hvornår og hvordan opstod de tidligste græske stater og hvordan organiserede de sig?
Hvad var de græske bystater? Hvordan var de organiserede?
Hvad var grundprincipperne for udviklingen af det græske demokrati? Hvilke forskelle og ligheder var der mellem det athenske demokrati og det moderne danske?
Hvad var årsagerne til at grækerne grundlagde kolonier?
Hvad var årsagerne til perserkrigene?
Hvorfor kunne grækerne ikke holde sammen på tværs af de forskellige bystater?
Hvilken betydning har græsk historie haft for eftertiden?
Hvordan kan man forklare romernes militære og politiske succes?
Hvordan kunne romerne holde sammen på deres rige?
Hvilke konsekvenser havde den romerske imperialisme for de underlagte nationer?
Hvorfor blev Julius cæsar myrdet?
Hvorfor accepterede den romerske befolkning Octavian/Augustus magt og styre?
hvad var årsagerne til de indre systemskifter - monarki- republik - tyranni?
Hvordan var de forskellige systemer indrettede?
Hvordan blev det romerske imperium styret?
Hvilke indre og ydre forhold bragte imperiet i vanskeligheder fra ca 200 - og hvordan forsøgte kejserne at stabilisere riget?
Hvilken rolle spillede religion i Romerriget? Hvorfor endte kristendommen med at være den fremherskende religion?
Hvad var årsagerne til romerrigets fald?
Hvilke konsekvenser har Romerriget haft for det moderne vesteuropa?
Desuden vil vi fokusere på moderne tiders historiebrug af Antikken.
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ historiebrug og -formidling
> forløb med hovedvægt på tiden før 500 e.v.t.
Omfang ca 60 sider + Film
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kronologi og repetition
Kronologiforløb.
Vi kigger tilbage på de forløb vi har haft og danner os et overblik. Desuden laver vi eksamenstræning
Materiale
Kernestof:
Smitt, Thorkil og Vollmond, Christian: Verdens Historie 2. Lindhart og Ringhof. 207-227
Supplerende materiale
Ved det grønne bord Historie A. Video og materiale
eksempel på historiebrug Damkjær, Ole: Hvid mands (nye) byrde Berlingske Tidende 30. marts 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744007256",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744007256",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744007256"
}