Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Stefan Røttinge Sørensen
Hold
2022 HI m (
1m HI
,
2m HI
,
3m HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til Historie
Titel 2
1) Viking
Titel 3
DHO
Titel 4
2) Middelalder og korstoge
Titel 5
3) Det gamle grækenland og renæssancen
Titel 6
4) Opdagelser og Aztekerne
Titel 7
5) Enevælde, oplysning, revolution og industri
Titel 8
6) Kina - Kejserrige, kommunisme og kapitalisme
Titel 9
7) Ondskab og folkedrab
Titel 10
8) Afghanistan og den danske indsats
Titel 11
Kronologiforløb og eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til Historie
Forløbet fokuserer på at introducere til faget Historie og dens centrale begreber, ud fra bogen "Fra fortid til Historie".
Litteratur: Fra fortid til Historie
Film:
Indhold
Kernestof:
Introduktion til historie Arbejdsseddel.docx
Historisk metode og materialekritik - Fredriksen (DK Historie).docx
Anders Hassing og Christian Vollmond: FRA FORTID TIL HISTORIE - 2. udgave, Columbus; sider: 7-27
FIFA VM 2022 | 4-0 | TV 2 PLAY
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1) Viking
Forløbet beskæftiger sig med Vikingetiden med fokus på togter, samfundets opbygning og udvikling, samt nordisk mytologi og overgangen til kristendom. Derudover har vi læst om Historiebrug med holdet og de har arbejdet i grupper omkring historiebrug i forhold til Vikingetiden med fremlæggelser.
Materialer: "Vinkler på Vikingetiden" s. 15-37, 83-90, 104-111.
CH Sørensen "Vikingerne i eftertiden".
Kilder: Ibn Fadlan, Widukin om Poppo og Harald Blåtand, atikler om DRs fremstilling af Blåtands dåb.
Film/tv: Historien om Danmark - Vikingetiden, En bid af historien med Hella Joof og Rasmus Bjerg - Vikingetiden, Vikings, The Northman.
Ekskursion: NATMUS - "Togtet"
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus") skikke, ca. 922
Historisk metode og materialekritik - Fredriksen (DK Historie).docx
Kildegennemgang (1).docx
Vinkler_paa_vikingetiden_Vikingeantologi_undervisning.pdf
Arbejdsspørgsmål til Vinkler på Vikingetiden s. 29-37.docx
Arbejdsspørgsmål til Vinkler på Vikingetiden s. 15-19.docx
Hjelm har alle dage været en god idé
Arbejdsspørgsmål til Vinkler på Vikingetiden s. 20-28.docx
Uddrag af Widukinds Sakserkrønike - Harald Blåtand og Poppo
Historikere gør op med Harald Blåtands kristning af Danmark
Historisk billedanalyse.pdf
C H Sørensen- Vikinger og Togter (1).pdf
Historiker: DR's fremstilling af kristendom er makværk
Arbejdsspørgsmål til VInkler på VIkingetiden s. 83-87.docx
Afsnit
Titel
Adam af Bremen om ofringerne i Uppsala1.pdf
Arbejdsspørgsmål til Vinkler på Vikingetiden s. 87-90.docx
Se rejseplan på modulets note
Kildegennemgang (10) (1).docx
Spørgsmål til Vikingerne lever.docx
Arbejdsspørgsma_l til Vikinger i eftertiden (1) (1).docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO
Indhold
Kernestof:
Kære 1m - Glæder mig til at møde jer! Vi skal hurtigt igang med jeres DHO forløb, som I allerede er startet på sammen med Kim. Læs vedhæftede link som lektier: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/saedelighedsfejden
Kildegennemgang (3).docx
Vi slutter dagen af med at se dokumentar.
Læs vedhæftede link: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/arbejderhistorie-hvad-er-det
Dagens program:
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60625
Opgaver til Word i forbindelse med DHO.docx
Wordopgave_DHO. Lorem Ipsum (002).docx
Præsentation af problemformuleringer
Vi skriver DHO. I er fri til at arbejde med hvad I vil, men jeg(Christian) er tilstede og besvarer evt. spørgsmål.
Til modulet i dag skal du/I have genlæst den litterære tekst, som skal bruges i din/jeres opgave. Når I genlæser, så find afsnit eller citater fra teksten, der ville være gode at have med i opgaven. I vores grundbog "God stil" på Minlæring, kan du fi
Vi snakker om talepapir til mundtlig prøve.
DHO_talepapir_2023[71] - Skrivebeskyttet.pptx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
2) Middelalder og korstoge
Forløbet beskæftiger sig med middelalderens samfund, hovedsageligt magtstrukturen og den katolske kirke. Forløbet beskæftiger sig også med den arabiske verden og korstogene, hvor der fokuseres på Islam overfor den katolske kirke, samt synet på korstogene i tiden og eftertiden.
Der arbejdes i løbet af modulet med at eleverne selv laver kilder, hvilket afsluttet med en fernisering for deres projekter.
Verden før 1914 (Bryld): s. 69-120
Kilder: John Green - The Crusades (youtube), Al-Qazwini om frankernes hjemland, elevernes egne kilder
Indhold
Kernestof:
Billedserie: Spor fra den tidlige middelalder
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914, SYSTIME; sider: 69-100, 103-120
Spørgsma_l til Verden før 1914 s.69-78.docx
CFU-login
Titel
Kildegennemgang (1) (1).docx
Spørgsmål til Verden før 1914 s.78-86.docx
www.dr.dk
Spørgsmål til Verden før 1914 s.87-92.docx
DOC.pdf
Spørgsmål til Verden før 1914 s.93-100.docx
Al-Qazwini om frankernes hjemland.docx
Kildegennemgang (1).docx
Spørgsmål til Verden før 1914 s.103-111.docx
The Crusades - Pilgrimage or Holy War?: Crash Course World History #15
Spørgsmål til Verden før 1914 s.112-120.docx
Send jeres projekt (soe@norreg.dk) til mig hvis det kan sendes, ellers oplys om hvordan i afleverer.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
3) Det gamle grækenland og renæssancen
Forløber sammenholder det gamle grækenland med renæssancen. Der bliver først fokuseret på det gamle grækenland; bystaterne, styreformer, kultur og krige. Derefter springes der til renæssancens inspiration fra det antikke; kunst og kulter fra Italien og videnskab. Forløbet afsluttes med reformationens opgør med den katolske kirkes dogmer.
Verden før 1914 (Bryld): s. 9-11, 14-34, 123-140
Kilder: John Green "The Renaissance", Det gamle grækenland (dokumentar DRK)
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914, SYSTIME; sider: 9-34, 123-140
Spørgsmål til det gamle Grækenland s. 9-16.docx
Spørgsmål til det gamle Grækenland s. 16-24.docx
Spørgsmål til Verden før 1914 s. 24-28.docx
Kildegennemgang (1).docx
Spørgsmål til Verden før 1914 s. 28-34.docx
The Renaissance: Was it a Thing? - Crash Course World History #22
SpA_¸rgsma_l til Verden fA_¸r 1914 s.123-128.docx
SpA_¸rgsma_l til Verden fA_¸r 1914 s.129-133.docx
DRTV - Den sorte skole: Reformationen
Spørgsmål til Verden før 1914 s.134-140.docx
-430 Den gamle oligark systime uden arb.sp.docx
-431 Om Athens demokrati - Perikles.pdf
Den gode problemstilling.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
4) Opdagelser og Aztekerne
Forløbet beskæftiger sig med opdagelserne i slutningen af 1400-tallet med fokus på Columbus som aktør, og fortsætter til at havde et generelt fokus på spaniernes møde med aztekerne og Cortes som aktør. Derudover fokuseres der på begrebet historiesyn.
Litteratur: Verden før 1914, Mexicanernes verden
Kilder: Columbus - elt eller skurk,
Dokumentarer: Plyndringens tid, Aztekerne
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914, SYSTIME; sider: 157-178
SpA_¸rgsmA_¥l til Verden fA_¸r 1914 s.157-163.docx
Titel
Spørgsma_l til Verden før 1914 s.163-168 (1).docx
Inden du fortsætter til Google Søgning
Historiesyn
Spørgsma_l til Verden før 1914 s.168-172 (1).docx
Azteker kilde.pdf
Kildegennemgang (1).docx
At analysere kildetekster i historie (1).pdf
Sydamerikas historie.pdf
Spørgsmål til Fra kolonistyre til afhængighed.docx
DETTE ER IKKE ET ARBEJD-SELV MODUL.
Nu stiller forskerne diagnosen: Derfor blev aztekerne udslettet på få år
Historisk billedanalyse - arbejdsark.docx
Fra Louis XIV til Louis Vuitton: Engang lå magten over kunsten hos kongen. Nu ligger den i en håndtaske
SpA_¸rgsmA_¥l til Verden fA_¸r 1914 s.172-178 (1).docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
5) Enevælde, oplysning, revolution og industri
Forløbet beskæftiger sig med enevælde, oplysning og revolution med hovedvægten på revolutionen i USA. I de første modulet skitseres den franske enevælde og de vigtige oplysningsfilosoffer og deres ideer. Derefter er der fokus på det amerikanske samfund - fra de første nybyggere til revolutionens afslutning. Der anvendes en amerikansk dokumentar, som også diskuteres kildekritisk løbende.
Der er derudover arbejdet med historisk billedanalyse.
Materialer: Verden før 1914: s. 181-189, 192-201, 205-210, 263-266)
Kilder: Teselskabet i Boston, USAs forfatning
Visuelt: America - The history of US: afsnit 1, afsnit 2, afsnit 4.
Indhold
Kernestof:
CFU-login
Historisk billedanalyse - arbejdsark.docx
Fra Louis XIV til Louis Vuitton: Engang lå magten over kunsten hos kongen. Nu ligger den i en håndtaske
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914, SYSTIME; sider: 181-189, 192-201, 205-211, 241-245, 252-259, 263-266
Spørgsma_l til Verden før 1914 s.181-189.docx
SpA_¸rgsma_l til Verden fA_¸r 1914 s.192-201.docx
Kildegennemgang (1).docx
1773 Teselskabet i Boston, 1773 (3).pdf
Spørgsma_l til Verden før 1914 s.205-211 (2).docx
Coal, Steam, and The Industrial Revolution: Crash Course World History #32
Spørgsma_l til Verden før 1914 s.241-45.docx
Spørgsmål til Verden før 1914 s.252-59 ny.docx
USA Historieprojekt.docx
Spørgsma_l til Verden før 1914 s. 263-266 (2).docx
Alle grupper skal være klar til at fremlægge
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
6) Kina - Kejserrige, kommunisme og kapitalisme
Forløbet beskæftiger sig med Kina, fra den første kejser (meget kort) der samlede landet til Xi Jinpings Kina. Hovedvægten ligger dog på Kina under Mao og de forandringer som Deng Xiaopengs styre førte med sig. Afslutningsvis beskæftiger forløbet sig med Xi som leder, med henblik på ligheder og forskelle fra de tidligere ledere og Kina nye retning.
Litteratur: Kina efter 1840 s: 63-71, 73-88, 98-123, 128-140, Xi Jipings Kina: s. 9-17
Kilder: Mao propaganda plakat, kildesæt fra 1989 opstanden
Visuelt: Youtube video om Mao, Dokumentar om Tienanmen opstanden med Mette Holm, "Kernen" om Xi Jinping
Kernestof:
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Globalisering
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Indhold
Kernestof:
oversigt-over-Kinas-kejserdynastier.pdf
Kina-historie-på-en-a4-side.pdf
Spørgsmål til Kina efter 1840 s. 63-68 & 69-71.docx
Kina efter 1840 kapitel 4.IMG.pdf
To ideologier.pdf
Spørgsmål til Kina efter 1840 s. 73-80.docx
Spørgsmål til Kina efter 1840 s.80-88.docx
Kinas regioner osv..pdf
Maos sidste tid.pptx
Kina efter 1840 Kap 5.IMG.pdf
Spørgsma_l til Kina efter 1840 s. 98-106.docx
Spørgsmål til Kina efter 1840 s.107-116.docx
CFU-login
Spørgsmål til Kina efter 1840 s. 116-123.docx
Kina efter 1840 kap 6.IMG.pdf
Spørgsmål til Kina efter 1840 s. 126-133.docx
Spørgsmål til Kina efter 1840 s. 135-140 & s. 145-147.docx
Xi Jinpings Kina kap 16.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
7) Ondskab og folkedrab
Forløbet tager udgangspunkt i teorier om ondskab og ondskabsfulde handlinger, som grundlag for at behandle Holocaust og krigen i Bosnien. Der fokuseres på nazismens behandling af jøderne op til udryddelsen, samt USSRs fald og hvilke konsekvenser det havde, særligt for balkan. Derudover fokuseres der på krigen i Bosnien og FNs indsats i krigen.
Bøger: Nazisme og Holocaust
Hjemmesider:
folkedrab.dk
Kilder: Ondskabens psykologi, Hannah Arendt, Stantons 10 stadier
Film: The Zone of Interest (små klip)
Indhold
Kernestof:
Nazisme og Holocaust.pdf
Ondskabens psykologi.pdf
Hanna Arendt Eichmann i Jerusalem.pdf
Stanton: Folkedrab som stadier
Bosnien – fra etnisk kludetæppe til etnisk konflikt
Ondskab - Arendt.pdf
Sovjet efter revolutionen (3).pptx
Spørgsmål til Sovjetunionens sammenbrud.docx
Sovjets sammenbrud.pdf
Skabelon_Tidslinje_Krigene i Eksjugoslavien(1).docx
Ingen lektie. Vi arbejder med tekster om Jugoslavien i modulet.
DRTV - Velkommen til frontlinjen: Verden bliver aldrig den samme igen
DRTV - Velkommen til frontlinjen: Vi kommer med fred
Krig i Bosnien, etniske udrensninger og massakre i Srebrenica
Benægtelse af folkedrabet i Bosnien
Srebrenica efter massakren
Folkedrab: Kan disse 10 trin forudse forbrydelsen over alle forbrydelser?
Pave Frans vil have undersøgt, om Israel begår et folkedrab i Gaza
videnskab.dk
Terrorangrebet, der ændrede verden
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
8) Afghanistan og den danske indsats
Forløbet beskæftiger sig med Afghanistans historie fra de tidlige tider til i dag. Fokus er på tiden efter 9/11 og den følgende krig, med særligt fokus på den danske indsats. Forløbet indledes med landområdets hisotorie i store træk, og derefter på Taleban. Derefter fokuseres på den danske udenrigspolitik og militærets virkelighed i selve krigen. Der perspektiveres løbende til den nuværende situation i landet, samt afghanske perspektiver, i form af kilder fra "Nyt Blod" og dokumentarserien "Velkommen til frontlinjen". Forløbet afsluttes med Joe Biden og Anders Fogh Rasmussens inputs til Taleban tilbage på magten.
Litteratur: "Afghanistan, Taleban, og det internationale samfund" s: 9-26, 29-34, 97-118.
Kilder: Taleban dekreter på s. 27-28, Nyt Blod uddrag s. 47-50, 140-143
Visuelt: Armadillo, Kernen - Taleban tilbage på magten, "Velkommen til frontlinjen".
Kernestof:
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Terrorangrebet, der ændrede verden
Benægtelse af folkedrabet i Bosnien
DRTV - Velkommen til frontlinjen: Verden bliver aldrig den samme igen
Afghanistan kap 1&2.pdf
Arbejdsspørgsma_l til Afghanistan s. 9-18.docx
Taleban kilder.pdf
DRTV - Velkommen til frontlinjen: Den gode krig
Arbejdsspørgsma_l til Afghanistan s. 18-26.docx
24-25.pdf
DRTV - Armadillo
Afghanistan kap 4&5.pdf
Arbejdsspørgsma_l til Afghanistan s. 29-34.docx
CFU-login
Nyt Blod kap. 4&13.pdf
H.Branner, P.Thruelsen,K.Pintholt, F.Rasmusen: AFGHANISTAN,TALEBAN OG DET INTERNATIONALE SAMFUND, COLUMBUS; sider: 97-113
Spørgsmål til Afghanistan s. 97-104.docx
Spørgsmål til Afghanistan s. 104-113.docx
Titel
President Biden addresses the nation after Afghanistan falls to Taliban — 8/16/21
På sociale medier protesterer kvinder mod Talibans nye lov, der forbyder dem at snakke i det offentlige rum
DRTV - Velkommen til frontlinjen: Jorden er giftig
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kronologiforløb og eksamenstræning
Vi afslutter historieundervisningen med det store overblik over alle gennemgåede forløb.
I grupper/par fremlægger eleverne om de centrale kendetegn og begivenheder i forløbene, ligesom vi diskuterer brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.
I de sidste moduler træner vi eksamen.
Indhold
Kernestof:
Den gode problemstilling.pdf
Kina spørgsmål 1 FÆRDIG.docx
Fogh om hastemøde: 'Bliver forhåbentligt første skridt på vejen til, at Europa tager sig sammen'
Overbliksforløb 3m.docx
Skærmbillede 2025-04-29 kl. 13.34.28.png
Vollmond og Hassing(2013) Fra fortid til historie kap 1 (5).pdf
Historiesyn - EMU (1).docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744009237", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744009237", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744009237" }