Holdet 2022 HI m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Stefan Røttinge Sørensen
Hold 2022 HI m (1m HI, 2m HI, 3m HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Historie
Titel 2 1) Viking
Titel 3 DHO
Titel 4 2) Middelalder og korstoge
Titel 5 3) Det gamle grækenland og renæssancen
Titel 6 4) Opdagelser og Aztekerne
Titel 7 5) Enevælde, oplysning, revolution og industri
Titel 8 6) Kina - Kejserrige, kommunisme og kapitalisme
Titel 9 7) Ondskab og folkedrab
Titel 10 8) Afghanistan og den danske indsats
Titel 11 Kronologiforløb og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Historie

Forløbet fokuserer på at introducere til faget Historie og dens centrale begreber, ud fra bogen "Fra fortid til Historie".

Litteratur: Fra fortid til Historie
Film:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1) Viking

Forløbet beskæftiger sig med Vikingetiden med fokus på togter, samfundets opbygning og udvikling, samt nordisk mytologi og overgangen til kristendom. Derudover har vi læst om Historiebrug med holdet og de har arbejdet i grupper omkring historiebrug i forhold til Vikingetiden med fremlæggelser.

Materialer: "Vinkler på Vikingetiden" s. 15-37, 83-90, 104-111.
CH Sørensen "Vikingerne i eftertiden".
Kilder: Ibn Fadlan, Widukin om Poppo og Harald Blåtand, atikler om DRs fremstilling af Blåtands dåb.
Film/tv: Historien om Danmark - Vikingetiden, En bid af historien med Hella Joof og Rasmus Bjerg - Vikingetiden, Vikings, The Northman.
Ekskursion: NATMUS - "Togtet"



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 2) Middelalder og korstoge

Forløbet beskæftiger sig med middelalderens samfund, hovedsageligt magtstrukturen og den katolske kirke. Forløbet beskæftiger sig også med den arabiske verden og korstogene, hvor der fokuseres på Islam overfor den katolske kirke, samt synet på korstogene i tiden og eftertiden.
Der arbejdes i løbet af modulet med at eleverne selv laver kilder, hvilket afsluttet med en fernisering for deres projekter.

Verden før 1914 (Bryld): s. 69-120
Kilder: John Green - The Crusades (youtube), Al-Qazwini om frankernes hjemland, elevernes egne kilder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 3) Det gamle grækenland og renæssancen

Forløber sammenholder det gamle grækenland med renæssancen. Der bliver først fokuseret på det gamle grækenland; bystaterne, styreformer, kultur og krige. Derefter springes der til renæssancens inspiration fra det antikke; kunst og kulter fra Italien og videnskab. Forløbet afsluttes med reformationens opgør med den katolske kirkes dogmer.

Verden før 1914 (Bryld): s. 9-11, 14-34, 123-140
Kilder: John Green "The Renaissance", Det gamle grækenland (dokumentar DRK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 4) Opdagelser og Aztekerne

Forløbet beskæftiger sig med opdagelserne i slutningen af 1400-tallet med fokus på Columbus som aktør, og fortsætter til at havde et generelt fokus på spaniernes møde med aztekerne og Cortes som aktør. Derudover fokuseres der på begrebet historiesyn.

Litteratur: Verden før 1914, Mexicanernes verden
Kilder: Columbus - elt eller skurk,
Dokumentarer: Plyndringens tid, Aztekerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 5) Enevælde, oplysning, revolution og industri

Forløbet beskæftiger sig med enevælde, oplysning og revolution med hovedvægten på revolutionen i USA. I de første modulet skitseres den franske enevælde og de vigtige oplysningsfilosoffer og deres ideer. Derefter er der fokus på det amerikanske samfund - fra de første nybyggere til revolutionens afslutning. Der anvendes en amerikansk dokumentar, som også diskuteres kildekritisk løbende.
Der er derudover arbejdet med historisk billedanalyse.

Materialer: Verden før 1914: s. 181-189, 192-201, 205-210, 263-266)
Kilder: Teselskabet i Boston, USAs forfatning
Visuelt: America - The history of US: afsnit 1, afsnit 2, afsnit 4.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 6) Kina - Kejserrige, kommunisme og kapitalisme

Forløbet beskæftiger sig med Kina, fra den første kejser (meget kort) der samlede landet til Xi Jinpings Kina. Hovedvægten ligger dog på Kina under Mao og de forandringer som Deng Xiaopengs styre førte med sig. Afslutningsvis beskæftiger forløbet sig med Xi som leder, med henblik på ligheder og forskelle fra de tidligere ledere og Kina nye retning.

Litteratur: Kina efter 1840 s: 63-71, 73-88, 98-123, 128-140, Xi Jipings Kina: s. 9-17

Kilder: Mao propaganda plakat, kildesæt fra 1989 opstanden

Visuelt: Youtube video om Mao, Dokumentar om Tienanmen opstanden med Mette Holm, "Kernen" om Xi Jinping

Kernestof:
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Globalisering
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 7) Ondskab og folkedrab

Forløbet tager udgangspunkt i teorier om ondskab og ondskabsfulde handlinger, som grundlag for at behandle Holocaust og krigen i Bosnien. Der fokuseres på nazismens behandling af jøderne op til udryddelsen, samt USSRs fald og hvilke konsekvenser det havde, særligt for balkan. Derudover fokuseres der på krigen i Bosnien og FNs indsats i krigen.

Bøger: Nazisme og Holocaust
Hjemmesider: folkedrab.dk
Kilder: Ondskabens psykologi, Hannah Arendt, Stantons 10 stadier
Film: The Zone of Interest (små klip)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 8) Afghanistan og den danske indsats

Forløbet beskæftiger sig med Afghanistans historie fra de tidlige tider til i dag. Fokus er på tiden efter 9/11 og den følgende krig, med særligt fokus på den danske indsats. Forløbet indledes med landområdets hisotorie i store træk, og derefter på Taleban. Derefter fokuseres på den danske udenrigspolitik og militærets virkelighed i selve krigen. Der perspektiveres løbende til den nuværende situation i landet, samt afghanske perspektiver, i form af kilder fra "Nyt Blod" og dokumentarserien "Velkommen til frontlinjen". Forløbet afsluttes med Joe Biden og Anders Fogh Rasmussens inputs til Taleban tilbage på magten.

Litteratur: "Afghanistan, Taleban, og det internationale samfund" s: 9-26, 29-34, 97-118.
Kilder: Taleban dekreter på s. 27-28, Nyt Blod uddrag s. 47-50, 140-143
Visuelt: Armadillo, Kernen - Taleban tilbage på magten, "Velkommen til frontlinjen".

Kernestof:
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kronologiforløb og eksamenstræning

Vi afslutter historieundervisningen med det store overblik over alle gennemgåede forløb.
I grupper/par fremlægger eleverne om de centrale kendetegn og begivenheder i forløbene, ligesom vi diskuterer brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.

I de sidste moduler træner vi eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer