Titel
7
|
USA
Indhold:
Forløbet vil falde i to dele. Den første vil koncentrere sig om hvordan USA går fra et være en række kolonier til at blive et land. Den anden halvdel af forløbet vil fokusere på det amerikanske demokrati og hvordan det har udviklet sig gennem tiden med særligt øje for tiden efter den kolde krigs afslutning, og den politiske polarisering som er blevet tiltagende mere dominerende i amerikansk politik.
Den første del af Forløbet omhandler USA's historiske udvikling, dets ideologiske fundament og selvforståelse, samt hvordan historie bruges til at forme og forstå nationens identitet. En central problematik i forløbet er, hvordan USA balancerer sine idealer om frihed og lighed med en erkendelse af, at virkeligheden ofte har afveget fra disse idealer.
Denne del af forløbet vil udforske idéen om "de to Amerikaer" – USA som både en fysisk nation og en idé om et utopisk sted for nye begyndelser. Denne idé blev allerede skabt af de første kolonister, som puritanerne, der så Amerika som et religiøst og politisk forbillede. Begrebet "amerikansk exceptionalisme" er nært forbundet med denne tankegang og bygger på opfattelsen af, at USA har en særlig rolle og mission i verden, som et unikt samfund uden feudale rødder og med adgang til rigelige ressourcer. Dette har både positive og negative aspekter, herunder den langsomme afskaffelse af slaveri og fortsatte sociale uligheder, men har skabt en selvopfattelse af USA som et exceptionelt land.
Frederick Jackson Turners "frontier-tese" blev en vigtig del af amerikanernes selvforståelse, da den forklarede, at det var livet på grænsen mod vest, der formede USA's særlige nationalkarakter. Mytologien var tilpas rummelig til at både højre- og venstrefløjen kunne bruge den og forsat bruger den: Højrefløjen fremhævede værdier som individualisme, hårdt arbejde og begrænset statslig indblanding, mens venstrefløjen lagde vægt på nærdemokrati, solidaritet og de små pionersamfunds værdier. Forløbet vil også fokusere på bagsiden af medaljen nemlig at bevægelse også havde store omkostninger, især for den oprindelige befolkning, som blev fordrevet og frataget deres rettigheder. Mens Turner fokuserede på de udfordringer, der formede amerikanerne, var ekspansionen også præget af konflikter og undertrykkelse af de indianske folk.
Denne sammenkobling af pionerånd og national succes blev et vigtigt element i USA's selvforståelse og internationale ambitioner i det 20. århundrede. Myten om den modige pioner gav amerikanerne en fortælling om et folk, der fra kolonitidens begyndelse til rumkapløbet havde overvundet store udfordringer og skabt deres egen unikke kultur.
Hvordan forener amerikanerne så nationens grundlæggende idealer og løfter med en erkendelse af, at den historiske virkelighed ofte ikke har levet op til dem? Mange gør det ved at se historien som en proces, eller ligefrem en kamp, som USA fortsat gør fremskridt i. Denne opfattelse kunne man blandt andet finde hos præsident Joe Biden, da han den 31. maj 2021 på den såkaldte Memorial Day, hvor USA hylder sine faldne soldater, holdt tale til nationen:
Denne nation blev skabt på grundlag af en idé. Vi blev skabt på … ideen om frihed og muligheder for alle. Vi har aldrig fuldt ud indfriet vores forfatningsfædres forhåbninger, men hver generation har lukket døren lidt mere op.
Den anden halvdel af forløbet vil fokusere på at tiden fra USA's grundlæggelse har det været en central del af amerikanernes kollektive selvforståelse, at de boede i verdens førende demokrati – "frihedens værksted"; eller som omkvædet i den amerikanske nationalsang beskriver det: "the land of the free and home of the brave". USA var, med præsident Abraham Lincolns ord, et land, der blev styret "of the people, by the people, for the people". Siden Den Amerikanske Revolution har det også været en del af den nationale selvforståelse, at USA, trods sine exceptionelle vilkår, kunne tjene som et forbillede for spirende demokratier rundtomkring på kloden. At det – også når det gjaldt politik – var et foregangsland. De seneste års udvikling, og ikke mindst den voldsomme politiske polarisering, har imidlertid fået mange amerikanere til at tvivle på, at det fortsat er tilfældet.
Undervejs i forløbet vil der blive arbejdet med filmen The Revenant, med en dertil knyttet gruppeopgave. Opgaven har fokus på begrebet The Frontier og hvordan denne opfattes i dag, samt konkurrerende opfattelser af hvad som konstituerer en amerikansk identitet. Forløbet afsluttes med en kildeopgave med ukendte kilder.
Den første del af forløbet vil have hovedvægt på tiden mellem 1500 og 1900 og på USAs historie. Mens den anden halvdel vil have hovedvægt på tiden efter 1900. Forløbet vil have fokus på følgende kernestofområder:
- hovedlinjer Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår,
- teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder USAs
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål:
Kunne redegøre og forhold sig til:
• Forklar begrebet civil religion.
• Forklar hvad der menes med "de to Amerikaer".
• Hvem var puritanerne, og hvorfor gælder "landet for nye begyndelser" for dem?
• Hvilke amerikanske værdier bliver betragtet som værende universelle?
• Forklar begrebet "amerikansk exceptionalisme".
• Hvad mente John Winthrop med "en by på en bakketop"?
• Forklar begrebet "den amerikanske drøm", og hvordan opfattelsen af drømmen har udviklet sig fra 1776 og frem til i dag.
• Hvad var den progressive periode i amerikansk historie?
• Forklar begreberne "isolationister og non-interventionalister".
• Hvordan blev "den amerikanske drøm" en del af den amerikanske udenrigspolitik, og hvordan var den dominerende holdning til den efter verdenskrigen?
• Hvorfor kan det være svært at beskrive den "typiske amerikaner"?
• Forklar begrebet "forfatningspatriotisme".
• Hvilken rolle spiller religionen i USA?
• Nævn en række af de trossamfund, og hvorfor der er så mange af dem i USA?
• Hvad kendetegner de fundamentalistiske gruppereringer?
• Hvordan kan man forklare begrebet "national identitet"?
• Forklar Frederik Jackson Turnes idé om "the Frontier" og "frontier-tesen".
• Hvordan kan man kritisere Turnes tese?
• Hvorfor blev "frontier-tesen" så populær i USA?
• Hvordan benyttede både højrefløjen og venstrefløjen sig af "frontier-tesen?
• Hvordan så Thomas Jefferson på USA's fremtid?
• Forklar begrebet "Manifest Destiny" og hvordan anvendte de progressive begrebet?
• Gengiv hvordan forholdet var mellem nybyggerne og den oprindelige befolkning.
• Hvordan betragtede det officielle USA indianerstammerne?
• Hvad var "the Trail of Tears"?
• Hvordan udviklede befolkningstallet sig for den oprindelige befolkning og hvilke faktorer havde betydning for udviklingen?
• Gengiv begivenhederne i forbindelse med slaget ved Little Bighorn, og overvej om tidspunktet kan have en betydning for den amerikanske offentlighed?
• Hvad betyder det, at "vinderen skriver historien"?
• Forklar begrebet historiebrug.
• Gengiv tekstens beskrivelse af cowboy-kulturens udvikling i USA.
• Hvordan passede frontier-tesen til cowboymyten?
• Argumenter for, at Vietnamkrigen førte til cowboymytens undergang?
• Hvorfor ændrede amerikanernes opfattelse af Vietnamkrigen sig i løbet af krigen?
• Hvad handler den amerikanske uafhængighedserklæring om?
• Forklar grundprincipperne i den amerikanske forfatning, kom bl.a. ind på "checks and balances".
• Hvad er forskellen mellem en føderation og en konføderation?
• Hvordan vælges den amerikanske præsident?
• Forklar udtrykket "winner takes all".
• Hvilke overvejelser gjorde forfatningens fædre sig om præsidentembedet?
• Nævn Forfatningens svagheder.
• Hvad er de såkalte "amendments"?
• Hvilke muligheder har almindelige amerikanere for at øve indflydelse på det politiske arbejde?
• Hvad menes med, at en af grundideerne i Forfatningen var, at den skulle indeholde spændinger?
• Nævn de to store amerikanske partier, og forklar mulige årsager til polariseringen.
• Hvordan var stemningen i USA i efteråret 2008?
• Forklar hvorfor mange mente, at Obama repræsenterede den amerikanske drøm?
• Hvorfor kan man betragte Obamas valgsejr som historisk?
• Hvordan så forskellige vælgergrupper på Obamas sejr?
• Forklar begrebet "Tea Party" og deres opfattelse af Obamas politik.
• Hvorfor anvendte en del politikere formuleringen "Washington is broken"?
• Hvorfor var der republikanske politikere der talte om, at "Teltet måtte gøres større"?
• Hvad menes med formuleringen "ligsyn", og hvordan reagerede Det Republikanske Partis vælgergruppe på ideen om en immigrationsreform?
• Forklar "birther"-bevægelsen, og giv et bud på dens årsager.
• Hvad mente Donald Trump med sit slogan "America First"?
• Hvilken rolle spillede hævnmotivet i Trumps valgkamp?
• Hvad var den overordnede forskel mellem Obamas og Trumps vision?
• Hvad er trumpisme?
• Hvordan er Trumps holdning til demokratiet, normer og Forfatningen?
• Hvorfor er det problematisk, at en præsident vil have erklæret militær undtagelsestilstand i forbindelse med et afholdt valg?
• Hvilke planer havde præsidentens rådgivere overvejet for at forhindre Bidens valgsejr?
• Hvordan reagerede demokraterne og republikanerne på begivenhederne den 6. januar?
• Hvorfor kan man sige, at USA befandt sig i en paradoksal situation?
Derudover vil forløbet indfri følgende faglige mål:
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af - historie opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg. Helt konkret vil det i dette forløbe vise sig i form af en to screencast på baggrund af en midtvejsopgave og en afsluttende opgave, som hver for sig vil mime eksamen.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Niels Bjerre-Poulsen, USA - historie og identitet, Systime, 2023 (kapitel og 1 og 4)
Øvrige kilder og tekster vil fremgå af modulerne.
Evaluering:
Forløbet afsluttes med at der arbejdes med et autentisk kildesæt som i indhold og omfang forsøger at mime eksamen. Alle skal individuelt aflevere en screencast på ca. 5 min. hvor de problemstillinger som kildesættet ligger op til fremlægges og besvares.
|