Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
John Hansen
Hold
2022 HI u (
1u HI
,
2u HI
,
3u HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historie
Titel 2
Vikingetiden
Titel 3
Lang linje Danmarkshistorien. Tema: Magt
Titel 4
Danmark1800-tallet -efter enevælde før demokratiet
Titel 5
Kolonialisme og imperialisme
Titel 6
1 verdenskrig
Titel 7
Europa Fra deling til samling
Titel 8
Israel Palæstina
Titel 9
Ideologiernes kamp 1 Mellemkrigstid
Titel 10
Ideologiernes kamp den kolde kroig
Titel 11
Romerriget. Fra republik til kejserdømme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historie
Historie og fortid: Afklaring af begreber.
Introduktion af begreberne historiebevidsthed, historiesyn
Brug af historie
Kildebegrebet. Levn eller beretning.
Det kildekritiske arbejde
Billedanalyse
Indhold
Kernestof:
Tag "fra fortid til historie" med
Anders Hassing og Christian Vollmond: FRA FORTID TIL HISTORIE - 2. udgave, Columbus; sider: 7-10, 12-14, 44-47
Jeg har opstillet lektien i punktform: Kildekritikken hovedpunkter 1u.docx
P. Frederiksen, K. Ryg Olsen, O.Søndberg: GRUNDBOG TIL DANMARKSHISTORIEN, SYSTIME; sider: 99-102
I modulet arbejder vi videre med siderne 102-104. Spørgsmål til hele lektie og de efterfølgende sider:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Vikingetiden
Forløbet omhandler Vikingetiden som en central periode i Danmarks (og Nordens) historie: Rigssamling, statsdannelse, kultur- og handelspåvirkninger, religionsskifte, ekspansion og togter
Der arbejdes med kildebegrebet og kildekritikken. Der fokuseres på eftertidens brug af historien (Historiebrug og Historiebevidsthed) og på historikeres forskellige fortolkninger og forklaringer (Historiesyn)
Indhold
Kernestof:
Vi mødes på TEAMS kl 8.00. Vedlagte spørgsmål skal der arbejdes med i modulet. Svarene skrives kortfattet i elevfeedback, her på Lectio.
Vi benytter dette dokument ("Vikingetiden 800-1050" i P. Frederiksen: Danmark bliver til) som grundbog i forløbet om vikingetid:
Vikingetiden 800-1050 (Se tirsdagsmodulet), side 28-29, 31-32
Tag fra fortid til historie med
Vi arbejder først med de spørgsmål fra modulet i går, som vi ikke nåede.
Vikingetiden 800-1050 (4).pdf læs side 44-45 og side 47. Dan dig et billede af, hvilken magtposition kongemagten omkring 950-1000 havde. I modulet vil vi arbejde med forskellige synspunkter på det.
Haralds overgang til kristendom.pdf
Vikingetiden 800-1050 (4).pdf læs side 34 nederst- 37 nederst, 41 midt på - 42 midt på
Se på disse spørgsmål, når du læser lektien:vikingetogter.docx
I modulet lægges der op til et nyt forløb: Lang linje i Danmarkshistorien med fokus på begrebet MAGT. Der skal arbejdes i de nye netværksgrupper: Se vedlagte fil.
Vi iværksætter arbejdet med lang linje i Danmarkshistorien. Tema: Magt
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Lang linje Danmarkshistorien. Tema: Magt
Forløbet indledes med et kort uddrag af en artikel om begrebet Magt. . Dernæst læses en oversigtsartikel fra
Danmarkshistorien.dk
som omhandler kongemagten i Danmark. Ikke sådan at forstå at konger har haft magtmonopol igennem Danmarkshistorien, men kongers magtposition har været betydelig
Kongemagten i Danmark
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kongemagten-fra-jellingesten-til-enevaelde/
Forløbet er struktureret omkring 7 knudepunkter i Danmarkshistorien fra Middelalder til moderniseringen i sidste del af 1800-tallet. De 7 knudepunkter deles ud på 7 grupper, som arbejder med hver sit knudepunkt. Gruppearbejdet forventes at vare 3 moduler, hvorefter der er fremlæggelser.
Fokuspunkter: Kildelæsning, kildekritik, sammenhængsforståelse, tematisk læsning, historiefremstilling.
Indhold
Kernestof:
I modulet lægges der op til et nyt forløb: Lang linje i Danmarkshistorien med fokus på begrebet MAGT. Der skal arbejdes i de nye netværksgrupper: Se vedlagte fil.
Vi iværksætter arbejdet med lang linje i Danmarkshistorien. Tema: Magt
Grupperne arbejder med knudepunkterne i "Lang linje i Danmarkshistorien"
Gruppearbejdet fortsætter
Fremlæggelser:
fremlæggelser: Gruppe 3,4,5.....
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Danmark1800-tallet -efter enevælde før demokratiet
Oplæg til DHO.
Fokus på den politiske og sociale kamp. Herunder også belysning af kvindernes situation.
Kildebehandling. Forståelse af den politiske og sociale kamp.
Indhold
Kernestof:
Netværksgrupper 1u.docx
Borgerrepræsentationens petition 1848.docx
Tag "Fra fortid til historie" med
P. Frederiksen, K. Ryg Olsen, O.Søndberg: GRUNDBOG TIL DANMARKSHISTORIEN, SYSTIME; sider: 135-137, 154-167
Spørgsmål til modulet:land og folk 1800 tallet.docx
Sæt dig ind i at forklare den demografiske transition s 154-155
Når du læser afsnittet "Omlægning af landbruget", skal du notere dig 8-10 nøgleord og nøglebegreber, som skal præsenteres i modulet.
Arbejdsspørgsmål til dagens lektie: spørgsmål til arbejderbevægelsen.docx
Jeg er desværre blevet syg. Da vi har temmelig travlt ift. DHO skal I bruge modulet til at svare på hjælpespørgsmålene. Spørgsmålene står også i elevfeedback.
NB: I morgen onsdag 26 april skal vi på ekskursion til arbejdermuseet. Vi skal være der kl. 14.10, Adressen er Rømersgade 22, 1362 K. Det ligger ikke langt fra Nørreport station. Besøget varer 1 time.
NB: onsdag 26 april skal vi på ekskursion til arbejdermuseet. Vi skal være der kl. 14.10, Adressen er Rømersgade 22, 1362 K. Det ligger ikke langt fra Nørreport station. Besøget varer 1 time.
DHO Nørre G.docx
Læs disse sider inden besøget:
TRANSAKTIONSANALYSE
Upålidelig fortæller (når læseren oplever et udsagn som fejlagtigt eller forkert):
Minlæring 15 min
God stil - digital lærebog (min læring) 2 min
Vi indleder med ½ times arbejde med dagens tekst, der ligger i forlængelse af besøget på klunkehjemmet: Borgerskabets familie.docx
Borgerskabets familie i 1800 tallet.pdf. Læs denne pdf.
Arbejd selv!
Der arbejdes i grupper. Hver gruppe skriver på forhånd mindst 3 spørgsmål ned til teksterne, analyse af teksterne og til de konkrete spørgsmål i opgaveformuleringen. Vedr. formalia mm: se vedlagte ppt
DHO gruppe 1u 2023 tider.xlsx
Forside DHO 2023.doc
Problemformuleringer DHO 2023 (red. JH+JN).docx
Afsnit
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kolonialisme og imperialisme
Indhold
Kernestof:
Chr Friis Bach Rad. venstre.docx
Steen Christophersen, Lars Peter Visti Hansen: STORBRITANNIENS HISTORIE, Columbus; sider: 52-62, 68-75, 80-87, 100-106, 109-111
industrialisering 2u.docx
2u grupper industrialisering.docx
Opfølgning på gruppearbejdet fra sidste gang. Oplægget forberedes i modulets første 20 minutter. Derefter fremlæggelser.:
I modulet arbejdes med disse problemstillinger inclusiv billederne på side 2 og 3 i filen:
Vi arbejder også med siderne 52-59 i Storbritanniens historie (Lektie til sidste gang, som vi ikke nåede)
Slaveskibet Brookes.docx
Vejen mod imperiet u.docx
am uafhængighedserklæring 1776 2u.pdf
Mads: Oplæg om Robinson Crusoe
Teksten begynder nederst s 80
Elevoplæg:
Vi vil i modulet arbejde med disse problemstillinger. Læs dem igennem inden modulet: britisk imperium efter 1815.docx
Vi fortsætter med fredagens spørgsmål: Vi vil i modulet arbejde med disse problemstillinger. Læs dem igennem inden modulet: britisk imperium efter 1815.docx Se nedenfor
Vi repeterer Arbejdsspørgsmål fra 6 og 11 oktober (det, der er markeret med rødt) britisk imperium efter 1815 rev.docx
Kenan Malik The Great British Empire Debate okt 23 (4).docx Læs til side 5.
Læs resten af Kenan Maliks artikel: Kenan Malik The Great British Empire Debate okt 23.docx
Tag Storbritanniens historie med!!!
HUSK "STORBRITANNIENS HISTORIE"
P. Frederiksen, K. Ryg Olsen, O.Søndberg: GRUNDBOG TIL DANMARKSHISTORIEN, SYSTIME; sider: 302-304
Se hvad der blev arbejdet med 30 november 2022 i historie!!
Grupperne arbejder med malerierne, der skal præsenteres på ekskursion til Frederiksborg slot.
Plan for ekskursionen til Frederiksborg slot 20 november: 2u ekskursion.docx
Arbejd selv!
Plan: 2u ekskursion.docx
Arkonas indtagelse (2).docx De sammensvorne Otto Bache (28.docx Christian 4 påTrefoldigheden (1).doc Moniers billede Constantin Brun.docx grundlovgivende forsamling.docx Tilbagetoget fra Dannevirke.docx Industriens mænd.docx Askov (1).docx Danmark 20
Et kort ophold 4.docx
Carl-Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914, SYSTIME; sider: 9-18
Verden 1914 spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
1 verdenskrig
Viden og indsigt i hvordan det moderne Europa blev skabt.
Fokus på erindringshistorie og på historieopfattelser og historiske forklaringer og sammenhænge.
Monumenter og andre artefakter indgår.
Indhold
Kernestof:
Vi ser igen på disse spørgsmål fra sidste modul. Det er spørgsmål 3 og 4, der afslutter vores imperialismeforløb:
Carl-Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914, SYSTIME; sider: 31-51, 55-56, 355-360
spørgsmål til indledning kap 2.docx
Spørgsmål til dagens lektie: Hvorfor brød krigen ud.docx
Læs side 38-39 og 42-45 i pdf-en. Monumentet er side 30 i lærebogen.
erindringshistorie w kommenteret.pdf
Tag "Verden efter 1914" med!!
Young Willie McBride kommenteret.docx Her er hele teksten
https://en.wikipedia.org/wiki/No_Man%27s_Land_(Eric_Bogle_song). Baggrundslitteratur
erindringspolitisk opgave (3).docx
Fredsprocessen 1918 1919 2u.docx Versaillestraktaten uddrag.docx Versailleskonferencen w.docx
Sidetallet gælder 2. udgave af bogen. I 1.udgaven er det side 341-346!
Overvej disse spørgsmål: Europas samling.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Europa Fra deling til samling
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914, SYSTIME; sider: 355-362
Sidetallet gælder 2. udgave af bogen. I 1.udgaven er det side 341-346!
Overvej disse spørgsmål: Europas samling.docx
Sidetallet er i 2.udgaven. I 1. udgaven er det 345-348
Romtraktatens præambel.docx Spørgsmål:EF og EFTA.docx
EF EU afstemninger.docx
Grupperne forbereder og fremlægger om danske EF og EU-afstemninger. Se notat:
Alle resterende oplæg sendes til mig på Lectio i god tid inden modulet. Sendes som ppt under beskeder.
Ingen lektie. Vi fordeler nogle arbejdsopgaver til studierejsen.
Materiale til elevoplæg gruppe 1,2 og 3: Politikens guide Bruxelles.pdf
Program og pakkeliste Bruxelles 2u 2024 - vers 4.docx Programmet er her i en FORELØBIG udgave
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Israel Palæstina
Forløbet skal give en indsigt i baggrunden for og forløbet af konflikten mellem israelere og palæstinensere med fokus på de 4 krige frem til 1973, Intifadaen, den spildte fredsmulighed og den nuværende tilspidsede konflikt. Der fokuseres på historieopfattelser, politiske opfattelser og disse opfattelsers indvirkning på journalistiske og historiefaglige analyser
Indhold
Kernestof:
TAG "VERDEN EFTER...." MED
Bemærk disse punkter fra erindringshistorie 23u (ovenfor):analyse af erindringssteder.docx
Forbered oplysninger om det erindringshistoriske billede fra sidste modul (under præsentation)
Carl-Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914, SYSTIME; sider: 321-322
Vi supplerer lærebogsteksten med dette korte uddrag af den britiske historiker Ian Kershaw: Ian Kershaw Den store katastrofe 1 (2).pdf Følg pilene!
Hør sidste del af podcast "Kampen om historien" hjemme inden modulet. Noter dig de vigtigste pointer. Kampen om historien Haugbølle a24.docx Radioudsendelse, vi manglede cirka 20 minutter. Hør evt hele udsendelsen, mens du hjælper din far eller mor m
Mellemøsten Osloaftalen.pdf Læs side 150-156
Osloaftalen 1993 ARBEJDSSPØRGSMÅL.docx
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2023/kampen-om-historien-osloprocessen-haab-eller-bedrag-11032315472
ingen lektie til dette modul
Virtuelt modul: Hør udsendelsen "Kampen om historien" om Osloprocessen. Se adresse nedenfor.
Læs s 73-81 og 84-87
Oplæg til FF
Oplæg om befolkning i Israel-Palæstina v/Hanna
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Ideologiernes kamp 1 Mellemkrigstid
Viden og indsigt i hvordan det moderne Europa blev skabt.
Fokus på erindringshistorie og på historieopfattelser og historiske forklaringer og sammenhænge.
Monumenter og andre artefakter indgår.
Der arbejdes med ideologiernes kamp i det 20 århundrede. Kommunisme, liberalt demokrati, fascisme, Holocaust
Fokus på brug af historien (film, billeder mm), historieopfattelser: årsager og årsagssammenhænge, diskussioner om ansvar og skyld, aktør - struktur problematikken, kildebehandling
Indhold
Kernestof:
Modulet starter 8:10
Carl-Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914, SYSTIME; sider: 81-99, 103-110, 121-132, 140-143
Læs lektien og: - Overvej hvilke grundlæggende historiske problemstillinger, der knytter sig til Mellemkrigstiden. - Opstil den økonomiske udvikling i hovedtræk
Repeter de 4 økonomiske faser 1918-1939.
Oplæg om Det store krak i USA: Emil og Aksel
Analyser de 3 kilder side 87 med henblik på at forklare fascismens fremkomst og indhold
Spring i første omgang kilderne 4-5-6-7 over.
Vi arbejder med eksamensøvelsen baseret på de 4 kilder og tabellen over valgene i Tyskland. Det er side 89-95 i "Verden efter..." Husk at aflevere jeres udkast til spørgsmål. Gør det på "elev feed back" i modulet 24 september.
Hvordan kunne det lade sig gøre.docx
Josephine Baker (4).jpg
Inden modulet: Se disse billeder og plakater igennem og notér hvordan de hver især kan bidrage til en bagvedliggende forklaring på NSDAPs magtovertagelse.
Gense de første 9 minutter og 20 sekunder af denne film. og gennemarbejd spørgsmålene i vedlagte fil nedenfor:
I modulet arbejdes med disse spørgsmål : fortolkninger af nazismen. vejen mod holocaust 3u.docx
Repeter hvad sidste modul inden ferien gik ud på.
Husk det udleverede hæfte
tysk ekspansion 3u.docx
Appeasementpolitik, krigsudbrud og skylden for krigsudbruddet behandles i modulet i to omgange:
Elevoplæg:
Gruppearbejdet fra sidste modul gennemgås
Elevoplæg: Jalta (Dennis, Magnus), Potsdam (Arlind, Casper), FN (Victor, Andreas), Krigen i Asien (Emil, Aksel, Mads)
Elevoplæg: Jalta (Dennis, Magnus), Potsdam (Arlind, Casper), FN (Victor, Andreas),
Husk hæftet til at skrive notater i!
Jalta - konferencen 3u.pptx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ideologiernes kamp den kolde kroig
Efter afslutningen af opgøret i 30-erne og 2 verdenskrig fortsætter rivaliseringen mellem 2 af det 20.århundredets ideologier. I centrum er den kolde krigs etablering og forklaringer på dens udvikling: traditionalister og revisionister. Tysklandsproblemet, Berlinmuren, Cubakrisen og Vietnamkrigen behandles og til slut østblokkens sammenbrud. Hobsbawns periodisering behandles og Fukuyama og Huntingtons samfundsteoretiske synspunkter introduceres med henblik på det efterfølgende forløb.
Indhold
Kernestof:
Elevoplæg Potsdam (Arlind og Casper)
Carl-Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914, SYSTIME; sider: 140-143, 148-158, 171-174, 286-289
Mål og midler 3u 24.docx
Tag også "Fra fortid til historie" med
Oplæg:
Dagens korte lektie benytter en række begreber, som I kender fra samfundsfag:
Læs lektien hjemme og orienter dig samtidig i disse spørgsmål, som vi vil arbejde med i modulet: Vestblokken og Østblokken 3u.docx
Bender og Gade: STORMAGTSPOLITIKKEN 1945-1982, Munksgaard; sider: 9-11, 27, 31-32, 34-37
Vi vil lade 2 fra klassen gennemgå Trumandoktrinen.
Trumandoktrin.pptx
https://historie.geografi-noter.dk/verdenshistorie-efter-1945.asp
I modulet arbejdes først med disse spørgsmål;Arbejdsspørgsmål Berlin su.docx arbejdet foregår i grupper, hver gruppe bliver ansvarlig for at redegøre for et af spørgsmålene.
Vi ser først igen på resultatet af Pleven-planen. Og på resultatet af Sovjets forslag om genforening. Derefter følges den tyske udvikling frem til august 1961: Berlinmuren.
Elevoplæg:
NATO og Warszawapagten 3u.pptx
Vi gentager lektien fra 15 januar, Den fremgår nedenfor. I skal supplere lektien fra 15 januar med disse tekster;
Elevoplæg: Vietnamkrigen: Arlind og Casper
Vi gentager lektien:
Modulet starter først kl 1210!
Danmark i den kolde krig (1) Hanna.pdf
Modulet flyttet til 11 marts
Elevoplæg om Jugoslaviens historie. Følgende oplæg skal være klar:
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romerriget. Fra republik til kejserdømme
Der tages udgangspunkt i den politiske udvikling i store træk med vægten på overgangen fra republik til kejserdømme. . Der lægges vægt på Romerriget og oldtidens betydning for Europas kultur, samfundsudvikling og identitet. Relationen til Danmark indgår. Fokuspunkter i øvrigt: kildekritik, Historiebrug i nutidig politisk sammenhæng, herunder brugen af historiske begivenheder, monumenter mm i senere historiske og politiske sammenhænge. Og: Historie og fiktion. Film og dokumentar indgår.
Indhold
Kernestof:
Læs anmeldelse og interview INDEN film-forevisningen
Oplæg:
https://www.dr.dk/drtv/episode/julius-caesar-_-en-diktator-foedes_-vejen-til-magten_503854
Cæsar vejen til magten.docx
Lektien til dette modul er at se det første afsnit af en serie om Cæsar på DR. Det betyder, at I for en gangs skyld skal afsætte ca 1 time til lektielæsningen, men det lønner sig! Ikke læse, blot se!
Her er guide-lines til 1. afsnit. Brug dem, når du ser afsnittet.
Vi drøfter udsendelsen om Cæsar, som I har set hjemmefra. Se mandagsmodulet. Vi ser ligeledes 3. del om Cæsar og drøfter "systemskiftet" og dets moderne paralleller.
Republikkens undergang verden før 1914.pdf
Kejsertiden Augustus supplement (4).pdf s 58-63
Fokuser på disse spørgsmål, når du læser teksten:Augustus magtpositioner.docx
Augustus Res Gestae (3).pdf Res Gestae analyse.docx
Analyse og fortolkning. Hammersmeden Varusslaget 2feb.docx
Hammersmeden Varusslaget 1 (6).docx
Læs først denne fil: Hvorfor er historikere uenige 3u.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744012054", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744012054", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744012054" }