Holdet 2022 HI s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) John Hansen, Morten Lauritsen
Hold 2022 HI s (1s HI, 2s HI, 3s HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden + intro til historie
Titel 2 Lang linje i Danmarkshistorien Tema Magt
Titel 3 Danmark1800-tallet -efter enevælde før demokratiet
Titel 4 Det korte århundrede 1: 1 verdenskrig
Titel 5 Mellemøsten 1
Titel 6 Skotland. Britisk relation og national identitet
Titel 7 Vietnam og Vietnamkrigen
Titel 8 Det korte århundrede 2. Ideologiernes kamp
Titel 9 Kvinderettigheder
Titel 10 Det korte århundrede 2. ideologierne kamp nazismen
Titel 11 Ideologiernes kamp Den kolde krig
Titel 12 Romerriget. Fra republik til Kejserdømme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden + intro til historie

Formålet
I forløbet vil vi undersøge vikingetiden som et centralt kapitel i Danmarkshistorien ud fra starten på en dansk statsdannelse og indførelsen af kristendommen.
Forløbet vil især fungere som et introduktionsforløb til historiefaget med fokus på:
- kildetyper, det funktionelle kildebegreb og kildekritik
- kilder som levn og beretning
- historiebrug
- periodisering

Forløbet opfylder følgende af lærerplanenes krav for kernestof og faglige mål:

Faglige mål
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestofområder
Forløbet lægger sig indenfor kernestofområdet tiden mellem ca. 500-1500. Undervejs vil det især være følgende kernestof temaer som vil være i fokus:
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer  
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder.

Materiale:
• Frederiksen, Peter. Vores Danmarkshistorie. København: Columbus, 2021. S. 24-29, 31-37, 39-45 og 47 (21 sider)
• Hassing, Anders og Vollmund, Christian. Fra fortid til historie. København: Columbus, 2017. S. 11, 37-38, 44-47 (7 sider)
• Nationalmuseet: Vinkler på vikingetiden, Skoletjenesten 2013, s. 59-66 og 87-90 (12 sider)
https://danske-podcasts.dk/podcast/vores-danmarkshistorie Vikingetiden. Fra 0:00-6:00 (2 sider)
https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724412/Harald-Blåtand Harald Blåtand fra Kongerækken hos Politiken historie (18 min – 5 sider)
https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724415/Svend-Tveskæg Svend Tveskæg fra Kongerækken hos Politiken historie (11 min – 3 sider)

50 sider i alt

Kilder:
• Fadlan, Ibn: Om vikingernes skikke (ca. 922)
https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/kilder/ibn-fadlan/
• Fra: Frederiksen, Peter. Vores Danmarkshistorie. København: Columbus, 2021.
- Notat fra den Angelsaksiske Krønike om hedningernes hærgen på Lindisfarne (S. 28)
- Svend Tveskægs erobring af England (S. 36)
• Hjelm har alle dage været en god idé. Rådet for sikker trafik. https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc
• Jellingstenen
• Vikings. Uddrag fra sæson 1 episode 2: Wrath of the Northmen (angrebet på Lindisfarne). https://www.youtube.com/watch?v=5FwKE-qzWII
• Widukind om Haralds overgang til kristendommen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lang linje i Danmarkshistorien Tema Magt

Forløbet indledes med  et kort uddrag af en artikel om begrebet Magt. . Dernæst læses en oversigtsartikel fra Danmarkshistorien.dk som omhandler kongemagten i Danmark. Ikke sådan at forstå at konger har haft magtmonopol igennem Danmarkshistorien, men kongers magtposition har været betydelig
Kongemagten i Danmark
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kongemagten-fra-jellingesten-til-enevaelde/
Forløbet er struktureret omkring 8 knudepunkter i Danmarkshistorien fra Middelalder til moderniseringen i sidste del af 1800-tallet. De 8 knudepunkter deles ud på 8 grupper, som arbejder med hver sit knudepunkt. Gruppearbejdet forventes at vare 3 moduler, hvorefter der er fremlæggelser.
Fokuspunkter: Kildelæsning, kildekritik, sammenhængsforståelse, tematisk læsning, historiefremstilling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmark1800-tallet -efter enevælde før demokratiet

Oplæg til DHO.
Fokus på den politiske og sociale kamp. Herunder også belysning af kvindernes situation.
Kildebehandling. Forståelse af den politiske og sociale kamp.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det korte århundrede 1: 1 verdenskrig

Historiske sammenhænge og -forklaringer. Studere hvordan forskellige historiesyn og historieopfattelser spiller ind, når historiens udvikling forklares.
Den store katastrofe og ideologiernes kamp: Hvordan forstås og forklares den store katastrofe, "the Great War". Der lægges vægt på erindringshistoriske aspekter
Indsigt i hvordan historien og historieopfattelser spiller en rolle i kunstneriske sammenhænge med historisk indhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mellemøsten 1

Første del af mellemøstforløbet fokuserer på konflikten mellem Israel og Palæstina.
Forløbet skal give en indsigt i baggrunden for og forløbet af konflikten mellem israelere og palæstinensere med fokus på de 4 krige frem til 1973, Intifadaen, den spildte fredsmulighed og den nuværende tilspidsede konflikt. Der fokuseres på historieopfattelser, politiske opfattelser og disse opfattelsers indvirkning på journalistiske og historiefaglige analyser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 8 Det korte århundrede 2. Ideologiernes kamp

Viden og indsigt i hvordan det moderne Europa blev skabt.
Fokus på erindringshistorie og på historieopfattelser og historiske forklaringer og sammenhænge.
Monumenter og andre artefakter indgår.
Der arbejdes med ideologiernes kamp i  det 20 århundrede.Kommunisme, libermalt demokrati, fascisme, Holocaust
Fokus på brug af historien (film, billeder mm), historieopfattelser: årsager og årsagssammenhænge, diskussioner om ansvar og skyld, kildebehandling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Det korte århundrede 2. ideologierne kamp nazismen

Viden og indsigt i hvordan det moderne Europa blev skabt.
Fokus på erindringshistorie og på historieopfattelser og historiske forklaringer og sammenhænge.
Monumenter og andre artefakter indgår.
Der arbejdes med ideologiernes kamp i  det 20 århundrede.Kommunisme, libermalt demokrati, fascisme, Holocaust
Fokus på brug af historien (film, billeder mm), historieopfattelser: årsager og årsagssammenhænge, diskussioner om ansvar og skyld, kildebehandling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Ideologiernes kamp Den kolde krig

Efter afslutningen af opgøret i 30-erne og 2 verdenskrig fortsætter  rivaliseringen mellem 2 af det 20.århundredets ideologier. I centrum er den kolde krigs etablering og forklaringer på dens udvikling: traditionalister og revisionister.  Hovedpunkterne bliver: Etableringen af den kolde krig, Tysklandsproblemet, Berlinmuren,  Østblokkens sammenbrud. Hobsbawns periodisering behandles og Fukuyama og Huntingtons samfundsteoretiske synspunkter introduceres..
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Romerriget. Fra republik til Kejserdømme

Der tages udgangspunkt i den politiske udvikling i store træk med vægten på overgangen fra republik til kejserdømme. . Der lægges vægt på Romerriget og oldtidens betydning for Europas kultur, samfundsudvikling og identitet. Relationen til Danmark indgår. Fokuspunkter i øvrigt: kildekritik, Historiebrug i nutidig politisk sammenhæng, herunder brugen af historiske begivenheder, monumenter mm i senere historiske og politiske sammenhænge. Og: Historie og fiktion. Film og dokumentar indgår.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer