Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Line Thorsteinsson
|
Hold
|
2022 id b (1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Performance og kropsbasis
Faglige mål:
Eleverne skal i dette forløb:
- udvikle kropsbevidsthed
- opnå færdigheder inden for genren musik og bevægelse
- indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller
Kernestof:
- alsidige idrætsaktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse
Eleverne skal stifte bekendskab med Rudolph Labans bevægelseslære samt arbejde med BESS-konceptet. Afslutningsvis skal eleverne lave en perfromance til musik eller lyd, som de viser for hinanden samt aflevere et refleksionsark.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Refleksionsark BESS konceptet
|
13-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog Pickleball
|
02-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmning og ultimate introduktion til spillet
Eleverne skal lære at udfærdige og udføre opvarmningsprogrammer .
Forløbet omfatter
- teori om opvarmningen. Begrundelse og effekt
- afprøvning af opvarmningsprogram
- gennemgang af principper for opbygning af opvarmningsprogram samt musikvalg
- gruppevis udfærdigelse af opvarmningsprogrammer
- klassevis afprøvning af gruppernes opvarmningsprogrammer med efterfølgende evaluering
- Hver gruppe afleverer et refleksionsark over musik- og øvelsesvalg.
Bedømmelseskriterierne:
¿ Er øvelserne velvalgte?
¿ Er musikken velvalgt og følges takten?
¿ Har alle i gruppen lært programmet og kan de udføre det korrekt?
¿ Gives der klare instrukser og gode forevisninger?
Ultimate:
Faglige mål:
En grundlæggende forståelse af værdisættet omkring spillet mht fairplay og spillets ånd.
Forståelse af de centrale regler i spillet.
Grundlæggende tekniske færdigheder:
At kunne kaste baghånd og forhånd
Gribeteknik
Pivotering.
Nedenstående del er ikke nået:
(Grundlæggende taktiske færdigheder herunder:
At have forståelse for løbebaner og cuts i angrebspillet.
At kunne placere sig og bevæge sig korrekt i forsvarsspillet.)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmning
|
30-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hip hop, subkultur og idrættens organisering
Faglige mål:
Eleverne skal kunne udføre en række basale moves inden for hiphop. De skal kunne udføre en hiphopserie og selv konstruere mindre serier og til sidst en længere serie (performance). Eleverne skal kende Labans bevægelseslære og kunne bruge den i forhold til deres egen hiphopserie.
Indhold:
I starten af forløbet vil det være lærerstyret, hvor eleverne følger læreren, som foreviser en række grundlæggende mooves. Der vil ligeledes være en fælles hiphopserie, som alle eleverne skal lære. Der er fokus på udtryk, attitude og koordination. I løbet af forløbet vil eleverne arbejde mere i grupper, hvor de skal sammensætte deres moves til mindre serier. Forløbet rundes af med en performance, hvor eleverne i grupper laver deres egen musikvideo.
Fokuspunkter
Grundtrin (grundlæggende moves)
Kropsbevidsthed
Koordination
Rytmisk forståelse
Kendskab til særlige kendetegn ved stilarten (at bounce, at groove)
Udførelse af bestemte hiphop moves
Sammensætning af hiphopserie
Bevidsthed om rum og tid ud fra Labans bevægelseslære.
Evaluering:
En musikvideo på 1-2 minutter i grupper som optages og/eller afleveres i lectio som video.
Idrættens organisering og idrætsadfærd
At have indsigt i danskernes idrætsadfærd i forhold til
- Udvikling i idrætsdeltagelse gennem tiden
- Alder og køn
- Organisering (selvorganiseret, forening,...)
- De mest populære idrætsaktiviteter
At have forståelse for de 4 samfundssektorer i forhold organisering af idræt og hvordan hip hop har udviklet sig i fra subkulture som selvorganiseret idræt i den uformelle sektor til en mere formaliseret organisering i den offentlige og kommercielle sektor.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Musikvideo Hip hop
|
09-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball og de fysiske krav
Faglige mål:
Eleverne skal tilegne sig både tekniske og taktiske færdigheder inden for basketball. De skal have en forståelse af, hvad det vil sige at spille på et hold (holdtaktik). De skal ligeledes have viden om de grundlæggende regler, og ideen bag basketball. De skal ligeledes kende til de fysiske krav, der stilles til en basketballspiller indenfor den aerobe kapacitet.
Vi har ligeledes arbejdet med det at skulle præstere under pres, spændingsregulering, flow og agression som også er elementer der skal bruges til studieturen med idræt og dansk.
Indhold:
I starten af forløbet arbejder vi med de tekniske elementer og spiller primært 3 mod 3 (streetbasket) med få enkle regler. Efterhånden arbejder vi os over imod de taktiske elementer og dermed mere spil 4 mod 4, hvor vi arbejder med faste opstillinger i forsvar og angreb. Her har vi fokus på placering på banen og løbebaner.
Særlige fokuspunkter:
Teknik:
- aflevering (bryst-, studs-, over hovedet)
- driblinger (beskyttet dribling)
- finter (Cross-step finte og kænguru finte)
- skud (lay up)
- triple threat position, jumpstop og pivotering
Taktik:
- Forsvarsprincipper: primært mandsopdækning
- Angrebsprincipper: give-and-go og back door.
- generel forståelse af opstilling og løbebaner
Til eksamen:
I skal til eksamen fremvise forskellige enkeltøvelser med fokus på specifikke tekniske elementer, fx afleveringer, finter og skud. I skal ligeledes fremvise mere sammensatte øvelser/småspil med fokus på de taktiske elementer. Til sidst skal I vise det færdige spil i kamp.
Praktik:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, kængurufinten
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- kunne forstå og overholde reglerne i spillet
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne forklare teknikken i de valgte tekniske elementer
- kunne forklare din og holdets måde at bevæge sig på banen
- kunne forklare reglerne i spillet
- kunne redegøre for de fysiske krav til en basketballspiller (de aerobe krav) samt for det press man kan være under når man fx skal skyde straffe og i det hele taget hvordan man kan arbejde med at spændingsregulere i en kampsituation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crossfit og muskelstyrke
Forløbet Crossfit sætter fokus på fitness som sportsgren, bevægemønstre og muskelarbejde (excentrisk, koncentrisk og statisk arbejde) samt forskellen på muskelstyrke og muskeludholdenhed.
DU SKAL:
- have kendskab til sporten og hvordan crossfit er opstået
- have indgående kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, træk og pres.
- kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
- have kendskab til de tre typer muskelarbejde: koncentrisk, excentrisk og statisk samt forskellen på muskelstyrke og muskeludholdenhed.
- kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
- have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
- kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
Forløbet afsluttes med en videoaflevering hvor eleverne skal sammensætte deres egen WOD
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Crossfit og muskelstyrke (vol 2, afrunding fra 2g)
Vi afslutter forløbet som startede i slutningen af 2.g. Se studieplan for Crossfit og muskelstyrke for at se indhold mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Crossfit drejebog
|
06-09-2024
|
Video af 2 teknisk svære øvelser crossfit
|
06-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt og ultimate
Træningsprojekt og ultimate
Formålet med træningsprojektet:
I skal lave et realistisk, personligt træningsprogram, som kan inspirere til fortsat fysisk aktivitet.
Træningsprogrammet skal forbedre jeres konditionsmæssige træningstilstand.
I skal have indsigt i centrale områder af træningslæren (hvilken form for træning kan forbedre hhv kredsløbet og de mere perifere tilpasninger ude i musklerne)
I skal have indsigt i forskellige sundhedsparametre og koble teori og praktik.
Ultimate
En grundlæggende forståelse af værdisættet omkring spillet mht fairplay og spillets ånd.
Forståelse af de centrale regler i spillet.
Grundlæggende tekniske færdigheder:
At kunne kaste baghånd og forhånd
Gribeteknik
Pivotering.
Grundlæggende taktiske færdigheder herunder:
At have forståelse for løbebaner og cuts i angrebspillet.
At kunne anvende stack princippet i angrebsspillet.
At kunne anvende spilsystemer med aftalte løbebaner i angrebsspillet.
At kunne placere sig og bevæge sig korrekt i forsvarsspillet.
Grundlæggende fysiske færdigheder (kondition mm).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forsvarets Bipstest
-
Yubio C+B (2023); sider: 13-28, 30-34, 39-42, 67-69, 72-77, 195-199, 201, 663-668, 690-692
-
Personlig profilbeskrivelse 3b.docx
-
Pulsdata og kondital 3b
-
Pulsdata og kondital 3b sep 2024
-
Træningsprojekt og ultimate 3b.pptx
-
T-shirt cut med og uden vending samt modløb
-
Løb i det tomme rum
-
Handlerhjælp
-
Smørklat
-
Modløb med markør
-
Ultimate kompendie PD.pdf
-
Ultimate i gymnasiet, Dansk Frisbee Sport Union, 2020; sider: 50-51
-
Se øvelsen Stak
-
15.A4 Overhal og pivoter
-
15.C3 Cut ud i det tomme rum
-
Ultimate Frisbee Vertical Stack for Beginners
-
Tiger Balm Film Room: New York Vertical Stack
-
15.A9 Kort kort lang
-
Se medløb i boks
-
15.C6 Vertical stack med handler
-
Se øvelsen medløb i boks
-
Se øvelsen Smørklat
-
Eksempler på drejebog i Ultimate.docx
-
Videorapport træningsprojektet 3b.docx
-
Pensum Yubio Træningsprojekt c niveau.docx
-
opgave 3g Id4.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Profilbeskrivelse samt Træningsprogram for 8 uger
|
15-09-2024
|
Drejebog Ultimate
|
23-10-2024
|
Træningsprojektet
|
17-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
HAKA og argentinsk tango
Overordnede faglige mål for hele forløbet:
… kunne udføre og genkende grundtrin og basale bevægelser i de præsenterede stilarter HAKA og Tango
… kunne følge takt, puls og tempo i musikken under udførelsen af de præsenterede stilarter
… kunne arbejde selvstændigt og kvalitetsbevist med æstetiske bevægelser
… kunne anvende Labans bevægelseslære til at beskrive forskellen på de 2 typer af stilarter
…kunne sætte de 2 danse i et kropskulturelt perspektiv – herunder hvordan de er opstået samt hvilken kulturel betydning dansen har haft
…kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i andre lande
… Kende overordnet til indlæring af komplekse bevægelser samt kendskab til den myotatiske refleks. Lave forsøg med spejltegninger for at se på indlæring.
…Kende til sundhed, livsstil og idrætsvaner. Herunder KRAM faktorerne.
Fokuspunkter i tango:
Korrekt vægtoverførsel, bøjede knæ, foden først så kroppen, tåen glidende i gulvet. Herren fører vha. træk mod vægtoverførsel, at kunne følge pulsen i musikken.
Fokuspunkter HAKA:
Markerede, kraftfulde bevægelser, krigerisk ansigtsudtryk, korrekt udtale af Ka Mate incl. timing af de bevægelser der passer til, timing og at følge rytmen i "sangen".
Evaluering/afsluttende produkter:
1) Løbende efter hver stilart ved at filme deres egne produkter/koreografier hvor de bedømmes ud fra de faglige mål.
2) Evt en drejebog hvori der beskrives hvilke fokuspunkter de har for deres dans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744045079",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744045079",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744045079"
}