Holdet 2022 id/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mats Cibis
Hold 2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning og vild med dans
Titel 2 Pickleball
Titel 3 Fodbold
Titel 4 Basketball
Titel 5 Hiphop
Titel 6 Kampsport
Titel 7 Atletik og træningsprojektet
Titel 8 Floorball
Titel 9 Lindy Hop
Titel 10 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning og vild med dans

Formål:
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter.
Formålet med det bredere forløb i Vild med dans er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse. Der afsættes 1-2 moduler til hver af de forskellige danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, som kan vises til forløbsprøven. Rutinen kan enten være lavet af dig/jer selv, eller du/I kan bruge en af de rutiner, som bogen indeholder (varierende sværhedsgrad).

Faglige mål - opvarmning:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det

Faglige mål - vild med dans:
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pickleball

Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fodbold

Beskrivelse:
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden. I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er i fokus.

Hvad skal jeg kunne:
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basketball

Formålet:
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Taktiske elementer som forskellige typer cuts eller fastbreak introduceres senere i forløbet. I starten af forløbet vil der være fokus på småspil (primært 3vs3 og streetbasket) og senere i forløbet skal eleverne få erfaring med det færdige spil.

Faglige mål:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten) og cross-step
- Taktisk og teknisk forståelse af cuts (v-cut og backdoor-cut) og fastbreak
- Forståelse for angrebsspil og forsvarsspil (herunder mandsopdækning og zoneforsvar)
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Teori:
- Spillets historie, regler og organisering
- Videoer af forskellige tekniske elementer
- Team, sammenhold på holdet, roller på et hold, kohæsion (herunder social- og opgavekohæsion)


Evaluering:
Forløbsprøven tager udgangspunkt i at eleverne skal lave en drejebog. Drejebogen skal tage udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hiphop

Formål:
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.

HVAD SKAL JEG KUNNE?

Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls

Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi

Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidst nævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow

Teori:
- Hiphoppens historie
- Labans bevægelseslære

Evaluering:
Vi afslutter forløbet med at i skal lave en musikvideo eller koreografi i grupper. Her lægges der vægt på brugen af de forskellige elementer fra undervisningen og brugen af Labans bevægelseslære.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kampsport

Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i basale teknikker i kamp. Forløbet giver indsigt i og forståelse for forskellige former for kamp.
Forløbet tager udgangspunkt i forskellige stilarter indenfor "grappling", herunder med fokus på jordkamp, positionskamp og kast.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Rullefald (hen over makker) og holdegreb (fastholdelse af person i egen vægtklasse)
- Bevægelse hen over gulv væk fra modstander og vende modstander, der ligger på maven
- Holdegreb. Forståelse for teknikken. Kan udføres, når makker hjælper
- Frigørelse fra holdegreb. Forståelse for teknikken. Kan udføres, når makker hjælper
- Hoftekast (forståelse for teknikken)
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp


Evaluering
Forløbet afsluttes med en iscenesat kamp, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages. Forløbsprøven er fremvisningen af den iscenesatte kamp, og evalueringen tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikker.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hiphop 02-02-2024
Kampsport 30-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Atletik og træningsprojektet

Atletik:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 5 discipliner, herunder højdespring, spydkast, kuglestød, sprint/stafet og længdespring(længdespring er kun blevet berørt med overordnet i form af stående længdespring uden særlig fordybelse i forskellige teknikker). Der arbejdes med hver disciplin i ca. en halv – en hel lektion. I sidste modul skal hver elev vælge 2 discipliner, som de dygtiggør sig i. Disse discipliner trænes nu i 6. modul, samtidig med at der holdes et mini-OL i de valgte discipliner. Eleverne skal vælge discipliner fra forskellige "kategorier" (der må fx ikke vælges to spring eller to kast).

Hvad skal jeg kunne
- Have en vis forståelse for teknikken i alle fem discipliner
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de fem discipliner
- Kunne udføre et spring/sprint og et kast/stød, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i OL-disciplinerne

Teori:
- som teori indgår teorien fra træningsprojektet
- grundlæggende teoretisk forståelse for teknikken i de forskellige discipliner i atletik

Evaluering:
Eleverne evalueres pba. den afsluttende mini-OL
Løbende evaluering i modulerne.

Træningsprojekt:
Formålet med træningsprojektet er at I skal forbedre jeres fysiske præstationsevne over en 8-10 ugers periode. I sætter individuelle mål for forløbet og lægger en træningsplan. Gennem perioden træner i for at nå jeres mål og skriver dagbog over træningen. Afslutningsvis skriver i en rapport over jeres projekt.

Faglige mål
- At kunne opstille gode individuelle træningsmål med udgangspunkt i egen fysiske formåen og motivation.
- At kunne planlægge og gennemføre træning over en længere periode.
- At kunne skrive en rapport der tager udgangspunkt i egen træning og viser indsigt i træningslære og sundhed.

Produkt: Træningsprojektet afsluttes med en videorapport.

Pensum i Yubio idræt C+B 2024:
Yubio kap 3 ”Træningsplanlægning”, side 67-78
Yubio kap 1.3 ”Idræt og sundhed”, side 28-34
Yubio kap 7.2 ”Test af kondition”, side 196-199


Evaluering:
Evaluering sker på baggrund af videorapporten og den elevens fysiske kapacitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Floorball

Formål:
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden. I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.

Faglige mål:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Evaluering:
Forløbet afsluttes med at eleverne laver en drejebog i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Lindy Hop

Formålet med forløbet er, at du skal lære nogle grundtrin og figurer, der hører til swingdansen lindyhop. Du skal også gennem forløbet arbejde med, hvordan du med bounce giver dansen det helt rigtige swingende udtryk. Ligeledes skal du eksperimentere med, hvordan du med variationer af allerede eksisterende figurer, autentiske jazztrin eller måske dit helt eget trin, kan give dansen dit eget personlige udtryk. Du skal også lære og erfare, hvordan du mest hensigtsmæssigt fører og bliver ført. Det er specielt vigtigt, når dansen ikke er koreograferet på forhånd, og du skal føre/følge din partner. Til sidst i forløbet skal du arbejde med koreograferet lindyhop i en "showcase", hvor du i en gruppe med andre par skal lave en koreografi og inddrage trin og figurer fra forløbet – evt. suppleret med egne trin.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- 6-count grundtrin med tilhørende bounce
- Figurerne "follower under armen", "Over åen/cross the bridge", "Byt plads/pass by"
- Autentiske jazztrin
- Kende til lukket/closed position og åben/open position
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne anvende musikkens udtryk i dansen (herunder udføre alle trin med bounce)
- Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer