Holdet 2022 id/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Kristian Domino
Hold 2022 id/e (1e id, 2e id, 3e id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Hip hop
Titel 2 Forløb#2 Boldspil Basketball
Titel 3 Forløb#3 rytmisk opvarmning
Titel 4 Volleyball
Titel 5 Latin dans
Titel 6 Pcikleball
Titel 7 Træningsprojekt og boldspil
Titel 8 Fodbold
Titel 9 Rueda de cazino
Titel 10 Kamp sport kickboxing og judo

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Hip hop

Faglige mål:
At kende til Hip hop historie og udvikling
At kunne bevæge sig i takt med musikken og med bevægelser og udtryk/attitude der ligger inden for hip hop genren. Herunder inddragelse og "bounce" og "groowe".
At have et bredt kendskab til forskellige grundtrin og selv kunne finde på grundlæggende bevægelser til dansen.
At have kendskab til bevægleser og poses der er egnet til "bevægelse over gulv" og "battles" og inden for hip hop.
At kunne lave footwork og freezes indenfor breakdnce.
At kunne lære en hip hop koreografi og forevise den med stil og udtryk.
At kunne udvikle egne koreografier og give konstruktiv feedback på andres arbejde med koreografier. Herunder indraggelse af:  Brug af musikkens udtryk, takt og rytme, brug af rummet/scenen, brug af niveauer, brug af poses, start og afrunding af koreografi mm.
I grupper at kunne udvikle og forevise en større hip hop koreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 Volleyball

Faglige mål:
- Udføre følgende grundlæggende slag: baggerslag, fingerslag, underhåndsserv, smash og blokade.
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Bevæge sig og kommunikere sammen så det forbedrer samarbejdet på holdet.
- Udvise kendskab til spillets basale taktiske dimension
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Latin dans

Der er arbejdet med følgende danse:
Jive, og salsa (se forrige forløb) Desuden prøves dancefit
Formål:  
Formålet med det bredere forløb i Latin dans er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse. Der afsættes 2-3 moduler til hver af de forskellige danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, som kan vises til forløbsprøven. Rutinen kan enten være lavet af dig/jer selv, eller du/I kan bruge en af de rutiner, som bogen indeholder (varierende sværhedsgrad).

Faglige mål:
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

Salsa:
Grundtrin: fokus på tælling( pause på 4) og vægtoverførsel så der kommer hofte på.
Fokus på hvordan leader giver signal til follower
360 graders drejning for leader og follower
Cross body lead og efterfølgende drejning
Open break variationer: numseskub, embrace, enchufa
Sombrero
hammerlock for leader og follower

Jive:
6 count grundtrin for leader og follower + 180 grader drejning af follower
forskellige kick variationer
the mooch, american spin, heel toe, sliding doors, cuddle
Der arbejdes med lifts og og aereals
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pcikleball

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Fodbold

Der arbejdes med tekniske, taktiske og fysiske aspekter af den praktiske del af fodbold. Det samme gælder inden for den teoretiske del. Herunder fokuseres på, hvordan man fysiologisk skal træne for at blive en god fodboldspiller.

Faglige mål
Teknisk:
- Korrekt udførelse af korte og lange indersideafleveringer.
- At kunne tæmme en kort og lang bold, uden den løber fra en.
Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
- At kunne drible i moderat højt tempo, uden at bolden løber fra en. Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
-Dækning af egen bold.
-Skud med inderside.

- At have god verbal og nonverbal kommunikation med medspillerne.
- At kunne udføre hårde og velplacerede afslutninger.
- At være udholdende og aktivt deltagende i spillet over længere tid samt kunne udføre eksplosive løb.
- Kendskab til hvordan der skal trænes for at man bliver en god fodboldspiller

Taktiske færdigheder

Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt.
Formationer og positioner på banen.
Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
Forståelse for og udførelse af:
Bandespil, overlap, boldovertagelse og modløb.
Defensivt arbejde med højt og lavt pres.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Rueda de cazino

Hvad skal jeg kunne
Kropsbeherskelse, herunder:

Følge takten 1-2-3-pause
Træde på forfod
Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
Kunne style i figurerne Dame og vacilala:
Styling i dame: follower Strakt venstre arm op på 1, lav lækkert hår på 1-3 med højre og  smide hoften/hånden ind i cirklen på 5. herre hånden til bryst eller shimmy på 5-7 hen mod damen. træde tydeligt ind på 1.
Vacilla: Follower har strakte arme op på 2-3.  Leader hånden til bryst eller shimmy på 5-7 hen mod damen

Grundtrin (guapea)
Fly
Dame
Dame dos (dos con uno/dos)
Rapido
Dile que no
Vuelta
Enchufla
Enchufla – double
Enchufla – dile que no
Enchufla – double – dile que no
Laprima
Laprima + double
La familia (laprima + enchufla – Dile que no)
Sombreo
Vacilala
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kamp sport kickboxing og judo

Faglige mål:

Lige Stød
Lige stød kan udføres mod kæbe eller solar plexus.
Udgangsposition er skridtstående med venstre ben forrest
Slaget udføres ved at armen strækkes frem mod puden
Hånden og arm drejes så overhånden er i vandret position. Skulder drejes op mod kæbe til at dække for slag
Ekstra kraft i slaget:
Lige højre: Højre fod strækkes i forbindelse med at højre arm strækkes, der trædes evt. lidt til venstre på ventre fod
Lige venstre: der trædes lidt frem på venstre fod i forbindelse med slaget

Uppercut
En uppercut er et knytnæveslag,  der kommer nedefra og rammer modstanderen på  hagen.
Slaget laves ved, at albuerne holdes bøjede, trækkes lige bagud, så hånden starter sin fremføring fra egen hoftehøjde. Med lidt rotation i overkroppen og en opadføring af hånden (stadig med bøjet albue) rammes målet, som er kæben på modstanderen. Slaget kan udføres med eller uden drejning af hånden(tommelfinger ind mod sig selv)
Ekstra kraft opnås ved at strække foden op på tå i samme side som slag arm.

Hook
Et hook er et knytnæveslag, der kommer fra siden og rammer ind på siden af modstanden.  Typiske mål er nyrerne ved lavt slag eller kindbenet ved højt slag. Udgangspunktet for hænderne er knyttede  med tommelfingrene 5-10 centimeter fra egne kindben og knoerne pegende opad. Slaget laves ved, at albuerne
holdes bøjede og trækkes tilbage skråt nedad. Ved fremføringen føres albuen op i skulderhøjde, og arm og overkrop svinges mod modstanderen. Ekstra kraft opnås ved at strække foden op på tå i samme side som slag arm.


Frontspark
Udgangsposition er skridtstående med venstre ben forrest
Sparket udføres ved at knæet trækkes op, for dernæst at strække benet frem mod puden.
Puden rammes med forfod
Balance og kontrol: Hold altid balancen og kontroller bevægelserne. Undgå at falde fremad efter sparket. Foden på standbenet drejes let ind mod midten til ca 45 grader
Præcision: Fokusér på præcision snarere end blot kraft.
Parader: Beskyt dig selv under hele bevægelsen: Hold dine hænder oppe ved kinderne
Ekstra kraft til venstre fodspark får ved hurtigt fodskifte venstre-højre spark med venstre

sidespark
Løft sparkefoden og træk knæet op mod brystet, så låret er parallelt med jorden.
Overkroppen læner sig nedad/til siden og væk fra puden/modstanderen
Ram puden med hælen idet standbenet peger i modsatte retning
Kom tilbage til udgangspositionen i balance så du hurtigt er klar til næste bevægelse og for at undgå modangreb.

Baglæns spark (højre ben)
Man drejer 180 grader med uret på venstre ben så man ender med ryggen mod modstanderen.
Hælen på venstre fod peger imod modstanderen.
Sparkebevægelsen er som ved sidespark.
Efter sparket roteres hurtigt samme vej tilbage til udgangsposition

Judo:
At kunne udføre:
-forskellige fald teknikker Baglænsrulle, baglæns fald, til siden og forlæns rullefald
-Hoftekast
-Fejning
-Holdegreb
-frigørelse fra holdegreb

teoretisk:
Hvilken filosofi ligger der bag Judo
Hvad menes der med begreberne Tori og Uke?
Hvordan forholdt Grundtvig sig til kappestrid, og er der ligheder/forskelle i forhold til Judo og kickboxing?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer