Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jakob Overgaard
|
Hold
|
2022 id/m (1m id, 2m id, 3m id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Floorball
Indhold:
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Faglige mål:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden - Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Materiale:
Alle materialer fremgår af moduler.
Evaluering:
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser. I små grupper vises aflevering, driblinger, trækskud og sammenspil.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vild med dans
Indhold:
I Vild med dans forløbet skal du opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse. Der afsættes 1-2 moduler til hver af de tre danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dan- sens rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, som kan vises til forløbsprøven. Rutinen kan enten være lavet af dig/jer selv, eller du/I kan bruge en af de rutiner, som bogen indeholder (varierende sværhedsgrad).
Faglige mål:
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering - Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken - Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Materiale:
Yubio, afsnittet Vild med dans
Evaluering: Forløbet afsluttes med en forløbsprøve hvor man parvis skal vise 1-2 danse som til sammen afspejler de faglige mål.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball (eksamensforløb)
Indhold:
Pickleball er et forholdsvis nyt netspil i Danmark og en af de hurtigst voksende sportsgrene i USA og Canada. Spillet giver god motion og er nemt at starte.
Spillet er en blanding mellem badminton, bordtennis og tennis. Der spilles på en badmintonbane med en pickleball plasticbold og et pickleballbat, som er noget større end et bordtennisbat. Nettet er i tennishøjde. Det kan spilles både indendørs og udendørs og som single og double.
Forløbet vil indeholde en introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig vil moduler modulerne fokusere på at eleverne opnår tekniske og taktiske delmål.
Faglige mål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Materialer:
Alle materialer fremgår af modulerne.
Evaluering:
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man skal vise en selvvalgt slagsserie som afspejler de faglige mål, samt spille frit mod en ligeværdig modstander, og derigennem vise forståelse for spillets ide og regler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Crossfit (eksamensforløb)
Indhold:
Formålet med crossfit er en grundlæggende indføring i crossfit som træningsform og kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
Crossfit-konceptet er styrke- og konditionstræning via konstant varierende funktionelle bevægelser ved høj intensitet, og crossfit hovedkvarteret definerer fitness i forhold til 10 fysiske domæner:
Kardiovaskulær og respiratorisk udholdenhed, muskeludholdenhed, muskelstyrke, fleksibilitet, power, hurtighed, koordination, behændighed, balance og præcision. Niveauet af ens crossfitness svarer til den samlede kompetence i de 10 domæner. På grund af begrænset tid er det ikke muligt at teste alle 10 fysiske domæner. Forløbet her fokuserer på kredsløbstræning (Kardiovaskulær og respiratorisk udholdenhed), muskeludholdenhedstræning samt på tekniktræning (fleksibilitet, koordination, balance og præcision). Hvert modul vil fokusere på et af de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante samt træk og pres. I den sammenhæng vil front- og backsquat, goodmornings, shoulder press, wallballs, deadlift, thruster, pushup, pull ups, ring rows, bend over rows have særligt fokus.
Faglige mål:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde - Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere både sig selv og klassekammerater
- Kende til og kunne forklare hvad der kendetegner sporten fysisk og kunne knytte begreberne aerob, anaerob og styrketræning her til.
Materiale:
Materialet fra Yubio med titlen X-fitness, foruden de materialer som fremgår af modulerne.
Evaluering:
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede tekniske øvelser og de forskellige måder at sammensætte træningen på. Gruppevis skal der udarbejdes en drejebog med en WOD som omdrejningspunkt, og denne skal præsenteres for klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball (eksamensforløb)
Indhold:
Forløbet i basketball vil give jer er en grundlæggende indføring i centrale dele af spillet. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter (fundamentals). Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil. Forløbet vil også rumme samtale om spillets historie, ide og organisering.
Faglige mål:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stød(bryst)aflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp - Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Materiale:
Hele Kapitel 12 (basketball), Yubio
Evaluering:
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hip hop (eksamensforløb)
Indhold:
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans/breakdance. I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
Faglige mål:
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude) - Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidst- nævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow
Materiale:
Alle materialer fremgår af modulerne
Evaluering:
I skal afslutningsvis optage en musikvideo, som afspejler de faglige mål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojektet
Indhold:
Formålet med træningsprojektet er at I skal forbedre jeres fysiske præstationsevne over en 8 ugers periode. I sætter individuelle mål for forløbet og lægger en træningsplan. Gennem perioden træner i for at nå jeres mål og skriver dagbog over træningen. Afslutningsvis skriver i en rapport over jeres projekt.
Faglige mål:
- At kunne opstille gode individuelle træningsmål med udgangspunkt i egen fysiske formåen og motivation.
- At kunne planlægge og gennemføre træning over en længere periode.
- At kunne skrive en rapport der tager udgangspunkt i egen træning og viser indsigt i træningslære og idrætspsykologi.
Materiale: Yubio (2022) kapitel 3.1 til og med 3.5 (til og med anaerob træning), kapitel 5.1 til med 5.2.2. (til og med spændingsregulering), kapitel 20.3.2 (målsætning), samt øvrige materialer som er vedhæftet modulerne.
Evaluering: Træningsprojektet afsluttes med en rapport, samt bib-test, submaksimaltest og evt. måling af fedt, muskel og BMI (det sidste er frivilligt). Forløbet evalueres med to karakterer hhv. fysisk kapacitet (kondital) samt rapport (både evnen til at teoretisere over egen praksis samt evnen til i praksis at gennemføre et træningsforløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dancefit (eksamensforløb)
Indhold:
Formålet med forløbet i dancefit er, at du lærer at udføre forskellige små serier i takt til musikken. Musikstilen og bevægelserne kan være meget varierede, og kropsligt skal du kunne vise forskellige bevægelsesudtryk og koordinere arme og ben i forskellige trin.
I forløbet kommer du også til selv at sammensætte koreografier, og her skal du vise, at du kan finde relevant musik, analysere musikkens opbygning og bruge musikkens stil, opbygning og evt. tekst til at lave en koreografi. Du skal kunne undervise resten af holdet i din koreografi. Du skal også være i stand til at arbejde kontinuerligt i en længere periode uden nævneværdige pauser.
Faglige mål:
- Udføre trinnene og bevægelserne i de serier, som der undervises i på klassen.
- Udføre bevægelser i takt til musikken.
- Vise kropsbeherskelse ved at kunne variere det kropslige udtryk i forskellige stilarter - Optælle og analysere et musikstykkes opbygning.
- Sammensætte egen koreografi, som passer til et selvvalgt musikstykke.
- Undervise andre i egen koreografi – dvs. både kunne starte bevægelser på det
rigtige tidspunkt, holde rytmen og huske serien. - Konditionsmæssigt kunne følge med i lektionerne.
Materiale:
Hele kapitel 35 (dancefit), Yubio
Evaluering:
Forløbet evalueres med en forløbsprøve, hvor du i en gruppe skal sammensætte og danse til egen koreografi samt instruere klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Badminton
Indhold:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv bane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil primært på en halv bane. Grunden til, at der ikke spilles på fuld bane er, at det sjældent kan lade sig gøre pladsmæssigt på idræt C-niveau.
Faglige mål:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne - Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Materiale:
Hele kapitel 22 (Badminton), Yubio
Evaluering:
Afslutningsvis gennemføres en forløbsprøve, hvor man skal vise en række basale slag, samt spille kamp mod en ligeværdig modstander og herigennem vise kendskab til reglerne og taktikken i spillet.v
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fodbold (eksamensforløb)
Indhold:
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sam- men i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er i fokus.
Faglige mål:
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand - Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander - Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Materiale:
Hele Kapitel 11 (fodbold), Yubio
Evaluering:
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennem- gåede øvelser. Samt evnen til at indgå på et hold i det færdige spil (8 mod 8) hvor fokus især er på evnen til at modtage bolden og spille den videre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744053738",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744053738",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744053738"
}