Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jakob Overgaard
|
Hold
|
2022 id/t (1t id, 2t id, 3t id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vild med dans (eksamensforløb)
Indhold:
I Vild med dans forløbet skal du opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse. Der afsættes 1-2 moduler til hver af de tre danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dan- sens rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, som kan vises til forløbsprøven. Rutinen kan enten være lavet af dig/jer selv, eller du/I kan bruge en af de rutiner, som bogen indeholder (varierende sværhedsgrad).
Faglige mål:
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering - Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene, Jive, Cha cha cha, og engelsk vals
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken - Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
teoretisk skal eleverne kunne beskrive de historiske omstændigheder som gør at vi i dag skelner mellem standard- og latindanse, samt hvorledes engelsk vals adskiller sig fra de to latindanse vi har arbejdet med, nemlig Jive og Cha cha cha. Derudover skal de kunne give et bud på hvorfor dansene adskiller sig i deres udtryk samt reflektere over forfatteren (Yubio) til teksten (Vild med dans) påstår at swingdansenes (bl.a. jive, cha cha cha og lindyhop) bevægelsesudtryk og de følelser de fremkalder når man danser dem kan forklare hvorfor de bliver meget populære i 30’ernes USA.
Materiale:
Yubio, afsnittet Vild med dans (kapitel 32.1 (teori), 32.2 (cha cha cha), 32.3 (jive), 32.4 (engelsk vals)
Evaluering: Forløbet afsluttes med en forløbsprøve hvor man parvis skal vise 1-2 danse som til sammen afspejler de faglige mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball (eksamensforløb)
Indhold:
Pickleball er et forholdsvis nyt netspil i Danmark og en af de hurtigst voksende sportsgrene i USA og Canada. Spillet giver god motion og er nemt at spille.
Spillet er en blanding mellem badminton, bordtennis og tennis. Der spilles på en badmintonbane med en pickleball plasticbold og et pickleballbat, som er noget større end et bordtennisbat. Nettet er i tennishøjde. Det kan spilles både indendørs og udendørs og som single og double.
Forløbet vil indeholde en introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig vil modulerne fokusere på at eleverne opnår tekniske og taktiske færdighederl. Derudover vil der være et teoretisk fokus på kropsidealer i nyere tid, og hvordan megareksi og anoreksi ofte er forbundet til at have det dårligt psykisk.
Faglige mål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teoretisk skal eleverne opnå kendskab til pickelballs taktik og regler samt hvilke kropsidealer som er særligt udtalte i dag. Fokus vil være på kroppe som enten af store, megarektiske og tynde, anorektiske. Fokus vil være på at se og forstå disse kroppe som et udtryk for et dårligt psykisk helbred. I forbindelse med dette vil forløbet dykke ned i et nyere fænomen hvor særligt mænd sprøjter parafinolie ind under huden, for at komme til at se muskuløs/store ud.
Materialer:
Kapitel 210.2, kapitel 210.3 i Yubio (det handler om spillets taktik og regler)
Dr.dk "Dødelige drømmekroppe", episode 1: "Fuck om jeg dør ung", 2022
Karoline Haubek (politiken), "Selvhad findes ikke kun hos små tynde piger, men også hos store muskuløse mænd", 23.02.23
Evaluering:
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man skal vise en selvvalgt slagsserie som afspejler de faglige mål, samt spille frit mod en ligeværdig modstander, og derigennem vise forståelse for spillets ide og regler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytme og bevægelseskvalitet (eksamensforløb)
OBS: gælder kun eleverne (holdet havde forskellige forløb i 1g)
3t 12 Julie Grønlund Samuelsen
3t 13 Kamille Thanh Hovgaard Pyndt
3t 23 Theodor Høj-Jørgensen
3t 25 Una Zahirovic
3t 14 Karoline Amalie Lopez Hansen
3t 17 Lisa Løgstrup Lindblad
3t 20 Riyana Abdi Dualle
3t 24 Trygve Bang Termansen
Indhold:
Formålet med forløbet i ” Rytme og bevægelseskvalitet” er, at du skal kunne tilegne dig foreviste trin og bevægelser, og så skal du selv arbejde med at lave nye bevægelser og koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basale trin i Sabah fra Senegal og Bachata samt Les Lanciers og det udtryk, som man bruger i de danse. I forløbet kommer du til at arbejde med koreografier, bounce, isoleringer og rytme, så det kræver mod, samarbejde og kreativitet.
Fokuspunkter:
- din evne til at følge musikkens rytme
- din evne til at afkode og lære afrodansbevægelserne
- din evne til at indgå i samarbejde om at skabe og fremvise afrodansbevægelser (målrettet kreativ proces)
- din evne til at reflektere og forskelle og ligheder mellem de forskellige danse
Faglige mål:
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Kropsbeherskelse, herunder:
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk – Sabah (afrikanskdans) ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning)
- Udtryk – Bachata har mere bløde bevægelser i både hofte og skulder.
- Les Lanciers - har mere stive bevægelser og en rank holdning
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som
Som teori har eleverne undersøgt fordelene ved at varme kroppen op.
Eleverne skal kunne forklare de forskellige formål med at varme op.
Og eleverne skal kunne forklare hvad der sker med puls, vejrtrækning og temperatur i kroppen når man varmer op.
Materiale:
Kapitel 3.3 i Yubio (det handler om opvarmning)
Evaluering:
Forløbet evalueres løbende både formativt og summativt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball
Indhold:
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksi- malt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Faglige mål:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden - Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Materiale:
- Hele materialet knyttet til Floorball fra Yubio.
Evaluering:
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball
Indhold:
Forløbet i basketball vil give jer er en grundlæggende indføring i centrale dele af spillet. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter (fundamentals). Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil. Forløbet vil også rumme samtale om spillets historie, ide og organisering.
Faglige mål:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen) - Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stød(bryst)aflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp - Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Materiale:
Hele Kapitel 12 (basketball), Yubio Evaluering:
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crossfit
Indhold:
Formålet med crossfit er en grundlæggende indføring i crossfit som træningsform og kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
Crossfit-konceptet er styrke- og konditionstræning via konstant varierende funktionelle bevægelser ved høj intensitet, og crossfit hovedkvarteret definerer fitness i forhold til 10 fysiske domæner:
Kardiovaskulær og respiratorisk udholdenhed, muskeludholdenhed, muskelstyrke, fleksibilitet, power, hurtighed, koordination, behændighed, balance og præcision. Niveauet af ens crossfitness svarer til den samlede kompetence i de 10 domæner. På grund af begrænset tid er det ikke muligt at teste alle 10 fysiske domæner. Forløbet her fokuserer på kredsløbstræning (Kardiovaskulær og respiratorisk udholdenhed), muskeludholdenhedstræning samt på tekniktræning (fleksibilitet, koordination, balance og præcision). Hvert modul vil fokusere på et af de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante samt træk og pres. I den sammenhæng vil front- og backsquat, goodmornings, shoulder press, wallballs, deadlift, thruster, pushup, pull ups, ring rows, bend over rows have særligt fokus.
Faglige mål:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde - Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere både sig selv og klassekammerater
- Kende til og kunne forklare hvad der kendetegner sporten fysisk og kunne knytte begreberne aerob, anaerob og styrketræning her til.
Materiale:
Materialet fra Yubio med titlen X-fitness, foruden de materialer som fremgår af modulerne.
Evaluering:
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede tekniske øvelser og de forskellige måder at sammensætte træningen på. Gruppevis skal der udarbejdes en drejebog med en WOD som omdrejningspunkt, og denne skal præsenteres for klassen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hip hop (eksamensforløb)
Indhold:
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans/breakdance. I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.
Faglige mål:
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude) - Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidst- nævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow
Teoretisk skal eleverne kunne redegøre for hip hoppens historie, herunder hvordan dansen indgår som et af flere kulturelle udtryk.
Materiale:
Kapitel 33.1 (teori), 33.2 og 33.3 (hip hop), Yubio
Evaluering:
I skal afslutningsvis lave jeres egen koreografi og vise den for holdet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball (eksamensforløb)
Indhold:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball (både beach og indendørs). I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik, fokus vil være på at lære at spille 2 mod 2, men meget af tiden vil der blive spillet 4 mod 4 for at få mere flow i sammenspillet. Det vil ikke være et fokus at mestre 2 mod 2 spillet (rigtig beach volley), hvor det handler om at vinde for en hver pris. Fokus vil i højere grad være på modtagning til hæver og spil over nettet enten med smash eller bakkerslag.
Faglige mål (HVAD SKAL JEG KUNNE?):
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb - Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden - Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane (fokus på underhåndsserv)
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere - Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Teoretisk skal eleverne være i stand til at forklare forskellen i regler og taktik mellem indendørs volley (6 mod 6) og beach volley (2 mod 2) samt formålet med de forskellige slag: Serv, fingerslag, baggerslag, smash og blokade.
Materiale:
Kapitel 13.2 i Yubio (det handler om Volleyballs regler, taktik og slag)
Evaluering:
Forløbet evalueres med en forløbsprøve som tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojektet
Indhold:
Formålet med træningsprojektet er at I skal forbedre jeres fysiske præstationsevne over en 8 ugers periode. I sætter individuelle mål for forløbet og lægger en træningsplan. Gennem perioden træner i for at nå jeres mål og skriver dagbog over træningen. Afslutningsvis skriver i en rapport over jeres projekt.
Faglige mål:
- At kunne opstille gode individuelle træningsmål med udgangspunkt i egen fysiske formåen og motivation.
- At kunne planlægge og gennemføre træning over en længere periode.
- At kunne skrive en rapport der tager udgangspunkt i egen træning og viser indsigt i træningslære og idrætspsykologi.
Materiale: Yubio (2022) kapitel 3.1 til og med 3.5 (til og med anaerob træning), kapitel 5.1 til med 5.2.2. (til og med spændingsregulering), kapitel 20.3.2 (målsætning), samt øvrige materialer som er vedhæftet modulerne.
Evaluering: Træningsprojektet afsluttes med en rapport, samt bib-test, submaksimaltest og evt. måling af fedt, muskel og BMI (det sidste er frivilligt). Forløbet evalueres med to karakterer hhv. fysisk kapacitet (kondital) samt rapport (både evnen til at teoretisere over egen praksis samt evnen til i praksis at gennemføre et træningsforløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Springgymnastik og akrobatik (eksamensforløb)
Indhold:
Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker ved både springgymnastik og akrobatik. Forløbet vil udgøre en kombinationen af spring og akrobatik og vil være bygget op, så der gives forståelse for anvendelsen og udførelsen af ruller, spring, balance og akrobatik. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som tilpasses den enkeltes niveau. Det vil således ikke være et mål i sig selv at kunne lave fx flikflak på måtte uden modtagning. Vejen derhen, altså diverse forøvelser kan også være et mål i sig selv. Forløbet vil blive afviklet parallelt med træningsprojektet.
Faglige mål:
- Kropsspænding
- Forlæns rulle
- Håndstand samt rulle (evt. med modtagning) - Vejrmølle & araberspring
- Opspring i minitrampolin/springbræt
- Lavt overslag
- Flikflak
- Kraftspring
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere - Kunne modtage teknisk korrekt
Teoretisk overlapper forløbet med træningsprojektet, men indholdsmæssigt afvikles de to forløb uafhængigt af hinanden. I forbindelse med træningsprojektet skal eleverne:
- Kunne opstille gode individuelle træningsmål med udgangspunkt i egen fysiske formåen og motivation.
- Kunne planlægge og gennemføre træning over en længere periode.
- Kunne skrive en rapport der tager udgangspunkt i egen træning og viser indsigt i træningslære og idrætspsykologi.
- De to forløb overlapper teoretisk på den måde at eleverne skal kunne bestemme hvilke krav der stilles til en idrætsudøver (dem selv) i relation til det de gerne vil opnå, med særligt fokus på kondition. Eleverne skal således også være i stand til at beskrive hvilke fysiske krav som stille til en springgymnast og hvilken betydning det har for den konkrete udformning af træningen modsætning til hvad de måske har arbejdet med i forbindelse med træningsprojektet. Har man fx arbejdet med kontinuerligt løb, fordi det passer bedst til ens fysiske form adskiller det sig selvsagt for den måde man vil tilrettelægge sin træning, hvis man ønsker at blive en bedre springgymnast.
Der vil også være et overlap i forhold til at kunne forklare hvad der skal til for at man lykkes med noget, med fokus på motivation og målsætning. I den forstand skal eleverne være i stand til at reflektere over sammenhængen mellem springgymnastik og akrobatikforløbets tilrettelæggelse og muligheden for at kunne lykkes med noget som meget få elever har/havde forhåndserfaringer med.
Materiale:
Kapitel 27.3 Yubio (det handler om den tekniske udførsel af forskellige akrobatisk og gymnastiske øvelser)
Kapitel 3.1 til og med 3.5 (til og med anaerob træning), kapitel 5.1 til og med 5.2.2. (til og med spændingsregulering), kapitel 20.3.2 (målsætning).
Marianne Nørup og Vibeke Pilmark, "krop og fysik" (idrætsskader), 2008, Danske Fysioterapeuter
Evaluering:
Forløbet afsluttes med forløbsprøve hvor forskellige udvalgte teknikker vises. Enten som isolerede øvelser, eller hvis det er muligt på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Håndbold (five-a-side) (eksamensforløb)
Indhold:
Formålet med Five-a-side Håndboldforløbet er en grundlæggende indføring i de tekniske og taktiske aspekter af spillet, samt kendskab til reglerne. De første tre lektioner har primært fokus på tekniske aspekter af spillet, mens lektion 4 og 5 primært har fokus på taktiske aspekter. I alle lektioner er sammenspil og mange boldberøringer centrale pointer. Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte elementer fra hele forløbet.
Faglige mål:
- Aflevere teknisk korrekt til medspiller 5-15 meter væk
- Gribe og aflevere bolden i bevægelse
- Gribe og aflevere bolden under pres
- Afslutte mod mål - både fra stående, i løb og med hopskud
- Komme hurtigt tilbage i returløbet og være klar i forsvaret
- Kunne ”rykke med bolden” i forsvaret og bakke dine medspillere op - Indgå i samspil med medspillere også under pres og i kamp
- Kunne løbemønstre og timing i det taktiske spil, herunder pres og backkryds
- Kende de vigtigste regler i Five-a-side Håndbold
Teoretisk skal eleverne kende til håndboldspillets historie og hvordan five-a-side håndbold adskiller sig fra "almindelig" håndbold.
Materiale:
Kapitel 17.2 og 17.3 i Yubio (det handler om håndboldspillets historie, regler og taktik)
Evaluering:
Forløbet evalueres ved at indgå i en øvelse hvor man prøver alle roller (fløj, back, center) i forbindelse med pres og backkryds derudover evnen til at indgå på at hold både i forsvar og angreb, men med særligt fokus på angrebsspillet og evnen til at komme i fart ind mod stregen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744055804",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744055804",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51744055804"
}