Holdet 2022 id/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Ulrich Offersen
Hold 2022 id/w (1w id, 2w id, 3w id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lindy hop + Laban
Titel 2 Pickleball + iltoptagelse
Titel 3 Floorball og anaerob træning
Titel 4 Atletik og bevægelsesanalyse
Titel 5 Basketball samt dets kultur og historie
Titel 6 Hip Hop samt dets kultur og historie
Titel 7 Vild med Dans (Cha Cha Cha, Engelsk Vals, Jive)
Titel 8 Volleyball og teamudvikling
Titel 9 Alpin ski og biomekanik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lindy hop + Laban

Formålet med forløbet er, at eleven skal lære nogle grundtrin og figurer, der hører til swingdansen lindyhop. Eleverne skal også gennem forløbet arbejde med, hvordan de med bounce giver dansen det helt rigtige swingende udtryk. Ligeledes skal de eksperimentere med, hvordan de med variationer af allerede eksisterende figurer, autentiske jazztrin eller måske sit helt eget trin, kan give dansen dit eget personlige udtryk. De skal også lære og erfare, hvordan de mest hensigtsmæssigt fører og bliver ført. Det er specielt vigtigt, når dansen ikke er koreograferet på forhånd, og de skal føre/følge din partner. Til sidst i forløbet skal de arbejde med koreograferet lindyhop i en "showcase", hvor de i en gruppe med andre par skal lave en koreografi og inddrage trin og figurer fra forløbet – evt. suppleret med egne trin.
I forløbet inddrages desuden Labans BESS-teori. Denne skal eleverne anvende på udvalgte elementer i Lindy hop

Væsentlige områder som eleven skal kunne:

- 6-count grundtrin med tilhørende bounce
- Figurerne "follower under armen", "Over åen/cross the bridge", "Byt plads/pass by" - Autentiske jazztrin
- Kende til lukket/closed position og åben/open position
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne anvende musikkens udtryk i dansen (herunder udføre alle trin med bounce) - Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser


Evaluering/afsluttende produkter:
1) Afsluttende ved at filme deres egne produkter/showcase hvor de bedømmes ud fra de faglige mål.

Alt pensum + materiale er vedhæftet modulerne

PENSUM & TEORI:
Yubio version 2023. Kapitel 36 (10 ns)
Labans bevægelseslære (3 ns)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video af Lindy hop-Showcase 11-01-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pickleball + iltoptagelse

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.
Forløbet afsluttes med at eleverne bedømmes eleverne på deres evne i kamp.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.


PENSUM & TEORI:
Yubio version 2023. Kapitel 210 (10 ns)
Aerob træning (5 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Floorball og anaerob træning

Indhold:

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af
floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I  de  følgende  lektioner  øves  driblinger,  afleveringer  og  afslutninger,  og  det  hele  sættes
sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.

Faglige mål:

- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
- Kende reglerne og basale taktiske overvejelser

Materiale:
Alle materialer fremgår af modulerne

Pensum:
Læringstrinsmodellen - Yubio (2ns)
Aerob, anaerob mm - Yubio (6 ns)
Den gode floorball spill - Yubio (2ns)

Evaluering:

I sidste modul går eleverne til forløbsprøve og deres evne til at leve op til de faglige mål vil blive evalueret. Såvel tekniske, taktiske som teoretiske aspekter vil blive berørt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videooptagelser (floorball) 28-04-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Atletik og bevægelsesanalyse

Faglige mål:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 6 discipliner, som der hver arbejdes med i ca. en halv lektion. Efter de første tre lektioner skal hver elev vælge 2-3 discipliner, som de dygtiggør sig i. Disse discipliner trænes nu i de følgende to lektioner, hvorefter forløbsprøven afholdes som et mini-OL.

Eleverne skal lære basal teknik indenfor udvalgt atletik discipliner. Vi tilpasser antallet af discipliner alt efter hvor meget vi når i forløbet.

Løb: Herunder løbeteknik ved sprint og langdistance. Startteknik i sprint
Kuglestød: med fokus på at tilløbet er et hink med ryggen mod stødretningen.
Spydkast: med fokus på tilløb med x-skridt samt stemskridt under afviklingen.
Højdespring (flopstil) med fokus på tilløb, afsæt, svæv og landing
Evt. Stafet på fodboldbanen.
Længdespring med fokus på tilløb, afsæt, svæv og landing

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Have en vis forståelse for teknikken i alle seks discipliner (specificeret i introteksterne)
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de seks discipliner
- Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i OL-disciplinerne
- Lave bevægelsesanalyse og vurderer de væsentligste muskelgrupper i en disciplin.

Evaluering:
I sidst modul laver vi OL hvor eleverne noterer deres bedste præstation i et ark. Vi kårer en vinder.
Eleverne skal skrive et fokuspunkt de bør være bedre til indenfor hver disciplin

PENSUM:
Yubio version 2023 - Kapitel 23 (10 ns)
Teori: Bevægelsesanalyse (2 ns), styrketræning (6 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Basketball samt dets kultur og historie

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Pensum: 7 ns
Basketballs historie 546-547 (1 ns)
Regler, ide & organisering 547-553 (6 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hip Hop samt dets kultur og historie

Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og bo- dy-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.

I starten af forløbet vil det være lærerstyret, hvor eleverne følger læreren, som foreviser en række grundlæggende moves. Der vil ligeledes være en fælles hiphopserie, som alle eleverne skal lære. Der er fokus på udtryk, attitude og koordination. I løbet af forløbet vil eleverne arbejde mere i grupper, hvor de skal sammensætte deres moves til mindre serier. Forløbet rundes af med en performance, hvor eleverne fremviser deres hiphopserie for klassen.

HVAD SKAL ELEVERNE KUNNE?

Eleverne skal kunne udføre en række basale moves inden for hiphop. De skal kunne udføre en hiphopserie og selv konstruere mindre serier og til sidst en længere serie (performance). Eleverne skal kende Labans bevægelseslære og kunne bruge den i forhold til deres egen hiphopserie.

Kropsbeherskelse, herunder:
- Grundtrin (grundlæggende moves)
- Kropsbevidsthed
- Rytmisk forståelse
- Kendskab til særlige kendetegn ved stilarten
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude) - Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidst- nævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow



Pensum:
Hip Hop historie og breakdance - Yubio (4 ns)








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Vild med Dans (Cha Cha Cha, Engelsk Vals, Jive)

Formålet med det bredere forløb i Vild med dans er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse. Der afsættes 1-2 moduler til hver af de tre danse, hvor der i starten vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dan- sens rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Der arbejdes hen mod en rutine i hver dans, som kan vises til forløbsprøven. Rutinen kan enten være lavet af dig/jer selv, eller du/I kan bruge en af de rutiner, som bogen indeholder (varierende sværhedsgrad).

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering - Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken - Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

Materiale:
Yubio s. 1383-1402
Yubio s. 24-27 (Forskruede kropsidealer + spiseforstyrrelser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Volleyball og teamudvikling

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Alpin ski og biomekanik

Alpinski gennemføres som et intenst forløb i Sverige og er ikke eksamensrettet.
Eleverne opdeles efter niveau og introduceres til følgende begreber og øvelser på ski:

Niveau I - begyndere/let øvet:
- Grundposition
- Skiled
- Ligeudkørsel
- Sving til hver side på fladt terræn
- Bremseplov
- Glide-/bremseplov
- Liftkørsel
- Plovsving
- Vægtfordeling
- Aktiv drejning
- Vertikalarbejde

Niveau II - Øvet:
- Grundposition
- Skiled
- Vægtfordeling
- Aktiv drejning
- Vertikalarbejde
- Kantvinkel og styring
- Pendling
- Forskitryk
- Be-/aflastning
- Stavarbejde
- Runde sving
- Dreje og styre på yderski
- Kørsel på én ski
- Makkerøvelser

Eleverne evalueres på ovenstående og deres evner til at håndterer underlag, hastighed og svingvariationer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer