Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Julie Dyrvig Strenov, Michael Ross Sinclair, Morten Lauritsen, Murat Kosar
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Floorball
Undervisningsforløb i floorball med fokus på basale tekniske elementer som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud samt basale taktiske boldspilselementer som spilbarhed, placeringsevne m/u bold og overlap. Herudover er der fokus på teoretiske elementer som de mest basale floorballregler, kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning ifbm. træning.
DU SKAL KUNNE:
- beherske forhåndsdribling i rimelig grad
- lave præcise pasninger i forhånd og baghånd
- modtage boldning og dække den
- beherske trækskud i forhånd i rimelig grad (ramme målet fra flere vinkler)
- udvise forståelse for spillets taktik og spilbarhed under en kamp.
TEORI:
Kende til og forklare maksimal iltoptagelse
Kende til og forklare begreberne intervaltræning og intensitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Swingdance (Jive og LindyHop)
Formål:
Formålet med forløbet er, at du skal lære nogle grundtrin og figurer, der hører til swingdansen lindyhop. Du skal også gennem forløbet arbejde med, hvordan du med bounce giver dansen det helt rigtige swingende udtryk. Ligeledes skal du eksperimentere med, hvordan du med variationer af allerede eksisterende figurer, autentiske jazztrin eller måske dit helt eget trin, kan give dansen dit eget personlige udtryk. Du skal også lære og erfare, hvordan du mest hensigtsmæssigt fører og bliver ført. Det er specielt vigtigt, når dansen ikke er koreograferet på forhånd, og du skal føre/følge din partner. Til sidst i forløbet skal du arbejde med koreograferet lindyhop i en "showcase", hvor du i en gruppe med andre par skal lave en koreografi og inddrage trin og figurer fra forløbet – evt. suppleret med egne trin.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- 6-count grundtrin med tilhørende bounce
- Figurerne "follower under armen", "Over åen/cross the bridge", "Byt plads/pass by"
- Autentiske jazztrin
- Kende til lukket/closed position og åben/open position
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne anvende musikkens udtryk i dansen (herunder udføre alle trin med bounce)
- Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet,
så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Crossfit
Forløbet Crossfit sætter fokus på fitness som sportsgren, bevægemønstre og muskelarbejde (excentrisk, koncentrisk og statisk arbejde)
DU SKAL:
- have kendskab til sporten og hvordan crossfit er opstået
- have indgående kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, træk og pres.
- kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
- have kendskab til de tre typer muskelarbejde: koncentrisk, excentrisk og statisk.
- kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
- have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
- kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball
Basketballforløb
Formål:
Eleverne skal forstå og agere efter spillets grundlæggende regler og tilegne sig de aspekter af spillets tekniske og taktiske elementer, der gennemgås.
Tekniske færdigheder, eleverne skal tilegne sig: skudteknik; lay-up-teknik; teknik i afleveringer, driblinger, individuelt forsvar og rebound. Herudover de vigtigste footwork-fundamentals: triple threat position, pivotering og jump stop.
Taktiske elementer, der gennemgås og tilegnes: cut-løb, personlig opdækning, ”give ’n’ go” og fastbreak.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rytmisk opvarmning
Rytmisk opvarmning:
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre
et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Faglige mål
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram.
- Have forståelse for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg, og med henblik på Labans lære.
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ultimate og træningsprojekt
Indhold:
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.
Faglige mål:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Beherskelse af forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Kendskab til spillets historie og organisering
Materiale:
Træningsprojekt:
I træningsprojektet skal i gennem i bip-test, og når de mindst otte uger med træningsprogram er gennemført, skal i gennemføre endnu en bip-test.
I skal lave et realistisk, personligt træningsprogram, som kan inspirere til fortsat fysisk aktivitet.
I skal have indsigt i centrale områder af træningslæren.
I skal skrive træningsdagbog hver uge efter første bip-test
I skal sætte jer et målbart mål for den afsluttende bip-test
I skal have et personligt mål i træningsprojektet (forbedring af sprinthastighed, hoppehøjde, bænkpres osv.)
Ifølge læreplanen skal projektet strække sig over mindst 8 uger.
Materiale:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hiphop
Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans.
I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og bodyrolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme. Forløbet sluttes af med at klassen skal lave en hiphop musikvideo i grupper.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en koreografi og i en musikvideo
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte
vil være fx 1-og-2) og holde et flow
Materiale:
• Yubio afsnit 33.1, 33.2 og 33.6
• https://www.youtube.com/watch?v=mv0ZPYq7yzM (body rolls gennem kroppen)
• https://www.youtube.com/watch?v=cmyOkDWPdMA (body rolls gennem armene)
• https://www.youtube.com/watch?v=s84jhddIn24 (hiphop-bevægelser med bounce)
• https://www.youtube.com/watch?v=wByr0mkcGp4 (slides)
• https://www.youtube.com/watch?v=c3EWIQOgkoc&feature=youtu.be (hiphop-moves 1)
• https://www.youtube.com/watch?v=2NFC0-muZpU (begynder freezes)
• https://www.youtube.com/watch?v=6YOotvsnztA (medium freezes)
• https://www.youtube.com/watch?v=ilXM8rCufSg (svære freezes)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Akroyoga
Formålet
Akroyoga er i sin natur ikke en præstationsorienteret aktivitet. I modsætning til akrobatik, så findes der ikke konkurrencer og shows. Derfor arbejder vi med mange andre færdigheder end de rent tekniske. Akroyoga giver ikke blot en øget kropsbevidsthed, det giver også et mere naturligt forhold til kropskontakt med andre. Derudover så lærer man om samarbejde og non-verbal kommunikation. Endeligt, så er et af de vigtigste formål med undervisningen i akroyoga at få tillid til egne evner, og lære hvordan man opbygger tillid hos andre, så de føler sig trygge.
Faglige mål
• Opbygge tillid hos andre og skabe et trygt rum
• Vise forskellige positioner og overgange både enten flyver eller base
• Hav godt kendskab til bone-stacking princippet
• Spotte sikkert og kunne demonstrere de fem gyldne regler for spotting
• Bidrage til at skabe et velfungerende samarbejde
• Kommunikere både verbalt og nonverbalt på en positiv og effektiv måde
Materiale:
• Larsen, Simon Christian. Akroyoga i gymnasiet. 2021. S - inklusiv videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51756269215",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51756269215",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51756269215"
}