Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Julie Dyrvig Strenov, Marc Hammer, Murat Kosar
Hold 2022 id/z (1z id, 2z id, 3z id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Grundtræning
Titel 3 Dans
Titel 4 Basketball
Titel 5 Træning til idrætsdag samt idrætsdag
Titel 6 Træningsprojekt
Titel 7 Parkour og subkultur
Titel 8 Hiphop
Titel 9 Floorball og den gode floorballspiller
Titel 10 Pickleball
Titel 11 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Forløbet indgår ikke som grundlag for eksamen

OPVARMNINGSPROGRAM
I skal sammensætte et rytmisk opvarmningsprogram. Det skal vare 15 minutter.
Til programmet skal udvælges passende musik (passende = den rette energi samt det rette tempo). Musikken må meget gerne klippes sammen, så den bare spiller i et stræk.
I skal vise, at I kan bevæge jer til musikkens rytme.
Øvelserne i programmet må gerne være udfordrende og kreative – I skal blot som gruppe kunne magte dem. I behøver ikke tænke på, at alle skal kunne finde ud af det.
Programmet skal være indøvet, så I alle viser det samme, viser det synkront og skifter øvelse samtidigt.
Alle i jeres gruppe skal indgå i forevisningen, men det giver god mening, at I aftaler, hvem der er hovedansvarlig for de forskellige sekvenser.
Tænk over at I skal tage os andre igennem jeres opvarmning – så hvordan vil I stille op, hvor skal vi stå, hvordan vil I guide os, osv.?
Alt i alt; jo mere rytmiske bevægelserne er, jo sværere de er, jo mere kreativt de er fundet på, jo større bevægelseskvalitet de indeholder og jo mere indøvet forevisningen af jeres program er, desto bedre.
Og husk, opvarmningsprogrammerne bliver så sjove og gode, som I selv gør dem til – det bliver fedt!

SKRIFTLIGT PRODUKT
I skal desuden aflevere en lille grupperapport knyttet til jeres opvarmningsprogram.
• Rapporten skal indledningsvist indeholde et kort afsnit om, hvorfor man skal opvarme (brug bl.a. teorien fra den læste litteratur (Yubio) – skriv ca. 1⁄2 side).
1z 2023
2
• Opstil programmet kronologisk.
Det skal fremgå̊, hvor lang tid hver enkelt sekvens tager (fx løb 2 min.).
• Til hver sekvens skrives hvilket musiknummer der bruges og hvor mange sek.16 taktslag i musikken tager.
• De forskellige øvelser i opvarmningsprogrammet skal beskrives (gerne med tegninger/billeder).
• Til hver øvelse (fx krydsløb, sprællemand, mavebøjninger) angives, hvor
mange gentagelser der laves.
Der er afsat tre moduler til arbejdet.
Den skriftlige rapport skal afleveres i Lectio senest d. 27/3 2023 kl. 20.
I skal være klar til fremvisning d. 30/3 2023.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundtræning

Forløbet indgår ikke som grundlag for eksamen

Uanset hvilken sportsgren, man ønsker at blive bedre til, kræver det træning. Med begrebet
”Grundtræning” mener man grundlæggende træning, der har til formål at skabe en forbedring
indenfor et bestemt fysisk område.

Formålet med forløbet er at få kendskab til forskellige træningsformer og -programmer, der forbedrer hhv. kondition, muskelstyrke og muskeludholdenhed.
Der arbejdes både med generelle træningsprogrammer samt funktionelle.
Afslutningsvis udarbejder eleverne i små grupper et specifikt træningsprogram.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Dans

Forløbet indgår ikke som grundlag for eksamen

Les Lanciers samt moderne danseforestilling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basketball

Forløbet indgår som grundlag for eksamen.

Kommentar:
Forløbet er gennemført med 5 moduler i 2g og afsluttet med 1 modul i 3g.

Faglige mål:
Formålet med forløbet er, at eleverne skal tilegne sig tekniske og taktiske færdigheder inden for basketball.
De skal opnå forståelse af, hvad det vil sige at spille på et hold (holdtaktik). De skal ligeledes opnå viden om de grundlæggende regler.   


Særlige fokuspunkter:
Teknik:
- aflevering (bryst-, studs-)
- driblinger
- finter (cross-step, kænguru)
- skud (lay up samt stående/hopskud)
- triple threat position, jumpstop og pivotering
- cuts

Taktik:
- forsvarsprincipper: zone- og mandsopdækning
- angrebsprincipper: give-and-go, screening
- generel forståelse af opstilling og løbebaner


Til eksamen:
I skal til eksamen fremvise forskellige enkeltøvelser med fokus på specifikke tekniske elementer, fx afleveringer. I skal ligeledes fremvise mere sammensatte øvelser/småspil med fokus på de taktiske elementer. Til sidst skal I vise det færdige spil i kamp.  

Praktik:
I forhold til bedømmelsen skal du:   
- kunne udføre de valgte tekniske elementer
- kunne placere dig hensigtsmæssigt på banen
- vise forståelse for det taktiske i både forsvar og angreb.
- kunne forstå og overholde reglerne i spillet
- kunne indgå på et hold i en kampsituation

Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne forklare teknikken i de valgte tekniske elementer
- kunne forklare din og holdets måde at bevæge sig på på banen
- kunne forklare reglerne i spillet
- kunne forklare, hvad der kræves af en basketballspiller fysiologisk


Teoristof: Yubio version 2023 - 2025
- kap 12.2 (s. 547-552 "Regler, idé og organisering")
- s.554-555 (De vigtigste regler i basketball og 3x3-basketball)
- Kapitel 14.6 (s. 657-658): Den gode floorballspiller - kapitlet er læst under floorball-forløbet, men er også gennemgået i forhold til, hvad der kræves af en basketballspiller.


Antal sider: 8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Træning til idrætsdag samt idrætsdag

Forløbet indgår ikke som grundlag for eksamen

Eleverne skal træne de valgte discipliner til idrætsdagen og lave Nørre G-dansen samt deltage i idrætsdagen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Træningsprojekt

Forløbet indgår ikke som grundlag for eksamen

I træningsprojektet i 3.g skal eleverne med baggrund i idrætsundervisning arbejde med et personligt træningsprogram. De skal selv formulere formålet med træningen og har selv ansvaret for gennemførelsen.Undervejs skal de foretage to biptests og deltage i Nørre G-løbet. Projektet er individuelt, men træningen kan afvikles i par eller grupper, som eleverne finder det bedst. Afslutningsvist afleveres individuelt en rapport.

Projektets primære formål er at opnå en forbedring af den konditionsmæssige træningstilstand. De skal desuden arbejde med sundhed. Undervejs skal eleverne arbejde med pulsmålinger/Borgskalaen og justere deres træningsprogram om nødvendigt.

Læsestof:
- Aerob træning: (”konditionstræning”) ”C-det er idræt s. 32-44”
- Sundhed, motion og livsstil: ”C-det er idræt side 80-94” (samt figurer fra Yubios sundhedsafsnit)
- Yubio (version 2022- 2024) s. 67-69

Antal sider: 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Parkour og subkultur

Forløbet indgår som grundlag for eksamen

Faglige mål:
Eleverne skal kunne udføre grundlæggende teknikker inden for de fire hovedområder: balance, jumps, rails og vaults og sætte dem sammen i forskellige baner og gennemløb (fra A til B). Eleverne skal desuden sammensætte deres egen bane, hvor de involverer teknikker fra alle 4 hovedområder . Eleverne skal ligeledes have en viden om begrebet subkultur.

Parkourelementer:
Forskellige balancer (på gulv og bom)
Cat crawl
Safety vault
Dash vault
Monkey vault
Lazy vault
Speed vault
Reverse vault
Turn vault
Catleap
Precision jump
Strides
Tic tac
Gå på væg
Hop over rails/bom med greb
Underbar
"vend i bom"
"rul hen over bom"

Indhold og arbejdsformer:
Vi arbejder primært med stationstræning, hvor eleverne ved hver station arbejder med nogle specifikke teknikker. Ved nogle stationer vil undervisningen være lærerstyret, mens eleverne ved andre stationer arbejder selv med et specifikt vault, jump eller lignende.


Særlige fokuspunkter:
- Balance
- Koordination
- Præcision
- Afsæt
- Flow


Til eksamen:
I skal til eksamen først vise en række grundlæggende teknikker inden for de 4 hovedområder: balance, jumps, vaults og rails. Derefter skal I sætte teknikkerne sammen til mindre sekvenser. Til sidst skal I lave en færdig bane (et gennemløb) fra A til B.
   
Praktik:
I forhold til bedømmelsen skal du:   
- kunne udføre forskellige teknikker indenfor de 4 hovedområder: balance, jumps, vaults og rails.
- kunne sætte flere teknikker sammen efter hinanden
- kunne gennemføre en bane/et gennemløb, hvor du bruger de rigtige teknikker til at passere forhindringerne undervejs.

Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne beskrive parkours historie i overordnede træk
- kunne gøre rede for teknikkerne i de enkelte balancer, vaults, jumps og rails, idet du inddrager gruppens fremvisning.
- kunne redegøre for begrebet subkultur og koble det til parkour og den udvikling, som parkour har gennemgået i Danmark

Teoristof - i Yubio Idræt C+B (2023 - 2025)
- Parkours historie (afsnit 26.1) s.1011- 1013
- Subkultur (afsnit 26.6) s.1035 - 1037  - disse sider indgår også under hiphop-forløbet
- Regler og idé for parkour: (afsnit 26.2) s. 1013 - 1015
- Starten af filmen "Casino Royal" (James Bond) - snak om parkourelementer ud fra filmen.
- Udvalgte videoer til parkourøvelser i Yubio s.1018- 1031.

Antal sider: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Hiphop

Forløbet indgår som grundlag for eksamen

Faglige mål:
Eleverne skal kunne udføre en række basale moves inden for hiphop. De skal kunne udføre en hiphopserie og selv konstruere mindre serier og til sidst en længere serie (performance). Eleverne skal kende Labans bevægelseslære og kunne bruge den i forhold til deres egen hiphopserie.

Indhold:
I starten af forløbet vil det være lærerstyret, hvor eleverne følger læreren, som foreviser en række grundlæggende moves. Der vil ligeledes være en fælles hiphopserie, som alle eleverne skal lære. Der er fokus på udtryk, attitude og koordination. I løbet af forløbet vil eleverne arbejde mere i grupper, hvor de skal sammensætte deres moves til mindre serier. Forløbet rundes af med en performance, hvor eleverne fremviser deres hiphopserie for klassen.

Fokuspunkter
Grundtrin (grundlæggende moves)
Kropsbevidsthed
Koordination
Rytmisk forståelse
Kendskab til særlige kendetegn ved stilarten
Udførelse af bestemte hiphopmoves
sammensætning af hiphopserie
Bevidsthed om rum og tid ud fra Labans bevægelseslære.

Evaluering:
Performance på 3 minutter i grupper som optages og/eller afleveres i lectio som video. Elevernes performance vises desuden til resten af klassen.

Hiphopmoves:
- Bounces https://www.youtube.com/watch?v=y_oMs8w5aWM&feature=youtu.be
- Step bagved og til siden/funky grapewine https://www.youtube.com/watch?v=y_oMs8w5aWM&feature=youtu.be
- Pas des Beurrée: https://www.youtube.com/watch?v=g3sCr0-rl0w&feature=youtu.be
- Træd til side (med arme): https://www.youtube.com/watch?v=g3sCr0-rl0w&feature=youtu.be
- Kryds over og hæl i jord/top rock: https://www.youtube.com/watch?v=ZMJxyy6kBOY&feature=youtu.be
- Slides https://www.youtube.com/watch?v=J7RynqvN7pE&feature=youtu.be
- Body role/ormen: https://www.youtube.com/watch?v=mv0ZPYq7yzM&feature=youtu.be
- Kick ball change https://www.youtube.com/watch?v=xCttcmo3xrI&feature=youtu.be
- Running man https://www.youtube.com/watch?v=xCttcmo3xrI&feature=youtu.be
- Funky salsa https://www.youtube.com/watch?v=xCttcmo3xrI&feature=youtu.be
- Klap/kryds ben og børste skidt af skulder
- Pisken (trin bagved)
- cross jump
- Bokseren
- Krydsskridt samt hop
- Fortrydelsesskridt, spark rundt og arme i vejret
- Top rock med 3 hop
- Gadedrengeløb med pose på gulv
- battle

Til eksamen:
I skal til eksamen fremvise en række "basic moves". Derefter skal I sætte jeres "moves" sammen til mindre sekvenser. Til sidst skal I lave en koreografi, hvor I indtænker Labans bevægelseslære. I må gerne lave gentagelser undervejs.

Praktik:
I forhold til bedømmelsen skal du:   
- kunne bevæge dig i takt med musikken og gruppen
- koordinere både arm og ben i takt til musikken
- fremvise det rigtige udtryk (bounce, attitude, arbejde mod jorden)
- sammensætte og vise nye og kendte bevægelser i en koreografi

Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne beskrive hiphoppens historie i overordnede træk
- kunne beskrive, hvad der kendetegner hiphop
- kunne redegøre for hiphop i forhold til begrebet subkultur
- kunne forklare, hvordan I har brugt Labans bevægelseslære i forhold til jeres koreografi

Teoristof:
(Yubio version 2023 - 2025)
- s.1308-1310 (Labans bevægelseslære)
- s. 1377-1380 (Hiphops historie og udtryk)
- s. 1381 - 1395 (udvalgte videoer med grundtrin)
- s. 1035-1037 (subkultur) - er også læst under parkourforløb.

Antal sider: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Floorball og den gode floorballspiller

Forløbet indgår som grundlag for eksamen

Beskrivelse og faglige mål:
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I de første lektioner er hovedvægten på basal boldtilvænning. Herefter øves  driblinger, modtagninger, afleveringer og afslutninger, og til sidst sættes det hele sammen, hvor sammenspil og taktik er i fokus.

Særlige fokuspunkter:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
- Kende reglerne og basale taktiske overvejelser i angrebsspillet og forsvarsspillet.


Til eksamen:
I skal til eksamen fremvise forskellige enkeltøvelser med fokus på specifikke tekniske elementer, fx afleveringer. I skal ligeledes fremvise mere sammensatte øvelser/småspil med fokus på de taktiske elementer. Til sidst skal I vise det færdige spil i kamp.  

Praktik:
I forhold til bedømmelsen skal du:   
- kunne udføre de valgte tekniske elementer
- kunne placere dig hensigtsmæssigt på banen
- vise forståelse for det taktiske i både forsvar og angreb.
- kunne forstå og overholde reglerne i spillet
- kunne indgå på et hold i en kampsituation

Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne forklare teknikken i de valgte tekniske elementer
- kunne forklare din og holdets måde at bevæge sig på på banen
- kunne forklare reglerne i spillet
- kunne forklare, hvad der kendetegner den gode floorballspiller fysiologisk.


Materialer:  (Yubio - 2035 -2025)
Kapitel 14.2 (s.628- 635): Regler, idé og organisering
Kapitel 14.6 (s. 657-658): Den gode floorballspiller

Antal sider i alt: 10

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Pickleball

Forløbet indgår som grundlag for eksamen

Forløbet er kørt i 1g og 2g, ligesom der har været 2 modulers repetition i 3g.

Beskrivelse og faglige mål for forløbet:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles kampe. Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.

Særlige fokuspunkter
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, short drop/dropshot, lob & flugtning
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og short drop/dropshot
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og flugtning i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af egen placering på banen

Til eksamen:
I skal til eksamen fremvise udvalgte slag fx serv. I skal ligeledes fremvise forskellige slagsekvenser, og til sidst skal I vise det færdige spil i en doublekamp.  

Praktik:
I forhold til bedømmelsen skal du:   
- kunne udføre de valgte slag
- kunne placere dig hensigtsmæssigt på banen
- vise forståelse for det taktiske i spillet
- kunne forstå og overholde reglerne i spillet
- kunne indgå i en kampsituation med en doublemakker

Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne forklare teknikken i de valgte slag
- kunne forklare reglerne i spillet
- kunne forklare din og din makkers placering på banen i en kampsituation


Teoristof:
Yubio (version 2023 - 2025)
Kapitel 210.2 (s.1256-1261): Regler ídé og organisering

Desuden udvalgte videoer om spillet og teknikken i de enkelte slag; primært fra Yubio s.1261 - 1263 samt
short drop: https://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411  
lob: https://www.youtube.com/watch?v=AURQbATV5Pg


Antal sider: 7


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer