Titel
9
|
Soc2Identitet og skillelinjer i det danske samfund
Vi repeterer viden og begreber fra 1g om sociologi - herunder identitetsdannelse og vilkårene for unge i et senmoderne samfund.
Vi supplerer med nye vinkler på stoffet ved at se på social arv, køn og integration. Samtidig øver vi de skriftlige genrer og fokus på aktør, struktur og metodiske fordele og ulemper.
Formålet med forløbet er på at fagligt grundlag at kunne undersøge og diskutere sociologiske forklaringer på skillelinjer i det danske samfund.
Begreber:
Social rolle, Formel norm, Uformel norm, Sanktion, Social rolle, Rollekonflikt, Internalisering, Socialisering, Dobbeltsocialisering, Den funktionstømte familie, Systemafhængighed, Teamfamilien, Svingdørsfamilien, Socialt akvarium, den patriarkalske familietype, Primære socialisering, Sekundære socialisering, Referencegrupper, Den tertiære socialisering, Det traditionelle samfund, Det industrielle (moderne) samfund, Normstyret, Urbanisering, Ansigtsløse relationer, Indrestyret, Gruppestyret, Det senmoderne samfund, Valgmuligheder, Aftraditionalisering, Adskillelse af tid og rum. Udlejringsmekanisme, Ekspertsystem, Eventfællesskab, Refleksivitet, Ontologisk usikkerhed, Mangfoldighed, Ambivalens, Kulturel frisættelse, Formbarhed, Individualisering, Subjektivisering, Stødpudezoner, Potensering, Emblematisering, Højhastighedssamfundet, Hamsterhjul, Fremmedgørelse, Nødvendighedsdiskurs, Konkurrencelogik, Social kappestrid, Netværksindividet, Zapperkultur, Sociale arenaer, Alene sammen, Kommunikativt-styret, Rolletagning, Selvet, Social konstruktion, Face, Indtryksstyring, Backstage, Frontstage, kønsnormer, Hochschilds kønsideologier, biologisk køn, socialt køn, konstrueret køn, Judith Butler, performativt køn, queer-teori, Honneths teori om anderkendelse i privat, retslig og solidarisk sfære, overlevelsesværdier og selvudfoldelsesværdier, integration, assimilation, segregation, polarisering, jeg-kultur, vi-kultur, social arv, mønsterbryder, habitus, kapitaler, felt, Pierre Bourdieu, livsstil, doxa, symbolsk vold, stigmatisering,
Anvendt materiale:
Samf på B
Sociologiens kernestof: 160-174, 178-184, 50-51, 194-205
'Her er de fem positioner, du kan indtage i ligestillingsdebatten', Information 7. marts 2020
”Interview: Debatten om ikkevestlige indvandrere er helt på månen. Vi står jo med en integrationssucces” Politiken 19. januar 2019 (Uddrag)
”Modsvar: Udviklingen går alt for langsomt, til at vi kan betegne integrationen som en succes” Politiken 19. januar 2029
”Ny lov tvinger børn i vuggestue - symbolpolitik, siger BUPL”, TV2.dk 1. juli 2019
“Kan 37 timers arbejdspligt løse historisk beskæftigelses-dilemma?”
Kilde: Kristeligt Dagblad | 26.04.2023
Statistik – Beskæftigelsesfrekvenser for 16-64-årige kvinder
Kilde: Indvandrere i Danmark 2022 s. 43 | Danmarks Statistik | December 2022
Statistik – Beskæftigelsesfrekvenser for 16-64-årige mænd
Kilde: Indvandrere i Danmark 2022 s. 42 | Danmarks Statistik | December 2022
Podcast: Genstart: Klassen forfølger dig (interview med Glenn Bech)
Klimaforandringer i et sociologisk perspektiv, Samfundsfagsnyt september 2020
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer
- med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode
|