Holdet 2022 SA e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jørgen Dan, Kaj Pinholt Jespersen
Hold 2022 SA e (1e SA, 2e SA, 3e SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb om ulighed.
Titel 2 Politik og vælgeradfærd
Titel 3 Velfærdsstaten udfordringer
Titel 4 Sociologi og identitetsdannelse (1)
Titel 5 Økonomi
Titel 6 EU
Titel 7 International politik (inkl. præsidentvalg USA)
Titel 8 Elevstyret undervisning
Titel 9 Den skriftlige dimension (fællesdelen) + synopsis
Titel 10 International økonomi, politik + aktualitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb om ulighed.

Grundforløb
Ulighed, samt 4 moduler om USA valg.

Omdrejningspunktet for forløbet er ulighed. Emnet vil blive belyst fra både en økonomisk, sociologisk og politisk ideologisk vinkel.

Kernebegreber:

Økonomisk ulighed, social ulighed, gini-koefficient,
ideologier, partier, højre-venstre-skalaen,
sammenhængskraft,
social, økonomisk og kulturel kapital, social tillid,
velstand versus velfærd, levekår,
fattigdom. Absolut og relativ

Omfang: 54 siders lærebogsstof, 5 siders ikke lærebogsstof
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Politik og vælgeradfærd

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:

̶Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

̶Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

̶Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

̶Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶
̶På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestoffet:

Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Omfang:
Lærebogsstof: 51 sider, ikke lærebogsstof 5 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Notat opgave politik 05-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærdsstaten udfordringer

Kernestoffet er følgende:

– velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund

– økonomiske mål, styring, bæredygtig udvikling, herunder EU

- Metoder i samfundsfag.

- Der arbejdes tværfagligt med sprogfag via kobling til FF3

Omfang:
Lærebog 47 s + ikke lærebog 10 sider.









Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Under pres fællesdel 26-03-2023
Under pres Delopgave A 30-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af enkle modeller, tabeller og diagrammer og egne beregninger og diagrammer – undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger – forklare samfundsmæssige problemstillinger ved anvendelse af begreber og enkle teorier – undersøge og sammenligne samfundsmæssige problemstillinger i forskellige lande, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Sociologi og identitetsdannelse (1)

Kernestoffet er følgende:
Sociologi
– identitetsdannelse og socialisation
– social differentiering og kulturelle mønstre - herunder:
              - Ligestilling, kønsroller, UNESCO-UGE samt rettigheder og pligter.

Omfang:
Lærebogsstof 124, ikke-lærebogsstof 18.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå– forklare samfundsmæssige problemstillinger ved anvendelse af begreber og enkle teorier– sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre.– skelne mellem forskellige typer argumenter, udsagn og forklaringer.– på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i dialog derom..
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Økonomi

Økonomiforløb med fokus på:

Økonomi og klima - herunder:
- Vækstbegrebet
- Grøn økonomi eller ej?
- Mulighed for grøn økonomi og vækst? Doughnutøkonomi eller kapitalismens afslutning?

Klassisk (makro)økonomi:

- En sund økonomi - de respektive faktorer her
- Det økonomiske kredsløb
- Det korte og lange sigt - konjunkturforløb m.m.
- Finanspolitik (ekspansiv, kontraktiv) - aktiv eller ej? (Keynes, Hayek).
- Strukturpolitik - typer heraf
- Pengepolitik (ekspansiv, kontraktiv)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 EU

EU-forløb med fokus på:

- EUs historie
- Udviklingen i antallet af medlemslande
- EUs centrale institutioner
- Udviklingen i samarbejdets karakter
- Mellemstatslig og overstatsligt samarbejde - konføderalisme og føderalisme
- Visionerne om det europæiske samarbejde
- Integrationsteorier - neofunktionalisme, intergovernmentalisme m.fl.
- Europa-Parlamentsvalget 2024 (valget blev afholdt efter forløbet)

Studietur til Bruxelles med besøg i bl.a. Europa-Parlamentet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 International politik (inkl. præsidentvalg USA)

Længere forløb i international politik med udgangspunkt i især bogen "Global politik" (3. udg.), hvor en lang række af centrale begreber/teorier indenfor kernestofområdet er gennemgået. Forløbet har kredset om udfordringen af den liberale verdensorden fra verdens autokratier. Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik ligeledes gennemgået i denne sammenhæng - Danmark som småstat historisk og de seneste årtier - herunder pragmatisk idealisme fra SVM-regeringen.

Besøg hos DIIS med fokus på USA og Kina - og relationen mellem disse (Rasmus Sinding Søndergaard, Andreas Boje Forsby)

Forløbet har også indeholdt et fokus på det amerikanske præsidentvalg november 2024. USA som føderation, amerikansk indenrigspolitik, polarisering, valgsystemet, amerikansk udenrigspolitik

Besøg som publikum i Debatten (DR2) 7/11-24 i forlængelse af det amerikanske præsidentvalg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 10 International økonomi, politik + aktualitet

Kortere forløb hvor vi blandt andet sætter fokus på toldkrigen startet af Trump-administrationen april 2025:

Frihandel (hvorfor handler lande med hinanden?) vs. protektionisme (hvorfor handler lande ikke med hinanden?).

Økonomisk ortodoksi og udviklingen heri.

Geopolitik og geoøkonomi.

Strategisk autonomi - hvad gør Europa?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer