Titel
5
|
Den udfordrede velfærdsstat
Forløbet lægger op til diskussion af den danske velfærdsmodels udfordringer og udvikling samt fordele og ulemper ved en danske velfærdsmodel. Herunder fordele og ulemper ved at føre forskellige former for økonomisk politik og strukturpolitik i forsøget på at sikre velfærden - med opmærksomhed på, at synet på fordele og ulemper ofte hænger sammen med ideologisk udgangspunkt.
Eleverne skal kunne redegøre for nedenstående begreber, kunne anvende dem i analyse af den aktuelle situation og diskutere konsekvenser (fordele og ulemper) ved forskellige politiske tiltag.
I forbindelse med gennemgangen af de økonomiske mål undersøger vi den aktuelle økonomiske situation.
Begreber:
Den universelle (socialdemokratiske) velfærdstat, den residuale (liberale) velfærdstat, den selektive (konservative) velfærdstat, stat, marked, civilsamfund, fordelings- og værdipolitik, klassisk højre--venstre-skala, social tillid, økonomiske mål (ligevægt på statens budget, ligevægt på betalingsbalancen, omfordeling, lav arbejdsløshed/høj beskæftigelse, lav inflation, økonomisk vækst), målkonflikter, finans- og pengepolitik (kontraktiv og ekspansiv), ledighedstyper (sæson, konjunktur, struktur, friktion), produktivitet, konjunkturforløb, det økonomiske kredsløb, keynesianisme (den interventionistiske skole), neoklassikerne (den markedsorienterede skole), markedsmekanismen (Adam Smith), strukturpolitik, arbejdsmarkedspolitik, stramning- og opkvalificereingsstrategi, pisk og gulerod, flexicurity-modellen, den demografiske udfordring, interne klemmer, eksterne klemmer, individualiseringsklemmen, krævementalitet, rettighedstænkning, ældrebyrden, integrationsbyrden, globaliseringsklemmen, outsourcing, brain drain/brain gain, EU-klemmen, konkurrenceevne, konkurrencestat, livsformer,
|