Titel
1
|
Grundforløb - Coming of Age
Grundforløb – alle 1.g klasser
Omfang: 10 moduler
Elevtid: 5 timer - bruges til at træne summary:
• Et summary skal:
o Være skrevet i nutid
o Introducere tekstens titel, forfatter (samt genre og udgivelsesår)
o Være objektivt og uden kommentarer til teksten
o Være kort (125 ord)
o Være uden citater fra teksten
o Et summary gengiver kort og objektivt tekstens vigtigste indhold.
Faglige mål, analyse:
Fiction - Faglige begreber i et omfang som i Toolbox i Contexts: characterization, theme, setting, conflict, point of view, structure/composition
Non-fiction – det retoriske pentagram (en tale) + en artikel om temaet Global English
Faglige mål, grammatik: I et omfang, der svarer til kapitel 1 i Getting Started: kongruens, verbets tider, regelmæssige og uregelmæssige verber, sammentrækninger, ligefrem og omvendt ordstilling, genitiv.
Mål, arbejdsmetoder: ordbogsopslag; brug af Adobe Reader, så eleverne vænner sig til at notere i pdf-dokumenter.
Lytte, tale, skrive-øvelser i klassen, i par og i mindre grupper.
Tekster:
Barack Obama: “Back to School Speech” (https://obamawhitehouse.archives.gov/back-to-school)
David Crystal: “Will English always be the Global Language?” (https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc)
Lucy Cross: “The Sin Bin or Lucy’s Heart” (Contexts, 2015)
Penelope Lively: “Clara’s Day” (The Entrance, Systime, 1994)
Marc Mitchell: “The New Girl” (fra Texting, Systime, 2005)
Bel Kaufmann: “Sunday in the Park” (The Lift, Gyldendal 1993)
|