Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Alberte Steengaard, Mona Claire Damm
|
Hold
|
2022 EN b (1b EN, 2b EN, 3b EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduction
Introduction & presentation (Screening, questionnaire, presentation and grammar exercices.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Introduction to Poetry & Rhymes
INTRODUCTION:
Introduction to poetry (both lyrical and prose) via 3 major poets and the movie Dead Poets Society as well as introduction to rhyme, rhyme scheme, and figures of speech (which can be used on the English & Music Day).
FORLØB OVERORDNET:
Dette er et forløb indenfor fiktion, med fokus på poesi, med temaet Carpe Diem som rød tråd. Eleverne skal introduceres til både lyriske digte og prosa digte, samt digte fra forskellige perioder, og introduceres til at lære at analysere digte ud fra digtes form samt diverse figurer indenfor billedsprog. Desuden skal vi se en film under temaet poesi og og analysere denne.
AFLEVERINGER, OPLÆG & TESTS:
Ift. til afleveringer, oplæg og tests, vil eleverne blive bedt om at holde et frit mundtligt oplæg m. spørgsmål om billedfigurer i grupper, med en afsluttende Power Point som deles, og de vil blive testet i en afsluttende større test om diverse digtere og figurer, og til slut vil de blive bedt om selv at forfatte et digt på engelsk som en mulighed for creative writing ud fra specifikke instruktioner og idet de skal være bevidste om både muligheder ift. temaer, samt brug af sproglige figurer. Dette vil senere skulle indtales, for at øve mundtlighed i bunden form.
FORMÅL & TVÆRFAGLIGHED:
Forløbet er valgt på baggrund af 1b's studieretning og niveau og peger overordnet frem mod at eleverne formår at analysere poesi og billedlige figurer, samt kan udtrykke og reflektere over brugen af disse aktivt. Forløbet afsluttes med et tværfagligt samarbejde med elevernes andet hovedfag musik, hvor disse på en studieretningsdag, skal forfatte en sang ved af kendskab til billedlige figurer, rim & rytme og sætte musik til.
Kernestof:
- Digt: Life af Charlotte Brönte (Engelsk viktoriansk digter)
- Digt: The flower that Smiles Today af Percy Shelley: (Engelsk Romantisk digter)
- Film: Dead Poets Society (1989 - Peter Weir)
Supplerende stof:
1) Digt af Charles Baudelaire - Get Drunk (oversat)
2) Digt af Shakespeare - Shall I compare thee to a Summers's Day? (Sonnet 18)
3) Sites om digte og billedfigurer etc. :
- Poetry Foundation.org
- https://www.masterclass.com/articles/poetry-101
- Etc.
4) Ekstra film: Eleverne har desuden trailers til fem film om / med digtere / digtning som de kan se hjemme.
EVALUERING: Forløbet blev lidt for langt, dette skyldes både studieretningsdage og det at nye elever løbende kom ind i klassen og at dette medførte repetition.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Family Matters part A
FORLØB OVERORDNET:
Dette er et forløb indenfor fiktion og non-fiktion, men med fokus på længere tekster, dvs. eks på litterær analyse af litteratur i form af en short story "Shining Mountain" og en samling af tekster og billeder om familie under samlingen "Family Matters". Eleverne skal introduceres til korrekt udformning af summary samt diskussion af en samfundsfaglig prosatekst og billedanalyse. Forløbet påvirkes af både besøgselever, forklaring af karakterer og feedbacksamtaler.
AFLEVERINGER & OPLÆG:
Ift. til afleveringer og oplæg, vil eleverne blive bedt om gennemgå regler for udformning af summary, herefter at skrive et summary og endelig at rette hinandens via peer-review m. særlig fokus på tenses (som også gennemgås grammatisk). Herefter får de mulighed for at genindlevere deres summary.
FORMÅL:
Forløbet er valgt på baggrund af et ønske om at 1b skal introduceres til analyse af fiktion og prosatekster, samt at de øver sig i at udtrykke sig mundtligt på engelsk, hvilket er et issue i klassen. Således vil de blive introduceret for en stor variation i mundtlige øvelser indendørs og udendørs og også for communikative øvelser. Feedbacksamtaler (på de første karakterer) er også en del af forløbet samt kontinuerligt nye grupper for at skabe en god klassedynamik.
Kernestof:
- 1) The short novel "The Shining Mountain" der omhandler forholdet ml. en datter og hendes far.
- 2) Samlingen af artikler og billeder i tekstsamlingen "How to parent like a Dane".
EVALUERING: I forløbet lykkedes det at få 1b til i højere grad at kunne udtrykke sig mundtligt på engelsk. Flere i klassen har en interesse for litteratur. Især var kommunikative øvelser en succes. Feedbacksamtaler kommer til at strække sig over for mange undervisningsgange. Det fungerer godt med kontinuerligt nye grupper. NB: Forløbet bliver desværre delt i to pga. dato for dagstur med musik, dette anbefales ikke fremadrettet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Copenhagen as a Global Hotspot
FORLØB OVERORDNET:
Dette er et forløb indenfor non-fiktion, med fokus på artikler om Globalitet og København, med temaet on Københavns nye placering i verden i de seneste år, som rød tråd. Eleverne skal introduceres til argumentation for og imod globalitet og København som nyt globalt Hot spot og mundtligt få lov at udtrykke sig om non-fiktion.
AFLEVERINGER & OPLÆG:
Ift. til afleveringer og oplæg, vil eleverne blive bedt om at diskutere flere artiklers argumenter for og imod København som Global hot spot løbende med samt holde et mundtligt oplæg i mindre grupper i klassen og til sidst mens de filmer sig selv på Assistens Kirkegaarden. Skriftligt hat de udformet en brochure om København til udlændinge.
FORMÅL:
Forløbet er valgt på baggrund af et ønske om at 1b skal introduceres til analyse af non-fiktion og artikler, samt at de øver sig i at debattere m. argumenter fra artikler mundtligt, og for at introducere elementer som senere kan pege frem mod analyse og et debatterende essay i 2G.
STUDIERETNINGSDAGSTUR:
Forløbet peger frem mod en studieretningsdagstur, hvor eleverne skal på udflugt til Assistens Kirkegården i København (inden musikmuseet) og holde et mundtligt oplæg om en kendt dansker og Assistenskirkegården i grupper.
Kernestof:
- 1) Artikel fra Copenhagen Post (eng): om pros & cons ift. til at flytte til København og bo og arbejde (https://cphpost.dk/2021-12-01/news/expats-condemn-copenhagen-as-one-of-the-worlds-worst-for-local-friendliness-and-feeling-welcome-report/)
- 2) En liste fra Time Out (eng) med 15 things to do in Copenhagen. (https://www.timeout.com/copenhagen/things-to-do/best-things-to-do-in-copenhagen)
- 3) Artikel fra CNN (eng) - om alt hvad der er cool ved KBH (https://www.cnn.com/travel/article/copenhagen-denmark-capital-cool-cmd/index.html)
Supplerende stof:
1) Reklamevideo (eng) om CPH "The Danish Way" m. Mads Mikkelsen (m. adjektiver) m. spørgsmål & Minifilm . behind "The Danish Way" (eng) https://www.youtube.com/watch?v=Qtt5Pbb-fkU
2) Video (eng) fra youtube om Assistens Kirkegården m. spørgsmål
3) Artikel fra Berlingske (dan) om pros and cons om arbejdskraft der flytter til KBH fra et dansk synspunkt. (https://www.berlingske.dk/samfund/flere-udlaendinge-i-koebenhavn-det-har-taget-overhaand)
EVALUERING: I forløbet lykkedes det at få 1b til i højere grad at kunne udtrykke sig mundtligt på engelsk. Dog kunne tool-box'en med værktøjer til non-fiction godt være blevet inddraget mere og derfor kan denne med fordel inddrages mere fremadrettet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Family Matters part B
FORLØB OVERORDNET:
Dette er et forløb indenfor fiktion, med fokus på litterær analyse af short stories såsom "Popular Mechanics" indenfor emnet familie og er en forlængelse af Family Matters Part A. Eleverne skal introduceres til korrekt analyse af fiktion på gymnasielt niveau ud fra en fiction toolbox og til længere mundtlige oplæg og opgaver.
AFLEVERINGER & OPLÆG:
Ift. til afleveringer og oplæg, vil eleverne blive bedt om at holde et mundtligt oplæg i grupper om de forskellige dele af litteraturanalyse ud fra dokumentet litterær toolbox for klassen, således at alle bliver bekendt med de forskellige dele og til sidst af udforme en større skriftlig opgave.
FORMÅL:
Forløbet er valgt på baggrund af et ønske om at 1b skal introduceres til analyse af fiktion på et højere niveau. Desuden skal der forventningsafklares ift. næste års undervisning.
Kernestof:
- 1) Kernestof: Fiktion: The short story "Popular Mechanics" der omhandler forholdet ml. et barn og dets far og mor ud fra en helt anden synsvinkel.
- 2) Supplerende stof: Analyse: Introduktion til litterær analyse ud fra en fiction toolbox til litteratur.
EVALUERING: De mundtlige præsentationer med PP'er i klassen på engelsk forløber godt og klassen er dygtig til denne type opgave. Desværre må den større skriftlige opgave i litteratur rykkes til starten af næste semester pga. ændringer i den sidste undervisningsuge. Hele the fiction tool box kan med fordel benyttes yderligere næste år. Hovedparten af klassen pjækker fra det sidste modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EXAM TOPIC: Humour
I dette forløb har vi arbejdet med humor. eleverne har fået indsigt i teorien bag humor, hvordan humor bygges op og hvad man kan opnå gennem brugen af humor. Fokus har særligt været på humor i litteratur, men andre tekstgenre har også været berørt. Eleverne har prøvet kræfter med forskellige aspekter af humoren, bl.a. har de analyseret humoristiske tekster og selv lavet en sketch hvor de skulle bruge forskellige humoristiske virkemidler.
Forløbet er blevet brugt til at lære eleverne at genkende humorspecifikke elementer og på den baggrund lave en grundig analyse af effekten af denne. Fokus har derfor primært være på det skriftlige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Humour Essay
|
13-10-2023
|
Humour Presentation
|
14-11-2023
|
Sketch Analysis
|
04-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EXAM TOPIC: Health and Beauty (SRO)
SRO forløb i EN/bio.
I dette forløb har vi arbejdet primært med non-fiktion. Gennem hele forløbet har vi arbejdet med spørgsmålene "what is health?", "how does it look to be healthy?", "What is beauty?" og "how is beauty different from health?". Disse spørgsmål har både dannet baggrund for at eleverne selv har skulle formulere argumenter, men også sat fokus på hvordan den verden vi lever i fremstiller både sundheds- og Skønhedsidealer. Forløbet har givet eleverne deres første indblik i analyse af non-fiktion, og fokus har særligt været på brugen af det retoriske pentagram, appelformerne og Toulmins model til argumentationsanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Today's Topic
|
31-12-2023
|
Non-Fiction analysis
|
31-01-2024
|
TedTalk/Speech
|
23-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 The Mad Genius (Værklæsning: The Bell Jar
I dette forløb har vi læst "The Bell Jar" af Sylvia Plath, og dette værk har dannet rammen for det arbejde vi har lagt for dagen. Værket har vi læst i et "mental sundhedspespektiv", hvor vi hele tiden har forsøgt at drage paralleller til nutidens trivselskrise.
Derudover har en stor del af vores fokus ligget på tropen om "the Mad Genius", som har ladet os undersøge tragiske skæbner for både Sylvia Plath, Esther og andre karakterer både i virkeligheden og fiktionen. Herunder har vi også undersøgt andre kvidestereotyper, som fx femme fatale og The Girl Next Door. Alt dette har vi forsøgt at sætte i perspektiv til Plaths samtid, så vel som nutiden. Dette har vi gjort ved at kigge på Sylvia Plaths egen poesi, samt Ted Hughes', og hvordan disse er blevet modtaget i samtiden såvel som i dag.
I dette forløb har vi også haft en del fokus på grammatik
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenssæt Grammatik
|
22-04-2024
|
The Bell Jar Assignment
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
TILLADTE HJÆLPEMIDLER
b. Dokumenter der ligger på din harddisk.
c. https://www.minlaering.dk/
d. Flg. elektroniske hjælpemidler og ordbøger (som du ikke må Google til prøven, og som derfor skal ligge i en favoritmappe/bjælke, som du kan trykke dig direkte ind på – eller: du kan åbne dette dokument og trykke på nedenstående links).
1. https://www.ordbogen.com/da/
2. https://englishclass.dk/index.html
3. Oxford: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
4. Longman: https://www.ldoceonline.com/ (indeholder også skemaer til bøjning af verber)
5. Merriam-Webster: https://www.merriam-webster.com/
6. Dansk-dansk ordbog, i fald du mangler et ord forklaret: https://ordnet.dk/
7. http://www.dictionary.com Skift mellem ordbog og thesaurus
8. https://www.thesaurus.com/ (Synonymordbog)
9. Editor – en indbygget hjælpefunktion i Word – må gerne anvendes som stavekontrol, men ikke til at få ordforslag/formuleringer/hjælp til at skrive opgaven. Du må altså gerne bruge den indbyggede stavekontrol i Word (markeres via røde/blå bølgestreger under din tekst); men du må ikke aktivere Editor ved at trykke på ikonet.
Også tilladt:
https://myshakespeare.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
MyShakespeare - hamlet
-
Strategies for Reading the Bard (1).docx
-
Read act 1, scene 1 at home
-
Shakespeare literary terms.docx
-
Vi mødes 17.25 foran cinemateket (gothersgade 55) - hvis der er problemer kontakt mig på 21243205. Kom til tiden, vi venter ikke på jer
-
Tragedies and Comedies
-
Shakespeare"s Plays Quiz
-
Shakespeare... or the Bible?
-
Hamlet - 1st Soliloquy - Oh, that this too, too solid flesh...
-
Read a summary of Hamlet at home and write down the major plot-points
-
Act 1, scene 2 studyquestions.docx
-
Read act 1, scene 2
-
1
-
2
-
3
-
4
-
5
-
6
-
7
-
Valg af fag til SRP.docx
-
Skriv ned hvad man kan bruge non-fiktion til i tværfaglig opgave, og hvad man kan bruge fiktion til (I kan med fordel tænke tilbage på jeres SRO)
-
Read from act 3, Scene 3 ll. 72 (Hamlet "now might I do it Pat") + Act 3 scene 4 for today
-
Gramma Sæt
-
Grammatiksæt 1 - 11.08.23.zip
-
Worksheet act 3 scene iv.docx
-
Grupper - Sid i jeres grupper når timen starter, så slipper vi for at spilde tid på det
-
Læs opgavebeskrivelsen (i Lectio under opgaver -> Essay 1- Hamlet) og tænk over hvilket essay i helst vil skrive
-
5 steps for writing an essay (3).docx
-
A Stick-Figure Hamlet: Act 5, Scene 1 (part 1) — Good Tickle Brain
-
act V scene I.docx
-
Read act 5, scene 1 at home - and have a look at these iconographies of the characters
-
20180308-Iconography-Hamlet.jpg
-
image-asset.jpeg
-
20191128-Iconograpy-Gertrude.jpg
-
20190926-Iconography-Horatio.jpg
-
vejledning gram 1.docx
-
Peer Review ark.docx
-
Stick figure hamlet
-
Read the Closing Scene
-
PAR - Det er en god ide at læse jeres tekst hjemmefra
-
9.11.pdf
-
Abortion.pdf
-
At the Clinic Sally Rooney EXAM text EN A 2021.pdf
-
Eduation and Social Mobility, Where Do I Belong_ Reflections on How Education Changes Identity - World Outspoken.pdf
-
Guns.pdf
-
Ireland.pdf
-
Modernism Ernest Hemingway Mr. and Mrs Elliot.pdf
-
Modernism Katherine Mansfield Late at Night + Brokeback Mountain.pdf
-
To survive in America as a Black man Guardian article EXAM text EN A 2022.pdf
-
Tidsplan
-
OBS! jeres præsentation skal KUN være ca 4 minutter og den skal IKKE indeholde en perspektivering
-
OBS! vi mødes ALLE (også dem der var oppe sidst) kl 11:05 i Lokale 138 og i får noget generel feedback og vi samler op
-
Tidsplan (lokale 123)
-
Political memes (We'll do this activity in class)
-
Please read these pages before class
-
Read this short story before class
-
Bring your "analysis" (it's okay if it's only a draft) of the meme you chose yesterday.
-
Trump Speech.docx
-
Please read this before class
-
richmennorthofrichmond.html
-
Blue collar.docx
-
Listen to this song and consider how it might be a metaphor for something related to the 2016 election. You should also consider how irony is used in the song.
-
Taylor's version.docx
-
Biden.docx
-
TOULMIN.docx
-
Read this before class
-
Illegal immigrants
-
Abandon all hope.png
-
Canto 3 - limbo.png
-
Den guddommelige Komedie - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Listen to the album "Unreal Unearth" by Hozier before class and find your favourite song
-
OneNote
-
Listen to the songs De Selby 1 and De Selby 2 - and watch the music video. See if you can figure out what the songs are about and how part 1 and part 2 are connected. I recommend that you read the lyrics as you listen to the songs
-
Listen to the song "First Time" at home and read through the lyrics
-
Definition of LIMBO
-
Please Read this about Francesca da Rimini before class
-
Please read this excerpt from Dante's Inferno canto V before class
-
Dante .png
-
Inferno.png
-
Please read the introduction and 1 of the other version of hell in this link (NOT "modern attitudes"!)
-
Ast er syg, arbejd selv. Vælg en af de forskellige "helveder" fra ovenstående link og lav jeres egen research om det. Perspektiver til "modern attitudes" fra linket og se på hvordan hozier (og måske også Dante) har brugt disse intertekstuelt. Vi genn
-
ALLE skal huske høretelefoner!
-
stx242_ENG_A_13082024.zip
-
I skal have valgt om i vil skrive fiktion eller non-fiktion INDEN modulet starter - Det betyder at i skal have læst teksterne hjemmefra
-
We will spend the first 20-30 minutes going over your presentations of "Ideas os hell"
-
Please listen to the song "eat your young" and read the lyrics as well
-
Please read this definition of Gluttony as well
-
Vi når de grupper fra sidst ang. "damage gets done" i dag.
-
Grupper Greed.png
-
How to 'read' a film.docx
-
Please read about what the sin of Heresy means before class
-
ETU (Elevtrivsel)
-
Ungeprofilen.dk
-
Is The Irish Language Important? - Little Cinema Seachtain Na Gaeilge Vox Pop
-
Should Irish People Speak The Irish language? 1970
-
Fill Arís by Seán Ó Ríordáin
-
Watch this TEDtalk before class, and answer the quesitions below: Deconstructing Myths about the Irish Language | Colm Ó Broin | TEDxBallyroanLibrary
-
Questions for the TEDtalk:
-
Watch this at home and consider an answer to the question:
-
Plan:
-
VI mødes i 138 - Sørg for at overveje hvor det er i har brug for hjælp
-
Inferno (Dante) - Wikipedia
-
The Cult of Celebrity
-
Nørre G 2024 elevworkshop.pptx
-
Trump 2025 speech.docx
-
President Trump's Inaugural Address
-
Manifest Destiny
-
Trudeau says Trump threat to annex Canada
-
The New colossus.docx
-
Spinning The Spin
-
Læs og besvar derefter dette dokument
-
OPGAVE speech EN-HI.docx
-
Celebrity in chief - abridged.docx
-
Terrifying cult of celebrities - TS
-
The Ethical Dilemma of Being a Kanye West Fan
-
Kanye West Fandom Is A Narcissistic Cult?
-
It"s a love story: How fandom culture enriches and unites us
-
Harry and Meghan article, The Sunday Times, okt 2019.pdf
-
This AI-Influencer_Forbes article.docx
-
Gennemgå jeres terminsprøver (Dem har i fået tilbage) og kig på hvilke nogle fejl i har. Lav en kort "Strategi" for hvordan i har tænkt jer at undgå disse fejl til eksamen.
-
Terminsprøve.pptx
-
Terminsprøve - Essay.pptx
-
Semantisk felt
-
I skal skrive essayet til det eksamenssæt vi gik i gang med i går. Jeg er til sprogdag med mine 2g'ere, så jeg sidder i lokale 141 hvis i skal have fat i mig.
-
Tænker over følgende derhjemme:
-
5 forløb vi helst vil op i
-
SRP talepapir_lærer- og elevdokument.pdf
-
SRP talepapir_elevdokument.pdf
-
image.png
-
IMG_3192.jpg
-
IMG_9669.jpeg
-
Ret disse fejlsætninger (INKLUSIV FORKLARINGER) hjemmefra
-
Forløbsnoter.docx
-
EKSAMEN 2025.docx
-
Tænk over hjemmefra
-
Tips og tricks til terminsprøven og eksamen_ eng A.docx
-
Det grønne bord
-
Join conversation
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
75 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
EXAM TOPIC: Shakespeare (Hamlet)
I dette forløb skal vi arbejde med Shakespeare's Hamlet. Vi kommer til at arbejde både med konteksten for det specifikke stykke, men vi kommer også til at se på den verden Shakespeare levede og skrev i. Fokus i stykket vil være på tragediens genretræk og Hamlet som "the tragic hero", samt hvordan sproget påvirker vores opfattelse af karaktererne. Vi har læst, og arbejdet grundigt med følgende Scener: Act 1 scene I + II, act 3, scene III + IV og Act 5 scene I + II.
Samt fået en forståelse for stykket som en helhed. Fokus har i de skriftlige afleveringer være på at skabe en sammenhængende tekst, samt analytisk dybde i essays.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
MyShakespeare - hamlet
-
Strategies for Reading the Bard (1).docx
-
Read act 1, scene 1 at home
-
Shakespeare literary terms.docx
-
Vi mødes 17.25 foran cinemateket (gothersgade 55) - hvis der er problemer kontakt mig på 21243205. Kom til tiden, vi venter ikke på jer
-
Tragedies and Comedies
-
Shakespeare"s Plays Quiz
-
Shakespeare... or the Bible?
-
Hamlet - 1st Soliloquy - Oh, that this too, too solid flesh...
-
Read a summary of Hamlet at home and write down the major plot-points
-
Act 1, scene 2 studyquestions.docx
-
Read act 1, scene 2
-
1
-
2
-
3
-
4
-
5
-
6
-
7
-
Read from act 3, Scene 3 ll. 72 (Hamlet "now might I do it Pat") + Act 3 scene 4 for today
-
Gramma Sæt
-
Grammatiksæt 1 - 11.08.23.zip
-
Worksheet act 3 scene iv.docx
-
Grupper - Sid i jeres grupper når timen starter, så slipper vi for at spilde tid på det
-
Læs opgavebeskrivelsen (i Lectio under opgaver -> Essay 1- Hamlet) og tænk over hvilket essay i helst vil skrive
-
5 steps for writing an essay (3).docx
-
A Stick-Figure Hamlet: Act 5, Scene 1 (part 1) — Good Tickle Brain
-
act V scene I.docx
-
Read act 5, scene 1 at home - and have a look at these iconographies of the characters
-
20180308-Iconography-Hamlet.jpg
-
image-asset.jpeg
-
20191128-Iconograpy-Gertrude.jpg
-
20190926-Iconography-Horatio.jpg
-
vejledning gram 1.docx
-
Peer Review ark.docx
-
Stick figure hamlet
-
Read the Closing Scene
-
PAR - Det er en god ide at læse jeres tekst hjemmefra
-
9.11.pdf
-
Abortion.pdf
-
At the Clinic Sally Rooney EXAM text EN A 2021.pdf
-
Eduation and Social Mobility, Where Do I Belong_ Reflections on How Education Changes Identity - World Outspoken.pdf
-
Guns.pdf
-
Ireland.pdf
-
Modernism Ernest Hemingway Mr. and Mrs Elliot.pdf
-
Modernism Katherine Mansfield Late at Night + Brokeback Mountain.pdf
-
To survive in America as a Black man Guardian article EXAM text EN A 2022.pdf
-
Tidsplan
-
OBS! jeres præsentation skal KUN være ca 4 minutter og den skal IKKE indeholde en perspektivering
-
OBS! vi mødes ALLE (også dem der var oppe sidst) kl 11:05 i Lokale 138 og i får noget generel feedback og vi samler op
-
Tidsplan (lokale 123)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatiksæt
|
15-09-2024
|
Essay 1 - Hamlet
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
EXAM TOPIC: American Election (mini-forløb)
I dette mini-forløb har vi fokuseret på det amerikanske valg, de strukturer der ligger bag det amerikanske system og hvilke faktorer der spiller ind når der skal vælges en ny præsident. Vi har også brugt dette forløb til at genopfriske non-fiktions analyse, og særligt arbejdet med fagbegreber ifbm taler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#10 Music as/and Poetry
I dette forløb har vi arbejdet med Hoziers album "Unreal Unearth" som værk. Her har vi undersøgt den overordnede historie der udspiller sig i løbet af albummet: både historien om at gå fra en man elsker, men også parallelhistorien der tager lytteren en tur gennem Dantes helvedescirkler. Særligt fokus i dette forløb har været intertextualiteten brugt i Hoziers sange; selvfølgelig i referencer til Dantes "inferno", men ligeledes andre tekster og nuværende aktuelle emner.
Derudover har vi forholdt os til Hoziers Irske rødder, særligt i vores arbejde med sangen "Butchered tongue", og hvilken slags "vold" der ligger til grund for sangen.
Forløbet har givet også mulighed for grundigt at dykke ned i de lyriske virkemidler, samt at undersøge hvordan dette kan sættes i kontrast eller understøttes af musik.
Vi har "læst" albummet i sin helhed, men har haft særligt fokus på følgende sange: De Selby 1&2, First Time, Francesca, Eat your young, Damage gets Done, All things End, Butchered Tongue, Anything but og First Light.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenssæt
|
08-12-2024
|
Essay 2 - Hozier
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
EXAM Topic: National Myths and heroes
USA: Nationale myter og helte
Beskrivelse: Om vi vil det eller ej, indtager USA en helt central rolle i verdenssamfundet. I en stadig mere globaliseret verden, er de fleste lande i en eller anden udstrækning påvirket af, hvad der sker i USA. Både med hensyn til politisk kultur, men også når det gælder mange af de værdier, ideer og idealer vi lader os styre af i det daglige.
Det er derfor ikke uinteressant at blive klogere på, hvordan indbyggerne i USA opfatter sig selv og den verden de deler med os andre. Særligt interessant er de grundlæggende forestillinger de har om sig selv og deres eget land. Disse forestillinger er nemlig med til at forme, hvordan de møder den omgivende verden.
Forløbet vil derfor arbejde med de grundlæggende myter, antagelser og forestillinger man gør sig i USA om landets rolle i verden. Herunder grundlæggelsen af USA, USAs ekspansion og den rolle kendte mennesker (celebrities) som institution og som personer spiller i det politiske liv.
Fælles Produkt:
Tale med historisk vinkel med brug af forskellige retoriske virkemidler fra/på Engelsk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mundtlig aflevering (Debat)
|
05-02-2025
|
3b EN skr. prøve
|
18-03-2025
|
Speech HI/EN
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#12 Opsamling/eksamensprep
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatiksæt 2
|
29-04-2025
|
Eksamenssæt 2
|
09-05-2025
|
Free Essay
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51767764843",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51767764843",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51767764843"
}