Holdet 2022 EN b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Alberte Steengaard, Mona Claire Damm
Hold 2022 EN b (1b EN, 2b EN, 3b EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduction
Titel 2 Forløb#2 Introduction to Poetry & Rhymes
Titel 3 Forløb#3 Family Matters part A
Titel 4 Forløb#4 Copenhagen as a Global Hotspot
Titel 5 Forløb#5 Family Matters part B
Titel 6 EXAM TOPIC: Humour
Titel 7 EXAM TOPIC:  Health and Beauty (SRO)
Titel 8 Forløb#8 The Mad Genius (Værklæsning: The Bell Jar
Titel 9 TILLADTE HJÆLPEMIDLER
Titel 10 EXAM TOPIC: Shakespeare (Hamlet)
Titel 11 EXAM TOPIC: American Election (mini-forløb)
Titel 12 Forløb#10 Music as/and Poetry
Titel 13 EXAM Topic: National Myths and heroes
Titel 14 Forløb#12 Opsamling/eksamensprep

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduction

Introduction & presentation (Screening, questionnaire, presentation and grammar exercices.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Introduction to Poetry & Rhymes

INTRODUCTION:
Introduction to poetry (both lyrical and prose) via 3 major poets and the movie Dead Poets Society as well as introduction to rhyme, rhyme scheme, and figures of speech (which can be used on the English & Music Day).

FORLØB OVERORDNET:
Dette er et forløb indenfor fiktion, med fokus på poesi, med temaet Carpe Diem som rød tråd. Eleverne skal introduceres til både lyriske digte og prosa digte, samt digte fra forskellige perioder, og introduceres til at lære at analysere digte ud fra digtes form samt diverse figurer indenfor billedsprog. Desuden skal vi se en film under temaet poesi og og analysere denne.

AFLEVERINGER, OPLÆG & TESTS:
Ift. til afleveringer, oplæg og tests, vil eleverne blive bedt om at holde et frit mundtligt oplæg m. spørgsmål om billedfigurer i grupper, med en afsluttende Power Point som deles, og de vil blive testet i en afsluttende større test om diverse digtere og figurer, og til slut vil de blive bedt om selv at forfatte et digt på engelsk som en mulighed for creative writing ud fra specifikke instruktioner og idet de skal være bevidste om både muligheder ift. temaer, samt brug af sproglige figurer. Dette vil senere skulle indtales, for at øve mundtlighed i bunden form.

FORMÅL & TVÆRFAGLIGHED:
Forløbet er valgt på baggrund af 1b's studieretning og niveau og peger overordnet frem mod at eleverne formår at analysere poesi og billedlige figurer, samt kan udtrykke og reflektere over brugen af disse aktivt. Forløbet afsluttes med et tværfagligt samarbejde med elevernes andet hovedfag musik, hvor disse på en studieretningsdag, skal forfatte en sang ved af kendskab til billedlige figurer, rim & rytme og sætte musik til.

Kernestof:
- Digt: Life af Charlotte Brönte (Engelsk viktoriansk digter)
- Digt: The flower that Smiles Today af Percy Shelley: (Engelsk Romantisk digter)
- Film: Dead Poets Society (1989 - Peter Weir)

Supplerende stof:
1) Digt af Charles Baudelaire - Get Drunk (oversat)
2) Digt af Shakespeare - Shall I compare thee to a Summers's Day? (Sonnet 18)
3) Sites om digte og billedfigurer etc. :
- Poetry Foundation.org
- https://www.masterclass.com/articles/poetry-101
- Etc.
4) Ekstra film: Eleverne har desuden trailers til fem film om / med digtere / digtning som de kan se hjemme.

EVALUERING: Forløbet blev lidt for langt, dette skyldes både studieretningsdage og det at nye elever løbende kom ind i klassen og at dette medførte repetition.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Family Matters part A

FORLØB OVERORDNET:
Dette er et forløb indenfor fiktion og non-fiktion, men med fokus på længere tekster, dvs. eks på litterær analyse af litteratur i form af en short story "Shining Mountain" og en samling af tekster og billeder om familie under samlingen "Family Matters". Eleverne skal introduceres til korrekt udformning af summary samt diskussion af en samfundsfaglig prosatekst og billedanalyse. Forløbet påvirkes af både besøgselever, forklaring af karakterer og feedbacksamtaler.
  
AFLEVERINGER & OPLÆG:
Ift. til afleveringer og oplæg, vil eleverne blive bedt om gennemgå regler for udformning af summary, herefter at skrive et summary og endelig at rette hinandens via peer-review m. særlig fokus på tenses (som også gennemgås grammatisk). Herefter får de mulighed for at genindlevere deres summary.

FORMÅL:
Forløbet er valgt på baggrund af et ønske om at 1b skal introduceres til analyse af fiktion og prosatekster, samt at de øver sig i at udtrykke sig mundtligt på engelsk, hvilket er et issue i klassen. Således vil de blive introduceret for en stor variation i mundtlige øvelser indendørs og udendørs og også for communikative øvelser. Feedbacksamtaler (på de første karakterer) er også en del af forløbet samt kontinuerligt nye grupper for at skabe en god klassedynamik.

Kernestof:
- 1)  The short novel "The Shining Mountain" der omhandler forholdet ml. en datter og hendes far.  
- 2) Samlingen af artikler og billeder i tekstsamlingen "How to parent like a Dane".

EVALUERING: I forløbet lykkedes det at få 1b til i højere grad at kunne udtrykke sig mundtligt på engelsk. Flere i klassen har en interesse for litteratur. Især var kommunikative øvelser en succes. Feedbacksamtaler kommer til at strække sig over for mange undervisningsgange. Det fungerer godt med kontinuerligt nye grupper. NB: Forløbet bliver desværre delt i to pga. dato for dagstur med musik, dette anbefales ikke fremadrettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Copenhagen as a Global Hotspot


FORLØB OVERORDNET:
Dette er et forløb indenfor non-fiktion, med fokus på artikler om Globalitet og København, med temaet on Københavns nye placering i verden i de seneste år, som rød tråd. Eleverne skal introduceres til argumentation for og imod globalitet og København som nyt globalt Hot spot og mundtligt få lov at udtrykke sig om non-fiktion.
  
AFLEVERINGER & OPLÆG:
Ift. til afleveringer og oplæg, vil eleverne blive bedt om at diskutere flere artiklers argumenter for og imod København som Global hot spot løbende med samt holde et mundtligt oplæg i mindre grupper i klassen og til sidst mens de filmer sig selv på Assistens Kirkegaarden. Skriftligt hat de udformet en brochure om København til udlændinge.

FORMÅL:
Forløbet er valgt på baggrund af et ønske om at 1b skal introduceres til analyse af non-fiktion og artikler, samt at de øver sig i at debattere m. argumenter fra artikler mundtligt, og for at introducere elementer som senere kan pege frem mod analyse og et debatterende essay i 2G.

STUDIERETNINGSDAGSTUR:
Forløbet peger frem mod en studieretningsdagstur, hvor eleverne skal på udflugt til Assistens Kirkegården i København (inden musikmuseet) og holde et mundtligt oplæg om en kendt dansker og Assistenskirkegården i grupper.

Kernestof:
- 1) Artikel fra Copenhagen Post (eng): om pros & cons ift. til at flytte til København og bo og arbejde (https://cphpost.dk/2021-12-01/news/expats-condemn-copenhagen-as-one-of-the-worlds-worst-for-local-friendliness-and-feeling-welcome-report/)
- 2) En liste fra Time Out (eng) med 15 things to do in Copenhagen. (https://www.timeout.com/copenhagen/things-to-do/best-things-to-do-in-copenhagen)
- 3) Artikel fra CNN (eng) - om alt hvad der er cool ved KBH (https://www.cnn.com/travel/article/copenhagen-denmark-capital-cool-cmd/index.html)

Supplerende stof:
1) Reklamevideo (eng) om CPH  "The Danish Way" m. Mads Mikkelsen (m. adjektiver) m. spørgsmål & Minifilm . behind "The Danish Way"  (eng) https://www.youtube.com/watch?v=Qtt5Pbb-fkU
2) Video (eng) fra youtube om Assistens Kirkegården m. spørgsmål
3) Artikel fra Berlingske (dan) om pros and cons om arbejdskraft der flytter til KBH fra et dansk synspunkt. (https://www.berlingske.dk/samfund/flere-udlaendinge-i-koebenhavn-det-har-taget-overhaand)

EVALUERING: I forløbet lykkedes det at få 1b til i højere grad at kunne udtrykke sig mundtligt på engelsk. Dog kunne tool-box'en med værktøjer til non-fiction godt være blevet inddraget mere og derfor kan denne med fordel inddrages mere fremadrettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Family Matters part B

FORLØB OVERORDNET:
Dette er et forløb indenfor fiktion, med fokus på litterær analyse af short stories såsom "Popular Mechanics" indenfor emnet familie og er en forlængelse af Family Matters Part A. Eleverne skal introduceres til korrekt analyse af fiktion på gymnasielt niveau ud fra en fiction toolbox og til længere mundtlige oplæg og opgaver.  
  
AFLEVERINGER & OPLÆG:
Ift. til afleveringer og oplæg, vil eleverne blive bedt om at holde et mundtligt oplæg i grupper om de forskellige dele af litteraturanalyse ud fra dokumentet litterær toolbox for klassen, således at alle bliver bekendt med de forskellige dele og til sidst af udforme en større skriftlig opgave.

FORMÅL:
Forløbet er valgt på baggrund af et ønske om at 1b skal introduceres til analyse af fiktion på et højere niveau. Desuden skal der forventningsafklares ift. næste års undervisning.

Kernestof:
- 1)  Kernestof: Fiktion: The short story "Popular Mechanics" der omhandler forholdet ml. et barn og dets far og mor ud fra en helt anden synsvinkel.  
- 2) Supplerende stof: Analyse: Introduktion til litterær analyse ud fra en fiction toolbox til litteratur.

EVALUERING: De mundtlige præsentationer med PP'er i klassen på engelsk forløber godt og klassen er dygtig til denne type opgave. Desværre må den større skriftlige opgave i litteratur rykkes til starten af næste semester pga. ændringer i den sidste undervisningsuge. Hele the fiction tool box kan med fordel benyttes yderligere næste år. Hovedparten af klassen pjækker fra det sidste modul.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 EXAM TOPIC: Humour

I dette forløb har vi arbejdet med humor. eleverne har fået indsigt i teorien bag humor, hvordan humor bygges op og hvad man kan opnå gennem brugen af humor. Fokus har særligt været på humor i litteratur, men andre tekstgenre har også været berørt. Eleverne har prøvet kræfter med forskellige aspekter af humoren, bl.a. har de analyseret humoristiske tekster og selv lavet en sketch hvor de skulle bruge forskellige humoristiske virkemidler.

Forløbet er blevet brugt til at lære eleverne at genkende humorspecifikke elementer og på den baggrund lave en grundig analyse af effekten af denne. Fokus har derfor primært være på det skriftlige arbejde.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Humour Essay 13-10-2023
Humour Presentation 14-11-2023
Sketch Analysis 04-12-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 EXAM TOPIC: Health and Beauty (SRO)

SRO forløb i EN/bio.

I dette forløb har vi arbejdet primært med non-fiktion. Gennem hele forløbet har vi arbejdet med spørgsmålene "what is health?", "how does it look to be healthy?", "What is beauty?" og "how is beauty different from health?". Disse spørgsmål har både dannet baggrund for at eleverne selv har skulle formulere argumenter, men også sat fokus på hvordan den verden vi lever i fremstiller både sundheds- og Skønhedsidealer. Forløbet har givet eleverne deres første indblik i analyse af non-fiktion, og fokus har særligt været på brugen af det retoriske pentagram, appelformerne og Toulmins model til argumentationsanalyse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Today's Topic 31-12-2023
Non-Fiction analysis 31-01-2024
TedTalk/Speech 23-02-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 The Mad Genius (Værklæsning: The Bell Jar

I dette forløb har vi læst "The Bell Jar" af Sylvia Plath, og dette værk har dannet rammen for det arbejde vi har lagt for dagen. Værket har vi læst i et "mental sundhedspespektiv", hvor vi hele tiden har forsøgt at drage paralleller til nutidens trivselskrise.

Derudover har en stor del af vores fokus ligget på tropen om "the Mad Genius", som har ladet os undersøge tragiske skæbner for både Sylvia Plath, Esther og andre karakterer både i virkeligheden og fiktionen. Herunder har vi også undersøgt andre kvidestereotyper, som fx femme fatale og The Girl Next Door. Alt dette har vi forsøgt at sætte i perspektiv til Plaths samtid, så vel som nutiden. Dette har vi gjort ved at kigge på Sylvia Plaths egen poesi, samt Ted Hughes', og hvordan disse er blevet modtaget i samtiden såvel som i dag.

I dette forløb har vi også haft en del fokus på grammatik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenssæt Grammatik 22-04-2024
The Bell Jar Assignment 05-05-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 TILLADTE HJÆLPEMIDLER

b. Dokumenter der ligger på din harddisk.
c. https://www.minlaering.dk/
d. Flg. elektroniske hjælpemidler og ordbøger (som du ikke må Google til prøven, og som derfor skal ligge i en favoritmappe/bjælke, som du kan trykke dig direkte ind på – eller: du kan åbne dette dokument og trykke på nedenstående links).
1. https://www.ordbogen.com/da/
2. https://englishclass.dk/index.html  
3. Oxford: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
4. Longman: https://www.ldoceonline.com/ (indeholder også skemaer til bøjning af verber)
5. Merriam-Webster: https://www.merriam-webster.com/
6. Dansk-dansk ordbog, i fald du mangler et ord forklaret: https://ordnet.dk/
7. http://www.dictionary.com    Skift mellem ordbog og thesaurus
8. https://www.thesaurus.com/ (Synonymordbog)
9. Editor – en indbygget hjælpefunktion i Word – må gerne anvendes som stavekontrol, men ikke til at få ordforslag/formuleringer/hjælp til at skrive opgaven. Du må altså gerne bruge den indbyggede stavekontrol i Word (markeres via røde/blå bølgestreger under din tekst); men du må ikke aktivere Editor ved at trykke på ikonet.

Også tilladt:
https://myshakespeare.com/

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 EXAM TOPIC: Shakespeare (Hamlet)

I dette forløb skal vi arbejde med Shakespeare's Hamlet. Vi kommer til at arbejde både med konteksten for det specifikke stykke, men vi kommer også til at se på den verden Shakespeare levede og skrev i. Fokus i stykket vil være på tragediens genretræk og Hamlet som "the tragic hero", samt hvordan sproget påvirker vores opfattelse af karaktererne. Vi har læst, og arbejdet grundigt med følgende Scener: Act 1 scene I + II, act 3, scene III + IV og Act 5 scene I + II.

Samt fået en forståelse for stykket som en helhed. Fokus har i de skriftlige afleveringer være på at skabe en sammenhængende tekst, samt analytisk dybde i essays.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatiksæt 15-09-2024
Essay 1 - Hamlet 01-10-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 EXAM TOPIC: American Election (mini-forløb)

I dette mini-forløb har vi fokuseret på det amerikanske valg, de strukturer der ligger bag det amerikanske system og hvilke faktorer der spiller ind når der skal vælges en ny præsident. Vi har også brugt dette forløb til at genopfriske non-fiktions analyse, og særligt arbejdet med fagbegreber ifbm taler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#10 Music as/and Poetry

I dette forløb har vi arbejdet med Hoziers album "Unreal Unearth" som værk. Her har vi undersøgt den overordnede historie der udspiller sig i løbet af albummet: både historien om at gå fra en man elsker, men også parallelhistorien der tager lytteren en tur gennem Dantes helvedescirkler. Særligt fokus i dette forløb har været intertextualiteten brugt i Hoziers sange; selvfølgelig i referencer til Dantes "inferno", men ligeledes andre tekster og nuværende aktuelle emner.

Derudover har vi forholdt os til Hoziers Irske rødder, særligt i vores arbejde med sangen "Butchered tongue", og hvilken slags "vold" der ligger til grund for sangen.

Forløbet har givet også mulighed for grundigt at dykke ned i de lyriske virkemidler, samt at undersøge hvordan dette kan sættes i kontrast eller understøttes af musik.

Vi har "læst" albummet i sin helhed, men har haft særligt fokus på følgende sange: De Selby 1&2,  First Time, Francesca, Eat your young, Damage gets Done, All things End, Butchered Tongue, Anything but og First Light.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenssæt 08-12-2024
Essay 2 - Hozier 31-01-2025
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 EXAM Topic: National Myths and heroes

USA: Nationale myter og helte

Beskrivelse: Om vi vil det eller ej, indtager USA en helt central rolle i verdenssamfundet. I en stadig mere globaliseret verden, er de fleste lande i en eller anden udstrækning påvirket af, hvad der sker i USA. Både med hensyn til politisk kultur, men også når det gælder mange af de værdier, ideer og idealer vi lader os styre af i det daglige.  

Det er derfor ikke uinteressant at blive klogere på, hvordan indbyggerne i USA opfatter sig selv og den verden de deler med os andre. Særligt interessant er de grundlæggende forestillinger de har om sig selv og deres eget land. Disse forestillinger er nemlig med til at forme, hvordan de møder den omgivende verden.  

Forløbet vil derfor arbejde med de grundlæggende myter, antagelser og forestillinger man gør sig i USA om landets rolle i verden. Herunder grundlæggelsen af USA, USAs ekspansion og den rolle kendte mennesker (celebrities) som institution og som personer spiller i det politiske liv.

Fælles Produkt:

Tale med historisk vinkel med brug af forskellige retoriske virkemidler fra/på Engelsk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig aflevering (Debat) 05-02-2025
3b EN skr. prøve 18-03-2025
Speech HI/EN 26-03-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer