Titel
12
|
Feminism, sex, gender - EKSAMEN
ANALOGT FORLØB:
Klassen blev kastet ud i forløbet om køn ved i fællesskab at se nedenstående musikvideoer, ud fra hvilke vi kunne udlede nogle tendenser, som vi efterfølgende kunne sætte ord på ved at bruge begreber fra den feministiske analysemetode: Binaries (women as passive, men as active); the male gaze; the beauty myth and gender as an economy; intersectionality; heteronormativity v. queering; stereotypes
1) Musikvideoer:
a. Josh Thompson: “Way Out Here”: https://www.youtube.com/watch?v=D0sYnro_3Rc
b. Lil Baby x Gunna: “Drip too hard”: https://youtu.be/_YzD9KW82sk?feature=shared
c. Maroon 5: “Girls like you”: https://youtu.be/aJOTlE1K90k?feature=shared
d. Lil Nas X + Jack Harlow: “Industry Baby”: https://youtu.be/UTHLKHL_whs?feature=shared
e. LD: ”Lost on you”: https://youtu.be/wDjeBNv6ip0?feature=shared
f. Billie Eilish: “Bad Guy”: https://youtu.be/DyDfgMOUjCI?feature=shared
Herefter gik vi videre med en video om voldtægt
2) The Guardian om voldtægt: 14:50 minutter
a. https://www.theguardian.com/news/ng-interactive/2019/apr/18/anonymous-comes-to-town-how-hackers-took-on-high-school-sexual-assault-in-ohio
Som udgangspunkt er klassen blevet bekendt med flg. definition på feminisme som begreb: a “minimal definition” of feminism that the various strands of feminism share despite their differences, i.e. the “two fundamental beliefs” are:
1. “That women currently occupy a subordinate position in society; that they suffer certain injustices and systemic disadvantages because they are women.
2. That the subordination of women is neither inevitable nor desirable: it can and should be changed through political action.” (Cameron, p. 9)
Vi har diskuteret begrebet køn – herunder socialt køn/gender over for biologisk køn/sex – og om hvordan, kønsstereotyper kan blotlægges via en analyse af binære oppositioner, der typisk skildrer mænd som logiske/rationelle og kvinder som emotionelle; mænd som aktive og kvinder som passive; mænd som kultur og kvinder som natur, etc.
Forløbet var koncentreret om to overordnede fokusser:
1) overblik over de 4 feminismebølger og
2) en række faglige begreber forbundet med den feministiske analysemetode.
DE FIRE FEMINISMEBØLGER:
Vi gik historisk frem ved at læse tekster/se film, der hørte under hver feminismebølge:
FIRST WAVE:
First-wave feminism: ca. mid-1850s to the beginning of WWII (with a lot of activity until the 1920s, but not much happening after that, partly due to the recession and WWII). Fokus på stemmeret og synet på seksualitet
Tekster læst: William Acton: "Want of sexual feeling in the female." (1857)
Susan B. Anthony "On Women's Rigth to Vote" (1873)
Begge tekster blev læst i deres historiske kontekst, og blev analyseret retorisk via Ciceros pentagram, stilfigurer og appelformer samt argumentatorisk via Toulmin’s model.
SECOND WAVE:
Second-wave feminism: refers to the period after WWII until the 1990s. Fokus på ligeløn, reproduktionsrettigheder (p-pillen); abort (Roe v. Wade/1973)
Tekster læst: Anne Koedt's "The Myth of the Vaginal Orgasm" (1970)
Dokumentaren “Abortion and Women’s Rights” (1970)
Joyce Carol Oates: “Silkie” (1972) med særligt fokus på køn i novellen, incl. ”gender as an economy”, the male gaze, m.v.
Vi har ligeledes talt om, at Roe v. Wade fra 1973 i 2022 blev omstødt i USA, således at der nu ikke er en grundlovssikret ret til abort, men at retten til abort nu er lagt ud til enkeltstaterne, hvoraf flere har forbudt abort. Dokumentaren “Abortion and Women’s Rights” (1970) er centreret omkring konsekvenserne for de kvinder, der inden Roe v. Wade ikke har retten til abort, ikke mindst fattige og farvede kvinder.
THIRD WAVE:
Third-wave feminism: refers to the period of the early 1990s until approx. the financial crisis of 2008. Tekster læst:
Vi åbnede 3. feminismebølge med et fokus på sexual harassment i forbindelse med the Clarence Thomas/Anita Hill hearings https://www.youtube.com/watch?v=4oPnd911FcM som et af kerneområderne for den 3. feminismebølge.
Desuden har klassen arbejdet medHillary Rodham Clinton”Remarks to the U.N. 4th World Conference on Women Plenary Session”, delivered 5 September 1995, Beijing, China (teksten hører tidsmæssigt under 3. bølge, men indholdsmæssigt mere under 2. bølge)
Desuden har vi set videoer med Judith Butler, der kort forklarer køn er performativ: https://bigthink.com/videos/your-behavior-creates-your-gender samt videoen ”Berkeley professor explains gender theory | Judith Butler”: https://youtu.be/UD9IOllUR4k?feature=shared Gennemgået i plenum med mange stop undervejs med fokus på socialt/biologisk/tildelt køn.
Vi har desuden set Kimberlé Crenshaws TEDTalk om ”Intersectionality”.
FOURTH WAVE:
Fourth-wave feminism: ca. after the financial crisis of 2008 …today)
Fjerde bølge er i teoretisk forstand præget af en videreudvikling af de tidligere bølger, fx begrebet om intersektionalitet, men herudover er 4. bølge primært anderledes end de andre bølger pga. et delvist skift væk fra en akademisk sfære til offentlig mainstream sfære gennem de sociale medier, inkl. #MeToo, samt aktivisme i form af fx slut-walks. Vi har set et interview med Tarana Burke, stifteren af #MeToo: https://www.businessinsider.com/how-the-metoo-movement-started-where-its-headed-tarana-burke-time-person-of-year-women-2017-12?r=nordic
Vi har læst artiklen ”Baby Storm’s mom on gender, parenting and the media” om at opfostre kønsneutrale børn
Arkansas Senator Tom Cotton: “Cotton Defends the Right to Life”, June 30, 2021: Talen kan ses som en modreaktion mod kvinders rettigheder – dvs. et ”backlash”.
Ud over ovenstående tekster har dele af klassen skrevet essay om Saba Sams novelle ”Overnight”, der omhandler voldtægt i et venskabsforhold.
Forløbet blev afsluttet med redegørende elevoplæg ud fra lærerens pptx om køn:
Mundtlige præsentationer: hver elev skal tale i 3 sammenhængende minutter. Den efterfølgende gruppe er responsgruppe, der skal stille afklarende spørgsmål mhp. dialog. Aflever én powerpoint pr. gruppe i forbindelse med oplæg.
”Pornography”, slides 96-100 + ”The male gaze”, slides 159-162: Oskar, Tobias, Magnus
”Feminism/gender and beauty”, slides 151-157: Hanna, Jasmina, Alina, Vera
“Rape”, slides 101-117: Gustav, Arlind, Anisa, Wiam
“Abortion”, slides 118-130: Liva, Emil, Aksel K
”And then there is DK”, slides 147-148 + “Backlashes to feminist intervention”, slides 163-165: Andreas, Dennis, Sahra, Mina
”Let’s talk about men and boys” + “toxic masculinity”, slides 131-140: Anna, Mads, Aksel Prehn, Lasse
”Incels” , slides 141-146: Anton, Victor, Casper
Faglige begreber forbundet med den feministiske analysemetode:
I. the Cinderella Complex
II. the Madonna-Whore complex.
III. The male gaze. The gaze (fra Simone de Beauvoirs andenbølgeteorier om kvinders internalisering af blikket fra ”den anden”: kvinder internaliserer blikket fra "den anden" (dvs manden) - dvs. som objekt for den andens blik. Dette påvirker kvindens adfærd og hun kommer til at identificere sig med det (begærs-)objekt, den andens blik gør hende til, og hun bliver fremmedgjort for sig selv.) I 1970'erne går filmskaber Laura Mulvey videre med begrebet og kalder det nu specifikt "the male gaze". Mere nyligt har vi læst om sociologen og litteraten Eva Illouz begreb om ”the scopic gaze/scopic capitalism”, dvs: »alle de industrier, som har sat blikket i centrum. Det blik er rettet mod noget, som man så kan udvinde profit fra. Og det, som der er blevet skabt klart mest profit på, er kvindens krop.« (information, august 2023).
IV. Kimberlé Crenshaws begreb om intersectionality
V. queering via Judith Butler, inkl. hendes begreb om ”gender as performative”. Herudover har vi kort talt om, hvordan queering stiler mod at udfordre heteronormativitet: queering: challenges traditional gender-binaries
VI. Toxic masculinity
VII. Incels
VIII. Binære oppositioner: kvinder = følelser; mænd = rationelle. Women as passive, men as active, etc.
IX. Queering
X. Heteronormativity
|