Holdet 2022 EN s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Cecilie Bepler
Hold 2022 EN s (1s EN, 2s EN, 3s EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Forløb#1 BEAT IT - The Lyrical Expression of Ameri
Titel 3 Theme#2: Horror (EKSAMEN)
Titel 4 Forløb#3 Britishness
Titel 5 Forløb#4: Cli-fi - special focus 'The Road' (2006)
Titel 6 Forløb#5 The Spectator
Titel 7 Forløb#6: Contemporary Scotland (EKSAMEN)
Titel 8 Forløb#7 On how to write.Special focus Patti Smith
Titel 9 Forløb#8 American Identity and values (EKSAMEN)
Titel 10 Forløb#9 Shakespeare - Romeo and Juliet (EKSAMEN)
Titel 11 Forløb#10 On Grammar
Titel 12 Forløb#11 Africa-special focus Nigeria
Titel 13 Forløb#12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Forløbet har til formål at præsentere eleverne for en række basale færdigheder indenfor engelsk tekstanalyse, grammatik, skriftlighed og mundtlighed.

Grundforløbet har følgende delmål:

Faglige mål vedr. analyse:  
Faglige begreber i et omfang som Toolbox i Contexts om Fiction: characterization, theme, setting, conflict, point of view, structure/composition

Faglige mål vedr. grammatik:
kongruens, verbets tider, regelmæssige og uregelmæssige verber /genitiv, sammentrækninger, ligefrem og omvendt ordstilling. (ift. Getting Started kapitel 1.)

Mål og arbejdsmetoder:
- ordbogsopslag og brug af ordbøger i det daglige og faglige arbejde.
- brug af Adobe Reader, så der etableres kendskab og evnerne til at bruge disse redskaber i den videre undervisning og lave noter i pdf.

Tekster
- Barack Obams' 'Back To School' (2009), speech, 2,5 ns
-
-
-
-

Skriftligt arbejde

Derudover trænes eleverne i at skrive et summary som skal leve op til følgende krav:
- Være skrevet i nutid
- Introducere tekstens titel, forfatter (samt genre og udgivelsesår)
- Være objektivt og uden kommentarer til teksten
- Være kort (125 ord)
- Være uden citater fra teksten
- Et summary gengiver kort og objektivt tekstens vigtigste indhold

Det skriftlige arbejde udgør 5 elevtimer.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1 BEAT IT - The Lyrical Expression of Ameri

Undervisningsbeskrivelse:
Dette forløbs problemorienterede samarbejde stiller skarpt på musik og lyriks evne til at formidle magtkritiske budskaber. Forløbet kombinerer musikfagets analytiske og praktiske dimensioner med den kulturelt-historiske tilgang fra engelskfaget. Forløbet afsluttes med gruppefremlæggelser på engelsk, koncert med elevernes egne rapnumre og en vurdering af, hvordan egne rapnumre bidrager til forståelsen af andre rapperes magtkritiske budskaber.

“Beat It: The Lyrical Expression of American Hip-Hop” er et forløb om amerikansk hip hop.
Eleverne skal kunne placere hip hop i en historisk kontekst og kunne redegøre for hip hoppens forskellige faser. De skal kende til genrens kendetegn og kunne foretage en analyse og perspektivering af en raptekst med fokus på de sproglige virkemidler.


Beat It: The Lyrical Expression of American Hip Hop
(til Open Wide, 2. udgave)


Modul 1-2: Hip hoppens historie (s. 168-176)
Undervisningsmål:
Eleverne skal blive bevidste om motiver og klichéer i hip hop og kende til de forskellige faser i hip
hoppens historie.
Tekst: ”A Short History of Hip Hop”.

Beskrivelse:
Eleverne laver pre-reading-øvelse 1-2 og bagefter samles op i klassen (3). Eleverne kan derefter læse teksten på klassen med reading instructions 1-2 som læsefokus, eller teksten kan være givet for som lektie gangen forinden med reading instructions 1-2 som lektie. Efterfølgende laves post-readingøvelse 1-5. Hvis man laver den kreative øvelse, hvor eleverne selv kan vælge at lave en film, kommer man let til at bruge to moduler i alt på introduktionen.
Lektie: ”The Message”.

Modul 3: Hip hop fase 1: Old School Hip Hop (s. 177-182)
Undervisningsmål:
Brug af adjektiver og træning af summary, oversættelse og analyse, herunder themes, message og brug af konnotationer.
Tekst: ”The Message”.
Beskrivelse:
Lav evt. pre-reading-øvelsen 1-3 med adjektiver. I klassen laves post-reading-øvelsen 1-3. Slut evt. af med at repetere kendetegn ved hip
hoppens fase 1.
Lektie: ”Proud to be Black”.

Modul 4: Hip hop fase 2: The Golden Age of Hip Hop (s. 182-188)
Undervisningsmål:
Tematisering af idiomer og konnotationer. Inddragelse af historisk viden i analyse samt brug af analysemodel til hip hop og viden om hip hoppens kendetegn.
Tekst: ”Proud to be Black”.
Beskrivelse:
Lav pre-reading øvelsen 1-3 (listen med sætninger er på s. 182) og derefter post-reading øvelsen 1-2
(s. 186) og 1-3 (s. 188). Eleverne har haft teksten for som lektie med reading instructions 1-2 som
læsefokus (s. 183).
Lektie: ”Colors”.

Modul 5: Hip hop fase 2: The Golden Age of Hip Hop (s. 189-194)
Undervisningsmål:
Sproglig analyse af en hip hop-tekst, inddragelse af musikvideo i tekstanalyse og fokus på semantiske felter.
Tekst: ”Colors”.
Beskrivelse:
Lav pre-reading øvelsen 1-4 og derefter post-reading øvelsen 1-4. Eleverne har haft teksten for som lektie med reading instructions 1-2 som læsefokus. Slut evt. af med at repetere kendetegn ved hip hoppens fase 2.
Lektie: Den ene halvdel af klassen læser ”Brenda’s Got a Baby”, og den anden halvdel læser ”Ten Crack Commandments”.
Modul 6: Hip hoppens fase 3: Mainstream Hip Hop (s. 195-199)

Undervisningsmål:
Baggrundsviden om to af hip hoppens mest ikoniske rappere. Analyse af hip hop-tekster og tematisering af hip hop-slang.
Tekster: ”Brenda’s Got a Baby” og ”Ten Crack Commandments”.
Beskrivelse:
Lav pre-reading øvelsen 1-4 og derefter post-reading øvelsen 1-2 + evt den kreative opfølgningsøvelse 3-4 og øvelsen med hip hop-slang 5-7. Eleverne har haft teksten for som lektie med reading instructions 1-2 som læsefokus. Slut evt. af med at repetere kendetegn ved hip hoppens
fase 3.
Lektie: ”Stan”.

Modul 7: Hip hoppens fase 4: New Millennium Hip Hop (s. 200-205)
Undervisningsmål:
Træning af mundtlighed (diskussion). Analyse af rap-tekst og musikvideo. Tematisering af sammenhængen mellem tekst og musikvideo.
Tekst: ”Stan”,
Beskrivelse:
Lav pre-reading øvelsen 1 og derefter post-reading øvelsen 1-3. Eleverne har haft teksten for som lektie med reading instructions 1-2 som læsefokus.
Lektie: ”Black Skinhead”.
Modul 8: Hip hoppens fase 4: New Millennium Hip Hop (s. 206-209)

Undervisningsmål:
Tematisering af rap-battles. Fokus på intertekstualitet og den sproglige figur oxymoron. Analyse af rap-tekst og musikvideo. Tematisering af sammenhængen mellem tekst og musikvideo.
Tekst: ”Black Skinhead”.

Beskrivelse:
Lav pre-reading øvelsen 1-3 og derefter post-reading øvelsen 1-4. Eleverne har haft teksten for som
lektie med reading instructions 1 som læsefokus. Slut evt. forløbet her og lav en af synteseopgaverne
på sidste side.
Lektie: ”Love is Blind”.

Herunder et forløb med RAP-Politics omkring Menneskerettighederne i samarbejde med UNESCO, dvs.iværksættelse af verdensmål:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Theme#2: Horror (EKSAMEN)

This theme deals with horror, both as a genre and also as a theme, and the way it is portrayed in both fiction and non-fiction. How can we define horror? Do we need evil to understand what horror is -or even the concept of good?

The purpose is also to equip the student with an analytical and theoretical framework that will make it possible to understand and discuss both how and why the feelings were created. To achieve this, th theme presents approaches to horror fiction which are inspired by different theories about the genre and its appeal. The apporaches can inspire to apply different readings and to discuss the validity of different theories in the analyses of specific works.

This will illustrate how analysing horror is a never-ending process which only becomes more diverse and interesting the deeper you dig and the more theory and context you apply. The different approaches to the genre can be defined as: Horror: a mirror of the human psyche, Horror: a mirror of society and Horror: a mirror of human nature.
Horror – a mirror of the human psyche and an understanding of the uncanny

A psychological point of view is fundamental with its focus on the human mind and the creation of our personalities to understanding horror. Though largely irrelevant to modern psychology, Sigmund Freud’s theories about the Id, the Ego and the Superego provide us with strong framework when it comes to understanding our fascination with stories of fear, death, and violence. Also, Freud’s theories can often help us understand why characters act the way that they do. The genre fascinates us because it tells us alarming stories about how repressed and forbidden thoughts can return and take control of a civilised mind. Yet, this also appeals to the same civilised minds (our minds) with all its repression and allows us to confront these emotions safely – much like a roller coaster allows us to feel a sense of safety in danger. This allows us to feel alive and gives us belief in ourselves and in our sense of sanity.


Kernetekster:
Stephen King 'Why We Crave Horror Movies' (1989)
Edgar Allen Poe Edgar Allan Poe, ''The Raven'' (1845) (poem)
How postmodern man is scared, from: Systime,. Horror, by Rasmus Drisdal, Johanne Riktrup Hansen og Systime (2016)
Calder, Todd, "The Concept of Evil", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2015 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <http://plato.stanford.edu/archives/fall2015/entries/concept-evil/>
American Psycho (2000) written by Bret Easton Ellis, directed by Mary Harron (film)
Ellis, Bret Easton, ’Killing Child’ in American Psycho (1991), in Wider Contexts, Gyldendal (2012), pp. 178-181 (novel, excerpt)
Hughes, Ted, ’Hawk Roosting’ (1960) in Ted Hughes: Collected Poems ed. By Paul Keegan, Ferrar, Straus and Giroux/New York (2005) p. 68 (poem)
Poe, Edgar Allan, ’The Tell-Tale Heart’ (1843) in Edgar Allan Poe: Complete Tales and Poems, Castle Books (2009), pp. 199-202 (short story)

Film: The Sixth Sense (1999) directed by M. Night Shyamalan and the employment of horror characteristics in postmodern film

Supplerende tekster/materiale
Field trip til politimuseet og se udstillingen 'ondskab', for at skabe kontekst
1 x PowerPoint presentations with different art works regarding the theme
Horror
Different articles, you-tube interviews and clips about horror elements

Faglige mål:
Sprogfærdighed:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner̶
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner̶
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode̶
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk̶
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler̶
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary of the new short story 06-03-2023
Assignment 2 13-03-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Forløb#3 Britishness

Britishness:
A theme about Britain’s past and contemporary being…

What does it mean to be British – or 'English'? Up until a few generations ago, this question was fairly simple to answer, both for people living in the UK and for people outside. That was then. Today the picture is much more mixed.
the theme Britishness offers a variety of angles to clarify what it means to be British in a world marked by globalization, Europeanization, migration, financial crises and nationalism in regard to the historic concept of Britshness.

We read the play An Inspector Calls as an example of the societal structures in England; particularly the noticeable theme of social class- The students are introduced to the vocabulary and method of reading a play (a manuscript).  

Kernetekster:
Doris Lessing: DHSS (1991)
Darren McGarvey: Poverty Safari (2017)
Priestley, John Boynton, An Inspector Calls, 1945 - play. (værk)
Walsh, Aisling, An Inspector Calls, 2015, BBC filmed production of the play.


Grammar:
- Word order in English (subject-verb)
- Rules and theory regarding do-support
- Possessives/genitive
- Introduction to linkage
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet - informationssøgning
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Forløb#4: Cli-fi - special focus 'The Road' (2006)

Cli-Fi:
This theme deals with man's relationship with nature as expressed in various literary periods.

The first part focuses on the differences between attitudes to nature and life in the city, through the reading of the book The Road by McCormac (2006)

The second part centres around man and the environment, including subjects such as climate change, natural catastrophes and their impact on man.

We will focus on The Anthropocene versus the Capitalocene

Kernetekster:
Cormac McCarthy 'The Road' (2006), værk
Margaret Atwood: Chicken Little Goes Too Far, essay

Speical focus on the concept of The Anthropocene versus the Capitalocene
Analysis of the short story
How to understand a fabel
Autopoietic
Third Carbon Age
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#5 The Spectator

This theme focuses on conformity: people being spectators in the sense that they go with the crowd and do what other people do, either because they don’t question what they do or because they do not have the inner strength to go against the majority.
It deals not only with people’s unwillingness to go against the crowd, but with people’s desire to observe the unhappiness and danger experienced by others, or even their deaths.


Kernetekster:
Jackson, Shirley, ‘The Lottery’ (1948) in The New Yorker, June, 1948: http://archives.newyorker.com/?i=1948-06-26#folio=025 (short story)
Millhauser, Steven, ‘The Knife Thrower’ (1998), in: The Knife Thrower and Other stories (1998), Crown Publishing Group INC, Random House, New York, pp. 3-18 (short story)

Supplerende tekster mv.:
2 x PowerPoint presentations with different art works regarding the theme The Spectator (Images)
'The Lottery' (1969) movie https://www.youtube.com/watch?v=pIm93Xuij7k
The Truman Show (1998) Peter Weir (movie)

- Indsigt i stofområde
- Indsigt i litteraturhistorien
- Udtale, kommunikation
- Udvidelse af ordforråd
- Stigende krav til tekstanalyse - herunder introduktion til fiktion og non-fiktion samt til forståelse af ’how to analyse’ og ’how to interpret’.
- Grammatik: Ordklasser, sætningsanalyse, kongruens og verber - Skriftlighed
- Arbejde med analyseredskaber til hhv. fiktion og billeder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Forløb#6: Contemporary Scotland (EKSAMEN)

Kernestoffet: forståelsen af Skotland, deres identitet, kultur og sprog
I temaet er der arbejdet med forskellige tekstgenre.
Litteraturhistorisk indsigt er blevet introduceret og der er arbejdet med forfatterbiografi
Der har været fokus på tekstanalyse og skriftlighed.
Arbejdet i temaet har konstant haft fokus på at udvide ordforråd.


Kernestof:
Irvine Welsh 'Trainspotting' (1993), novel, uddrag heraf, indblik i sprog (skotsk accent), kultur og contemporary Scottish society.
Danny Boyle 'Trainspotting' (1996) film, fokus på SRO og på følgende problemstilling: Hvordan fremstilles hovedpersonen Mark Rentons oplevelse af og forhold til indtagelse af narkotiske stoffer i Danny Boyles filmatisering af Irvine Welshs Trainspotting (1996), herunder med et særligt fokus på, hvordan tekstside, billedside og lydside fremstiller Mark Renton og hans forhold til / oplevelse af stofindtaget.
Muriel Spark’s short story ‘You Should Have Seen the Mess’
‘I’m a Rover’ by Aidan John Moffat
Scotland: In or out of the UK? Or in or out of the EU?
In 2014 Scotland had a referendum on independence. The result was that 55% voted "No" to independence. However, Britain's exit from the EU has renewed Scotland's wish for independence.
Nicola Sturgeon's Statement on Scotland's future
Libby Brooks ‘Irvine Welsh When you grow up in a place you think it's mundane. Then you realise it's mad’ (2016) in the Guardian



Supplerende:
Perspectives texts:
‘Road Not Taken’ Robert Frost
In plenary we will watch Its shite being Scottish: https://www.youtube.com/watch?v=29-LRuuqFT0
- And we will watch Danny Bhoy’s video Visitor’s Guide To Scotland. https://www.youtube.com/watch?v=uFubsxHTApw
Besøg af skotsk musiker Dan Wilson fra bandet Withered Hand
Studietur til Edinburgh

Diverse:
Rhetorical pentagon
How to read non-fiction
How to analyse Poem/ballad
dentify and introduction to contemporary Scotland
- Analysis of the short story
- In plenary, we sum up the highlights of today’s class


Grammatik: (fysisk og kompendium): Get it Right,, Poul Tornøe, Gyldendal 2012



Scotland
Contemporary identity
Special focus: innovation, art, literature

Module, Homework, and Materials
Activities

1

Introduction

- Introduce topic
What is Scotland today?
Homework: Please read Muriel Spark’s short story ‘You Should Have Seen the Mess’
(Lectio upload)


- Identify and introduction to contemporary Scotland
- Google the female author Muriel Spark.
- Analysis of the short story ‘You Should Have Seen the Mess’
- In groups answer questions to the short story
- We will make google.doc with our findings
- We will also look at how to analyse plot and character (see Lectio upload).
- In plenary, we sum up the highlights of today’s class


3

Homework:
text:
‘I’m a Rover’ by Aidan John Moffat

Focus on:
How to analyse Poem/ballad
(see compendium)

Perspectives texts:
‘Road Not Taken’ Robert Frost



- In plenary we will watch Its shite being Scottish: https://www.youtube.com/watch?v=29-LRuuqFT0
- And we will watch Danny Bhoy’s video Visitor’s Guide To Scotland. https://www.youtube.com/watch?v=uFubsxHTApw

- In your network groups: read and interpret the poem ‘I’m a Rover’ by Aidan J. Moffat
- In pairs students work with an analysis of the text with particular focus on vocabulary and on the role of Scottish ballad.  
- List down words and find alliterations, symbols and other literary examples
- In pairs students work compare the text to Robert Frost’s poem.
- If time, compare and contrast the style of the two texts
- In plenary, we sum up the highlights of today’s class


4

Homework:

Please read:
The articles ‘The Year of Innovation, Architecture and Design’

Focus:
Rhetorical pentagon
How to read non-fiction


- Discuss the articles in groups.
- Write down the differences between the two texts.
- We will read a text to put the issues in perspective.
- We will discuss the role of innovation, architecture and design in class.
- We will look at different design, architectural buildings etc.


5

Homework:
Please read Irvine Welsh in your compendium

Perspectives:
Summing up – what is the text all about

- We will work with the interview in groups.

- The students work with study questions for the text, with particular focus on Being Scottish
- We discuss their answers in plenary
- In plenary, a student gives a quick summary of the text – who’s the main character? What’s the conflict? How’s social media involved?
- In pairs the students create 5 study questions for the text
- The students will work with different assignments and will produce a Kahoot in regard to the theme
- We go through the rhetorical pentagon.
- How to read a non-fiction text’
- - summing up.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Your first draft for your assignment 26-01-2024
Assignment 11-02-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde - SRO
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige) - Musik og engelsk
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Forløb#7 On how to write.Special focus Patti Smith

Dette emne tager udgangspunkt i Patti Smith bog 'Devotion' fra 2017, som er en non-fiktions bog. Bogen betragtes som "den første i Yale University Press's (Hanson 2017)" serie kaldet "Why I Write". Derudover var det generelle fokus på feminisme, at finde your inner voice as a creative person.

Bogen 'Devotion' er opdelt i tre dele, og vi havde fokus på den første og sidste del - Den første del, kaldet 'How the Mind Works', giver indsigt i hendes skriveproces, bl.a. via detaljer om hendes rejser rundt i Frankrig og England - inklusive hendes besøg hos hendes franske forlag Gallimard, Voltaires statue i Square Honoré-Champion og graven af ​​Simone Weil (der tjener som en bemærkelsesværdig inspiration til Smiths forfatterskab og for den kvindelige hovedperson sammen med hendes personlige liv i Ashford Devotion) om hendes personlige liv.
Den tredje del 'A Dream Is Not a Dream', har mange litterære hentydninger - herunder til Virginia Woolf, Dylan Thomas og Vladimir Nabokov - samt stiller spørgsmål og gennemgår Smiths grunde til at skrive yderligere. Derudover diskuterede hun sin tid tilbragt i Albert Camus hjem i Frankrig.
Vi havde fokus på forskellige skrivestile, og forståelsen af inspiration, når man skriver eller er kreativ - hvordan der konstant er indtryk for alle sider.
Derfor læste vi også Deborah Levys 'On writing' fra 2019, som er et interview med Maddie Crum, Source: From a conversation with Maddie Crum, December 12, 2019,
Christopher Marlowe: The Passionate Shepherd to His Love (1599), poem - voice and speaker
Herunder særligt fokus på litterære perioder: modernismen (stream of consciousness) og postmodernismen (fragmentation etc.) - og indblik i feministisk læsning.

Kernetekster:
Patti Smith (2017) 'Devotion', uddrag, non-fiktion
Deborah Levy (2019) 'On Writing', interview
Katy Waldman (2023) 'Deborah Levy's Search for a Major Female Character', interview, non-fiktion,
Source: https://www.newyorker.com/culture/the-new-yorker-interview/deborah-levys-search-for-a-major-female-character, seen March 2024
Literary Hub: Paul Zollo (2016): Patti Smith on How She Writes a Song
Allen Ginsberg told me, “If you have trouble writing, just write what you mean.”
source: https://lithub.com/patti-smith-on-how-she-writes-a-song/, interview
Patti Smith 'Dream of Life' (2008) documentary by Steven Sebring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet - Make a video on how to write in a postmodern way
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Forløb#8 American Identity and values (EKSAMEN)

Førløbet: American Identity and values with special focus on the American Election 2024 through a reading of The Handmaid's Tale (1985) af Margaret Atwood

I foreliggende forløb fokuseres der på de grundlæggende værdier, som findes i USA, men som også udtrykkes gennem fiktionen The Handmaid's Tale, hvor de har deres oprindelse og hvordan de kommer til udtryk i det moderne USA. Hertil læser vi både baggrundstof til at få en grundlæggende forståelse for den virkelighed som findes i USA og tekster i forskellige genrer for at påvise den indflydelse, som disse værdier har. Igennem de varierede teksttyper, har vi arbejdet med analyse af både fiktion, non-fiktion, film og digte.

Academic focus (faglige mål fra lærerplanen):
Tekst- og nærlæsningen er central i dette tema.
Opgaverne består af alt fra sproglige opgaver, lytteopgaver, skriftlige opgaver, kreative opgaver samt klassiske forståelses- og analyseopgaver med fokus på setting, characters, language, setting etc.
Derudover har vi arbejdet på how to analyse fiction.
Forløbet har haft til formål, at gøre eleverne bekendt med forskellige former for litteratur. Der har især været fokus på genre og tekstanalyse. Eleverne er blevet introduceret til forskellige former for litteratur, hhv. fiction/non-fiction og har derudover arbejdet med redskaber til tekstanalyse. Igennem dette forløb har eleverne fået en stor genreforståelse og stiftet kendskab med dokumentaren.

Forløbet har givet eleverne et kendskab til det amerikanske valg 2024 i et større samfundsmæssigt perspektiv. Der har især været fokus på USA, hvor eleverne har set på både demokraterne og republikanerne. Forløbet understøttes af løbende oplæg, hvor eleverne udfordres sprogligt i forbindelse med ordforråd og tekstformidling.
Der er løbende indgået grammatik i forløbet.  
Derudover har vi haft fokus på:
Focus on values and believes anno 2024
Media literacy and misinformation

Kernestof:
Margaret Atwood (1985) The Handmaid's Tale, novel
Tekst omkring det amerikanske konstitution og valg:  https://www.senate.gov/civics/constitution_item/constitution.htm, særligt fokus på konstitutionen og på Checks and Balances, The Legislative Branch, Election Day and the Electoral College
'The Handmaid's Tale' (1990) af Volker Schlöndorff, film
The Declaration of Independence, July 4, 1776
United States The Bill of Rights, 1791


Supplerende stof:
Foucault - omkring det overvågede samfund og panoptikon, udfra Overvågning og straf (1975)
How to focus on how to analyse
Retoriske stilfigurer
Literary criticism
Grammatik: Get it Right,, Poul Tornøe, Gyldendal 2012
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 Forløb#9 Shakespeare - Romeo and Juliet (EKSAMEN)

Shakespeare - Romeo and Juliet - a lovestory?

Et forløb med fokus på Shakespeares tid og udvalgte dele af dramaet 'Romeo and Juliet'. Vi starter med at arbejde med 'Romeo and Juliet'. Her er fokus at forstå sonnet-strukturen. Vi kigger på forskellige sproglige virkemidler der bruges, og rent grammatisk belyser vi også forskellen på nutidig engelsk og early modern English. Her arbejder vi særligt med forskellen i pronominer, samt de lidt anderledes bøjningsformer af verberne og ordstilling. Endeligt introduceres begrebet Iambisk Pentameter også i forbindelse med arbejdet med sonnetterne. Det fokuserer samtidig på dramaet som en kærlighedshistorie.

Herefter introduceres til Shakespeares tid og skuespillene. Klassen ser Baz Luhrmanns film version af Romeo og Julie. Klassen introduceres for hvordan the Globe var opbygget, og hvilken rolle skuespil havde i den Elisabetanske periode. Der dykkes ned i hvad der kendetegner en tragedie, og forskel på prose og verse belyses også.

Eleverne arbejder med åbningscenen fra 'Romeo and Juliet' for at få en fornemmelse for hvordan man fra teksten kan få forståelse for hvordan stykket skal spilles (performance clues).

Endeligt arbejdes der med prologen samt 3 scener fra Romeo og Julie, hvor fokus både er på de forskellige poetic devices og sproget, men også på personkarakteristik - med særlig fokus på Romeo og Julie og deres skæbnebestemte dødsdømte kærlighed. I forlængelse af dette diskuteres også The Tragic Hero (og hans tragic flaw).

Punkter i forhold til lærerplan:
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ uddrag af værker af Shakespeare
- ̶ væsentlige sproglige, historiske og kulturelle  forhold i Storbritannien

Kernestof:
Bo Høpfner Clausen, Jesper Kaalund 'Romeo & Juliet - The Complete Play, Glossary, Tasks and Toolbox', Gyldendal, 2017, Act 1, Act 2
Shakespeare 'Sonnets', Sonnet no. 18, no 29, no. 130
Baz Luhrmanns 'Romeo and Juliet' (1996)
En adaption af 'Trold kan tæmmes' på Betty Nansen, som perspektiv til genre i drama
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#10 On Grammar

Dette korte forløb har særligt fokus på grammatik.

Grammatikken er blevet introduceret, repeteret og trænet i den daglige undervisning i løbet af året, men med dette forløb har vi gennemgået delprøver og grammatiske udfordringer.

Der har været fokus på at kende, forstå og anvende engelsk grammatik i skrift og tale.
Samt grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, - ”fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler som fx ordbøger, MinLæring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#11 Africa-special focus Nigeria

Africa- Nigeria - Afrika – kulturel og sproglig mangfoldighed og Lingua Franca

Eleverne får kendskab til forskellige engelsktalende lande i Afrika, kolonialisme og, uafhængighed. De arbejder med fagets metoder, særligt socialhistorisk/postkolonial læsning. Forløbet dækker to af fagets kernestofområder (stx engelsk A):
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien  kendskab til det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca, bl.a. vi arbejde med serien 'Blood Sisters' som en Nollywood-produktion (2022)

Forløbet åbner med Chimamanda Adichies TED Talk ”The Danger of a Single Story” TED - Adichie. Allerførst vises en Beyoncé-video, der sampler Adichies tale om feminisme. Den kender eleverne. Der spørges til en mulig forbindelse mellem Adichies ”feminist agenda” og hendes ”African Agenda”. Som pre-reading bruges spørgsmålene fra Africa Unfold. Talen læses/høres, og der arbejdes med den. Eleverne motiveres og aktiveres, idet de skal dramatisere en scene, hvor ”the danger of a single story” spiller en rolle. Endelig arbejdes traditionelt med arbejdsspørgsmål til talen.  Derudover har vi haft fokus på udvalgte tekster af Adiche samt set dele af Nollywood serien 'Blood Sisters', Lingua Franca English of Africa (2 lektioner)
Denne del fokuserer specifikt på læreplanens begreb om lingua franca. Denne del lægger op til diskussion af Afrikas sproglige situation nu og i fremtiden med fokus på engelsk.

Kernetekst
Kompendium: Unfold Africa, ved Anne Hess Thaysen og Lise Debel Christensen, 2015, udvalgte dele heraf bl.a. Setting the Scene,
Chimamanda Adichie 'One Single Story', speech
'Blood Sisters' (2022), Temidayo Makanjuola, Nollywood-production
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#12 Repetition

Repetition af hvert tema, men introduktion til sammenhænge, nye indsigter og forståelse af lærerplanens kerneopgaver.

1. tema: Beat-IT: HipHop - gennemgang af tema samt Modelanalyse og historisk bevidsthed ud fra emnet HIPHOP med udgangspunkt i sangen "Proud to Be Black" (1987) by RunDMC
2. tema: Horror:
3. tema: Cli-Fi: Margaret Atwood 'Moment' (1996), poem
4. tema:Shakespeare

Derudover øvelser med ordbøger, og stilistik, analytiske redskaber
Ordbøger:
https://www.ordbogen.com/da/ gratis med UNI-login, også hjemmefra. Indeholder alle de sprog, der undervises i her på skolen, også latin
http://ordnet.dk Fælles indgangsside for Den danske Ordbog (DDO: ord efter 1950), Ordbog over det danske sprog (ODS: ældre ord) DDO også med etymologi (ordenes oprindelse),


http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/     Indeholder alt, du får brug for: udtale, verbers bøjning, oplysninger om tællelighed, verbalmønster, idiomer, kollokationer etc. Oxford inkluderer ordenes oprindelse.

http://www.merriam-webster.com    Ordbog og synonymordbog.


http://www.dictionary.com           Skift mellem ordbog og thesaurus
http://www.thesaurus.com           Med synonymer og antonymer


Og mangle flere…

1. Slå det engelske ord ’tear’ op i ordbogen: Find ud af hvilken ordklasse, det tilhører, hvordan det udtales, hvordan det bøjes. Hvad er det første problem, du støder på? Gør det samme i http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/     

1. Slå ’teach’ op. Hvordan bøjes det? Hvad betyder ’teach your grandmother to suck eggs’. Hvad kaldes et sådant udtryk, der ikke kan oversættes direkte?

2. Slå ’ furniture’ op i en engelsk/engelsk ordbog. Hvilken meget vigtig oplysning om ordet får du i http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ ,  men ikke lige så udførligt beskrevet hos ordbogen.com?



3. Hvordan udtales ‘bow’, ’prejudice’, ’scones’? Hvor er det nemmest at slå op? ordbogen eller Oxford?

4. Find 3 synonymer for hvert af følgende ord: ’ hesitant’, self-esteem, introverted, reticent, vivacious, baffled’. Brug http://www.merriam-webster.com  under Thesaurus

5. Hvilke præpositioner forbindes ‘arrive’ med?  (Brug Ordbogen eller Oxford. Hvis du bruger Ordbogen skal du skrive ‘ankomme til’)


6. Slå ’put’ op. Hvordan bøjes det?  Find betydningen af: ‘put one’s foot down’, ‘put paid to’, ‘put one’s foot in it / put one’s foot in one’s mouth’


7. Hvad er antonymet til ’forbid’?  (Brug http://www.merriam-webster.com  under ‘Thesaurus’)

8. Hvilke ord kan ’balance’ indgå en forbindelse med? Hvad betyder ’it hangs in the balance’? Brug Gyldendal eller Oxford.

9. Slå ’gymnasium’ op i http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/.  Hvad betyder ordet?  Hvor stammer ordet fra? Gør det samme i Den Danske Ordbog http://ordnet.dk/ddo . Hvad svarer det danske ord ’gymnasium’ til på BE? /AM?
(Hvis du vil finde oprindelsen af danske ord, skal du bruge DDO) Hvis du vil finde oprindelsen af engelske ord, så er http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/      den bedste.)
10. Gå til http://www.flo-joe.com/. Vælg niveau: Cambridge English: First / Advanced/ eller Proficiency. Vælg derefter ’Wordbank’ og lav de tre øvelser: ’Phrasal Verb’ Word formation’ ’Collocation’. Der er en ny øvelse hver dag

.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer