Holdet 2022 SP at3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Ingrid Agostoni
Hold 2022 SP at3 (1g SP at, 2g SP at, 3g SP at)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til den spansktalende verden
Titel 2 UNESCO-uge - Los Derechos Humanos y el agua
Titel 3 Forløb#1 - Los hispanos en Estados Unidos
Titel 4 Forløb#2 - El Día de los Muertos
Titel 5 Forløb#3 - Alimentos sostenibles
Titel 6 Forløb#4 - Frida Kahlo y el surrealismo (EKSAMEN)
Titel 7 Forløb#5 - Perú
Titel 8 Forløb#6 - Vamos a Málaga
Titel 9 UNESCO-ugen - Visioner for fremtiden
Titel 10 Sprogtur til Málaga
Titel 11 Forløb#7 - España - historia y memoria (EKSAMEN)
Titel 12 Forløb#6 - La migración (EKSAMEN)
Titel 13 Forløb#9 - Colombia y el narco (EKSAMEN)
Titel 14 Forløb#13 - Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til den spansktalende verden

Introduktion til faget

Med udgangspunkt i begyndersystemet ”Caminando” vil klassen blive præsenteret for forskellige spændende miljøer i og facts vedrørende Spanien såvel som Latinamerika. Samlet træner begyndersystemet gloseindlæring, samtale og grammatik.

Ud over ”Caminando” vil eleverne også bruge andet materiale til træning af grammatik og gloser.

Kernestof
• ”Caminando – Grundbog”, v. Inge Margrethe Clausen mf., Gyldendal, 2009
• ”Caminando – Øvebog”, v. Inge Margrethe Clausen mf., Gyldendal, 2009

Supplerende materiale (film og tekst)
• Kopier fra andre begyndersystemer.
- Eget materiale
- Miniforløb om Mexico City + filmen "La Zona"
- MIniforløb om Chile + filmen "Machuca"
- Miniforløb om Madrid y la Movida Madrileña + filmen "Volver"
- MIniforløb om Cuba + filmen "Habana Blues"

Sprogdag:
Spansk sprogdag med udgangspunkt i los gitanos og filmen "Carmen y Lola" (2020) og med fokus på fordomme, sproglig opmærksomhed, romaerne og los gitanos som en diskriminerede etnisk minoritet, marginaliseringen, de patriakalske strukturer og traditionen, religion og kult, homoseksualitet og el flamenco som i 2010 kom på UNESCO’s liste over immateriel kulturarv.

- Film: "Carmen y Lola" (2020)
- Øvelser til før og efter behandling af filmen

Grammatik:
Løbende skal klassen arbejde med sætningsanalyse af både danske og spanske sætninger.

• Artikler: Bestemte og ubestemte artiklers bøjning og anvendelse
• Substantiver: Substantivers køn og tal
• Adjektiver: Adjektivers placering (efterstillet), bøjning i køn og tal samt komparation
• Pronominer: bundne og ubundne, refleksive, possessive, kort og demonstrative, og pronominer efter præpositioner
• Verber: regelmæssige og uregelmæssige, diftongerende samt vokalskiftende
• Dativstyrende verber
• Refleksive verber
• Særlige verber
• Verbalperifraser
• Tempus: nutid, perfektum (førnutid), futurum (nær fremtid)
• Ser/estar/hay
• Muy/mucho
• Nægtelser og deres placering
• Genetiv
• Grundtal
• Klokken
• Relative pronominer, interrogative pronominer og indefinitte pronominer
• Adverbier
• Præpositioner
• Infinitiv
• Gerundium
• man-konstruktioner

Særlige fokuspunkter
- Læsetræning samt opbygning af et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Kendskab til grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Lytteforståelse: lytte til små tekster og svare på konkrete spørgsmål hertil
- Samtalefærdighed: tekstnære samtaler om gennemgåede tekster/emner
- Skriftlig udtryksfærdighed (især oversættelse dansk-spansk, men også friere skriftlighed på spansk)
- Studieteknik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 UNESCO-uge - Los Derechos Humanos y el agua

UNESCO-uge med særligt fokus på menneskerettighederne

Ugen var præget af mindre tværfaglige projekter og undervisning i fagene i de forskellige teams og på tværs af klasserne med diverse fællesoplæg og arrangementer.

I spansk satte vi med udgangspunkt i filmen "También la lluvia" diskuterede vi hvilke af menneskerettighederne, der bliver tematiseret eller behandlet direkte eller indirekte i filmen.

Vi satte fokus på forholdet mellem fortid og nutid. Vi talte om kolonitiden, Hatuey, Bartolomé de las Casas, Antonio de Montesinos som forsvarede det oprindelige folks rettigheder, La Guerra del Agua og verdensmål 6 samt nogle af de øvrige udfordringer Bolivia og Latinamerica stadig står overfor i dag i forhold til menneskerettighederne.

Kernestof:
- Menneskerettighedserklæringen
- Fakta og tal om Bolivia, Hele Verdens Skole  
- Quiz - ¿Qué sabes de Bolivia?
- FIlm: "También la lluvia" (2010)

La Guerra del Agua
- Kort intro til Vadnkrigen, en protestbevægelse mod privatisering af vandforsyningen i Cochabamba i 2000.

Verdensmål 6 - Rent vand og sanitet
I 2010 vedtog et stort flertal i FN en resolution, der gør rent vand og sanitet til en menneskeret for alle på linje med de øvrige punkter i FN's generelle menneskerettighedserklæring. Desuden er rent vand og sanitet til alle et af de 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. Forslaget blev fremsat af Bolivia efter Vandkrigen.

Fællesoplæg og besøg af forsker og NGO
I forbindelse med vores UNESCO-uge fik alle 2. og 3.g-spanskeleverne besøg af Julie Wetterslev som er ph.d.-stipendiat ved det Europæiske Universitetsinstitut i Firenze med speciale i menneskerettigheder og konflikt i Latinamerika. Hun gav os et lille indblik i menneskerettighedshistorien og -situationen i Latinamerika, hvorefter Mellemamerika Komitéen, fortalte os lidt om, hvordan en NGO kan støtte den aktive kamp for social retfærdighed, selvbestemmelse og Menneskerettighederne i Latinamerika.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#1 - Los hispanos en Estados Unidos

Los hispanos en Estados Unidos (repetition og overgangstekster)

Vi skal se på forskellige kulturelle, politiske,, historiske, økonomiske og sociale problemstillinger forbundet med hispano-befolkningen i USA, samt hispano-befolkningens indflydelse på amerikansk kultur og politik.

- Repetition og videreudvikling af arbejdet med spansk sprog i tilknytning til temaer om Los hispanos en Estados Unidos.
- Uddybning af kendskab til den spansktalende verden med udgangspunkt i tekster på spansk samt dansksproget / engelsksproget materiale.
- Sproglig – herunder grammatisk forståelse og beherskelse.
- Udvikling af læringsstrategier i forhold til tilegnelse af tematisk struktureret ordforråd.
- Tekster med hurtig progression.
- Teksterne består af uddrag af artikler, litterære tekster, sange, breve, interviews og blogs. Alle tekster er rigt gloseret og er af overskuelig længde. I alle kapitler findes samtale- og grammatikøvelser, der anvender varierede læringsstrategier.
- Intensivt arbejde med Delprøve 1-opgaver

Kernestof
- Bascuñán,Silvia Becerra,  Østergaard, Sigrid ogHøjgaard, Julie, "Viva la Vida", Lindhardt og Ringhof, 2017 (i alt XX sider)
- Valdés, Gina. ”Were you from” (1986) (1 side) i Aase Kledal, “Somos latinos in the US", Gyldendal Uddannelse, 2012.
- Valenzuela, Javier, "El vigor del 'spanglish'", El País, 1997.

YouTube-videoer:
• What's the difference between Hispanic, Latino and Latinx?
• Latino or Hispanic? What's the difference? - BBC News
• Cesar Chavez - American Civil Rights Activist | Mini Bio | BIO
• Jorge Ramos entrevista con Sandra Cisneros
• Interview with Ilan Stavans
• "I Am Joaquin" (1969) dir. Luis Valdez
• ¿Qué es el espanglish y cómo se habla? | BBC Mundo
• Eva Longoria Talks Hispanic Heritage | Mario Lopez: One On One
• Sesame Street: Sonia Sotomayor: "The Justice Hears a Case."
• Kamala Harris Sworn In As Vice President | NBC News
• J. Balvin - Ay Vamos (Official Video)
• J Balvin, Willy William - Mi Gente (Official Video)
• Lin-Manuel Miranda - Almost Like Praying (feat. Artists for Puerto Rico) [Official Video]
• Encanto | Escena: 'Esta es la familia Madrigal' | HD
• What is a Quinceañera? Paulina Chávez Explains 👸🏽 Netflix After School
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#2 - El Día de los Muertos

Eleverne arbejder indgående med De Dødes Dag. Eleverne ser filmen "Coco" De træner desuden mundtlig sprogfærdighed ved at tale ud fra billeder fra filmen. I forbindelse med emnet træner eleverne desuden opgavetyper fra Delprøve 1.

Kernestof:
- "Día de Muertos", Viva la vida, L&R Uddannelse

Film:
- "Coco" (2017)

Grammatik:
- Repetion af basal grammatik

UNESCOs immaterielle kulturarv
- UNESCO indskrev i 2008 De dødes dag d. 2. november på listen over immateriel kulturarv. Denne dag er en af årets vigtigste højtider i Mexico. Her er ældgamle præcolumbianske ritualer smeltet sammen med den katolske Allehelgensdag til en livsbekræftende fest for de døde, hvis sjæle for et par dage kaldes tilbage til de levendes verden for at nyde alle de ting, de holdt af, da de var i live.

Globale kompetencer:
- Ved at studerer mexicanernes forhold til døden trænes elevernes globale kompetencer, worldview literacy (på dansk verdensynsevne), dvs. elevernes evne til at forholde sig reflekterende til både egen og andres verdensanskuelse, kultur, religion og fælles menneskehed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#3 - Alimentos sostenibles

FF-forløb - Alimentos sostenibles

Optakt og flerfagligt forløb med sprog og natuvidenskab om "Bæredygtig mad" / "Alimentos sostenibles"

Faglige mål
I det omgivende samfund har man brug for at undersøge og bearbejde faglige problemstillinger ud fra flere forskellige faglige vinkler. ​

Formålet med FF-forløbet er at vise, hvordan man kan undersøge en flerfaglig problemstilling i et sprogfag og et naturvidenskabeligt fag og formidle resultatet af undersøgelsen på en tilfredsstillende måde. ​

Vi er stadig langt fra de mål for bæredygtig arealanvendelse og fødevareproduktion, som vi bør nå globalt for at knække kurven for udledning af drivhusgasser. ​

I dette forløb skal vi derfor have fokus på, hvordan man kan være med til at skabe en bæredygtig omstilling af det globale fødevaresystem, herunder fødevaresystemets betydning for håndtering af klimaforandringerne og opnåelsen af FN’s verdensmål. ​

FF-forløbet er på den måde med til at adressere et af den antropocæne tidsalders epokale nøgleproblemer, som eleverne skal prøve at forstå og diskutere samt evt. finde løsninger på, hvilket bidrager til elevernes almendannelse.

FF-forløbet er også en måde at forankre karrierelæringen i undervisning i fagene ved at knytte fagene til praktiske og virkelighedsnære problemstillinger. Dette kan virke motiverende og kvalificerende på elevernes fremtidsforestillinger.

Centrale videnskabsteoretiske begreber og fokuspunkter: Paradigmer, vilde og tamme problemer samt flerfaglige tilgange og metoder

I Spansk zoomer vi ind på aktuelle udfordringer, problemer og løsningsforslag knyttet til bæredygtig mad og mere konkret kødforbruget i Spanien.

Vores hovedfokus er på:​

- Opbyggelse af et specifikt ordforråd i tilknytning til emnet (herunder et ordforråd der bl.a. omhandler bæredygtighed, mad og FN’s verdensmål etc.)​
- Tilegnelse af viden om Spaniens klima- og miljømæssige udfordringer.​
- Analyse og anvendelse af tekster på spansk, men tekster på andre sprog, fx dansk og engelsk, kan også indgå.​
- Sprogfagenes centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler. ​

Materiale:
- "Los Objetivos de Desarrollo Sostenible": https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/sustainable-development-goals/
- "Karrierelæring og bæredygtig mad", Inge Duus, Nørre Gymnasium
- "Gio,18 años", "España mañana", Martin Tønner og Kasper Kloch, Columbus, 2022.
- El Preámbulo - Plan Nacional de Adaptación al Cambio Climático 2021-2030, https://www.miteco.gob.es/es/ministerio/plan-adaptacion-cambio-climatico-2021-2030.html
- España el país de la UE que más carne consume, Greenpeace, 15/06/2020: https://es.greenpeace.org/es/sala-de-prensa/comunicados/espana-ya-es-el-pais-de-la-ue-que-mas-carne-consume/
- "El ministro Garzón pide comer menos carne para proteger la salud y el planeta", Antonio Cerrillo, Ls Vanguardia, Barcelona, 08/07/2021: https://www.lavanguardia.com/natural/20210708/7585508/garzon-pide-comer-menos-carne-proteger-planeta.html
- "#MenosCarneMásVida", Alberto Garzón, @agarzon: https://twitter.com/agarzon/status/1412715352325246990
- "Garzón aprueba 4 nuevos alimentos humanos: grillos, saltamontes, larvas de escarabajo y polvo de gusano", FERNÁN GONZÁLEZ, OK Diario, 25/05/2022: https://okdiario.com/espana/insectos-garzon-aprueba-4-nuevos-insectos-alimentos-humanos-grillos-langostas-larvas-escarabajo-polvo-gusano-9128055
- "Kæmpestudie: Mad-revolution påkrævet, hvis vi skal redde verden", Thomas Hoffmann, Videnskab.dk, 17/1/2019: https://videnskab.dk/teknologi/kaempestudie-mad-revolution-paakraevet-hvis-vi-skal-redde-verden/
- "Hvor meget CO2 kan du spare ved at spise mindre kød?", Videnskab.dk, 10/9/2020: https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvor-meget-co2-kan-du-spare-ved-at-spise-mindre-koed/

YouTube-videoer:
- "Can Spain’s agriculture survive the increasing drought? | Focus on Europe", DW News:
https://www.youtube.com/watch?v=gPkr2OUK5Fw
- "¿Qué tanto afecta el consumo de carne al medio ambiente?", DW Español:
https://www.youtube.com/watch?v=SUq5AvFSV4Q
- "Menos carne más vida. Subtitulado": https://www.youtube.com/watch?time_continue=179&v=OddlzKikgeA&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.lectio.dk%2F&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#4 - Frida Kahlo y el surrealismo (EKSAMEN)

I dette forløb arbejder vi med Frida Kahlo - hendes liv og hendes kunst, som i høj grad afspejler hendes personlige lidelser, afsagn og ulykkelige kærlighedsliv. I forbindelse med gennemgangen af Kahlo ser vi også på surrealismen og de surrealistiske træk i Kahlos kunst.

Kernestof:
- ”Surrealismen. En revolution i kunsten”
- ”Frida una artista mexicana”,  Viva la vida, L&R Uddannelse
- "Frida Kahlo – un íntimo autorretrato" (uddrag fra Frida Kahlos dagbog)

Film:
- Film: ”Un perro andaluz” (1929) ca. 22 min
- Film ”Frida” af Julie Taymore (2002)
- "Frida Kahlo: The woman behind the legend - Iseult Gillespie", TedEd

Grammatik:
- Præteritum og imperfektum

Skriveøvelser:
- Delprøve 1 - Frida, una artista mexicana
- Dagbogsoptegnelse om det, eleverne har lært om Frida Kahlo i dette forløb med inddragelse af deres viden fra teksten ”Frida Kahlo – una artista mexicana” samt filmen "Frida" (2002).
- Billedbeskrivelse: "Un cuadro de Frida Kahlo" (eleverne vælger et maleri som de beskriver skriftligt og senere fremlægger mundtligt i matrixgrupper)

Kommunikative færdigheder:
- Mundtlig præsentation i matrixgrupper
- Samtaleøvelser om Frida Kahlo og hendes kunst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#5 - Perú

Dette forløb har til hensigt at give eleverne indsigt i det peruvianske samfund samt kønsbaserede problematikker i Peru, med særligt fokus på seksuel chikane, diskrimination, magtmisbrug og vold i skolerne i Perú.

I forbindelse med forløbet sættes der også fokus på verdensmål 4 og 5 for at skabe en global sammenhæng.

Forløbet er tilrettelagt primært med udgangspunkt i materiale fra Operation Dagsværks projekt 2020: Perú - Et trygt skoleliv i Peru samt et par kapiteler fra Quri Palominos bog "Vale un Perú", Columbus (2023).

Gennem personlige beretninger, interviews og billeder gives et indblik i, hvilke udfordringer der kan være ved at være vokset op i et mandsdomineret og religiøst samfund samt hvordan det påvirker de unges identitet og livssyn. Få et indblik i, hvad machismo og feminicidios er gennem undersøgelse af den latinamerikanske historie, hvor I blandt andet vil komme ind på traditioner, religion, normer og Perus politiske situation.

Særlige fokuspunkter:
• Viden om centrale og aktuelle samfunds- og kulturforhold i Sydamerika omhandlende ligestilling, religion og oplysning om rettigheder.
• At tilegner sig viden om, hvordan det er at være ung studerende i et mandsdomineret og religiøst samfund som det peruvianske samfund.
• At sætte aktuelle forhold ind i en historisk og global kontekst, med fokus på bl.a. FN’s verdensmål.
• At forstå, analysere og fortolke hovedpointerne i et tydeligt talt spansk gennem forskellige medier
• At få et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner, der gør det muligt at udtrykke sig mundtligt og skriftligt om emnet på et nogenlunde flydende spansk
• At præsentere, redegøre og diskutere relevante kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt og skriftligt spansk
• At træne præteritum og imperfektum


Kernestof:
Emnerne formidles gennem forskellige medier som fx:
• Datos sobre el Perú, "Vale un Perú", Columbus (2023).
• El Perú actual y algunos de los desafíos, "Vale un Perú", Columbus (2023).
• Ana Cristina: Una joven abogada de Lima, "Vale un Perú", Columbus (2023).
• Quiz: Qué sabes de Perú?
• Portrætvideoer
• Artikler
• Lydfiler/podcast
• Sangtekster
• Billeder af unge studerende fra Peru og medarbejdere i Amnistía Perú
• Eksamensopgaver (Delprøve 1 + Delprøve 2)

• Film: "Hasta que nos volvamos a encontrar" (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#6 - Vamos a Málaga

I spansk skal eleverne ”reflektere over egen kultur i mødet med spansksprogede kulturer” (læreplan pkt. 1.2. Formål).

I dette forløb som ligger som optakt til vores sprogtur til Malaga vil vi bl.a. arbejde med den kulturelle og interkulturelle dimension af faget.

Særlige fokuspunkter:

- At forstå vigtigheden af at kunne sprog for at kunne tilegne sig viden om andre mennesker og kulturer.
- At sætte fokus på nogle af de samfundsmæssige og kulturelle forskelle, spansktalende bosiddende i Danmark lægger mærke til.
- At stifte bekendtskab med unge voksne, som har haft spansk i gymnasiet og som har brugt det i deres liv i både Danmark og Spanien.
- At reflektere over masseturismen og turisternes ”forbrug”.
- At opnå lidt viden om Andalusien og Malaga.
- At opnå lidt viden om Picasso.
- At opnå viden om tapas og kaffekulturen i Spanien.

FN’s Verdensmål:
I forbindelse med forløbet sættes der bl.a. fokus på verdensmål 8,10 og 12, som har bæredygtig turisme på agendaen for 2030: https://www.unwto.org/es/turismo-agenda-2030

Kommunikative færdigheder:
- Samtaleøvelser med fokus på alment ordforråd.
- Eleverne vil desuden blive stillet over for små opgaver og scenarier, der udfordrer såvel deres sproglige kompetencer som deres evne til at klare sig i en spansksproget kultur.

Kernestof:
- “Alba, 19 años: ‘Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas’”, España mañana, Martin Tønner og Kasper Kloch, Columbus, 2022.
- "Diferencias culturales - Pernille y Ricardo" (uddrag fra ”El botellón” i ”Fiestas” – Grethe Abildgaard Christensen, Lone Madsen og Systime A/S 2007)
- Materiale fra NCFF ang. kulturmøde og karrierelæring. Vídeo Emilie - Málaga NCFF
- Las Tapas – Sabor a España. Las tapas son comida de reyes, Martin Tønner og Kasper Kloch, Gyldendal, 2019.
- Miles de personas se manifiestan en Málaga contra el turismo masivo, El País, junio 2024.
- El turismo en la Agenda 2030, Naciones Unidas
- Una joya en la Costa del Sol (eget materiale)
- El Café Central (eget materiale)
- Pablo Picasso (eget materiale)

Skriveøvelser:
- Delprøve 1 – Jóvnes contra el cambio climático
- Delprøve 2 – Jóvnes contra el cambio climático
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Sprogtur til Málaga

Sprogtur til Málaga

Som UNESCO-skole er vi meget bevidste om vigtigheden af at bidrage til en bæredygtig udvikling.

Som en del af elevernes sprogtur besøger eleverne en NGO kaldet  Angeles de la Noche, hvor eleverne deltager  i frivilligt arbejde i deres Folkekøkken. Her vil de få en "hands on" oplevelse og møde en anderledes virkelighed, som er meget langt fra hvad vi er vant til hjemme i Danmark. Det vil forhåbentlig give eleverne et dybere og mere komplekst indblik i nogle af de sociale, økonomiske og kulturelle problemstillinger der arbejdes med lokalt.

På den måde vil arbejde med den social bæredygtighed ved at rette fokus mod det menneskelige aspekt som er afgørende for et bæredygtigt samfund med vægt på solidaritet, inklusion, tolerance og respekt for forskelligheder.

Ligeledes vil vi som led i at gøre vores studietur lidt mere bæredygtig gøre en lille indsats for miljøet ved at samle skrald på stranden, da især plastik, der ofte ender i havet, skaber meget store problemer for marinelivet, klimaet, den menneskelige sundhed og økonomien.

Desuden vil eleverne deltage i en Meetup Diversity, som er en ”kulturel speeddating” og møde med en gruppe lokale unge, som afspejler områdets diversitet, dvs. lokale unge med forskellige social, kulturel, etnisk og religiøs baggrund.


Aktiviteter i forbindelse med sprogturen:

- Clases de español
- Museo Picasso
- Mercado Central de Atarazanas
- Alcazaba
- El Teatro Romano
- NGO Folkekøkken – Angeles de la Noche
- Vamos a la playa – skraldejagt på stranden
- Meetup Diversity
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#7 - España - historia y memoria (EKSAMEN)

Emnets overordnede fokus:
Viden om forskellige aspekter af det spanske samfund, historie og kultur. Eleverne får i temaet via diverse tekster, propagandaplakater og film et overordnet kendskab til den Spanske Borgerkrigs forløb. Der bliver lagt et særligt fokus på krigens to parter: ”Los nacionalistas” og ”Los republicanos”, samt deres støtter, politiske holdninger og værdier. Samtidig bliver den splittelse, som borgerkrigen har påført det spanske folk, tydeliggjort og der trækkes tråde fra konflikten op gennem Francotiden og frem til i dag.

Underemner:
• La Guerra Civil española (1936-1939) - (La Segunda Rebública Española + los dos bandos/las dos Españas: Los Republicanos y Los Nacionales/Los Franquistas)
• La dictadura de Franco (1939-1975) (Los Maquis + La Falange)
• La Transición
• La España actual

Formål:
• At træne eleverne i at læse kortere og længere bearbejdede og ubearbejdede tekster, der omhandler Spanien.
• At arbejde med at forstå hovedindholdet i teksternes almene problemstillinger formidlet gennem forskellige medier (tekst, musik, film og billeder) og med at forstå de samfundsmæssige forhold der ligger til grund for emnet samt reflektere over teksternes budskaber.
• At træne eleverne i at arbejde med redegørelse for og analyse af det spanske samfund og de mange aktuelle problemstillinger, der ses her.
• At træne elevernes mundtlige udtryksfærdighed så de kan formulere sig om spanske samfundsforhold og en almindelig spansk hverdag via bl.a. billedbeskrivelser.

Mål:
Målet er at eleverne skal kunne indgå i en samtale om Spanien og formulere sig på et klart og nogenlunde flydende spansk. Desuden skal de opøve deres skriftlige udtryksfærdighed, så de på et enkelt sprog er i stand til at skrive om Spanien.

Særlige fokuspunkter:
- Kommunikative kompetencer i spansk.
- Læsetræning samt opbygning af et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Samtalefærdighed: tekstnære samtaler om gennemgåede tekster/emner
- Skriftlig udtryksfærdighed (Delprøve 1 + 2)
- Billedbeskrivelse - bl.a. analyse af kunstværket "Guernica" af Pablo Picasso (1937) og propagandaplakater.
- Filmanalyse af: El Laberinto del Fauno (2006)

Kernestof
- Engberg-Hansen, Birgit og Laursen, Elisabeth, "La Guerra Civil Española, Galería - 15 imágenes españolas, Gads Forlag, 2002.
- Puentes Casas, "La no tan ejemplar transición española" i "La isla mínima", Bog & Film Gyldendal, 2016.
- Marianne, Havesteeen & Hernández M. Brink, Estábaliz. Picasso, Introduktion (på dansk), Gyldendal Uddannelse, 2005.
- Jesús María Amilibia, "Los fantasmas de barro", Systime, 1987.
- "Paracuellos" (1975)
- Aud Kristina Nørgård, Eva LiébanaInge, Margrethe Clausen, "La Transición", Sin Prisa, Systime, 2016.
- "Programa Electoral de Vox": https://www.voxespana.es/programa/programa-electoral-vox
- Lille uddrag af Falanges programerklæring "Los 26 puntos de Falange, norma programática del Estado" (1936)

Små filmklip:
- El asalto de Trejo al congreso el 23 de febrero de 1981 - RTVE.es
- Mensaje a la Nación ante el intento de golpe de Estado - RTVE.es
- Historical Memory Law REPORT IN ENGLISH
- 24 octubre 2019: La exhumación de Franco - 24/10 - 219 - El Mundo
- Spain begins exhumation of 128 Civil War victims, 13/6 - 2023 - Reuters
- Spain Election 2023: Pedro Sanchez Claims Left Victory, People's Party Fails To Grab Big Win| - News18
- Mensaje de Santiago Abascal a los jóvenes en #VIVA21
- Spot VOX | Un nuevo comienzo

Billeder:
- "Guernica" af Pablo Picasso (1937)
- Cartel Guerra Civil - "Yo cumplí" (1939)
- Cartel Guerra Civil - "Solidaridad obrera" (1936)
- Film stills fra "La isla mínima" (2014)

FIlm:
- Guillermo del Toro "El Laberinto del Fauno" (2006)
-  Alberto Rodríguez "La isla mínima" (2014)
- Pedro Almodóvar "Madres paralelas" (2021)

Grammatisk fokus:
- De to datider præteritum og imperfektum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#6 - La migración (EKSAMEN)

Dette forløb om “La migración” vil især sætte fokus på den illegale emigration, som har fyldt en del i nyhederne og i den aktuelle samfundsdebat, ikke bare i USA i forbindelse med det sidste amerikanske præsidentvalg i november 2024, men også i Danmark og alle vestlige lande.

I Latinamerika repræsentere USA håbet om forbedrede levevilkår, derfor drømmer mange latinamerikanere om at krydse grænsen til USA. En stor del af den illegale grænsetrafik går gennem Mexico, der som det eneste latinamerikanske land deler landegrænse med ”storebroren” mod nord.

Teksterne vi skal læse afspejler denne drøm om bedre levevilkår i mulighedernes land samt den farefulde færd over grænsen.

Formålet med forløbet er ligeledes at give eleverne et større og bredere perspektiv på den globale migration.

Materiale:
Helene Balslev Clausen og Helene Flintholm: Al otro Lado. Gyldendal, 2004, s. 7-13, 15, 24, 49

Baggrunds materiale:
- Ninna Nyberg Sørenseen: "Nyere migration" i Retratos Latinos en California, Gyldendal, s. 106-112
- "Los Angeles og banderne" i Retratos Latinos en California, Gyldendal, s. 115-117.
- Reportage fra TV2 "'Bæstet' er den sidste livsfarlige forhindring for migranter på vej til USA":  https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-15-baestet-er-den-sidste-livsfarlige-forhindring-for-migranter-paa-vej-til-usa

Film:
- Cary Joji Fukunaga: Sin Nombre. Universal 2008. I finder filmen igen via filmstriben
- Gabriel Gael Garcia og Marc Silver: The invisibles part 1 https://www.youtube.com/watch?v=r8WT_ZCUmaY

Supplerende materiale:
- Videoklip fra TV2-reportage fra Mexico i forbindelse med dækningen af valgkampen: https://play.tv2.dk/afspil/2ffaf561-7504-409f-a58b-14b086b3cf43 (20/10-2024).
- Hvis man ikke kan se klippet, kan man læse artiklen (der handler om det samme): https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-15-baestet-er-den-sidste-livsfarlige-forhindring-for-migranter-paa-vej-til-usa
- Videoklip fra TV2 - migranter arbejder på gård (hvor amerikanerne ikke selv vil arbejde): https://nyheder.tv2.dk/video/2024-10-21-migranter-arbejder-paa-john-rosenows-gaard-6363538756112
- YouTube-video "Latinos confesaron la verdad del 'sueño americano': no es tan fácil como creían": https://www.youtube.com/watch?v=N8Q_O3GOy-Q
- YouTube-video "Trump's inauguration speech reveals border and deportation plan, plans to label cartels terrorists": https://www.youtube.com/watch?v=hrC8Xc1DcAo

Musik:
Mana: Pobre Juan

TASK-øvelse i form af rollespil

Relation til FN's Verdensmål for bæredygtighed:
Verdensmål 1: Afskaf fattigdom
Verdensmål 2: Stop sult
Verdensmål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst

Kernestof og centrale begreber:
Fra lærerplanen formål, § 1.2:
“Faget spansk bidrager til, at eleverne udvikler deres evne til at kommunikere på spansk. Faget bibringer eleverne indsigt i og forståelse af væsentlige aspekter af de spansksprogede samfund og kulturer og øger deres kommunikative, interkulturelle og æstetiske bevidsthed. Faget udvikler elevernes evne til at anvende fremmedsproget som indgang til at forstå og agere i en globaliseret og digitaliseret verden.”

Globale kompetencer
- Global faglighed: Ser spansk i et større perspektiv, inddrager en aktuel global problemstilling ved brug af materiale fra forskellige lande og kulturer
- Horisont: at skifte synsvinkel og se verden med andres øjne

Metodisk bevidsthed
- Klassen blev delt op i to grupper, som arbejdede med henholdsvis den nykritisk og sproglige analysemetode og den socialhistoriske og ideologikritiske analysemetode i forbindelse med læsningen af "Pobre Juan".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#9 - Colombia y el narco (EKSAMEN)

I dette forløb stiller vi skarpt på Colombia og nogle af de problemstillinger, som befolkningen står overfor.

Forløbet har til hensigt at give eleverne indsigt i det colombianske samfund herunder kokainens oprindelse og indflydelse i Colombia, narkosmuglingen og de sociale problemer forbundet med narkoen, samt den colombianske hverdag, som vi møder i Colombia og Latinamerika generelt.

I forbindelse med forløbet sætter vi bl.a. fokus på FN's Verdensmål for bæredygtighed:
Verdensmål 1: Afskaf fattigdom
Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 5: Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst

Særlige fokuspunkter:
• Viden om centrale og aktuelle samfunds- og kulturforhold i Colombia.
• At sætte aktuelle forhold ind i en historisk og global kontekst, med fokus på bl.a. FN’s verdensmål.
• At forstå, analysere og fortolke hovedpointerne i et tydeligt talt spansk gennem forskellige medier
• At få et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner, der gør det muligt at udtrykke sig mundtligt og skriftligt om emnet på et nogenlunde flydende spansk ved bl.a. at lave grammatiske øvelser med udgangspunkt i teksterne, små oversættelser, gloseøvelser, og billedbeskrivelser med bl.a. udgangspunkt i nogle af Fernando Boteros malerier etc.
• At præsentere, redegøre og diskutere relevante kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt og skriftligt spansk

Tekster og artikler:
- "Mario de Colombia", i Pablo Riismøller, Ole Mikkelsen, "La identidad contrastada", Systime (2013).
- ”Colombia”, i "Una mirada a las realidades en Colombia", Mi cuerpo/Min krop (2022)
- Artículo: "Narcotráfico", fra hjemmesiden: http://www.colombia.com/colombiainfo/nuestrahistoria/narcotrafico.asp.

Film og dokumentarer:
- Fiktion: Netflix, "Narcos" (Colombia), 1. afsnit (2015)
- Fiktion: Joshua Marston, "María, llena eres de gracia" (2004)

Andet
- Dictogloss
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer