Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP eks1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Eva Pedersen
Hold
2022 SP eks1 (
1g SP eks
,
2g SP eks
,
3g SP eks
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Basisspansk 1
Titel 2
Basisspansk 2
Titel 3
Cuba - menneskerettigheder, musik og turisme
Titel 4
Multicultura caso España
Titel 5
EKSAMEN. Cuentos Policíacos Lola Lago
Titel 6
EKSAMEN: Migración - La frontera
Titel 7
Género antes - Bodas de Sangre - 14
Titel 8
EKSAMEN Género ahora - Géneros en proceso - 11
Titel 9
Fokus - Skriftlighed på spansk
Titel 10
EKSAMEN: Chile - Machuca - 14 moduler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Basisspansk 1
Caminando capítulo 1-3 (Gyldendal)
Emner vi berører i løbet af forløbet:
Præsentation
studie
tøj
familietræ
indkøb
bestille på café
vejr, årstider
datoer, ugedage, klokken
finde vej på kort
enkle samtaler og interviews
fortælle om sin by og sit land
Intro til Latinamerika, Spanien, Catalonien og Nicaragua
Grammatik:
Tryk og udtale
interrogative pronomener (spørgeord):
nægtelser
verber
præsens regelmæssige: hablar, comer, vivir
præsens diftongerende
præsens uregelmæssige: ser, estar, tener, querer, poder, ir,
dativstyrede verber:
numeralier 1-100
Adjektiver, bøjning og placering
adverbialer: muy vs mucho
personlige pronomener
possessive pronomener
indefinitte pronomener: algo-nada
præpositioner
Herudover ser vi den mexikanske film: La Zona
kortfilmen diez minutos:
https://www.youtube.com/watch?v=gwmFszGS-X0
Sange:
Manu Chao: me gustas tu
Indhold
Kernestof:
www.office.com
Learn a language for free
Når du har tilmeldt dig Duolingo, klikker du her og joiner
www.ordbogen.com
Min Læring
Husk en opladet computer
Der er oprettet en lille lektie i Min Læring, som I skal lave i modulet.
Afslut Unit 1 i Duolingo. Sørg for at det bliver gjort under din skolekonto.
lydfiler Caminando
Læs kapitel 1b i jeres caminando grundbog.
link til OneNote
Dagens arbejde i OneNote
Klassens Quizlet
Medbring begge jeres Caminando-bøger. Vi arbejder med kapitel 1c.
Grupos actuales. Sæt jer ved 4-mandsborde.
Genlæs Unidad 1a, 1b og 1c
Hvis ikke I blev færdige med spørgsmålene til teksten (vi gennemgik 3 i sidste modul), skal I lave dem færdige til i dag. I skal skrive dem i jeres OneNote
I skal have besvaret opgaverne i OneNote til 1c til og med opgave 6
How to Make a Habit: A Guide for Language Learners
overspringshandlinger
Lær at oversætte og bøje udenad:
Lær at tælle til 20 udenad!
Inge Margrethe Clausen m.fl: CAMINANDO GRUNDBOG, Gyldendal; sider: 28-29, 37-42, 46-50, 55-60
Medbring papir, blyant og dine 2 Caminandobøger
Genlæs Unidad 2a og læs også de grammatiske kommentarer efter selve teksten
Afslut opgaverne fra sidste gang (I kan se dem på OneNote-siden) Husk også opgaverne om de possessive pronomener i Min Læring.
Lær at bøje udenad
Lær at tælle til 30 på spansk!
Vi arbejder med Unidad 2b. Husk jeres bøger og en opladet computer
Lær at bøjer tener udenad
Dagens grupper
Duolingo for klassen
Forbered dig godt:
Træn tal
En podcast, hvis I vil høre mere spansk
Lær at tælle ti'erne: 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100! p. 22
Træn jeres "gamle" verber: hablar, tomar, tener, comer og saber! p. 36
I skal arbejde selv i dag. Hvis I ikke har 4. modul, må I gerne arbejde hjemme. I kan også blive og hjælpe hinanden med at forstå teksten. EP lægger en side op i OneNote til modulstart.
EP er stadig syg, så I skal lave 75 XP i Duolingo og se et valgfrit afsnit af en serie på spansk. Skriv i elevfeedback på dette modul, hvad I ser.
Vi indhenter det tabte
Quizlet
Anuncio de Lotería de Navidad 2022 – Historia 1: “Tres Orquídeas” [Oficial]
Anuncio de Lotería de Navidad 2022 – Historia 3: “El viaje” [Oficial]
Anuncio de Lotería de Navidad 2022 – Historia 2: “Vika” [Oficial]
Aprender español: La Navidad en España 🎄 (nivel intermedio)
Træn alle tal 1-90
I skal have jeres bøger med! Både tekst og øvebog. + en opladet computer.
Opsummering af Unidad 2a, 2b og 2c
Medbring høretelefoner til computeren, hvis du vil høre videoer og lydfiler.
Dagens grupper:
Hvis du ikke blev færdig med opsummeringen af kapitel 2 sidste gang, skal du afslutte arbejdet. - Du skal besvare opgaverne i OneNote.
Kan I besvare følgende spørgsmål på spansk?
Unidad 3a - 3
Grupos para hoy
Medbring jeres bøger og en opladet computer. Vi arbejder med klokken og Unidad 3B.
Genlæs Unidad 3B. En la calle.
Medbring dine bøger og din fuldt opladede computer
lær at bøje udenad:
🎧🤣 WHISPER CHALLENGE: VICKY LOSADA vs ALEXIA PUTELLAS
Stedsangivelser Quizlet
Grupper:
La Pantalla Desnuda (2014) - IMDb
Filmen går i gang kl 8:00 en punto. Husk: Absolut ingen mad og drikke i biografen... - og ingen telefoner!
Husk jeres spanskbøger Caminando. og en opladet computer.
Se følgende dokumentar på Netflix
Skærmbillede 2023-02-05 kl. 14.35.01.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Basisspansk 2
Caminando capítulo 3-5
Indhold
Kernestof:
KULT Introducción a las palmas
KULT Introduktion til palmas (håndklap)
Eleverne medbringer sko med lidt hæl/egen akustisk guitar/nederdel med vidde.
Modulet varer fra 12-15 og vi skal lære om flamenco-kulturen
Husk jeres Caminando Grundbog - bøger! Put dem i tasken med det samme.
El cuerpo
Genlæs evt. de to tekster fra de sidste moduler, så I har styr på temagloserne
Vi ser filmen Carmen y Lola - se den på Filmstriben
KULT Undervisningsmateriale: Sevillanas 2. tur: https://youtu.be/8Q-5EQv5s9g
test
Husk jeres caminandobog
MEDBRING: Danserne skal huske sko med hæl og nederdel
Husk jeres caminandobøger
Genlæs Unidad 4a og medbring jeres bøger
Afslut øvelserne fra sidste gang, hvis ikke i nåede dem.
Yo cuando cobro
truede bogstaver og tegn
Medbring jeres Caminandobøger og træn bøjningen af poder, querer + ser og estar i præsens (nutid).
pennevenner.docx
Meld dig ind i klassens quizlet
Genlæs unidad 4b og HUSK bogen!
Dagens grupper:
kl. 9.00 præcist! møde i/ved Cinemateket, Gothersgade 55, 1123 København. Mobiler slukkes helt på Cinemateket.
FilmAffinity om La hija de un ladrón
I skal medbringe en blyant og evt. et viskelæder.
Vi afslutter Unidad 4B og påbegynder unidad 4C
Group 1BertramLærkeSofiaAbdi AdenNanna
Læs Unidad 4c igennem mange gange. Evt. også en genlæsning af unidad 4a og 4b
Afslut de øvelser, du evt. ikke nåede sidste gang og genlæs unidad 4a, b og c
I Unidad 4 har du lært:
Medbring jeres Caminandobøger
Lav oplæsningsopgaven i Teams. Du skal læse et stykke af teksten fra 5a. Bare klik på opgaven og giv evt. tilladelse til brug af mikrofon og kamera. Programmet optager skærmen, når du sætter i gang.
De, der ikke har lavet testen laver den i dag
Husk jeres bøger! Frederiks ligger i EPs dueslag
De sidste elever laver testen til Unidad 4 Husk Caminandobog og blyant + viskelæder
Det er altså alle, som husker deres caminandobog
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Cuba - menneskerettigheder, musik og turisme
Formål: Eleverne får viden om Cubas aktuelle situation med et enkelt tilbageblik på revolutionen i 1958. Eleverne træner relevant ordforråd og grammetik, så de i simpelt sprog kan udtrykke sig mundtligt såvel som skriftligt om emnet.
Materiale:
Hovedvægten er på
Clausen, Inge Margrethe: Caminando. Gyldendal 2009. s. 95-120 Unidad 6A, B og C
Waldenström, Elizabeth: Caminando for fortsættere. Gyldendal 2018. Unidad 4A og B
Zambrano, Benito: Habana Blues 2005. Film
https://www.imdb.com/title/tt0441297/
Desuden
Indhold
Kernestof:
Medbring jeres Caminando grundbøger!
De nye elever skal lige forbi bogkælderen og hente en Caminando grundbog og en Caminando øvebog.
Skærmbillede 2023-08-10 kl. 12.43.17.png
Freedom House Freedom Awards 2022: Maykel (Osorbo) Castillo Pérez and Luis Manuel Otero Alcántara
Derechos Humanos en Cuba- Situación Actual
Amnesty om Cuba (på engelsk)
En América Latina y el Caribe sólo Cuba alcanzó los objetivos globales de la Educación para Todos en el periodo 2000-2015
Inge Margrethe Clausen m.fl: CAMINANDO GRUNDBOG, Gyldendal; sider: 95-99
Samme grupper som i sidste modul:
Skærmbillede 2023-08-15 kl. 10.11.40.png
Habana Blues
Patria y Vida - Yotuel , Gente de Zona, Decemer Bueno, Maykel Osorbo , El Funky
Dansk fotograf og colombiansk billedkunstner får årets Timbuktu Pris for kokainprojekt | Globalnyt
Vinder af Timbuktu Fondens store pris på 100.000 kr. går i 2023 til den colombianske kunstner Juan Arreaza og den danske fotojournalist Mads Nissen | Timbuktu Fonden
Videokonkurrence: Vi elsker sprog
Titel - OneNote fra sidste modul
Husk at alle skal have set Habana Blues inden I dukker op
Genlæs evt. Unidad 6a tekst 1 og 2 igen (s. 96-97), så de sidder godt fast og så I får repeteret de gloser igen.
Husk Caminando
Genlæs Unidad 6B og medbring jeres caminando-grundbøger
Læs Unidad 6c og hvis ikke du fik set filmen, skal du også sørge for det! Husk at pakke caminando grundbogen i tasken efter du har læst godt på lektien.
Dagens grupper:
Husk jeres bog 🙏
Grupos:
I vælger selv grupper a 3-4 personer. I laver opgaverne i OneNote og bruger grammatikbøger fra Minlæring.
Husk bogen til opslag.
Opgaverne i OneNote
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Multicultura caso España
Med udgangspunkt i Unidad 7 fra Caminandobogen, arbejder vi med multikultur i Spanien.
Indhold
Kernestof:
Husk jeres caminandobog
10.50 besøg af elever fra Don Benito
Entrevista
Inge Margrethe Clausen m.fl: CAMINANDO GRUNDBOG, Gyldendal; sider: 115-120, 122-126
Abdi og Bertram laver test
Dagens grupper:
Los números: Actividades con números del 0 al 9
Los números: Actividades con todos los números
Lær at bøje bøjningen af ser i præteritum:
Klassens Duolingo
Medbring en tidslinje over Unidad 7B
Lav de 2 assignments i Duolingo
Grupos para hoy:
Læs i Caminando: Unidad 7C
Afslut opgaverne fra sidste modul.
Biutiful (2010)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EKSAMEN. Cuentos Policíacos Lola Lago
Med udgangspunkt i novellen
Lola Lago - Vacaciones al sol
af Lourdes Miquel y Neus Sans. Systime 2007 dykker vi ned i krimigenren.
I skal beherske centrale begreber i forbindelse med genren og kunne redegøre for typiske genretræk.
I skal overordnet kunne gengive novellens handling
I skal kunne beskrive personerne og forholde dette til genretræk
Teksten foregår (tiene lugar) i Spanien. Primært Madrid, Barcelona og Costa Brava (Tossa de mar)
realia:
Danskere i Spanien.
Herudover ser vi en spansk krimifilm/serie, som I også skal kunne genfortælle handlingen af.
Grammatik og ordforråd:
pretérito perfecto (før nutid)
El documento de identidad en España - nombre, apellido, nacionalidad, edad, dirección, calle, avenida, plaza, piso, puerta, pueblo/ciudad, código postal, número de teléfono, correo electrónico,
Descripción de personas. Aspecto físico y sentimientos
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Feliz año nuevo
Grupos de Hoy:
Lola_Lago_antes_de_leer.pdf
Lola_Lago_vacaciones_al_sol_cap_1_5.pdf
Dagens grupper:
Lourdes Miquel y Neus Sans m.fl.: LOLA LAGO DETECTIVE/ VACACIONES AL SOL, Systime; sider: 10-12, 15-29
Hvis du ikke har fået bogen, ligger den i bogkælderen. Du må kun tage en, hvis du skriver under på sedlen.
Presentación - Información personal (v.2.0).pptx
Quizlet
husk jeres bog. Lola Lago
Élite eller La Isla Mínima?
Grupos de hoy:
Opdater din browser | Facebook
Afslut lektien i Min Læring. - refleksive verber
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
EKSAMEN: Migración - La frontera
Forløbet er en fortsættelse af forløbet om Migration mellem Latinamerika og USA, som begyndte i 2g, hvor eleverne også arbejdede med emnet på deres sprogdag. Her står materialet og detaljerne for det samlede forløb:
Primært materiale:
Deborah Mills, Alfredo Alva og Claudia Navarro: La Frontera. El viaje con papá - my journey with Papa. Barefoot Books 2018.
Cary Joji Fukunaga: Sin Nombre Canana Films 2009 spillefilm
Daniel Sawka: Icebox 2018 (Kan ikke længere ses)
Samuel Kishi: Los Lobos Mexico 2019 spillefilm
sekundært
https://depts.washington.edu/moving1/map_latinx_migration.shtml
https://www.migrationpolicy.org/article/el-cambio-de-los-patrones-y-politicas-migratorios-en-las-americas
https://www.imdb.com/title/tt1127715/
https://www.imdb.com/title/tt6341668/
https://www.semana.com/entrevista-daniel-sawka-director-de-icebox-cinta-sobre-ninos-que-terminan-en-poder-del-servicio-de-inmigracion-estadounidense/594823/
https://es.wikipedia.org/wiki/Sue%C3%B1o_americano
https://www.youtube.com/watch?v=RgKqxLAhRKE
Juan Gabriel - Amor Eterno (En Vivo [Desde el Instituto Nacional de Bellas Artes])
https://www.youtube.com/watch?v=oix2cWi9vBU
realmente existe el sueño americano
https://www.youtube.com/watch?v=VuktJ8mppE0
Manu Chao Welcome to Tijuana
https://www.manuchao.net/clandestino Clandestino hjemmeside Manu Chao
https://www.youtube.com/watch?v=tm4ZpLGyZt8&list=PLdzqcdsXmqB99eEpoeAWw7hAx2zvvoZNH
La rutina de mi familia
Desuden grammatiske nedslag fra MinLæring og Profedeele
Hvordan laver man resumé af fiktionstekster?
Indhold
Kernestof:
bliv hjemme og læs "la Frontera" færdig. Sørg for at I forstår den spanske tekst. Brug kun den engelske del som glose
Medbring jeres bog, "La Frontera" og jeres computer
El viaje
Husk jeres bog: La frontera (læs et par sider af den igen)
Repetición breve: For bøjning af de to datider se 0.2 fra sidste år.
Husk bogen (denne lektie gælder også de næste moduler)
sammenligning
Vælg 3 sider fra La Frontera og genlæs dem. Tag bogen med til modulet.
Hvis ikke du kan bøje ir udenad i præsens (nutid) skal du kunne forstå verbet og bøje det. Hvis jeg siger "ellos", skal du kunne sige "van" uden at tænke dig om. Hvis jeg siger "nosotros" skal du kunne sige "vamos" på ét sekund. Gå en lang tur og sig
Minlæring - fremtid
Som altid (også hvis jeg ikke skriver det) husk bog og opladet computer
Near future sentences - Spanish
Daglige rutiner - Mi rutina diaria sentences
Mega svære Spanish Directed Writing Unjumble
I prøver jeres første eksamensstil. I dette modul laver vi (I) en delprøve 1, som er uden hjælpemidler.
Medbring en blyant og viskelæder
Forslag til forberedelse:
Ved modulets afslutning uploades det, du har nået i modulet
Tilladte hjælpemidler: ordbogen.com, min læring, egne noter, og jeres klasse-OneNote
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Género antes - Bodas de Sangre - 14
Traditionelle kønsroller - særlig fokus på Spanien
Primært materiale:
Federico Garcia Lorca: Bodas de Sangre i uddrag med særlig fokus på kønsroller.
Desuden ser klassen stykket som ballet i Det kongelige Teater
Centrale temaer i teksten
Primært fokus:
Los roles de género tradicionales
La obra también muestra los papeles tradicionales de hombres y mujeres. La Novia expresa su deseo de libertad (“¡Ojalá fuera un hombre!”), pero está atrapada en su rol como futura esposa.
Andre typiske temaer:
1. El destino y la fatalidad (skæbne og determinisme)
Desde el principio de la obra se siente que los personajes no pueden escapar a su destino trágico. La tragedia está anunciada desde el primer acto y se va cumpliendo poco a poco. “Una cosa pequeña como una navaja puede acabar con un hombre…”
2. El amor y el deseo vs. las normas sociales (kærlighed og lidenskab vs de sociale normer)
La Novia está dividida entre su deseo por Leonardo y el deber de casarse con el Novio. El conflicto entre la pasión y la obligación social está en el centro del drama.
3. El honor y la familia (æren og familien)
La obra refleja una sociedad en la que el honor familiar es esencial. Las enemistades entre familias (como los Félix y la familia del Novio) se heredan y determinan las relaciones.
4. La violencia y la venganza (vold og hævn)
La violencia forma parte del ciclo familiar. La Madre expresa continuamente su dolor por la muerte de su esposo y su hijo, y transmite un deseo de justicia (o venganza).
5. La muerte y el simbolismo (døden og symbolisme)
La presencia de la Muerte y la Luna como personajes representa el simbolismo profundo de la obra. La muerte no es solo un hecho, sino una fuerza inevitable que guía los actos.
Indhold
Kernestof:
Lav 15 minutter af lektien på Min Læring
Husk jeres nye bog: Bodas de sangre
Vi arbejder med akt 1, scene 2. Hvor vi ser nærmere på Leonardo Felix's familieliv. Husk jeres bog
Husk bogen!
Husk bogen- samtaleøvelser
Delprøve 2 opsamling
Lav de sidste opgaver på side 4.2 i OneNoten
Delprøve 1 Ingen hjælpemidler.
Husk jeres bøger
De, der ikke fik samtalet sidst, træner lidt med EP
Blodbryllup | DET KGL. TEATER
Efter 1. modul på Nørre G (spansk Alm modul) tager I alle mod centrum. I sørger for at have spist før vi mødes i centrum.
Skærmbillede 2024-11-05 kl. 08.23.05.png
Delprøve 2 la nueva colonización.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
EKSAMEN Género ahora - Géneros en proceso - 11
Primært materiale - eksamenspensum:
Følgende uddrag fra Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui: El sexo en proceso. Columbus 2021
Capítulo 1: Los estereotipos de género1. Introducción a los estereotipos y al machismo
2. ¿Sabes qué es el micromachismo?
3. Las cirugías estéticas
4. Catherine Cando – una reina de belleza fallecida en cirugía estética
Capítulo 2: La violencia machista
1. Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano
3. Las Tesis: Un violador en tu camino
5. Un blog personal: ¿Dónde está mi hija?
Capítulo 3: Derechos y legislación
1. Introducción a los derechos y la política de igualdad
2. Un blog: La influencia católica
Capítulo 4: El género en proceso
1. Introducción al género en proceso
sekundært materiale - ikke direkte eksamenspensum:
https://www.pewresearch.org/race-and-ethnicity/2024/09/12/latinx-awareness-has-doubled-among-u-s-hispanics-since-2019-but-only-4-percent-use-it/
https://www.isaps.org/media/rxnfqibn/isaps-global-survey_2023.pdf
https://www.profedeele.es/actividad/ricardo-arjona-nada-es-como-tu/
https://repositorio.cepal.org/entities/publication/786b67e5-7bb3-4f52-8c94-f2af44c008ae
https://www.youtube.com/watch?v=aB7r6hdo3W4
Las Tesis
https://www.youtube.com/watch?v=2l6SQqdn2Y8&t=36s
BBC mundos om Las Tesis
https://www.epdata.es/datos/mujeres-politica-datos-estadisticas/324
https://www.se
mujeres.cdmx.gob.mx/conoce-tus-derechos
Herudover
To eksamensstile: La nueva Colonización og Las Cirugías estéticas
Lektier på Min Læring
Arbejde med forskellige opgave på Profedeele
Indhold
Kernestof:
I får tid i modulet til at arbejde med delprøve 2 og ellers arbejder vi med ordforråd.
I arbejder selv
Minlæring
I skal arbejde med jeres delprøve 2 og uploade det, I når under opgaven. Hvis I efterfølgende vil skrive videre uploader i blot en ny version før opgavens deadline. Så er det den, jeg retter.
Kl. 13.55 går vi alle til sprogcaféen (obligatorisk til 15.15) Så skal vi spille og samtale.
3.0 las cirugías estéticas
I får mulighed for at prøve den nye prøveform, så I kan beslutte jer for versionen på et oplyst grundlag. Medbring blyant og viskelæder. Ingen hjælpemidler
vi vælger, hvilken type prøve, I skal op i til sommer
Sørg for at uploade jeres svar på præsentationen under opgaver/assignments i Teams
Vi arbejder videre med Generobre
El cuerpo
Træn tal og hitverber
Træn kropsdele
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fokus - Skriftlighed på spansk
Ikke eksamen!
Fokus er på skriftlighed og billedbeskrivelse både mundtligt og skriftligt.
Klassen får 5 moduler udleveret udprintede billeder med spørgsmål, som mimer formatet til skriftlig eksamen.
Herefter kommer eleverne i tilfældig rækkefølge op til EP og afholder samtale med udgangspunkt i en kort elevpræsentation
6 moduler er dedikerede til afholdelse af delprøver i klassen og gennemgang af og fordybelse i grammatiske emner
Indhold
Kernestof:
Para despertarte..
Trillioner af ord på 15 sekunder
El_Deporte_delprøve_2.docx
Medbring høretelefoner til computer og en opladet computer
Man må bruge:
Træn hitverber!
De 5 mest alm. fejl på spansk, avanceret
Træn de gloser, du manglede sidste modul
retteark_master_enkelt_24052023_El_deporte (1).docx
La regla del culo
Forholdsord billedbeskrivelse
El tiempo - vejret
Træn 5 hitverber du ikke er fortrolig med. Præsens.
La ropa
Træn de fem hitverber du er svagest i. Du skal kunne bøje dem udenad i præsens. Hvordan ser de ud i før nutid? datiderne?
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
EKSAMEN: Chile - Machuca - 14 moduler
Chile med særlig fokus på militærkuppet i 1973.
Primært materiale:
Andrés Wood ved Inge Margrethe Clausen: Machuca. Gyldendal 2006.
Understøttet af den tilhørende film:
Andrés Wood: Machuca. Tornasol Films 2004
Andet materiale:
billeder fra:
https://trujillopatriciocinema.blogspot.com/2013/08/machuca.html
Centrale temaer:
El golde militær en Chile 1973. Chile og militærkuppet 1973
Diferencias sociales. Social ulighed
Amistad: Venskab
historia sobre el paso de la niñez a la adultez: historie om udviklingen fra barn til voksen
Derechos humanos: menneskerettigheder
Esperanza o falta de esperanza: håb eller mangel på håb.
Indhold
Kernestof:
Skærmbillede 2025-03-09 kl. 13.35.58.png
tekstens genre
tekstens genre Quizlet
I arbejder selv med min læring. Fravær bliver noteret kl. 9:40, så her skal I have nået at arbejde med lektierne.
Machuca escena 1_6
Vi arbejder med små mundtlige præsentationer af de første scener af Machuca
Machuca escena 7-15
I arbejder selv og løser følgende opgaver:
Læs escena 16-18
Se filmen på Filmstriben derhjemme
Bliv hjemme og læs beskeden på Lectio
Andrès Wood: MACHUCA, Gyldendal; sider: 24-47
Delprøve 1
I starten af modulet, taler jeg om lektien til sidste gang med:
Orientering mundtlig eksamen
Hvis du ikke har set filmen færdig endnu, skal du gøre det! Filmstriben
Samtaler med EP
Machuca del 2 efter.pdf
Machuca_scene_29_33.docx
Machuca del 1.pdf
Rækkefølge samtale - fortsætter fredag
OBS modulet slutter 9:15 pga morgensamling
Ved det grønne bord. Spansk-eksamen
Spansk-A-2020-Bilag-v2.pdf
Mundtlig eksamen i spansk.pptx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51773240548", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51773240548", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51773240548" }