Holdet 2022 SP cuz1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Line Dissing Sandahl
Hold 2022 SP cuz1 (1g SP cuz, 2g SP cuz, 3g SP cuz)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk
Titel 2 La Violencia
Titel 3 Los Deportes
Titel 4 El hombrecito vestido de gris
Titel 5 Mexico
Titel 6 Comida Sostenible
Titel 7 El Perú - et temaforløb EKSAMEN
Titel 8 Narcocultura EKSAMEN
Titel 9 El sueño americano EKSAMEN
Titel 10 De la guerra civil a la Transición
Titel 11 Jóvenes en España EKSAMEN
Titel 12 Tilladte hjælpemidler prøver og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk

Introduktion til faget – bekendtgørelsen, undervisningen, materialet, faget etc.

Med udgangspunkt i begyndersystemet ”Caminando” vil klassen blive præsenteret for forskellige miljøer i og facts vedrørende Spanien såvel som Latinamerika. Samlet træner begyndersystemet gloseindlæring, samtale og grammatik.

Ud over ”Caminando” vil eleverne også bruge andet materiale til træning af grammatik og gloser.

Kernestof
• ”Caminando – Grundbog”, v. Inge Margrethe Clausen mf., Gyldendal, 2009
• ”Caminando – Øvebog”, v. Inge Margrethe Clausen mf., Gyldendal, 2009

Supplerende materiale (film og tekst)
• Kopier fra andre begyndersystemer.

Grammatik:
Løbende skal klassen arbejde med sætningsanalyse af både danske og spanske sætninger.

• Artikler: Bestemte og ubestemte artiklers bøjning og anvendelse
• Substantiver: Substantivers køn og tal
• Adjektiver: Adjektivers placering (efterstillet), bøjning i køn og tal samt komparation
• Pronominer: bundne og ubundne, refleksive, possessive, kort og demonstrative, og pronominer efter præpositioner
• Verber: regelmæssige og uregelmæssige, diftongerende samt vokalskiftende
• Dativstyrende verber
• Refleksive verber
• Særlige verber
• Verbalperifraser
• Tempus: præsens (nutid), udvidet nitid (estar + gerundium), perfektum (førnutid), futurum (nær fremtid)
• Ser/estar/hay
• Muy/mucho
• Nægtelser og deres placering
• Genitiv
• Grundtal
• Klokken
• Relative pronominer, interrogative pronominer og indefinitte pronominer
• Adverbier
• Præpositioner
• Infinitiv
• Gerundium

Særlige fokuspunkter
- Læsetræning samt opbygning af et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Kendskab til grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Lytteforståelse: lytte til små tekster og svare på konkrete spørgsmål hertil
- Samtalefærdighed: tekstnære samtaler om gennemgåede tekster/emner
- Skriftlig udtryksfærdighed (især oversættelse dansk-spansk, men også friere skriftlighed på spansk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La Violencia

Udgangspunkt i skolens UNOESCO-uge (33), hvor der i år er fokus på menneskerettigheder. I spansk er vinklen vold i Latinamerika, mere specifikt i Mellemamerika, El Salvador, hvor der sidste år i (2022) var 3947 mord i sammenligning med 11 i DK (indbyggertal DK ca. 6 mio. og El Salvador 6,5)hvor vi har set på præsident Bukeles guerra contra las pandillas (krig mod bander/kriminalitet) og bygningen af et megafængsel til 40.000 fanger - primært medlemmer af banden Mara Salvatrucha/MS-13. Nærlæsning af Verdenserklæring om Menneskerettigheders paragraffer, der bliver overtrådt (fx anholdelse og fængsel uden upartisk domstol jf. artikel 9 og 10). De etiske dilemmaer om voldaudøvere og ofre for vold diskuteret. Vi arbejder med filmen Sin Nombre for at forstå voldens cyklus.

Film: Sin Nombre (2009) af Cary Fukunaga

Sekundært materiale:
Verdenserklæring om Menneskerettigheder: https://unric.org/da/verdenserklaeringen-om-menneskerettighederne/

DR Webdok (2022): Mord under huden (portræt af bandemedlemmer fra Mara Salvatrucha i El Salvador):
https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/elsalvador#!/

Push - pull faktorer

Artikel fra DR "El Salvador åbner fængsel med plads til 40.000 (...)": https://www.dr.dk/nyheder/udland/el-salvador-aabner-megafaengsel-med-plads-til-40000-efter-haard-kurs-har-sendt

Statistik registrerede mord 2020/UNODC 2022: https://www.leksikon.org/sort_stat.php?id=224

Videoklip BBC News: Inside El Salvador's secretive mega-jail: https://www.youtube.com/watch?v=PLWQO-RpHxw



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Los Deportes

Vi taler om sport generelt på spansk, men har særligt fokus på fodbold:
- Ordforråd (verber, substantiver, adjektiver) - danne sætninger
- Chunks som jugar al fútbol etc., mi deporte preferido es...me gusta el....porque
- Grammatik fx  repetition af kongruens i ordklasser + substantiver med endelsen -ista, udvidet nutid
- Kort om El Clásico Barca og Madrid - mere end fodbold (kort omkring Franco)
- Helt aktuelt et kig på det spanske kvindelandshold i fodbold, der blev verdensmestre og hele sagen omkring Rubiales der kysser fodboldspilleren Jenni Hermoso på munden ved præmieoverrækkelsen. Vi ser på #SeAcabó (det er slut), der minder om en spansk version af #meetoo.
- Billedbeskrivelser med blandt andet brug af udvidet nutid.

Primær litteratur:
- s.142, 148-154 fra cap. 9 "Gol, gool, goool"; gloser, udvidet nutid og billedbeskrivelse. fra bogen Ya vamos Grundbog til spansk af María Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaqui (Columbus 2023)

Sekundært materiale:
Artikel fra Politiken 030923 "Et kys har sat flammer i den spanske fodboldverden"
Videoklip:
https://www.youtube.com/watch?v=pSJFnf2u9gc
https://www.youtube.com/watch?v=O3nXoxPcE58

Profedeele Deportes vocabulario:
https://www.profedeele.es/actividad/los-deportes/

Billedmateriale #SeAcabó
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 El hombrecito vestido de gris

De to datider + tidsudtryk. Skriftlig aflevering. Mundtlig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mexico

Baggrund om Mexico + fokus på filmen Coco og Día de los muertos. Intro til ordforråd (calacas, papel picado, tumbas, muertos, pan de muerto, la ofrenda, La flor naranja cempasúchil, los mariachis), handling, historisk baggrund etc., meget fokus på det aztekiske aspekt (los aztecas/los mexicos, Mictlán (de dødes rige), los alebrijes og Xolo-hunden, der hjælper de døde over broen til Miclán. Dialogøvelse + øvelse med AI som "makker ikke som maker".

Film: "Coco" (2017)
Animeret kortfilm om Día de los muertos: https://www.youtube.com/watch?v=jCQnUuq-TEE

PPT DS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Comida Sostenible

FF-forløb om bæredygtig mad (fælles tværfagligt forløb for alle 2.g'ere i deres 2. fremmedsprog og et naturvidenskabeligt fag:

To modulers oplæg i spansk:

- Problemstillingen - mennesket midt i klimaforandringerne i Spanien - set fra Gio's synspunkt: uddrag fra kapitlet "Gio 18 años: Si no paramos el cambio climático..." fra bogen "España Mañana af Martin Tønner m.fl." (Forlaget Columbus, 2022).

- Til at analysere i spansk: Fødevareminister Alberto Garzóns kampagne Menos Arne Más Vida (Mindre Kød Mere Liv) fra 2021.

- Metoder til at analysere i spansk: argumentationsanalyse, kommunikationsanalyse, diskursanalyse: PPT (DS)

Et modul med Basal Videnskalbsteori: fælles oplæg

(Separate moduler i naturgeografi, kemi og fysik)

Projektdag á firemoduler: fremstilling af problemformulering og poster
Et modul med præsentationer + feedback.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 El Perú - et temaforløb EKSAMEN

Et tematisk forløb om Peru fra la cultura preincaica, geoglifos og las líneas de Nazca over la mitología inca, virtuel rygsækrejse til Peru, Cuzco og Machu Piccu til la gastronomía peruana hoy en día.

Arbejdsark 1: Los datos generales del Perú, la geografía, ¿dónde está el Perú en el mundo? ¿Con qué países limita? etc., ¿cómo se llama la capital del Perú? etc. + idiomas: se habla español y quechua (y más lenguas!).
las culturas preincaicas, los geoglifos, las líneas de Nazca.

Temagloser Quizlet: https://quizlet.com/868464426/las-culturas-preincaicas-flash-cards/?i=q1vy3&x=1qqt

Repetition præteritum

Arbejdsark 2: La historia de los incas + glosetræning, la mitología inca + Pachamama ´la ceremonia del Haywarikuy en Cusco, el quechua, Cuzco (también antiguamente).

Repetition af imperfektum
Billedbeskrivelser

Arbejdsark 3:
Machu Picchu - Historia para niños + glosetræning
Vamos a Machu Picchu - virtuel rygsækrejse til Peru + Machu Picchu. Dialogøvelser fim at finde hostel, tage toget ud til Machu Picchu etc.

Billedbeskrivelser: Mapa Virtual de Macchu Picchu: https://machupicchuvirtual.com finde 3 steder, som I skal tage billeder af med jeres telefon (af skærmen). Skriv 3-6 sætninger til hvert billede. Brug mindst 3 adverbier med -mente som endelse; de skal understreges.

Adverbier + fokus på dem der ender på -mente

Læsning af kapitlerne:
- Tonkiri - un indígena amazónico: Gloser - samtaleøvelser (strategi spørgsmål -svar)
Husk strategi til at tale om en tekst: substantiver (pez, sajino, río, indígena, veneno, Tonkiri etc.) = kan fungere som subjekt i en sætning (X) og verber (cazar, coger, recuperar, construir, vivir etc.) kan fungere som verballed i en sætning (O). Verberne skal personbøjes (samme person og tal som subjektet = KONGRUENS). Desuden kan substantiver også fungere som direkte objekt i en sætning: Tonkiri caza SAJINOS
- La gastronomía peruana - øve at stille spørgeord som cómo, qué, dónde etc.) til det læste, som du selv kan svare på.

Sang: This is not America med Residente + billedbeskrivelse af scene, hvor dreng med Inca-hovedbeklædning spiser MCDonald's mad. Udvidet nutid, placering af adjektiver etc. Kan man se kolonitiden/imperialisme i dag? 1. ¿Qué vemos en la foto? (En la foto vemos (a, hvis bestemt person)...2. ¿Qué está/están haciendo? (What is/are she/he/they doing? - svar også med udvidet nutid). 3. Por qué es interesante la foto? (La foto es interesante porque muestra (viser)...

Klip fra: Street Food Latinamerika afsnit om Lima Perú (Netflix)

Primær litteratur:
Uddrag fra Vale un Perú af Quiri  Palotina Janns (2023):
- La historia - Las culturas preincaicas
- La Historia - Los incas
- Tonkiri - un indígena amazónico
- La gastronomía peruana

Sekundært materiale:
Uddrag fra DR-dokumentaren "De gådefulde Nazcalinjer": DRTV - De gådefulde Nazcalinjer: https://www.dr.dk/drtv/se/de-gaadefulde-nazcalinjer_389863

Videoklip om LA PACHAMAMA Y LA CEREMONIA DEL HAYWARIKUY | CUSCO - PERÚ :https://www.youtube.com/watch?v=IietsLu9jRQ&t=4s

Sang: Residente "This is to America": https://www.youtube.com/watch?v=GK87AKIPyZY

Klip fra: Street Food Latinamerika afsnit om Lima Perú (Netflix)

Filmen Hasta que nos volvamos a ver (på dansk Uden at sige farvel) 2022 (Netflix)

Skriftlig prøve
Mundtlige presentaciones + conversaciones en grupos con Line

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Narcocultura EKSAMEN


Hovedfokus vil være at forstå ’La Narcocultura’ via historien bag personer som Pablo Escobar og Joaquín Guzmán (El Chapo) fra både folkets og statens side og se på forskellige afbildninger af ’Los Narcos’, både som det er gjort i den populære serie ’Narcos’ fra Netflix, samt i Narcocorridos og kulturen omkring disse i Culiacán, México.

For at opnå denne forståelse bruges tekster fra ’Mosaico Mexicano’, diverse dokumentarer, sangtekster og et klip fra serien ’Narcos Colombia’. Der arbejdes derudover med billedbeskrivelser af Boteros værker om Escobar samt berøres ’El Santo Malverde’ som billede på idolisering af ’Los Narcos’. Da emnet er nyt, repeteres der primært grammatiske emner som verbaltider som perfektum og de to datider (præteritum og imperfektum).  

Eleverne træner skriftligt ordforråd og grammatik vha. Delprøve 1 Hijo de un narco + Delprøve 2 om Narcocultura + Test om Narcocultura. Desuden trænes mundtlighed/mundtlig eksamen med conversaciones con Line sobre narcocultura.

Kernestof (se kompendium):

”Colombia: 10 años sin Escobar”. Fra Laursen & Knudsen: Narcocultura (Gyldendal 2009), p. 61-63 (2s)

Pintura de Fernando Botero: Pablo Escobar. Fra Agostini, Jakobsen & Martinsen: La violencia (Gyldendal 2007), p. 11-12 (1s)

“Narcocorridos”. ‘Camelia la Tejana’, Fra Laursen & Knudsen: Narcocultura (Gyldendal 2009), p. 24-25 (1s)

Yucatán.com: ‘Malverde, el santo de los Narcos’ (artículo, 2017) (1s)
https://www.yucatan.com.mx/mexico/breves-de-la-republica/malverde-santo-los-narcos (NB! Side findes ikke, men tekst forehaves hos AO)

Mosaico Mexicano s. 80-87 ‘México inseguro’, ‘El narcotráfico y la violencia’, ‘Los Narcocorridos’, BuKanas de Culicán’ ‘El chapo Guzmán’(8 s)

Narcos, E1,S1, uddrag fra youtube: https://www.youtube.com/watch?v=B0FyDSLL6aY (4 min, 2018)
+ transkription af scenen fra Line Hjermbæk Skriver.

VICE: ‘Narco Music is the Soundtrack to the Mexican War on Drugs, part 1-3’ (documental, 2014) (3 s)

Part 1: https://www.youtube.com/watch?v=cvHeJIkv8S8 (10 min, 2014)
Part 2: https://www.youtube.com/watch?v=fjWMF6X08pg (11 min, 2014)
Part 3: https://www.youtube.com/watch?v=hRqEqQmh6So (11 min, 2014)

DR Horisont: ’Narkokrig i Mexico’ på CFU (25 min, 2011)

DR Horisont: ’Pablo Escobar’s flodheste: Colombias groteske udfordring’ på DRTV (22 min, 2023) https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-pablo-escobars-flodheste-_-colombias-groteske-udfordring_408232 (hentet 2.9.24)

Supplerende stof:

Sangen ’Tuyo’ af som bruges som intro til serien ’Narcos’ til brug for pronominer og artikler (2.9.24) https://www.youtube.com/watch?v=GJm7H9IP5SU (1s)

BuKanas de Culiacán: 'Chapo, Cuerno, y Cachucha' (sang):
https://www.youtube.com/watch?v=ALu_33w3_z4&t=29s (2.9.24)

I alt ca. 20 sider

Eleverne arbejder med udprintede kompendier, grammatikoversigter og noter på fysisk papir.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 El sueño americano EKSAMEN

Vi bygger temamæssigt og glosemæssigt oven på forløbet om Narcocultura ved at fokuseret på migranternes vej til USA med fx toget La Bestia, da det er et højaktuelt emne op til det amerikanske præsidentvalg i november 2024. På samme tid tager vi også fat i filmen Sin Nombre (fra UNESCO-forløbet "Violencia" om menneskerettigheder i 1.g) igen og øver mundtligt og skriftligt på tema og gloser. Delprøve 1 og 2 + test + en mundtlig conversación con Line.

Grammatisk fokus på verbalperifraser

Spørgsmål man SKAL kunne svare på:

¿Qué es el sueño americano?
¿Con qué sueñan los latinoamericanos que emigran a Estados Unidos?
¿Por qué emigran los latinoamericanos a Estados Unidos?
¿Cuáles son los efectos de empuje?
¿Cuáles son los efectos de atracción?
¿Qué es La Bestia?
¿Qué es un coyote (pollero)?
¿Qué es la Migra?


¿De qué trata la película Sin Nombre?
Describe a Sayra/Willy (Casper)¿De dónde es Sayra/Willy?/¿Cuántos años tiene Sayra/Willy? etc.)
¿Por qué viaja Sayra a Estados Unidos?
¿Por qué viaja Willy a Estados Unidos?
¿Llega Sayra/Willy a Estados Unidos? ¿Cómo? ¿Por qué no?
¿Es un viaje fácil ir a Estados Unidos en La Bestia?
¿Qué es Mara Salvatrucha? (MS-13)?

Verbalperifraser:

¿Qué están haciendo Willy y Sayra en la foto? (udvidet nutid)
¿Qué tienen que hacer Willy y Sayra para llegar a Estados Unidos? (tener + que + infinitiv af et verbum = pligt/nødvendighed)
¿Qué acaba de hacer Willy? (acabar + de + infinitiv af et verbum = at nogen lige har gjort noget)
¿Qué ha pasado con el padre de Sayra? (perfektum)
¿Qué van a hacer después? (nær fremtid)

Kernestof:

"Muy lejos de casa: el drama de los niños y las niñas migrantes que atraviesan México" - redigeret (af DS), men ubeabejdet artikel fra El País 20/10-2024

"Sueños - Hector Nieto Montoya" Helene Balslev Clausen og Line Flintholm Al otro lado – el sueño americano (Gyldendal 2004)

"El Paso - César Urbina Nieto" Helene Balslev Clausen og Line Flintholm Al otro lado – el sueño americano (Gyldendal 2004)

Filmen "Sin Nombre" + stills fra filmen til at tale om den

Supplerende materiale:

Videoklip fra TV2-reportage fra Mexico i forbindelse med dækningen af valgkampen:
https://play.tv2.dk/afspil/2ffaf561-7504-409f-a58b-14b086b3cf43 (20/10-2024).
Hvis man ikke kan se klippet, kan man læse artiklen (der handler om det samme): https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-15-baestet-er-den-sidste-livsfarlige-forhindring-for-migranter-paa-vej-til-usa

Videoklip fra TV2 - migranter arbejder på gård (hvor amerikanerne ikke selv vil arbejde): https://nyheder.tv2.dk/video/2024-10-21-migranter-arbejder-paa-john-rosenows-gaard-6363538756112

Billeder af migranter fra DR1, Politiken, TV2 i forbindelse med nyhedsdækningen op til det amerikanske præsidentvalg 2024

Skriftlig opgave Delprøve 2

Kahoot om Sin Nombre Warm Up

Conversación con Line (mundtlig)

Test






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 De la guerra civil a la Transición

Vi zoomer ind på Spaniens historie med afsæt i borgerkrigen 1936-39 og ser på diktaturets indflydelse på det spanske folk både under og efter diktaturets ophør i 1975. Vi trækker tråden helt op til nutiden. Vi arbejder med relevante centrale begreber ogomkring især opdelingen i las dos Españas:

La expresión 'Las dos Españas' (Cuba 1898)
La Guerra Civil (1936-1939)
Los dos bandos: Los Republicanos y Los Nacionales/Los Franquistas
La Segunda Rebública Española
La dictadura de Franco (1939-1975)
Los Maquis
El Falange
Daneses en la Guerra Civil

Analyse af kunstværk: Guernica af Pablo Picasso (1937) + video: Interpretación y explicación de El Guernica de Picasso.

Filmanalyse af: El Laberinto del Fauno (2006)

La Transición
La Movida Madrileña + filmklip
Pedro Almodóvar + filmklip
La Ley de Amnistía (1977)
La Ley de la Memoria Histórica (2007)

Kernestof:
El Laberinto del Fauno (2006) af Guillermo del Toro

Kapitlet Breve historia de la España moderna - De la guerra a la Transición + La Transición + La Movida Madrileña fra Sin Prisa (2016) af Inge Margrethe Clausen m.fl

Til mundtlig prøve: “Entre cráneos y huesos: ‘Lloro cuando encuentro juguetes’” p. 74-76 fra España en la calle af Kasper Kloch & Martin Tønner, Colombus 2019

"Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien" p. 60-63 fra España en la calle af Kasper Kloch & Martin Tønner, Colombus 2019

Supplerende materiale:
Skolebogsmateriale fra Francotiden - Plakater: Cartel de propaganda de la guerra civil
(Sindicato Professionales Bellas Artes, UGT - Unión General de Trabajadores, 1937) og uddrag fra lærebog: "El Generalísimo Franco"
(Enciclopedia infantil Álvarez, 1954): https://juanmaycompania.fr/dossier-las-dos-espanas/

Om las dos Españas: Los antecedentes de la Guerra Civil Española s. 46 fra Galería af Birgit Tengberg-Hansen og Elisabeth Laursen,  Gads Forlag 2002

PPT (DS) baggrund (Las dos Españas); de "to sider i Spanien" fra kolonitiden over den spanske borgerkrig og Francos diktatur til overgangen til demokrati (La Transición).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Jóvenes en España EKSAMEN

Et forløb der handler om forskellige aspekter af unge menneskers liv i Spanien. Vi starter med at genlæse en tekst fra vores Comida Sostenible-forløb i 2.g, nemlig teksten om Gio på 18 år der siger "Si no paramos el cambio climático, los jóvenes de mi generación van a tener una vida muy diferente", dernæst en tekst om de unges festliv (El Botellón) og til sidst en tekst om "Fiesta - Salir nos ayuda a madurar" fra skriftlig eksamenssæt 2024 (som eleverne var oppe i til terminsprøve i spansk 2025). Fiesta-teksten er ud over terminsprøve, brugt til conversaciones con Line (mundtlig eksamenstræning).

Fokus på chunks, glosetræning, bevidst brug af grammatik (taksonomi) mundtligt og skriftligt, præsentation, dialog, billedbeskrivelse etc.

Textos:

"Gio,18 år: "Si no paramos el cambio climático, los jóvenes de mi generación van a tener una vida muy diferente", kap. 11 fra bogen España Mañana (2022) af Kasper Kloch m.fl, Columbus.

"Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" fra bogen España en la calle (2019) af Kasper Kloch og Martin Tønner, Gyldendal.

"Fiesta- Salir nos ayuda a madurar" fra eksamenssæt 8. august 2024, kilde: Lara Montes: ¿Salir de firsta o no salir de fiesta?, Arsnauta, 20 de marzo de 2018

https://arsnauta.wordpress.com/2018/03/20/salir-de-fiesta-o-no-salir-de-fiesta/ (besøgt 15/5-2025).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Tilladte hjælpemidler prøver og eksamen

Skriftlige prøver:

Delprøve 1:

Ingen hjælpemidler tilladt

Delprøve 2:

Her er det tilladt at benytte Minlæring og Ordbogen

Husk at tilføje som bogmærke/det skal være offline

Man på ikke gå online eller modtage hjælp fra andre

Husk høretelefoner!

Mundtlig eksamen:

Her vil I sidde i fælles forberedelsesrum - og her må I gerne tilgå Minlæring og Ordbogen.

Man på ikke gå online eller modtage hjælp fra andre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer