Holdet 2022 SP dmwx1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Merian Storm
Hold 2022 SP dmwx1 (1g SP dmwx, 2g SP dmwx, 3g SP dmwx)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velkommen til spansk i 1.g
Titel 2 Los niños de la calle (UNESCO forløb) 2.g
Titel 3 El Flamenco 2.g
Titel 4 Los chicanos en EEUU 2.g
Titel 5 Cuentos de hadas 2.g
Titel 6 Los deportes 2.g
Titel 7 La ropa y la moda 2.g
Titel 8 Los narcos 3.g (EKSAMEN)
Titel 9 La España de hoy y ayer (EKSAMEN)
Titel 10 Los indigenas (EKSAMEN)
Titel 11 Frida Kahlo y Diego Rivera (EKSAMEN)
Titel 12 Cuba (EKSAMEN)
Titel 13 Revisión (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velkommen til spansk i 1.g

Vi synger og arbejder med "Canta y no llores" af Storm og Vester-Petersen (Gyldendal 2018).

Derudover læses og inddrages andet materiale som vælges tematisk og med fokus på at udbygge elevernes ordforråd.

Undervisningen foregår i 90% af tiden uden brug af computeren. Eleverne forventes at have et A-4 hæfte med som de skriver grammatik, ordforråd og øvelser op i. De skal også sætte uddelte kopier ind i deres hæfte, så de efterhånden har alt det gennemgåede materiale samlet analogt. Hensigten er at det bliver mere overskueligt hvad man skal kunne og at man altid har sine noter ved hånden både når vi arbejder med dem i klassen, men også når der arbejdes hjemme.

I 1.g gennemgås følgende grammatik som det forventes at eleverne har kendskab til og kan bruge:
1. de regelmæssige verber i nutid.
2. de mest almindelige uregelmæssige verber i nutid.
3. perfektum
4. nær fremtid
5. artiklerne
6. substantivernes flertal
7. genitiv
8. spørgeordene
9. adjektivernes bøjning
10. ordstilling f.eks. placering af "no"
11. forskellen på "que" og "como"
12. Kende og nogenlunde forstå forskellen på HAY, SER og ESTAR


Ordforråd:
alfabetet, tallene, vejret, klokken, mig og min familie, hvor og hvordan man bor, møbler, tøj, hvad man har på, farver, lande, sprog, adjektiver, kunne forstå spørgsmål (spørgeordene), kunne stille spørgsmål (spørgeordene). Man skal vide hvor i verden der tales spansk, og hvorfor. Man skal kende noget til Spaniens og Latinamerikas geografi.

Oplæsning og fri tale af spansk:
Eleverne forventes at kende udtalereglerne og kunne læse op og tale så det er forståeligt.

Læst i 1.g ca. 50 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test verber og gloser 1 21-11-2022
Cantamos 1 01-12-2022
Minlæring verber 09-12-2022
Test verber og gloser 2 15-12-2022
Presentaciones de una canción 16-01-2023
Hæftet skal afleveres 1 20-01-2023
Test verber og gloser 3 30-01-2023
Elevsamtale 1g 03-02-2023
Perfil de dating 21-02-2023
Svar på datingprofil 05-03-2023
María llena de gracia 09-03-2023
Test 13-03-2023
Vídeo de grupo 17-03-2023
Un país latinoamericano 31-03-2023
Presentaciones de La Zona 19-04-2023
Último test del año 03-05-2023
Hæfterne afleveres 2 08-05-2023
Carmen y Lola 12-05-2023
Una región de España 24-05-2023
Omfang Estimeret: 48,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Los niños de la calle (UNESCO forløb) 2.g

Vi arbejder med gadebørn i Unesco ugen. Der er fokus på gadebørn i Mexico og på menneskerettigheder.

Sprogligt fokus: Nyt ordforråd og datiderne, både de regelmæssige og de uregelmæssige.

Vi læser: 8 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test Los niños de la calle 24-08-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 El Flamenco 2.g

Forløb om Flamenco-musikken, dens historie, dens oprindelse og Paco de Lucía.
Vi arbejder med dokumentaren: Paco de Lucía: La Búsqueda (2014) af instruktøren Francisco Sánzhez Varela.

Vi hører sange og læser sangtekster af Rosalía Castro.

Hvad er Flamenco?
Hvor stammer det fra?
Hvem er Paco de Lucía?
Hvem er Rosalía Castro?

Sprogligt fokus: Nyt ordforråd. Mere om datiderne og spørgeordene.

Vi har også besøg af elever fra Don Benito i Extremadura og skal præsentere os selv for dem og stille dem spørgsmål.

Vi har læst: 10 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Vi elsker sprog" 11-09-2023
Rosalía delprøve 2 19-09-2023
Datiderne 29-09-2023
El Flamenco 03-10-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Los chicanos en EEUU 2.g

Vi arbejder med immigration fra Latinamerika ind i USA. Hvor mange taler spansk i USA? Hvilke lande kommer de fra? Hvem er los chicanos? Hvor mange er der af dem? Hvad er push og pull faktorer?

Vi arbejder også med Día de Muertos og ser Disney filmen Coco (m. spansk tale) og arbejder med sangteksterne.

Sprogligt fokus: Nyt ordforråd. Datiderne, perfektum, gustar og de personlige pronominer.

Vi læser: ca. 20 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Perfektum Minlæring 24-10-2023
Coco y Día de muertos 27-10-2023
Delprøve 1 Coco 01-12-2023
Los chicanos + Día de muertos test 07-12-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Cuentos de hadas 2.g

Forløb om eventyr. Først læser vi 3 eventyr;
Caperucita Roja,
Las 3 gracias,
Los 3 osos
og så slutter vi af med, at I skriver og opfører jeres eget eventyr.

Hvilke elementer finder man i et eventyr? Hvordan kan man genkende genren?

I dette forløb er vi så heldige at vi får vi en ekstra lærer, Judith fra Pamplona.

Sprogligt fokus: Nyt ordforråd. Personlige pronominer.

Vi har læst: 16 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
El laberinto del Fauno 18-01-2024
Test i eventyrene + personlige pronominer 08-03-2024
Un cuento de hadas 02-04-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Los deportes 2.g

Hvad hedder sportsgrenene på spansk? Hvilke sportsgrene dyrker vi i klassen og hvilke kan vi lide at se på.

Vi læser og hører om mange forskellige sportsgrene heriblandt baskiske som Judith fortæller os om.

Vi ser Jørn Leths dokumentar om det baskiske "Pelota" (1983) og Ole Bendtzens dokumentar "Fodbold er Gud" (2010) og arbejder med filmene.

Klassen har sprogdag hvor de gruppevis laver tortilla española og interviewer hinanden om sport og mad og laver en video om det hele.

Sprogligt fokus: Nyt ordforråd. Datiderne, personlige pronominer, spørgeordene.

Vi læser: 12 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrevista con un deportista 23-04-2024
Comida y deporte 30-04-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La ropa y la moda 2.g

Vi repeterer ordforrådet fra sidste år om tøj, mode, farver osv.

Sprogligt fokus: adjektiverne.

Vi læser 2 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La ropa y la moda 14-05-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Los narcos 3.g (EKSAMEN)

Vi læser Roberto Rodríguez filmmanuskript "El Mariachi" (1994) i Systimes bog  v. Jan Damskier (1997).

Vi supplerer med:

"Juan Pablo Escobar - el hijo de un narco" fra spansk skriftlig eksamen, generalprøve 2019.
Billedet fra samme eksamenssæt og to andre malerier af den colombianske maler Botero; "Pablo Escobar muerto" (2006) og "La muerte de Pablo Escobar" (1999).

Vi læser en artikel fra BBC Mundo 1.12.23: "La historia detrás de los cuadros que Botero pintó sobre la muerte de Pablo Escobar" af Boris Miranda.  

Vi læser om grænsebyen Ciudad Acuña hvor filmen "El Mariachi" udspiller sig (Wikipedia).

Temaerne er narko, karteller, vold og korruption i Latinamerika.

El Mariachi udspiller sig i Acuña i Mexico, der er et af de lande i Latinamerika, der har de største problemer med narko fordi landet ligger ved grænsen til USA og al narkotransport fra Mellem- og Sydamerika går igennem Mexico for at nå frem til USA, hvor det helt store marked befinder sig.

Hvilke udfordringer står Mexico og de andre Latinamerikanske lande med p.g.a. narkoen?

El Mariachi er en komedie som behandler dette seriøse emne.

Samlet har vi læst 35 ns.

Grammatisk fokus på personlige pronominer og konjunktiv.

Det er forventet at eleverne er bekendt med det ovenstående og kan bruge det og viden om emnet til eksamen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 La escuela 15-08-2024
Delprøve 2 La escuela 01-09-2024
Delprøve 1 Narcos 13-09-2024
Presentaciones El Mariachi 26-09-2024
El Mariachi test 27-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 La España de hoy y ayer (EKSAMEN)

Vi læser i "Con César" af Birgit Tengberg-Hansen og Elisabeth Laursen (Gad 1999).

I bogen stifter vi bekendtskab med billedkunstneren César Delgado og hans kone Teresa, der er keramiker og deres lille dreng Adrián. Vi taler om hvordan kønsrollerne er i familien.  De repræsenterer la España de hoy, det demokratiske Spanien efter Franco og efter Spanien fik en ny Constitución (grundlov) i 1978.

I bogen hører vi også om hvordan livet var i la España de ayer, under la Guerra Civil (1936-39) og under Franco (1939-1975): Dengang Césars fars teaterstykker blev censureret, og Den Katolske Kirke stod for undervisningen i skolerne. Kønsrollerne har også ændret sig i Spanien siden Franco; det kan vi læse om når Cesars mor fortæller om hvordan det var da hun var ung.

Vi læser om hvordan et bryllup er i Spanien og hvilke fordele og ulemper der er ved at bo i byen og på landet.

Vi taler om tyrefægtning og om at være for og imod, og hvordan det spørgsmål deler Spanien politisk.


Vi arbejder med nogle af Spaniens mange udfordringer i dag: arbejdsløshed, migration, økonomi, arbejdsløshed, klima, ligestilling og regionalisme. Holdet laver PPT med alle emnerne og fremlægger dem.

I Con César læste vi: César Delgado Benítez pp. 12 - 16.
El hijo - Adrián Delgado del Sol pp. 17-18.
La mujer- Teresa del Sol Cortés pp. 19-27.
Colmenar Viejo pp. 32-34.
La directora - Josefina Rodríguez Aldecoa pp. 35 - 41.
La madre - Julia Benítez García pp. 44 - 47.
El padre - Luis Delgado Benavente pp. 51 - 52.

Vi supplerer med :
filmen "El Laberinto del Fauno" af Guillermo del Toro (2006) som er et eventyr der viser Spanien lige efter Borgerkrigen fra et barns øjne og kampen mellen det gode og det onde.

Filmen "Todo sobre mi madre" af Almodóvar (1999) som viser temaer som Spanien var optaget af i overgangen fra diktatur til demokrati, La Transición: bl.a. køn, identitet og kønsroller.

Filmen "Las cartas de Alou" af Montxo Armendáriz (1990) der viser en illegal afrikansk ung mands udfordringer med at komme til Spanien og blive i landet.  Vi bruger begreber som "factores de expulsión y atracción".

i alt er læst 35 ns.

Grammatisk fokus på personlige pronominer, konjunktiv og datiderne.

Det er forventet at eleverne er bekendt med det ovenstående og kan bruge det og viden om emnet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Los indigenas (EKSAMEN)

Vi læser om den lille bolivianske pige "Waira en su primer viaje" af Eusebio Topooco (Hjulet 1987). Waira er en af det oprindelige aymara-folk.

Emnet har generelt fokus på de oprindelige folks levevilkår og rettigheder og specifikt på pigen Waira og hendes familie som er på en længere rejse.

Vi sammenligner det oprindelige folks levemåde, kultur og filosofi med vores.

Vi træner billedbeskrivelse og ordforråd ud fra de mange illustrationer i bogen.

Vi supplerer med: Eksamensprøven fra sættet om "Las skaters bolivianas".

Vi får besøg af 2 piger fra IB (Sofía og Sofía Maria) som fortæller om Bolivia og de oprindelige folk i Bolivia.

Grammatisk fokus på verbalperifraser, refleksive verber, ser, estar og hay.

Det er forventet at eleverne er bekendt med det ovenstående og kan bruge det og viden om emnet til eksamen.


I alt er læst 20 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Las cartas de Alou 20-11-2024
Konjunktiv 01-12-2024
Ny eksamensopgave Skaters 10-12-2024
Waira test 13-01-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Frida Kahlo y Diego Rivera (EKSAMEN)

I dette forløb har vi fokus på den meksikanske maler Frida Kahlo, men læser og taler også om hendes mand Diego Rivera.

Forløbet kan perspektiveres til tidligere forløb om "Los indígenas" og "Los chicanos" (2.g) og  "Los narcos" (3.g), de to sidstnævnte fordi de også handler om meksikanere.

Ordforrådet der knytter sig til malerkunsten ligger i forlængelse af det vi arbejdede med i bogen "Con César" (La España de hoy y ayer 3.g)  hvor hovedpersonen også er maler.

Vi starter forløbet med at se på forskellige malerier af Frida Kahlo og vi arbejder med at opbygge et ordforråd omkring dem. Eleverne skriver lidt om et par af billederne og efterfølgende fremlægger de om dem.

Vi læser udvalgte stykker i bogen "Frida Kahlo y Diego Rivera" v. Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink (Kaleidoscope 2002):
"Frida Kahlo" (pp. 19-28)
"Frida" (pp. 37-40)
"Un matrimonio difícil" (pp. 40-43)

Vi supplerer med:

Kahlo.org 2021 læser vi om maleriet "el sueño"
På HA (Historia Arte 2015) læser vi om maleriet "Diego y yo".
og filmen "Frida" (2002) af Julie Taymor.

Billedbeskrivelse.
Eleverne laver gruppepræsentationer om et maleri af Frida Kahlo og om parrets liv.

Grammatisk fokus: indefinitte pronominer, personlige pronominer, adjektiver, ser, estar, hay.

Det er forventet at eleverne er bekendt med det ovenstående og kan bruge det og viden om emnet til eksamen.

I alt læst: 16 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Una pintura de Frida Kahlo 31-01-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Cuba (EKSAMEN)

Vores sidste emne handler om Cuba.

Vi læser i Ole Loumanns "Retratos Cubanos" (Gyldendal 2000):
Indledningen (på dansk)
"Boxear para Cuba" (3,2 ns)
"Alberto el cochero" (4,6 ns)
"En las huellas del Che" (6,1 ns)

Vi supplerer med:
Cuba en números: statistik om Cubas økonomi, politiske fanger, cubanere der er emigreret til USA, penge der sendes fra eksilcubanere i USA hjem til familierne i Cuba.

Vi lærer om at der har været demonstrationer i Cuba mod styret (=el regimen). Vi kan se i statistikken at de har fundet sted og hvornår.

Sangen "Cuba libre" af Gloria Estefan (1998)
Vi læser om Gloria Estefans familiehistorie på Wikipedia.

Sangen "Patria y vida" af Yotuel (2021),

og filmen Habana Blues af Benito Zambrano (2005)

Emnet deler til dels ordforråd med Spanien under Franco (la dictadura, la censura, la propaganda, la escasez de comida, la falta de electricidad, la falta de libertad, la falta de derechos humanos, el miedo, las manifestaciones = demonstrationer).  

Noget ordforråd deles med emnet "Los Indígenas" (la migración, las condiciones de vida = levevilkår, la política, las condiciones económicas = økonomiske forhold, la igualdad = lighed, la desigualdad = ulighed, la solidaridad = solidaritet etcétera).

Vi arbejder med billedbeskrivelse.

Grammatisk fokus: ser, estar, hay.

Det er forventet at eleverne er bekendt med det ovenstående og kan bruge det og viden om emnet til eksamen.

I alt er læst 25 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse Boxear 24-02-2025
Delprøve 1 28-02-2025
El cochero y el bicitaxi 10-03-2025
Habana Blues 14-03-2025
Terminsprøve spansk 18-03-2025
Orals noter 24-04-2025
Orals spansk Cuba 25-04-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Revisión (EKSAMEN)

Vi forbereder eksamen både den skriftlige og den mundtlige.

Grammatisk fokus:
delprøve 1 og 2, antonymer, ser / estar.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer