Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP dmwx1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Merian Storm
Hold
2022 SP dmwx1 (
1g SP dmwx
,
2g SP dmwx
,
3g SP dmwx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Velkommen til spansk i 1.g
Titel 2
Los niños de la calle (UNESCO forløb) 2.g
Titel 3
El Flamenco 2.g
Titel 4
Los chicanos en EEUU 2.g
Titel 5
Cuentos de hadas 2.g
Titel 6
Los deportes 2.g
Titel 7
La ropa y la moda 2.g
Titel 8
Los narcos 3.g (EKSAMEN)
Titel 9
La España de hoy y ayer (EKSAMEN)
Titel 10
Los indigenas (EKSAMEN)
Titel 11
Frida Kahlo y Diego Rivera (EKSAMEN)
Titel 12
Cuba (EKSAMEN)
Titel 13
Revisión (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Velkommen til spansk i 1.g
Vi synger og arbejder med "Canta y no llores" af Storm og Vester-Petersen (Gyldendal 2018).
Derudover læses og inddrages andet materiale som vælges tematisk og med fokus på at udbygge elevernes ordforråd.
Undervisningen foregår i 90% af tiden uden brug af computeren. Eleverne forventes at have et A-4 hæfte med som de skriver grammatik, ordforråd og øvelser op i. De skal også sætte uddelte kopier ind i deres hæfte, så de efterhånden har alt det gennemgåede materiale samlet analogt. Hensigten er at det bliver mere overskueligt hvad man skal kunne og at man altid har sine noter ved hånden både når vi arbejder med dem i klassen, men også når der arbejdes hjemme.
I 1.g gennemgås følgende grammatik som det forventes at eleverne har kendskab til og kan bruge:
1. de regelmæssige verber i nutid.
2. de mest almindelige uregelmæssige verber i nutid.
3. perfektum
4. nær fremtid
5. artiklerne
6. substantivernes flertal
7. genitiv
8. spørgeordene
9. adjektivernes bøjning
10. ordstilling f.eks. placering af "no"
11. forskellen på "que" og "como"
12. Kende og nogenlunde forstå forskellen på HAY, SER og ESTAR
Ordforråd:
alfabetet, tallene, vejret, klokken, mig og min familie, hvor og hvordan man bor, møbler, tøj, hvad man har på, farver, lande, sprog, adjektiver, kunne forstå spørgsmål (spørgeordene), kunne stille spørgsmål (spørgeordene). Man skal vide hvor i verden der tales spansk, og hvorfor. Man skal kende noget til Spaniens og Latinamerikas geografi.
Oplæsning og fri tale af spansk:
Eleverne forventes at kende udtalereglerne og kunne læse op og tale så det er forståeligt.
Læst i 1.g ca. 50 ns
Indhold
Kernestof:
Lista para clase de espan_ol.docx Du skal medbringe et A4 hæfte og blyant så du kan skrive noter. Hæftet skal være A4 størrelse. Se på vedhæftede dokumentet hvad jeg har skrevet.
Øv dig på de regelmæssige verber så du kan dem udenad. Print dokumentet ud og sæt det ind i dit hæfte på første side.
De regelmæssige verber i præsens.docx
Spansk 11.11.22.docx
Tarea = lektier: Øv dig på sangen (på linket) så du kan synge et par linjer uden at læse i bogen. Øv dig fortsat på de regelmæssige verber (alle dem vi skrev på tavlen). Husk hæfte og sangbog.
Øv dig på alt det du har lært; verber og gloser. Se i dit hæfte hvad du har lært indtil nu.
Nuestro camino Violetta
Tarea = Lektie: Øv tallene til 100. Brug dokumentet jeg delte ud sidste gang og lyt på linket. Husk at sætte tal-dokumentet ind i dit hæfte.
Øv dig på querer og jugar i nutid så du kan dem udenad: 2 verber der diftongerer. Jeg har vedhæftet dem.
Me gustas tú. Lyt til sangen på linket og syng med. Kender du nogle af ordene? Brug 20-30 minutter (øv dig evt. på at bøje nogle verber hvis du har mere tid).
Manu Chao - Me Gustas Tu (Official Audio)
Artiklerne i modulet
VERBER https://app.minlaering.dk/lektier?vis=190300
Tarea: IR og transportmidler (= medios de transporte). Du skal kunne bøje IR i nutid. Øv dig 20-30 minutter. Hvis du mangler Minlæring, så er det også lektie. Sætningerne der skal oversættes er ikke lektie.
Øv dig på alt det vi har lært:
Cómo se celebran las Navidades fra Caminando-kopi.pdf
Adjektiver 1g (1).docx
TAREA: Lektien til i dag er at træne tallene på linket "Los números" i 20-30 minutter.
Los números: Actividades con todos los números - ProfeDeELE
Grupos:
Tarea: gruppe 1-4 der skal fremlægge, skal øve sig på fremlæggelserne (30-40 minutter).
La familia Caminando unidad .pdf
De elever der skal fremlægge forbereder deres fremlæggelse som lektie. Resten af klassen skal lave lektien på linket : Brug 20-30 min. på at træne artikler og substantivernes køn https://www.profedeele.es/actividad/genero-masculino-femenino/
La hora 1g .docx
Tarea: øv dig godt på det af de 6 emner dit navn står på herunder. Du skal øve dig så godt at du kan undervise besøgseleverne der kommer i dag i spansk: Brug 20-30 min. på lektien.
Tarea: I skal øve jer på at kunne bøje LLAMARSE udenad. Det er det verbum der betyder "at hedde". I kan finde det på det vedhæftede dokument. LLAMARSE 1g.docx Husk jeres sangbog og hæftet.
Tarea: Skriv og øv dig på de 6 refleksive verber på dokumentet, jeg har vedhæftet. De 10 sætninger er ikke lektie, dem laver vi sammen i modulet.
Øv dig på verberne, også de refleksive, spørgeordene, min familie og transportmidler. Brug 1 time på lektien.
Minlæring Laves i modulet (45 minutter)
Tarea: skriv kropsdele i elevfeedback. Refleksioner inden samtalen om spansk.docx
Minlæring Laves i modulet (45 min)
Colores 1.g.docx
Tarea: skriv farverne i elevfeedback. Refleksioner inden samtalen om spansk.docx
At skulle 1.g .docx
Hvad står der i en dating profil:
Tarea: Skriv 5 adjektiver der beskriver dig, og fem adjektiver der beskriver den partner du søger i elevfeedback. Husk at bruge rigtigt køn. Du må gerne slå nye adjektiver op. OG øv dig på at bøje IR og TENER i nutid for dem skal du bruge i dag i din
SIGNOS DEL ZODIACO Y SIGNIFICADO Y CARACTERÍSTICAS DE LOS SIGNOS ASTROLÓGICOS.docx
Ingen lektier til i dag. Vi ser på horoskoper i modulet.
Los meses y las estaciones.docx
meses, días y el tiempo fra Caminando.pdf
El Tiempo Eso Sí.pdf
El Tiempo
Tarea: Skriv dine 3 sætninger til dit horoskop med de tre verber ENCONTRAR, SER og HACER i futurum. Hvis du ikke var her sidste gang, så se dokumentet på sidste modul.
Tarea: Arbejd på at skrive dit svar på datingprofilen så du kan aflevere den på søndag. Husk det skal være dit eget arbejde!
Tarea: Øv dig på alfabetet. Lyt til linket to gange og prøv at udtale bogstaverne. Pronunciación en español. El alfabeto // Spanish pronunciation. The alphabet.
María llena de gracia eres 1g.docx
Tarea: forbered testen i dag. Vi arbejder med før nutid i resten af modulet.
El Perdón Inden du fortsætter til Google Søgning
Gerundium.pdf
Tarea: Find futurum i "Porque te vas" og "Nuestro camino" og skriv sætningerne ned i dit hæfte. Oversæt sætningerne til dansk. Brug 20-30 min. på lektien. Husk at tage sangbogen og hæftet med.
gruppevideo i modulet
Tarea: hør sangen "Bonito" på linket og syng med derhjemme. Gentag og gør dig umage med udtalen. Skriv de ord ned i hæftet som du kan genkende. Brug 20-30 min. på lektien. Husk sangbogen og hæftet.
Bonito https://www.youtube.com/watch?v=xxhET61yB1A
Vi fortsætter med sangen Bonito, gerundium, og før nutid. https://www.youtube.com/watch?v=xxhET61yB1A
I får testen tilbage og vi gennemgår den. Bagefter skriver I i elevfeedback hvad I skal øve mere.
Tarea: Se videoen og skriv noter til det i dit hæfte (sammen med de andre vejrudtryk). Brug 20-30 minutter på lektien. Tag sangbogen med.
Tarea: Se hvilket land du skal arbejde med og søg information om det. OG Jeg glemte at bede jer skrive i elevfeedback (på modulet onsdag) hvad I har brug for at træne mere i spansk. Skriv også det, por favor. Brug 20-30 minutter på lektien.
NY Presentación de un país latinoamericano .docx
Tarea: Giv hinanden lektier for så I bliver helt færdige med jeres præsentation i dag.
Mere genitiv i modulet.
Tarea: Minlæring
Tarea: Minlæring
Aserejé (The Ketchup Song) [Spanish Version] - Las Ketchup
Tarea: skriv og lær 10 professioner / jobs i elevfeedback. Husk at tage sangbogen med. Vi starter modulet med de sidste fremlæggelser om lande i Latinamerika: Ayesha, Asbjørn, Mina, Sofus, Lina, Rasmus.
nacionalidades.jpg Juanes - La Camisa Negra
adjetivos-de-nacionalidad-y-profesiones-ejercicios-de-gramatica-hoja-de-trabajo-prueba_8898.docx
Tarea: Øv dig på "profesiones". Hvis du ikke var her i sidste modul, så oversæt dem og skriv / sæt dem ind i dit hæfte. @ dem af jer der var her sidst, læg mærke til at der er flere nye professioner på dokumentet.
La zona
Tarea: Lær ordene på dokumentet, som du skal bruge for at kunne tale om filmen.
Entrevista director de la Zona 1.g .docx
La Zona arbejdsspørgsmål.pdf
Colores 1.g.docx La ropa o La vestimenta.docx
Tarea: Lær ordene for tøj på dokumentet og slå 5-10 andre tøjgloser op og skriv dem i elevfeedback. Te gusta esta chaqueta.pdf Brug 20-30 min. på lektien.
Vamos de compras.pdf
Øvelser med præpositioner (og lidt om vejret) Ejercicio de Preposición de lugar
Ikke nogen lektie til i dag: Vi arbejder med ordforråd du skal bruge for at beskrive der hvor du bor.
El piso nuevo.pdf Mi casa palabra intrusa.docx Vocabulario casa y muebles.docx
Annonce for lejlighed i Barcelona Titel
Tarea: Hør sangen på linket og øv dig på at bøje QUERER i præsens. Skriv - i elevfeedback - 5 nye ord fra sangen du har slået op. Brug 20-30 min på lektien.
Tarea: Øv dig på ordforrådet til tøj, bolig, vejret, klokken, spørgeordene, adjektiver og farver, genitiv og verberne, både de regelmæssige og de uregelmæssige. Brug 1 t på lektien i dag. Tag sangbogen med por favor.
Verbalperifraser 1g.docx
La comida me gusta no me gusta.docx
La Macarena i en ny version med cubanske sangere der hedder Gente de Zona
Tarea: Læs vedhæftede dokument og forsøg at forstå hvad der står. Slå max. 10 ord op. Skriv de ord du har slået op i elevfeedback. Restaurantbesøg Mucho Gusto .pdf
Carmen & Lola
Tarea: hæftet skal være tip top og afleveres i dag. Jeg starter modulet 9.45 for filmen varer 104 min.
Afsnit
Tarea: I skal svare på spørgsmålene på ÉT af de tre vedhæftede dokumenter, I vælger selv hvilket. Fotoet på det først dokument er instruktøren. Find også dokumentet frem med film-ordforrådet og tag det med. Brug 30 min på lektien.
Her er opgaven: Presentación de una región de España.docx
Tarea: Læs om dit område og overvej hvordan I kan fremlægge om det i gruppen. Brug 30 min.
Tag kortet med (vedhæftet)
Mapa de España.docx
Husk at lægge jeres PPT op under opgaven, por fa
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test verber og gloser 1
21-11-2022
Cantamos 1
01-12-2022
Minlæring verber
09-12-2022
Test verber og gloser 2
15-12-2022
Presentaciones de una canción
16-01-2023
Hæftet skal afleveres 1
20-01-2023
Test verber og gloser 3
30-01-2023
Elevsamtale 1g
03-02-2023
Perfil de dating
21-02-2023
Svar på datingprofil
05-03-2023
María llena de gracia
09-03-2023
Test
13-03-2023
Vídeo de grupo
17-03-2023
Un país latinoamericano
31-03-2023
Presentaciones de La Zona
19-04-2023
Último test del año
03-05-2023
Hæfterne afleveres 2
08-05-2023
Carmen y Lola
12-05-2023
Una región de España
24-05-2023
Omfang
Estimeret: 48,00 moduler
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Los niños de la calle (UNESCO forløb) 2.g
Vi arbejder med gadebørn i Unesco ugen. Der er fokus på gadebørn i Mexico og på menneskerettigheder.
Sprogligt fokus: Nyt ordforråd og datiderne, både de regelmæssige og de uregelmæssige.
Vi læser: 8 ns
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Semana de UNESCO = UNESCO UGE
Los niños de la calle fra Caminando unidad 8 .pdf
Spørgsmål Caminando gadebørn.docx
De to datider Minlæring
Tarea: Leer la entrevista = læs interviewet (20-30 min)
Canción para un niño en la calle.docx
Øvelse 3 præteritum Min Læring .docx
Tarea: Øv jer på at kunne tale om gadebørn i 1 min. Skriv de 10-15 vigtigste gloser (ikke sætninger) på et stykke papir og tag det med. I skal bruge papiret til at tale ud fra i klassen for hinanden. Brug det ordforråd og de noter vi har arbejdet med
Vi starter på opgaven som I skal aflevere 4/9
Tarea: Øv jer på ordforrådet til los niños de la calle. Øv jer også på verberne i nutid, både de regelmæssige og de uregelmæssige vi har arbejdet med: de står i jeres hæfter. (30 - 45 mins)
Datiderne i gadebørn teksten
Rubi una niña de la calle fra Caminando unidad 8b pdf.pdf
Tarea: Sæt jer ind i hvad opgaven på dokumentet går ud på og brainstorm på idéer. I skal lave videoen i modulet. (20 mins)
Datiderne i Rubi fra Caminando p.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test Los niños de la calle
24-08-2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
El Flamenco 2.g
Forløb om Flamenco-musikken, dens historie, dens oprindelse og Paco de Lucía.
Vi arbejder med dokumentaren: Paco de Lucía: La Búsqueda (2014) af instruktøren Francisco Sánzhez Varela.
Vi hører sange og læser sangtekster af Rosalía Castro.
Hvad er Flamenco?
Hvor stammer det fra?
Hvem er Paco de Lucía?
Hvem er Rosalía Castro?
Sprogligt fokus: Nyt ordforråd. Mere om datiderne og spørgeordene.
Vi har også besøg af elever fra Don Benito i Extremadura og skal præsentere os selv for dem og stille dem spørgsmål.
Vi har læst: 10 ns.
Indhold
Kernestof:
Tarea: Lav Minlæring med mere datid på linket (24 min)
Minlæring
Paco de Lucía
Tarea: Læs om Paco de Lucía på dansk, spansk, engelsk og skriv 10 ord på spansk i elevfeedback om ham.
Jeg uddeler en kopi af denne tekst: El arte flamenco fra Read and Think Spanish MC Graw Hill 2006-1-kopi.pdf
Tarea: svar på spørgsmål 1 og 2 på det vedhæftede dokument. Brug 20 min.
Preguntas sobre el documental Paco de Lucía.docx
Paco de Lucía datiderne.docx
Se på dokumentet "El arte flamenco" og svar på de 3 spørgsmål på elevfeedback.
Rosalía 21.08.18 HHX .pdf
Tarea: Escuchar y ver a Rosalía en el enlace (se og lyt til Rosalía på linket) : ROSALÍA - MALAMENTE (Cap.1: Augurio)
Tarea: : Se den NYe beskrivelse på opgaven og skriv 50 ord om Rosalía i elevfeedback - også jer der skal på Østerbro Stadion, claro.
Tarea: forbered at præsentere dig selv på spansk for de spanske elever vi får på besøg fra Don Benito i Extremadura, Spanien i dag. Du skal kunne tale om dig selv i 1-2 min;
Hvad hedder dyrene på spansk og hvor lever de.docx
Modulet starter kl 10 i dag. Tarea: Øv jer på datiderne.
Gruppefremlæggelser om Flamenco:
Før nutid flamenco opsamling.docx
Presentaciones de flamenco:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
"Vi elsker sprog"
11-09-2023
Rosalía delprøve 2
19-09-2023
Datiderne
29-09-2023
El Flamenco
03-10-2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Los chicanos en EEUU 2.g
Vi arbejder med immigration fra Latinamerika ind i USA. Hvor mange taler spansk i USA? Hvilke lande kommer de fra? Hvem er los chicanos? Hvor mange er der af dem? Hvad er push og pull faktorer?
Vi arbejder også med Día de Muertos og ser Disney filmen Coco (m. spansk tale) og arbejder med sangteksterne.
Sprogligt fokus: Nyt ordforråd. Datiderne, perfektum, gustar og de personlige pronominer.
Vi læser: ca. 20 ns
Indhold
Kernestof:
Los hispanos en Estados Unidos fra Viva la Vida .pdf
Tarea: udfyld dokumentet jeg har vedhæftet med datiderne. Brug din verbebog og skriv helst i hånden. De uregelmæssige kan du også finde i verbebogen.
TAREA Los hispanos en Estados Unidos fra Viva la vida .docx
Factores de expulsión y de atracción.docx
Tarea: Svar på spørgsmålene på dokumentet. Det er spørgsmål til "Los hispanos en Estados Unidos" som vi startede på sidste gang. Spørgsmålene handler om hvilke lande immigranterne kommer fra (origen = oprindelse). Du kan finde teksten på sidste modul
El dÃÂ-a de los muertos 1.g.ppt
635780388118461387.jpg
Afsnit
Tarea: Perfektum i Minlæring. Det er sidste chance i dag.
Vocabulario para Día de Muertos y Coco.doc
Tarea: svar på de 6 spørgsmål på side 1 af dokumentet jeg har vedhæftet. Du skal ikke skrive dine svar som sammenhængende tekst, det gør vi i modulet. (20 min)
Ekstra spørgsmål til Coco .docx
Tarea: lyt til de 4 sange på dokumentet, jeg har vedhæftet. Vælg den du bedst kan lide, og slå 10 ord op til den. Skriv de 10 ord i elevfeedback. Vi arbejder mere med perfektum (og andre verbaltider) i modulet og ser på jeres billedebeskrivelser af s
Opgaver til sangene i Coco.docx
Tarea: læs teksten på linket. Du må gerne bruge oversættelsesprogram til at læse El paso César Urbina Nieto fra Al otro lado .pdf Skriv 10 spanske gloser i elevfeedback som du kan bruge når du skal genfortælle teksten.
I skal se filmen "Desierto" på linket til Filmstriben Desierto
Personlige Pronominer.pdf Gustar med inddirekte objekt .docx
Vocabulario de películas .docx
Tarea: skriv i elevfeedback 10 spanske ord du skal bruge for at kunne tale om filmen "El desierto"
Desierto tarea.docx
Tarea: Leer el documento Sueños y contestar a las 3 preguntas = Læs dokumentet jeg har vedhæftet og svar på de tre spørgsmål nederst på siden.
Sueños Héctor Nieto Montoya fra Al otro lado-kopi.pdf
The American Dream Dream Act.docx
Tarea: Se og læs de 3 diagrammer på dokumentet "Los chicanos en EEUU.docx". Skriv en sætning på spansk i elevfeedback om hvert diagram der konkluderer på hvordan meksikanerne klarer sig i USA.
Vi arbejder med en delprøve 1 om Coco i dag.
Tarea: Læs vedhæftede tekst. Du må gerne bruge oversættelseprogram.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Perfektum Minlæring
24-10-2023
Coco y Día de muertos
27-10-2023
Delprøve 1 Coco
01-12-2023
Los chicanos + Día de muertos test
07-12-2023
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Cuentos de hadas 2.g
Forløb om eventyr. Først læser vi 3 eventyr;
Caperucita Roja,
Las 3 gracias,
Los 3 osos
og så slutter vi af med, at I skriver og opfører jeres eget eventyr.
Hvilke elementer finder man i et eventyr? Hvordan kan man genkende genren?
I dette forløb er vi så heldige at vi får vi en ekstra lærer, Judith fra Pamplona.
Sprogligt fokus: Nyt ordforråd. Personlige pronominer.
Vi har læst: 16 ns.
Indhold
Kernestof:
mad + Personlige pronominer som direkte objekt.docx
Lektie: Lav testen, som jeg har vedhæftet, igen: Brug 30 min og forbedr så meget du kan. Se i min kommentar til opgaven i Lectio hvad du kan forbedre.
Vi ser en film som er et eventyr: El laberinto del fauno.
Pans labyrint
Hoy no hay tarea
No hay tarea: Ingen lektie i dag
Afsnit
Personlige pronominer som objekt Rødhætte .docx
Tarea: Øv dig på at kunne genfortælle eventyret "Caperucita Roja" ud fra 10 stikord. Skriv de 10 stikord du har valgt i elevfeedback. Tag tid og prøv at tale mere end 1 minut.
Tarea (Brug længere tid på lektien i dag ml. 30 -45 min): Læs Las tres gracias (og se gloserne jeg har vedhæftet også). I skal skrive 10 vigtige ord fra eventyret i elevfeedback. Las tres gracias.PDF Las tres gracias glosetræning.docx Det er lang ti
Lo vs le - Rule of thumb (5 min)
Tarea: Øv dig - igen- på at læse og forstå Las tres gracias. I skal spille det i jeres grupper i modulet i dag. I får 10 minutter i modulet til at organisere jer, så I skal være forberedt inden I kommer. Vær opmærksomme på udtale og tryk.
Tarea: Læs Guldlok og de 3 bjørne = Los tres osos. Øv dig også på hvordan man bruger de personlige pronominer så du er klar til testen i dag. Brug 30 minutter på lektien i dag.
Los tres osos.PDF
Los tres ositos og gerundium.docx Los Tres Osos oversæt.docx
ESCRIBIR UN CUENTO.docx
Tarea: Los tres osos: Du skal øve dig på at genfortælle den på ca. 2 minutter, tag tid.
Cuentos de hadas grupper
Tarea: jeres egne eventyr skal være færdige og lagt op under opgaven inden dette modul. I skal optage en video med jeres eventyr i modulet. Jeg gennemgår krav for videoen først.
ESCRIBIR UN CUENTO y grabarlo.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
El laberinto del Fauno
18-01-2024
Test i eventyrene + personlige pronominer
08-03-2024
Un cuento de hadas
02-04-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Los deportes 2.g
Hvad hedder sportsgrenene på spansk? Hvilke sportsgrene dyrker vi i klassen og hvilke kan vi lide at se på.
Vi læser og hører om mange forskellige sportsgrene heriblandt baskiske som Judith fortæller os om.
Vi ser Jørn Leths dokumentar om det baskiske "Pelota" (1983) og Ole Bendtzens dokumentar "Fodbold er Gud" (2010) og arbejder med filmene.
Klassen har sprogdag hvor de gruppevis laver tortilla española og interviewer hinanden om sport og mad og laver en video om det hele.
Sprogligt fokus: Nyt ordforråd. Datiderne, personlige pronominer, spørgeordene.
Vi læser: 12 ns
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Efter de baskiske sportsgrene arbejder vi igen med testen I lavede før ferien.
Evaluering i modulet i elevfeedback.
Tarea: lav opgaverne om personlige pronominer i Min læring på linket Minlæring.
HERRI KIROLAK.docx
Después de corregir la tarea en la pizarra, trabajaréis con este documento en la clase Los Deportes match .docx.
Pelota (46 minutos)
Tarea: Arbejd med dokumentet "Muévete = bevæg dig" og oversæt de 10 sportsgrene for at udvide dit ordforråd og bøj de to verber JUGAR og HACER i præsens derhjemme som lektie Muévete.doc
Tarea: Leer pp. 68-69 y contestar a las preguntas Que haces en tu tiempo libre Unidad 4b fra Caminando.pdf
Bagefter starter vi på en interview-opgave i grupper: Find en spansk eller latinamerikansk sportsudøver, som I synes er interessant, og laver et interview med personen. Spørg f.eks om: Hvad hedder du? Hvilken sport dyrker du? Hvor mange gange træner
Fodbold er Gud
Efter filmen går vi op i 118 og begynder at skrive om de 4 hovedpersoner i filmen.
Tarea: Escribir 50-100 palabras sobre Maradona en elevfeedback. = Skriv 50-100 ord om Maradona i elevfeedback. Hvilken sport spillede han? Hvilket land? Hvor god? Hvor på banen? Hvor mange mål osv. Lad være med at skrive af, prøv at lave korte sætnin
Datiderne og Maradona
Interview = entrevista con un o una deportista Entrevista = Interview.docx
Tarea: Øv dig på at tale om den person du har fået tildelt. Find 5 tillægsord du kan bruge om personen. Se på dokumentet hvad du skal gøre. Brug 30 min. på lektien. Gruppe fremlæggelser om personerne i dokumentaren.docx
I anden halvdel af modulet skriver grupperne interviewet med jeres sportsudøver færdigt.
Leer este documento pp. 11-12 (la primera mitad de p. 12) y hacer los dos ejercicios. Ejercicio de vocabulario fra El Deporte, Gyldendal 2011 .pdf
Los 10 deportes más practicados en España - Descubre los hábitos deportivos de los españoles
Glosetræning sport l
Receta de tortilla de patatas.docx COMIDA y DEPORTES.docx
I modulet i dag:
Tarea: Løs opgaven på dokumentet Qué tipo de deporte es.docx = Hacer el ejercicio en el documento: Hvilken type sport er det?
1. Ayesha, Lina, Yasmin
gambitter.docx
Øv dig på ordforråd: lav en liste med alle de sportsudtryk du kan på spansk. Der skal være mindst 20 ord på listen; træne, spille, dyrke, basketball, svømning, osv osv osv
Las chilenitas capítulo 1 Mario Vargas Llosa.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Entrevista con un deportista
23-04-2024
Comida y deporte
30-04-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La ropa y la moda 2.g
Vi repeterer ordforrådet fra sidste år om tøj, mode, farver osv.
Sprogligt fokus: adjektiverne.
Vi læser 2 ns.
Indhold
Kernestof:
En el módulo trabajaremos con la descripción de fotos de moda - entre otras cosas.
Tarea: Buscar 3 fotos de gente que lleva ropa que te gusta. Find og gem på din computer 3 fotos af nogen der har tøj på du godt kan lide. Det skal være forskellige slags tøj /stile.
ROPA
Quizlet
Tarea: practicar el vocabulario de la ropa 10 minutos.
1) La pasarela
Sidste spanskmodul i år. Lektien er at skrive en evaluering af spanskundervisningen i år i elevfeedback.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
La ropa y la moda
14-05-2024
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Los narcos 3.g (EKSAMEN)
Vi læser Roberto Rodríguez filmmanuskript "El Mariachi" (1994) i Systimes bog v. Jan Damskier (1997).
Vi supplerer med:
"Juan Pablo Escobar - el hijo de un narco" fra spansk skriftlig eksamen, generalprøve 2019.
Billedet fra samme eksamenssæt og to andre malerier af den colombianske maler Botero; "Pablo Escobar muerto" (2006) og "La muerte de Pablo Escobar" (1999).
Vi læser en artikel fra BBC Mundo 1.12.23: "La historia detrás de los cuadros que Botero pintó sobre la muerte de Pablo Escobar" af Boris Miranda.
Vi læser om grænsebyen Ciudad Acuña hvor filmen "El Mariachi" udspiller sig (Wikipedia).
Temaerne er narko, karteller, vold og korruption i Latinamerika.
El Mariachi udspiller sig i Acuña i Mexico, der er et af de lande i Latinamerika, der har de største problemer med narko fordi landet ligger ved grænsen til USA og al narkotransport fra Mellem- og Sydamerika går igennem Mexico for at nå frem til USA, hvor det helt store marked befinder sig.
Hvilke udfordringer står Mexico og de andre Latinamerikanske lande med p.g.a. narkoen?
El Mariachi er en komedie som behandler dette seriøse emne.
Samlet har vi læst 35 ns.
Grammatisk fokus på personlige pronominer og konjunktiv.
Det er forventet at eleverne er bekendt med det ovenstående og kan bruge det og viden om emnet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
TAREA ¿Qué has hecho en las vacaciones? = Hvad har du lavet i ferien? "HAS HECHO" = HAR LAVET er før nutid. SKRIV 3 sætninger på spansk i elevfeedback i før nutid (perfektum) om hvad du har lavet.
Vi laver en delprøve 1 sammen.
Tarea: Leer El Mariachi (escenas 1-3)
Afsnit
Mexicansk narkoboss lokket i fælde i USA.docx
Tarea: Leer El Mariachi (escenas 4-6). Tag delprøve 1 med vi lavede i sidste uge.
Vi starter på Delprøve 2 i dag.
Tarea: Leer El Mariachi (escenas 7-9). Trabajar 20 minutos con la tarea = Brug 20 minutter på lektien. Brug mere tid hvis du er bagefter med ordforråd eller læsning.
TIME Movies El Mariachi by.docx Vi læser scene 10 sammen El Mariachi escenas 1-9 TAREA.docx
Tarea: Leer El Mariachi (escenas 11-16). Brug 20 min på lektien. Brug mere tid hvis du er kommet bagefter.
Tarea: Leer El Mariachi (escenas 18 - 22) usar 20 minutos en la tarea de hoy, o más si lo necesitas.
Tarea: Leer escena 34 og husk CONFUNDIR = forveksle: Le confunden a El Mariachi con Azul. (trabajar 20 minutos con la tarea).
Escenas 23 - 33 i modulet sammen
Feedback La escuela.docx
Tarea: Leer las escenas 41 - 46 en el Mariachi.
Vi læser pp. 7 - 11 i bogen sammen. Robert Rodriguez y la producción de El Mariachi.docx
Tarea: Leer las últimas escenas 47 - 50. Traer el cuaderno con todos los documentos y apuntes = tag jeres hæfter med med alle dokumenterne og jeres noter. Og jeres verbebog.
Tarea: Trabajar 20 minutos en casa con la presentación = forbered jer 20 min hver på den præsentation I skal lave hjemmefra så I kan nå at få forberedt den bedst mulige presentación. @ Casper, Diego y Maira (grupo 2) skal genlæse pp. 7 -11, så det er
Presentaciones de El Mariachi (1).docx
Konjunktiv Minlæring
Tarea: Øv jer på ikke at læse op. De elever der ikke skal fremlægge, kan øve sig på konjunktiv i Minlæring, der er et link herunder .
Tarea: Test i El Mariachi (2 x 20 min u. hjælpemidler). Der er fokus på ordforråd og verbernes bøjning. Øv dig på de regelmæssige verber i nutid, og på morir, ir, tener, hacer. Se i dit hæfte hvilket ordforråd vi har arbejdet med. Bagefter fremlægger
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 1 La escuela
15-08-2024
Delprøve 2 La escuela
01-09-2024
Delprøve 1 Narcos
13-09-2024
Presentaciones El Mariachi
26-09-2024
El Mariachi test
27-09-2024
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
La España de hoy y ayer (EKSAMEN)
Vi læser i "Con César" af Birgit Tengberg-Hansen og Elisabeth Laursen (Gad 1999).
I bogen stifter vi bekendtskab med billedkunstneren César Delgado og hans kone Teresa, der er keramiker og deres lille dreng Adrián. Vi taler om hvordan kønsrollerne er i familien. De repræsenterer la España de hoy, det demokratiske Spanien efter Franco og efter Spanien fik en ny Constitución (grundlov) i 1978.
I bogen hører vi også om hvordan livet var i la España de ayer, under la Guerra Civil (1936-39) og under Franco (1939-1975): Dengang Césars fars teaterstykker blev censureret, og Den Katolske Kirke stod for undervisningen i skolerne. Kønsrollerne har også ændret sig i Spanien siden Franco; det kan vi læse om når Cesars mor fortæller om hvordan det var da hun var ung.
Vi læser om hvordan et bryllup er i Spanien og hvilke fordele og ulemper der er ved at bo i byen og på landet.
Vi taler om tyrefægtning og om at være for og imod, og hvordan det spørgsmål deler Spanien politisk.
Vi arbejder med nogle af Spaniens mange udfordringer i dag: arbejdsløshed, migration, økonomi, arbejdsløshed, klima, ligestilling og regionalisme. Holdet laver PPT med alle emnerne og fremlægger dem.
I Con César læste vi: César Delgado Benítez pp. 12 - 16.
El hijo - Adrián Delgado del Sol pp. 17-18.
La mujer- Teresa del Sol Cortés pp. 19-27.
Colmenar Viejo pp. 32-34.
La directora - Josefina Rodríguez Aldecoa pp. 35 - 41.
La madre - Julia Benítez García pp. 44 - 47.
El padre - Luis Delgado Benavente pp. 51 - 52.
Vi supplerer med :
filmen "El Laberinto del Fauno" af Guillermo del Toro (2006) som er et eventyr der viser Spanien lige efter Borgerkrigen fra et barns øjne og kampen mellen det gode og det onde.
Filmen "Todo sobre mi madre" af Almodóvar (1999) som viser temaer som Spanien var optaget af i overgangen fra diktatur til demokrati, La Transición: bl.a. køn, identitet og kønsroller.
Filmen "Las cartas de Alou" af Montxo Armendáriz (1990) der viser en illegal afrikansk ung mands udfordringer med at komme til Spanien og blive i landet. Vi bruger begreber som "factores de expulsión y atracción".
i alt er læst 35 ns.
Grammatisk fokus på personlige pronominer, konjunktiv og datiderne.
Det er forventet at eleverne er bekendt med det ovenstående og kan bruge det og viden om emnet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Con César Una pesentación TAREA.docx
Tarea: Leer pp. 12-13 en el libro "Con César". Rasmus, Oscar, Uzair og Rebecca laver tests i modulet.
Minlæring
Tarea: I skal arbejde i grupper á 5-6 elever (= 4 grupper) med nedenstående emner og lave en PPT på 6 sider + 1 side med litteraturliste. Den sidste side er litteraturliste.
Un día entre semana en la vida de César.doc
I modulet læser vi om "La vida diaria de César" (pp. 15-16) og om Césars søn Adrián (pp. 17-18)
Tarea: Øv jer på jeres PPT (20 min). Husk bogen Con César og jeres mapper, por favor.
Country Fact Sheet | UN Women Data Hub
Tarea: Leer pp. 19-21 (20 minutos). + Escribir : skriv en sætning (måske 2) om hver af de 6 udfordringer (dem fra PPTs) på et stykke papir. (10 min). Tag papiret med og bogen og hæftet, por favor.
Tarea: Leer pp. 23-24. (20 minutos)
Tarea: Leer pp. 35 - 36. (20 minutos). Vi samler op på de to hovedpersoner; el trabajo, las tareas de la casa, la boda fra før ferien. Husk mappen!
Tarea: Leer pp. 37 - 38.
Vi læser pp. 40-41 i modulet
Pronominerne på spansk .docx Feedback Narcos.docx
Tarea: Læs dokumentet og lær ordene på det. Factores de expulsión y de atracción.docx
Tarea: Svar - i elevfeedback - på de første 5 spørgsmål på vedhæftede dokument.
Preguntas Cartas de Alou .docx
Las Cartas de Alou Sinopsis = referat (más o menos)
I modulet: el padre de César og feedback dokumentet fra Narcos mangler vi at gøre færdigt.
Tarea: Practicar a hablar de la película = Øv dig på at kunne tale om filmen "Las cartas de Alou" i 2 minutter uden at læse op. Start med at skrive 10 ord ned på et stykke papir og brug dem at støtte dig til. Tag papiret med. Tag tid: 2 min er længer
I modulet arbejder vi også med Cesars far og med datiderne. Bøj verberne i imperfektum og præteritum.docx
Tarea: Leer pp. 44-45 y escribir 3 frases sobre la madre de César en un papel = Læs og skriv 3 sætninger om Césars mor på et stykke papir som du tager med.
I får jeres delprøve 1 tilbage.
Estás a favor o en contra de la corrida de toros.docx
Tarea: Leer pp. 32 - 34 (es todo en danés) y rellenar el documento en español sobre las ventajas y los inconvenientes de vivir en la ciudad o en el pueblo = Læs teksten (på dansk) i bogen og udfyld skemaet på spansk: Fordele og ulemper ved at bo i by
Tarea: Trabajar 20 minutos con la presentación = Arbejd 20 mins med at forberede præsentationen: Find de dokumenter og noter frem vi har arbejdet med i modulerne. Find siderne i bogen. Se på ordforråd. Overvej struktur. Præsentationerne varer 10 mins
Tarea: De 4 første grupper øver sig på deres præsentation. De 4 sidste grupper laver Minlæring konjunktiv. Tag Con César bogen med.
Los valores de César y Teresa pp. 25-27.docx
Skriftlig test i La España de hoy y ayer i dag (30 min). Øv dig på ordforråd; det er også det du har gjort til din fremlæggelse.
13.40 Noah, Pelle y Asbjørn
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Los indigenas (EKSAMEN)
Vi læser om den lille bolivianske pige "Waira en su primer viaje" af Eusebio Topooco (Hjulet 1987). Waira er en af det oprindelige aymara-folk.
Emnet har generelt fokus på de oprindelige folks levevilkår og rettigheder og specifikt på pigen Waira og hendes familie som er på en længere rejse.
Vi sammenligner det oprindelige folks levemåde, kultur og filosofi med vores.
Vi træner billedbeskrivelse og ordforråd ud fra de mange illustrationer i bogen.
Vi supplerer med: Eksamensprøven fra sættet om "Las skaters bolivianas".
Vi får besøg af 2 piger fra IB (Sofía og Sofía Maria) som fortæller om Bolivia og de oprindelige folk i Bolivia.
Grammatisk fokus på verbalperifraser, refleksive verber, ser, estar og hay.
Det er forventet at eleverne er bekendt med det ovenstående og kan bruge det og viden om emnet til eksamen.
I alt er læst 20 ns.
Indhold
Kernestof:
Tarea: Leer p.1 "Es verano en el país de los aymaras..." y recuerda llevar el libro. Læs... + husk bogen.
Gloser til Waira.doc
Tarea: Leer p. 3 en el libro de Waira. Husk bog og mappe, por favor.
Vi starter på p. 5 i modulet VERBALPERIFRASER Waira p 5.docx
Tarea: Leer p. 5 en el libro de Waira. Husk bog og mappe, por favor. Vi arbejder videre med hand outs.
Waira tareas pp. 1-5.docx
Vi læser p. 9 i modulet.
Waira p 7.doc
Tarea: Leer p. 7 en el libro de Waira. Husk bog og mappe, por favor.
Billedbeskrivelse eksamen 3.g.docx
Tarea: Ny prøveform uden hjælpemidler i dag.
Afsnit
Vi læser p. 13 i modulet.
Feedback Orgullo.docx
Tarea: Leer pp. 11-12 en el libro de Waira. Husk bog og mappe, por favor.
Waira pp 11 y 12.docx
Waira Ny prøveform Skriveøvelse .docx
I modulet:
Waira refleksive verber p.23.docx
Tarea: Leer pp. 18 -19 en el libro de Waira. Og skriv i elevfeedback hvad aymara-folkets filosofi er, som den står beskrevet på p. 18. Skriv det på dansk, og uddyb med dine egne ord.
Leer p. 23 en el libro de Waira. Husk bog og mappe por favor.
Jeg genfortæller p. 21 og 25 og vi læser p. 27 og 30 sammen i modulet.
Traducción final de Waira .docx
Tarea: Øv dig på ordforråd vi har arbejdet med i bogen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Las cartas de Alou
20-11-2024
Konjunktiv
01-12-2024
Ny eksamensopgave Skaters
10-12-2024
Waira test
13-01-2025
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Frida Kahlo y Diego Rivera (EKSAMEN)
I dette forløb har vi fokus på den meksikanske maler Frida Kahlo, men læser og taler også om hendes mand Diego Rivera.
Forløbet kan perspektiveres til tidligere forløb om "Los indígenas" og "Los chicanos" (2.g) og "Los narcos" (3.g), de to sidstnævnte fordi de også handler om meksikanere.
Ordforrådet der knytter sig til malerkunsten ligger i forlængelse af det vi arbejdede med i bogen "Con César" (La España de hoy y ayer 3.g) hvor hovedpersonen også er maler.
Vi starter forløbet med at se på forskellige malerier af Frida Kahlo og vi arbejder med at opbygge et ordforråd omkring dem. Eleverne skriver lidt om et par af billederne og efterfølgende fremlægger de om dem.
Vi læser udvalgte stykker i bogen "Frida Kahlo y Diego Rivera" v. Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink (Kaleidoscope 2002):
"Frida Kahlo" (pp. 19-28)
"Frida" (pp. 37-40)
"Un matrimonio difícil" (pp. 40-43)
Vi supplerer med:
På
Kahlo.org
2021 læser vi om maleriet "el sueño"
På HA (Historia Arte 2015) læser vi om maleriet "Diego y yo".
og filmen "Frida" (2002) af Julie Taymor.
Billedbeskrivelse.
Eleverne laver gruppepræsentationer om et maleri af Frida Kahlo og om parrets liv.
Grammatisk fokus: indefinitte pronominer, personlige pronominer, adjektiver, ser, estar, hay.
Det er forventet at eleverne er bekendt med det ovenstående og kan bruge det og viden om emnet til eksamen.
I alt læst: 16 ns.
Indhold
Kernestof:
Tarea: elegir uno de los cuadros de Frida Kahlo en la PPT Frida Kahlo.pptx y escribir 50-100 palabras sobre el cuadro. = Se Frida Kahlos billeder på min PPT og vælg et af dem. Skriv 50-100 ord (på spansk) om billedet. Du skal læse det op, du har skre
I modulet: Læs den danske intro og skriv i elevfeedback på dansk 8 punkter du gerne vil huske om kunstnerparret Dansk intro til Frida Kahlo fra Frida Kahlo og Diego Rivera af Havsteen og Hernández, Gyldendal 2002.PDF
Frida Kahlo y Diego Rivera pp. 29 - 47 af Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink (Gyldendal Uddannelse 2002).PDF
Tarea: Contestar a las 10 preguntas en español en el documento Preguntas para Frida Kahlo pp. 19 - 22.docx Svar på de 10 første spørgsmål på spansk. det er spørgsmål til den danske intro vi læste i modulet sidste gang.
El sueño Frida Kahlo.docx Frida Kahlo Diego y yo.docx
Tarea: Leer pp. 37-40 sobre Frida Kahlo en el documento en español que tienes en tu carpeta = Læs pp 37-40 (øverst) i det spansk dokument du har i din mappe og understreg 5-6 steder du gerne vil bruge, når vi skal tale om hende i klassen.
Indefinitte Pronominer 1g .pdf Indefinitte pronominer Frida Kahlo.docx
Tarea: Find et billede af Frida Kahlo du gerne vil tale om. Det må ikke være det samme som de andre fra gruppens.
Tarea: Las presentaciones
Hvad skal jeg sige når jeg præsenterer .docx
Tarea: Leer "Un matrimonio difícil" (pp. 40-43) som er i jeres mappe (og er vedhæftet her). Understreg 3 steder i jeres dokument, I gerne vil huske. Skriv på papiret.
Vemos la película Frida en 001. Dura 2 horas. Jeg starter filmen 13.30.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Una pintura de Frida Kahlo
31-01-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Cuba (EKSAMEN)
Vores sidste emne handler om Cuba.
Vi læser i Ole Loumanns "Retratos Cubanos" (Gyldendal 2000):
Indledningen (på dansk)
"Boxear para Cuba" (3,2 ns)
"Alberto el cochero" (4,6 ns)
"En las huellas del Che" (6,1 ns)
Vi supplerer med:
Cuba en números: statistik om Cubas økonomi, politiske fanger, cubanere der er emigreret til USA, penge der sendes fra eksilcubanere i USA hjem til familierne i Cuba.
Vi lærer om at der har været demonstrationer i Cuba mod styret (=el regimen). Vi kan se i statistikken at de har fundet sted og hvornår.
Sangen "Cuba libre" af Gloria Estefan (1998)
Vi læser om Gloria Estefans familiehistorie på Wikipedia.
Sangen "Patria y vida" af Yotuel (2021),
og filmen Habana Blues af Benito Zambrano (2005)
Emnet deler til dels ordforråd med Spanien under Franco (la dictadura, la censura, la propaganda, la escasez de comida, la falta de electricidad, la falta de libertad, la falta de derechos humanos, el miedo, las manifestaciones = demonstrationer).
Noget ordforråd deles med emnet "Los Indígenas" (la migración, las condiciones de vida = levevilkår, la política, las condiciones económicas = økonomiske forhold, la igualdad = lighed, la desigualdad = ulighed, la solidaridad = solidaritet etcétera).
Vi arbejder med billedbeskrivelse.
Grammatisk fokus: ser, estar, hay.
Det er forventet at eleverne er bekendt med det ovenstående og kan bruge det og viden om emnet til eksamen.
I alt er læst 25 ns.
Indhold
Kernestof:
Tarea: Leer "Boxear para Cuba" pp. 19 - 22 (hasta línea 47). La primera página es en danés.
Tarea: Leer "Boxear para Cuba færdig" og øv dig på at kunne tale om Cuba og Maikro Romero i 2 minutter på spansk.
Cuba en números.docx
Leer "Alberto el cochero" pp. 24-27 (arriba, línea 75). La primera página es en danés.
Tarea: ordforråd (dokumenterne med antonymerne) og verbalperifraser. Jeg har vedhæftet et andet ordforråds-dokument med adverbier I også kan øve jer på. Spice din spanskopgave op med adverbier.docx
Delprøve 1 tilbage og lidt info om terminsprøven.
Describir las dos fotos.docx Alberto el cochero segunda parte.docx Describe la bicitaxi que ves en la foto.docx
Tarea: leer el resto del texto "Alberto el cochero". Traer (tag med) tu carpeta (mappe) y el libro por favor.
Tarea escuchar la música en el documento: hay 4 canciones La música de Habana Blues.docx
Vi arbejder med disse tekster i modulet:
Tarea: Aprender el vocabulario del documento Habana Blues TAREA.docx = Lær ordforrådet på dokumentet - så mange ord du kan. Slå evt. selv flere ord op du får brug for. Vi laver resten af opgaven i modulet i dag.
En las huellas del Che definiciones de palabras.docx
Tarea: Leer "En las huellas del Che" (pp. 65 - 68 línea 51).
Vi hører denne sang i modulet og lærer om dens historie
Tarea: Leer el resto de "En las huellas del Che". Tag mappen og dokumenterne med, por favor.
I arbejder med at forberede jeres oral. Læs grundigt under opgaven i lectio hvad fremlæggelsen går ud på. I skal lægge jeres noter op inden kl 10:
8.00 Maira
8.00 Arthur
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriveøvelse Boxear
24-02-2025
Delprøve 1
28-02-2025
El cochero y el bicitaxi
10-03-2025
Habana Blues
14-03-2025
Terminsprøve spansk
18-03-2025
Orals noter
24-04-2025
Orals spansk Cuba
25-04-2025
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Revisión (EKSAMEN)
Vi forbereder eksamen både den skriftlige og den mundtlige.
Grammatisk fokus:
delprøve 1 og 2, antonymer, ser / estar.
Indhold
Kernestof:
I modulet får I terminsstilene tilbage og I skriver delprøve 2 rent med hjælp fra mine rettelser.
¿A, de, en? Más preposiciones para practicar | Gramática
Tarea para hoy: antónimos. Ordforrådstræning: Øv dig på alle 3 dokumenter med antonymer (a/b). Du har dem i mappen (eller de ligger her). Print dem ud hvis du ikke har dem, det er den bedste måde at øve på. Tag værktøjskassen med.
Antonymer 3a.docx Antonymer 3b.docx Antonymer 2b.docx Antonymer 1a.docx Antonymer 1b.docx Antonymer 2a.docx
Tarea: Ver la película "Todo sobre mi madre". Filmen knytter sig til emnet La España de hoy y ayer.
SER eller ESTAR i Con César.docx Blive på spansk .docx Verber med dativ spansk.docx
Gustar mm
Almodovar Mucho Gusto.pdf Todo sobre mi madre_ESP.pdf Tarea Todo sobre mi madre .docx
Tarea: Hvad er La Transición i Spanien? Husker du det? Hvordan er Almodóvar et godt eksempel på La Transición? Skriv 100 ord i elevfeedback om det på spansk. Filmen ligger på linket på sidste spanskmodul.
Tarea: Find alle jeres mapper frem - I har én til hvert emne - og tag dem med.
NY Lærerens hæfte, skriftlig prøve i spansk begyndersprog_tilgængeliggjort.pdf Læreplan, spansk begyndersprog A (stx).pdf Vedr. implementering af nyt prøveformat i spansk begyndersprog A (stx).pdf Genrer i spansk ny ordning.docx La historia detrás de
Ved det grønne bord
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51773242100", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51773242100", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51773242100" }