Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BT w - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Bioteknologi A
Lærer(e)
Carsten Skovsø Clausen
Hold
2022 BT w (
1w BT
,
1w BT øv
,
2w BT
,
2w BT øv
,
3w BT
,
3w BT øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 - Cellens kemi
Titel 2
Forløb#2 Laktoseintolerans
Titel 3
Forløb#3: Bioethanol og Ølbrygning
Titel 4
Forløb#4 Se på DNA
Titel 5
Forløb#5 Genetik
Titel 6
Forløb#6 Måling med Lys
Titel 7
Forløb#7 Miljø og Miljøteknologi
Titel 8
Forløb#8 Evolution Økologi og Fødevareforsyning
Titel 9
Forløb#9 Nervesystemet, smerte og lægemidler
Titel 10
Forløb#10 Kræft, stamceller
Titel 11
Forløb 11 - Studietur og PV92
Titel 12
Forløb#12 Organisk kemi - Det levendes kemi
Titel 13
Forløb#13 - Når hormonbalancen forstyrres
Titel 14
Forløb#14 - Ligevægte i biologiske systemer
Titel 15
Forløb#15 Immunforsvaret, antibiotika og resistens
Titel 16
Forløb#16 Reaktionshastighed og Enzymkinetik
Titel 17
Forløb 17 - Fotosyntese og Carbohydrater
Titel 18
Forløb#18 Syntese af ASA
Titel 19
Forløb#19 Antibiotika resistens
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 - Cellens kemi
Generel introduktion til Cellernes kemi - og opsamling på NV
Kernestof:
- celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper, membranprocesser
- Celler: celle vækst og mitose
- uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for udvalgte uorganiske forbindelser, herunder ionforbindelser, simple og sammen satte ioner.
- Lambert Beers lov, Optisk densitet og anden måling med lys
I dette og fremtidige forløb arbejdes der med de figurer der er til Bioteknologi A bind 1 til 3 på Nucleus hjemme side:
Figurer til Bind 1:
https://nucleus.dk/component/productfiguremanager//figuregroup/47
Figurer til Bind 2:
https://nucleus.dk/component/productfiguremanager//figuregroup/56
Figurer til Bind 3:
https://nucleus.dk/component/productfiguremanager//figuregroup/61
Indhold
Kernestof:
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A - bind 1, nucleus; sider: 26-34, 36-64
22.11.01 Alkohols påvirkning af cellemembranen (ÃËvelse).docx
22.11.01 Arbejdsseddel nr. 1.docx
22.11.01 Cellemembranen Diffusion Osmose.pptx
I skal med bringe jeres "Destabilisering af cellemembranen" Journal
22.11.01 Cellemembranen og diffusion.pdf
22.11.08 Sukkerkoncentrationens påvirkning af diffusionen.docx
22.11.17 Måling af Absorbans.pptx
22.11.17 Arbejdsseddel nr. 2.docx
22.11.15 Måling af Absorbans.pdf
22.11.18 Cellen.pptx
22.11.18 Arbejdsseddel nr. 3.docx
22.11.18 Cellernes kemi.pptx
22.11.18 Arbejdsseddel nr. 4.docx
22.11.23 Arbejdsseddel nr. 5.docx
Ionforbindelser | Kemi C - 5
22.11.23 Cellernes kemi II.pptx
22.11.29 Arbejdsseddel nr. 6.docx
22.11.29 Cellernes kemi III - Fremstilling af Opløsninger.pptx
22.11.29 Cellernes kemi IV - Molekyler.pptx
Intermolekylære bindinger | Kemi B - Organisk kemi 15
2 Cellemembranen
22.12.01 Arbejdsseddel nr. 7.docx
22.12.01 Arbejdsseddel nr. 8.docx
22.12.01 Cellemembranen.pptx
22.12.01 Intermolekylære bindinger.pptx
Er kuldioxid polært eller upolært?
22.12.02 Arbejdsseddel nr. 9.docx
22.12.02 Membrantransportprocesser.pptx
22.12.07 Cellevækst og Celledeling.pptx
22.12.07 Arbejdsseddel nr. 10.docx
22.12.07 Arbejdsseddel nr. 11.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Laktoseintolerans
- Proteiner, Enzymer, Vækst og Yoghurt produktion
Vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
- Vækstmodeller omfatter bestemmelse og anvendelse af foreskrifter for eksponentiel vækst, samt kendskab til logistisk vækst. Denne del af forløbet sker i samarbejde med matematik bl.a. i forbindelse med et FlerFagligt forløb
- Der gennemføres en øvelse med bakterievækst samt bestemmelse af koncentrationen af bakterier vha. spektrofotometri og Lambert-Beers lov
- Der gennemføres en øvelse med Yoghurt produktion
Enzymers Funktion som biologiske katalysatorer, eksempler på co-faktorer:
- Introduceres i dette forløb (der laves et særskilt forløb om Enzymkinetik senere)
- Forsøget "Lactases Temperatur- og pH-afhængighed" gennemføres
Proteiner og aminosyrernes funktionelle grupper, intermolekylære-bindinger og denaturering:
- Der gennemføres en øvelse med Yoghurt produktion
- Der gennemføres en øvelse med udfældning af casien
Kemisk mængdeberegning:
- Stofmængde, masser, molaremasser, volumener og stofmængdekoncentrationer,
- pH-begrebet og pH-beregninger i både stærke syrer og stærke baser
Syrer og baser:
- syre-base begrebet
Perspektivering:
- Laktoseintolerance og introduktion til punkt-mutation
Indhold
Kernestof:
22.12.13 Arbejdsseddel nr. 1.docx
22.12.13 Aminosyrer.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A - bind 1, nucleus; sider: 71-88, 110-118, 131-133, 140-150
22.12.15 Webquest proteinernes struktur.pdf
22.12.15 Arbejdsseddel nr. 2.docx
22.12.15 Proteiners Struktur.pptx
Husk at uploade et billede af de to dipeptider I skulle lave i sidste time
Nervecellens Opbygning.pdf
22.12.16 Arbejdsseddel Biotek Blokdag.docx
Der er ingen læselektie til modulet i dag
Afhængighedensgåde link til CFU
22.12.20 Cocain og Afhængighed.pdf
Arbejdsspørgsma_l til Afhængighedens ga_de.docx
Afsnit
Grupper Biotek Blokdag.docx
22.12.13 Arbejdsseddel.docx
Plan for dagen:
Øvelsesvejledninger til station C med KL lokale 22
øvelsesvejledning- Kan man blive afhængig af floratryp.docx
Mechanism of Drug Addiction in the Brain, Animation.
Øvelser:
Chili.docx
Øvelser
22.12.21 Arbejdsseddel nr. 3.docx
22.12.21 Enzymer.pptx
23.01.03 Arbejdsseddel nr. 4.docx
23.01.03 Mikrobiel Vækst.pptx
Kapitel5_Arbejdsopgaver-Cellevaekst_s109-118_v1-2.pdf
23.01.05 Arbejdsseddel nr. 5.docx
23.01.05 Vækst i en cellekultur.pptx
23.01.05 Forsøgsgennemgang.pptx
23.01.05 Måling af Bakterievækst.pdf
Husk at I skal være på Bredgade 62 senest kl 11.20
23.01.10 Journalark - Bakterievækst.docx
23.01.12 Temperaturens indflydelse.pptx
23.01.10 Temperaturens indflydelse på laktases enzymaktivitet.docx
Vi skriver journal - enten bakterievækst eller enzym-øvelsen
23.01.18 Arbejdsseddel nr. 6.docx
23.01.18 Fordøjelsessystemet.pptx
23.01.24 Produktion af Yoghurt.pptx
Tarmbakterier er vigtigere for vores sundhed end hidtil antaget
23.01.24 Arbejdsseddel nr. 7.docx
23.01.26 Youghurtg Fremstilling og bakterietælling.docx
23.01.27 Opsamling Yoghurtforsøg.docx
23.01.27 Forventninger til aflevering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3: Bioethanol og Ølbrygning
Kemisk mængdeberegning
- stofmængder, masse og molar masse, kemisk mængdeberegning
- teoretisk og praktisk udbytte
- densitet og volumenprocent
- Stofmængdekoncentrationer
- pH beregninger i fortyndede svage syrer og baser
Øvelser:
- Kasein i mælk
- Yoghurt
- Bioethanol og destillation
- Ølbrygning
Indhold
Kernestof:
23.01.31 Arbejdsseddel nr. 1.docx
23.01.31 Afstemning af reaktionsskemaer.pdf
23.01.31 Afstemning af kemiske reaktioner.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A - bind 1, nucleus; sider: 118-130, 134-140
23.01.31 Den kemiske reaktion.pdf
23.02.01 Arbejdsseddel nr. 2.docx
23.02.01 Bioethanol og Introduktion til mængdeberegning.pptx
23.01.31 Fremstilling af bioethanol.pdf
23.02.07 Mængdeberegning for bioethanol.pptx
23.02.07 Arbejdsseddel nr. 3 Mængdeberegning.docx
23.02.07 Tillægs-Arbejdsseddel.docx
Husk at udfylde elevfeedback
23.02.09 Arbejdsseddel nr. 4.docx
23.02.09 Teoretisk Praktisk udbytteprocent.pptx
23.02.10 Teoretisk Praktisk udbytteprocent + Densitet og Volumenprocent.pptx
23.02.10 Arbejdsseddel nr. 5.docx
23.02.01 Fremstilling af bioethanol.pdf
Dem der ikke lavede oprensning af bioethanol i tirsdags gør det i dag
23.03.01 Journalark - Bioethanol.docx
23.03.14 Øbrygning teori og Øvelsesvejeldning biotek KL.docx
23.03.15 Stofmængdekoncentration.pptx
23.03.15 Arbejdsseddel nr. 6.docx
23.03.23 Arbejdsseddel nr. 7.docx
23.03.23.pptx
I skal være ved Bremen teater kl 08.45 - Nyropsgade 39-41 kbh V
Vi flasker øl i starten af timen.
FLE23 - Invitation, final.pdf
FLE23 - Oprydningsguide.pdf
FLE23 - Program, final.pdf
23.04.12 pH og pH beregninger.pptx
23.04.12 Arbejdsseddel nr. 8.docx
I skal også genopfriske syres styrke på side 135-136
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Se på DNA
- DNA, opbygning og struktur
- Meiose og Mitose
- Kromosomets opbygning
- DNA replikation
- Protein syntese
- Introduktion til PCR og Restriktions enzymsanalyse og Gel-elektroforese
Øvelse:
- Hjemmeøvelse - oprensning af DNA
- Gel elektroforese på farvestoffer
Indhold
Kernestof:
23.05.02 Arbejdsseddel nr. 1.docx
23.05.02 DNA puslespil.pptx
23.05.02 DNA's opbygning.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A - bind 1, nucleus; sider: 89-97, 100-103
DNA og kromosom opbygning
23.05.04 Arbejdsseddel nr. 2.docx
23.05.04 Replikation af DNA.pptx
Genetik og molekylærbiologi - DNA Replikation | Biotech Academy
DNA replication - 3D
23.05.24 PCR og Gel-elektroforese.pptx
23.05.24 Arbejdsseddel nr. 3.docx
23.08.09 Arbejdsseddel nr. 4.docx
Start med at udfylde undervisningsevalueringen -
23.08.11 Hjemmeforsøg Isolering af DNA.pdf
23.11.15 Gel elektroforese på farvestoffer.docx
Den 11. time afsnit 35, DNA-forsker Rasmus Nielsen analyserer blod
I dag skal I hjemme arbejde på journalen til Gel elektroforese øvelsen
23.08.18 Journal - Gelelektroforese.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Genetik
- Celler: Opbygning af pro- og eukaryote celler, eukaryote celletyper, stamceller.
- Genetik: Nedarvningsprincipper, mitose, meiose, replikation, genregulering, proteinsyntese, mutationer, evolutionsmekanismer (LAC-operon som model for genregulering)
Perspektiverende materiale:
- Epigenetik og genregulering
Eksperimentelt arbejde:
-PV92
Indhold
Kernestof:
From DNA to protein - 3D
23.08.21 Arbejdsseddel nr. 5.docx
23.08.21 Proteinsyntese Transskription.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A - bind 1, nucleus; sider: 68-69, 103-108, 151-160, 162-175
23.08.23 Arbejdsseddel nr. 6.docx
23.08.23 Proteinsyntese Translation.pptx
23.08.29 Genetik I dannelse af Kønsceller og karyotyper.pptx
23.08.29 Arbejdsseddel nr. 1.docx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 2, nucleus; sider: 285-290
23.08.30 Arbejdsseddel nr. 2.docx
23.08.30 Mutationer skaber variation.pptx
Vi starter på afleveringen af den gamle eksamensopgave i fællesskab
23.09.06 Eksamensopgave 1.docx
23.09.06 Arbejdsseddel nr. 3.docx
23.09.06 Genetiske grundbegreber og Mendels første lov.pptx
23.09.06 Krydsningsskemaer og analysekrydsninger.pdf
23.09.08 Stamtræsanalyse, Kønsbunden og mitochondriel nedarvning.pptx
23.09.08 Arbejdsseddel nr. 4.docx
Husk at løse opgave 1 på pdf-dokumentet og upload et billede af jeres svar i elevfeedback
23.09.14 Arbejdsseddel nr. 5.docx
23.09.14 Kønsbunden og mitochondriel nedarvning.pptx
23.09.15 Nedarvning af flere gener og Mendels anden lov.pptx
23.09.15 Arbejdsseddel nr. 6.docx
Genetik og molekylærbiologi - Koblede gener | Biotech Academy
23.09.20 Eksamensopgave 2.docx
23.09.20 PV92 alufragment oprensning PCR elektroforese KL.pptx
Epigenetics
23.09.20 Epigenetik.pptx
23.09.20 Arbejdsseddel nr. 7.docx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 3, nucleus; sider: 298-305
Lac operon
Regulation of transcription | Biomolecules | MCAT | Khan Academy
23.09.26 Genregulering.pptx
23.09.26 Arbejdsseddel nr. 8.docx
23.09.29 Eksamensopgave III - Arvelige sygdomme.docx
23.09.29 Tekst til eksamensopgave III En genfejl der gør lige i hjerntet.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Måling med Lys
Forløb til at introducere og arbejde med Lambert-Beers lov
Kernestof:
- Eksperimentelle metoder: Måling med lys og spektrofotometri
Eksperimentelt arbejde:
- Bestemmelse af farvestofkoncentrationen i sodavand
Forløbet afsluttes med en aflevering hvor eleverne bestemmer koncentrationen af blåt farvestof i en blå is - efter en skriftlig eksamensopgave
Indhold
Kernestof:
23.10.02 Lys og farvede forbindelser.pptx
23.10.02 Arbejdsseddel nr. 8.docx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 2, nucleus; sider: 11-20
23.10.04 Ekstraktion af klorofyl og måling af absorptionsspektrum.pdf
23.10.04 Arbejdsseddel nr. 2.docx
23.10.04 Absorptionsspektrum og Lambert-Beers lov.pptx
Lysets farver
Lambert-Beers lov | Kemi B - Fotokemi 3
23.10.06 Farvestoffer i sodavand.doc
Cochenilleindhold i en rød sodavand
23.10.24 Journal - Bestemmelse af farvestofkoncentrationen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Miljø og Miljøteknologi
Menneskelige aktiviteter påvirker i stort omfang naturen og det omgivende miljø. I dette forløb skal vi se på hvordan spildevand renses kemisk.
Kernestof:
- Uorganisk kemi: Opbygning og egenskaber for udvalgte forbindelser, herunder ionforbindelser, desuden fældningsreaktioner
- Eksperimentelle metoder - Syntese af Jern(II)sulfat, Mangans Oxidationstal
- Redox reaktioner, herunder anvendelsen af oxidationstal
- Nitrogenkredsløbet og respirationsprocesser
Eksperiment arbejde
- Syntese af Jern(II)sulfat
Karrierelæring:
- Besøg på rensningsanlæg
Indhold
Kernestof:
23.10.13 Arbejdsseddel nr. 1.docx
23.10.13 Luftforurening.pptx
DRTV - Kampagnen mod klimaet
Historien som olieindustrien har forsøgt at holde skjult i årtier
CFU-login
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 2, nucleus; sider: 25-54
Arbejdsopgaver-Tildeling-af-oxidationstal.pdf
23.10.24 Arbejdsseddel nr. 2.docx
23.10.24 Redoxreaktioner.pptx
23.10.24 Kap2-B2_Teori-og-arbejdsopgaver-redoxreaktioner_s30-37_v2.pdf
23.10.24 Mangans Oxidationstal.docx
Mangans Oxidationstrin
Podcast | WWF undervisning
23.10.31 Arbejdsseddel nr. 3.docx
Chemical Oxygen Demand (COD)
23.10.31 Påvirkning af vandmiljøet.pptx
23.11.03 Arbejdsseddel nr. 4.docx
[in Just-] by E. E. Cummings | Poetry Foundation
23.11.06 Øvelsesvejledning ionforbindelser og vand.docx
23.11.08 Postermodul.pptx
23.11.08 Øvelse-Fremstilling-af-jern2+sulfat_v1.pdf
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Evolution Økologi og Fødevareforsyning
Bl.a. oplæg til FF 2g - Bæredygtig produktion af fødevar, det betyder en artikel om de gensplejsede majs fra Monsanto, tørke-resistente, vi skal self see Food Inc. på Filmstriben
Kernestof
- Biokemiske processer, respiration i mel-bille-larver
- Økologiske grundbegreber: energistrømme og produktion
- Genetik og molekylærbiologi: Genteknologi og transformation
Eksperiment arbejde
- Transformation i klippe-klistre udgave.
- PV92 øvelsen
- Respiration i Mel-bille-larver
Indhold
Kernestof:
23.11.22 Journal - Syntese af Jern(II)sulfat.docx
Vi bestemmer praktisk udbytte og skriver journal - Journalen skal afleveres senest kl 22.00 i aften. I praksis betyder det at I uploader det I har færdig når timen er slut.
23.11.10 Øvelse-Fremstilling-af-jern2+sulfat_v1.pdf
Natural selection and adaptation | High school biology | Khan Academy
23.11.24 Naturlig selektion og Evolution.pptx
Vinderne af udbytte-konkurrencen er
23.11.24 Arbejdsseddel nr. 1.docx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 2, nucleus; sider: 124-127, 129-130, 284-285, 290-297, 299-304, 307-326, 338-347
Dagens modul afvikles virtuelt efter følgende:
23.11.28 Økosystemer.pptx
23.11.28 Arbejdsseddel nr. 2.docx
23.11.24 Økosystemet.pdf
I skal tage varmt tøj med for I skal ud og beskrive et økosystem
23.12.01 Arbejdsseddel nr. 3.docx
23.12.01 Nitrogenkredsløb.pptx
23.12.01 Arbejdsseddel 4.docx
Carlsbergfondets podcast: Forædling for fremtiden
23.12.01 Bedre afgrøder med bioteknologi.pptx
23.12.04 Bakterier fjerner P.pdf
Adressen er: Parkstien 10, 2450 København SV
Vi starter 12.30, så I skal være der lidt før
23.12.04 Genindvinding af P.pdf
23.12.06 Eksperiment vaekst-hos-melorm.docx
23.12.06 Plante-pigmenter.pdf
23.12.06 Planter er fotoautotrofe.pptx
23.12.06 Rf-værdier.pdf
23.12.06 Arbejdsseddel 5.docx
Og så genopfrisker vi lige at kunne logge på teams - Hurra!
23.12.08 Fødekæder og Fødenet.pptx
23.12.08 Arbejdsseddel 6 Fødekæder og Fødenet.docx
Titel
Fagre nye bøfverden: Værsgo, rigtigt kød med ren samvittighed
23.12.12 Arbejdsseddel 12 Insekter som fødevare.docx
23.12.12 Insekter som fødevare.pptx
Vi skal producere insekter til middagsbordet
FF-grupper og tider 2w.docx
Forløbspræsentation FF 2g 2023.pdf
14. december Problemformulering og problemstilling FF 2g 2023 .pptx
Typeord i skriftlige bioteknologiopgaver.pdf
Lav en liste over alt det materiale/den litteratur du har arbejdet med i dit sprogfag og dit naturvidenskabelige fag vedr. emnet "Bæredygtigt mad". Se hvordan s. 22-23 i Forløbspræsentation FF 2g 2023.pdf
https://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/karenlyager/ECE11108222/fagre-nye-boefverden-vaersgo-rigtigt-koed-med-ren-samvittighed/
Forskere har fjernet 'fejl' i afgrøders fotosyntese: Vokser 40 procent mere
https://nationaltcenterforetik.dk/undervisning/gymnasieskolen/gmo-klima-og-etik
23.12.15 Arbejdsseddel 8 Agrobacterium tumefaciens.docx
23.12.15 Udvikling af genmidificerede afgrøder.pptx
23.20.12 Gensplejsningsopgave - klippe-klistre.doc
Husk at opgave 4 fra den forrige arbejdsseddel er lektie til idag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Nervesystemet, smerte og lægemidler
Oplæg til SRO - arbejdes med nervesystemet og smerte
Kernestof:
- Fysiologi på organismeniveau: Nervesystemet
- Organisk kemi: Isomeri og anvendelse for stofklasserne, Alkoholer, carboxylsyre og estere
- Organiske reaktionstyper: kondensations og hydrolyse reaktioner
Eksperimentelt arbejde:
- Hydrolyse af ASA
Indhold
Kernestof:
24.01.05 Arbejdsseddel nr. 1.docx
24.01.05 Nervecellen og Nervesignaler.pptx
24.01.05 opgave opdeling af nervesystem og opbygning af neuron.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 2, nucleus; sider: 149-162, 209-238, 241-248, 252-254, 262-278
24.01.09 Arbejdsseddel nr. 2.docx
24.01.09 Aktionspotentialer og Synapser.pptx
24.01.12 Arbejdsseddel nr. 3.docx
Titel
24.01.12 Synapser og transmitterstoffer.pptx
24.01.15 Epilepsibehandling med GABA-transportører.pdf
24.01.15 Neuro-receptorer.pptx
24.01.15 Arbejdsseddel nr. 4.docx
24.01.15 Opgave-med-aktionspotentialet.pdf
24.01.17 Hjernens to havdele.pdf
24.01.17 Kokain afhængighed.pdf
24.01.17 Belønningssystemet.pptx
24.01.17 Arbejdsseddel nr. 5.docx
Modulet er virtuelt.
24.01.19 Smerte.pptx
24.01.19 Nervesystemet_multiple-choise_v1.pdf
24.01.19 Arbejdsseddel nr. 6.docx
24.01.23 Arbejdsseddel nr. 7.docx
24.01.23 Acetylsalicylsyre.pptx
Husk at udfylde elevfeedback
24.01.26 Arbejdsseddel nr. 8.docx
24.01.26 Kemiske lægemdiler.pptx
24.01.29 Optisk- eller spejlbilledisomeri.pptx
24.01.29 Arbejdsseddel nr. 9.docx
24.01.29 Surprise test.docx
24.01.31 Arbejdsseddel nr. 10.docx
24.01.31 Rekombinante human insulin.pptx
24.02.02 Arbejdsseddel nr. 11.docx
24.02.02 Hybridomer og Rekombinante CHO-cellelinjer.pptx
24.02.06 Hydrolyse af ASA.pptx
24.02.06 SRO - Krav, Rammer, Tidsplan.pptx
24.02.06 Hydrolyse af acetylsalicylsyre.docx
I skal have læst mine kommentere til jeres seneste aflevering igennem og uploade et kort resume i elev feedback
Forside SRO 2023-24 - Biotek og Fysik.docx
Forside SRO 2023-24 - Biotek og Matematik.docx
Forside SRO 2023-24 - Fysik og Matematik.docx
24.02.06 Arbejdsseddel nr. 1.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10 Kræft, stamceller
Forløbet lægger på til SRO om kræft og kræftbehandling
Alle levende organismer er opbygget af celler, nogle organismer består af en enkelt celle, andre består af flere. I flercellede organismer, mennesket, stammer alle celler i organismen fra én type specialiseret celle - en stamcelle, hvorefter der gennem nøje kontrollerede celledelinger dannes stadig mere specialiserede celler. Efter som alle celler indeholder det samme genomiske DNA, er gen-reguleringen den centrale drivkraft i specialiseringen.
Genregulering er også bestemmende for hvor ofte en celle deler sig, men der kan opstå fejl eller i mutationer i cellerne som gør, at de ikke længere reagerer på signaler om differentiering og kontrollerede celledelinger. Disse celler kan udvikle sig til kræftceller.
Kernestof:
Celler;
- Opbygning af eukaryot celle, cellecyklus og cellevækst, samt stamceller, Stamceller omfatter embryonbale stamceller
Genetik:
- Proteinsyntese, genregulering, mutationer, Meitose, Meiose; Genregulering omfatter kendskab til geners regulatoriske sekvenser og eksempler på transkriptionsfaktorers betydning (her bliver talt om onkogener, porto-onkogener og tumorsupressorgener)
Supplerende stof:
- "Sundhed, sygdom og medicin, herunder udvikling af lægemidler og behandling af kræft
I dette forløb inkluderes desværre intet eksperimentelt arbejde
Indhold
Kernestof:
24.02.07 Stamceller.pptx
24.02.07 Arbejdsseddel nr. 1.docx
24.02.06 Hydrolyse af ASA.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 3, nucleus; sider: 287-298, 302-315
24.02.09 iPS.pptx
24.02.09 Arbejdsseddel nr. 2.docx
24.02.20 Kræft.pptx
24.02.20 Kræftceller overlever ved at bøje cellemembranen.pdf
24.02.20 Arbejdsseddel nr. 3.docx
Download Examcookie her - Til Windows, Mac og Linux
24.10.21 Genregulering.pptx
24.02.21 Arbejdsseddel nr. 4.docx
Typeord i skriftlige bioteknologiopgaver.pdf
24.02.23 Gener og telomeraser.pptx
24.02.23 Arbejdsseddel nr. 5.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb 11 - Studietur og PV92
Anvendt Bioinformatik - Sekvensanalyser
- Forløbet fungerer som oplæg til besøget hos DeCode Genetic i Reykjavik; samt til forsøget PV92, der mangler fra genetik-forløbet i efteråret
Bioinformatik er et tværfagligt område der bl.a. dækker udvikling af matematiske modeller og algoritmer, samt implementering og anvendelse af disse til håndtering og analyser af biologiske og bioteknologiske data. I dette forløb fokuseres på analyse af nukleotid- og proteinsekvenser.
Forløbet omfatter en mængde eksperimentelle metoder som eleverne stifter bekendskab med:
- PCR, elektroforese, DNA-sekventering
Desuden stifter eleverne bekendtskab med dele af genetikken og molekylærbiologien - Genteknologi, anvendt bioinformatik:
- At kunne sammenligne og analysere nukleotid- oh protein sekvenser i forhold til mutationstyper og restriktions sites i en udleveret fil med nukleotid- eller aminosyresekvenser
Eksperimentelt arbejde:
- PV92
- Arbejde med UniProt til at læse evolution i pattedyr
Indhold
Kernestof:
24.03.05 PV92 alufragment oprensning PCR elektroforese.pptx
24.03.04 PV92 modul 1.pdf
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A - bind 1, nucleus; sider: 99-103
24.03.05 PV92 modul 2.pdf
24.03.08 PV92 modul 3.pdf
24.03.11 PV92 Opsamling.pptx
24.03.11 Journal - PV92.docx
24.03.13 Tør-øvelse.docx
24.03.13 Arbejdsseddel nr. 1.docx
24.03.13 Alignment.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 3, nucleus; sider: 14-32, 35-41, 108-110
Vi starter først 08.10
24.03.15 Arbejdsseddel nr. 2.docx
24.03.15 Sekventering I.pptx
24.04.02 Sekventering II - Shotgun.pptx
www.uniprot.org
24.04.02 Evolution af Pattedyr via UniProt.docx
24.04.02 Arbejdsseddel nr. 3.docx
24.04.03 Metagenomanalyser.pptx
24.04.03 Arbejdsseddel nr. 4.docx
24.04.04 Prøve B - Figurer.docx
24.04.04 Prøve A - Figurer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#12 Organisk kemi - Det levendes kemi
Organisk kemi er det levendes kemi, da alt levende er opbygget af organiske molekyler. Den organiske kemi begrænser sig dog ikke kun til det levende, brændstoffer som benzin og olie samt plastik, lægemidler, sæbe, farvestoffer og papir indeholder alle sammen organiske molekyler. Fælles for alle organiske molekyler er at de indeholder carbon, hvorfor den organiske kemi kaldes C-atomets kemi.
Kernestof:
Kemiske bindinger - den kovalente binding, intermolekylærebindinger og opløseligheder, samt struktur- og stereoisomeri:
- Skal bruges til at forstå de organiske molekylers opløselighed
- Skal bruges til at forstå geometrisk isomeri (Både E/Z og Cis/trans) og stereoisomeri (introduktion og arbejde med kirale C-atomer)
Organiske stofkendskab, herunder navngivning, opbygning og egenskaber af stofklasserne alkaner, alkener, alkyner, alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer og ester (syntese og hydrolyse af ASA):
- Introduktionen af carbonhydrider skal give et grundlæggende kendskab til den øvrige organiske kemi
- Aldehyder og ketoner perspektiveres til aldohexoser og ketohexoser, som der arbejdes videre med i et kommende forløb. Der tales b..a. om asymetriske C-atomer, Fisher projektioner og Haworth projektioner.
- Carboxylsyrer perspektiveres til fedtsyrer og triglycerider (arbejdes også med i et kommende forløb)
- Estere bruges til at lægge op til syntesen af ASA i det næste forløb
makromolekylerne arbejdes der med i et kommende forløb herunder aminer og aminosyrer
Eksperimentelt arbejde:
- Addition og substitution i alkaner og alkener
- Oxidation af alkoholer
- Fehlings væske
- Tollens reagens
Så du husker at du skal have side 247-252 med, syntese af ASA of side 262-269 optisk aktivitet med, samt Lipinskis regler
Indhold
Kernestof:
Chemaxon Account
Chemaxon - Sign In
24.04.08 Marvin sketch licens og installation.docx
24.02.06 Arbejdsseddel nr. 1.docx
24.04.08 Arbejdsseddel nr. 2.docx
24.04.08 Alkaner.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 2, nucleus; sider: 149-184
24.04.10 Navngivning af alkaner.pptx
24.04.10 Arbejdsseddel nr. 3.docx
24.04.10 MarvinSketch_Tricks og tips .pdf
24.04.16 Alkener og Alkyner.pptx
24.04.16 Arbejdsseddel nr. 4.docx
Lav 5-7 isolere af C7H14 (Cyclo-alkaner) i Marvin og Navngiv
Læs øvelsesvejledningen og siderne
24.05.03 Journal - Substitution i alkan.docx
24.05.06 Arbejdsseddel nr. 5.docx
24.05.06 Hydroxyforbindelser.pptx
24.05.08 Oxidation af alkoholer.pdf
24.05.14 Arbejdsseddel nr. 6.docx
24.05.14 Monosaccharider og Stereoisomeri.pptx
24.05.14 Aldehyder og Ketoner.pptx
Aftal i grupper af 3 hvem der tager Bioteknologi A bind 3 med
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 3, nucleus; sider: 199-204
Husk at besvare spørgeskemaet
24.05.28 Tollens Reaktion.pdf
24.05.15 Fehlings væske.pdf
24.05.22 Arbejdsseddel nr. 7.docx
24.05.22 Carboxylsyrer og Estere.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#13 - Når hormonbalancen forstyrres
Indledning:
Hormoner er signalstoffer der bl.a. fortæller, om man er sulten, tørstig eller træt. Hormoner regulerer forskellige områder som fx cellers optag af næringsstoffer fra blodet, vækst op opretholdelse af knoglestyrke, og at kroppen bliver kampklar i stressede situationer. Forskellen mellem mænd og kvinder styres også af hormoner.
Kønnet formering foregår host størstedelen af dyrearter inklusive mennesker. Her blandes de genetiske materiale fra to individer, en han og en hun, så der skabes et nyt individ med en unik kombination af forældrenes gener.
Miljøfremmede stoffer kan have negativ indflydelse på levende organismers naturlige hormonbalance, og derved direkte eller indirekte indflydelse på deres sundhed, adfærd og overlevelse. WHO definerer et hormonforstyrrende stof som et udefrakommende stof, der forårsager skadelige effekter hen en organisme eller dennes afkom som følge af ændringer i hormonsystemet funktion. Forstyrrelser af hormonbalancen hos mennesket indvirker på fx stofskiftet, hjerne- og kønsudviklingen samt på fertiliteten. Hormonforstyrrelser øger også risikoen for visse kræftformer.
Kernestof:
Undervisningens faglige indhold udgøres af både kernestof og supplerende materiale. I læreplanen fremstilles kernestoffet systematisk, i undervisningen fordeles de på undervisningens temaer, hvor det er relevant i forhold til temaets problemstillinger, og er lægges vægt på en sammenhængende forståelse mellem de forskellige organisationsniveauer.
- Fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: Hormonel regulering og forplantning
- Fordelingsligevægte – Omfatter anvendelse af begreberne reaktionsbrøk, ligevægtskonstant, men i denne omgang ikke anvendelse af Le Chateliers princip. Beregning af reaktionsbrøk. Fordelingsligevægt omfatter et stofs opløselighed i to ikke blandbare opløsninger, herunder at kunne benytte fordelingskonstanten P (men i denne omgang ikke D) ved diskussioner af stoffers passage af membraner i levende organismer, bioaccumulering og bio magnificering,
Supplerende stof:
Kernestoffet og det supplerende stof udgør tilsammen det faglige niveau i undervisningen i bioteknologi. Temaet er det organiserende princip for undervisningen og der vælges relevant kernestof og supplerende stof, så det udgør en indholdsmæssig helhed.
- Sundhed og sygdom – når hormonbalancen forstyrres
Indhold
Kernestof:
24.08.15 Arbejdsseddel nr. 1.docx
24.08.15 Hvad er Hormoner.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 3, nucleus; sider: 65-76, 80-83, 86-110, 117-136, 163-165
Instruks ny IT login.docx
24.08.16 Steroidhormoner og Mandens hormoner.pptx
24.08.16 Arbejdsseddel nr. 2.docx
24.08.19 Kønsudvikling.pdf
24.08.19 Arbejdsseddel nr. 3.docx
24.08.19 Kvindens hormoner.pptx
24.08.22 - Test for Østrogenlignende stoffer.pptx
24.08.22 Arbejdsseddel nr. 4.docx
24.08.22 Generel øvelsesvejledning elev.docx
I skal huske at tage et hudplejeprodukt med hjemmefra til ekstraktionsøvelsen
Salicylsyre: Er det en god idé mod uren hud?
Hovedpinepiller er lige så hormonforstyrrende som ftalater
24.08.26 Arbejdsseddel nr. 5.docx
24.08.26 - Når Hormonbabalcen forstyrres.pptx
24.08.29 Arbejdsseddel nr. 6.docx
24.08.29 Påvirkning af kønshormonbalancen.pptx
24.09.02 Teori og øvelsesvejledning - Hormonforstyrrende stoffer.docx
24.09.09 Journal - Hormonforstyrrende stoffer.docx
24.09.12 Arbejdsseddel nr. 7.docx
24.09.12 Befrugtning og Graviditet.pptx
BiotekA_Kap4-B3_Øvelser_Ægløsnings-og-graviditetstest.pdf
Og vi skal huske at vælge elever der ikke må spise frokost i morgen til Glykæmisk indeks undersøgelsen
24.09.23 Eksperiment Glykæmisk indeks.docx
Biologi I udvikling; sider: 95-97
24.09.13 Arbejdsopgaver til fordøjelsen.pdf
24.09.13 Arbejdsseddel nr. 8.docx
24.09.13 Insulin, Glukagon og Glykæmisk indeks.pptx
24.09.13 Biologi i Udvikling.pdf
En i jeres gruppe skal undlade at spise frokost, men komme fastende til undervisningen - jeg sørger for frokost
24.09.13 Målinger af blodglucose.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#14 - Ligevægte i biologiske systemer
Ligevægte i biologiske systemer – Transport af ilt i kroppen og pH-værdien i Blod
I dette forløb ser vi på reversible kemiske og biologiske reaktioner, dvs. reaktioner der kan forløbe begge veje. Er en reaktion reversibel vil der med tiden vil opstå enligevægt, hvor systemet har den lavest mulige energitilstand. Flere faktorer kan påvirke ”positionen” ligevægt så ligevægten forskydes – det sker ofte i naturen. Derfor ser vi også på hvordan ”systemerne” opnå ligevægt igen (jf. Le Chateliers princip) efter et indgreb.
Dernæst arbejder vi med ligevægte i biologiske systemer hvor der bl.a. er tale om et ligevægtssystem når man ser på binding af ilt til hæmoglobin og de puffersystemer der er med til at vedligeholde en stabil pH i blodet.
Faglige mål - Ligevægt:
- At kunne forklare med hvad der menes med kemisk ligevægt samt give eksempler på kemiske og biologiske ligevægtssystemer
- At kunne opskrive ligevægtsloven og hvad der forstås ved reaktionsbrøk og ligevægtskonstant
- At kunne finde enheden for ligevægtskonstanten ud fra ligevægtsloven
- At kunne forklare betydningen af ligevægtskonstantens størrelse
- At kunne forklare Le Chateliers princip med egne ord og anvende dette til kvalitativt at forklare forskydning ved indgreb i et ligevægtssystem
- At kunne give eksempler på mulige indgreb
- At kunne forklare hvilken betydning en ændring af temperaturen har på ligevægtskonstanten
Faglige mål – Syrer og Baser:
- At kunne definere svage og stærke syrer og baser, samt at kunne give eksempler på syrer og baser, herunder aminosyrer og deres sidekæder
- At kunne gøre rede for vands autohydronolyse og pH-begrebet
- At kunne forklare hvordan pH beregnes i svage syrer og baser samt i puffersystemer
- At have kendskab til biologiske puffersystemer og deres betydning
- At have kendskab til logD og logP
Stikord:
- Reversibel/irreversible reaktioner, Dynamisk ligevægt, ligevægtslov, reaktionsbrøk Y, ligevægtskonstant Kc, indgreb i ligevægt, Le Chateliers princip
- Syrer, baser, syre-base-titrering, korresponderende syre-basepar, Zwitterioner/amfoioner, vands autohydronolyse, pH, indikatorer, universalindikatorpapir, syrestyrke og base styrke, puffersystemer og pufferligningen, Bjerrumdiagrammer, syrebrøk og basebrøk
Eksperimentelt -Ligevægt:
- ØV Indgreb i et ligevægtssystem
Eksperimentelt – Syrer og baser:
- Titrering af stærk og svag syre – bestemme ethansyreindholdet i rødvin
- Bjerrumdiagram af BTB
- Identifikation af Aminosyrer – deres isoelektriske punkt
Indhold
Kernestof:
24.09.16 Arbejdsopgaver om kemiske ligevægte.pdf
24.09.16 Ligevægte i biologiske systemer.pptx
24.09.16 Arbejdsseddel nr. 1.docx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 2, nucleus; sider: 63-88, 90-117, 119-122, 254-258
24.09.19 Indgreb i kemiske ligevægte.pptx
24.09.19 Arbejdsseddel nr. 2.docx
Husk at regne den opgave vi begyndte på i mandags og lægge besvarelsen i elevfeedback
Vi bruger lige lidt tid på at få Marvin til at virke på jeres computere igen
24.09.26 Introduktion til Syrer og Baser.pptx
Intro til syrer og baser
I skal arbejde selv i modulet - Ca kigger ned en gang i mellem og hjælper jer i foyeren
24.09.26 Arbejdsseddel nr. 3.docx
24.09.30 Arbejdsseddel nr. 4.docx
24.09.30 Vands selvionisering og pH.pptx
2024, Sådan hjælper du eleverne med tilmelding til OD.pdf
24.10.07 Eksperiment Forskydning-af-en-kemisk-ligevaegt.pdf
24.10.03 pH beregning i ikke-stærke syrer og baser.pptx
24.10.03 Arbejdsseddel nr. 5.docx
24.11.10 Bestemmelse af indholdet af ethansyre i rødvinseddike.pdf
24.10.11 syre-base titreringer.pptx
24.10.11 Arbejdsseddel nr. 6.docx
24.10.21 Puffere.pptx
24.10.21 Arbejdsseddel nr. 7.docx
24.10.28 Arbejdsseddel nr. 8.docx
24.10.28 Bjerrumdiagrammer.pptx
Bjerrumdiagrammer i Maple.maple
Bjerrumdiagrammer i Maple.mw
Vi starter med at gennemgå den seneste aflevering - så I skal have læst mine kommentarer igennem som forberedelse
24.10.31 Eksperiment Bjerrumdiagram-for-syre-base-indikatoren-bromthymolblåt.pdf
24.11.01 Arbejdsseddel nr. 9.docx
24.11.01 Fordelingsforhold.pptx
Kow salicylsyre fordelingsligevægt vejledning.docx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 3, nucleus; sider: 111-117
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#15 Immunforsvaret, antibiotika og resistens
Forløbsplan – Immunologi – Fra immunforsvar til Antibiotika resistens
Kernestof mht. fysiologi omfatter viden om immunforsvarets fysiologi, og centrale cellulære og biokemiske mekanismer, samt deres funktion i kroppen.
I dette forløb ser vi på Immunforsvarets struktur og funktion i kroppen, og vi forlænger til hvordan immunologiske værktøjer, som ELISA, fungerer.
Indhold
Kernestof:
24.11.07 Arbejdsseddel nr. 1.docx
24.11.07 Introduktion til Immunforsvaret.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 3, nucleus; sider: 137-165, 304-305
24.11.08 Marvinsketchfil_af_figur_3_2.zip
24.11.08 Intern Prøve II.pdf
24.11.11 Immunforsvarets proteiner.pptx
24.11.11 Arbejdsseddel nr. 2.docx
Hvis I ikke nåede at optage i torsdagsmodulet så starter vi med at optage nu,
24.11.13 Overfladeproteiner, antigener og antistoffer.pptx
24.11.13 Arbejdsseddel nr. 3.docx
24.11.15 Sammenspillet i Immunforsvaret.pptx
24.11.14 Antistoffer.pptx
24.11.14 Arbejdsseddel nr. 4.docx
Videnskabelig podcast: herpes simplex-encefalitis
24.11.16 Sammenspillet i Immunforsvaret.pptx
24.11.15 Virus.pptx
24.11.15 Arbejdsseddel nr. 5.docx
24.11.18 Vacciner, Blodtype og Elisa.pptx
24.11.18 ELISA.pptx
24.11.18 Arbejdsseddel nr. 6.docx
24.11.18 Blodtype Eksamensopgave.pdf
24.11.18 Blodtypebestemmelse.docx
24.11.22 Videorapport ELISA.docx
24.11.22 ELISA.pptx
24.11.22 Øvelsesvejledning Elever.pdf
24.11.25 ELISA.pptx
24.11.25 Arbejdsseddel 7.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#16 Reaktionshastighed og Enzymkinetik
Kernestof:
- Michaelis-Menten kinetik
Eksperimentelt arbejde:
-
Indhold
Kernestof:
24.11.28 Arbejdsseddel 1.docx
24.11.28 Reaktionshastigned.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 3, nucleus; sider: 227-285
24.12.02.pptx
24.12.02 Arbejdsseddel 2.docx
24.11.28 Forsøg - faktorer der påvirker reaktionshastigheden.pdf
24.12.03 Enzymer.pptx
24.12.03 Arbejdsseddel 3.docx
24.12.04 Michealis Menten ligningen.pdf
Michaelis-Menten-ligningen.mw
24.12.04 Michealis Menten Kinetik.pptx
24.12.04 Data-KU.xlsx
24.12.04 Arbejdsseddel 4.docx
24.12.05 Inhibitorer.pptx
24.12.05 datafil.xlsx
24.12.05 Arbejdsseddel 5.docx
24.12.09 Vernier Spektralanalyse - Vejldning.docx
24.12.09 Volumner til Lactase-forsøg.pptx
Vi laver forsøget med Lactase og oNPG
24.12.09 Kinetisk undersøgelse af laktase KL okt 22.docx
24.12.16 EnzymTyper.pptx
24.12.16 Arbejdsseddel 6.docx
Husk at give Lektier for til næste time
24.12.18 Arbejdsseddel 7.docx
24.12.19 Arbejdsseddel 8.docx
25.01.08 Opgaver Carbohydraternes Intermediære stofskifte.pdf
Idag skal vi løse en gammel eksamensopgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb 17 - Fotosyntese og Carbohydrater
Fotosyntese og Carbohydrater
De fleste børn får modersmælk som deres første måltid. Modermælk smager sødt, og mennesker præges derfor fra begyndelsen af livet til at forbinde smagen af sødt med følelsen af tryghed og fravær af sult. Den søde smag stammer fra disaccharidet mælkesukker - lactose. Carbohydrater, der også kaldes saccharider, er organiske molekyler der er opbygget af grundstofferne carbon, hydrogen og oxygen, opdeles i flere typer efter antallet af enheder i molekylet. de simple kaldes mono- og disaccharider, mens de mere komplekse kaldes polysaccharider.
Kernestof:
Undervisningens faglige indhold udgøres af både kernestof og supplerende materiale. I læreplanen fremstilles kernestoffet systematisk, i undervisningen fordeles de på undervisningens temaer, hvor det er relevant i forhold til temaets problemstillinger, og er lægges vægt på en sammenhængende forståelse mellem de forskellige organisationsniveauer.
- Fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration og gæring, herunder carbonhydraternes intermediære stofskifte
- Makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater og lipider
- Isomeri: Optisk isomeri og Geometrisk Isomeri
- Organiske reaktionstyper: Kondensation og hydrolyse
Supplerende stof:
- Fordøjelsessystemet hos mennesket
Indhold
Kernestof:
25.01.09 Arbejdsseddel nr. 1.docx
25.01.09 Carbohydrater og Monosaccharider.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 3, nucleus; sider: 199-226
25.01.13 Arbejdsseddel 2.docx
25.01.13 di- og polysaccharider.pptx
Læs jeres kommentarer til jeres opgave om Carbohydraternes Intermediære stofskifte.
SRP SKABELON til problemformulering 2024-2025_elevdokument.docx
SRP Problemformulering_lærer- og elevdokument.pptx
SRP tidsplan 2024-2025.pdf
25.01.15 Oxiderbare Saccharider.pdf
25.01.20 Arbejdsseddel 3.docx
25.01.20 Fotosyntese og Produktion af Glukose.pptx
25.01.23 TLC.pptx
25.01.23 Chromatografi.pdf
25.01.23 Øvelse Plantepigmenter og TLC.pdf
25.01.31 Øvelse-fotosyntese.pdf
25.01.29 De lysafhængige reaktioner.pptx
25.01.29 Arbejdsseddel 4.docx
25.01.30 Fotosyntese i spinat .mp4
25.01.30 Arbejdsseddel 5 Fotosyntese.docx
25.02.05 Arbejdsseddel 6 Lipider.docx
25.02.05 Lipider.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 2, nucleus; sider: 184-187, 191-208
25.02.06 Andre lipider.pptx
25.02.06 Kasein i mælk.pdf
25.02.06 Arbejdsseddel 7 Andre lipider.docx
25.02.07 Øevelse Iodtal.pdf
25.02.17 Journal - Bestemmelse af Iodtal for fedtstoffer.docx
25.02.20 Arbejdsseddel 8 Aminer og Amider.docx
25.02.20 Aminer, Aminosyrer og Proteiner.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#18 Syntese af ASA
Indhold
Kernestof:
25.02.24 Arbejdsseddel nr. 1.docx
25.02.24 Carboxylsyrer og Estere.pptx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 2, nucleus; sider: 177-184, 247-252
25.02.26 Estersyntese.pdf
25.02.27 Syntese af Acetylsalicylsyre.pptx
25.02.27 Arbejdsseddel nr. 2.docx
25.02.28 Syntese af ASA.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forløb#19 Antibiotika resistens
Mennesker udsættes dagligt for bakterier der er potentielt sygdomsfremkaldende. Af og til inficeres vi af disse patogener, og bliver utilpasse og får måske ligefrem feber. I de fleste tilfælde nedkæmpes infektionen dog uden videre af immunforsvaret, mens man i andre tilfælde bliver så syg at der er brug for behandling med antibiotika. Især personer med et svækket immunforsvar har ofte brug for behandling med antibiotika.
Det er ikke uproblematisk at anvende antibiotika idet bakterier kan udvikle resistens mod stofferne. I dette forløb ser vi på hvordan antibiotika virker og på hvordan antibiotika resistens opstår.
Faglige mål – Antibiotika resistens
- Redegøre for fremstilling af penicillin, både biologisk og semisyntetisk
- Beskrive hvordan mikroorganismer udvikler resistens mod antibiotika, herunder multiresistens
- Eksempler på multiresistente bakterier og deres farlighed
- Metoder til test af mikroorganismers resistens mod antibiotika
- Forskellige alternativer til antibiotika og deres virkemåde
Indhold
Kernestof:
25.03.05 Arbejdsseddel - Aminosyrer.docx
25.03.05 Aminosyrer.pptx
25.03.05 Aminosyrer.pdf
25.03.05 Antibiotika resistens.pptx
25.03.05 Arbejdsseddel 1 Antibiotika resistens.docx
Lone Als Egebo m.fl.: BIOTEKNOLOGI A Bind 3, nucleus; sider: 167-196
Jeg bliver 5 minutter forsinket
25.03.06 Opgaver om penicillin.pdf
25.03.06 En gammel eksamensopgave.pdf
25.02.26 Undersøgelse-af-resistens-hos-bakterier.pdf
25.03.07 Resistens mod antibiotika.pptx
25.03.07 Arbejdsseddel 2.docx
25.03.10 Stofmængdekoncentrationer.docx
25.02.10 Mængdeberegning for bioteknologi.pptx
25.03.10 Kemiske mængdeberegninger.pdf
oestradiol.zip
25.03.12 Journal - Undersøgelse af resistens.docx
25.03.13 Alternativer til antibiotika.pptx
25.03.13 Arbejdsseddel Alternativer til antibiotika.docx
25.03.13 En opgave om Antibiotika.pdf
25.03.14 Skriftlig opgave om Penicillin.pdf
Multiresistente bakterier.pdf
25.03.25 Mundtlig eksamen Antibiotikaresistens.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52065728137", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52065728137", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52065728137" }