Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Lotte Inger Nielsen
|
Hold
|
2022 BI t (1t BI, 1t BI øv, 2t BI, 2t BI øv, 3t BI, 3t BI øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro og velkommen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikrober
Faglige mål
Eleverne trænes i at anvende fag-begreber og fagsprog ved være i dialog med hinanden ved faglig udspørgning i grupper. Eleverne trænes i at anvende modeller der beskriver og forklarer prokaryoters opbygning og vækstfaser.
Derudover udfører eleverne enkle eksperimenter om kimfald samt bakterier i nærmiljøet. Der arbejdes med opmærksomhed på hensyntagen til sikkerhed ved bakteriedyrkning. Data fra eksperimenterne bearbejdes matematisk ved lineær regression, teoretisk eksponentielt regression analyseres og diskuteres. Desuden fokuseres på forskel mellem kvalitative og kvantitative eksperimenter.
Til forståelse af det eksperimentelle arbejde, træner eleverne i at uddrage og anvende biologifaglig information og viden fra forskellige kilder. Der trænes både mundtlig og skriftlig formuleringer og i at give sammenhængende faglige forklaringer. Der arbejdes med sund fornuft og forståelse af at fjerne eventuelle fejl-data.
Eleverne opnår viden om generelle problemer med optælling af bakterier og præsenteres for fortyndninger og spektrofotometri.
Antibiotika indrages som en del af det læste.
Der arbejdes desuden med en skriftlig eksamensopgave til forståelse af kimfald samt brug af kontroller.
Elevere læser artikler om og opnår viden om tarmens mikrobiom og dets betydning for vores velvære og producerer kahoot'er som produkt. DIsse præsenteres for klassen.
Der arbejdes med virus i samarbejde med matematik og historie.
Kernestoffet er:
- cellebiologi: overordnet opbygning af prokaryote celler
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Evaluering
Eleverne evalueres løbende i dialog-baseret undervisning, samt faglige samtaler i små-grupper. FOrløbet afsluttes med en skriftlig prøve i stoffet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den eukaryote celle
Forløbet er en gennemgang af den eukaryote celle med dens organeller samt funktion af dem. Proteinsyntesen gennemgås i hovedtræk og der indøves fagbegreber både ved gruppearbejde med indbyrdes samtaler, fremlæggelse for andre grupper ved produktion af postere. Der er fokus på membrantransport og eleverne undersøger osmose i kartofler, der ligger i forskellige saltkoncentrationer. Eleverne lærer desuden at lave fortyndingsrækker.
Faglige mål
Eleverne trænes i at anvende fagbegreber, fagsprog, relevante præsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af den eukaryote celle, DNA-struktur, -funktion ved proteinsyntese.
Eleverne trænes til stadighed i at formulere sig struktureret såvel mundtligt og skriftligt om DNA og i at give sammenhængende faglige forklaringer bl.a. mht. funktion og proteinsyntese og arbejder med forståelse af sammenhænge mellem DNA og andre delområder i biologi.
Eleverne mindes i undervisningen til stadighed om fagets identitet og metoder.
Da stoffet er abstrakt, arbejder eleverne både med læsning, tegning, dialog og fremlæggelser.
Forløbet afsluttes med en skr. prøve.
Kernestof:
Opbygning af eukaryote celler, membranprocesser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forsvaret mod infektioner
Faglige mål
Eleverne arbejder med at tilegne sig viden om immunforsvaret ved at læse og arbejde parvis om stoffet med de anvender fagbegreber og fagsprog.
Eleverne med forståelse af ELIZA og udfører en blodtypebestemmelse med fokus på antigen og antistoffer.
Der arbejdes hele tiden med diverse småopgaver samt relevante modeller til beskrivelse og forklaring af diverse dele af immunforsvaret.
Der arbejdes løbende med skr. og mdt. øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Naturen omkring os
Eleverne arbejder med økologi og tilegner sig fagbegreber og processer dels gennem almindelig tavleundervisning, besvare opgaver, fremlægge og lave eksperimentelt arbejde/feltundersøgelser.
Desuden deltager vi i masseeksperimentet og undersøger udbredelsen af lav, mos og bjørnedyr i en biotop i nærområdet. Desuden undersøges floraens biodiversitet samt områdets pH, kvælstof og primærproduktion.
Der arbejdes med økosystemer, energistrømme, produktion, stofkredsløb, populationsbiologi, biodiversitet og invasive arter.
Skr. arbejde: der arbejdes med eksamens-opgaver der specifikt omhandler det stof, der arbejdes med.
Evaluering: deltagelse i modulerne, evaluering af afleverede skr. produkter
Eksperimentelt arbejde:
Biotopundersøgelse: Artsbestemmelse af lav og mos, samt flora i biotopen nær gymnasiet og der måles pH og kvælstof
Høstmetoden: Måling af primærproduktion på land
Populationbestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi fortsat
Eleverne arbejder med økologi og tilegner sig fagbegreber og processer dels gennem almindelig tavleundervisning, besvare opgaver, fremlægge og lave eksperimentelt arbejde/feltundersøgelser.
Desuden deltager vi i masseeksperimentet og undersøger udbredelsen af lav, mos og bjørnedyr i en biotop i nærområdet. Desuden undersøges floraens biodiversitet samt områdets pH, kvælstof og primærproduktion.
Der arbejdes med økosystemer, energistrømme, produktion, stofkredsløb, populationsbiologi, biodiversitet og invasive arter.
Skr. arbejde: der arbejdes med eksamens-opgaver der specifikt omhandler det stof, der arbejdes med.
Evaluering: deltagelse i modulerne, evaluering af afleverede skr. produkter
Eksperimentelt arbejde:
Artsbestemmelse af lav og mos, samt flora i biotopen nær gymnasiet og der måles pH og kvælstof
Høstmetoden: Måling af primærproduktion på land
Populationbestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nervesystemet
Nervesystemet
Eleverne arbejder med at :
̶ anvende neurospecifikke fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af neutobiologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
̶ bearbejder data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende relevante matematiske repræsentationer
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden og fejlkilder
̶ anvende relevante digitale værktøjer
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om neurobiologiske emner
Kernestof
Nervesystemet
Arbejds-neurofysiologiske målemetoder
Der arbejdes med at få et overblik over nervesystemets opbygning og fysiologi fx læring samt neuroner og gliacellers struktur og funktion. Na/K-pumpen samt nerveimpulsen indgår, samt synapsetransmission, synapseremoddelering samt udenfrakommende stoffers og motions påvirkning af nervesystemet.
Eksperimentelt arbejde
Eleverne opstiller, undersøger og arbejder med reaktionstider (lyd, lys og køn), sansning, indlæring via spejltegning.
Desuden besvares en eksamensopgave med fokus på nervesystemet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Bæredygtig mad kobles på FF3
Eleverne skal lære:
• At tilegne sig relevant faglig viden om emnet bæredygtig mad.
• At udarbejde en tværfaglig problemformulering med underspørgsmål og besvare problemformuleringen.
• At forklare, hvordan de to fag bidrager til besvarelse af problemformuleringen
• At anvende forskellige faglige metoder og gøre sig overvejelser herom.
• At tilrettelægge en projektorganiseret arbejdsproces ved undersøgelse af en problemformulering.
• At udarbejde en korrekt litteraturliste.
• At formidle fagligt stof i et korrekt fagsprog.
• At overveje, hvordan emnet kan understøtte FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
• At formidle og vurdere resultater fra enkle undersøgelser eller eksperimenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
nervesystem fortsat
Se forløb "nervesystemet"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hormoner, køn og sexologi
Hormoner og forplantning
Eleverne arbejder med at:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger indenfor sexologi og hormoner
̶ udføre mikroskopiering af æg og testikler, samt antistoftest på hormoner
- bearbejde og dokumentere data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter ved at tegne og fotografere og undersøgelser
- diskutere data fra mikroskopiering og antistoftest med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om homoner og forplantning incl. faglig diskussion ved selv at stille spørgsmål og besvare dem
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
Hormonel regulering og forplantning og ELISA
Eksperimentelt arbejde: mikroskopiering og antistoftest
Skr. arbejde: bla. besvarelse af skr. eksamenopgaver, SRO sant en skriftlig prøve
Vi ser Kvinde kend din krop med Mungo Park 23 april 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Makronæringsstoffer og enzymer
Eleverne opnår viden og forståelse for makromolekylernes (Kulhydrat, lipid og protein især enzymer) struktur og funktion.
Der arbejdes i grupper, besvares opgaver, arbejdes med eksamensspørgsmål og mundtlig deltagelse i plenum.
Der arbejdes eksperimentelt med undersøgelse af pHs og temperaturens påvirkning af enzymer i henh. appelsin, kiwi og ananas under produktion af fromager.
Derudover arbejdes der induktivt "science inquiry" med denaturering af proteiner i æg, hvor eleverne selv undersøger forskellige komponenters evne til at denaturere æg. Der er fokus op naturvidenskabelig arbejdsmetode. Ide, hypoteser, variable, procedure, resultater, diskussion mm fremlægges for klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition om enzymer fra 2g
|
Indhold
|
Kernestof:
-
velkommen 3t.pptx
-
Netværksgruppernes sociale arrangementer . Kasper, Erna, Jessica: Oktober •Trygve, Una, Catha, Frida: November •Theo, Julie, Amanda, Matilde: December •Karo, Ashlee, Jackie: Januar •Rebecca, Kamille, Selma, Isabella Februar •Lasse, Abdu, Roland Marts
-
GMO_klima_og_etik__undervisningshfte_til_gymnasiet__Det_Etiske Råd OCR.pdf
-
2024 08 22 Repetition kromosomer og DNA.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Genetik, CRISPR mm til FF forløb med dansk
Diskussion om GMO i fagene dansk og Bio A.
Eleverne trænes i at argumentere og diskutere forskellige holdninger indenfor anvendelse af GMO ift. afhjælpning af klimaproblematikker samtidig med fokus på at referere til kilde-materiale.
Opgaven:
Intro:
Gør emnet levende for din læser ved at illustrere det med et konkret eksempel
Indkreds emnet og det (eller de) centrale debatspørgsmål. Brug her et retorisk spørgsmål
Kort og præcis redegørelse:
Hvordan har man tidligere forædlet planter? (krydsning af planter, stråling, kemiske stoffer)
Hvad er GMO?
Hvad er CRISPR?
Diskussion: skal være baseret på faglig argumentation og der skal sættes kilder på samtlige påstande og lige efter påstanden
a. Biologisk diskussion:
- Hvilke fordele er der ved at anvende fx CRISPR?
- Hvilke ulemper er der ved at anvende CRISPR?
b. Etisk diskussion
- religiøst perspektiv v. Micky Gjerris
- samfundsfagligt perspektiv v. Kasper Lippert-Rasmussen
Afrunding som laver en sløjfe til indledningen
Det er meget vigtigt, at I har kilder på alt, som I bruger og refererer til
Opgavens omfang skal være 2,5 sider og afleveres i word torsdag den 5.9 kl. 15:15. I afleverer som gruppe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Katabolisme og anabolisme
Eleverne arbejder med med hvorledes energi fra kost bearbejdes i respirationsprocessen og hvorledes der dannes glukose og ilt under forosyntese.
Eleverne anvender relevante fagbegreber og fagsprog og træner det under samarbejde om del-reaktionerne, som de gennemgår, beskriver og forklarer for hinanden med repetition af enzymer. Der afsluttes med fremlæggelse af plancher. Eleverne udfører en undersøgelse af hvornår pres på en tennisbold går fra anaerobt arbejde til aerobt arbejde.
Eleverne trænes som altid i at formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om emnet og give sammenhængende faglige forklaringer samt at vise forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
Kernestof:
biokemiske processer: respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte, fotosyntese
Eksperimenter: Håndpres på tennisbolde, Ekskursion til DTU (28/10-24) med bl.a. måling af CO2, O2 m.m. under max-test
Eleverne evalueres ud fra fremlæggelser af plancherne samt skr. arbejde
Der arbejdes med opgaven "Omregulerling af stofskiftet hos gær. 25 maj 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Blod, lunger og bevægelser
Projekt: Kroppen arbejder
Faglige mål:
Mundtlig formidling af fagligt stof med fokus på præcision, rød tråd og fagbegreber; inddragelse af modeller i forklaring, samt diskussion af fagligt stof i forhold til undersøgelser, data og forskellige ”personer”.
Opgaven:
I skal i grupper producere en video (på max 10 min), hvori I forklarer forskellige komponenter der er en del af kroppens arbejde. I skal lave en case, hvori der indgår minimum to personer. I skal beskrive, forklare og sammenligne, hvorledes personerne er i stand til at bevæge sig og gå fra hvile til en form for idræt. Diskutere forskelle og ligheder mellem de to personer.
Alle i gruppen skal tale på videoen og I må ikke læse op.
Følgende forklaringer med fagbegreber og forsøg skal som minimum indgå:
• Hjertes struktur, funktion og regulering,
• Regulering af åndedræt
• Kredsløbets opbygning, funktion og regulering
• Blodets bestanddele og funktion
• Puls, slag- og minutvolumen
• Muskelstruktur, -kontraktion og -fibertyper
• Påvirkning af kroppens køn og alder på evnen til at udføre et stykke arbejde
• Energiproduktion (iltdeficit, steady state og afterburn) under arbejde
• Anvendelse af modeller i videoen
• Måling af puls og blodtryk
• Måling af hæmatokrit
• Data gerne i form af grafer
• Hvis I kan så inddrag data mm fra vores dag på DTU med hjerteblod
Eleverne undersøger regulering af åndedrættet ved at tage tid på at holde vejret efter maksimal indånding i hvile, efter hyperventilation og efter hård motion. Der arbejdes med sansning af eget åndedræt og måling af udåndingskapacitet.
Eleverne måler hæmatokritværdie og blodtryk, puls og undersøger om Starling’s hjertelov gælder
Kernestof: åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi
Eleverne evalueres bl.a. ud fra deres deltagelse i undervisningen, mdt. video aflevering samt besvarelse af en skr. opgaver.
Skr. opgaver: Opgave 1. EPO og bloddoping 2014 05 29
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Genetik og genteknologi
Eleverne arbejder med at:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger indenfor genetikken. eleverne undersøger nedarvningsgange mht. blodtyper, samt diverse fænotypiske træk
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om emnet og arbejder med skriftlige eksamensopgaver
I grupper arbejder eleverne med diverse genteknologiske metoder, producerer postere og fremlægger stoffet for hinanden
Kernestof
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper
Genteknologi
Eleverne bedømmes bl.a. ud fra en skr. prøve
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2024 11 26 mm Proteinsyntese og mRNA.pptx
-
2024 11 26 mm Proteinsyntese og tRNA.pptx
-
Yubio Bio A 2022; sider: 893-905, 908-914, 929-946, 962-966, 974-983, 987-1008, 1040-1050, 1063-1094, 1101-1108, 1125-1129
-
2024 12 28 Proteinsyntesen.docx
-
2024 12 02 3t Den genetiske kode.docx
-
2024 12 02 3t genregulering.pptx
-
2024 12 05 Repetition nedarvning autosomal 1 gen krydsningsskemaer.pptx
-
2024 12 10 ufuldstændig dominans, codominans, multible alleler, letale gener og analysekrydsning.pptx
-
2024 12 16 Nedarvninger.pdf
-
2024 12 16 Epistasi.pptx
-
2024 12 16 Svar på 2-gensudspaltning .docx
-
2024 12 19 Hvem kan smage PTC.docx
-
2025 01 07 Kønsbunden nedarvning.pptx
-
2025 01 10 opgave genetik.pdf
-
2025 01 13 populationsgenetik.pptx
-
2025 01 14 Arbejdsspørgsmål populationsgenetik.docx
-
2025 01 14 Pelsfarve hos Rock pocket mus red.pdf
-
2025 01 14 svar Hardy-Weinberg-loven Rock pocket mus.pptx
-
2025 01 21 Mutationer.pptx
-
Metoder - Gelelektroforese | Biotech Academy
-
2025 01 23 tavse og dynamiske mutationer.pptx
-
2025 01 23 Fragilt X-syndrom.pdf
-
2025 01 30 kromosommutationer.pptx
-
2025 01 27 skr prøve.pdf
-
2025 02 projekt genteknologi.docx
-
2025 02 04 kromosomtalsmutationer.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Evolution og bioinformatik
Eleverne opnår viden om evolution ved læsning samt undersøgelse af tilpasningprincipper vha. "bønner på papir". Forsøget illustrerer, at lyse modsatfarvede individer på modsatafarvet bund spises lettere af fugle end ved camoufalge. Derudover eksperimenteres med tilfældigheder og mutationer ved at teste fuglen "Papyrus Avis"s flyveegenskaber.
Der arbejdes med envidere med bioinformation, parvis alignement, dotplots og brug af databaser. Skriftlighed trænes ved slægtskabsanalyser.
Eleverne får workshop i "Fortidens fingeraftryk", hvor der arbejdes med morfologiske undersøgelser samt ZooMS. Her undersøges diverse dyr/læder fra arkæologiske fund mht. collagen-peptider. Proteinanalysen bygger på en metode kaldet Zooarchaeology by Mass Spectrometry (ZooMS). Her oprenses kollagen-peptider fra det arkæologiske materiale, og via massespektrometri giver peptidsammensætningen et unikt fingeraftryk for artens kollagenvariant. Når dette fingeraftryk sammenholdes med en database, kan arten identificeres.
Kernestof: evolution og bioinformatik
Evaluering: faglig deltagelse i undervisningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Fotosytese, repetition
Eleverne trænes i den mundtlige eksamen, mens dele af stoffet repeteres.
Derudover arbejdes med fotosyntese.
Kernestof: fotosyntese
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52065835781",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52065835781",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52065835781"
}