Holdet 2022 BI z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Dorte Gedde
Hold 2022 BI z (1z BI, 1z BI øv, 2z BI, 2z BI øv, 3z BI, 3z BI øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor kan alle ikke omsætte alkohol
Titel 2 Hvordan bestemmer vi vækst?
Titel 3 Hvad er Covid-19 og hvordan bekæmpes sygdommen?
Titel 4 Hvad sker når kroppen kommer på fysisk arbejde?
Titel 5 Hvorfor forsvandt torsken?
Titel 6 Hvordan påvirkes vi af hormoner?
Titel 7 Hvordan undersøges genetisk variation over tid?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor kan alle ikke omsætte alkohol

cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
enzymer: opbygning, funktion, faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
genetik og molekylærbiologi: proteinsyntese, mutation,

Supperende stof:
sundhed, sygdom og medicin

Eksperimenter:
Bygge eukaryoter, DNA og proteiner (ikke egentlige eksperimenter)
DNA ud af kiwi
Katalase
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvordan bestemmer vi vækst?

cellebiologi: membranprocesser
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af lipider
genetik og molekylærbiologi: replikation og mitose
eksperimentelle metoder: celledyrkning, PCR, elektroforese
biologisk produktion

Supplerende stof:
sundhed, sygdom og medicin
biologisk produktion
bioteknologi
biologi som videnskabsfag.

Eksperimenter:
Bakterier i vore omgivelser og på vores hænder (Sæbe produceret i kemi)
Osmose (sammen med kemi)
Mitose i løgrodsceller (mikroskopering)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvad er Covid-19 og hvordan bekæmpes sygdommen?

Kernestof:
Fysiologi: immunsystemet

Supplerende stof:
sundhed, sygdom og medicin
bæredygtighed
bioetik
biologi som videnskabsfag.

Eksperimentelle metoder:
ELISA
Smittespredning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvad sker når kroppen kommer på fysisk arbejde?

Kernestof:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi og nervesystemet
Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater (sammen med Kemi)
Enzymatiske hovedklasser
Respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte

Supplerende stof:
sundhed, sygdom og medicin

Eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder

Eksperimenter:
Kol - hvordan føles det?
Peakflow
Bestemme vitalkapacitet
Hjertedissektion
Puls og blodtryk
Bestemmelse af hæmatokritværdier
Eksperiment: Hvad er carbohydrater.docx
Anaerob respiration/gæring/Yoghurtproduktion
Bestemmelse af iltoptagelse (kondital), springhøjde, grebsstyrke og sprinthastighed (Hjerteblod på LIFE)
Respiration og stofskifte udført i ZOO
Nerveledningshastighed
Stroop-effekten
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 69,01 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hvorfor forsvandt torsken?

Kernestof:
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb, økotoksikologi og biodiversitet
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
populationsbiologi: vækstmodeller
evolutionsbiologi: biologisk variation

Supplerende:
bæredygtighed
miljøbeskyttelse
biologi som videnskabsfag.


Eksperiment:
Algevækst med og uden næringssalte
Biotopundersøgelse (Hellerup Havn), herunder mikroskopering
Vækst hos melbillelarver
Fangst genfangst
DNA og Liv (qPCR)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hvordan påvirkes vi af hormoner?

Kernestof:
fysiologi: hormonel regulering og forplantning
økologi: økotoksikologi (hormonforstyrende stoffer)

Supplerende:
sundhed, sygdom og medicin
bæredygtighed
bioetik
biologi som videnskabsfag.


Eksperimenter:
LH-test
Alkohol og karsevækst
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Hvordan undersøges genetisk variation over tid?

Kernestof:
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, mutation, mitose, meiose genteknologi og bioinformatik
evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, meiose, genteknologi og bioinformatik
populationsbiologi: vækstmodeller, populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven
eksperimentelle metoder: transformation, DNA-sekventering

Supplerende:
bioteknologi
biologiske databaser og big data
bioetik
biologi som videnskabsfag.

Eksperimenter:
Undersøgelse af blodtype.docx
CRISPR "out of the blue"
Finkenæb og fødevalg (Naturlig selektion)
Brug af NCBI (ikke eksperiment, men metodisk arbejde)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer