Titel
7
|
Normkritik
Område: Litteratur og Sprog
Normkritik
Unesco – verdensmål – menneskerettigheder.
Faglige mål:
Forløbet tager udgangspunkt i forholdet mellem norm og tekst. Hvad vil det sige at være normal, og hvordan skriver forfattere, der føler sig sat udenfor normalen? Normer er kulturbestemte og kan variere fra sted til sted, men de defineres altid som uskrevne spilleregler eller normalitetsforventninger i en given kultur. Dvs. at de er usynlige eller uudtalte. Vi tager dem for givet og opdager dem først, når vi kommer i konflikt den. Og først, når vi opdager normerne, kan vi begynde at sætte os ind i, hvad det vil sige at falde udenfor.
Forløbets grundbog hedder ”Fuck Normen” af Helle Juul Lassen, 2016. Vi arbejder med tekster, der kritiserer normen omkring hudfarve, køn og krop: Normal/Crip, Hetero/Queer, Sort/Hvid. Mand/Kvinde, forfattere, der skriver normkritisk har ofte en vrede i sin stemme, der er værd at lægge mærke til. De føler deres tekster og skriver deres vrede og uretfærdighedsfølelse ud.
Du skal kunne:
- redegøre for begreberne: normalitet, normkritik, dikotom (dikotomiske figurer)i, ny kropslighed, vrede stemmer, socialkonstruktivisme, Judith Butler: queer, det binære kønssystem, heteronormativitet, det performative køn, skelnen mellem sex (det biologiske køn) og gender (det sociale køn), citeringer, boying og girling, at queere en tekst, Robert McRuer: crip, impairment (biologisk kropssvækkelse) og disability (social funktionsnedsættelse), stigmatisering, brugen af kropsdele (Butler) og internaliseret racisme, hvidhedens hegemoni.
- analysere lyrik: komposition, fortælleforhold (det lyriske jeg og fx forholdet til omverdenen), tid, sted, miljø, sprog (billedsprog, syntaks, gentagelsesfigurer etc. og rim og rytme, NÆRANALYSE (gå ind i mindre dele af digtet), tema, budskab og kontekst (perspektivere til andre tekster).
- dikotomiske figurer - kontraster
- diskutere teksters normkritik: afdække hvilke normer det kritiseres og hvorfor.
- perspektivere teksters normkritik til andre tekster, film, sange, reklamer, radioprogrammer, podcasts, tv-serier, tøjmode osv.
Intro:
Læse Fuck normen afsnit: ”Normalitet”, ”Normkritik”, ”Ny kropslighed” (kropsfænomenologi og socialkonstruktivisme), ”Vrede stemmer”, ”Konkurrencestaten”. Alle begreber fra intro Fuck Normen + italesætte menneskerettigheder - handicappet (Unesco-uge som start/udgangspunkt)
NORMAL/CRIP:
Primær litteratur:
Caspar Eric: Uddrag fra Nike (2015) - Fuck Normen
Sekundær litteratur:
Crip-teori, Analyse og fortolkning af Nike + Eksemplarisk analyse i Fuck Normen s. 87-96.
DR1-program Signe Molde på udebane: Det er ikke usundt at være tyk (2022) - bruges som oplæg til skriveøvelse
UNESCO-foredrag på skolen med Caspar Eric i august 2023.
SORT/HVID:
Primær litteratur:
Julie Steen-Knudsen: Atlanterhavet vokser (2013) (s. 17 i Fuck Normen)
Sara Rahmeh: uddrag fra digtsamlingen Langt væk og lige om hjørnet (2021): "kære DANMARK..." s. 13
Sekundær litteratur:
Hvidhed som norm, Den fortrængte kolonihistorie, Eksemplarisk analyse (Fuck Normen s. 14-19)
Analyserende artikel om lyrik om normer.
Quizlet med begreber fra ”Fuck Normen” og ”Blik for køn”: https://quizlet.com/716313572/normkritik-begreber-flash-cards/ (lavet af Line).
HETERO/QUEER:
Primær litteratur:
Jens Rosendals ”Du kom med alt det, der var dig” (1981) (Fuck Normen)
Sekundær litteratur:
Artikel (22/8-2022) ”Som barn ville Nynne Bjerre være en dreng” (afsender, hovedpointe, eksempler) og læsning af Gry Stokkendahl Dalgas ”Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vej (Ovbidat, 2020), Digte/Optegnelser/Breve, Uddrag s. 3-4, 6-7, 16-17.
Fuck Normen: Queer som litterær metode (Butler), Queerteori, Queerteoretisk læsning – at queere en tekst
- Læs efter queertematikker
o Udspring
o Seksualitet og seksuelle afvisninger af det binære kønssystem
o Heteronormativ magt og konsekvenser for individet
o Leg med køn og identitet
o Opgør og nedbrydning af binært kønssystem
o Normkritik
o Queering skal afsløre og udstille vores internaliserede heteronormativitet
+ eksemplarisk analyse i afsnittet ”Eksemplarisk Queering” + Analysemodel til lyrik fra Dansk i tiden.
Sange: Queen ”I want to break free” (1984): https://www.youtube.com/watch?v=f4Mc-NYPHaQ
Bronski Beat “Smalltown boy” (1984): https://www.youtube.com/watch?v=88sARuFu-tc
|