Titel
6
|
Australia
I forløbet om Australien skal eleverne tilegne sig viden om landet – fra koloni til nation. Det britiske kolonistyres magt og politikker undersøges i læsningen af postkoloniale tekster, der sætter fokus på den skæve magtbalance mellem indfødte australiere – aboriginals – og englændere/ hvide australiere. På den måde har vi fokus på race, identitet og selvforståelse.
Teksterne er både ’non-fiction’ og ’fiction’. I forløbet vil der også være fokus på træning af mundtlighed og selvstændighed – fx i forbindelse med eksamenstræning.
En del af forløbets tekster og øvelser kommer fra 'Boomerang - Australia: race, identity, nature and horse thieves', Columbus, 2023
Kernestof:
“No longer tied to Britain, Australia is still searching for its place in the world” (article, Gregory Melleuish, Professor, School of Humanities and Social Inquiry, University of Wollongong, 2017)
“(Re-)discovering Australia – A very brief history of a very large country” (introduction text from Boomerang, J. Kaalund og B. Clausen, Columbus, 2023
Advance Australia Fair, Peter Dodds McCormick (National anthem, 1878)
“N’goola”, Prichard (short story, 1959)
The Past, Kath Walker/Oodgeroo Noonucal (poem, 1970)
“Going Home”, Archie Weller (short story, 1986)
The Redfern Speech, Paul Keating (political speech, 1992)
FILM: Rabbit Proof Fence (film by Philip Noyce, 2002)
|