Titel
6
|
Den franske revolution
Formålet:
Indledningsvist skal eleverne introduceres til begrebet "revolution" samt til oplysningstidens ideer om fornuft, frihed og retslig ligestilling. Vi vil fokusere på, hvordan disse tanker samt faktorer, som stor social og politisk ulighed, udløste et opgør mod enevælden og et ønske om forbedring af folkets levevilkår. Ud fra den ideologiske, økonomiske og politiske baggrund skal eleverne forholde sig til hvordan revolutionen blev gennemført. Derudover vil vi se på udviklingen i Frankrig umiddelbart efter revolutionen og undersøge, hvordan og hvorfor den unge republik hurtigt afløses af et kejserdømme. Vi vil bl.a. arbejde med, hvordan udvalgte begivenheder under den franske revolution er blevet fremstillet i spillet Assasins Creed: Unity, der omhandler den franske revolution. Dette forløb er en optakt til klassen studietur til Paris.
Forløbet opfylder følgende af lærerplanenes krav for kernestof og faglige mål:
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestofområder
Forløbet lægger sig indenfor kernestofområdet tiden mellem 1500-1900. Undervejs vil det være følgende kernestofområder som vil blive behandlet:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder.
Materiale:
•Assassin’s Creed Unity – Stormen på Bastillen. Missionen er spillet på PlayStation og linket er en gengivelse af missionen https://www.youtube.com/watch?v=BUU81SBt9ig
•Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime 2010, s. 192-199, 205, 211-228
•Samson, Jesper: Betydningen af Den Franske Revolution for eftertiden. iBureauet/Dagbladet Information, december. Hentet fra: https://faktalink.dk/titelliste/revo/revobety?check_logged_in=1
Kilder:
• Burke, Edmund, Tanker om den franske revolution, 1790.
• Dekret om almindelig mobilisering, 23- august 1793. Fra: Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime 2010, s. 222.
• Den franske erklæring om menneskerettigheder - 26. August, 1789. Fra: Torben Juncker, Den store revolution dag for dag, 1975, side 67-69.
• Den ledende østrigske statsmands, Klemens von Metternich (1773-1859), der var toneangivende på Wienerkongressen, 1820. Fra: Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime 2010, s. 230.
• Europa under Napoleon 1812 (kort). Fra: Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime 2010, s. 225.
• Jerome til Napoleon, 5. december 1811. Fra: Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime 2010, s. 227.
• Løjtnant Deflues beretning om Bastillens fald. Fra: Niels Høffding: Den store revolution, Gyldendal 1987, s. 56-57.
• Napoleon i samtale med sin sekretær, 1805. Fra: Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime 2010, s. 226
• Napoleon til sin bror Jerome, der blev gjort til konge af den nyskabte tyske stat Westfalen, 15. november 1807. Fra: Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime 2010, s. 226.
• Urmager Humberts beretning om Bastillens fald – uddrag (1789). Fra: Niels Høffding: Den store revolution, Gyldendal 1987, s. 51-55.
• Valgbreve fra 3. stand (1789). Fra: Inge Adriansen m.fl.: Fra oplysningstid til imperialisme, Fokus 2007, s. 76-77.
|